Japanissa on kovasti kehitelty vetyliikennettä ja linkin artikkelien hinnat siis Japanissa, mutta siitä voi peilata mitä se voisi maksaa myös Euroopassa. Edelleen ongelmana on liian suuri hankintahinta ja käyttökulut. Vaikea uskoa että liikennöitsijätkään innostuvat vetybusseista kun muutenkin kilpailu on kovaa ja katteet välillä minimaaliset tai jopa negatiiviset. Liikennöitsijän kun pitää aina kaikesta säästää jotta pärjää kilpailussa, joten tuskin vetybussit tarjoaa siihen ratkaisua.
https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=fi&u=https://www.sustainable-bus.com/news/fuel-cell-buses-tokyo-olympic-games/
Vetybussit eivät pärjää kilpailussa?
48
2910
Vastaukset
- Anonyymi
Nobina päättänyt panostaa sähköbusseihin.
https://translate.google.com/translate?hl=&sl=en&tl=fi&u=https://www.sustainable-bus.com/news/nobina-volvo-122-electric-buses/ - Anonyymi
Kannattaa opiskella vetyautoilusta ajoissa myös henkilöautoista. Kovasti kehutaan, mutta paljon myös ongelmia siihen liittyy, jolloin vetyautoilu on ainakin 2 kertaa kalliimpaa pitkällä aikavälillä patteriautoihin verrattuna. Käykää lukemassa itse eri vetyyn liittyviä kirjoittelua suomi24 "vetyautot" ryhmässä.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17111198/vetyautoilu-on-kallista-valehtelua-varoita-ystaviasi-ajoissa- - Anonyymi
Lisää pohdintaa vetybusseista.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17023556/suomessa-olisi-kayttoa-vetybusseille - Anonyymi
Ei palstaa ilman vetyhypetystä.
- Anonyymi
Antaa ensin virolaisten testata. Ei kannata lähteä hötkyilemään.
https://fuelcellsworks-com.translate.goog/news/estonia:-narva-power-stations-to-start-fueling-tartu-hydrogen-buses/?fbclid=IwAR0kA_3XRY7FRhnJqoC5TldKiKtA-66M7Cyd_7dj01PRY6GzsG8sZ8DzL40&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi#HydrogenNow - Anonyymi
Diesel ja vetybussin kuluja voi verrata tämän laskurin kautta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17057250/laske-tasta-vetyautoilusi-hinta-kerro-tulos-
Vetytankkausasemien pystyttäminen kattavasti on hyvin kallista henkilöautoille.
Paljonko se maksaa sitten busseille kun pitää aina erikseen ajaa vetytankkaukseen varikolla ja odottaa että tankki on täynnä. Maakaasubusseissa tankkausaika kesti noin 20min, jolloin tankkari haki yhden tankkaukseen ja lähti kävellen hakemaan toista valmiiksi jonoon, mutta joutui silti odottamaan hetken että voi siirtää ensimmäisen pois tankilta ja toisen tankkaukseen. Tankkarille pitää myös maksaa palkka tästä prosessista josta kuluja. Täyssähköbussin kuljettaja tuo varikolle, ajaa ruutuun ja alle minuutti menee kun tökkäsee laturin töpselin bussiin kiinni jolloin tankkaria kuluineen ei tarvita. Ja miettikää paljonko vety maksaa sähköön verrattuna energiana (bussin kilometrihinta), kuinka paljon enemmän vetybussi tarvitsee huolto (vanhentuvat vetysäiliöt, pieni ajoakku, vetyputkisto ja polttokenno) verrattuna sähköbussiin.
Ja ennenkaikkea kuinka valtavat määrät pitää vetyä toimittaa linja-autovarikolle jatkuvasti vetytankkirekoilla ja vetyä mahtuu energiassa mitattuna selvästi vähemmän kuin dieseliä rekan säiliöön eli toimituksia tarvitaan enemmän joka taas maksaa useamman toimituksen takia vuositasolla. Kaliforniassa on jatkuvasti vetyasemilta vety loppu, joten bussiyrittäjä ottaa myös vedyn loppumisen riskin ja jää ajoja ajamatta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17143198/edes-48-vetytankkausasemaa-ei-takaa-vedyn-saamista-kaliforniassa-
https://www-torquenews-com.translate.goog/8113/toyota-brags-guinness-record-mirai-owners-still-suffer?fbclid=IwAR0Li_xnkbDDMAQoMwcH9PtU73CvwWZhfCDr74RU6JgMYAr4zTCnvUnKZpY&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=nui
Jos kaasubussitkaan ei ole lyöneet aikoinaan läpi Helsingin Bussiliikenteellä, niin miksi vetybussikaan nyt kannattaisi? Tämä tie on jo todistetusti kokeiltu jo aikoinaan diesel busseja vastaan ja todettu kuitenkin kalliimmaksi. Nyt kun akkutekniikka on kehittynyt, jolloin sähkö voittaa dieselin, niin vielä vähemmän vetybussi kannattaa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17256390/vetyautoja-hehkuttaa-vain-oljy-yhtioiden-saasteraha-ja-hyodylliset-holmot
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot - Anonyymi
"500 000 asukkaan kaupunki perui 50 vetybussin tilauksen – Sähköllä ajo yli 6x halvempaa: Kilometri vedyllä olisi maksanut 95 senttiä
Tuomas Kangasniemi12.1.202218:02SÄHKÖAUTOAUTOLIIKENNE
Ranskalainen Montpelierin kaupunki luopuu vetybussien tilauksesta hinnan takia. Suora sähkö on monin verroin halvempaa.
Ranskan etelärannikolla sijaitseva Montpellierin kaupunki on päättänyt luopua 50 vetybussin tilauksesta sähköbussien hyväksi. Aiempi päätös vetybusseista tehtiin kaksi vuotta sitten.
Tapauksesta uutisoivan Electrek-lehden mukaan kaupunki teki päätöksensä taloudellisista syistä: sähköbussit ovat edullisempia.
Electrek siteeraa alkuperäislähdettä, ranskalaislehti La Tribunea, jonka uutisessa (osittainen maksumuuri) kaupunginjohtaja Michaël Delafosse valitteli, että vetyteknologia olisi tullut yli kuusi kertaa kalliimmaksi. Ajokilometri vedyllä olisi maksanut 0,95 euroa, kun sama sähköllä tekee 0,15 euroa.
Delafossen mukaan Montpellier aikoo harkita tilannetta uudestaan vuonna 2030.
La Tribune kertoo, että autojen vedyntuotantoa varten oli tarkoitus perustaa teollinen elektrolyyseri noin 800 kilogramman päiväkapasiteetilla. Tilauksen kustannuksiksi oli arvioitu 29 miljoonaa euroa."
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/18b38065-fea8-47ec-86aa-1dc561b58082?ref=ampparit:9ab5 - Anonyymi
Puhuuko koskaan kuljettajat keskenään (tauolla) vetybusseista? Tai liikennöitsijä? Itse en ole koskaan kuullut paitsi vetyhenkilöautoista on jonkun harvan kanssa tullut juttua.
- Anonyymi
Toinen versio samasta uutisesta että vetybussien tilaus peruttiin.
https://electrek-co.translate.goog/2022/01/11/city-cancels-order-50-hydrogen-buses-after-realizing-electric-buses-best/?fbclid=IwAR1xK-StNoqxCQfXAYirz347I6OyveDCs3XrgNjvkXamsZE-jPp8mw-92i4&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Vetybussit eivät ole energiatehokkaita ja sen takia häviävät kilpailutuksissa.
https://www.ostologistiikka.fi/kategoriat/teknologia/suomessa-emmitaan-vetybussien-kayttoa - Anonyymi
Taas kuuluu maailmalta uutisia että vetybusseilla ei pärjää.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17424109/vetybussit-hylatty!-kaikki-50-kpl-korvataan-sahkobusseilla! - Anonyymi
Jälleen uutisia ettei vetybussit pärjää kilpailussa.
https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000008942706.html?fbclid=IwAR0uNdrU-BRwvMf8HxZ9Wma2hMLU7VVMrfcmTBsAQoilnIxGt4wUOTa6Lsw - Anonyymi
Kun ei faktoilla pärjätä kilpailussa, niin sitten tehdään propaganda artikkeilta jossa uskotellaan että liikennöitsijöitä nimenomaan kiinnostaa vetybussit. Kokonaiskustannuksista ja bussiarjen pyörittämisestä ollaan sitten artikkelissa melko hiljaa... koska nehän romuttaisivat tämän artikkelin uskottavuuden. ;)
https://www-hydrogenfuelnews-com.translate.goog/fuel-cell-buses-industry/8554173/?awt_a=1jpsU&awt_l=DVDVC&awt_m=iQeDqSJK9O5DlsU&fs=e&s=cl&fbclid=IwAR3IhByF6irfM_7tsDv79a0oYgRLds5gMEQPZAmuh6Uo4ePLRSNxwm0swDk&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Lisää keskustelua vetybusseista.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17424109/vetybussit-hylatty!-kaikki-50-kpl-korvataan-sahkobusseilla! - Anonyymi
Artikkeli johtaa hieman harhaan että Keravalla olisi käytössä vetybusseja vaan oikeasti tutkija tullut toiseen maahan testaamaan vetybusseja. Tämä tapahtui 2019. Kuitenkin ei ole vetybusseja Keravalla näkynyt vaan sähköbussit valikoitui voittajaksi.
https://sciencex-com.translate.goog/wire-news/336207247/testing-fuel-cell-buses.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp
https://www.juhanilohikoski.fi/blogit/sahkobussit-aloittavat-keravalla/
Sähköbussien määrät kasvavat nopeasti paikallisliikenteessä.
https://www.hsl.fi/hsl/sahkobussit - Anonyymi
Artikkeli sähköbussien määrän kasvamisesta Suomessa. Vetybusseista ei puhuta mitään.
https://www.mustread.fi/artikkelit/viitta-sahkobussia-vaadittiin-25-sahkobussia-tuli-nain-bussiliikenne-sahkoistyy-paakaupunkiseudulla/ - Anonyymi
Vetybussien tankkaaminen on käytännössä mahdoton urakka kaupunkien bussiyrittäjille. Pääkaupunkiseudulla muutamilla varikoilla (PL, Nobina, Helb) on 200-300 bussia parhaimillaan varikolla seisomassa yöaikaan. Sitten nämä kaikki pitäisi iso osa tankata päivittäin. Tässä linkissä kerrotaan vetybussien tankkausnopeuksista... 10-20 bussia päivässä. Ei tule vetybussien tankkausnopeus riittämään millään. Voidaan siis toistaiseksi unohtaa vetybusseista unelmointi merkittävänä vaihtoehtona paikallisliikenteessä. Kaukobusseina vähäisinä määrinä vetybussit voisivat pärjätä jos vain matkustajat suostuvat maksamaan matkastaan huomattavasti enemmän ihan vain "vihreyden" (viherpesun) takia. Sitten vielä jatkuva vetytäydennysralli varikolla JOKA PÄIVÄ usean vetytankkiauton voimin.... mitäköhän sekin maksaa?
" RVK Köln, Cologne, Germany
Solution: 2 Twin IC 90/60 compressors (approx. 2,000 kg/day)
Fueling performance: 20 busses (350 bar) per day; 10 buses back-to-back
Special features: Indoor refueling, 100% redundancy"
" First Bus Aberdeen, UK
Solution: 1 Twin IC 90/60 compressor (approx. 1,000 kg/day)
Fueling performance: up to 15 buses (350 bar) evening time, several garbage trucks and passenger cars (both 700 bar) during the day
Special features: With 99,5% availability Europe’s most reliable HRS (HyTransit Report 2019); on-site electrolysis"
" ESWE, Wiesbaden, Germany
Solution: 1 Twin IC 50/60 compressor (approx. 1,000 kg/day)
Fueling performance: Up to 10 busses (350 bar) in eight hours
Special features: Green hydrogen supplied by Linde from Energiepark Mainz"
https://www.linde-engineering.com/en/plant-components/hydrogen-refueling-technologies/index.html?creative=641417644969&keyword=hydrogen%20car%20filling%20station&matchtype=p&network=g&device=m&utm_medium=paid&utm_source=Google+Ads&utm_campaign=Fueltech_MultipleGoals&utm_term=hydrogen%20car%20filling%20station&gclid=CjwKCAiAu5agBhBzEiwAdiR5tM_tlYY4k7euCklxNdcOq8NPE0S-Tnd4oTWz6pH_fD6qjrVBTXvo1RoCda0QAvD_BwE
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua - Anonyymi
Bussivarikolla pitäisi olla vähintään 2 vetytankkausasemaa, sillä niiden luotettavuus on heikkoa. Koko bisnes menee pyllylleen jos ei vetytankkausasema toimi päivittäin luotettavasti.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17744170/vetytankkausaseman-aukiolon-luotettavuus-heikkoa- - Anonyymi
Bussivarikoiden korjaamot pitäisi varustaa vetyhälyttimillä ja vetyyn liittyvillä erikoistyökaluilla, sillä joskus niitä bussien vetymääriäkin pitää saada tyhjennettyä johonkin toiseen säiliöön turvallisesti korjauksen ajaksi esim. vedyn paineensäätimen vaihto. Mekaanikot pitää erikoiskouluttaa ja sekin maksaa.
- Anonyymi
Englannissa vetybussia kokeiltiin. Tulokset että kalliita ylläpitää, kalliit kilometrit ja vielä epäluotettavia tekniikaltaan.
https://busandtrainuser-com.translate.goog/2020/03/05/end-of-the-road-for-pioneering-hydrogen-buses/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Ei myöskään vetyjunat näköjään pärjää kilpailussa.
https://qz-com.translate.goog/the-dream-of-the-first-hydrogen-rail-network-has-died-a-1850712386?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Kyllä sen huomaa ettei joukkoliikenne palstalla vetybusseista edes keskustella eli ne eivät kiinnosta oikeasti juuri ketään.
- Anonyymi
Ranskalaiskaupunki lähti taannoin pilotoimaan paikallisliikennettä vetybusseilla. Tuolla on käytössä 12 FCEV bussia. Tuo tusinan verran jäänee nyt viimeiseksi näillä näkymin.
Haasteina busseilla on ollut korkeat operointikulut sekä odottamattoman suuri huoltojen / korjausten tarve. Tusinan bussin operointikulut ovat vuosittain noin miljoonan verran.
Hyvinä puolina vetybusseilla on ollut akkubusseihin verrattuna neljänneksen pidempi toimintamatka eli 250 km vs 200 km. Tosin etu sulaa melko nopeasti suurempaan huollon tarpeeseen ja seisontapäiviin.
Ei vety ole ihan omimmillaan paikallisbusseissakaan. Niinpä Pau’n kaupunki tilaa jatkossa akkubusseja.
https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true - Anonyymi
Tutkimuksen mukaan vetybussien kilometrit maksavat noin 2,3 kertaa enemmän kuin täyssähköbussin kilometrit.
https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true - Anonyymi
Linja-autoyrittäjä suurissa vaikeuksissa vetybussien kanssa kun varikolle ei ole kyetty toimittamaan vetyä. Yrittäjä joutunut harventamaan vuoroja ja vuokraamaan kaasubusseja paikatakseen bussi vajetta. Koko "painajainen" kesti jopa 3 kuukautta joka on yrittäjälle pitkä aika syöden voitot.
https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true - Anonyymi
Ranskassa petyttiin vetybusseihin. 4 vuoden aikana merkittäviä vaikeuksia ja kustannukset tuplaantuivat.
"Jérémie Neillo , Paun liikennepäällikkö, paljasti äskettäin ranskalaiselle La Gazette des Communes -lehdelle (myöhemmin saksalaisen kauppamedian Omnibus.news hankkiman ), että kunta aikoo nyt siirtyä akkusähköautojen (BEV) linja-autoihin . Neillo selitti, että vety oli osoittautunut liian vaikeaksi käsitellä päivittäin, minkä vuoksi päätettiin ostaa kahdeksan BEV-bussia vuosittain seuraavan vuosikymmenen ajan.
Neillo korosti polttokennobussien käyttötehokkuuden ylläpitämisen jatkuvia haasteita, minkä johdosta kunta neuvotteli huoltosopimukset projektikumppaneiden GNVert (huoltoasemaoperaattori) ja Van Hoolin (linja-autovalmistaja) kanssa käyttökustannusten hallitsemiseksi, joiden kerrotaan olevan lähes miljoona. euroa vuodessa . Paikallisten tiedotusvälineiden mukaan korkeista kustannuksista huolimatta Neillo puolusti alkuperäistä päätöstä investoida polttokennobusseihin vedoten hallituksen tukeen vetykäytöille projektin alussa. Hän kuitenkin myönsi, että jos hanke käynnistettäisiin tänään, se olisi kyseenalaisempi."
https://www-sustainable--bus-com.translate.goog/news/pau-france-hydrogen-battery-electric-technology/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Tämän artikkelin mukaan vetybussit saattavat maksaa jopa 4 kertaa enemmän ja energian hinta 2,6 kertaa kalliimpaa dieselbussiin verrattuna. Ja vastaavasti myös varmaankin noin tuplaten täyssähköbussiin verrattuna kalliimpaa. Ei vetybusseilla voi pärjätä kilpailussa.
https://www.laturille.com/ylen-virheellinen-vetyauto-uutisointi-9-9-2021/ - Anonyymi
Kovin vähän on ollut uutisia maailmalta missä joku bussivarikko on ottanut (muutamia) vetybusseja käyttöön ja sitten vielä niin että operoisi edelleen 5 vuoden jälkeenkin edes muutamalla vetybussilla. Kertoo vain siitä ettei vetytekniikka vastaa tarpeita bussien maailmassa ja liikaa ongelmia kokonaisuudessa.
- Anonyymi
Ruotsissa meni 2,5 vuotta ennenkuin vetybussien tankkausasema saatiin toimimaan ja vetybussit tankattua. Vetybussit maksoivat noin 650 000 euroa kappale, joten selvästi kalliimpia kuin täyssähköbussit. Jos pitäisi ostaa tulevaisuudessa 100kpl vetybusseja, niin ne maksavat noin 65 MILJOONAA euroa. Pääkaupunkiseudun muutamilla bussivarikoilla on yli 200 bussia parkissa yöllä ja HSL alueella noin 1200 bussia, joten EDES puolet vetybusseilla operoidessa maksaisi noin 390 MILJOONAA euroa. Siihen vielä päälle kalliimpi vety polttoaineena, joten ei mitään mahdollisuutta voittaa täyssähköbusseja kilpailussa, koska vetybussien kulurakenne on liian kallis.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/vetyfiasko-ruotsi-osti-vetybusseja-ei-pystytty-tankkaamaan-kertaakaan-2-5-vuoteen/95e1c334-caf2-44e7-903a-5c8140445e11?fbclid=IwAR2Fg7kQdlkV7itTFKcjWPlhveaZf8UJJ5nXqZnqgJ6GKol-2wezC8PzgaU
https://www.hsl.fi/hsl/hsln-vuosi-2020/vuosi-2020-lukuina- Anonyymi
Vedystä kiimailtiin jo 2000 luvun alussa ja moneen suurkaupunkiin (Lontoo, Pariisi) hankittiin vetybusseja. Sama juttu myös mm. Kaliforniassa.
Valtaosa näistä kokeiluista kuihtui vähin äänin. Luonnolllisesi vetyhihhulitkin haluavat ne unohtaa, jotta voivat aina parin vuoden välein ulista, miten nyt on keksitty hieno uudelleenlämmitetty idea tuoreena jo 80 luvulta ja miten se ihan just valloittaa maailman....
....kunhan vaan Joku Muu (siis valtio) rahoittaa autojen ostamisen, polttoaineen tuotannon, jakelun ja koko tähtitietellisen kalliin järjestelmän ylläpidon, koska kaupallista kannattavuutta saa vielä odottaa optimistien mukaan 10 ja realistien mukaan pikemminkin 20-30 vuotta.
Viimeiset 20 vuotta vedyn maailmanvalloitus on aina ollut 15 vuoden päässä vetyhihhulien mukaan.
Maakaasukäyttöisiä busseja on ollut käyttössä vuosikymmeniä ja on edelleen. Sehän toki selvää, että vetyhihhulit yrittävät aina tilaisuuden tullen väittää, että nämä ovatkin vetybusseja.
Samaa kusetusta yritti myös yksi "polttokennorekkojen" valmistaja. Heidän demoautonsa olivat todellisuudessa maakaasukäyttöisiksi muunnettuja dieselkuorma-autoja. Vetyä ja polttokennoja näissä oli vain mainosteippausten verran.
Myös kaikki vetykäyttöiset pakettiautot ovat pelkkiä demoja, jotka on tehty lisäämällä sähkäkäyttöiseen pakettiautoon (ihan hyvin myyvä keksintö tämä) pieni polttokenno akkuja lataamaan. Yksikään valmistaja ei tee polttokennomallin pakettiautoja ja hlöautojenkin valmistusta vähin äänin lopetellaan. Toki erän kehityksen kelkasta tippunut vielä kuolinkouristuksissaan yrittää uudelleenlämmittää jo yli 30 vuotta sitten kuopattua ideaa vedyn käyttämisestä polttomoottorissa.
Vaan mikäs japsivalmistaja se kusetuksen ammattilainen olikaan? Ovat taas tuomiolla päästöhuijauksesta eikä kyseessä ole 1. eikä edes 2. kerta, kun USA lasketaan myös mukaan. Turvatyynyt tappaa ja kaasu hirttää kiinni... tehot speksattu reilusti yläkanttiin -> kiihtyvyyslukemat vastaavasti paljon heikompia reaalimaailmassa kuin paperilla. Mikä itäautomerkki tämä olikaan, muistaako Terot?
- Anonyymi
Väännetään vielä veistä vetyhihhulien haavassa.
Joku 5 vuotta sitten vetyhihhulit eslitteli "vetyvaltatie" suunnitelmia Saksasta ja Kiinasta. Lisäksi kehuivat, miten Kiinasta pian vyöryy vetybusseja Eurooppaan.
Sähköbusseja sieltä Kiinasta tulee.
Ja sekä Saksassa että Kiinassa idea valtaväylien oheen rakennettavasta vedyn jakeluputkistosta ja tankkausasemista oli "rahoitusta vaille valmis". Eli mahtavia konsulttien pilvilinnoja, joihin ei yllättäen hallutukset hallunneetkaan kaataa miljardeja toisensa perään. Ei ole näistäkään maailmavalloituksista toistamiseen kuultu.
Ei vetyhihhulit OMIA rahojaan ole valmiita käyttämään, koska tietävät, miten siinä käy. Mutta "taikaseinästä" saatu raha kelpaa näille nykyajan käärmeöljykauppiaille aina. - Anonyymi
Olen sitä mieltä, että vety ei ole ratkaisu. Ei varsinkaan raskaassa liikenteessä. Täytyy odottaa, että saadaan synteettiset polttoaineet tuotantoon. Ne käyvät traktoreihin ja kaivinkoneisiin ja tietysti busseihin ja rahtiliikenteen autoihin.
- Anonyymi
Synteettiset polttoaineet eivät ole ratkaisu koska se pitää todellisuudessa hiilikaivokset ja hiilivoimalat elossa, koska sähköä tarvitaan valtavat määrät pelkäästään jo EU alueen tarpeeseen.... puhumattakaan koko maailmasta. Linkissä suuntaa antavia lukuja miksi on melko mahdotonta siirtyä suuressa mittakaavassa synteettisiin polttoaineisiin, joten monia ongelmia vielä ratkaistavana.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen- - Anonyymi
Onko yksikään linja-autoyhtiö vakavasti harkinnut vetybussia kokeiluun Suomessa? Jos on niin mikä yhtiö?
- Anonyymi
Onnea vaan vetybussien ostajille.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18531011/vetyautojen-ostajat-kokeneet-tulleensa-huijatuksi-ja-nostaneet-oikeuskanteen-- Anonyymi
Samaa kirjoittelua myös toisessa ketjussa.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18315455/vetyfanaatikot-valehtelevat-sinulle-ja-houkuttelevat-vetyansaan-
- Anonyymi
Jopa täyssähkö kaukoliikenteen bussit menevät vedystä ohi jo nyt. Liian kallista operoida vedyllä.
https://www.hs.fi/alueet/art-2000010556872.html - Anonyymi
Miten 800 000e hintainen vetybussi ja yli 4 miljoonaa maksava vetytankkausasema voi olla liiketaloudellisesti kannattava yhtälö?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18645550/ensimmaiset-vetybussit-aloittavat-liikennoinnin-ensi-vuonna - Anonyymi
Hankkiikohan valkeakosken liikenne vetybussin
- Anonyymi
Lisää uutisia vetybussien epäonnistumisista.
https://optimisticstorm-com.translate.goog/hydrogen-buses-fail-economics/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Jälleen uutisia että vetybussien kokeilu epäonnistuu.
"Cebon sanoi, että sähköbusseista on tulossa standardi maailmanlaajuisesti ja niiden pitäisi olla Australian suosituin vaihtoehto dieselajoneuvoille.
Hän sanoi, että vetybussin pääomakustannukset olivat tyypillisesti vähintään kaksinkertaiset sähköbussin kustannuksiin verrattuna, kun taas käyttökustannukset olivat vähintään kolme kertaa suuremmat.
Cebon sanoi, että vetykäyttöisten ajoneuvojen kokeet ympäri maailmaa ovat epäonnistuneet, mukaan lukien Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa.
Grattan Instituten energia- ja ilmastoosaston apulaisohjelmajohtaja Alison Reeve sanoi, että sähköajoneuvot ovat paras vaihtoehto kaupunkibusseille kustannusten ja päästöjen suhteen."
https://www-theguardian-com.translate.goog/australia-news/2023/nov/24/victoria-warned-against-very-very-inefficient-hydrogen-buses-after-trial-announced?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Tässä videossa kerrotaan miksi vetybussit maksavat paljon enemmän kuin sähköbussit sekä kiusallisen tiedon että kovin vähän aidosti vihreää sähköä on tarjolla vedyn valmistamiseen, jolloin todellisuudessa vedyn valmistaminen sekasähköllä tai maakaasusta aiheuttaa merkittäviä päästöjä taistelussa ilmastomuutosta vastaan. Vetybussit eivät todellisuudessa toimi liiketaloudelleslliseti ja moni kaupunki on kokeilujen jälkeen luopunut niistä. Vaikuttaa siltä että päättäjät uskovat hienoja myyntimiesten puheita ja vasta oikean elämän realiteetit herättävät heidät lopulta kun laskuja pitäisi maksaa.
"Economics expert warns expensive hydrogen buses are destined to fail"
https://www.youtube.com/watch?v=sEaKEv5OB5Q - Anonyymi
Ei tunnu edes bussiharrastajia omalla nettisivullaan pahemmin vetybussi uutinen kiinnostavan kun hiljaista on keskustelun osalta noin viikon jälkeen. Jälleen tulee todistettua että aitoa keskustelua vetytekniikka ei ihmisissä pahemmin herätä eli ei kiinnosta.
https://jlf.fi/viestiketjut/jyväskylän-paikallisliikenne.45/sivu-60- Anonyymi
Ja samaan aikaan samalla palstalla akkubusseista riittää juttua selvästi.
https://jlf.fi/viestiketjut/akkusähköbussi.4775/sivu-42
- Anonyymi
Siis Jyväskylässä 93 bussia, 64 sähköistä ja peräti 5 vetybussia, jotka ovat Toyotan testikäytössä (kaupunki ei kai ole ostanut näitä). Kyse on pilottiprojektista.
Mikäköhän on vedyn hinta, kun sen valmistukseen tarvitaan kolme kertaa enemmän sähköä ja asemakin syö koko ajan lisää sitä sähköä. On nimittäin aika kallista varastoida vetyä.
https://www.koivistonauto.fi/2023/01/23/koiviston-auto-konserni-jatkaa-jyvaskylan-paikallisliikenteen-liikennointia-jopa-vuoteen-2034-saakka/?fbclid=IwY2xjawFrarNleHRuA2FlbQIxMAABHdkjCC3oYuxjYLu0BgezhI0-TEWw_dnlxGMLr3KoquEXODl8XoSa_FZxkA_aem_mQdXJg2ECC7F2rfyJOztHg - Anonyymi
Riskejäkin on itse vetybussin räjähtämisessä rutiinitankkauksessa tai vaikka korjaamohallissa rutiinikorjauksessa.
"$1.1 million Hydrogen bus EXPLODES during refuel"
https://www.youtube.com/watch?v=OHTO6kltrhM - Anonyymi
Ruotsissa on yritetty ainakin Gävlessä. Yritystä on kestänyt jo muutamia vuosia ja ei oikein meinaa onnistua.
https://www.bussmagasinet.se/2024/03/gavleborg-mangmiljonsatsning-pa-vatgasbussar-som-stod-stilla/
Två bussar à sex miljoner kronor köptes in. Bussarna fungerade visserligen från start 2021. Men de gick inte att tanka. Enligt planerna skulle de första vätgasdrivna bussarna i ordinarie trafik i Sverige börja rulla på Sandvikens gator i slutet av 2021 (klicka här).3.3.2024
Ja fossiilivapaa vety on siellä valmiina. Se tulee kaasuyhtiön vetytehtaasta.
Sähkö bussit toimivat Suomessa. Jos joku suunnittelee vetybussien käyttöä Suo meen, kannattaa tutustua niihin Gävlen vaikeuksiin. Ja sitten toki pitää jonkun valmistaa vetyä, sitä ei Suomessa ajoneuvoille ole. - Anonyymi
Miettikää myös sitä että jossain vaiheessa vetybusseissa pitää ne vetytankit, vetyputket, paineensäätimet jne. uusia ja ei varmasti halpaa lystiä ole. Pitää toki myös sähköbusseissa ajoakkuja uusia, mutta on vähän eri juttu maksaa vuosien varrella halpaa sähköä kuin kallista vetyä. Kokonaiskulut 15 vuoden vetybussin operoinnista tulee todella kalliiksi.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä1364185Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.
Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda3232126Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik31904Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2481851- 1061770
IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!
Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel4411719Nyt kun Pride on ohi 3.0
Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että4691578MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar531355Esko Eerikäinen tatuoi kasvoihinsa rakkaan nimen - Kärkäs kommentti "Ritvasta" lävähti somessa
Ohhoh! Esko Eerikäinen on ottanut uuden tatuoinnin. Kyseessä ei ole mikä tahansa kuva minne tahansa, vaan Eerikäisen tat441296Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun4621288