Näin uutisoi Kauppalehti. Teollisuuden sähköistyessä sähkön tarve tulee kasvamaan reilusti. Ydinvoimalla katetaan osa mutta tuulivoimalla pakostakin erittäin iso rooli tulevaisuudessa jos fossiilisista luovutaan. Tämä tarkoittaa käytännössä että jonkun on joustettava tuulivoiman sähköntuotannon mukaisesti, ja joustaja ei ole teollisuus joten auton latauksiin tulee kohdistumaan.
Lisäksi kirjoittaa myös että vetyä tulee paljon väkisinkin, ainoa järkevä tapa säilöä tuulivoiman ylijäämäsähköä jos halutaan täysi hyöty tuulivoimasta. Eli vetyä tulee olemaan yllin kyllin tarjolla käytännössä ilmaisesta ylijäämäsähköstä tehtyä.
Kokonaisuudessa siis auton lataus voi 10-20v päästä olla rajoitettua melko tarkastikin, mutta vetyä reilusti saatavilla. Näin siis tekniikan lisensaatin mukaan.
https://www.tekniikkatalous.fi/uutiset/puheenvuoro-sahkoautot-ovat-suuri-jarjestelmavirhe/40457622-4ae6-43fa-aa40-a0a5e2d6ac32
Tekniikan lisensaatti: "Sähköautot ovat suuri järjestelmävirhe"
22
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Tuulivoima on se avainsana tässä. Se takia sähkön riittävys on vaihtelevaa mutta vetyä tulee varastoihin.
- Anonyymi
mirai toyota
- Anonyymi
Vetyauto kuluttaa viisinkertaisen määrä sähköä, sillä sen verran paljon sähköä kuluu vedyntuotannossa.
- Anonyymi
Vetyauton hyötysuhde on yhtä huono kuin polttisten, koska vedyn tuottamiseen kuluu tolkuttomasti sähköä. Pienen kulutuksen aikana on tuulisähkölle paljon edullisempaakin käyttöä kuin vedyn tuottaminen. Esimerkiksi asuntojen lämmön- ja lämpimän veden varaajat.
Vaikka olenkin vain sähkötekniikan diplomi-insinööri, olen tuon lisensiaatin kanssa samaa mieltä siitä, etä sähköauto on järjestelmävirhe. Latausinfran rakentminen tulee tolkuttoman kalliiksi. Sähkö ja sen siirtokapasiteetti kyllä riittävät, mutta jakeluverkot (ne viimeiset kilometrit kuluttajille) ja taloyhtiöiden sähköliittymät, keskukset ja kaapelointi latauspisteisiin menevät uusiksi. Katujen varsille kaupungeissa tarvittavien latauspisteiden rakentajasta ja maksajasta ei ole mitään tietoa.
Jos Suomessa olisi vahva ja visionäärinen johto, olisi jo 10 vuotta sitten alettu kehittää biokaasun tuotantoa, siirtoa ja jakelua. Biokaasu olisi ylivoimaisesti paras liikenteen polttoaine, joka soveltuisi myös raskaalle liikenteelle.
Ikävä kyllä autoteollisuuden lobbarit ovat onnistuneet aikaansaamaan EUn ääliöpäättäjissä ja kuluttajissa typerän sähköautohuuman, jonka vuoksi olemme joutumassa suuren järjestelmävirheen maksajiksi.- Anonyymi
Kaikki autovalmistajat ovat luopumassa kaasuautoista... Eiköhän siellä asiantuntemus ole enemmän kohdallaan.
- Anonyymi
On kummallista että melkein kaikkiin rakennuksiin ja kerrostalojen asuntoihin laitetaan 6kW sähkökiuas, niistä ei kukaan ole koskaan valittanut eikä epäillyt verkon kestävyyttä, mutta sähköauton hidaslatausta ei verkko sitten kestä..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kummallista että melkein kaikkiin rakennuksiin ja kerrostalojen asuntoihin laitetaan 6kW sähkökiuas, niistä ei kukaan ole koskaan valittanut eikä epäillyt verkon kestävyyttä, mutta sähköauton hidaslatausta ei verkko sitten kestä..
Katsos, kun tuo sähkökiuas syö erimakuista sähköä kuin täyssähköauto...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On kummallista että melkein kaikkiin rakennuksiin ja kerrostalojen asuntoihin laitetaan 6kW sähkökiuas, niistä ei kukaan ole koskaan valittanut eikä epäillyt verkon kestävyyttä, mutta sähköauton hidaslatausta ei verkko sitten kestä..
Niin, ja ne kiukaathan ovat päällä illasta aamuun ja päivisinkin tunteja per talous ...... ei, kun duracelit ja siksi sähkön kulutus on "hieman" eri luokkaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, ja ne kiukaathan ovat päällä illasta aamuun ja päivisinkin tunteja per talous ...... ei, kun duracelit ja siksi sähkön kulutus on "hieman" eri luokkaa.
Toisin kuin kiukaat, jotka kuluttavat sähköä kulutuspiikin aikana, ne "duracelit" voivat ladata yöllä, kun sähköntuotantoa on enemmän kuin kulutusta.
- Anonyymi
Yks moka tossa sun tekstissä. Tai no useampikin. Vety nostaa normipolttomoottorinkin hyötysuhdetta ja poistaa päästöt lähes olemattomiksi ja autot voi tuottaa laturilla tarvitsemansa vedyn että niistä saadaan päästöt olemattomiksi. Mutta autotehtaat haluaa rahastaa ja siksi keksitään uusia enemmän rahastavia tekniikoita.
Valmista halvalla myy kalliilla on jokaisen tehtaan ideologia. Yksinkertaiset koneet yleensä toimii parhaiten ja sitä nykyautot ei kyllä ole.
https://www.dhl.com/global-en/home/press/press-archive/2021/dhl-express-is-piloting-the-first-hydrogen-truck-throughout-dpdhl-group.html
Mutta USA:sa on käytetty jo vuosia pienentämään päästöjä ja säästämään polttoainetta.
https://www.youtube.com/watch?v=tB3a3QOgHBw
Suomessa ollaan aina vähän jäljessä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Toisin kuin kiukaat, jotka kuluttavat sähköä kulutuspiikin aikana, ne "duracelit" voivat ladata yöllä, kun sähköntuotantoa on enemmän kuin kulutusta.
"Toisin kuin kiukaat, jotka kuluttavat sähköä kulutuspiikin aikana, ne "duracelit" voivat ladata yöllä, kun sähköntuotantoa on enemmän kuin kulutusta."
Niin, ja illasta aamuun yölataaminen ei vaikuta yhteiskunnan kokonaisvaltaiseen sähkönkulutukseen, hieno logiikka ;-)
Lisäksi nyt väitettiin, että kun muutaman tunnin per viikko (tai vähempi) käytössä olevia kiukaita on vähän joka taloudessa, niin eipä ne duracelitkaan sitten ole sähköntuotannolle ongelma.
Patteriuskovuus saa toisinaan varsin surkuhupaisia ilmenemismuotoja.
- Anonyymi
"Vaikka olenkin vain sähkötekniikan diplomi-insinööri, olen tuon lisensiaatin kanssa samaa mieltä siitä, etä sähköauto on järjestelmävirhe. Latausinfran rakentminen tulee tolkuttoman kalliiksi. Sähkö ja sen siirtokapasiteetti kyllä riittävät, mutta jakeluverkot (ne viimeiset kilometrit kuluttajille) ja taloyhtiöiden sähköliittymät, keskukset ja kaapelointi latauspisteisiin menevät uusiksi. Katujen varsille kaupungeissa tarvittavien latauspisteiden rakentajasta ja maksajasta ei ole mitään tietoa."
Miksi vetyverkoston rakentaminen ei ole KALLIS järjestelmävirhe? Et ole tainnut tehdä siitä mitään laskelmia? Saattaa maksaa vähintään 10 MILJARDIA eikä varmaankaan edes riitä koko Suomen osalta eikä mitään tietoa rahoittajasta.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus- - Anonyymi
Paljonkohan nykyisen kaltaisen polttoainejakeluinfran rakentaminen maksaisi?
Tankkilaivat, satamat, rekat, huoltoasemat jne.- Anonyymi
Maksaa paljon vähemmän kuin vetyverkosto. Väitän että sähköautojen latausverkosto tulee halvemmaksi kuin vetyverkosto.
Mistä johtuu että vetyä on hypetetty jo monta vuotta eikä se edelleenkään ole lyönyt läpi? Kalifornia (usa), Saksa, Etelä-Korea ja Japani.... siinä suurimmat vetyinfran maat. Silti vetyautokanta 0,0% ja Kaliforniassa jopa 18v jälkeen kinuten lisää yhteiskunnan varoja. MIKSI ei ole vieläkään saatu vetyboomia läpi jos se kerran on niin mahtava juttu?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina
- Anonyymi
Sähköaotobuumi on puhdas puhallus ostajien taskusta autotehtailijiille.
Sähköauton rakentaminen on vain murto-osa polttisauton kasaamiskustannuksista.
Siitä huolimatta myyntihinnat kalliimmat kuin polttosautoilla.
Sähköautot tulevat hslpenemasn lähivuosina, veikkaan että Euroopassa keskikokoinen sähkis n 10000 e muutaman vuoden kuluttua...... Uutena- Anonyymi
Ei ole uusien tehtaiden ja tuotantolinjojen rakennus aivan ilmaista.
Siinä olet oikeassa, että sähköautojen hinnat laskevat. Eivät kuitenkaan noin paljoa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei ole uusien tehtaiden ja tuotantolinjojen rakennus aivan ilmaista.
Siinä olet oikeassa, että sähköautojen hinnat laskevat. Eivät kuitenkaan noin paljoa.Oletko tietoinen kysynnän ja tarjonnan vaikutuksesta hintoihin ? Ei siinä tuotantokustannukset merkitse paljoakaan , jos kysyntä ylittää tarjonnan . Tuotantokustannukset ovat nousseet ja nousevat lisää . Halpenemista ei ole lähitulevaisuudessa ( 5 vuotta ) odotettavissa .
- Anonyymi
ONKO SÄHKÖPIRSSISSÄ OIKEASTAAN MITÄÄN MUUTA ONGELMATONTA KUIN ns. energian nimellinen säästö jos sitäkään ?
Sähköauton kolarimaalauksessa on riskejä – akkukennot vaarassa vaurioitua https://www.iltalehti.fi/sahkoautot/a/da88b166-7cd4-4e64-82ee-5d7d639e98e7 - Anonyymi
> Tämä tarkoittaa käytännössä että jonkun on joustettava tuulivoiman
> sähköntuotannon mukaisesti, ja joustaja ei ole teollisuus joten auton
> latauksiin tulee kohdistumaan.
Kas kun tuo, tai kukaan muukaan lisensiaatti, ei ole huomannut, että tuon 10-20 vuoden päähän ennustetun sähköpulan kaltaisesti meillä on jo nyt diesel-pula. Fossiilisestä (Putinin) dieselistä on päästävä eroon ja uusiutuvaa dieseliä tarvitaan yhteiskunnan elintärkeisiin kuljetuksiin ja sitä ei todellakaan riitä henkilöautoille:
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä, että jonkun on joustettava uusiutuvan dieselin tuotannon mukaisesti, ja joustaja ei ole kuljetusala joten diesel-henkilöautojen käyttöön tulee kohdistumaan! - Anonyymi
Aika hyvä huomio tuo tuulivoiman ja vedyn suhde. Vetytalous hyötyy suuresti tuulivoimasta ja tuulivoimaa tullaan tarvitsemaan paljon enemmän kun fossiilisista luovutaan.
- Anonyymi
En aio pidätellä henkeäni odotellessa vetytaloutta.
Nämä isot infra-asiat kestää todella pitkään muuttua. Sähköautojenkin lisääntyminen on hidasta vaikka suurin osa pystyy lataamaan kotonaankin.
Nyt kritisoidaan että latausasemia ei ole tarpeeksi vaikka niitä on jo aika paljon.
Vedyn käytössä tulee aivan sama tilanne mutta se tulee olemaan palon vaikeampi.
Sähkö siirtyy pitkälsi olemassa olevia naruja pitkin. Vety pitää kuskata tankkautoilla jotka on erityisesti suurpaineiselle vedylle suunniteltuja ja tankkausasemill epitää rakentaa isot suurpainetankit ja vielä lisäksi korkeapainekmpressorit auton tankkausajan pitämiseksi järjellisenä.
Miten ne vedyn kuljetusautot mahtaa käyttäytyä onnettomuuksissa?
Tankkausasemien onnettomuuksistahan emme voi kuin toivoa että niitä ei tulisi.
Vety on mainio juttu energian varastointiin JOS tankkien vuotaminen saadaan ratkaistuksi. Vety nimittäin vuotaa paksunkin alumiinin läpi. Eikä parin sentin seinämillä olevat sadan kuution tankit ole kovin halpoja varsinkin kun vety syövyttää alumiinia eli säiliöt on vaihdettava säännöllisesti.
Vety on teoriassa jackpot mutta siihen liittyy vielä paljon kehitettävää.
- Anonyymi
Kyllä se vety vaan olisi paras ratkaisu uusiutuvan energian rinnalle
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61247Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän181231Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11159- 41154
Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01134Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,01133Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin01128Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p411124Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21105Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta11100