Sunnuntain pikatesti

Osaatko suomen kieltä ihan oikeasti?
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000008799419.html

Vastaus on että en. Siis testiä tekemättäkin. Olen yhdyssanasokea enkä ole välittänyt asiaa korjata. Siksi oli pakko tehdä tuo masokistinen testi, tietenkin. Kukin tekee jos tykkää ja tuloksiahan voi julkaista, jos sattuu huvittamaan.

Hiukan yllättyin kuinka hyvin lopulta pärjäsin vaikkei tuo nyt kamalan vaikea testi ollutkaan. Huvitti monivalintatehtävä jossa onnistuin ja vastasin täydellisesti väärin :)

Tuloksesi: 11 / 16
Olet keskinkertainen kirjuri!
Tunnet osan yhdyssanojen ja sanaliittojen kiemuroista hienosti (tai olet pirun kova arvaamaan), mutta hankalat tapaukset menevät vielä vikaan.

29

111

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Sain 13 oikein. Melko surkea tulos tälläiselle viisaalle miehelle.

      • No äläs nyt, mä sain jopa 11 ja mulle se oli iso yllätys, ajattelin että jos puolet saan oikein, niin voin olla tyytyväinen. Vaikkei toi nyt kauhean hankala testi ollutkaan, mutta tiedän hyvin, että yhdyssanat ei multa vaan luonnistu.


    • Niih.. sain tulokseksi 11/16. Aika yllättävää, eikö.

      • Aaaa... Joo, "todella" yllättävää... Mitä täällä tapahtuu?


      • randombypasser kirjoitti:

        Aaaa... Joo, "todella" yllättävää... Mitä täällä tapahtuu?

        Niih.. mä mietin pikkuhiljalleen samaa. Täytyy olla joku salaliittoteoria joka sopii tähän. Alienit jotka kidnapanneet meidät muksuina ja vaihtaneet puolet aivoista. Jotakin siihen suuntaan.. heh.

        Noh.. kyllä tämä tästä varmasti helpottaa.


      • Pikku-pirpana kirjoitti:

        Niih.. mä mietin pikkuhiljalleen samaa. Täytyy olla joku salaliittoteoria joka sopii tähän. Alienit jotka kidnapanneet meidät muksuina ja vaihtaneet puolet aivoista. Jotakin siihen suuntaan.. heh.

        Noh.. kyllä tämä tästä varmasti helpottaa.

        Jään odottelemaan niitä viestejä ulkoavaruudesta...

        Tähän astinen track record viittaa siihen, että ei helpota, mutta onneksi kaikkeen tottuu, myös kiveen kengässä.


    • Anonyymi

      Tuloksesi: 11 / 16 mikä yllättävää, ettei koskaan huoleta, kirjoitanko jotain väärin.

      t.sxth

      • Palstalla ei tartte paljon oikeinkirjoituksesta välittääkään :)


      • randombypasser kirjoitti:

        Palstalla ei tartte paljon oikeinkirjoituksesta välittääkään :)

        Ilmeisesti on katu-uskottavaa täällä kirjoitella vähän sinnepäin? Jotkut korkeasti koulutetut työkaverit kuvittelevat olevansa nuorekkaita kun kirjoittavat somessa suomea päin peppua 😂


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Ilmeisesti on katu-uskottavaa täällä kirjoitella vähän sinnepäin? Jotkut korkeasti koulutetut työkaverit kuvittelevat olevansa nuorekkaita kun kirjoittavat somessa suomea päin peppua 😂

        En usko, että sillä on katu-uskottavuuden kanssa mitään tekoa, vaan porukat naputtelevat tänne ajankuluna ja silloin se on se ja sama on teksti pilkulleen. Etenkin kun monet kirjoittavat puhelimella, pienet nappulat ja inha oikoluku kusevat minkä tahansa kirjoituksen.


      • randombypasser kirjoitti:

        En usko, että sillä on katu-uskottavuuden kanssa mitään tekoa, vaan porukat naputtelevat tänne ajankuluna ja silloin se on se ja sama on teksti pilkulleen. Etenkin kun monet kirjoittavat puhelimella, pienet nappulat ja inha oikoluku kusevat minkä tahansa kirjoituksen.

        Ei täällä olekaan katu-uskottavuudesta kysymys. Eikä kirjoitusvirheet haittaa. On jo hyvä tulos, kun löytää jotain mielenkiintoista sisältöä.


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Ei täällä olekaan katu-uskottavuudesta kysymys. Eikä kirjoitusvirheet haittaa. On jo hyvä tulos, kun löytää jotain mielenkiintoista sisältöä.

        Kovat on vaatimukset, mielenkiintoista sisältöä täältä? 😂


      • randombypasser kirjoitti:

        Kovat on vaatimukset, mielenkiintoista sisältöä täältä? 😂

        Noo, ainakin erilaista viestintää kuin monessa muussa paikassa 😊


      • randombypasser
        MaximiIIian kirjoitti:

        Noo, ainakin erilaista viestintää kuin monessa muussa paikassa 😊

        Erilaista viestintää... Sepä oli kovin diplomaattisesti sanottu 😁


    • 15/16, ani varhain muka kirjoitetaan erikseen. Kielikansallissosialistinen korvani kyllä sanoo muuta. Yhdyssanat ovat silloin varsinkin tärkeitä kun merkitys muuttuu: iso äiti vs. isoäiti.

      • Varsin hyvä tulos!
        Ei kai se nyt niin tarkkaa ole onko isoäiti iso äiti vai isoäiti? Ajatus on kuitenkin aika sama :)


      • randombypasser kirjoitti:

        Varsin hyvä tulos!
        Ei kai se nyt niin tarkkaa ole onko isoäiti iso äiti vai isoäiti? Ajatus on kuitenkin aika sama :)

        Kookas äiti vai nainen, jolla on lapsenlapsia 😀


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Kookas äiti vai nainen, jolla on lapsenlapsia 😀

        Ei se ole niin tarkkaa, ei etenkään lapsen mielestä, jolloin aikuinen ihminen on joka tapauksessa iso, valtava suorastaan :)


      • Ani on hyvin "tehottomasti" käytetty sana. Hyvin /todella/tosi/erittäin harvoin/varhain ovat hyviä synonyymejä anille ja juuri muissa yhteyksissä sitä ei edes käytetä.

        Vastaavanlaisia vain tiettyyn käyttöön varattuja ovat myös esim. ratki ja ja jossain määrin myös tuiki. Koskaan mikään ei ole ratkisurullinen. Joku voi olla tuiki tavallinen mutta mikään tuskin tapahtuu tuiki varhain.


      • scrg kirjoitti:

        Ani on hyvin "tehottomasti" käytetty sana. Hyvin /todella/tosi/erittäin harvoin/varhain ovat hyviä synonyymejä anille ja juuri muissa yhteyksissä sitä ei edes käytetä.

        Vastaavanlaisia vain tiettyyn käyttöön varattuja ovat myös esim. ratki ja ja jossain määrin myös tuiki. Koskaan mikään ei ole ratkisurullinen. Joku voi olla tuiki tavallinen mutta mikään tuskin tapahtuu tuiki varhain.

        Totta, ani usein kuulostaa yhtä älykkäältä kuin tuiki varhain. Tietysti näitä voisi alkaa viljellä ja katsoa muuttuuko kieli 🤓


      • MaximiIIian kirjoitti:

        Totta, ani usein kuulostaa yhtä älykkäältä kuin tuiki varhain. Tietysti näitä voisi alkaa viljellä ja katsoa muuttuuko kieli 🤓

        Ravintola Ani Helsingin telakkakadulla oli ainakin takavuosina aika hyvä mesta ja monille tuiki tuntematonkin, tilaa oli. Ja aina voi rallatella tuiki tuiki tähtönen, joka saa uuden merkityksen edellä käsitellyssä asiayhteydessä :)


    • 13/16

      Ihmettelin ensin miksi itseäni ei häiritse että on osaa noiden joidenkin vakiintuneiden ilmausten oikeaa muotoa. Kun se että kirjoitan verbien yksikköä/monikkoa joskus väärin ärsyttää itseänikin. Mutta luulen tietäväni syyn. Lukiessa minua ei häiritse onko kirjoitettu pikku hiljaa vai pikkuhiljaa. Kirjoittaessa taas tyyliini ei kuulu käyttää tällaisia ilmaisuja. Ehkä sekin on jonkinlaista kielen tai mielen köyhyyttä.

    • Anonyymi

      Sunnuntain pikatesti oli negatiivinen. Olkaamme siis tyytyväisiä.

    • Anonyymi

      15 / 16
      Olet sulava sanaseppä!

      Hankala testi, piti oikein miettiä. Harvemmin josko koskaan olen kuullut ilmaisun ani varhain.

      Sheena

      • Ohhoh, onnittelut!
        Mitä? Oletko syntynyt vasta tällä vuosituhannella? Ani varhain on ihan yleinen ilmaisu meidän luolamiesten parissa...


    • Anonyymi

      Keskinkertainen kirjuri 11/16. :(


      𝕵𝖆𝖘𝖚

      • No äläs nyt, keskikertainen on synonyymi hyvälle. Jos kaikki meistä olis erinomaisia, niin hitto kuinka tylsää olis :)


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        No äläs nyt, keskikertainen on synonyymi hyvälle. Jos kaikki meistä olis erinomaisia, niin hitto kuinka tylsää olis :)

        Näinpä, jonkun on oltava vähän huippua huonompi muuten ei oo huippujakaan. :)

        𝕵𝖆𝖘𝖚


      • Anonyymi kirjoitti:

        Näinpä, jonkun on oltava vähän huippua huonompi muuten ei oo huippujakaan. :)

        𝕵𝖆𝖘𝖚

        Niinpä, jos ei voi itse nousta jalustalle, voi aina ryhtyä jalustaksi jolle kulle toiselle 😂
        Joopasen joo, elämä on mutkikasta, itte tulee aseteltua ittelleen ylitettäväksi rimoja jotka oikeastaan olisivat olympiatasoiselle sopivia. Otsaanhan se sitten kopsahtaa, mutta ehkä siitä oppii...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1965
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1063
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      114
      1052
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      21
      775
    5. 53
      720
    6. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      32
      663
    7. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      618
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      175
      557
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Auto ajoi päälle?

      Ja pakeni luin iltapäivälehdestä. ! Ken on kuski joka tuollee teki
      Kuusankoski
      9
      492
    Aihe