Muistaako kukaan keksiä

Anonyymi

Kirjoitin googleen piparnakkeli mut ei löytynyt eli keksi oli piparia ja päällä oli vaaleanpunaista tuli vaan mieleen kun nuorena viimeeksi syönyt ja vois ostaa ja maistaa maistuuko samalta

12

336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Tarkoitatko mahdollisesti Pumpernikkeli-keksejä? :)

• Anonyymi

Pumpernikkeli?

• Anonyymi

Muistan kanssa ne pumpernikkelit. Muistaakseni ne oli aika kovia, mutta hyvän makuisia. En ole enää vuosiin nähnyt niitä yhdessäkään kaupassa, joten voi olla ettei niitä enää edes valmisteta.

L.

• Anonyymi

Voithan niitä tehdä ihan itse. Osta pakastealtaasta piparkakkutaikinaa, kauli se ohueksi ja ota muotilla (vaikka juomalaisilla) painamalla pyöreitä taikinapalasia ja nosta uunipellille.
        Paista piparit ja anna niiden jäähtyä hyvin. Teet seuraavana päivänä tomusokerista ja kananmunan valkuaisesta karamellipäällyste. Vatkaa valkuainen rikki kulhossa. Sekoita joukkoon ensin 2 dl tomusokeria. Lisää sitten sen verran tomusokeria, että saat jähmeän massan.
        Värjää se pikeeri halutessasi elintarvikevärillä, Pikeeriin mä lisäisin tipan piparminttuöljyä.
        (saa ostaa pienemmistä kylistäkin apteekista)
        Anna pumpernikkeleiden kuivua vähintäänkin 1-2 vrk leivinpaperin päällä ennen pipareiden maistamista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Voithan niitä tehdä ihan itse. Osta pakastealtaasta piparkakkutaikinaa, kauli se ohueksi ja ota muotilla (vaikka juomalaisilla) painamalla pyöreitä taikinapalasia ja nosta uunipellille.
        Paista piparit ja anna niiden jäähtyä hyvin. Teet seuraavana päivänä tomusokerista ja kananmunan valkuaisesta karamellipäällyste. Vatkaa valkuainen rikki kulhossa. Sekoita joukkoon ensin 2 dl tomusokeria. Lisää sitten sen verran tomusokeria, että saat jähmeän massan.
        Värjää se pikeeri halutessasi elintarvikevärillä, Pikeeriin mä lisäisin tipan piparminttuöljyä.
        (saa ostaa pienemmistä kylistäkin apteekista)
        Anna pumpernikkeleiden kuivua vähintäänkin 1-2 vrk leivinpaperin päällä ennen pipareiden maistamista.

Ei noita saa kaupan taikinasta. Niiden kuuluu olla paljon pehmeämiä. Nyt kerroit vaan tavallisten piparkakkujen reseptin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei noita saa kaupan taikinasta. Niiden kuuluu olla paljon pehmeämiä. Nyt kerroit vaan tavallisten piparkakkujen reseptin.

En minä ainakaan ole koskaan saanut pehmeää pumpernikkeliä. Aito pumpernikkeli on n. 5mm paksu siirappipipari jonka päällä on kova lohkeava pikeeri. Jos kaupan piparitaikina ei käy, niin aina voit tehdä itse piparkakkutaikinan. Siinä on vaan vähintään 2 vrk viive, sen taikinan kanssa. Sen kun pitää antaa levätä ja maustua tasaisesti. Mä oikaisin kurvit suoriksi, koska useimmiten täällä vierastetaan työläänpää tekotapaa.
        Ihan kiva aloitus nämä pumpernikkelit, kiitos aloittajalle! Vapuksi taidankin leipoa pumppereita sekä munkkeja, taattu suosio ainakin nuorempien sukulaisten taholta.
        Simaa, munkkeja ja pumpernikkeleitä, OK !
        trollikka

• Anonyymi

Pumppernikkeli. Piparikeksiä, jonka päällä vaaleanpunainen tomusokerikuorrute. Kaupasta sai uusia, joissa salmiakinmakuinen kuorrute. Oli todella hyvää. Suosittelen.

• Pumppernikkeli. Tykkäsin lapsena ja etenkin tomusokeripäällysteestä. Muutenkin aina nuolin monesta keksistä päällysteen tai söin täytteen ja muuten jätin keksin syömättä.

• Anonyymi

Minulla on niitä pupernikkeleitä pakastimesa 2 pakettia. On myös mansikkatuutteja ja suklaatuutteja.

• Muistan ne pumpernikkelit.

Joskus varsin pienenä pellavapäänä sain/halusin aina viikonloppuherkuksi pussukan niitä, siinä taisi olla kolme pikkupennun naaman kokoista kivikovaa, mutta herkullista läpyskää. Ja myös aina litran lasipullollinen keltasta Jaffaa kyytipojaksi, eipä sitä sillon muuta kaivannut. Mutta sit mä täytin 32 ja maistoin ekan kerran keskiolutta...

• Anonyymi

Carneval -keksejä oli aina synttäreillä, niitä oli kyllä useamman värisiä. Mutta aina se päällys piti ensin nuoleksia.

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Ai niin, eihän ne ollu piparia nähneetkään, mutta kivoja nuoleskeltavia silti.

-keinovaginamies-

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      255
      4664
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      79
      3118
    3. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2483
    4. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      28
      1923
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      45
      1777
    6. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      91
      1520
    7. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      85
      1305
    8. PS uusimman gallupin rakettimainen nousija

https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden
      Maailman menoa
      143
      975
    9. Tekiskö nainen mieli tavata...

Viikonloppuna ja...?
      Ikävä
      69
      958
    10. Sellainen tunne sydämessä

Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,
      Ikävä
      86
      894
    Aihe