Vetybussit eivät pärjää kilpailussa?

Anonyymi

Japanissa on kovasti kehitelty vetyliikennettä ja linkin artikkelien hinnat siis Japanissa, mutta siitä voi peilata mitä se voisi maksaa myös Euroopassa. Edelleen ongelmana on liian suuri hankintahinta ja käyttökulut. Vaikea uskoa että liikennöitsijätkään innostuvat vetybusseista kun muutenkin kilpailu on kovaa ja katteet välillä minimaaliset tai jopa negatiiviset. Liikennöitsijän kun pitää aina kaikesta säästää jotta pärjää kilpailussa, joten tuskin vetybussit tarjoaa siihen ratkaisua.

https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=fi&u=https://www.sustainable-bus.com/news/fuel-cell-buses-tokyo-olympic-games/

33

1927

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei palstaa ilman vetyhypetystä.

    • Anonyymi

      Diesel ja vetybussin kuluja voi verrata tämän laskurin kautta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17057250/laske-tasta-vetyautoilusi-hinta-kerro-tulos-

      Vetytankkausasemien pystyttäminen kattavasti on hyvin kallista henkilöautoille.
      Paljonko se maksaa sitten busseille kun pitää aina erikseen ajaa vetytankkaukseen varikolla ja odottaa että tankki on täynnä. Maakaasubusseissa tankkausaika kesti noin 20min, jolloin tankkari haki yhden tankkaukseen ja lähti kävellen hakemaan toista valmiiksi jonoon, mutta joutui silti odottamaan hetken että voi siirtää ensimmäisen pois tankilta ja toisen tankkaukseen. Tankkarille pitää myös maksaa palkka tästä prosessista josta kuluja. Täyssähköbussin kuljettaja tuo varikolle, ajaa ruutuun ja alle minuutti menee kun tökkäsee laturin töpselin bussiin kiinni jolloin tankkaria kuluineen ei tarvita. Ja miettikää paljonko vety maksaa sähköön verrattuna energiana (bussin kilometrihinta), kuinka paljon enemmän vetybussi tarvitsee huolto (vanhentuvat vetysäiliöt, pieni ajoakku, vetyputkisto ja polttokenno) verrattuna sähköbussiin.

      Ja ennenkaikkea kuinka valtavat määrät pitää vetyä toimittaa linja-autovarikolle jatkuvasti vetytankkirekoilla ja vetyä mahtuu energiassa mitattuna selvästi vähemmän kuin dieseliä rekan säiliöön eli toimituksia tarvitaan enemmän joka taas maksaa useamman toimituksen takia vuositasolla. Kaliforniassa on jatkuvasti vetyasemilta vety loppu, joten bussiyrittäjä ottaa myös vedyn loppumisen riskin ja jää ajoja ajamatta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17143198/edes-48-vetytankkausasemaa-ei-takaa-vedyn-saamista-kaliforniassa-

      https://www-torquenews-com.translate.goog/8113/toyota-brags-guinness-record-mirai-owners-still-suffer?fbclid=IwAR0Li_xnkbDDMAQoMwcH9PtU73CvwWZhfCDr74RU6JgMYAr4zTCnvUnKZpY&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=nui

      Jos kaasubussitkaan ei ole lyöneet aikoinaan läpi Helsingin Bussiliikenteellä, niin miksi vetybussikaan nyt kannattaisi? Tämä tie on jo todistetusti kokeiltu jo aikoinaan diesel busseja vastaan ja todettu kuitenkin kalliimmaksi. Nyt kun akkutekniikka on kehittynyt, jolloin sähkö voittaa dieselin, niin vielä vähemmän vetybussi kannattaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17256390/vetyautoja-hehkuttaa-vain-oljy-yhtioiden-saasteraha-ja-hyodylliset-holmot

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot

    • Anonyymi

      "500 000 asukkaan kaupunki perui 50 vetybussin tilauksen – Sähköllä ajo yli 6x halvempaa: Kilometri vedyllä olisi maksanut 95 senttiä
      Tuomas Kangasniemi12.1.202218:02SÄHKÖAUTOAUTOLIIKENNE
      Ranskalainen Montpelierin kaupunki luopuu vetybussien tilauksesta hinnan takia. Suora sähkö on monin verroin halvempaa.

      Ranskan etelärannikolla sijaitseva Montpellierin kaupunki on päättänyt luopua 50 vetybussin tilauksesta sähköbussien hyväksi. Aiempi päätös vetybusseista tehtiin kaksi vuotta sitten.

      Tapauksesta uutisoivan Electrek-lehden mukaan kaupunki teki päätöksensä taloudellisista syistä: sähköbussit ovat edullisempia.

      Electrek siteeraa alkuperäislähdettä, ranskalaislehti La Tribunea, jonka uutisessa (osittainen maksumuuri) kaupunginjohtaja Michaël Delafosse valitteli, että vetyteknologia olisi tullut yli kuusi kertaa kalliimmaksi. Ajokilometri vedyllä olisi maksanut 0,95 euroa, kun sama sähköllä tekee 0,15 euroa.

      Delafossen mukaan Montpellier aikoo harkita tilannetta uudestaan vuonna 2030.

      La Tribune kertoo, että autojen vedyntuotantoa varten oli tarkoitus perustaa teollinen elektrolyyseri noin 800 kilogramman päiväkapasiteetilla. Tilauksen kustannuksiksi oli arvioitu 29 miljoonaa euroa."

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/18b38065-fea8-47ec-86aa-1dc561b58082?ref=ampparit:9ab5

    • Anonyymi

      Puhuuko koskaan kuljettajat keskenään (tauolla) vetybusseista? Tai liikennöitsijä? Itse en ole koskaan kuullut paitsi vetyhenkilöautoista on jonkun harvan kanssa tullut juttua.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kun ei faktoilla pärjätä kilpailussa, niin sitten tehdään propaganda artikkeilta jossa uskotellaan että liikennöitsijöitä nimenomaan kiinnostaa vetybussit. Kokonaiskustannuksista ja bussiarjen pyörittämisestä ollaan sitten artikkelissa melko hiljaa... koska nehän romuttaisivat tämän artikkelin uskottavuuden. ;)

      https://www-hydrogenfuelnews-com.translate.goog/fuel-cell-buses-industry/8554173/?awt_a=1jpsU&awt_l=DVDVC&awt_m=iQeDqSJK9O5DlsU&fs=e&s=cl&fbclid=IwAR3IhByF6irfM_7tsDv79a0oYgRLds5gMEQPZAmuh6Uo4ePLRSNxwm0swDk&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Artikkeli johtaa hieman harhaan että Keravalla olisi käytössä vetybusseja vaan oikeasti tutkija tullut toiseen maahan testaamaan vetybusseja. Tämä tapahtui 2019. Kuitenkin ei ole vetybusseja Keravalla näkynyt vaan sähköbussit valikoitui voittajaksi.

      https://sciencex-com.translate.goog/wire-news/336207247/testing-fuel-cell-buses.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

      https://www.juhanilohikoski.fi/blogit/sahkobussit-aloittavat-keravalla/

      Sähköbussien määrät kasvavat nopeasti paikallisliikenteessä.

      https://www.hsl.fi/hsl/sahkobussit

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetybussien tankkaaminen on käytännössä mahdoton urakka kaupunkien bussiyrittäjille. Pääkaupunkiseudulla muutamilla varikoilla (PL, Nobina, Helb) on 200-300 bussia parhaimillaan varikolla seisomassa yöaikaan. Sitten nämä kaikki pitäisi iso osa tankata päivittäin. Tässä linkissä kerrotaan vetybussien tankkausnopeuksista... 10-20 bussia päivässä. Ei tule vetybussien tankkausnopeus riittämään millään. Voidaan siis toistaiseksi unohtaa vetybusseista unelmointi merkittävänä vaihtoehtona paikallisliikenteessä. Kaukobusseina vähäisinä määrinä vetybussit voisivat pärjätä jos vain matkustajat suostuvat maksamaan matkastaan huomattavasti enemmän ihan vain "vihreyden" (viherpesun) takia. Sitten vielä jatkuva vetytäydennysralli varikolla JOKA PÄIVÄ usean vetytankkiauton voimin.... mitäköhän sekin maksaa?

      " RVK Köln, Cologne, Germany

      Solution: 2 Twin IC 90/60 compressors (approx. 2,000 kg/day)
      Fueling performance: 20 busses (350 bar) per day; 10 buses back-to-back
      Special features: Indoor refueling, 100% redundancy"

      " First Bus Aberdeen, UK

      Solution: 1 Twin IC 90/60 compressor (approx. 1,000 kg/day)
      Fueling performance: up to 15 buses (350 bar) evening time, several garbage trucks and passenger cars (both 700 bar) during the day
      Special features: With 99,5% availability Europe’s most reliable HRS (HyTransit Report 2019); on-site electrolysis"

      " ESWE, Wiesbaden, Germany

      Solution: 1 Twin IC 50/60 compressor (approx. 1,000 kg/day)
      Fueling performance: Up to 10 busses (350 bar) in eight hours
      Special features: Green hydrogen supplied by Linde from Energiepark Mainz"

      https://www.linde-engineering.com/en/plant-components/hydrogen-refueling-technologies/index.html?creative=641417644969&keyword=hydrogen%20car%20filling%20station&matchtype=p&network=g&device=m&utm_medium=paid&utm_source=Google+Ads&utm_campaign=Fueltech_MultipleGoals&utm_term=hydrogen%20car%20filling%20station&gclid=CjwKCAiAu5agBhBzEiwAdiR5tM_tlYY4k7euCklxNdcOq8NPE0S-Tnd4oTWz6pH_fD6qjrVBTXvo1RoCda0QAvD_BwE

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Bussivarikoiden korjaamot pitäisi varustaa vetyhälyttimillä ja vetyyn liittyvillä erikoistyökaluilla, sillä joskus niitä bussien vetymääriäkin pitää saada tyhjennettyä johonkin toiseen säiliöön turvallisesti korjauksen ajaksi esim. vedyn paineensäätimen vaihto. Mekaanikot pitää erikoiskouluttaa ja sekin maksaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kyllä sen huomaa ettei joukkoliikenne palstalla vetybusseista edes keskustella eli ne eivät kiinnosta oikeasti juuri ketään.

    • Anonyymi

      Ranskalaiskaupunki lähti taannoin pilotoimaan paikallisliikennettä vetybusseilla. Tuolla on käytössä 12 FCEV bussia. Tuo tusinan verran jäänee nyt viimeiseksi näillä näkymin.

      Haasteina busseilla on ollut korkeat operointikulut sekä odottamattoman suuri huoltojen / korjausten tarve. Tusinan bussin operointikulut ovat vuosittain noin miljoonan verran.

      Hyvinä puolina vetybusseilla on ollut akkubusseihin verrattuna neljänneksen pidempi toimintamatka eli 250 km vs 200 km. Tosin etu sulaa melko nopeasti suurempaan huollon tarpeeseen ja seisontapäiviin.

      Ei vety ole ihan omimmillaan paikallisbusseissakaan. Niinpä Pau’n kaupunki tilaa jatkossa akkubusseja.

      https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ranskassa petyttiin vetybusseihin. 4 vuoden aikana merkittäviä vaikeuksia ja kustannukset tuplaantuivat.

      "Jérémie Neillo , Paun liikennepäällikkö, paljasti äskettäin ranskalaiselle La Gazette des Communes -lehdelle (myöhemmin saksalaisen kauppamedian Omnibus.news hankkiman ), että kunta aikoo nyt siirtyä akkusähköautojen (BEV) linja-autoihin . Neillo selitti, että vety oli osoittautunut liian vaikeaksi käsitellä päivittäin, minkä vuoksi päätettiin ostaa kahdeksan BEV-bussia vuosittain seuraavan vuosikymmenen ajan.

      Neillo korosti polttokennobussien käyttötehokkuuden ylläpitämisen jatkuvia haasteita, minkä johdosta kunta neuvotteli huoltosopimukset projektikumppaneiden GNVert (huoltoasemaoperaattori) ja Van Hoolin (linja-autovalmistaja) kanssa käyttökustannusten hallitsemiseksi, joiden kerrotaan olevan lähes miljoona. euroa vuodessa . Paikallisten tiedotusvälineiden mukaan korkeista kustannuksista huolimatta Neillo puolusti alkuperäistä päätöstä investoida polttokennobusseihin vedoten hallituksen tukeen vetykäytöille projektin alussa. Hän kuitenkin myönsi, että jos hanke käynnistettäisiin tänään, se olisi kyseenalaisempi."

      https://www-sustainable--bus-com.translate.goog/news/pau-france-hydrogen-battery-electric-technology/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kovin vähän on ollut uutisia maailmalta missä joku bussivarikko on ottanut (muutamia) vetybusseja käyttöön ja sitten vielä niin että operoisi edelleen 5 vuoden jälkeenkin edes muutamalla vetybussilla. Kertoo vain siitä ettei vetytekniikka vastaa tarpeita bussien maailmassa ja liikaa ongelmia kokonaisuudessa.

    • Anonyymi

      Ruotsissa meni 2,5 vuotta ennenkuin vetybussien tankkausasema saatiin toimimaan ja vetybussit tankattua. Vetybussit maksoivat noin 650 000 euroa kappale, joten selvästi kalliimpia kuin täyssähköbussit. Jos pitäisi ostaa tulevaisuudessa 100kpl vetybusseja, niin ne maksavat noin 65 MILJOONAA euroa. Pääkaupunkiseudun muutamilla bussivarikoilla on yli 200 bussia parkissa yöllä ja HSL alueella noin 1200 bussia, joten EDES puolet vetybusseilla operoidessa maksaisi noin 390 MILJOONAA euroa. Siihen vielä päälle kalliimpi vety polttoaineena, joten ei mitään mahdollisuutta voittaa täyssähköbusseja kilpailussa, koska vetybussien kulurakenne on liian kallis.

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/vetyfiasko-ruotsi-osti-vetybusseja-ei-pystytty-tankkaamaan-kertaakaan-2-5-vuoteen/95e1c334-caf2-44e7-903a-5c8140445e11?fbclid=IwAR2Fg7kQdlkV7itTFKcjWPlhveaZf8UJJ5nXqZnqgJ6GKol-2wezC8PzgaU

      https://www.hsl.fi/hsl/hsln-vuosi-2020/vuosi-2020-lukuina

      • Anonyymi

        Vedystä kiimailtiin jo 2000 luvun alussa ja moneen suurkaupunkiin (Lontoo, Pariisi) hankittiin vetybusseja. Sama juttu myös mm. Kaliforniassa.

        Valtaosa näistä kokeiluista kuihtui vähin äänin. Luonnolllisesi vetyhihhulitkin haluavat ne unohtaa, jotta voivat aina parin vuoden välein ulista, miten nyt on keksitty hieno uudelleenlämmitetty idea tuoreena jo 80 luvulta ja miten se ihan just valloittaa maailman....

        ....kunhan vaan Joku Muu (siis valtio) rahoittaa autojen ostamisen, polttoaineen tuotannon, jakelun ja koko tähtitietellisen kalliin järjestelmän ylläpidon, koska kaupallista kannattavuutta saa vielä odottaa optimistien mukaan 10 ja realistien mukaan pikemminkin 20-30 vuotta.

        Viimeiset 20 vuotta vedyn maailmanvalloitus on aina ollut 15 vuoden päässä vetyhihhulien mukaan.

        Maakaasukäyttöisiä busseja on ollut käyttössä vuosikymmeniä ja on edelleen. Sehän toki selvää, että vetyhihhulit yrittävät aina tilaisuuden tullen väittää, että nämä ovatkin vetybusseja.

        Samaa kusetusta yritti myös yksi "polttokennorekkojen" valmistaja. Heidän demoautonsa olivat todellisuudessa maakaasukäyttöisiksi muunnettuja dieselkuorma-autoja. Vetyä ja polttokennoja näissä oli vain mainosteippausten verran.

        Myös kaikki vetykäyttöiset pakettiautot ovat pelkkiä demoja, jotka on tehty lisäämällä sähkäkäyttöiseen pakettiautoon (ihan hyvin myyvä keksintö tämä) pieni polttokenno akkuja lataamaan. Yksikään valmistaja ei tee polttokennomallin pakettiautoja ja hlöautojenkin valmistusta vähin äänin lopetellaan. Toki erän kehityksen kelkasta tippunut vielä kuolinkouristuksissaan yrittää uudelleenlämmittää jo yli 30 vuotta sitten kuopattua ideaa vedyn käyttämisestä polttomoottorissa.

        Vaan mikäs japsivalmistaja se kusetuksen ammattilainen olikaan? Ovat taas tuomiolla päästöhuijauksesta eikä kyseessä ole 1. eikä edes 2. kerta, kun USA lasketaan myös mukaan. Turvatyynyt tappaa ja kaasu hirttää kiinni... tehot speksattu reilusti yläkanttiin -> kiihtyvyyslukemat vastaavasti paljon heikompia reaalimaailmassa kuin paperilla. Mikä itäautomerkki tämä olikaan, muistaako Terot?


    • Anonyymi

      Väännetään vielä veistä vetyhihhulien haavassa.

      Joku 5 vuotta sitten vetyhihhulit eslitteli "vetyvaltatie" suunnitelmia Saksasta ja Kiinasta. Lisäksi kehuivat, miten Kiinasta pian vyöryy vetybusseja Eurooppaan.

      Sähköbusseja sieltä Kiinasta tulee.

      Ja sekä Saksassa että Kiinassa idea valtaväylien oheen rakennettavasta vedyn jakeluputkistosta ja tankkausasemista oli "rahoitusta vaille valmis". Eli mahtavia konsulttien pilvilinnoja, joihin ei yllättäen hallutukset hallunneetkaan kaataa miljardeja toisensa perään. Ei ole näistäkään maailmavalloituksista toistamiseen kuultu.

      Ei vetyhihhulit OMIA rahojaan ole valmiita käyttämään, koska tietävät, miten siinä käy. Mutta "taikaseinästä" saatu raha kelpaa näille nykyajan käärmeöljykauppiaille aina.

    • Anonyymi

      Olen sitä mieltä, että vety ei ole ratkaisu. Ei varsinkaan raskaassa liikenteessä. Täytyy odottaa, että saadaan synteettiset polttoaineet tuotantoon. Ne käyvät traktoreihin ja kaivinkoneisiin ja tietysti busseihin ja rahtiliikenteen autoihin.

    • Anonyymi

      Synteettiset polttoaineet eivät ole ratkaisu koska se pitää todellisuudessa hiilikaivokset ja hiilivoimalat elossa, koska sähköä tarvitaan valtavat määrät pelkäästään jo EU alueen tarpeeseen.... puhumattakaan koko maailmasta. Linkissä suuntaa antavia lukuja miksi on melko mahdotonta siirtyä suuressa mittakaavassa synteettisiin polttoaineisiin, joten monia ongelmia vielä ratkaistavana.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5580
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3557
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1672
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      206
      1656
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      78
      1102
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1088
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      907
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      836
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      819
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      818
    Aihe