Vetybussit eivät pärjää kilpailussa?

Anonyymi

Japanissa on kovasti kehitelty vetyliikennettä ja linkin artikkelien hinnat siis Japanissa, mutta siitä voi peilata mitä se voisi maksaa myös Euroopassa. Edelleen ongelmana on liian suuri hankintahinta ja käyttökulut. Vaikea uskoa että liikennöitsijätkään innostuvat vetybusseista kun muutenkin kilpailu on kovaa ja katteet välillä minimaaliset tai jopa negatiiviset. Liikennöitsijän kun pitää aina kaikesta säästää jotta pärjää kilpailussa, joten tuskin vetybussit tarjoaa siihen ratkaisua.

https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=fi&u=https://www.sustainable-bus.com/news/fuel-cell-buses-tokyo-olympic-games/

67

3784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei palstaa ilman vetyhypetystä.

    • Anonyymi

      Diesel ja vetybussin kuluja voi verrata tämän laskurin kautta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17057250/laske-tasta-vetyautoilusi-hinta-kerro-tulos-

      Vetytankkausasemien pystyttäminen kattavasti on hyvin kallista henkilöautoille.
      Paljonko se maksaa sitten busseille kun pitää aina erikseen ajaa vetytankkaukseen varikolla ja odottaa että tankki on täynnä. Maakaasubusseissa tankkausaika kesti noin 20min, jolloin tankkari haki yhden tankkaukseen ja lähti kävellen hakemaan toista valmiiksi jonoon, mutta joutui silti odottamaan hetken että voi siirtää ensimmäisen pois tankilta ja toisen tankkaukseen. Tankkarille pitää myös maksaa palkka tästä prosessista josta kuluja. Täyssähköbussin kuljettaja tuo varikolle, ajaa ruutuun ja alle minuutti menee kun tökkäsee laturin töpselin bussiin kiinni jolloin tankkaria kuluineen ei tarvita. Ja miettikää paljonko vety maksaa sähköön verrattuna energiana (bussin kilometrihinta), kuinka paljon enemmän vetybussi tarvitsee huolto (vanhentuvat vetysäiliöt, pieni ajoakku, vetyputkisto ja polttokenno) verrattuna sähköbussiin.

      Ja ennenkaikkea kuinka valtavat määrät pitää vetyä toimittaa linja-autovarikolle jatkuvasti vetytankkirekoilla ja vetyä mahtuu energiassa mitattuna selvästi vähemmän kuin dieseliä rekan säiliöön eli toimituksia tarvitaan enemmän joka taas maksaa useamman toimituksen takia vuositasolla. Kaliforniassa on jatkuvasti vetyasemilta vety loppu, joten bussiyrittäjä ottaa myös vedyn loppumisen riskin ja jää ajoja ajamatta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17143198/edes-48-vetytankkausasemaa-ei-takaa-vedyn-saamista-kaliforniassa-

      https://www-torquenews-com.translate.goog/8113/toyota-brags-guinness-record-mirai-owners-still-suffer?fbclid=IwAR0Li_xnkbDDMAQoMwcH9PtU73CvwWZhfCDr74RU6JgMYAr4zTCnvUnKZpY&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=nui

      Jos kaasubussitkaan ei ole lyöneet aikoinaan läpi Helsingin Bussiliikenteellä, niin miksi vetybussikaan nyt kannattaisi? Tämä tie on jo todistetusti kokeiltu jo aikoinaan diesel busseja vastaan ja todettu kuitenkin kalliimmaksi. Nyt kun akkutekniikka on kehittynyt, jolloin sähkö voittaa dieselin, niin vielä vähemmän vetybussi kannattaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17256390/vetyautoja-hehkuttaa-vain-oljy-yhtioiden-saasteraha-ja-hyodylliset-holmot

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot

    • Anonyymi

      "500 000 asukkaan kaupunki perui 50 vetybussin tilauksen – Sähköllä ajo yli 6x halvempaa: Kilometri vedyllä olisi maksanut 95 senttiä
      Tuomas Kangasniemi12.1.202218:02SÄHKÖAUTOAUTOLIIKENNE
      Ranskalainen Montpelierin kaupunki luopuu vetybussien tilauksesta hinnan takia. Suora sähkö on monin verroin halvempaa.

      Ranskan etelärannikolla sijaitseva Montpellierin kaupunki on päättänyt luopua 50 vetybussin tilauksesta sähköbussien hyväksi. Aiempi päätös vetybusseista tehtiin kaksi vuotta sitten.

      Tapauksesta uutisoivan Electrek-lehden mukaan kaupunki teki päätöksensä taloudellisista syistä: sähköbussit ovat edullisempia.

      Electrek siteeraa alkuperäislähdettä, ranskalaislehti La Tribunea, jonka uutisessa (osittainen maksumuuri) kaupunginjohtaja Michaël Delafosse valitteli, että vetyteknologia olisi tullut yli kuusi kertaa kalliimmaksi. Ajokilometri vedyllä olisi maksanut 0,95 euroa, kun sama sähköllä tekee 0,15 euroa.

      Delafossen mukaan Montpellier aikoo harkita tilannetta uudestaan vuonna 2030.

      La Tribune kertoo, että autojen vedyntuotantoa varten oli tarkoitus perustaa teollinen elektrolyyseri noin 800 kilogramman päiväkapasiteetilla. Tilauksen kustannuksiksi oli arvioitu 29 miljoonaa euroa."

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/18b38065-fea8-47ec-86aa-1dc561b58082?ref=ampparit:9ab5

    • Anonyymi

      Puhuuko koskaan kuljettajat keskenään (tauolla) vetybusseista? Tai liikennöitsijä? Itse en ole koskaan kuullut paitsi vetyhenkilöautoista on jonkun harvan kanssa tullut juttua.

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kun ei faktoilla pärjätä kilpailussa, niin sitten tehdään propaganda artikkeilta jossa uskotellaan että liikennöitsijöitä nimenomaan kiinnostaa vetybussit. Kokonaiskustannuksista ja bussiarjen pyörittämisestä ollaan sitten artikkelissa melko hiljaa... koska nehän romuttaisivat tämän artikkelin uskottavuuden. ;)

      https://www-hydrogenfuelnews-com.translate.goog/fuel-cell-buses-industry/8554173/?awt_a=1jpsU&awt_l=DVDVC&awt_m=iQeDqSJK9O5DlsU&fs=e&s=cl&fbclid=IwAR3IhByF6irfM_7tsDv79a0oYgRLds5gMEQPZAmuh6Uo4ePLRSNxwm0swDk&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Artikkeli johtaa hieman harhaan että Keravalla olisi käytössä vetybusseja vaan oikeasti tutkija tullut toiseen maahan testaamaan vetybusseja. Tämä tapahtui 2019. Kuitenkin ei ole vetybusseja Keravalla näkynyt vaan sähköbussit valikoitui voittajaksi.

      https://sciencex-com.translate.goog/wire-news/336207247/testing-fuel-cell-buses.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

      https://www.juhanilohikoski.fi/blogit/sahkobussit-aloittavat-keravalla/

      Sähköbussien määrät kasvavat nopeasti paikallisliikenteessä.

      https://www.hsl.fi/hsl/sahkobussit

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Vetybussien tankkaaminen on käytännössä mahdoton urakka kaupunkien bussiyrittäjille. Pääkaupunkiseudulla muutamilla varikoilla (PL, Nobina, Helb) on 200-300 bussia parhaimillaan varikolla seisomassa yöaikaan. Sitten nämä kaikki pitäisi iso osa tankata päivittäin. Tässä linkissä kerrotaan vetybussien tankkausnopeuksista... 10-20 bussia päivässä. Ei tule vetybussien tankkausnopeus riittämään millään. Voidaan siis toistaiseksi unohtaa vetybusseista unelmointi merkittävänä vaihtoehtona paikallisliikenteessä. Kaukobusseina vähäisinä määrinä vetybussit voisivat pärjätä jos vain matkustajat suostuvat maksamaan matkastaan huomattavasti enemmän ihan vain "vihreyden" (viherpesun) takia. Sitten vielä jatkuva vetytäydennysralli varikolla JOKA PÄIVÄ usean vetytankkiauton voimin.... mitäköhän sekin maksaa?

      " RVK Köln, Cologne, Germany

      Solution: 2 Twin IC 90/60 compressors (approx. 2,000 kg/day)
      Fueling performance: 20 busses (350 bar) per day; 10 buses back-to-back
      Special features: Indoor refueling, 100% redundancy"

      " First Bus Aberdeen, UK

      Solution: 1 Twin IC 90/60 compressor (approx. 1,000 kg/day)
      Fueling performance: up to 15 buses (350 bar) evening time, several garbage trucks and passenger cars (both 700 bar) during the day
      Special features: With 99,5% availability Europe’s most reliable HRS (HyTransit Report 2019); on-site electrolysis"

      " ESWE, Wiesbaden, Germany

      Solution: 1 Twin IC 50/60 compressor (approx. 1,000 kg/day)
      Fueling performance: Up to 10 busses (350 bar) in eight hours
      Special features: Green hydrogen supplied by Linde from Energiepark Mainz"

      https://www.linde-engineering.com/en/plant-components/hydrogen-refueling-technologies/index.html?creative=641417644969&keyword=hydrogen%20car%20filling%20station&matchtype=p&network=g&device=m&utm_medium=paid&utm_source=Google+Ads&utm_campaign=Fueltech_MultipleGoals&utm_term=hydrogen%20car%20filling%20station&gclid=CjwKCAiAu5agBhBzEiwAdiR5tM_tlYY4k7euCklxNdcOq8NPE0S-Tnd4oTWz6pH_fD6qjrVBTXvo1RoCda0QAvD_BwE

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17241677/tulevaisuuden-vetytalous-on-pitkaan-viherpesua

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Bussivarikoiden korjaamot pitäisi varustaa vetyhälyttimillä ja vetyyn liittyvillä erikoistyökaluilla, sillä joskus niitä bussien vetymääriäkin pitää saada tyhjennettyä johonkin toiseen säiliöön turvallisesti korjauksen ajaksi esim. vedyn paineensäätimen vaihto. Mekaanikot pitää erikoiskouluttaa ja sekin maksaa.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kyllä sen huomaa ettei joukkoliikenne palstalla vetybusseista edes keskustella eli ne eivät kiinnosta oikeasti juuri ketään.

    • Anonyymi

      Ranskalaiskaupunki lähti taannoin pilotoimaan paikallisliikennettä vetybusseilla. Tuolla on käytössä 12 FCEV bussia. Tuo tusinan verran jäänee nyt viimeiseksi näillä näkymin.

      Haasteina busseilla on ollut korkeat operointikulut sekä odottamattoman suuri huoltojen / korjausten tarve. Tusinan bussin operointikulut ovat vuosittain noin miljoonan verran.

      Hyvinä puolina vetybusseilla on ollut akkubusseihin verrattuna neljänneksen pidempi toimintamatka eli 250 km vs 200 km. Tosin etu sulaa melko nopeasti suurempaan huollon tarpeeseen ja seisontapäiviin.

      Ei vety ole ihan omimmillaan paikallisbusseissakaan. Niinpä Pau’n kaupunki tilaa jatkossa akkubusseja.

      https://www-hydrogeninsight-com.translate.goog/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ranskassa petyttiin vetybusseihin. 4 vuoden aikana merkittäviä vaikeuksia ja kustannukset tuplaantuivat.

      "Jérémie Neillo , Paun liikennepäällikkö, paljasti äskettäin ranskalaiselle La Gazette des Communes -lehdelle (myöhemmin saksalaisen kauppamedian Omnibus.news hankkiman ), että kunta aikoo nyt siirtyä akkusähköautojen (BEV) linja-autoihin . Neillo selitti, että vety oli osoittautunut liian vaikeaksi käsitellä päivittäin, minkä vuoksi päätettiin ostaa kahdeksan BEV-bussia vuosittain seuraavan vuosikymmenen ajan.

      Neillo korosti polttokennobussien käyttötehokkuuden ylläpitämisen jatkuvia haasteita, minkä johdosta kunta neuvotteli huoltosopimukset projektikumppaneiden GNVert (huoltoasemaoperaattori) ja Van Hoolin (linja-autovalmistaja) kanssa käyttökustannusten hallitsemiseksi, joiden kerrotaan olevan lähes miljoona. euroa vuodessa . Paikallisten tiedotusvälineiden mukaan korkeista kustannuksista huolimatta Neillo puolusti alkuperäistä päätöstä investoida polttokennobusseihin vedoten hallituksen tukeen vetykäytöille projektin alussa. Hän kuitenkin myönsi, että jos hanke käynnistettäisiin tänään, se olisi kyseenalaisempi."

      https://www-sustainable--bus-com.translate.goog/news/pau-france-hydrogen-battery-electric-technology/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kovin vähän on ollut uutisia maailmalta missä joku bussivarikko on ottanut (muutamia) vetybusseja käyttöön ja sitten vielä niin että operoisi edelleen 5 vuoden jälkeenkin edes muutamalla vetybussilla. Kertoo vain siitä ettei vetytekniikka vastaa tarpeita bussien maailmassa ja liikaa ongelmia kokonaisuudessa.

    • Anonyymi

      Ruotsissa meni 2,5 vuotta ennenkuin vetybussien tankkausasema saatiin toimimaan ja vetybussit tankattua. Vetybussit maksoivat noin 650 000 euroa kappale, joten selvästi kalliimpia kuin täyssähköbussit. Jos pitäisi ostaa tulevaisuudessa 100kpl vetybusseja, niin ne maksavat noin 65 MILJOONAA euroa. Pääkaupunkiseudun muutamilla bussivarikoilla on yli 200 bussia parkissa yöllä ja HSL alueella noin 1200 bussia, joten EDES puolet vetybusseilla operoidessa maksaisi noin 390 MILJOONAA euroa. Siihen vielä päälle kalliimpi vety polttoaineena, joten ei mitään mahdollisuutta voittaa täyssähköbusseja kilpailussa, koska vetybussien kulurakenne on liian kallis.

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/vetyfiasko-ruotsi-osti-vetybusseja-ei-pystytty-tankkaamaan-kertaakaan-2-5-vuoteen/95e1c334-caf2-44e7-903a-5c8140445e11?fbclid=IwAR2Fg7kQdlkV7itTFKcjWPlhveaZf8UJJ5nXqZnqgJ6GKol-2wezC8PzgaU

      https://www.hsl.fi/hsl/hsln-vuosi-2020/vuosi-2020-lukuina

      • Anonyymi

        Vedystä kiimailtiin jo 2000 luvun alussa ja moneen suurkaupunkiin (Lontoo, Pariisi) hankittiin vetybusseja. Sama juttu myös mm. Kaliforniassa.

        Valtaosa näistä kokeiluista kuihtui vähin äänin. Luonnolllisesi vetyhihhulitkin haluavat ne unohtaa, jotta voivat aina parin vuoden välein ulista, miten nyt on keksitty hieno uudelleenlämmitetty idea tuoreena jo 80 luvulta ja miten se ihan just valloittaa maailman....

        ....kunhan vaan Joku Muu (siis valtio) rahoittaa autojen ostamisen, polttoaineen tuotannon, jakelun ja koko tähtitietellisen kalliin järjestelmän ylläpidon, koska kaupallista kannattavuutta saa vielä odottaa optimistien mukaan 10 ja realistien mukaan pikemminkin 20-30 vuotta.

        Viimeiset 20 vuotta vedyn maailmanvalloitus on aina ollut 15 vuoden päässä vetyhihhulien mukaan.

        Maakaasukäyttöisiä busseja on ollut käyttössä vuosikymmeniä ja on edelleen. Sehän toki selvää, että vetyhihhulit yrittävät aina tilaisuuden tullen väittää, että nämä ovatkin vetybusseja.

        Samaa kusetusta yritti myös yksi "polttokennorekkojen" valmistaja. Heidän demoautonsa olivat todellisuudessa maakaasukäyttöisiksi muunnettuja dieselkuorma-autoja. Vetyä ja polttokennoja näissä oli vain mainosteippausten verran.

        Myös kaikki vetykäyttöiset pakettiautot ovat pelkkiä demoja, jotka on tehty lisäämällä sähkäkäyttöiseen pakettiautoon (ihan hyvin myyvä keksintö tämä) pieni polttokenno akkuja lataamaan. Yksikään valmistaja ei tee polttokennomallin pakettiautoja ja hlöautojenkin valmistusta vähin äänin lopetellaan. Toki erän kehityksen kelkasta tippunut vielä kuolinkouristuksissaan yrittää uudelleenlämmittää jo yli 30 vuotta sitten kuopattua ideaa vedyn käyttämisestä polttomoottorissa.

        Vaan mikäs japsivalmistaja se kusetuksen ammattilainen olikaan? Ovat taas tuomiolla päästöhuijauksesta eikä kyseessä ole 1. eikä edes 2. kerta, kun USA lasketaan myös mukaan. Turvatyynyt tappaa ja kaasu hirttää kiinni... tehot speksattu reilusti yläkanttiin -> kiihtyvyyslukemat vastaavasti paljon heikompia reaalimaailmassa kuin paperilla. Mikä itäautomerkki tämä olikaan, muistaako Terot?


    • Anonyymi

      Väännetään vielä veistä vetyhihhulien haavassa.

      Joku 5 vuotta sitten vetyhihhulit eslitteli "vetyvaltatie" suunnitelmia Saksasta ja Kiinasta. Lisäksi kehuivat, miten Kiinasta pian vyöryy vetybusseja Eurooppaan.

      Sähköbusseja sieltä Kiinasta tulee.

      Ja sekä Saksassa että Kiinassa idea valtaväylien oheen rakennettavasta vedyn jakeluputkistosta ja tankkausasemista oli "rahoitusta vaille valmis". Eli mahtavia konsulttien pilvilinnoja, joihin ei yllättäen hallutukset hallunneetkaan kaataa miljardeja toisensa perään. Ei ole näistäkään maailmavalloituksista toistamiseen kuultu.

      Ei vetyhihhulit OMIA rahojaan ole valmiita käyttämään, koska tietävät, miten siinä käy. Mutta "taikaseinästä" saatu raha kelpaa näille nykyajan käärmeöljykauppiaille aina.

    • Anonyymi

      Olen sitä mieltä, että vety ei ole ratkaisu. Ei varsinkaan raskaassa liikenteessä. Täytyy odottaa, että saadaan synteettiset polttoaineet tuotantoon. Ne käyvät traktoreihin ja kaivinkoneisiin ja tietysti busseihin ja rahtiliikenteen autoihin.

    • Anonyymi

      Synteettiset polttoaineet eivät ole ratkaisu koska se pitää todellisuudessa hiilikaivokset ja hiilivoimalat elossa, koska sähköä tarvitaan valtavat määrät pelkäästään jo EU alueen tarpeeseen.... puhumattakaan koko maailmasta. Linkissä suuntaa antavia lukuja miksi on melko mahdotonta siirtyä suuressa mittakaavassa synteettisiin polttoaineisiin, joten monia ongelmia vielä ratkaistavana.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17798059/vihreaa-sahkoa-ei-pida-hukata-vetyautoihin-ja-synteettiseen-polttoaineeseen-

    • Anonyymi

      Onko yksikään linja-autoyhtiö vakavasti harkinnut vetybussia kokeiluun Suomessa? Jos on niin mikä yhtiö?

    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Hankkiikohan valkeakosken liikenne vetybussin

    • Anonyymi

      Jälleen uutisia että vetybussien kokeilu epäonnistuu.

      "Cebon sanoi, että sähköbusseista on tulossa standardi maailmanlaajuisesti ja niiden pitäisi olla Australian suosituin vaihtoehto dieselajoneuvoille.

      Hän sanoi, että vetybussin pääomakustannukset olivat tyypillisesti vähintään kaksinkertaiset sähköbussin kustannuksiin verrattuna, kun taas käyttökustannukset olivat vähintään kolme kertaa suuremmat.

      Cebon sanoi, että vetykäyttöisten ajoneuvojen kokeet ympäri maailmaa ovat epäonnistuneet, mukaan lukien Isossa-Britanniassa, Saksassa ja Ranskassa.

      Grattan Instituten energia- ja ilmastoosaston apulaisohjelmajohtaja Alison Reeve sanoi, että sähköajoneuvot ovat paras vaihtoehto kaupunkibusseille kustannusten ja päästöjen suhteen."

      https://www-theguardian-com.translate.goog/australia-news/2023/nov/24/victoria-warned-against-very-very-inefficient-hydrogen-buses-after-trial-announced?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Tässä videossa kerrotaan miksi vetybussit maksavat paljon enemmän kuin sähköbussit sekä kiusallisen tiedon että kovin vähän aidosti vihreää sähköä on tarjolla vedyn valmistamiseen, jolloin todellisuudessa vedyn valmistaminen sekasähköllä tai maakaasusta aiheuttaa merkittäviä päästöjä taistelussa ilmastomuutosta vastaan. Vetybussit eivät todellisuudessa toimi liiketaloudelleslliseti ja moni kaupunki on kokeilujen jälkeen luopunut niistä. Vaikuttaa siltä että päättäjät uskovat hienoja myyntimiesten puheita ja vasta oikean elämän realiteetit herättävät heidät lopulta kun laskuja pitäisi maksaa.

      "Economics expert warns expensive hydrogen buses are destined to fail"
      https://www.youtube.com/watch?v=sEaKEv5OB5Q

    • Anonyymi

      Ei tunnu edes bussiharrastajia omalla nettisivullaan pahemmin vetybussi uutinen kiinnostavan kun hiljaista on keskustelun osalta noin viikon jälkeen. Jälleen tulee todistettua että aitoa keskustelua vetytekniikka ei ihmisissä pahemmin herätä eli ei kiinnosta.

      https://jlf.fi/viestiketjut/jyväskylän-paikallisliikenne.45/sivu-60

    • Anonyymi

      Siis Jyväskylässä 93 bussia, 64 sähköistä ja peräti 5 vetybussia, jotka ovat Toyotan testikäytössä (kaupunki ei kai ole ostanut näitä). Kyse on pilottiprojektista.
      Mikäköhän on vedyn hinta, kun sen valmistukseen tarvitaan kolme kertaa enemmän sähköä ja asemakin syö koko ajan lisää sitä sähköä. On nimittäin aika kallista varastoida vetyä.

      https://www.koivistonauto.fi/2023/01/23/koiviston-auto-konserni-jatkaa-jyvaskylan-paikallisliikenteen-liikennointia-jopa-vuoteen-2034-saakka/?fbclid=IwY2xjawFrarNleHRuA2FlbQIxMAABHdkjCC3oYuxjYLu0BgezhI0-TEWw_dnlxGMLr3KoquEXODl8XoSa_FZxkA_aem_mQdXJg2ECC7F2rfyJOztHg

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ruotsissa on yritetty ainakin Gävlessä. Yritystä on kestänyt jo muutamia vuosia ja ei oikein meinaa onnistua.

      https://www.bussmagasinet.se/2024/03/gavleborg-mangmiljonsatsning-pa-vatgasbussar-som-stod-stilla/

      Två bussar à sex miljoner kronor köptes in. Bussarna fungerade visserligen från start 2021. Men de gick inte att tanka. Enligt planerna skulle de första vätgasdrivna bussarna i ordinarie trafik i Sverige börja rulla på Sandvikens gator i slutet av 2021 (klicka här).3.3.2024

      Ja fossiilivapaa vety on siellä valmiina. Se tulee kaasuyhtiön vetytehtaasta.

      Sähkö bussit toimivat Suomessa. Jos joku suunnittelee vetybussien käyttöä Suo meen, kannattaa tutustua niihin Gävlen vaikeuksiin. Ja sitten toki pitää jonkun valmistaa vetyä, sitä ei Suomessa ajoneuvoille ole.

    • Anonyymi

      Miettikää myös sitä että jossain vaiheessa vetybusseissa pitää ne vetytankit, vetyputket, paineensäätimet jne. uusia ja ei varmasti halpaa lystiä ole. Pitää toki myös sähköbusseissa ajoakkuja uusia, mutta on vähän eri juttu maksaa vuosien varrella halpaa sähköä kuin kallista vetyä. Kokonaiskulut 15 vuoden vetybussin operoinnista tulee todella kalliiksi.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-

    • Anonyymi

      Puolassa todella huonoja kokemuksia vetybusseilla operoinnista. Pitkä artikkeli monimuotoisesti perustellen miksi vety on häviäjä, mutta tässä lainaus sen ydinsanomasta.

      "Puolan hallitus myönsi noin 17 miljoonaa dollaria Rzeszówin vetybusseihin.

      Tässä tilanteessa 21 puolalaista kuntaa anelee lisää kansallista rahoitusta vedylle. Puolan hallitus rahoittaa 90 % vetybussien pääomakustannuksista. Tämän seurauksena liikennelaitokset sitoutuvat vetybusseihin, joiden polttoaine- ja ylläpitokustannukset ovat paljon korkeammat, eivätkä ne tuota mitään ilmastohyötyjä. Toki kaupunkien ilma on puhtaampaa, mutta hankinnat eivät perustu siihen. Näiden kaupunkien puolalaiset asukkaat joutuvat käyttämään vähemmän luotettavaa palvelua, koska vetybussit ja tankkausjärjestelmät vikaantuvat paljon useammin kuin akkukäyttöiset sähköbussit tai dieselbussit, jotka niiden on tarkoitus korvata.

      Tietenkin, kun tätä jäljitetään taaksepäin, epätoivoisten fossiilisten polttoaineiden yritysten sormenjäljet ​​ovat kaikkialla. Polenergian perusti Kulczyk Investments, joka on nyt jo edesmenneen Jan Kulczykin, Puolan rikkaimman liikemiehen, sijoitusyhtiö ja oli erittäin suuri öljy- ja kaasualan toimija. Nyt se yrittää tehdä vedystä energiantuotannon kannattaja. Orlen on tietenkin puolalainen monikansallinen öljy-, kaasu- ja energiayhtiö. ZE PAK on suuri hiilituottaja, joka on yrittänyt tehdä vedystä energiantuotannon kannattaja. Lobbauksen näkökulmat ovat ilmeiset.

      Puolan hallituksen tulisi päästä irti lobbauksesta ja kiinnittää huomiota empiiriseen näyttöön. Vety on ilmastonmuutosongelma, ei ratkaisu. Sen pitäisi lopettaa vedyn rahoittaminen energiahankkeisiin. Sen ei pitäisi kuroa umpeen vedyn 93 prosentin polttoainekustannuseroa ja keskittyä akkusähköistykseen, joka on ilmastoratkaisu. Kun kaikki nämä suuret, rikkaat ja vaikutusvaltaiset toimijat lobbaavat kovasti huonon idean puolesta, on tietysti todennäköistä, että Puola jatkaa ajan ja rahan tuhlaamista."

      https://cleantechnica-com.translate.goog/2025/01/13/polands-hydrogen-bus-plans-run-into-high-hydrogen-prices/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp

    • Anonyymi

      Vetybussit Skotlannnissa seissyt varikolla noin 10 kuukautta vetytankkausongelmien takia.

      "Skotlannin Aberdeenin kaupungissa vuonna 2021 lanseerattujen kaksikerroksisten vetykäyttöisten bussien laivasto on ollut poissa käytöstä viime vuoden heinäkuusta lähtien kaupungin vetykäyttöisten tankkausasemien kuukausia kestäneen huollon vuoksi, vahvisti First Bus Hydrogen Insightille.

      Aberdeenin paikallislehti Press and Journal raportoi tällä viikolla, että kaksi kaupungin ylläpitämää "ikääntyvää" vetytankkausasemaa, joita polttokennokäyttöiset bussit käyttävät, poistettiin käytöstä huoltotöiden vuoksi, jotka pidentäisivät niiden käyttöikää.

      Työt "varmistavat, että tarjontaa voidaan jatkaa kasvavan laivastomme kysynnän tyydyttämiseksi", kaupungin hallitus, Aberdeenin kaupunginvaltuusto, kertoi sanomalehdelle vastauksena tiedonvapauspyyntöön."

      https://www.hydrogeninsight.com/transport/scottish-city-s-fleet-of-hydrogen-powered-buses-has-been-off-the-road-for-months/2-1-1807643

    • Anonyymi

      Belgiassa lopetettiin vetybussi kokeilu.

      "Belgian valtion omistama bussiyhtiö De Lijn on lopettanut viiden vetybussin käytön Antwerpenissä ja purkanut vetytankkausaseman. Paikallisviranomaiset sanovat, ettei ajoneuvoja korvata, koska vetykuljetus on liian kallista ja toiminnallisesti vaikeaa.

      Ajoneuvot poistettiin liikenteestä huolto-ongelmien vuoksi, jotka ilmenivät suuren belgialaisen bussivalmistajan Van Hoolin viimevuotisen konkurssin jälkeen.

      Ja De Lijnin omistava alueellinen flaamilainen viranomainen on ilmoittanut, ettei se osta enää vetykäyttöisiä polttokennobusseja."

      https://www.hydrogeninsight.com/transport/-not-interesting-financially-state-owned-operator-ends-the-use-of-hydrogen-buses/2-1-1789314

    • Anonyymi

      Saksasta vetybusseista tietoa että vetybusseilla ajaminen on selvästi kalliimpaa:

      "Hürthin kaupunki Saksassa on ollut edelläkävijä vetybussien käytössä Euroopassa, ja se on toiminut esimerkkinä monille muille kaupungeille. Kaupungilla on Euroopan toiseksi suurin vetybussiflot, ja se on käyttänyt vetybusseja vuodesta 2014 lähtien. Kuitenkin, kuten monilla muillakin alueilla, myös Hürth on kohdannut merkittäviä haasteita vetybussien käytön taloudellisessa ja teknisessä toteutuksessa.

      💰 Käyttökustannukset verrattuna akku- ja dieselbusseihin
      Useat tutkimukset ja käytännön kokemukset ovat osoittaneet, että vetybusseilla on korkeammat käyttökustannukset verrattuna akku- ja dieselbusseihin. Esimerkiksi:

      Essenin ja Mülheimin kokemukset: Näissä Saksan kaupungeissa vetybusseja käyttäneet operaattorit raportoivat, että vetybussien käyttökustannukset olivat noin 140 euroa per 100 kilometriä, kun taas dieselbusseilla vastaavat kustannukset olivat noin 40 euroa.

      Kalifornian julkisen liikenteen virastot: AC Transit ja SunLine raportoivat, että vetybussien polttoainekustannukset olivat jopa neljä kertaa korkeammat kuin dieselbusseilla, mikä johti budjettirajoituksiin ja infrastruktuuriongelmiin.
      CleanTechnica

      Italialainen tutkimus Etelä-Tirolista: Tutkimuksessa havaittiin, että vetybussien käyttökustannukset olivat 2,3 kertaa korkeammat kuin akkubussien.

      ⚙️ Haasteet ja syyt korkeisiin kustannuksiin
      Vetybusseihin liittyvät korkeammat kustannukset johtuvat useista tekijöistä:

      Polttoainekustannukset: Vety on usein kalliimpaa kuin sähkö, erityisesti jos sitä tuotetaan fossiilisilla polttoaineilla.

      Infrastruktuuri: Vetyasemien rakentaminen ja ylläpito ovat kalliita verrattuna akkujen latausasemien kustannuksiin.

      Huolto ja ylläpito: Vetyteknologia on monimutkaisempaa ja vaatii erikoisosaamista, mikä nostaa huoltokustannuksia.

      Energiatehokkuus: Vetybussit ovat vähemmän energiatehokkaita kuin akkubussit, mikä johtaa korkeampiin energiakustannuksiin.

      🔄 Hürthin tulevaisuus ja siirtyminen akkusähköbusseihin
      Vaikka Hürth on ollut vetybussien edelläkävijä, kaupungin liikenneoperaattori on alkanut siirtyä kohti akkusähköbusseja kustannustehokkaampina vaihtoehtoina. Tämä siirtymä perustuu pitkälti vetybusseihin liittyvien korkeiden käyttökustannusten ja infrastruktuuritarpeiden huomioon ottamiseen.

      ✅ Yhteenveto
      Vaikka vetybusseilla on etuja, kuten pitkän toimintasäteen ja nopean tankkausajan tarjoaminen, niiden käyttökustannukset ovat merkittävästi korkeammat verrattuna akku- ja dieselbusseihin. Tämä tekee niistä vähemmän houkuttelevan vaihtoehdon monille kaupungeille ja liikenneoperaattoreille, erityisesti ottaen huomioon nykyiset taloudelliset ja infrastruktuuriset haasteet.

      Jos haluat lisätietoja vetybusseista, niiden kustannuksista tai käyttöönotosta eri kaupungeissa, voin auttaa etsimään ajankohtaisia tietoja ja uutisia."

    • Anonyymi

      Lasketaan mitä vetybusseilla operoiminen maksaa pelkän energian perusteella. Oletetaan että vetybussilla operoidaan vuodessa 100 000km. Kulutus 6-9kg/100km, joten otetaan keskiarvoksi luku 7,5kg/100km.

      Vedyn hinta 10e, 15e ja 20e per kilo.

      10e*7,5kg*(100 000km/100km) = 75 000e

      15e*7,5kg*(100 000km/100km) = 112 500e

      20e*7,5kg*(100 000km/100km) = 150 000e.

      ... jos käy kuten ulkomailla että vedyn hinta karkaa, niin liikennöitsijä on kusessa kun kukaan ei suostu edes ostamaan kallista vetybussia järkevään hintaan. Kaliforniassa vedyn hinta ollut pahimmillaan 36 dollaria/kilo.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/18005410/vetyautoilijoiden-tuska-vedyn-hinta-nousee-sietamattomaksi-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17625951/usassa-jopa-25-dollaria-vetykilo-ja-tulee-nousemaan-

    • Anonyymi

      Jos Diesel bussi kuluttaa 30l/100km paikallisliikenteessä (uusimmat alle?), niin kyllähän diesel tulee halvemmaksi. Otetaan aluksi tavallisen kuluttajan ihan mittarihinta esim. 1,7e/litra (jonka hinta vaihtelee vuodesta toiseen).

      1,7e*30l*(100 000km/100km) = 51 000e

      Joskus olen kuullut väitteen että liikennöitsijät saattavat todellisuudessa maksaa vain noin euron litra dieselistä tukien yms. vähennysten jälkeen, niin...

      1e*30l*(100 000km/100km) = 30 000e

      ... Toisinsanoen vetybussilla operoiminen tulee paljon kalliimmaksi kuin dieselillä energianosalta. Ei siis ihme että vetybussikokeilut on lopetettu monessa maassa muutaman vuoden jälkeen kun liian kallista.

    • Anonyymi

      Uusimmat vetybussiuutiset tulee Englannissa missä on tehty suuri määrä vetybussihankintoja ja todettu että ollaan epäonnistuttu pahasti vetybusseilla operoinnissa. Pahimmillaan vetybussin käyttöaste alle 30% eli yli 70% ajasta seisoo tyhjänpanttina varikolla eikä tienaa rahaa bussiyhtiölle.

      "Isossa-Britanniassa vetybussikokeilut ovat kohdanneet ongelmia, joiden seurauksena hankitut ajoneuvot ovat useissa kaupungeissa seisseet käyttämättöminä varikoilla jopa kuukausien ajan. Asiasta uutisoi brittiläinen verkkouutissivusto iNews.

      Yleisin ongelma on ollut vedyn saatavuuden epävarmuus, vaikka useissa kaupungeissa oli tehty pitkäaikaisia polttoainetoimitussopimuksia. Myös vetytankkausasemat ovat osoittautuneet teknisesti epäluotettaviksi.

      Yhteensä vetybusseja on hankittu ainakin 139 kappaletta, ja niiden hinta on ollut noin 500 000 puntaa eli 390 000 euroa kappaleelta.

      Kokeiluja on viimeksi toteutettu Liverpoolissa, Birminghamissa, Crawleyssa, Aberdeenissa ja Lontoossa. iNewsin mukaan Aberdeenissa kaikki 25 hankittua ja Liverpoolissa 20 vetybussia ovat olleet poissa käytöstä kesästä 2024 lähtien.

      Cambridgen yliopiston konetekniikan professori David Cebon pitää vetybussikokeiluja erittäin kalliina. Hänen mukaansa niiden keskeisin ongelma on vedyn heikko saatavuus.

      "Minulla on lista 27 epäonnistuneesta vetybussihankkeesta ympäri maailmaa, ja tarina toistuu aina samanlaisena”, Cebon sanoo.

      Hänen mukaansa sähköbussit ovat lisäksi selvästi vetybusseja energiatehokkaampia. Cebonin laskelmien mukaan sadasta kilowattitunnista uusiutuvaa sähköenergiaa jää vetybussilla hyödynnettäväksi vain noin 14 kilowattituntia, kun taas sähköbussilla vastaava luku on 69 kilowattituntia.
      Käyttöaste jäi matalaksi

      Ison-Britannian kokeilut ovat Liverpoolia lukuun ottamatta liittyneet pääasiassa Euroopan laajuiseen Jive-hankkeeseen (Joint Initiative for hydrogen Vehicles across Europe), joka toteutettiin vuosina 2017–2023. Sen tavoitteena oli edistää vetybussien käyttöä."

      ”Kaikilla paikkakunnilla on kuitenkin ollut vaikeuksia saavuttaa ajoneuvojen ja infrastruktuurin johdonmukaista ja luotettavaa toimintaa pitkällä aikavälillä. Tähän on useita syitä, joista monet eivät liity itse busseihin. Useilla paikoilla on ollut ongelmia polttoaineen saatavuudessa, vaikka niillä on ollut pitkäaikaisia toimitussopimuksia”, raportissa kirjoitetaan.

      Tyypillisesti dieselbussien käyttöaste on noin 90 prosenttia eli yhdeksän kymmenestä bussista on päivittäin liikenteessä. Vetybusseilla on joissain tilanteissa päästy hetkellisesti lähelle tätä tasoa, mutta keskimäärin käyttöaste on jäänyt selvästi alhaisemmaksi. Esimerkiksi Birminghamissa ja Crawleyssa käyttöaste jäi alle 30 prosentin. Tärkeimpänä syynä tähän on pidetty vedyn huonoa saatavuutta."

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/ded362f9-e2a2-4568-9f2f-17f52a51635d?ref=ampparit:c544

      • Anonyymi

        Jos rahaa tekevä työkalu ei toimi jostain syystä (vaikka vain vedyn loppuminen), niin se on liiketoiminnallisesti todella paha asia kun pankkilainat kuitenkin juoksee joka kuukausi taustalla eikä työkalun avulla (vetybussilla) tule rahaa yhtiölle. Kalliita työkaluja, suuri pankkilaina, korot vielä päälle juoksee koko ajan... eikä rahaa tule yhtiölle kun vetybussi ei ole liikenteessä tienaamassa vaan varikolla. Myös kuljettajille pitää maksaa palkka vaikka vain istuisivat työvuorolistan mukaisesti varikolla kun ei olekkaan vetybussia tarjota työkaluksi. Pelkkää rahan menetystä, joten ei siis ihme että ollaan pettyneitä vetybusseihin.


    • Anonyymi

      Kyllä täyssähköbussit ovat tulevaisuuden joukkoliikennettä. Monessa maassa ostetaan lähes pelkästään täyssähköbusseja. Ei siis diesel eikä vety pärjää kilpailussa.

      "Uuden raportin mukaan 98 % Luxemburgin uusista kaupunkibusseista vuonna 2024 oli sähkökäyttöisiä.

      Luxemburg on yksi Euroopan johtavista maista siirtymisessä päästöttömiin kaupunkibusseihin. Vuonna 2024 98 % maassa rekisteröidyistä uusista busseista oli sähkökäyttöisiä, ilmenee kansalaisjärjestö Transport & Environment (T&E) uusimmasta raportista . Tämä on selkeä parannus vuoteen 2023 verrattuna, jolloin vastaava luku oli 61 %. Tällä tuloksella Luxemburg on viidennellä sijalla Euroopassa, heti Norjan (99 %) ja kolmen täydellisen pistemäärän saaneen maan (Alankomaat, Islanti ja Suomi (100 %) jälkeen.

      Vuonna 2024 rekisteröidyistä 244 uudesta linja-autosta 238 kulkee sähkökäyttöisenä, neljä käyttää paineistettua maakaasua (CNG-NGT) ja kaksi on hybridibusseja. Vuodesta 2021 lähtien 81 % Luxemburgin uusista linja-autoista on ollut sähkökäyttöisiä, eikä laivastoon ole lisätty yhtään dieselbussia tuon ajankohdan jälkeen. Tämä luku kuvaa maan päättäväisyyttä sähköistää koko laivastonsa vuoteen 2030 mennessä.

      Euroopassa lähes joka toinen uusi kaupunkibussi (49 %) on nyt nollapäästöinen, mikä ylittää T&E:n ennusteet. Tämä nopea edistys tekee kaupunkibusseista yhden Euroopan vihreän kehityksen ohjelman ensimmäisistä onnistumisista. Vetykäyttöisten bussien odotettua nopeampi käyttöönotto (3 % uusista kaupunkibusseista vuonna 2024) selittää osittain tätä kasvua, vaikka akkukäyttöiset sähköbussit hallitsevat markkinoita pääosin ja niiden osuus rekisteröinneistä on 46 %.

      Vaikka yleinen suuntaus on myönteinen, jotkut maat ovat jääneet jälkeen. Kreikassa (9 %), Liettuassa (5 %), Unkarissa (4 %) ja Slovakiassa (0 %) on alhaisimmat päästöttömien bussien käyttöönottoasteet. Viro puolestaan ​​erottuu joukosta häikäisevällä edistyksellään: 84 % uusista busseista oli sähkökäyttöisiä vuonna 2024, kun edellisenä vuonna vastaava luku oli 0 %.

      Toisin kuin sähköautojen markkinoilla, siirtyminen nollapäästöisiin kaupunkibusseihin etenee nopeammin kuin sääntelyvaatimukset. Tällä vauhdilla kaikki myydyt linja-autot voisivat tutkimuksen mukaan olla nollapäästöisiä vuoteen 2027 mennessä, selvästi ennen EU:n asettamaa vuoden 2035 määräaikaa.

      Suurista markkinoista (eli yli 1 000 vuosittain rekisteröitävästä linja-autosta) Espanja on kärjessä 57 prosentilla päästöttömiä linja-autoja, juuri ennen Isoa-Britanniaa (56 %). Italia seuraa perässä 44 prosentin osuudella, mikä on alle eurooppalaisen keskiarvon, joka on 49 prosenttia. Ranska ja Saksa ovat perässä noin kolmanneksella uusista rekisteröinneistä."

      https://delano-lu.translate.goog/article/98-of-new-city-buses-are-electric?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp&_x_tr_hist=true

    • Anonyymi

      Ei ole väliä vaikka maksaakin maltaita, katso ilmasto sitäsuntätä.

    • Anonyymi

      Vety on kuollut autoissa. Tämä on yleisesti tiedetty ja ymmärretty tosiasia.

    • Anonyymi

      Hankintahinta ja vihreys on todella kyseenalaisia vetybusseilla verrattuna täyssähköbusseihin.

      "Sähköbussin voimansiirron keskeiset komponentit ovat akku ja sähkömoottori. Vetybussissa on nämä samat komponentit ja sen lisäksi vetyenergiajärjestelmä: säiliö suuripaineiselle vedylle sekä polttokenno jolla vedystä tuotetaan sähköä. Tarvitaan myös laitteisto järjestelmän lämmön sekä polttokennon käyttämän ilman puhtauden ja kosteuden hallintaan. Monimutkaisemman tekniikan takia vetybussin hankintahinta on 1,5-kertainen sähköbussiin verrattuna. Lisäksi sen huollontarve on suurempi.

      Vetybussia perustellaan sen paikallisella päästöttömyydellä. Toisaalta nykyään saatavilla oleva vety on tuotettu fossiilisesta maakaasusta. Vetykilon valmistuksen päästöt ovat 10-12 kg CO2-ekvivalenttia. Kun oletetaan dieselbussin kulutukseksi 37 l/100 km, vetybussin 7 kg/100 km ja sähköbussin 120 kWh/100 km ja käytetään sähkön ominaispäästökertoimena 33 g/kWh (Suomi 2023), saadaan seuraava päästövertailu:

      Dieselbussi: 1000 g CO2/km
      Vetybussi: 700 g CO2/km
      Sähköbussi: 40 g CO2/km

      Dieselbussin vaihtaminen vetybussiin ei kovin paljoa edistä hiilineutraaliustavoitteen saavuttamista."

      https://puheenvuoro.uusisuomi.fi/kh/jyvaskylan-vetybussivisio/

      • Anonyymi

        Samasta blogista:

        "Mitkä ovat sitten vetykokeilujen tulokset maailmalta?

        Suurin vetyliikenteen keskittymä on Kalifornian osavaltio, joka on avokätisesti tukenut vetyautoja ja vedynjakeluinfrastruktuuria jo noin 20 vuoden ajan. Tulokset eivät ole rohkaisevia. Vetyautojen osuus Kalifornian liikennesuoritteesta on edelleen joitain promillen osia. Lisäksi vedynjakeluasemien toiminnassa on vaikeuksia. Jakeluasemissa käsitellään hyvin suuripaineisena vetyä, jolla on pieni molekyylikoko. Komponentit ja tiivisteet on siksi valmistettava poikkeuksellisiin toleransseihin. Jakeluasemien luotettavuus on osoittautunut huonoksi ja ylläpito kalliiksi.

        Vetybusseja ovat Euroopassa kokeilleet monet kaupungit. Tavallinen tarina kuuluu, että ollaan hankittu kourallinen vetybusseja, joista ollaan kokeilujen jälkeen luovuttu. Sensijaan sähköbusseja kaupungit hankkivat jatkuvasti lisää. Tietä näyttää Shenzenin miljoonakaupunki Kiinassa, jonka kaikki bussit ovat olleet täyssähköisiä jo vuodesta 2017 alkaen."


    • Anonyymi

      Youtube video kuinka vetybusseihin on sijoitettu 88 miljoonaa ja operoiminen on ollut melko vähäistä. Vetybussit ovat siis tulleet todella kalliiksi. Videossa muistutetaan että maailmalla on ainakin 27 vastaavaa vetybussi floppia eikä historiasta edelleenkään otetan opiksi.

      "Hydrogen Bus Scam: Oil Lobby’s $88M Hydrogen Buses Rot in Depots!"
      https://www.youtube.com/watch?v=1X965Uwrq-o

      • Anonyymi

        Videolla myös vilahtaa pieni pätkä HSL busseista tasan 06:00 kohdalla. ;)


      • Anonyymi

        Osa kommenteista ei ole kaunista luettavaa:

        "Most of the UK's hydrogen bus fleet has been mothballed as their too expensive to run compared to battery fleets, the operators also complain that they break down more often."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osa kommenteista ei ole kaunista luettavaa:

        "Most of the UK's hydrogen bus fleet has been mothballed as their too expensive to run compared to battery fleets, the operators also complain that they break down more often."

        "Suurin osa Ison-Britannian vetybusseista on seisonut, koska ne ovat liian kalliita käyttää akkukäyttöisiin busseihin verrattuna, ja liikennöitsijät valittavat myös, että ne hajoavat useammin."


    • Anonyymi

      Viimeiset 5 vuotta Suomessa sähköbussien määrä on vain kasvanut ja diesel bussien määrä vähentynyt. Vaikea uskoa että vetybussit saavat enään sähköbusseja kiinni kun varikoilla on jo kalliit latausjärjestelmät pystytetty ja maksettu, joten tuntuu aika turhalta panostaa vielä lisäksi erittäin kalliiseen vetytankkausasemaan varikon läheisyyteen. Myös ulkomailla täyssähköbussien määrät selvästi on kasvussa.

      https://www.linja-autoliitto.fi/wp-content/uploads/2025/03/Kalustotilastot-2025.pdf

      https://tieto.traficom.fi/fi/tilastot/uutena-ensirekisteroidyt-ja-kaytettyna-maahantuodut-linja-autot-kayttovoimajakauma#61793-0

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.

      Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke
      Helsinki
      40
      2499
    2. Mitä ominaisuutta arvostat eniten hänessä?

      Ihastuksessasi, rakkautesi kohteessa
      Ikävä
      124
      1979
    3. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      78
      1620
    4. Miksi mies kääntyy poispäin

      Ja teeskentelee, ettei näe minua, kun törmäämme vahingossa? 🫣
      Ikävä
      162
      1269
    5. Mitä harrastuksia kaivatullasi on?

      Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?
      Ikävä
      68
      1250
    6. Kerro kaivatustasi.

      1. Minkälainen koti 2. Ammatti 3. Ulkonäkö 4. Ikä
      Ikävä
      49
      1075
    7. Tiedän että käyt täällä

      Eräälle naiselle älä huoli en kerro kellekkään
      Ikävä
      69
      1072
    8. Kysy jotain kaivatultasi

      Laita tunnisteet molemmista
      Ikävä
      61
      1056
    9. Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi

      Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂
      Ikävä
      67
      977
    10. Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?

      Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t
      Thaimaa
      31
      956
    Aihe