Vetybussit eivät pärjää kilpailussa?

Anonyymi

Japanissa on kovasti kehitelty vetyliikennettä ja linkin artikkelien hinnat siis Japanissa, mutta siitä voi peilata mitä se voisi maksaa myös Euroopassa. Edelleen ongelmana on liian suuri hankintahinta ja käyttökulut. Vaikea uskoa että liikennöitsijätkään innostuvat vetybusseista kun muutenkin kilpailu on kovaa ja katteet välillä minimaaliset tai jopa negatiiviset. Liikennöitsijän kun pitää aina kaikesta säästää jotta pärjää kilpailussa, joten tuskin vetybussit tarjoaa siihen ratkaisua.

https://translate.google.com/translate?sl=en&tl=fi&u=https://www.sustainable-bus.com/news/fuel-cell-buses-tokyo-olympic-games/

11

686

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Ei palstaa ilman vetyhypetystä.

    • Anonyymi

      Diesel ja vetybussin kuluja voi verrata tämän laskurin kautta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17057250/laske-tasta-vetyautoilusi-hinta-kerro-tulos-

      Vetytankkausasemien pystyttäminen kattavasti on hyvin kallista henkilöautoille.
      Paljonko se maksaa sitten busseille kun pitää aina erikseen ajaa vetytankkaukseen varikolla ja odottaa että tankki on täynnä. Maakaasubusseissa tankkausaika kesti noin 20min, jolloin tankkari haki yhden tankkaukseen ja lähti kävellen hakemaan toista valmiiksi jonoon, mutta joutui silti odottamaan hetken että voi siirtää ensimmäisen pois tankilta ja toisen tankkaukseen. Tankkarille pitää myös maksaa palkka tästä prosessista josta kuluja. Täyssähköbussin kuljettaja tuo varikolle, ajaa ruutuun ja alle minuutti menee kun tökkäsee laturin töpselin bussiin kiinni jolloin tankkaria kuluineen ei tarvita. Ja miettikää paljonko vety maksaa sähköön verrattuna energiana (bussin kilometrihinta), kuinka paljon enemmän vetybussi tarvitsee huolto (vanhentuvat vetysäiliöt, pieni ajoakku, vetyputkisto ja polttokenno) verrattuna sähköbussiin.

      Ja ennenkaikkea kuinka valtavat määrät pitää vetyä toimittaa linja-autovarikolle jatkuvasti vetytankkirekoilla ja vetyä mahtuu energiassa mitattuna selvästi vähemmän kuin dieseliä rekan säiliöön eli toimituksia tarvitaan enemmän joka taas maksaa useamman toimituksen takia vuositasolla. Kaliforniassa on jatkuvasti vetyasemilta vety loppu, joten bussiyrittäjä ottaa myös vedyn loppumisen riskin ja jää ajoja ajamatta.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17143198/edes-48-vetytankkausasemaa-ei-takaa-vedyn-saamista-kaliforniassa-

      https://www-torquenews-com.translate.goog/8113/toyota-brags-guinness-record-mirai-owners-still-suffer?fbclid=IwAR0Li_xnkbDDMAQoMwcH9PtU73CvwWZhfCDr74RU6JgMYAr4zTCnvUnKZpY&_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=nui

      Jos kaasubussitkaan ei ole lyöneet aikoinaan läpi Helsingin Bussiliikenteellä, niin miksi vetybussikaan nyt kannattaisi? Tämä tie on jo todistetusti kokeiltu jo aikoinaan diesel busseja vastaan ja todettu kuitenkin kalliimmaksi. Nyt kun akkutekniikka on kehittynyt, jolloin sähkö voittaa dieselin, niin vielä vähemmän vetybussi kannattaa.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17256390/vetyautoja-hehkuttaa-vain-oljy-yhtioiden-saasteraha-ja-hyodylliset-holmot

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot

    • Anonyymi

      "500 000 asukkaan kaupunki perui 50 vetybussin tilauksen – Sähköllä ajo yli 6x halvempaa: Kilometri vedyllä olisi maksanut 95 senttiä
      Tuomas Kangasniemi12.1.202218:02SÄHKÖAUTOAUTOLIIKENNE
      Ranskalainen Montpelierin kaupunki luopuu vetybussien tilauksesta hinnan takia. Suora sähkö on monin verroin halvempaa.

      Ranskan etelärannikolla sijaitseva Montpellierin kaupunki on päättänyt luopua 50 vetybussin tilauksesta sähköbussien hyväksi. Aiempi päätös vetybusseista tehtiin kaksi vuotta sitten.

      Tapauksesta uutisoivan Electrek-lehden mukaan kaupunki teki päätöksensä taloudellisista syistä: sähköbussit ovat edullisempia.

      Electrek siteeraa alkuperäislähdettä, ranskalaislehti La Tribunea, jonka uutisessa (osittainen maksumuuri) kaupunginjohtaja Michaël Delafosse valitteli, että vetyteknologia olisi tullut yli kuusi kertaa kalliimmaksi. Ajokilometri vedyllä olisi maksanut 0,95 euroa, kun sama sähköllä tekee 0,15 euroa.

      Delafossen mukaan Montpellier aikoo harkita tilannetta uudestaan vuonna 2030.

      La Tribune kertoo, että autojen vedyntuotantoa varten oli tarkoitus perustaa teollinen elektrolyyseri noin 800 kilogramman päiväkapasiteetilla. Tilauksen kustannuksiksi oli arvioitu 29 miljoonaa euroa."

      https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/tt/18b38065-fea8-47ec-86aa-1dc561b58082?ref=ampparit:9ab5

    • Anonyymi

      Puhuuko koskaan kuljettajat keskenään (tauolla) vetybusseista? Tai liikennöitsijä? Itse en ole koskaan kuullut paitsi vetyhenkilöautoista on jonkun harvan kanssa tullut juttua.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tämäkin vielä! Steppi suviseuroissa

      Nyt on maailmankirjat sekaisin, En ollut uskoa silmiäni. Selvänä teltassa lauloi muiden mukana.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      193
      8269
    2. Kiinteistökuningattarelle satelee nyt tuomioita oikein urakalla

      https://www.is.fi/viihde/art-2000008926919.html TELEVISIOSTA kiinteistövälittäjänä tunnetuksi tullut Kaisa Liski sai yhden vuoden ja kahden kuukaude
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      3638
    3. Puolangan Porukka. Kuulkaas tämä.

      Hyvää iltaa hyvä Puolangan herrasväki. Kertokaa minulle mistä löydän Puolangalta vastusta niinsanotusti tanssimaan nurkan taakse! Olen saanut tarpeeks
      Puolanka
      57
      1713
    4. Suomi on allekirjoittanut NATO:n liittymissopimuksen

      Tätä hetkeä on odotettu: Nato-maat allekirjoittivat tiistaina aamupäivällä Suomen ja Ruotsin liittymispöytäkirjat. ”Yhdessä olemme vahvempia”, Haavi
      NATO
      296
      1532
    5. Ei tiemme enää kohtaa

      Joten älä odota, että ilmestyisin elämääsi. Se, mitä on tapahtunut on mennyttä, eikä sitä enää saa takaisin. Voi olla, että et näe minua pitkään aikaa
      Ikävä
      84
      1447
    6. Pysyt hyvännäköisenä pitkään

      Mulla on sellainen sormituntuma, eli monia hyviä syitä sanoa sinusta noin. Pidät huolta itsestäsi ja varmaan myös muistakin siinä ohessa. Sinussa on p
      Ikävä
      53
      1426
    7. Martinan uusin hirvitys

      Nyt on järkyttävät hopeiset paljetti shortsit jalassa. Mistä se löytää noita hutsahtavia vaatteita. Luuleeko näyttävänsä nuoremmalta, vaikka vaikutus
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      1397
    8. En mä jaksa enää uskoo

      Meihin... Ei me tulla enää ikinä näkemään uudelleen niin se vaan on. Toivottavasti molemmat löydetään vielä rakkautta.
      Ikävä
      106
      1255
    9. Martina on kova vaihtamaan juhannusheilaa

      2018 -Hannes 2019-Stefu 2020-Palomies 2021-Pikkarainen 2022-Tanskalainen lippis mies Ihan sairasta kun ei yhtään pysty viettämään aikaansa vain laste
      Kotimaiset julkkisjuorut
      209
      1094
    10. Body count

      Sanotaan että miehellä tulevaisuus ratkaisee ja naisella menneisyys kun etsitään oikeasti vakavaan parisuhteeseen toista. Jos naisella paljastuu oleva
      Sinkut
      241
      980
    Aihe