Monen suomalaisen kotoa tai mökiltä löytyy näitä. Löytyykö sinun?

-Parolan Lumikenkä-rottituoli (korkeana tai matalana versiona)
https://www.parolanrottinki.fi/tuote/matala-lumikenka-tuoli/
-Räsymatto
-Iittalan Kivi-tuikkukippo
https://www.iittala.com/fi-fi/sisustus/kynttilanjalat/kynttilalyhdyt/kivi-kynttilalyhty-60mm-kirkas-1007068
-Aalto-maljakko tai pieni Aaltovati (pieni vaikka karkeille tai koristeeksi)
-Mariskooli
-Hackmanin Savonia-aterimet
http://www.hackman.fi/Tuotteet/Aterimet/Savonia
-Pressopannu
-Kai Franckin Teema-astioita
-Muumimuki tai useampi
-Yki Nummen Lokki-valaisin
https://innolux.fi/products/lokki?variant=34366367989892
-Puinen lipasto (peritty vanha tai ostettu kirpparilta tai Vintage-liikkestä tai uusi ostettu esim. Ikeasta)
-Ikean huonekaluja
-String hylly tai joku muu samantyylinen
https://www.stockmann.com/string/5221
-Punottu kori
-Marimekon unikkokuosinen kassi tai laukku tai saman firman logokassi
-Joku Marimekon kangas
-Peltipurkki tai useampi
-Alvar Aallon jakkara tai Aallon ruokapöytä ja/tai tuolit
-Arabian Myrna-kahvikuppeja
https://www.ekoaarrekauppa.fi/product/2199/arabia-myrna-kahvikuppi-asetti--pullalautanen

Itselläni näistä on:
-Parolan lumikenkätuoli korkeampana versiona (sain siskon perheeltä, kun heille ylimääräinen)
-Yksi Marimekon kangas, josta tehty pöytäliina (mummolta, äidin äiti saatu)
-Marimekon unikkokuosilla varustettu laukku (ostin kierrätyskeskuksesta)
-Kaksi muumimukia (saatu lahjaksi)
-Teemasarjan ruokalautasia (sain aikoinaan mummilta ja ukilta, isän vanhemmat)
-Yksi pressopannu (kierrätyskeskuksesta)
-Kolme räsymattoa (yksi mummolta, yksi kierrätyskeskuksesta ja yksi mummin eli isän äidin tekemä)
-Kaksi Myrna-kahvikuppia (ostin aikoinaan joltain kirpputorilta)
-Peltipurkkeja
-5 Mariskoolia (kaikki saatu mummolta, useat syntypäivä-tai joululahjaksi)
-2 punottua koria
-Puinen lipasto (mummilta ja ukilta peräisin)
-Pieni Aalto-vati (se jota voi pitää koristeena tai karkkiastiana yms, mummolta saatu lahjaksi)
-iitalan KIvi-tuikkukippoja 2 (saatu joululahjaksi)

51

105

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
      • Anonyymi

        Minulla varmuudeksi molempia. Kartioita kolmea väriä (jos kirkas lasketaan väriksi).

        - Sheena


    • Anonyymi

      Useitakin löytyy.

    • Anonyymi

      Mulla kolme lipastoa ja useita punottuja koreja. Arabia-astiasto on, muttei ole Myrna, vaan Regina. Kahville peltipurkki.

      Muita ei ole tuosta listasta.

      • Anonyymi

        Ja lipastot on ruotsalaisia ja yksi italialainen joten tavallaan ei kuulu tuohon listaan, mutta ovat vanhoja lipastoja.


    • Norppa83

      Ollaanko me vähän liian yhdenmukaisia sisustamisessa me suomalaiset, kun aika monelta löytyy noita mun listaamia juttuja? Monen sisustajan väriskaalakin on aika neutraali, esim. harmaa, valkoinen ja beige. Itse kyllä pidän neutraaleista väreistä, varsinkin vaaleat neutraalit, esim. vaaleanharmaa, vaalea beige/hiekka suosikkeja ja ruskeakin menee, mutta yritän aina lisätä jotain kirkkaampaa väriä mukaan tehosteeksi. Monissa sisustuskuvissakin näkyy melko samantyylistä sisustusta, tosin poikkeuksiakin on.

      Vaikka mullakin on monia tuon listan juttuja ja vaikka sisustusmakuni on melko selkeä (tykkään aika selkeälinjaisista huonekaluista, en tykkää liian koristeellisista jutuista, yksinkertaisuus puhuttelee enemmän), niin ehkä sitten saatan välillä käyttää enemmän kuvioita ja kirkkaampia värejä tehosteena kuin ehkä keskiverto suomalainen sisustaja.

      • Anonyymi

        Ite koen esim eurooppalaisen antiikin muotokielen suorastaan vastenmielinen rumaksi.

        Kaipa se oman maan maku vaan tuntuu sopivalta ja tekijät on suomalaisia ja he toteuttaa muotokieltä joka on suomalaista.

        Ite en tykkää väreistä sisustuksessa.


      • Anonyymi

        Minulla ei ole noista mitään tai taitaa minulla olla yksi räsymatto


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ite koen esim eurooppalaisen antiikin muotokielen suorastaan vastenmielinen rumaksi.

        Kaipa se oman maan maku vaan tuntuu sopivalta ja tekijät on suomalaisia ja he toteuttaa muotokieltä joka on suomalaista.

        Ite en tykkää väreistä sisustuksessa.

        En tiedä onko varsinaista suomalaista muotokieltä olemassa, koska esim. 1920-80 -luvuilla ympäri maailmaa suunniteltiin esineitä, huonekaluja ja rakennuksia, joissa oli vähän samansuuntainen muotokieli. No, se on ehkä poikkeuksena, että suomalaisessa ja ylipäätään skandinaavisessa muotoilussa on käytetty aika paljon puuta, esim. Alvar Aallon huonekalut ja inspiraatiota on haettu ehkä enemmän myös luonnosta.

        Tosin sitten oli vaikka Eero Saarinen (asui Yhdysvalloissa) ja Eero Aarnio, jotka käyttivät myös muovia hyödyksi, niin kuin 1950-1970 -luvuilla monella arkkitehdilla ja huonekalumuotoilijalla oli tapana, esim. Eero Saarisen Tulppaani-pöytä ja Tulppaani-tuoli ja Eero Aarnion Pallotuoli eikä näistä voi sanoa ovatko suomalaista muotokieltä vai ei.

        https://www.bukowskis.com/fi/lots/753000-eero-saarinen-poyta-ja-nelja-tuolia-tulppaani-sarja-knoll-international-usa-1955

        https://www.huonekalukauppa24.fi/tuote/eero-aarnio-originals-pallotuoli-musta/


      • Anonyymi

        Kannattaa jättää se sisustaminen vähemmälle. Maailma ei kestä ylikuluttamista valitettavasti.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        En tiedä onko varsinaista suomalaista muotokieltä olemassa, koska esim. 1920-80 -luvuilla ympäri maailmaa suunniteltiin esineitä, huonekaluja ja rakennuksia, joissa oli vähän samansuuntainen muotokieli. No, se on ehkä poikkeuksena, että suomalaisessa ja ylipäätään skandinaavisessa muotoilussa on käytetty aika paljon puuta, esim. Alvar Aallon huonekalut ja inspiraatiota on haettu ehkä enemmän myös luonnosta.

        Tosin sitten oli vaikka Eero Saarinen (asui Yhdysvalloissa) ja Eero Aarnio, jotka käyttivät myös muovia hyödyksi, niin kuin 1950-1970 -luvuilla monella arkkitehdilla ja huonekalumuotoilijalla oli tapana, esim. Eero Saarisen Tulppaani-pöytä ja Tulppaani-tuoli ja Eero Aarnion Pallotuoli eikä näistä voi sanoa ovatko suomalaista muotokieltä vai ei.

        https://www.bukowskis.com/fi/lots/753000-eero-saarinen-poyta-ja-nelja-tuolia-tulppaani-sarja-knoll-international-usa-1955

        https://www.huonekalukauppa24.fi/tuote/eero-aarnio-originals-pallotuoli-musta/

        Kyllä se ominainen muotokieli löytyy sieltä kun osaa katsoa.

        En ole designin ystävä, mutta näen kyllä eroa esim tanskalaisen ja suomalaisen designin välillä ja erityisesti käsityökauden antiikkiesineissä muotokielen vivahteet ovat hyvin selvästi erotettavissa eri maiden välillä.


      • Anonyymi

        Mäkin tykkään huonekaluissa selkeistä linjoista, mutta olen ollut huomaavinani, että mulla on selvästi tummempi maku huonekalujen suhteen kuin valtaosalla ainakin omista tutuistani. Mä inhoan vaaleaa puuta ja valkoista. Huonekaluni ovat joku luonnostaan tummaa puuta tai mustiksi/mustanruskeiksi käsiteltyjä.

        Seinät ja katot mullakin on vaaleat/valkoiset. Ne ovat neutraalit ja sitten sisustuksessani on sen rinnalla voimakkaita värejä mm. viininpunaista ja erilaisia vihreitä sävyjä. Mä inhoan geometrisia kuvioita, mutta tyylitelly (isot, ei missään nimessä pientä piperrystä) lehti ja kukkakuviot miellyttävät mun silmääni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa jättää se sisustaminen vähemmälle. Maailma ei kestä ylikuluttamista valitettavasti.

        Kun kerran sisutaa kunnolla, niin ei sitä tarvitse toista kertaa elämässään tehdä. Se on hyvinkin kestävää kulutusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kannattaa jättää se sisustaminen vähemmälle. Maailma ei kestä ylikuluttamista valitettavasti.

        Nykyajan trendi meneekin niin, ettei mitään/juuri mitään osteta uutena. Ostetaan/hankitaan/saadaan vain maailmassa jo olevia tavaroita 🤷‍♀️.

        Yksi ystäväni on kova sisustamaan ja hän tekee sitä tosi pienellä rahalla. Nettikirppiksillä on myös paljon "annetaan" asioita. Eli välttämättä sisustamiseen ei tarvita rahaa.

        Toinen ystäväni ei ole ollenkaan kova sisustamaan: asuu talossa, joka on hänen miehensä lapsuudenkoti 60-luvulta ja siellä miehen vanhempien sisustus kokonaan (pl. sänky). Uusimmat huonekalut matot 90-luvulta.

        Tuttavani vanhalla huvilalla on vain perittyjä tai sukulaisilta saatuja huonekaluja, astioita ja muita tarvittavaa. Rahasta ei ole kiinni, mutta uutta ei osteta.

        - Sheena


    • Teema-astioita muumin kuvilla ja ilman. Ikeaa on keittiökaapistot ja vähän muitakin säilytyskalusteita. Molempia voi tietenkin väittää kauhean tylsiksi, mutta mitä sitten. Ja esim. omilla vetimillä on kaapistoja tuunattu niin, että täsmälleen samanlaisia ei välttämättä ole missään.

      On tuossaa listassa sitten aika paljon sellaistakin mitä en nurkkiini haluaisi, kuten noita lasikippoja ja mitään marimekkohirvityksiä.

    • Anonyymi

      Peltipurkeista tuli mieleen ne litran vetoiset, sinivalko tai punavalko spiraalisti. Löytyy kartio sammaleenvihreänä, värivalikoimassa joskus - 06. Oli joskus pienin aalto-maljakko valkoisena. Lasivalkoisessa on kauniin syvä, pohjaton sävy. Sinne ei vain mahtunut montaa makeista ahm.., siis säilytettäväksi. Onko aalto-jakkara oikeasti suosittu, kolmikinttuisena helposti horjahtava. - cu-

      • Kun katsoo suomalaisia sisustuslehtiä, niin Alvar Aaltoa vanhana tai uustuotantona näkyy aika monella olevan, esim. noita Aalto-jakkaroita sekä Aalto-ruokailuryhmää. Myös Iittalan Kivi-tuikkukippoa, jotain Marimekkoa, Aino Aalto -laseja yms. mun listaamia näkyy välillä.

        Ja mikä on nyt suosittua, varsinkin enemmän tai vähemmän minimalistisesti sisustavien kesken, niin erilaiset yksinkertaiset saviruukut ja maljakot sekä kirjat pinottuna päällekkäin sohvapöydällä tai lipaston päällä ja kirjapinon päällä joku ruukku, kukkamaljakko tai kynttilänjalka tai tuikkukippo. Kirjat yleensä mustia tai valkoisia, joskus harmaitakin ja ei väliä mitä käsittelee(yleensä kuitenkin taidetta, arkkitehtuuria tai vaikka muotia) eikä niitä ole varmaan tarkoitus edes lukea (ainakin vaikuttaa siltä), kunhan vain ovat esteettisenä elementtinä. Tällaista näkyy esim. Youtubessa.

        Itse pidän kyllä yksinkertaisesta tyylistä ja esim. keramiikka-astioista, mutta ei mulla ole kirjapinoja pöydillä tai lipaston päällä, kirjat on mulla kirjahyllyssä ja suurimman osan olen lukenut, jotkut useampaan kertaan. Voin kyllä ottaa inspiraatiota sisustamiseen Youtubesta, sisustuslehdistä ja sisustusta ja arkkitehtuuria ja jonkun vuosikymmenen sisustustyyliä käsittelevistä kirjoista, mutta en kopioi.

        Tuntuu, että jos joku tyyli on nyt trendikästä/muotia, niin monet sisustaa enemmän tai vähemmän samantyylisesti. On samantyylinen valkoinen tai harmaa sohva, samantyyppinen minimalistinen tai japanilaishenkinen musta vati (tykkään kyllä sellaisesta, mutta ehkä mulle paremmin joku ruskean sävy tai harmaa), oliivipuun oksia maljakossa ja sama, ehkä Ikeasta tai jostain muusta vastaavasta ostettu teko-oliivipuu nurkassa, kirjat lipaston päällä ja kirjojen päällä kynttiläalusta tai joku kukkamaljakko, joku iso peili seinällä tai nurkassa jne.Toki poikkeuksiakin on ja tyylinsä kullakin, mutta jos joku tyyli tai huonekalu tai esine nousee suosituksi, se on pian monien Youtubettajien, bloggareitten yms. kotona.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Kun katsoo suomalaisia sisustuslehtiä, niin Alvar Aaltoa vanhana tai uustuotantona näkyy aika monella olevan, esim. noita Aalto-jakkaroita sekä Aalto-ruokailuryhmää. Myös Iittalan Kivi-tuikkukippoa, jotain Marimekkoa, Aino Aalto -laseja yms. mun listaamia näkyy välillä.

        Ja mikä on nyt suosittua, varsinkin enemmän tai vähemmän minimalistisesti sisustavien kesken, niin erilaiset yksinkertaiset saviruukut ja maljakot sekä kirjat pinottuna päällekkäin sohvapöydällä tai lipaston päällä ja kirjapinon päällä joku ruukku, kukkamaljakko tai kynttilänjalka tai tuikkukippo. Kirjat yleensä mustia tai valkoisia, joskus harmaitakin ja ei väliä mitä käsittelee(yleensä kuitenkin taidetta, arkkitehtuuria tai vaikka muotia) eikä niitä ole varmaan tarkoitus edes lukea (ainakin vaikuttaa siltä), kunhan vain ovat esteettisenä elementtinä. Tällaista näkyy esim. Youtubessa.

        Itse pidän kyllä yksinkertaisesta tyylistä ja esim. keramiikka-astioista, mutta ei mulla ole kirjapinoja pöydillä tai lipaston päällä, kirjat on mulla kirjahyllyssä ja suurimman osan olen lukenut, jotkut useampaan kertaan. Voin kyllä ottaa inspiraatiota sisustamiseen Youtubesta, sisustuslehdistä ja sisustusta ja arkkitehtuuria ja jonkun vuosikymmenen sisustustyyliä käsittelevistä kirjoista, mutta en kopioi.

        Tuntuu, että jos joku tyyli on nyt trendikästä/muotia, niin monet sisustaa enemmän tai vähemmän samantyylisesti. On samantyylinen valkoinen tai harmaa sohva, samantyyppinen minimalistinen tai japanilaishenkinen musta vati (tykkään kyllä sellaisesta, mutta ehkä mulle paremmin joku ruskean sävy tai harmaa), oliivipuun oksia maljakossa ja sama, ehkä Ikeasta tai jostain muusta vastaavasta ostettu teko-oliivipuu nurkassa, kirjat lipaston päällä ja kirjojen päällä kynttiläalusta tai joku kukkamaljakko, joku iso peili seinällä tai nurkassa jne.Toki poikkeuksiakin on ja tyylinsä kullakin, mutta jos joku tyyli tai huonekalu tai esine nousee suosituksi, se on pian monien Youtubettajien, bloggareitten yms. kotona.

        Noista kirjoista on tullut yksi elementti joukkoon. Niitä pinotaan lattialle seinää vasten tai tuo sama havainto myös, mu/va/ha-kantisia teoksia siinä matalassa harmaassa/valkoisessa tasossa tai pari päällekkäin sohvapöydällä tarkasti aseteltuna. Olisi ilo nähdä interiöörilehti, missä esitellään koteja, eikä näyttelytiloja mutta kysehän lienee luoduista haaveista. Noita ruukkuja näkee varsinkin ulkolaisten lehtien esittelykämpissä, joko yxvärinen modernissa mu/va/ha-tilassa tai monivärinen vanhassa jossain.. välimeren talossa, haalistuneet seinät ja nuhjaantuneen näköinen lattia ja ne pakolliset kirjakasat, eipä siinä mitään, jos niitä myös luetaan. Noista japsien yksityiskohdista tuli mieleen ne pienet lakkapintaiset rasiat, netsuke? Vai mitä ne nyt oli, niin niitä muutama pikkupöydällä näyttää mielestäni hyvältä. Siihen viereen kenties mustepullo ja sulkakynä...heh, sorruin ulkonäköasetelmaan. - cu-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noista kirjoista on tullut yksi elementti joukkoon. Niitä pinotaan lattialle seinää vasten tai tuo sama havainto myös, mu/va/ha-kantisia teoksia siinä matalassa harmaassa/valkoisessa tasossa tai pari päällekkäin sohvapöydällä tarkasti aseteltuna. Olisi ilo nähdä interiöörilehti, missä esitellään koteja, eikä näyttelytiloja mutta kysehän lienee luoduista haaveista. Noita ruukkuja näkee varsinkin ulkolaisten lehtien esittelykämpissä, joko yxvärinen modernissa mu/va/ha-tilassa tai monivärinen vanhassa jossain.. välimeren talossa, haalistuneet seinät ja nuhjaantuneen näköinen lattia ja ne pakolliset kirjakasat, eipä siinä mitään, jos niitä myös luetaan. Noista japsien yksityiskohdista tuli mieleen ne pienet lakkapintaiset rasiat, netsuke? Vai mitä ne nyt oli, niin niitä muutama pikkupöydällä näyttää mielestäni hyvältä. Siihen viereen kenties mustepullo ja sulkakynä...heh, sorruin ulkonäköasetelmaan. - cu-

        Ei siinä mitään, jos haluaa asua kuin näyttelyhallissa tai asunnossa, joka muistuttaa museota, esim. Kiasma tai on kuin joku hotelli, mutta itse en halua asua. Joillain jopa tällainen hallimaisuus menee äärimmäisyyksiin, kuten tässä seuraavassa. Tässä on mielestäni myös liikaa hukkatilaa kuten yökerho talon alakerrassa sekä 50 auton autotalli ja myös paljon lähes tyhjiä tiloja, esim. erilaisia halleja, joilla ei oikein ole mitään kunnon käyttötarkoitusta. Talokin on todella iso.
        https://www.youtube.com/watch?v=_H2xmRseiDw


    • Ilmeisesti häpeäkseni täytyy myöntää, ettei minulta löydy mitään noista. Ei ainottakaan.

      • Ei tartte hävetä, vaikka ei omistaisikaan esim. Mariskooleja, Marimekon kankaasta tehtyä pöytäliinaa tai verhoja, rottinkituolia tai räsymattoa. Tyylinsä kullakin. Mulla nyt sattuu olemaan aika monia noista mun listaamista, kun olen saanut lahjaksi. Joitain käytän ja tykkään, jotkut vähemmällä käytöllä. Mun sisustusmaku on vissiin niin yksinkertainen, että monelta löytyy samantyyppisiä tai jopa samanlaisia esineitä ja huonekaluja =) En ole koskaan pitänyt tosi koristeellisista huonekaluista ja esineitä, yksinkertaisuus ja selkeät muodot puhuttelee enemmän. esim, yksinkertaiset lasi-ja keramiikkaesineet. En ole koskaan ollut mikään tosi maksimalisti luonteeltani, että haluaisin kerätä nurkat täyteen tavaraa, ahistaa jos on liikaa kaikenlaista, mutta en ole mikään todella minimalistinenkaan, mutta ehkä hieman enemmän minimalismiin päin, mutta maltillisesti. En esim. ole koskaan ostamatta mitään, mutta yritän nykyään enemmän harkita ostoksia, hillitä itteäni enemmän ja miettiä sopiiko esine/tavara mulle ja miksi haluan sen. No, hutiostoksiakin on joskus tullut ja varmaan tulee vastaisuudessakin, mutta niistäkin voi oppia.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Ei tartte hävetä, vaikka ei omistaisikaan esim. Mariskooleja, Marimekon kankaasta tehtyä pöytäliinaa tai verhoja, rottinkituolia tai räsymattoa. Tyylinsä kullakin. Mulla nyt sattuu olemaan aika monia noista mun listaamista, kun olen saanut lahjaksi. Joitain käytän ja tykkään, jotkut vähemmällä käytöllä. Mun sisustusmaku on vissiin niin yksinkertainen, että monelta löytyy samantyyppisiä tai jopa samanlaisia esineitä ja huonekaluja =) En ole koskaan pitänyt tosi koristeellisista huonekaluista ja esineitä, yksinkertaisuus ja selkeät muodot puhuttelee enemmän. esim, yksinkertaiset lasi-ja keramiikkaesineet. En ole koskaan ollut mikään tosi maksimalisti luonteeltani, että haluaisin kerätä nurkat täyteen tavaraa, ahistaa jos on liikaa kaikenlaista, mutta en ole mikään todella minimalistinenkaan, mutta ehkä hieman enemmän minimalismiin päin, mutta maltillisesti. En esim. ole koskaan ostamatta mitään, mutta yritän nykyään enemmän harkita ostoksia, hillitä itteäni enemmän ja miettiä sopiiko esine/tavara mulle ja miksi haluan sen. No, hutiostoksiakin on joskus tullut ja varmaan tulee vastaisuudessakin, mutta niistäkin voi oppia.

        Minä olen ehkä siihen minimalistisuuteen taipuvainen. Ja syy, miksi minulla ei ole mitään rompetta ja roinaa on pitkälle siitä johtuva, että tämä koti on perustettu tyhjästä 1.5 vuotta sitten.

        Erossamme otin vain henkilökohtaiset vaatteeni ja hygieniatuotteeni mukaan. Kaikki elämän varrella kertyneet asiat jäivät exälle.
        Tosin jotakin on tässä puolentoista vuoden aikana siirtynyt naapurista tälle puolen. Viimeksi viinipullonavaaja.

        Meillä kun on exän kanssa yya-sopimus ja tulemme ihan asiallisesti juttuun. Jos minulla ei ole jotakin, voin lainata sen naapurista exältä.


      • Anonyymi
        Pikku-pirpana kirjoitti:

        Minä olen ehkä siihen minimalistisuuteen taipuvainen. Ja syy, miksi minulla ei ole mitään rompetta ja roinaa on pitkälle siitä johtuva, että tämä koti on perustettu tyhjästä 1.5 vuotta sitten.

        Erossamme otin vain henkilökohtaiset vaatteeni ja hygieniatuotteeni mukaan. Kaikki elämän varrella kertyneet asiat jäivät exälle.
        Tosin jotakin on tässä puolentoista vuoden aikana siirtynyt naapurista tälle puolen. Viimeksi viinipullonavaaja.

        Meillä kun on exän kanssa yya-sopimus ja tulemme ihan asiallisesti juttuun. Jos minulla ei ole jotakin, voin lainata sen naapurista exältä.

        " otin vain henkilökohtaiset vaatteeni ja hygieniatuotteeni mukaan."

        🙄😯🧐🤔

        En voisi kuvitella asuvani exän naapurissa enkä käydä lainaamassa tavaroita, vaikka tulisin miten asiallisesti juttuun.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        " otin vain henkilökohtaiset vaatteeni ja hygieniatuotteeni mukaan."

        🙄😯🧐🤔

        En voisi kuvitella asuvani exän naapurissa enkä käydä lainaamassa tavaroita, vaikka tulisin miten asiallisesti juttuun.

        - Sheena

        Siksipä kun sä et ole mä ja et ole elänyt minun elämääni.

        Eksä on yhä ystäväni ja meillä on yhteinen perhe. Olen osa perhettä, mutta en parisuhdetta.

        Jos menee parisuhteeseen suurella tunteella ja joutuu pettymään, niin silloin ymmärrän kantasi. Minä menin yhteen velvollisuudentunnosta, kun pamahdin paksuksi. Ja erosin kun oli hommat hoidettu maaliin asti. 25 vuoden aikana opin kyllä rakastamaan exää, mutta en koskaan ole ollut rakastunut. Joten ensin pitäisi ymmärtää taustat, ennenkuin alkaa tuomitsemaan toisia.

        Ja nyt sitten seuraavaksi toteat ettet olisi mennyt yhteen velvollisuudentunnosta tai pamahtanut paksuksi...

        Toimin kuten itseni kannalta oli oikein toimia. Siten että pystyn tänä päivänä katsomaan peiliin ja toteamaan, ettei minulla ole mitään kaduttavaa tai hävettävää. Ei yhtään rikkaa silmässä, mitään hampaankolossa tai kiveä kengässä.

        Mutta minä olenkin minä ja sinä olet sinä.


    • Anonyymi

      Alvar Aallon uniikista pöydästä maksettiin juuri 115 000 € Stockholms Auktioverketin huutokaupassa.

      • Design maksaa ja varsinkin jos on aito joltain vuosikymmeneltä. Aallon huonekalut ja lamput on kalliita jopa uustuotantona samoin vaikka Eero Aarnion Pallotuoli.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Design maksaa ja varsinkin jos on aito joltain vuosikymmeneltä. Aallon huonekalut ja lamput on kalliita jopa uustuotantona samoin vaikka Eero Aarnion Pallotuoli.

        En itse sijoittaisi muoviin. Jossain vaiheessa tulee se hetki kun se vaan on tullut tiensä päätökseen tai kulunut ihan karmean näköiseksi. Pallotuolikin kuin sisustusveistos, uskaltaako alkuperäiseen edes enää istua?


    • Minulla on yksi Hackmanin Savonia -sarjan haarukka ja yksi veitsi (sinkku, joka oikeastaan tykkää tiskaamisesta ei tarvitse useampia).

      Lipastoni on niin pieni, että se ei oikeastaan ole lipasto, vaan laatikosto. lisäksi se on suomalaiseen designiin liian kätevä, koska siinä on kevyesti teräskiskoilla ja -rullilla liikkuvat laatikot sekä pyörät alla. Kaiken kukkuraksi se on musta ja toimii minulla yöpöytänä. Goottityyliä.

      • Itse en jaksa tiskata kovin useasti ja haluaisin sen takia, ettei mulla olis kauheasti astioita. Ahistaa välillä, kun katsookin tiskipöydälle ja kappeihin. Lautasia ja aterimia mulla mielestäni vois olla vähän vähemmän. Olis muuttaminenkin helpompaa, jos tai kun joskus muuttaa toiseen asuntoon.


      • Norppa83 kirjoitti:

        Itse en jaksa tiskata kovin useasti ja haluaisin sen takia, ettei mulla olis kauheasti astioita. Ahistaa välillä, kun katsookin tiskipöydälle ja kappeihin. Lautasia ja aterimia mulla mielestäni vois olla vähän vähemmän. Olis muuttaminenkin helpompaa, jos tai kun joskus muuttaa toiseen asuntoon.

        Onhan minulla useampia aterimia, mutta ne ovat kokonaisia sarjoja, jotka ovat myyntipakkauksissaan keittiön alalaatikossa, ettei tulisi koskaan kiusausta pinnata tiskaamisesta.


      • Anonyymi

        Sinullako ei ikinä käy kukaan kylässä?

        Asun yksin, mutta Savonia sarjaa on jotain 20 kpl haarukoita, ruokalusikoita ja veitsiä, pikkulusikoita enemmän. Tiskikone tiskaa. Jos on ruokavieraita, niin usein pitää tiskata käsin, kun puhtaat loppuu. Eikä vieraita ole koskaan lähellekään kahtakymmentä.

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sinullako ei ikinä käy kukaan kylässä?

        Asun yksin, mutta Savonia sarjaa on jotain 20 kpl haarukoita, ruokalusikoita ja veitsiä, pikkulusikoita enemmän. Tiskikone tiskaa. Jos on ruokavieraita, niin usein pitää tiskata käsin, kun puhtaat loppuu. Eikä vieraita ole koskaan lähellekään kahtakymmentä.

        - Sheena

        Käy kylässä, mutta ei yötä, eikä syömässä.

        Itse asiassa olen ihan hyvä kokki, mutta on täällä lähistöllä parempiakin ruokapaikkoja. ; )


    • Mitä astioita ja muuta tavaraa olette nähneet kirpputoreilla ja kierrätyskeskuksissa (jos käytte niissä) mistä ihmiset haluaa erityisesti eroon?

      Omien havaintojeni mukaan esim. Kultakeramiikan astiat ja tuikkukipot ja Arabian astiat, erityisesti 1970-80 -lukujen (ehkä ysärinkin) tavalliset arkiastiat ja erityisesti jostain syystä ruskeakuvioiset tai yksiväriset ruskeat (itse tykkään ruskean eri sävyistä).

      Myös Aarikan koruja ja Kalvelakoruja näkee kirpputoreilla ja kierrätyskeskuksissa.

      Kirjoistakin halutaan näköjään eroon, kun niitäkin näkee pilvin pimein ja myös cd-ja lp -lyvyjä. Monet kuuntelee äänikirjoja tai käyttää jotain sähköistä kirjapalvelua ja musiikkia monet kuuntelee esim. Youtubesta (itsekin sieltä, mutta olen monesti aatellut, että olisi joskus kiva omistaa lp-levysoitin ja kuunnella musiikkia sitäkin kautta, mutta saa nähä toteutuuko, cd-levyt vein kerran yhteen kierrätyskeskukseen).

      • Entinen suomalaisen kodin ylpeys, tietosanakirjasarja on nykyään sellainen kauhistus, että antikvariaatit eivät ota ilmaiseksikaan ja kierrätyskeskuksetkin vain jos heillä on jätepaperinkeräys järjestettynä. ; )


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Entinen suomalaisen kodin ylpeys, tietosanakirjasarja on nykyään sellainen kauhistus, että antikvariaatit eivät ota ilmaiseksikaan ja kierrätyskeskuksetkin vain jos heillä on jätepaperinkeräys järjestettynä. ; )

        Jep. Ei oteta kierrätyskeskuksiin tietosanakirjoja. Askartelumateriaalia nykyään vanhat tietosanakirjat tai jätepaperiastioitten täytettä. Google on nykyajan tietosanakirja.


      • Kollimaattori kirjoitti:

        Entinen suomalaisen kodin ylpeys, tietosanakirjasarja on nykyään sellainen kauhistus, että antikvariaatit eivät ota ilmaiseksikaan ja kierrätyskeskuksetkin vain jos heillä on jätepaperinkeräys järjestettynä. ; )

        Tai joku muu netin hakupalvelu.


      • Anonyymi

        Kirpputoreilla ja kierrätyskeskuksissa on turhan vähän kivaa tavaraa nykyään. Itse olen kiinnostunut lähinnä tietynvärisistä kivi lyhyistä, ei ole. Ihan tavallisiakin värejä näkee harvoin.
        Arabian vanhoja 70-80-luvun astioita oli runsaasti vielä pari vuotta sitten, nyt ei mitään. Jokunen yksittäinen kippo tai kuppi voi olla. Juuri kuulinkin, että 70-luvun Arabiat on erittäin suosittuja - ne ostetaan heti, jos tulee tarjolle.

        Tuo kirppistarjonta taitaa vastedes tulla entistä pienemmäksi. Se ikäluokka, joka on omistanut kaikenlaista tavaraa ja asunut isommissa asunnoissa on jo vanhaa. Nuorempia on vähemmän ja he asuvat kaupungeissa pienissä kodeissa.


      • Anonyymi
        Norppa83 kirjoitti:

        Jep. Ei oteta kierrätyskeskuksiin tietosanakirjoja. Askartelumateriaalia nykyään vanhat tietosanakirjat tai jätepaperiastioitten täytettä. Google on nykyajan tietosanakirja.

        Pitäisi tietosanakirjoja jättää museoihin vähän. Olen aivan kauhuissani, kun kaikki hyvä katoaa, jäljellä vain törkynetti.


      • Anonyymi

        Kirpputorit ja kierrätyskeskukset ovat vähentyneet viime vuosina. Itse pitäisin pienistä kivijalkakirppiksistä, mutta etenkin niitä lopetettu.

        Ihmiset yleensä muuttaessaan luopuu tavaroistaan. Itse vein pari matkalaukullista kirjoja kirjastoon; ei ollut vielä siihen aikaan trendinä. Menin vain laukkuineni ja sanoin, että tässä olisi teille kirjoja. Virkailija pelästyi ensin ja sanoi, että voivat ottaa ainoastaan harvoja ja valittuja, tasokkaita, johon minä joo nää on kaikki. Ja olihan ne 🤣

        - Sheena


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirpputorit ja kierrätyskeskukset ovat vähentyneet viime vuosina. Itse pitäisin pienistä kivijalkakirppiksistä, mutta etenkin niitä lopetettu.

        Ihmiset yleensä muuttaessaan luopuu tavaroistaan. Itse vein pari matkalaukullista kirjoja kirjastoon; ei ollut vielä siihen aikaan trendinä. Menin vain laukkuineni ja sanoin, että tässä olisi teille kirjoja. Virkailija pelästyi ensin ja sanoi, että voivat ottaa ainoastaan harvoja ja valittuja, tasokkaita, johon minä joo nää on kaikki. Ja olihan ne 🤣

        - Sheena

        Joo. Selkään olisit saanut jos olisit tarjonnut Valittujen Palojen Kirjavalioita: "Pilatut Klassikot".


    • Korjaus: Kalevalakoruja ei Kalvelakoruja

    • Omistan kyllä Cd-soittimen (samassa radio), mutta en omista yhtään cd-levyä tällä hetkellä (joskus kyllä kirjastosta lainaan) ja radiota kuuntelen nykyään aika harvoin.

      • Minulla on pari hyllymetriä vinyylejä, mutta ei LP-soitinta. Kuulostaa niin tyhmältä, että pakko se kai on joku skraittari hankkia. ; )

        Löytyisihän ne levyt myös netistä käden käänteessä, mutta eihän se olisi sama asia.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Minulla on pari hyllymetriä vinyylejä, mutta ei LP-soitinta. Kuulostaa niin tyhmältä, että pakko se kai on joku skraittari hankkia. ; )

        Löytyisihän ne levyt myös netistä käden käänteessä, mutta eihän se olisi sama asia.

        Samoin on lemppariLP.eitä hyllyssä. Levysoitin ei sopinut kotiini. Toisaalta vinyylit on aika soitettuja, kannet on vaarassa repsahtaa, en edes haluaisi niitä soittaa.


      • Anonyymi

        Minulla on cd soitin ja cd levyjä. Ei juuri ehdi kuuntelemaan niitä. Radiota kuuntelen lauantaiaamuisin :)


    • Anonyymi

      Multa löytyy säilykehernepurkkeja ennen 2000 lukua.
      Jos tulee nälänhätä, niin voin tarjota naiselle säilykeherneistä keitettyä hernekeittoa ja sinaaappia, nam, nam

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Kivan näköinen ja varmaan kestäväkin!


    • Anonyymi

      Kyllähän noista osa löytyy ...

      - pieni Aalto -maljakko (valkoinen) ja teräksinen Aalto -vati. molemmat äitini jäljiltä
      - Mariskooleja 2 kappaletta, sellaisia tosi vanhoja, nykyisiä paksumpia ja tukevampia ja jotain erikoisvärejä. Mummu sai noita muutaman aikanaa jälleenmyyjänä lahjaksi, kun olivat "uutuustuotteita"
      - Savonia -aterimia löytyy, osa intin tornileimoilla varustettuina
      - Teema -astioita, pari kahvikuppia isäni jäljiltä
      - Jokunen Ikean huonekalu eri tavoin modifioituina
      - Jokunen peltipurkki erilaisille nippeleille ja nappeleille ja joillekin ruokatuotteillekin
      - komerossa on varmaan jokunen Marimekon kangas, äitini jäljiltä, hän tykkää Marimekosta

    • Anonyymi

      Luonnollisesti suomalaisten kotoa löytyy suomalaista muotoilua.

    • Anonyymi

      Löytyy kyllä moniakin noista, yksi tärkeimmistä on Savonia sarjan aterimet. Niitä oli jo lapsuudenkodissani, mutta vain neljä kappaletta kutakin. Usein ne kaikki neljä olivat tiskissä, kun aloin ruokailla. En suostunut syömään vanhanaikaisilla Sorsakoskilla, vaan pesin tarvittavat Savoniat, tai oikeastaan äiti pesi.

      Nykyisin Savoniasarja on aivan mahtava virolaisessa design aterinlaatikossani.Mahtuvat kauniisti ja sulavasti kyljelleen vieriviereen.

      - Sheena

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      302
      3387
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      238
      1850
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1345
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1313
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1133
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1014
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      946
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      884
    Aihe