Kirkon seksuaalinen erehdys

Minulla on varastossa kirjoitus, jonka panen esille siitä huolimatta, että olen pääsiäislomalla.

Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi! Христос воскресе! Воистину воскресе!

x x x x

Varhaisihmisen seksuaalisuus oli eräällä tapaa luonnollista. Sitä ei vielä kahlinnut kulttuurin tuoma normatiivisuus, mutta kylläkin miehinen sorto, jopa raiskauksen yleisyys. Sanalla sanoen, se oli samanlaista kuin muillakin moniavioisilla eläimillä.

Kulttuurin kehitys ei poistanut miehistä sortoa, jopa pahensi sitä. Varhaisihmisen maailmassa kulttuuri ja uskonto olivat sama asia. Erittäin pahaksi vaiheeksi on arkeologisen tutkimuksen mukaan havaittu maanviljelyksen synty noin 10 000 vuotta sitten. Nainen oli miehen omaisuutta, jota kohdeltiin todella kaltoin.

Ne uskomukset, joita nykyisin sanomme uskonnoksi, oikeuttivat miehen pöyristyttävään julmuuteen. Kulttuuri kehittyi kohti nykyisiä uskontoja, mutta sorto jatkui. Tuli kristinusko, joka lienee sekoitus juutalaisuutta, kreikkalaista filosofiaa ja buddhalaista kauppamatkustajien tuomaa luostarilaitosta.

Kristinuskon ihanteeksi kehittyi neitsyys. Nainen, joka oli täydelleen miehen käskyvallan alla, ei missään tapauksessa saanut olla seksikanssakäymisessä toisen miehen kanssa, mutta koska neitsyysihanne ei käytännössä voinut toteutua, hyväksyttiin naiselle rooliksi olla huora miehille, mutta ei miehen naisille. Kehittyi kaksi roolia: huora ja neitsyt. Huoruutta oli ollut jo ammoin, mutta neitsyysihannetta ei.

Kirkko ylläpiti näitä tehtyjä seksi-ihanteita yllä meidän päiviimme asti. Reformaatio ei tuonut kevennystä, vaan kovennusta. Kovin lienee ollut maassamme 1700-luku, jolloin kirkko oli mahtavimmillaan, ja vastaavasti naisia rangaistiin seksuaalisista vapauksista kaikkein kovimmin.

Monet naiset surmasivat hädissään aviottoman lapsensa, koska kirkon johtama yhteiskunta ei halunnut ottaa vastaan äpäriä eli aviottomia lapsia. Elettiin kansannaisten kauheimpia aikoja samalla, kuin sivistyneistön piirissä vaikutti jo valistus.

Kauheuden takana oli kulttuurin syvä vinosuuntaus, jota ajoi KIRKKO.

Nykykirkko ei ole enää sama. Vaikka vanhoilliset ovat äänessä, he ovat menettäneet valtansa seksuaalisesti vapaamielisille. Olemme sellaisessa tilanteessa, että papisto on jopa vapaampaa kuin suuri yleisö. On huomattu, että seksikielteisyys oli SYVÄ EREHDYS, joka toi valtavaa kärsimystä varsinkin naisille.

Tutkimus on havainnut myytiksi entisen kuvitelman, että naisella ei olisi ollenkaan tai korkeintaan vähän seksuaalista halua. Nykyisin tiedämme, että se on yhtä voimakas ja pakottava kuin miehellä, mutta ohi on aika, jolloin joutui miehen ohjattavaksi ja omaisuudeksi. On löydetty uuden moraalin tinkimätön tasa-arvo, ja sitä kannatta myös kirkko. 🌹👀

52

551

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Hyvä teksti! Kiitokset!

      🦄

      • Kiitos kiittämästä! Hyvää Pääsiäistä! 🌹👀

        Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi! Христос воскресе! Воистину воскресе!


      • Anonyymi
        kynä.mi kirjoitti:

        Kiitos kiittämästä! Hyvää Pääsiäistä! 🌹👀

        Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi! Христос воскресе! Воистину воскресе!

        Kiitos, samoin sinulle! 🐣🐇

        🦄


    • Anonyymi

      Millään et malta pitää edes päivän taukoa :D :D

      • Hyvää Pääsiäistä! 🌹👀

        Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi! Христос воскресе! Воистину воскресе!


    • "Monet naiset surmasivat hädissään aviottoman lapsensa, koska kirkon johtama yhteiskunta ei halunnut ottaa vastaan äpäriä eli aviottomia lapsia. Elettiin kansannaisten kauheimpia aikoja samalla, kuin sivistyneistön piirissä vaikutti jo valistus."

      Tätä on kuule tehty vielä ihan 1900-luvullakin. Mummo on näistä avoimesti jutellut. Hän on syntynyt ennen 1920 vuotta, joten kaikenlaista maailmaa ehti nähdä ennen kuolemaansa.

      • Teen sukututkimusta. Kyllä minun suvuissani on paljon aviottomia lapsia. 1800-luvun alkupuolella minun yksi esi-äitini sai kahdeksan aviotonta lasta, hänen tyttärensä sai myös aviottomia lapsia. Nämä äidit eivät tappaneet lapsiaan, vaan antoivat heille elämän. Eva isomummoni oli piikana taloissa, en tiedä olivatko talon isännät vai rengit lapsien isiä. Hän oli jäänyt orvoksi 11 vuotiaana ja joutui silloin lähtemään piikomaan johonkin taloon, mihin hänet otettiin piiaksi.


      • Ns. lapsenmurhat olivat ylivoimaisesti yleisimpiä 1700-luvulla, jolloin myös kirkon valta oli suurin. Jo 1800-luvulla määrä oli jo huomattavasti pienempi ja 1900-luvulla vieläkin pienempi, täysin sen mukaan, kun kirkon ote ihmisten mielistä alkoi herpaantua.

        En ole sanonut, että niitä ei ollut muunakin aikana, mutta 1700-luvulla voidaan puhua jo epidemiasta. 🌹👀

        Hyvää Pääsiäistä!

        Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi! Христос воскресе! Воистину воскресе!


      • Monkki kirjoitti:

        Teen sukututkimusta. Kyllä minun suvuissani on paljon aviottomia lapsia. 1800-luvun alkupuolella minun yksi esi-äitini sai kahdeksan aviotonta lasta, hänen tyttärensä sai myös aviottomia lapsia. Nämä äidit eivät tappaneet lapsiaan, vaan antoivat heille elämän. Eva isomummoni oli piikana taloissa, en tiedä olivatko talon isännät vai rengit lapsien isiä. Hän oli jäänyt orvoksi 11 vuotiaana ja joutui silloin lähtemään piikomaan johonkin taloon, mihin hänet otettiin piiaksi.

        Okei. Osa taas tappoi lapsensa ja sikiöitä poltettiin jopa saunan uunissa, ettei jää todisteeksi mitään.


      • kynä.mi kirjoitti:

        Ns. lapsenmurhat olivat ylivoimaisesti yleisimpiä 1700-luvulla, jolloin myös kirkon valta oli suurin. Jo 1800-luvulla määrä oli jo huomattavasti pienempi ja 1900-luvulla vieläkin pienempi, täysin sen mukaan, kun kirkon ote ihmisten mielistä alkoi herpaantua.

        En ole sanonut, että niitä ei ollut muunakin aikana, mutta 1700-luvulla voidaan puhua jo epidemiasta. 🌹👀

        Hyvää Pääsiäistä!

        Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi! Христос воскресе! Воистину воскресе!

        Juu. Okei. Hyvää pääsiäistä. :)


      • Monkki kirjoitti:

        Teen sukututkimusta. Kyllä minun suvuissani on paljon aviottomia lapsia. 1800-luvun alkupuolella minun yksi esi-äitini sai kahdeksan aviotonta lasta, hänen tyttärensä sai myös aviottomia lapsia. Nämä äidit eivät tappaneet lapsiaan, vaan antoivat heille elämän. Eva isomummoni oli piikana taloissa, en tiedä olivatko talon isännät vai rengit lapsien isiä. Hän oli jäänyt orvoksi 11 vuotiaana ja joutui silloin lähtemään piikomaan johonkin taloon, mihin hänet otettiin piiaksi.

        Mielenkiintoista kuulla korutonta historiaa, mutta karmeata se oli. Hyvää Pääsiäistä! 👀🌹

        Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi! Христос воскресе! Воистину воскресе!


      • Anonyymi
        HALiMONSTERi kirjoitti:

        Okei. Osa taas tappoi lapsensa ja sikiöitä poltettiin jopa saunan uunissa, ettei jää todisteeksi mitään.

        Todella, todella surullista. 😢

        On hurjaa, miten jokin instituutio on voinut noin häpeilemättömästi sanoa olevansa ihmisten "pelastamisen" kannalla, ja samalla olla niin vihamielinen seksuaalisuutta ja uutta elämää kohtaan. Käsittämätöntä.

        Nykyään tietyillä alueilla maailmassa sama taho kieltää raskaudenkeskeytykset tilanteissa, joissa nainen ei ole edes halunnut seksiä. Täydellisen käsittämätöntä. Tuntuu, että johtavana ajatuksena on aina vain naisen valinnanvapauden tallaaminen.

        🦄


      • Anonyymi kirjoitti:

        Todella, todella surullista. 😢

        On hurjaa, miten jokin instituutio on voinut noin häpeilemättömästi sanoa olevansa ihmisten "pelastamisen" kannalla, ja samalla olla niin vihamielinen seksuaalisuutta ja uutta elämää kohtaan. Käsittämätöntä.

        Nykyään tietyillä alueilla maailmassa sama taho kieltää raskaudenkeskeytykset tilanteissa, joissa nainen ei ole edes halunnut seksiä. Täydellisen käsittämätöntä. Tuntuu, että johtavana ajatuksena on aina vain naisen valinnanvapauden tallaaminen.

        🦄

        Niin, kyllä. Kyllä nämä samat voimat ja mahdit yhä jyllää, vaikkakin paremmin naamioituneina muka hyvyyden naamarin taakse. Kuitenkin moneen tekemiseen ja estämiseen liittyy ne vanhat kaavat ja viha, millä yhä ihmisiä koitetaan hallita.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Okei. Osa taas tappoi lapsensa ja sikiöitä poltettiin jopa saunan uunissa, ettei jää todisteeksi mitään.

        Uskon sen, mutta minä kerroin, mitä löysin omasta suvustani. Oli se esiäidilläni aikamoinen taakka kasvattaa seitsemää aviotonta lasta, ensimmäinen kuoli puolivuotiaana sairauteen. Varsinkin, kun hän kierteli piikana talosta toiseen. Usein olen kuvitellut hänen elämäänsä silloin. Enpä olisi halunnut elää hänen elämäänsä.

        Sitä en tiedä, kuinka paljon lapsia tapettiin salaa suvussani, niitä ei ole kerrottu rippikirjoissa. Ainoastaan ne, jotka jäivät lasten taposta kiinni, ne ovat rippikirjoissa.

        Nykyään tappaminen tehdään sivistyneesti, abortilla. Minun mielestäni se on samanlainen murha kuin silloin, kun lapset murhattiin syntymän jälkeen.


      • Monkki kirjoitti:

        Uskon sen, mutta minä kerroin, mitä löysin omasta suvustani. Oli se esiäidilläni aikamoinen taakka kasvattaa seitsemää aviotonta lasta, ensimmäinen kuoli puolivuotiaana sairauteen. Varsinkin, kun hän kierteli piikana talosta toiseen. Usein olen kuvitellut hänen elämäänsä silloin. Enpä olisi halunnut elää hänen elämäänsä.

        Sitä en tiedä, kuinka paljon lapsia tapettiin salaa suvussani, niitä ei ole kerrottu rippikirjoissa. Ainoastaan ne, jotka jäivät lasten taposta kiinni, ne ovat rippikirjoissa.

        Nykyään tappaminen tehdään sivistyneesti, abortilla. Minun mielestäni se on samanlainen murha kuin silloin, kun lapset murhattiin syntymän jälkeen.

        Mmm, abortti on kuitenkin riippuen raskauden kestostakin eri tilanne, kun jo täysin kehittyneen ja syntyneen lapsen surmaaminen. Vaikka kyse on elämän lopettamisesta molemmissa.

        Abortti on mielestäni parempi vaihtoehto, kun elinikäinen piina. Äideillä on monia syitä miksi näin voi joutua tekemään. Eikä se todellakaan ole kaikille edes helppo päätös. Vaikka monesti ihmisten höpinöissä annetaan kuvaa, että pilan päin ja kevyin perustein ne abortoi lapsia äidit.


      • kynä.mi kirjoitti:

        Mielenkiintoista kuulla korutonta historiaa, mutta karmeata se oli. Hyvää Pääsiäistä! 👀🌹

        Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi! Христос воскресе! Воистину воскресе!

        Sain tietää äitini kuoleman jälkeen, että äitini oli synnyttänyt sodan aikana aviottaman pojan. En tiedä, miksi häntä ei ole lastenkirjassa mainittu. Tätini ei halunnut kertoa totuutta. Itselleni on tullut välillä kauhea ajatus, että äitini olisi tappanut pojan. On siinä voinut käydä niinkin, että äitini on synnyttänyt lapsen yksin ja lapsi olisi kuollut heti synnytyksen jälkeen. Mutta epätietoisuus on kurjaa, kun ei tiedä totuutta. Olisin toivonut, että äiti olisi kertonut minulle totuuden ennen kuolemaansa.

        Hyvää Pääsiäistä. Totisesti Kristus nousi kuolleista.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Mmm, abortti on kuitenkin riippuen raskauden kestostakin eri tilanne, kun jo täysin kehittyneen ja syntyneen lapsen surmaaminen. Vaikka kyse on elämän lopettamisesta molemmissa.

        Abortti on mielestäni parempi vaihtoehto, kun elinikäinen piina. Äideillä on monia syitä miksi näin voi joutua tekemään. Eikä se todellakaan ole kaikille edes helppo päätös. Vaikka monesti ihmisten höpinöissä annetaan kuvaa, että pilan päin ja kevyin perustein ne abortoi lapsia äidit.

        Ymmärrän, että on tilanteita, milloin nainen pitää aborttia parempana ratkaisuna kuin sen, että antaisi elämän lapselle.

        Minä mietin joskus, milloin minä tekisin abortin. Mitä tekisin, jos minut raiskattaisiin ? Mitä tekisin, jos tuleva lapseni olisi kehitysvammainen ? MItä tekisin, jos tulevalla lapsellani ei olisi esim. käsiä tai jalkoja ? Mitä tekisin, jos lääkäri sanoisi, että kuolisin synnytykseen ? Mitä tekisin, jos lääkäri sanoisi, että lapsella on paha tauti, että hän ei eläisi montakaan kuukautta ?

        Näitä kysymyksiä kävin läpi, mutta syntymättömän lapsen henki olisi ollut minulle niin arvokas, etten olisi voinut tehdä aborttia. Tietysti minun on helppoa näin sanoa, mutta näin ajattelin, kun kävin läpi näitä kysymyksiä


      • Monkki kirjoitti:

        Ymmärrän, että on tilanteita, milloin nainen pitää aborttia parempana ratkaisuna kuin sen, että antaisi elämän lapselle.

        Minä mietin joskus, milloin minä tekisin abortin. Mitä tekisin, jos minut raiskattaisiin ? Mitä tekisin, jos tuleva lapseni olisi kehitysvammainen ? MItä tekisin, jos tulevalla lapsellani ei olisi esim. käsiä tai jalkoja ? Mitä tekisin, jos lääkäri sanoisi, että kuolisin synnytykseen ? Mitä tekisin, jos lääkäri sanoisi, että lapsella on paha tauti, että hän ei eläisi montakaan kuukautta ?

        Näitä kysymyksiä kävin läpi, mutta syntymättömän lapsen henki olisi ollut minulle niin arvokas, etten olisi voinut tehdä aborttia. Tietysti minun on helppoa näin sanoa, mutta näin ajattelin, kun kävin läpi näitä kysymyksiä

        Toisaalta entäs, jos on täysin absoluuttisen varmaa että lapsi kärsisi synnyttyään ja kuolisi vaikean kehityshäiriön vuoksi varmasti pian?

        Tai itse et jostain syystä kykenisi ylläpitämään lapsesi elämää?

        Itse kävin seulonnoissa kummankin lapseni odotuksissa. Toisella todettiin niskaturvotusta ja oletus oli, että odotan vammaista lasta. Riskiluku näytti huonolta. Ja minulle ehdotettiin lapsivesipunktiota, jota en suostunut tekemään keskenmeno riskin vuoksi. Päätin, että raskaus jatkuu ja teen lapsen vammainen tai ei.

        Hän syntyi kiireellisellä sektiolla vko 39 2 napanuora kaulan ympärillä hyvin kireällä, mutta on perusterve lapsi, mutta lonkat oli alikehittyneet ja hän joutui makaamaan von Rosenin lastassa n. 2 kk. Jotta lonkkamaljat kehittyi. Hänelle olisi ollut kävely mahdotonta ilman niitä.

        Pääsimme säikähdyksellä.

        Eka lapsi taas syntyi hätäsektiolla vko 39 2 myöskin napanuora 2x kertaa kaulansa ympärillä ja kerran jalkojensa ympärillä ja kärsi asfyksiasta ja lääkärit pelkäsi aivovauriota. Onneksi mitään ei kuitenkaan jäänyt. Terve mukula.


        Kävin myös heitä edeltävässä odotuksessa, vko 12 ultrassa tämä ihmisen alku todettiin kuolleeksi. Sydän oli pysähtynyt, ei sydänääniä. Jouduin hänet pillereillä synnyttämään kotona. Se oli hirveää. Olin ihan hajalla. Pieni pampula "syntyi" pönttöön. Ei juuri papua isompi kaikkineen.

        Sen jälkeen verenmyrkytys aiheutti keskenmenon. Ja kerran aiemmin keskenmenon sain kun raskaus oli vko8 munanjohtimessa, joka repesi aiheuttaen mulle reippaan sisäisen verenvuodon. Johon olin kuolla.

        Että ei ne raskaudet aina helppoja ole. Riskejä on.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Toisaalta entäs, jos on täysin absoluuttisen varmaa että lapsi kärsisi synnyttyään ja kuolisi vaikean kehityshäiriön vuoksi varmasti pian?

        Tai itse et jostain syystä kykenisi ylläpitämään lapsesi elämää?

        Itse kävin seulonnoissa kummankin lapseni odotuksissa. Toisella todettiin niskaturvotusta ja oletus oli, että odotan vammaista lasta. Riskiluku näytti huonolta. Ja minulle ehdotettiin lapsivesipunktiota, jota en suostunut tekemään keskenmeno riskin vuoksi. Päätin, että raskaus jatkuu ja teen lapsen vammainen tai ei.

        Hän syntyi kiireellisellä sektiolla vko 39 2 napanuora kaulan ympärillä hyvin kireällä, mutta on perusterve lapsi, mutta lonkat oli alikehittyneet ja hän joutui makaamaan von Rosenin lastassa n. 2 kk. Jotta lonkkamaljat kehittyi. Hänelle olisi ollut kävely mahdotonta ilman niitä.

        Pääsimme säikähdyksellä.

        Eka lapsi taas syntyi hätäsektiolla vko 39 2 myöskin napanuora 2x kertaa kaulansa ympärillä ja kerran jalkojensa ympärillä ja kärsi asfyksiasta ja lääkärit pelkäsi aivovauriota. Onneksi mitään ei kuitenkaan jäänyt. Terve mukula.


        Kävin myös heitä edeltävässä odotuksessa, vko 12 ultrassa tämä ihmisen alku todettiin kuolleeksi. Sydän oli pysähtynyt, ei sydänääniä. Jouduin hänet pillereillä synnyttämään kotona. Se oli hirveää. Olin ihan hajalla. Pieni pampula "syntyi" pönttöön. Ei juuri papua isompi kaikkineen.

        Sen jälkeen verenmyrkytys aiheutti keskenmenon. Ja kerran aiemmin keskenmenon sain kun raskaus oli vko8 munanjohtimessa, joka repesi aiheuttaen mulle reippaan sisäisen verenvuodon. Johon olin kuolla.

        Että ei ne raskaudet aina helppoja ole. Riskejä on.

        Ajattelin sitäkin, mitä tekisin, jos sanottaisiin, että lapsi kuolisi pian syntymisen jälkeen. Olisin kuitenkin synnyttänyt lapsen, olisin nähnyt lapsen ja saanut helliä häntä sen aikaa, kun hän olisi ollut elossa.

        Eivät raskaudet ole aina helppoja. Minunkin äitini oli kuolla, kun hän odotti lasta. Se oli kohdunulkopuolinen raskaus. Äitini ei puhunut siitä minulle, mutta tätini kertoi äidin kuoleman jälkeen.

        Minunkin serkkuni menetti monta lasta raskauden aikana. Kerran raskaus oli jo niin pitkällä, että synnytys olisi ollut noin kahden viikonkuluttua. Yhten päivänä hän tunsi, että lapsi liikkuin kovasti. Hän soitti neuvolaan, mutta sieltä sanottiin, ettei ole mitään hätää. Seuraavana päivänä vauva oli ihan hiljaa. Serkkuni lähti sairaalaan ja vauva oli kuollut.


      • Monkki kirjoitti:

        Ajattelin sitäkin, mitä tekisin, jos sanottaisiin, että lapsi kuolisi pian syntymisen jälkeen. Olisin kuitenkin synnyttänyt lapsen, olisin nähnyt lapsen ja saanut helliä häntä sen aikaa, kun hän olisi ollut elossa.

        Eivät raskaudet ole aina helppoja. Minunkin äitini oli kuolla, kun hän odotti lasta. Se oli kohdunulkopuolinen raskaus. Äitini ei puhunut siitä minulle, mutta tätini kertoi äidin kuoleman jälkeen.

        Minunkin serkkuni menetti monta lasta raskauden aikana. Kerran raskaus oli jo niin pitkällä, että synnytys olisi ollut noin kahden viikonkuluttua. Yhten päivänä hän tunsi, että lapsi liikkuin kovasti. Hän soitti neuvolaan, mutta sieltä sanottiin, ettei ole mitään hätää. Seuraavana päivänä vauva oli ihan hiljaa. Serkkuni lähti sairaalaan ja vauva oli kuollut.

        Ne on vaikeita päätöksiä nuo abortitkin. Minusta ei saa syyllistää liikaa äitejä, jotka sen kipeän päätöksen tekee. Eri asia, jos se on jollekin suorastaan elämäntapa ja täyttä holtittomuutta tulla yhtenään raskaaksi ja abortoitavaksi. Silloin on syytä jo puuttua ihmisen älyynkin.

        Mutta noin muuten, kukaan ei voi tietää mitä toinen on kokenut, miten rikki on, miksi päätyy aborttiin. Pitää myös muistaa äidin hyvinvointi henkinen ja fyysinen, ei sitäkään saa tuhota pakkoraskaudella.


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Ne on vaikeita päätöksiä nuo abortitkin. Minusta ei saa syyllistää liikaa äitejä, jotka sen kipeän päätöksen tekee. Eri asia, jos se on jollekin suorastaan elämäntapa ja täyttä holtittomuutta tulla yhtenään raskaaksi ja abortoitavaksi. Silloin on syytä jo puuttua ihmisen älyynkin.

        Mutta noin muuten, kukaan ei voi tietää mitä toinen on kokenut, miten rikki on, miksi päätyy aborttiin. Pitää myös muistaa äidin hyvinvointi henkinen ja fyysinen, ei sitäkään saa tuhota pakkoraskaudella.

        "Minusta ei saa syyllistää liikaa äitejä, jotka sen kipeän päätöksen tekee."

        Ei äitiä pidä syyllistää ollenkaan. 🌹👀


      • kynä.mi kirjoitti:

        "Minusta ei saa syyllistää liikaa äitejä, jotka sen kipeän päätöksen tekee."

        Ei äitiä pidä syyllistää ollenkaan. 🌹👀

        No niin. ☺️


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Ne on vaikeita päätöksiä nuo abortitkin. Minusta ei saa syyllistää liikaa äitejä, jotka sen kipeän päätöksen tekee. Eri asia, jos se on jollekin suorastaan elämäntapa ja täyttä holtittomuutta tulla yhtenään raskaaksi ja abortoitavaksi. Silloin on syytä jo puuttua ihmisen älyynkin.

        Mutta noin muuten, kukaan ei voi tietää mitä toinen on kokenut, miten rikki on, miksi päätyy aborttiin. Pitää myös muistaa äidin hyvinvointi henkinen ja fyysinen, ei sitäkään saa tuhota pakkoraskaudella.

        Ne ovat vaikeita päätöksiä ja jokainen tekee sen päätöksen itse. Syyllistäminen on väärin, enkä tahdo syyllistää ketään.

        Kirjoitinkin, että itse en olisi voinut tehdä aborttia. Minä, joka tunnen syyllisyyttä, jos olen astunut koppakuoriaisen päälle, etten ole huomannut sitä. Kun teen kukkapenkkiä ja lapiolla halkaisen madon, se sattuu minuun. Minä en tapa edes kärpästä, vien sen lasilla ulos. Kun hiiri tulee sisälle, otan sen kiinni ja vien metsään ja laitan vielä siihen lähelle ruokaa sille. Minä olen tällainen herkkis.


      • Monkki kirjoitti:

        Ne ovat vaikeita päätöksiä ja jokainen tekee sen päätöksen itse. Syyllistäminen on väärin, enkä tahdo syyllistää ketään.

        Kirjoitinkin, että itse en olisi voinut tehdä aborttia. Minä, joka tunnen syyllisyyttä, jos olen astunut koppakuoriaisen päälle, etten ole huomannut sitä. Kun teen kukkapenkkiä ja lapiolla halkaisen madon, se sattuu minuun. Minä en tapa edes kärpästä, vien sen lasilla ulos. Kun hiiri tulee sisälle, otan sen kiinni ja vien metsään ja laitan vielä siihen lähelle ruokaa sille. Minä olen tällainen herkkis.

        Mä ymmärrän joo tuon herkkyyden. Pidän sitä hyvänä ja hienona ominaisuutena, että kunnioittaa muitakin eläväisiä ja niiden ainutkertaisuutta, elämää ylipäänsä.

        Matokin luultavasti tykkää mönkiä mullassa, madon elämää.


      • Monkki kirjoitti:

        Ne ovat vaikeita päätöksiä ja jokainen tekee sen päätöksen itse. Syyllistäminen on väärin, enkä tahdo syyllistää ketään.

        Kirjoitinkin, että itse en olisi voinut tehdä aborttia. Minä, joka tunnen syyllisyyttä, jos olen astunut koppakuoriaisen päälle, etten ole huomannut sitä. Kun teen kukkapenkkiä ja lapiolla halkaisen madon, se sattuu minuun. Minä en tapa edes kärpästä, vien sen lasilla ulos. Kun hiiri tulee sisälle, otan sen kiinni ja vien metsään ja laitan vielä siihen lähelle ruokaa sille. Minä olen tällainen herkkis.

        Hiirulainen tykkää kovasti herkkulounaasta. Lasilla ja kortilla voi viedä ulos myös ampparit, mehiläiset, kimalaiset, hämikset, peehoset ja muut otukset. 🌹👀


      • HALiMONSTERi kirjoitti:

        Mä ymmärrän joo tuon herkkyyden. Pidän sitä hyvänä ja hienona ominaisuutena, että kunnioittaa muitakin eläväisiä ja niiden ainutkertaisuutta, elämää ylipäänsä.

        Matokin luultavasti tykkää mönkiä mullassa, madon elämää.

        Olen itsekin aika herkkä, ollut herkempikin mutta jonkun verran kovettanut itseäni kestääkseni elämää. Mutta on se herkkyys tuolla sisälläni syvällä, suojassa.

        Monet asiat vihlasee vierestä todeten, mutta elämä on.


      • kynä.mi kirjoitti:

        Hiirulainen tykkää kovasti herkkulounaasta. Lasilla ja kortilla voi viedä ulos myös ampparit, mehiläiset, kimalaiset, hämikset, peehoset ja muut otukset. 🌹👀

        Minä vien kaikki ötökät lasilla ulos. Laitoin vain esimerkiksi kärpäsen, koska monikaan ei arvosta kärpästä. Minun pappanikin tappoi niitä kärpäslätkällä Suolahdessa. Kun näen hämiksen jossain sisällä, teen joskus kovasti työtä, että saan sen lasiin ja sitten kiikutan sen ulos. Melkein kaikki eläimet ovat minun ystäviäni. Eilen vein kauraa peuroille, niitä tuli neljä syömään pihalle. Ne ovat käyneet monta vuotta talvella syömässä kauraa.

        Ennen en pitänyt ihmisistä. Pidin enemmän eläimistä. Näin kaikkialla ihmisten pahuuden. Vieläkin ihmisten pahuus ahdistaa minua. En ymmärrä sitä, että pitää tappaa ketään, on se sitten pieni tai iso. Ehkä sen voin ymmärtää, jos jooku hyökkää kimppuun ja puolustaa itseään ja vahingossa vahingoittaa toista tai jopa aiheuttaa kuoleman.


      • Monkki kirjoitti:

        Minä vien kaikki ötökät lasilla ulos. Laitoin vain esimerkiksi kärpäsen, koska monikaan ei arvosta kärpästä. Minun pappanikin tappoi niitä kärpäslätkällä Suolahdessa. Kun näen hämiksen jossain sisällä, teen joskus kovasti työtä, että saan sen lasiin ja sitten kiikutan sen ulos. Melkein kaikki eläimet ovat minun ystäviäni. Eilen vein kauraa peuroille, niitä tuli neljä syömään pihalle. Ne ovat käyneet monta vuotta talvella syömässä kauraa.

        Ennen en pitänyt ihmisistä. Pidin enemmän eläimistä. Näin kaikkialla ihmisten pahuuden. Vieläkin ihmisten pahuus ahdistaa minua. En ymmärrä sitä, että pitää tappaa ketään, on se sitten pieni tai iso. Ehkä sen voin ymmärtää, jos jooku hyökkää kimppuun ja puolustaa itseään ja vahingossa vahingoittaa toista tai jopa aiheuttaa kuoleman.

        Otukset on sööttejä ja kilttejä. 🌹👀


      • Anonyymi
        Monkki kirjoitti:

        Ne ovat vaikeita päätöksiä ja jokainen tekee sen päätöksen itse. Syyllistäminen on väärin, enkä tahdo syyllistää ketään.

        Kirjoitinkin, että itse en olisi voinut tehdä aborttia. Minä, joka tunnen syyllisyyttä, jos olen astunut koppakuoriaisen päälle, etten ole huomannut sitä. Kun teen kukkapenkkiä ja lapiolla halkaisen madon, se sattuu minuun. Minä en tapa edes kärpästä, vien sen lasilla ulos. Kun hiiri tulee sisälle, otan sen kiinni ja vien metsään ja laitan vielä siihen lähelle ruokaa sille. Minä olen tällainen herkkis.

        Minäkin olen samalla tapaa " herkkis", mutta en näe hedelmöittynyttä munasolua elävänä ja tuntevana olentona, sillä sitähän se ei ole sen enempää kuin vaikkapa siittiösolu. Kierukka estää hedelmöittynyttä munasolua kiinnittymästä, eli murha sekin sitten?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin olen samalla tapaa " herkkis", mutta en näe hedelmöittynyttä munasolua elävänä ja tuntevana olentona, sillä sitähän se ei ole sen enempää kuin vaikkapa siittiösolu. Kierukka estää hedelmöittynyttä munasolua kiinnittymästä, eli murha sekin sitten?

        Eivät mitkään nykyiset e-pillerit, joita ennen sanottiin minipillereiksi, estä munasolua hedelmöittymästä, mutta kylläkin kiinnittymästä. 🌹👀


    • Anonyymi

      Konstailevan konstaapeli Palmun erehdys. Elokuva.

      • Hyvää Pääsiäistä! 🌹👀

        Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi! Христос воскресе! Воистину воскресе!


    • Anonyymi

      Ensiksikin sanon, että enkuulu kirkkoon enkä mihinkään uskontoon, mutta alatko sinäkin nuoleskelemaan palstafeministejä hakemalla yhteinen vihollinen eli kirkko ja kristinusko ja parjaamalla heitä? Tunnettuahan on, että suurimmat kirkon ja kristittyjen vihaajat ovat nimenomaan feministisissä vihervasemmistolais piireissä.

      • Olen kirkon lämmin kannattaja, mutten ole ole tietämätön historiasta. Olen ehdottomasti seksuaalisen vapaamielisyyden kannalla. Kaikki kukat ja seksuaaliset suuntaukset kukkikoot, mutta en itse halua niitä noudattaa, vain aivan tavallista seksiä. Sitä olisimme paria vaihtaen harrastaneet myös toisen parin kanssa, mutta emme sellaista löytäneet.

        Olen myös sisarusseksin kannattaja. Vaikka se muodollisesti onkin kielletty, se on kuitenkin yksityisoikeudellinen kysymys, johon viranomaiset eivät enää koske pitkällä tikullakaan. Minulla ei ollut tilaisuutta myöskään tähän korkeaan sisaruushellyyden muotoon.

        En kannata mitään poliittista suuntaa, enkä ole äänestänyt moniin vuosikymmeniin. Hyvää Pääsiäistä! 🌹👀

        Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi! Христос воскресе! Воистину воскресе!


    • Anonyymi

      Kirkko tosiaan on vastustanut jokseenkin kaikkia asioita mitä feministit ajoivat. Esim aborttioikeutta, ehkäisyä ja jopa oikeutta saada kivunlievitystä synnytyksissä. Ei siis mikään ihme, että uskovaiset miehet ja jotkut naisetkin vastustavat kiihkoisasti edelleen feminismiä.

      • Anonyymi

        En ole uskovainen, mutta vastustan miesvihaa ja sukupuolten eriarvoisuutta ajavaa feminismiä yli kaiken.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole uskovainen, mutta vastustan miesvihaa ja sukupuolten eriarvoisuutta ajavaa feminismiä yli kaiken.

        Vastustatko naisvihaa myös, vai pelkkää miesvihaa? 😉

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole uskovainen, mutta vastustan miesvihaa ja sukupuolten eriarvoisuutta ajavaa feminismiä yli kaiken.

        En väitäkään, että vain uskovaiset olisivat sovinisteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vastustatko naisvihaa myös, vai pelkkää miesvihaa? 😉

        🦄

        Kaikkea vihaa vastustan. Feminismi taas on jostain ihmeen syystä hyväksytty miesvihan levittämis aate. Kuvittele jos sovinismi olisi yhtälailla hyväksytty väline naisvihan levittämiseen, niin siitä vasta meteli nousisikin.
        Yleensä feministiksi ryhtyy jollaintavoin miehiin katkeroitunut henkilö, jolloin hän liittyy aatteeseen saadakseen myötätuntoa vihalleen.
        Koska yleisestiottaen vihaa kokevat henkilöt ovat yhteiskunnassa joko vankiloiden tai mielenterveyspalvelujen kohdehenkilöitä, niin välttääkseen psykologin tai psykiatrin palvelut hän ryhtyy feministiksi.
        Ihan samoin jos joku henkilö sanoo näkevänsä ja kuulevansa mielikuvitusolentoja, niin hänet passitettaisiin heti hoitoon.
        Kun samaa kokee sadat tai tuhannet tai miljoonat, niin sitä kutsutaan uskonnoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkea vihaa vastustan. Feminismi taas on jostain ihmeen syystä hyväksytty miesvihan levittämis aate. Kuvittele jos sovinismi olisi yhtälailla hyväksytty väline naisvihan levittämiseen, niin siitä vasta meteli nousisikin.
        Yleensä feministiksi ryhtyy jollaintavoin miehiin katkeroitunut henkilö, jolloin hän liittyy aatteeseen saadakseen myötätuntoa vihalleen.
        Koska yleisestiottaen vihaa kokevat henkilöt ovat yhteiskunnassa joko vankiloiden tai mielenterveyspalvelujen kohdehenkilöitä, niin välttääkseen psykologin tai psykiatrin palvelut hän ryhtyy feministiksi.
        Ihan samoin jos joku henkilö sanoo näkevänsä ja kuulevansa mielikuvitusolentoja, niin hänet passitettaisiin heti hoitoon.
        Kun samaa kokee sadat tai tuhannet tai miljoonat, niin sitä kutsutaan uskonnoksi.

        Minäkin vastustan kaikkea sukupuoleen perustuvaa vihaa. Tai oikeastaan kaikkea syrjintää. Kysyin vain sen vuoksi, että mainitsit ensin pelkän miesvihan ja ehkä unohdit mainita naisvihan.

        Myös vastauksessasi puhut enemmän mies- kuin naisvihasta.

        🦄


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkea vihaa vastustan. Feminismi taas on jostain ihmeen syystä hyväksytty miesvihan levittämis aate. Kuvittele jos sovinismi olisi yhtälailla hyväksytty väline naisvihan levittämiseen, niin siitä vasta meteli nousisikin.
        Yleensä feministiksi ryhtyy jollaintavoin miehiin katkeroitunut henkilö, jolloin hän liittyy aatteeseen saadakseen myötätuntoa vihalleen.
        Koska yleisestiottaen vihaa kokevat henkilöt ovat yhteiskunnassa joko vankiloiden tai mielenterveyspalvelujen kohdehenkilöitä, niin välttääkseen psykologin tai psykiatrin palvelut hän ryhtyy feministiksi.
        Ihan samoin jos joku henkilö sanoo näkevänsä ja kuulevansa mielikuvitusolentoja, niin hänet passitettaisiin heti hoitoon.
        Kun samaa kokee sadat tai tuhannet tai miljoonat, niin sitä kutsutaan uskonnoksi.

        Vastustatko myös homoihin kohdustuvaa vihapuhetta? Esimerkiksi väitteitä että homous on luonnonvastaista yms?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikkea vihaa vastustan. Feminismi taas on jostain ihmeen syystä hyväksytty miesvihan levittämis aate. Kuvittele jos sovinismi olisi yhtälailla hyväksytty väline naisvihan levittämiseen, niin siitä vasta meteli nousisikin.
        Yleensä feministiksi ryhtyy jollaintavoin miehiin katkeroitunut henkilö, jolloin hän liittyy aatteeseen saadakseen myötätuntoa vihalleen.
        Koska yleisestiottaen vihaa kokevat henkilöt ovat yhteiskunnassa joko vankiloiden tai mielenterveyspalvelujen kohdehenkilöitä, niin välttääkseen psykologin tai psykiatrin palvelut hän ryhtyy feministiksi.
        Ihan samoin jos joku henkilö sanoo näkevänsä ja kuulevansa mielikuvitusolentoja, niin hänet passitettaisiin heti hoitoon.
        Kun samaa kokee sadat tai tuhannet tai miljoonat, niin sitä kutsutaan uskonnoksi.

        Sovinismi on Moskovan patriarkan kehittämä ja ylläpitämä naisviha, jossa naisella ei ole ihmisoikeuksia. Feminismi on molempien sukupuolten tasa-arvo, ei miesvihaa eikä miehen alistamista.
        https://yle.fi/uutiset/3-12403985

        Moskovan patriarkkaa suosivat sovinistit ovat mielenvikaisia aivan kuten Putinkin.


    • Anonyymi

      Oletko tyhmä kuiin Teemu tai vinkweä kuin Oskari?

    • Tuolla vellikellossa minulta on kysytty jo kahdesti, olenko venäläinen, mutta jostakin kummasta syystä ne on poistettu. Olen ihan kantasuomalainen, ja vaimoni on kantasuomalainen karjalainen. Hyvää Pääsiäistä! 🌹👀

      Kristus nousi kuolleista! Totisesti nousi! Христос воскресе! Воистину воскресе!

      • Anonyymi

        Minä kysyin, kiitos vastauksesta. Kysyin kun kirjoitit venäjäksi. Onko se nykytilanteessa jo loukkaus, vai miksiköhän poistettiin?


      • Anonyymi

        Eli olette syntyneet Neuvostoliitossa, josta sitten loikkasitte Suomeen pakolaisina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Eli olette syntyneet Neuvostoliitossa, josta sitten loikkasitte Suomeen pakolaisina.

        Olemme suomalaisesta evakkoperheestä. Joko on nuorimmalla polvella unohtunut, että alueet olivat ennen Suomen aluetta, siis Suomessa syntyneitä suomalaisista vanhemmista. 🌹👀


      • Anonyymi
        kynä.mi kirjoitti:

        Olemme suomalaisesta evakkoperheestä. Joko on nuorimmalla polvella unohtunut, että alueet olivat ennen Suomen aluetta, siis Suomessa syntyneitä suomalaisista vanhemmista. 🌹👀

        Olivat ennen, mutta sinun syntymäsi aikoina kuuluivat Neuvostoliitolle, ellet sitten ole yli 80v.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olivat ennen, mutta sinun syntymäsi aikoina kuuluivat Neuvostoliitolle, ellet sitten ole yli 80v.

        Asuivat Viipurissa, synnyin nykysuomen puolella, mutta olin vielä vuosia Viipurin tuomiokirkkoseurakunnan jäsen. Vaimoni on hiukan vanhempi, asui myös luovutetulla alueella. 🌹👀


      • Anonyymi
        kynä.mi kirjoitti:

        Asuivat Viipurissa, synnyin nykysuomen puolella, mutta olin vielä vuosia Viipurin tuomiokirkkoseurakunnan jäsen. Vaimoni on hiukan vanhempi, asui myös luovutetulla alueella. 🌹👀

        Teknisesti ajatellen meidän kaikkien, vähintään isovanhemmat, ovat syntyneet Venäjällä.


    • Harvassa asiassa kirkko on muutenkaan ajatellut ihmisten parasta, valtakoneisto kun on.

    • Anonyymi

      on partahöyjät ja vaahdotini mekaanisesti jotta on mies ;:D käytösä :

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      199
      4710
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      276
      2824
    3. 134
      1727
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1421
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      207
      1410
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1166
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1134
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1099
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1067
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1061
    Aihe