MS-tauti ja puutuminen

Daida

Tulinpas taustalta poikkeamaan...Mua askarruttaa mäsään liittyvä puutuminen ja tunnottomuus. Mulla puutuilee jalat jos istun pidemmän aikaa, myös alavatsa ja alapää, kädet jos esim. nojaan niihin ja joskus öisin räpylät menee ihan hervottomiksi, poski saattaa puutuilla ja suun ympärys. Vasemman jalan isovarvas on puutunut jatkuvasti, mutta vain ulkosyrjästä, välillä varpaan tunto palaa, mutta häviää taas kohta. Mites muilla, onko teillä jatkuvaa puutumista vai silloin tällöin ilmenevää? Mun puutumiset menee ravistelemalla ja liikkumalla ohi, mites teillä?
Toinen kumma juttu on, että jos vaikka makaan pidemmän aikaa, niin jalkani "katoavat johonkin". Sit kun liikautan jalkojani niin johan alkaa taas tuntua! Yöllä tämä on usein koko vartalossa, menee kauan aikaa että unen pöppörössä saan itseäni liikautettua ja alan taas tuntea jäseneni, jotta kyljen kääntäminen onnistuu. Olenko ainoa jolla on tälläistä?
Plus kaiken lisäksi ajoittain ilmenevä tajuton huimaus, joka tuntuu kuin seisoisi keinuvan lautan päällä, haparoiva kävely, tuntuupi että on vaikeaa kävellä suoraan. Varmaan ajattelevat töissäkin että toi on takuulla kännissä: hoipertelee käytävässä, kävely vetää viistoon, silmät seisoo päässä ja kädet vapisee...Voi huokaus tätä elämää...

11

32503

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lyijyluu

      Itselläni on juuri samanlaisia oireita öisin ja olen niitä tällä palstalla kuvaillut otsikolla:Öinen halvaus?.
      Tunnottomuus on jaloissa osittain jo pysyvää, mutta totaalinen kehon alaosan katoaminen tapahtuu lähinnä juuri öisin. Kun jalka sitten 'löytyy' niin sitä on mielettömän raskasta liikuttaa. Samanlaisia kokemuksia?

      • HM_83

        Minulla on aivan samoja kokemuksia ja sitä on ollut vuosia,m,utta nyt se on pahenemaan päin. jalat puutuvat herkästi ja pistelevät,kihelmöinti niissä on lähes päivittäistä.naama puutuu ja puhe kyky menee! itselläni on aivan epätoivoinen olo jo! Mitä tehdä kun lääkärit eivät ota tosissaan? Onko samoja kokemuksia?


    • Kotitohtori

      Niinkuin vaimoni kirjoittama. Vaikka taudin oireet lienevät hyvinkin yksilöllisiä, niin samankaltaisuuksiakin näyttä löytyvän.

      Tuosta hoipertelusta. "tuntuupi että on vaikeaa kävellä suoraan. Varmaan ajattelevat töissäkin että toi on takuulla kännissä:"

      Nimittäin tuo "hoipertelun" tunne ei välttämättä näy sivullisille. Samaa sanoo vaimokin, mutta rinnallakulkijana voin sanoa, että ei näy ns. päällepäin.

      Ulkoillessa kannattaa kokeilla kävelysauvoja. Niistä saat "moraalista tukea" ja ovathan sauvat muutenkin hyväksi todettu.

      Älä turhia huokaile. Elämäsi menee eteenpäin "mäsästä" huolimatta.

      Auringonpaistetta ja jaksamisia kaikille "mäsäläisille" ja tukijoukoille

      Toivoo

    • tuleva sh

      on vastaavanlaisia oireita ollu vuosikausia..hänelle diagnoosi tehtiin vasta 90-luvun puolivälissä..
      melko tyypillinen oire ms:ssä vaikkakin vaihtelevat yksilöittäin..

    • Nimetön

      Olen sairastanut ms:ää kohta kymmenen vuotta ja olen edelleen erittäin hyväkuntoinen, pystyn pelaamaan jalkapalloa täyden ottelun jne., eikä minulla ole ollut koskaan "isoja vaivoja". Nyt olen kuitenkin tämän talven ajan kärsinyt käsien ja jalkojen puutumisesta, jotka tulevat voimaikkaimpina istuallaan ollessa ja samalla päätä alaspainaessa ( puutumista ei tunnu niin paljoa jos selkä on aivan suorana ). Kädet ja jalat toimivat kuitenkin suht normaalisti koko ajan, lukuunottamatta pientä hapuilua tarkassa työssä (tavarat eivät kuitenkaan putoile käsistä jne.).

      Mahtaakohan tässä olla kyse pahenemisvaiheesta, vai jostain ms:ään kuuluvasta mahdollisesti pysyvästä oireesta. Olisi todella helpottavaa kuulla, että tilanne voi pysyä tällaisena pahenematta enempää tai johtamatta muihin isompiin oireisiin. Pelkään nimittäin, että tautini on muuttunut / muuttumassa voimakkaaasti huonompaan suuntaan, kun betainterferonin vaihto vahvempaankaan ei tunnu poistavan oireita.Lisäksi oireet jatkuvat turhan pitkään ollakseen selkeästi yksi pahenemisvaihe.

      Onko joitain lääkkeitä, mitkä auttavat näihin vaivoihin?

      • Alisha

        Kuinka sulla todettiin MS-tauti? Olen itse MS-susp ja mullakin on juuri tota "kumartelupuutumista" ja pistelyä. M;ulla on kans oireet tosi lieviä, rasituksen myötä tulee kompurointia, näkö sumenee ja oikea käsi vapisee koko ajan...


      • Nimetön
        Alisha kirjoitti:

        Kuinka sulla todettiin MS-tauti? Olen itse MS-susp ja mullakin on juuri tota "kumartelupuutumista" ja pistelyä. M;ulla on kans oireet tosi lieviä, rasituksen myötä tulee kompurointia, näkö sumenee ja oikea käsi vapisee koko ajan...

        Ensin keväällä -97 puutuivat jalat lähinnä jalkapohjista ja olivat hieman voimattomat. Kaikki urheilu kuitenkin sujui ja puutuminen oli ihan erilaista kuin nykyään, voimat heikkenivät ehkä n. 10 - 15 % normaalista. Vuonna -98 keväällä tuli näköhermontulehdus, josta seurasi se normaali tilanne: "olet luulosairas", sanoi lääkäri, mutta lähetti minut onnekseni magneetikuvaukseen, josta löytyi pienen pieniä plakkeja, siitä sitten muihin neurologisiin testeihin ja sen jälkeen diagnoosi oli selvä.

        Rasitus ei vaikuta minulla juurikaan oireisiin, väsymys sitä vastoin kylläkin = puutuminen lisääntyy, toimintakyky ei kuitenkaan hirveästi huonone. Kun normaalisti puutuminen tuntuu istuallaan päätä painaessa , niin esim. jalista pelatessa reidet puutuvat myös juostessa,mutta juoksu kulkee silti.

        Minun mielestäni sinulla voisi olla ms - tauti, mutta ei se maailmaa kaada, vuodesta - 98 on menty ilman yhtään päivää sairaalassa ( pl. kontrollit ), vaikka nyt huonommalta näyttääkin. Älä kuitenkaan anna lääkäreille periksi tuossa vaiheessa, niin saat lääkityksen nopeasti kuntoon, jos siihen on tarvetta.


    • Mhmm

      Nyt alkoi pelottaa, kun luin ton jalkojen "katoamis" kohdan :(. Mulla on tuollainen olo ollut nyt kaksi päivää, koko kehossa, eikä vain yöllä.

      • Mhmm

        Kysyisin vielä tuosta "katoamis"tunteesta, että teillä joilla on diagnosoitu MS ja tuollainen tuntemus yöllä, niin onko tunnottomuuden jälkeen aina hankala liikuttaa raajoja? Kun mulla on kyllä tuota katoamisentunnetta, mutta ei silti ongelmia kehon/raajojen liikuttamisen kanssa, ei myöskään jäykkyyttä yms.

        Lisäksi muistan, että mulla on ollut jo pikkulapsesta asti tuollainen tunne maatessa pidempään (nyt olen yli 20 v.), että koko keho "katoaa". Mutta nyt tuo outo tunne on siis päiväsaikaankin koko kehossa jatkuvasti, ollut jo n. 11 päivää. Todella outoa.


    • ei viel puud

      Ne löi suoraan minun "tunteisiin" Pahentavana lisänä mulla pökkelöllä tekee vaappuvaan kävelyyn se, kun alkaa miettiin miltä vastaantulevasta kävelijästä näyttää tuo mun eteneminen! Johan lähtee ompelukone käsistä... Paras keino on ollut kun miettii kävellessä jotain, vaikkapa rahaongelmia,ne vie ajatukset kauaaas pois kävelystä/suoraan menee. (MS 2v diag.)

      • tenas

        vanhaa tekstiä, mutta kiinnostaa :) mikäs juttu tuo nyt sitten on että jalat katoaa? onko samanlaista kun se, että jos laitat jalat päälekkäin tai joku muu laittaa, niin ei pysty sanomaan katsomatta, kumpi jalka on päällä ja kumpi alla?? mulla katoo jalat usein ja painavat sen tonnin löytyessään, mutta lisänä sitten tuota että ei pysty hahmottamaan jäseniään näkemättä... sam on etten tiedä mitä mulla on kädessä esim. käsilaukkua penkoessa jos en katso... neurologisia ongelmia paljon muutenkin.. vikaa eivät vaan keksi...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1827
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1213
    5. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1124
    Aihe