BUSSIVLOG: Sähköbusseja paikallisliikenteeseen - EU:n puhtaiden ajoneuvojen direktiivin vaikutukset

Linkki: https://youtu.be/p_yG0hR_weE

Oletko koskaan miettinyt minkä takia kaupunkien kaduilla ajelee sähköbusseja? Toivon, että tämä video antaa vastauksen teillä tähän kysymykseen. Kaiken takanahan on Euroopan Unioni ja varmasti myös kaupunkien ilmastotavotteet tuovat oman mausteensa tähän kaikkeen. Kannattaa ehdottomasti katsoa tämä video!

31

411

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eevblogin kaveri tutustui Sydneyn sähköbusseihin jollain videolla. Suunta on selvä halvempaa ajoa valitettavasti.

    • Anonyymi
      • Taitaa vetybussit olla vielä niin lastenkengissä. VDL:llä oli joku vetybussi, mutta en tiiä siitä sen enempää


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen ensimmäiset vetytankkausasemat avataan vuonna 2023 Tampereelle, Turkuun ja pääkaupunkiseudulle.

        Ruotsin Trelleborgiin avataan vuonna 2023 kaupungin ensimmäinen vetytankkausasema ja sinne on jo nyt tilattu ensimmäiset vetyjäteautot ja korkealattiainen vetybussit.
        Goteborgissa liikkuvat jo nyt mm. vetybussit.

        https://www.h2-view.com/story/h2x-global-to-deliver-trelleborgs-first-ever-hydrogen-high-floor-buses/

        Jos nyt yksikään noista Suomen kolmesta vuoden 2023 vetyasemasta koskaan valmistuu, mitään todistetta siitä, että ne oikeasti ovat tulossa ei ole.


    • Anonyymi

      Stadissakin on trollikoita ollut kahteenkin otteeseen. Niin ne vaan kuitenkin hävisivät kaduilta. Tuskin kuitenkaan siksi että olivat niin ylivoimaisia dieselbusseihin verraten?

      • Jos mä oon nyt oikein ymmärtänyt, niin eikös niillä ollu vähä rajotteita että missä pysty ajaa?


    • Anonyymi

      Se vain, että sähköbussi ei todellakaan ole puhdas bussi.

      • Anonyymi

        Ei mikään valmistettu tuote ole todellisuudessa puhdas.

        Sähköbussi on tosin kaikista bussivaihtoehdoista puhtain.


    • Anonyymi

      Vetybussit voisi toimia kaupunkien välillä esim. Helsinki-Jyväskylä missä ei sähköbussi välttämättä ole ratkaisu rajallisen akkukapasiteetin näkökulmasta. Mutta kun vetybussien kilometrikulut ovat huomattavasti korkeammat, niin se pakottaa liikennöitsijää nostamaan lippujen hintoja. Ja jos kansalaiset kokee sen olevan liian kallista, niin voi olla että asiakaskato käy eikä lippuja mene riittävästi kaupaksi. Toisinsanoen vetybussit ovat hävinneet kilpailun.

    • Anonyymi

      Kuopiossakin sähköbussit joutuvat ajamaan kolme kertaa päivässä varikolle lataukseen. Virta loppuu akuista ja suurteholatureita ei voi rakentaa reitin varrelle joka kadunkulmaan.
      Dieselbussit hoitavat suurimman osan ajoista.

      • Anonyymi

        Ensi kerralla eivät sitten osta sitä kaikkein halvinta mallia? Kyllä lähiliikenteen sähköbussin pitäisi koko päivä jaksaa latauksella.


      • Anonyymi

        Toivottavasti Kuopioon saadaan pian vetytankkausasemia.
        Vetybussi on järkevin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toivottavasti Kuopioon saadaan pian vetytankkausasemia.
        Vetybussi on järkevin.

        Ja silti vetybusseja tuskin koskaan tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensi kerralla eivät sitten osta sitä kaikkein halvinta mallia? Kyllä lähiliikenteen sähköbussin pitäisi koko päivä jaksaa latauksella.

        Kuopion sähköbussit ovat oikeita lataussähköllä toimivia eikä mitään johdinautoja.

        Ja kolmekertaa päivässä= kolmekertaa vuorokaudessa eli akku kestää 8 tuntia.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Typerää höpinää, kun esimerkiksi Helsinki alkaa olla täynnä sähköbusseja ja latureita on asennettu jo pitkin bussireittejä. On erittäin epätodennäköistä, että vetybusseja tullaan tällä vuosikymmenellä paikallisliikenteessä yhtään näkemään sillä infra on käytännössä valmis sähköbusseja varten ja niiden on todistettu toimivan hyvin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Typerää höpinää, kun esimerkiksi Helsinki alkaa olla täynnä sähköbusseja ja latureita on asennettu jo pitkin bussireittejä. On erittäin epätodennäköistä, että vetybusseja tullaan tällä vuosikymmenellä paikallisliikenteessä yhtään näkemään sillä infra on käytännössä valmis sähköbusseja varten ja niiden on todistettu toimivan hyvin.

        Lisään... Ja suurin syy miksi vetybusseja ei koskaan tule varsinkaan paikallisliikenteeseen on kulut. On yksi hailee kestääkö tankkaus vain muutaman minuutin, jos vetybussin käyttö muuten maksaa moninkertaisesti. Bussit seisovat usein varikolla eikä ne ole koko ajan liikenteessä ja seisomisen aikana ne on helppo ladata. Laturit kun ovat varikoilla. Ja lisäksi ainakin Helsingissä on bussilatureita laitettu pitkin kaupunkia, joten aina ei tarvitse mennä edes varikolle.


    • Anonyymi

      Kyllä vetykäyttöiset bussit tulevat kuitenkin olemaan se järkevin ratkaisu.
      Akkukäyttöisissä on ihan liikaa ongelmia mm. latausajat, lyhyt toimintamatka ja toimintamatkan lyheneminen ajan myötä.

      Lisäksi nykyisten akkubussien sisätilojen lämmitys täytyy hoitaa dieselillä toimivilla lämmittimillä koska toimintamatka lyhenee muuten dramaattisesti.
      Vetybussin sisätilojen lämmitys hoituu polttokennon hukkalämmöllä eikä se lyhennä toimintamatkaa.

      Samoin kesällä sisätilojen jäähdytys ei vetybussissa myöskään lyhennä toimintamatkaa. Akkubussissa se taas lyhentää todella paljon.

      Huomionarvoinen seikka on myös akkujen ympäristölle aiheutuvat ongelmat.
      Vetybussissa akku on vain murto-osa akkubussin akuista.

      • Anonyymi

        Vetybussit vievät bussifirmat konkurssiin kalliiden polttoainekulujen vuoksi. Akkubussit ovat ainoa järkevä vaihtoehto.


    • Anonyymi

      Vetybusseja kannattavat voivat sitten maksaa myös matkalipuista 2-3 kertaa enemmän jos se kerran järkevin tapa on matkustaa??? Kumma kun ei voida uskoa että liikennöitsijöillä ei ole vetybusseihin varaa korkeiden käyttökulujen takia, mutta sellaisia on vain pakko saada ja viedä jopa liikennöitsijä konkurssiin. Ei ole realismia kannattaa vetybusseja kun pelkästään varikon tankkausasemankin rakentaminen maksaa pirusti ja sitten vielä sinne valtavat määrät vetyä pitäisi toimittaa joka viikko. Kaikki byrokratia lupineen ja turvallisuus määräyksineen.... ei ole vain realismia mutta eihän vetyuskovainen laskelmia suostu uskomaan.

    • Anonyymi

      Vetybusseissa myös vanhenee vetytankit, vetyputkisto ja pieni ajoakku. Kalliita vaihtaa nekin ja tuottavat jätettä. Ammattikäytössä myös polttokenno saattaa olla niin kulunut että sekin pitää vaihtaa, joten todennäköisesti bussi romutetaan noin 10v kohdalla kuin ruvetaan vaihtamaan. Polttokennon suodattimiakin pitää vaihtaa "tiheästi" sillä ammattikäytössä kilometrit tulee nopeasti vastaan (henkilöautoissa noin 50 000km välein ja maksaa 400-1000 dollaria korjaamosta riippuen facebookin mukaan Kaliforniassa). Kallista ylläpitoa.

    • Anonyymi

      "Samoin kesällä sisätilojen jäähdytys ei vetybussissa myöskään lyhennä toimintamatkaa. Akkubussissa se taas lyhentää todella paljon. "

      Kerro minulle miten jäähdytykseen saadaan energia vetybusseissa? Uskallan väittää että sähkökompressori pyörittää kylmäainetta ja siihen tarvitaan siis sähköä. Ja sähkö tuotetaan polttokennossa vedyllä eli polttokenno toimii hieman isommalla teholla kuluttaen vetyä... jolloin myös vetybussissa toimintamatka lyhenee.

      • Anonyymi

        Ei vetybusseissa tule energiaa kulumaan jäähdytykseen, koska vetybusseja ei ole eikä tule.


    • Anonyymi

      Maailmalla on tajuttu että vetybussit tulee paljon kalliimmiksi kuin akkubussit.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17424109/vetybussit-hylatty!-kaikki-50-kpl-korvataan-sahkobusseilla!

    • Tekaisin juuri videon vetybusseista. Kannattaa käydä katsomassa!

      Linkki: https://youtu.be/aj2BQiin160

      PS. Toivottavasti ei ole kovin pahoja virheitä sisältynyt tähän videoon!

      • Anonyymi

        Muutoin melko asiallinen, tosin näkisin sähköbussejen rangen kasvavan vielä sellaiseen 500-800 km haarukkaan, jos akkuteknologia ei parane nykyisestä. Eli enemmänkin on mahdollista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Muutoin melko asiallinen, tosin näkisin sähköbussejen rangen kasvavan vielä sellaiseen 500-800 km haarukkaan, jos akkuteknologia ei parane nykyisestä. Eli enemmänkin on mahdollista.

        Tuokin vaihtelee vissiin jos tarkotat tota toimintamatkan pidentäjää. Jostain luin että tolla mallilla oli range 200 kilsaa, mutta sitten oman kokemuksen mukaan taas range on ollu 350 - 390 luokkaa. Toki ite en oo tolla SLF120-autolla ajanu vaan taitaa olla LLE120


      • Anonyymi
        rsholopainen kirjoitti:

        Tuokin vaihtelee vissiin jos tarkotat tota toimintamatkan pidentäjää. Jostain luin että tolla mallilla oli range 200 kilsaa, mutta sitten oman kokemuksen mukaan taas range on ollu 350 - 390 luokkaa. Toki ite en oo tolla SLF120-autolla ajanu vaan taitaa olla LLE120

        Siis tarkoitan aivan pelkillä akuilla olevaa mallia. Mitä saadaan, kun 2022 akkuteknologia saadaan bussiin käyttöön kunnolla toteutettuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis tarkoitan aivan pelkillä akuilla olevaa mallia. Mitä saadaan, kun 2022 akkuteknologia saadaan bussiin käyttöön kunnolla toteutettuna.

        Ja vielä selvennykseksi: massatuotettava 2022 akkutekniikka, en niitä "me saatiin nyt yksi akkusolu toimimaan, kun labrassa sitä käpisteltiin vuosi".


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onko Suomi huonompi kotimaa kuin Venäjä?

      Täällä kirjoittelee muutama ihminen Suomesta siihen sävyyn, että kysymys on pakko esittää. Jos siis vertailet toisiinsa näitä kahta maata, onko Venä
      Maailman menoa
      485
      1160
    2. Uskotko nainen vielä ihmeisiin

      Sinun täytyy vain uskoa ja luottaa💕
      Ikävä
      94
      1118
    3. Meillä on yhteys

      Molemmat halutaan ja rakastetaan Molemmat paetaan ja pelätään ❤️
      Ikävä
      62
      1067
    4. Syystäkin ollut kirjoittamatta

      Mutta minun silmissäni olet kulutettu, käytetty, pilattu ja raiskattu jätteeksi. Kyllä moni sinua mielellään hässisi, mutta ei sinusta ihmistä rinnall
      Tunteet
      238
      1058
    5. Sofian ökyilyt on loppu

      Miksiköhän Sofian instassa on ollut viime aikoina niin kovin hiljaista? Liittyykö syy kenties piriparin eroon? Sofia joutui muuttamaan ex-hoitonsa sis
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1012
    6. Kauhava ansaitsee enemmän ja parempaa

      Tervehdys Kauhavalaiset! Sain viestin, että minun pitäisi kirjoittaa myös täällä, koska foorumi kuulema edustaa Kauhavan älymystön mielipidettä ja sa
      Kauhava
      76
      861
    7. Nato-ovi pysyy kiinni Suomelta.

      Usa ei puutu Suomen ja Turkin väliseen kiistaan, joten menee vuosia Nato-oven repimiseen ja voi olla että sisään ovesta ei koskaan päästäkään. https:/
      Maailman menoa
      368
      835
    8. Vietä kiva päivä (ilman minua)

      nainen siellä noin 20 km päässä. 😊 ☀️
      Tunteet
      106
      799
    9. Jesper on herrasmies

      Kantaa lentokentällä rakkaansa Dior laukkua ja kulkevat rakastuneina käsi kädessä. https://www.seiska.fi/Kotimaa/Martina-Aitolehden-Jesper-rakas-palj
      Kotimaiset julkkisjuorut
      86
      777
    10. Ässät taas yhdessä

      Jollakin asialla lokki kiristää heidät pysymään yhdessä vaikka rakkaudesta tai parisuhteesta ei olekaan kyse. Sääliksi käy pulia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      20
      722
    Aihe