Suuri säätyero

En muista enää nimeä, mutta hän oli aatelispoika 1800-luvulla. Oli vähän seuraa, ja ilahtui kovin, kun tapasi metsässä kävellessään ikäisensä kivantuntuisen tytön. Rupesi ennakkoluulottoman ystävällisesti juttelemaan, mutta tyttö rupesikin haukkumaan ja sadattelemaan, suorastaan solvaamaan.

Selitti, että aatelispojat ovat sikoja, jotka pyrkivät vain narraamaan viattomia torpantyttöjä. Kun ovat saaneet, mitä halunneet, heittävät heidät pois kuin käytetyn rätin, ilman pienintäkään tunnontoskaa, ja kiirehtivät jo toista tyttöä narraamaan. Näin on äitikin opettanut.

Aatelispoika oli reaktiosta syvästi järkyttynyt, muisti vielä kauhulla vanhoilla päivillään. 🌹👀

21

119

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nykyisin aatelisuus ei enää luo samoja mielikuvia, mutta on kuvio säilynyt feminismissä, ei toki normaalinaisten mielessä. Feministien mukaan mies on kaikin puolin kelvoton. 🌹👀

      • Anonyymi

        Olet siis timantinkova femakko, koska niin hanakasti korostat miesten väkivaltaisuutta ja alistamista naisia kohtaan. Feministi kiittää!


    • Anonyymi

      Niin? Tottahan tuo tyttö oli puhunut. Eivät aatelismiehet todellakaan ole alempisäätyisiä vihille vieneet, jos ei sitten ole tuonut mukanaan valtavasti rahaa. Ei torpantyttö ole kelvannut porvarillekaan.

      Tietysti asiansa olisi varmasti voinut sanoa sivistyneemminkin, mutta jos ei ole sivistyneissä piireissä kasvanut niin ei liikoja voi vaatia. Kansan parissa pitää puhua kansan kieltä, jos aikoo tulla ymmärretyksi ja jos on halunnut pitää puolensa niin naisen on pitänyt esittää vähän äkäisempää kuin oikeasti onkaan.

    • Olisi kannattanut aatelispojan hyväksyä tilanne.

      Vaikka hän ei olisi tähdännyt tytön hameen alle, niin monet muut miehet on saattaneet niin tehdä.

      Nyt hän ilmeisesti vaan uhriutui, kuten sinäkin olet täällä jatkuvasti tehnyt.

      Oikea tapa olisi ollut pahoitella tytölle, että hän kokee niin ja pyytää, haluaisiko hän keskustella siitä kokemuksesta, eikä vaan uhriutuen joko syyttää reaktiosta, sanoista ja jättää hommaa oletuksien varaan.

      Ehkäpä 1800-luvulla ei kovin hyvin osattu sosiaalista kanssakäymistä, vaan ihmiset muutenkin jaoteltiin aseman ja sukupuolen mukaan. Onneksi ne ajat on menneet jo ohi.

    • Anonyymi

      Ennen taisi merkitä kovastikin, että naitiin ns. omasta kastista. Aatelit naivat toisia aatelisia ja vauraita, talonpojat talonplikkoja ja Suomenruotsalaiset Suomenruotsalaisia jne.

      Omasta kastista.

      𝕵𝖆𝖘𝖚

      • Anonyymi

        Noinhan se meni, etenkin jos samassa kylässä oltiin asuttu vuosisatoja. Meidän suvuissa ei ole sellaista riesaa ollut. 1800-luvulta lähtien tehty oman pään mukaan, kastijaosta viis.

        Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Noinhan se meni, etenkin jos samassa kylässä oltiin asuttu vuosisatoja. Meidän suvuissa ei ole sellaista riesaa ollut. 1800-luvulta lähtien tehty oman pään mukaan, kastijaosta viis.

        Sheena

        Äitini suku on mysteeri, isäni suvussa taas ainakin pappani puolelta on vielä 1800-luvun loppuun olleet aatelisia, joka näkyy kyllä raha nai rahaa sukujen yhdistymisenä.

        Mutta tuon jälkeen onkin aatelisuus sammunut vähän ennen 1900-lukua ja tyyli muuttunut rahvaaksi työmieheksi ja maatilan pitäjäksi. Isoisoisäni oli meijerillä töissä. Ja myöhemmin maanviljelijä vaimonsa eli mamman kanssa, myös isoisäni eli isäni isä oli maanviljelijä että myös tehdastyössä.

        𝕵𝖆𝖘𝖚


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äitini suku on mysteeri, isäni suvussa taas ainakin pappani puolelta on vielä 1800-luvun loppuun olleet aatelisia, joka näkyy kyllä raha nai rahaa sukujen yhdistymisenä.

        Mutta tuon jälkeen onkin aatelisuus sammunut vähän ennen 1900-lukua ja tyyli muuttunut rahvaaksi työmieheksi ja maatilan pitäjäksi. Isoisoisäni oli meijerillä töissä. Ja myöhemmin maanviljelijä vaimonsa eli mamman kanssa, myös isoisäni eli isäni isä oli maanviljelijä että myös tehdastyössä.

        𝕵𝖆𝖘𝖚

        Mutta se mikä näkyi vielä isoisoisäni aikaan, niin Suomenruotsalaisena he avioituivat toisen Suomenruotsalaisen kanssa. Eli isoisoisä ja vaimonsa kumpikin olivat äidinkieleltään ruotsinkielisiä kuten vanhempansa ja sisaruksensa, kunnes isoisäni veljineen lopulta rikkoivat kaavan.

        𝕵𝖆𝖘𝖚


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta se mikä näkyi vielä isoisoisäni aikaan, niin Suomenruotsalaisena he avioituivat toisen Suomenruotsalaisen kanssa. Eli isoisoisä ja vaimonsa kumpikin olivat äidinkieleltään ruotsinkielisiä kuten vanhempansa ja sisaruksensa, kunnes isoisäni veljineen lopulta rikkoivat kaavan.

        𝕵𝖆𝖘𝖚

        Ja me heitä nuoremmat sukupolvet ei kukaan puhuta enää ruotsia äidinkielenämme, vain suomea. Joka iikka.

        𝕵𝖆𝖘𝖚


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta se mikä näkyi vielä isoisoisäni aikaan, niin Suomenruotsalaisena he avioituivat toisen Suomenruotsalaisen kanssa. Eli isoisoisä ja vaimonsa kumpikin olivat äidinkieleltään ruotsinkielisiä kuten vanhempansa ja sisaruksensa, kunnes isoisäni veljineen lopulta rikkoivat kaavan.

        𝕵𝖆𝖘𝖚

        Sekä isäni että äitini suvussa ollaan oltu kovasti liikkeellä ja avioiduttu paljon joko ulkomaille tai ulkomailta. Ei nyt kovin kauas, molempiin naapurimaihin tai -mailta aikoinaan, niin ja Saksaan. Yksi ruotsalainen sukujuuri johtaa Etelä-Eurooppaan.

        Olen tehnyt sukututkimusta harrastukseksi ja pakostakin (perunkirjoitukset). Aika jänniä. Etenkin se miten paljon EI ole avioiduttu, perustettu ensin perhe ja avioiduttu myöhemmin. Tämä oli jopa tavallista 1800-luvun Karjalassa ns. sekaliitossa (ev-lut ort). Naimisiin piti mennä kahdessa kirkossa eikä se usein ihan helpolla onnistunut.

        Oliko isoisoisäsi meijeri Lahdessa tai siinä jossain lähistöllä?

        - Sheena


    • Vaikka säätyerot eivät enää merkitse kuin ennen, yksi asia on tiukasti säilynyt, alemmuudentunto. Useitten käyttäytymisen päämotiivi on alemmuudentunto. Näyttää siltä, että he eivät itse sitä huomaa, vaikka muut lukevat heitä kuin kuvakirjaa. 🌹👀

      • Anonyymi

        Ai, alemmuudentunnettako ne aateliset ovatkin tunteneet, kun heille on kelvannut vain raha, hyvä suku ja asema?


    • Anonyymi

      Pojat ja miehet ovat kautta aikain vikitelleet tyttöjä ja naisia, ihan säätyyn katsomatta. Samaa tapahtuu edelleen, mikään ei ole muuttunut.

      Sheena

    • Anonyymi

      Tarina on aloittajan omasta nuoruudesta, kun ei kaverin nimeä enää muista?

    • Anonyymi

      Eli feministit ovat olleet ilkeitä pojille jo 1800-luvulla?

      Voivoi kun feministit ei antaneet aatelispojille aikoinaa pinppaa metikössä ja aatelispojat sai elinikäisiä traumoja.
      On se tasa-arvoinen oikeus kieltäytyä seksistä tuntemattoman kanssa kyllä hirveä asia.

      • Anonyymi

        Ei ne feministejä voineet olla, kun kyniksen mielestä ainuttakaan feministiä ei ollut olemassa ennen vuotta 1960.


    • Anonyymi

      Hyvä joo joku barbie-elokuva sellainen kiinnostaa aika paljon itseäni, nukke-elokuva.

    • Anonyymi

      Niinhän se on Salkkareissakin tällä hetkellä Henrik, aatelinen Akin veljen Eerikin poika tavoittelee tavallista tallukkaa. Mutta tuleeko tuosta tytöstä Sadin huippumalli ja onko Henrikin tunteet sittenkin aidot.

    • Anonyymi

      Murha-MEru innostaa pelaamaan autopelejä ja tärmäilemään

    • Anonyymi

      huvä nimi niiin: murha-mersu.

      itse pidän kathryn Janeway voyager avaruus-jutusta aika palon.

    • Anonyymi

      Joo en määkään muista säätyeroista yhtään mitään muuta kuin jotta Jeesus pesi sekä öljysi porton jalat. Miksi Jeesus sellaista meni tekemään sillä ei kurppaantunutta naista saa hoivata.

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      16
      572
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      40
      428
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe