Kun asiat alkaa mennä pieleen, ne etenee kuin dominoefekti. Kohta mulla alkaa olla ...

Anonyymi

mitta täynnä. Yhdestä pinteestä kun selviää, toinen on jo odottamassa kulman takana. Tiistaina elämä hymyili ja mä sen mukana. Aamulla totesin ett paskempi juttu; yöllä oli satanut vettä ja meillä on avonainen rakennusmonttu, jossa valmiselementit oli juuri valettu yhdeksi suureksi laataksi. "No tämä kyllä hoituu päivän aikana, jos ei sada ja on lämmintä sekä tuulista, miehet rauhoittelivat mua".
Joten lähdin töihin, koska ei mua ainakaan kotona kaivattu.

Mä tulin töistä; ja Mimmi kiljuu väsyneenä... hänellä on univelkaa, koska ei täällä metelissä hän ole pystynyt nukkumaan. Puin muksulle lämpimät vaatteet ylle ja pakkasin hänet lastenvaunuihin nukkumaan, lähetin systerin vaunujen työntäjäksi ja Pojun heidän mukaansa pitkälle lenkille.

Ulkona mua odotti toinen lohduton näky, lampea oli muokattu ja sitä mutaa ja maata oli nostettu mun puutarhani ns. porkkanamaan kohdalle. Siellä oli lammen kasvillisuus kauhaistu myös ylösalaisin sen joutomaan joukkoon. Siinä sitä olisi urakkaa; selvitellä tuo sotku, osan voi tietenkin sijoittaa pensaiden alle, mutt ei kaikkea missään nimessä. Pitänee varmaan tilata joku kuljettamaan sen pois, ainakin yhden jollei toistakin lavallista... ja se kaivinkone urakoitsija on jo lähtenyt muualle töihin.

Pakkaan nyt Emon vaatteita ja henkilökohtaisia hygienia tuotteita; hän lähtee Juntuskan kanssa mökille, pakoon tätä sekamelskaa ja meteliä rakennus paikalta. Soitin Mikolle ja hän lupasi toimittaa naiset, koiran sekä tavarat turvallisesti perille.
Nyt mun vaan pitää löytää jokin kolo mihin mä systeri ja Mimmi päästään täältä.
Sääennustekin lupasi koko huomiseksi päiväksi vesisadetta tänne... yr kele!

trollikka

54

878

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Et ole ilmeisesti kohdannut elämässäsi ongelmia jos hikeennyt noin vähästä?
      Se monttu pihalla...miksi se on tekeillä ja ketä se tulevaisuudessa palvelee?
      Taidat asua vielä vanhempiesi helmassa ja olet tottunut saamaan mitä haluat ja vieläpä helposti?
      Nopeasti analysoituna elämäsi turva tulee perheestäsi joka haluaa auttaa sinua ja sinä kiukkuat vain jostain vitun porkkanapenkistä?
      Porkkanat ovat tosi halpoja ostaa myös kaupasta, ja kun monttu on valmis tönöineen voit aloittaa taas pihasuunnittelun (ihan vain vinkiksi).

      AV

      • Anonyymi

        Niin mun elämäni on pelkästään ruusuilla tanssimista, joskus ne ruusunpiikit vaan pistelee niin ilkeästi jalkapohjiin. Sorry tuossa vaiheessa iltapäivää mua vaan väsytti päivän työt ja lohduttomasti itkevä lapseni. Menin ulos katsomaan mitä päivänaikaan oli saatu tehtyä.
        Se sekasorto ulkona pisti hiljaseksi, kyllä mä tuon sotkun selvitän... tavalla tai toisella.

        Niin muuten mun vanhempani tosiaan asuvat mun kanssani... mun helmoissani, omakotitalossani. Nyt rakennuttavat oman soppensa tuohon viereen, niin olen muutaman kymmenen metrin päässä heistä... jos jotain yllättävää tapahtuu heille. Molemmat ovat monisairaita ja n. 7-kymppisiä. Arvio itse kuka tässä auttaa ketäkin. Porukkaani kuuluu vielä isäni nuorin tytär, joka asuu kanssamme. Siis neljä aikuista, kohta vuodenvanha lapsi, lapinkoira ja 2 kissaa. Joten alkaa olla tilanpuutetta ja vanhempani rakennuttavat itselleen oman asunnon... runsaan 60m², talotehtaan joka rakensi minunkin asuntoni. Tuovat elementteinä puutalon ja kokoavat sen myös.

        Sementtivalimossa tehdään kivijalan sokkeli, sekin elementti harkkoina ja muurarit kokoavat sen... millilleen. Joten hieman mua jännittää, vaikka mä en näistä töistä mitenkään ole vastuussa... tai edes maksajana, tällä kertaa.
        Minä en kyllä ala asumaan tällä rakennustyömaalla, pienen lapsen kanssa, joka muuten jo kävelee muutamia askeleita.... eikä saa nukuttua ede päiväuniaan koneiden metelissä.
        Kyllä mä löydän sopivan vuokra-asunon lähempänä mun työpaikkaani ja ainakin hiljaisemman kuin nykyinen asuntomme... rakennus ajalla on.

        Kukas nyt tekee virhearvioita... puusilmäisesti! Puutarhurilta saan varmaan ostaa niitä makeita porkkanoita, joita ostan hoivakotiinkin! Kiitokset vinkistäsi, AV!

        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mun elämäni on pelkästään ruusuilla tanssimista, joskus ne ruusunpiikit vaan pistelee niin ilkeästi jalkapohjiin. Sorry tuossa vaiheessa iltapäivää mua vaan väsytti päivän työt ja lohduttomasti itkevä lapseni. Menin ulos katsomaan mitä päivänaikaan oli saatu tehtyä.
        Se sekasorto ulkona pisti hiljaseksi, kyllä mä tuon sotkun selvitän... tavalla tai toisella.

        Niin muuten mun vanhempani tosiaan asuvat mun kanssani... mun helmoissani, omakotitalossani. Nyt rakennuttavat oman soppensa tuohon viereen, niin olen muutaman kymmenen metrin päässä heistä... jos jotain yllättävää tapahtuu heille. Molemmat ovat monisairaita ja n. 7-kymppisiä. Arvio itse kuka tässä auttaa ketäkin. Porukkaani kuuluu vielä isäni nuorin tytär, joka asuu kanssamme. Siis neljä aikuista, kohta vuodenvanha lapsi, lapinkoira ja 2 kissaa. Joten alkaa olla tilanpuutetta ja vanhempani rakennuttavat itselleen oman asunnon... runsaan 60m², talotehtaan joka rakensi minunkin asuntoni. Tuovat elementteinä puutalon ja kokoavat sen myös.

        Sementtivalimossa tehdään kivijalan sokkeli, sekin elementti harkkoina ja muurarit kokoavat sen... millilleen. Joten hieman mua jännittää, vaikka mä en näistä töistä mitenkään ole vastuussa... tai edes maksajana, tällä kertaa.
        Minä en kyllä ala asumaan tällä rakennustyömaalla, pienen lapsen kanssa, joka muuten jo kävelee muutamia askeleita.... eikä saa nukuttua ede päiväuniaan koneiden metelissä.
        Kyllä mä löydän sopivan vuokra-asunon lähempänä mun työpaikkaani ja ainakin hiljaisemman kuin nykyinen asuntomme... rakennus ajalla on.

        Kukas nyt tekee virhearvioita... puusilmäisesti! Puutarhurilta saan varmaan ostaa niitä makeita porkkanoita, joita ostan hoivakotiinkin! Kiitokset vinkistäsi, AV!

        trollikka

        Vai, että vielä itkevä lapsi....... Jo on monimuotoinen valheen kirjo! Apua sä tarviit! Elät niinku toisten elämää!


    • Anonyymi

      Meillä on tänään pärrännyt pihanrakennus miehiä pihassa ja yhä ovat. Tärytin kun päröhti käyntiin tytär piteli korviaan ja tuumasi hirvee ääni. :D

      Mutta kohta on hieno piha, vielä multaa ja nurmikko uusiks, mun istutukset pensaat ja perennat, pihavalaistus aii ku tulee ihana. :)

      𝕵𝖆𝖘𝖚

    • Anonyymi

      Täällä tehdään jotain sähkötöitä. Kaapeleita ne asentaa ja kaivaa ojaa ja olivat rikkoneet minun piha-aidan ja kaivaneet siihen kaapeleita. Eivät sitten viitsineet kertoa että se kaapeli tulee minun tontin rajalle. Vaadin kyllä 5000 euroa vähintään korvauksia aidasta.

      • Anonyymi

        No vähintään:)
        Tontin raja on pirun tärkeä vaikkei sillä sijaitsevaa maata ikunaan tarvitse tai käyttäisi.
        Sehän on raja vain pään sisällä ja ihmiset ovat joskus hulluja kun ajattelevat kaiken maksetun olevan omaa. Mutta sehän on omaa vain sen lyhyen hetken minkä elämme. Kannattaa peilata asioita oikeaan mittakaavaan. Loppujen lopuksi kannattaa ostaa väljempi pipo.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No vähintään:)
        Tontin raja on pirun tärkeä vaikkei sillä sijaitsevaa maata ikunaan tarvitse tai käyttäisi.
        Sehän on raja vain pään sisällä ja ihmiset ovat joskus hulluja kun ajattelevat kaiken maksetun olevan omaa. Mutta sehän on omaa vain sen lyhyen hetken minkä elämme. Kannattaa peilata asioita oikeaan mittakaavaan. Loppujen lopuksi kannattaa ostaa väljempi pipo.

        AV

        No, kyllä se ihan laissa on, että noista kuuluu ilmoittaa ja usein kysyä ihan lupakin. Ei todellakaan ole normaalia tulla kaatelemaan aitoja sanomatta mitään.


        Tämä sivusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No vähintään:)
        Tontin raja on pirun tärkeä vaikkei sillä sijaitsevaa maata ikunaan tarvitse tai käyttäisi.
        Sehän on raja vain pään sisällä ja ihmiset ovat joskus hulluja kun ajattelevat kaiken maksetun olevan omaa. Mutta sehän on omaa vain sen lyhyen hetken minkä elämme. Kannattaa peilata asioita oikeaan mittakaavaan. Loppujen lopuksi kannattaa ostaa väljempi pipo.

        AV

        Ei tosiaan kannata ikinä reagoida mitenkään. Vaikka laittomasti tullaan aita rikkomaan niin toki se tappio kannattaa vain ihan hiljaa niellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, kyllä se ihan laissa on, että noista kuuluu ilmoittaa ja usein kysyä ihan lupakin. Ei todellakaan ole normaalia tulla kaatelemaan aitoja sanomatta mitään.


        Tämä sivusta.

        Totta mutta vieressä menee tie. Jos ne alkais tielle kaivamaan ojaa niin se maksaisi aika paljon enemmän koska tie on asvaltoitu. Parempi siis kaivaa tontin omistajan pihalle se kaapeli niin tulee halvemmaksi vaikka pitäisi yks aita korvata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta mutta vieressä menee tie. Jos ne alkais tielle kaivamaan ojaa niin se maksaisi aika paljon enemmän koska tie on asvaltoitu. Parempi siis kaivaa tontin omistajan pihalle se kaapeli niin tulee halvemmaksi vaikka pitäisi yks aita korvata.

        Vaan ei noita luvatta ja kysymättä ole laillista tehdä. Kyllä omankin tonttini ihan läpi on vedetty kaapeli, kun kiertäminen olisi tullut ihan tolkuttoman paljon kalliimmaksi. Vaan ei sitä todellakaan sinne ilmottelematta alettu kaivaa. Kyllä siinä käytiin läpi paperi jos toinenkin ennen töiden alottamista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaan ei noita luvatta ja kysymättä ole laillista tehdä. Kyllä omankin tonttini ihan läpi on vedetty kaapeli, kun kiertäminen olisi tullut ihan tolkuttoman paljon kalliimmaksi. Vaan ei sitä todellakaan sinne ilmottelematta alettu kaivaa. Kyllä siinä käytiin läpi paperi jos toinenkin ennen töiden alottamista.

        Ja sanon nyt vielä, että tietysti olisivat siihen vetoon luvan saaneet, vaikka olisin tontin omistajana vastustanut sitä. Sen verran monta taloutta on siellä sen kaapelin kauemmassa päässä. Kyse ei siis tosiaan ole siitä, että sitä olisi voinut estää. Vaan ei sitä tuossakaan tilanteessa kyselemättä tehty, vaikkakin kysymys ja tiedonanto oli toki lähinnä seremoniallinen. Vaan tosiaan kysyttiin silti ja pienimuotoisesti korvattiinkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja sanon nyt vielä, että tietysti olisivat siihen vetoon luvan saaneet, vaikka olisin tontin omistajana vastustanut sitä. Sen verran monta taloutta on siellä sen kaapelin kauemmassa päässä. Kyse ei siis tosiaan ole siitä, että sitä olisi voinut estää. Vaan ei sitä tuossakaan tilanteessa kyselemättä tehty, vaikkakin kysymys ja tiedonanto oli toki lähinnä seremoniallinen. Vaan tosiaan kysyttiin silti ja pienimuotoisesti korvattiinkin.

        Miksei sitä kaapelia voi vetää tolpan päissä niin ei tarvi kaivaa. En oo ikinä kuulu että itse myrsky olisi ilmakaapelin rikkonu, vaan aina siihen on kaatunu puu tai vastaava. Ja jos se maakaapeli on niin maailman paras, niin miksei sitten kaikkia maailman kaapeleita oo kaivettu maahan. Siis ainoo 100 prosenttisesti maakaaapeloitu on Hollanti ja siinä on väestötiheys pikkusen toista kuin suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei sitä kaapelia voi vetää tolpan päissä niin ei tarvi kaivaa. En oo ikinä kuulu että itse myrsky olisi ilmakaapelin rikkonu, vaan aina siihen on kaatunu puu tai vastaava. Ja jos se maakaapeli on niin maailman paras, niin miksei sitten kaikkia maailman kaapeleita oo kaivettu maahan. Siis ainoo 100 prosenttisesti maakaaapeloitu on Hollanti ja siinä on väestötiheys pikkusen toista kuin suomessa.

        No sitä sopii kysyä heiltä, jotka niitä maahan kaivavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sitä sopii kysyä heiltä, jotka niitä maahan kaivavat.

        Kyllä maakaapelointi lisää huoltovarmuutta. Jos se on ilmassa, voi siihen nosturi tai joku korkeampi ajoneuvo ajaa. Ei se yksi myrskyssä katkennut kaapeli, vaan ne kaikki mahdolliset eri puolilla lääniä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä maakaapelointi lisää huoltovarmuutta. Jos se on ilmassa, voi siihen nosturi tai joku korkeampi ajoneuvo ajaa. Ei se yksi myrskyssä katkennut kaapeli, vaan ne kaikki mahdolliset eri puolilla lääniä.

        Kuten sanottu, niin sitä sopii kysyä heiltä, jotka noita maahan kaivavat.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuten sanottu, niin sitä sopii kysyä heiltä, jotka noita maahan kaivavat.

        Jos kyse on jostain sähköjakelufirmasta, nehän saa todellisuudessa pistää piuhansa minne huvittaa, mutta lähtökohtaisesti maanomistajaa vähintään informoidaan ja varsinkin ilmalinjoissa puusto korvataan. Jos ei suostu/tyydy korvaukseen, alue voidaan pakkolunastaa.

        Mutta nykyään voimayhtiö harvoin tekee itse mitään, vaan se on joku muu firma, eikä ne hoida kun homman.

        Aina voi kiukutella, mutta siihenpä se sit jää...verkkoyhtiötä ei voi kilpailuttaakaan... paitsi jos katkaisee yhteyden kantaverkkoon ja myllää itse sähkönsä. 😁


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Jos kyse on jostain sähköjakelufirmasta, nehän saa todellisuudessa pistää piuhansa minne huvittaa, mutta lähtökohtaisesti maanomistajaa vähintään informoidaan ja varsinkin ilmalinjoissa puusto korvataan. Jos ei suostu/tyydy korvaukseen, alue voidaan pakkolunastaa.

        Mutta nykyään voimayhtiö harvoin tekee itse mitään, vaan se on joku muu firma, eikä ne hoida kun homman.

        Aina voi kiukutella, mutta siihenpä se sit jää...verkkoyhtiötä ei voi kilpailuttaakaan... paitsi jos katkaisee yhteyden kantaverkkoon ja myllää itse sähkönsä. 😁

        Siis nimenomaan, ei sitä estämään pysty. Vaan ei niitä todellakaan ilman ilmoituksia aleta mihinkään kaivamaan, ei ainakaan laillisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis nimenomaan, ei sitä estämään pysty. Vaan ei niitä todellakaan ilman ilmoituksia aleta mihinkään kaivamaan, ei ainakaan laillisesti.

        No voivat kirjoittaa pahoittelut ja 10€;n etusetelin energian ostoon heiltä, joka on omille verkkoasiakkaille ylihintaista. 🤣


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miksei sitä kaapelia voi vetää tolpan päissä niin ei tarvi kaivaa. En oo ikinä kuulu että itse myrsky olisi ilmakaapelin rikkonu, vaan aina siihen on kaatunu puu tai vastaava. Ja jos se maakaapeli on niin maailman paras, niin miksei sitten kaikkia maailman kaapeleita oo kaivettu maahan. Siis ainoo 100 prosenttisesti maakaaapeloitu on Hollanti ja siinä on väestötiheys pikkusen toista kuin suomessa.

        ???


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No voivat kirjoittaa pahoittelut ja 10€;n etusetelin energian ostoon heiltä, joka on omille verkkoasiakkaille ylihintaista. 🤣

        Itse sain ihan ok korvauksen ottaen "vahingon" huomioon. Vaan se korvaushan ei missään vaiheessa ollut yhdenkään minun viestini pointti. Oleellista on se ilmoitus. Kyllä heillä ihan lainmukainen ilmoittamisvelvollisuus on ja halutessaan siitä tosiaan voi jutun nostaa. Voittamaan sitä ei suurella todennäköisyydellä pysty. mutta kyllä siihen ihan lain mukaan mahdollisuus pitää antaa. Itseasiassa se ilmottamisvelvollisuuden laiminlyönti on siinä oikeasti iso virhe, jos sen tekevät ja se jopa mahdollistaa korvausten vaatimista. Omistajalla kun pitäisi ihan itsellään olla mahdollisuus esim. siirtää mahdollisesti rikkoutuvaa omaisuutta turvaan ennen töiden alottamista. Eli jos ei ole ilmoitettu niin sen omaisuuden osalta syntyy korvausvastuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse sain ihan ok korvauksen ottaen "vahingon" huomioon. Vaan se korvaushan ei missään vaiheessa ollut yhdenkään minun viestini pointti. Oleellista on se ilmoitus. Kyllä heillä ihan lainmukainen ilmoittamisvelvollisuus on ja halutessaan siitä tosiaan voi jutun nostaa. Voittamaan sitä ei suurella todennäköisyydellä pysty. mutta kyllä siihen ihan lain mukaan mahdollisuus pitää antaa. Itseasiassa se ilmottamisvelvollisuuden laiminlyönti on siinä oikeasti iso virhe, jos sen tekevät ja se jopa mahdollistaa korvausten vaatimista. Omistajalla kun pitäisi ihan itsellään olla mahdollisuus esim. siirtää mahdollisesti rikkoutuvaa omaisuutta turvaan ennen töiden alottamista. Eli jos ei ole ilmoitettu niin sen omaisuuden osalta syntyy korvausvastuu.

        Joo. Kyĺlähän niiden pitäisi hoitaa asia pykälien mukaan, mutta aliurakoitsijaa voi olla kahdessa kerroksessa välissä, nìn jää välillä asiat puolitiehen...


    • Anonyymi

      Huonomminkin voisi olla. Monet pikkulapsiperheet rakentavat taloa ja siinä sivussa äiti synnyttää vauvan ja hoitaa muitakin alle 5v lapsia.

      Miksei Mimmin hoitaja lähde kävelylle, että muksu saisi nukuttua?

    • Muistuu mieleen mun rakennushommat kun poika oli pieni. Mullakin oli piha myllätti ja talon vieressä kuoppa, johon myöhemmin tuli portaat ulkokautta kellariin. Talo on rinteessä ja kun piha oli myllätty ylösalaisin, ei se rankkasadetta imenyt. Kaikki vedet montussa ja osa maastakin, pari kuutiota varmaan hiekkaa valui pihatieltä alamäkeen.

      Kellarissa vettä ja kaikki mullinmallin, lisäksi lasten äiti oli täysin sekaisin. Piti rauhotella hänet, lapioda murkeet tielle takas ja kaivaa ojia, sekä kuopan pohja uusiks...

      Mutta selvittiin siitäkin...

      Totuus on vaan, että ei kannata koittaa ihan kaikkea tehfä kerralla, ei ainakaan itse...

      • Anonyymi

        Sorry, en seurannut kovinkaan tarkkaan eilen vastauksia, jäi sullekin vastaaminen väliin.

        Mulle kun oli tärkeämpää saada jonkinlainen järkevämpi ja kestävämpi ratkaisu aikaan.
        Mä tosiaan koin melkoisen mielialaromahduksen, sen sekasorron keskellä. Kun ihan kaikki asiat oli mielestäni pielessä. Mimmin väsymyksestä johtuva itku oli viimeinen pisara mun vesilasiini.

        Systeri hoitaa mimmiä mun poissa ollessa, ei vielä aikuinen nainen ja Mimmi on ensimmäinen muksu jota on hoitanut. Ei teini-ikäistä voi syyttää ettei ymmärtänyt panna lasta vaunuihin ja kävellä muutaman kilometrin päähän siitä metelistä; mitä kaivuri aiheutti, sekä autot jotka toivat rakennustarvikkeita sekä soraa että sepeliä.
        Mun moka, en ollut ajatellut asioita kaikilta kannoiltaan; ois pitänyt järjestää evakointi asunnostamme ainakin vuorokausi tai kaks ennen H- hetkeä!

        Myöhäistä se oli jo mun kotiin tullessa... kaikki naispuoliset olivat hyvin tressaantuneita, siitä sekasorrosta, jonka rakennustyömaa oli päivänmittaan heille aiheuttanut. Ainoastaan sitä mä ihmettelen ettei Emo ollut ottanut komentoa itselleen ja ratkaissut suurempaa ongelmaa; eli Mimmi vaunuihin ja systerin kanssa vaikka linja-autolla kantakaupungille, sielläkin ois ollut rauhallisempaa.

        Päivän mittaan ei ollut pakattu edes Emon tavaroita, joita hän tarvitsee mökillä, vaikka asiasta oltiin sovittu ett naiset muuttavat mökille kiireellisemmän rakennustyön ajaksi.
        Asia joka meni harkintaan; en mä tule lähettämään Mimmiä kymmenien kilometrien päähän heidän kanssaan, koska täälläkin sattui jo häslinki muksun hoidossa.
        Asia ratkesi kuitenkin itsetään, mä en ollut ehtinyt tehdä sen suhteen vielä mitään.
        Mikon palattua Kustavin kyytihommistaan hänellä oli ehdotus, joka tuli mulle kuin "manulle illallinen".

        Minä olin ajatellut hotelli yöpymistä, joksikin päiväksi ensi alkuun ja vuokra-asunnon hankintaa kesäksi, tai asunto-auton vuokrausta ja parkkiin hoivakodin pihalle.
        Pyykin oisin voinut pestä hoivan pesulassa. Samoin systeri ois saanut ruuan autoon tai grillikatokseen. Olihan mulla; noita kaikennäköisiä ajatuksia asioiden ratkaisemiseksi.
        Käytännöllisemmän tarjouksen kuitenkin Mikko teki mulle; asuntojen vaihdosta.

        Ei siellä tontilla öisin koneet jyrskää, joten hän saa rauhassa nukkua. Tehdä ns. keikka hommiaan päivisin asiakkaiden luokse tai tehdä suunnitelmia, hahmotelmia tilattuihin tuleviin kohteisiin, vaihtoehtoisia valintoja paperille siirrettyinä, helpompi esittää asiakkaalle ja samalla myös hinta arvio. Pidemmän keikan sattuessa kohdalle, mun on itse varmistettava Faijan kunto käymällä paikanpäällä.

        Mikon asuntoon kuuluu myös taloyhtiössä asuvien ihana yhteispiha... keinuineen ja pihakalustoineen, hiekka laatikkoineen ( 2 kpl), saunarakennuksen vieressä varjoisempi puoli pihasta. Helteellä ihan ehdoton asukkaiden suosikkipaikka, usein termoskannuin tai pulloin ihmiset ovat varustautuneet sinne. Saunan pukuhuoneessa on myös WC, pidetta ja käsienpesuallas... joten vessakin on ikäihmisiä lähellä, arpeen vaatiessa. Omistin Mikon nykyisen asunnon hiukan toista vuotta, kunnes myin sen Mikolle. Joten paikka on mulle tuttu, sekä suurin osa asukkaistakin.

        Systerikin on ollut Mimmin kanssa jo tutustumassa pihapiiriin, kuulemma. Soitti; ja kertoi lämmittävänsä lihaperunasosetta itselleen ja Mimmille... jonka jälkeen muksu saa käydä nukkumaan vaunuihin ja systeri istuu viereisessä pihakeinussa, kuunnellen äänikirjaa.
        Ei tässä suurempaa ongelmaa enää ole... otetaan vastaan mitä tulemaan pitää!
        Mulla on ruokatauko menossa, ja tämän jälkeen pyykkitupa kutsuu, Juntuska kun ei ole töissä täällä koko kesän aikana. Mä pääsen hanttihommiin, koska tunkua näihin töihin ei ole.

        Tulipa pitkä "rotina", tänään oon puurtanut yksinäni hommia, ei ole ollut pahemmin puheseuraa. =)))
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sorry, en seurannut kovinkaan tarkkaan eilen vastauksia, jäi sullekin vastaaminen väliin.

        Mulle kun oli tärkeämpää saada jonkinlainen järkevämpi ja kestävämpi ratkaisu aikaan.
        Mä tosiaan koin melkoisen mielialaromahduksen, sen sekasorron keskellä. Kun ihan kaikki asiat oli mielestäni pielessä. Mimmin väsymyksestä johtuva itku oli viimeinen pisara mun vesilasiini.

        Systeri hoitaa mimmiä mun poissa ollessa, ei vielä aikuinen nainen ja Mimmi on ensimmäinen muksu jota on hoitanut. Ei teini-ikäistä voi syyttää ettei ymmärtänyt panna lasta vaunuihin ja kävellä muutaman kilometrin päähän siitä metelistä; mitä kaivuri aiheutti, sekä autot jotka toivat rakennustarvikkeita sekä soraa että sepeliä.
        Mun moka, en ollut ajatellut asioita kaikilta kannoiltaan; ois pitänyt järjestää evakointi asunnostamme ainakin vuorokausi tai kaks ennen H- hetkeä!

        Myöhäistä se oli jo mun kotiin tullessa... kaikki naispuoliset olivat hyvin tressaantuneita, siitä sekasorrosta, jonka rakennustyömaa oli päivänmittaan heille aiheuttanut. Ainoastaan sitä mä ihmettelen ettei Emo ollut ottanut komentoa itselleen ja ratkaissut suurempaa ongelmaa; eli Mimmi vaunuihin ja systerin kanssa vaikka linja-autolla kantakaupungille, sielläkin ois ollut rauhallisempaa.

        Päivän mittaan ei ollut pakattu edes Emon tavaroita, joita hän tarvitsee mökillä, vaikka asiasta oltiin sovittu ett naiset muuttavat mökille kiireellisemmän rakennustyön ajaksi.
        Asia joka meni harkintaan; en mä tule lähettämään Mimmiä kymmenien kilometrien päähän heidän kanssaan, koska täälläkin sattui jo häslinki muksun hoidossa.
        Asia ratkesi kuitenkin itsetään, mä en ollut ehtinyt tehdä sen suhteen vielä mitään.
        Mikon palattua Kustavin kyytihommistaan hänellä oli ehdotus, joka tuli mulle kuin "manulle illallinen".

        Minä olin ajatellut hotelli yöpymistä, joksikin päiväksi ensi alkuun ja vuokra-asunnon hankintaa kesäksi, tai asunto-auton vuokrausta ja parkkiin hoivakodin pihalle.
        Pyykin oisin voinut pestä hoivan pesulassa. Samoin systeri ois saanut ruuan autoon tai grillikatokseen. Olihan mulla; noita kaikennäköisiä ajatuksia asioiden ratkaisemiseksi.
        Käytännöllisemmän tarjouksen kuitenkin Mikko teki mulle; asuntojen vaihdosta.

        Ei siellä tontilla öisin koneet jyrskää, joten hän saa rauhassa nukkua. Tehdä ns. keikka hommiaan päivisin asiakkaiden luokse tai tehdä suunnitelmia, hahmotelmia tilattuihin tuleviin kohteisiin, vaihtoehtoisia valintoja paperille siirrettyinä, helpompi esittää asiakkaalle ja samalla myös hinta arvio. Pidemmän keikan sattuessa kohdalle, mun on itse varmistettava Faijan kunto käymällä paikanpäällä.

        Mikon asuntoon kuuluu myös taloyhtiössä asuvien ihana yhteispiha... keinuineen ja pihakalustoineen, hiekka laatikkoineen ( 2 kpl), saunarakennuksen vieressä varjoisempi puoli pihasta. Helteellä ihan ehdoton asukkaiden suosikkipaikka, usein termoskannuin tai pulloin ihmiset ovat varustautuneet sinne. Saunan pukuhuoneessa on myös WC, pidetta ja käsienpesuallas... joten vessakin on ikäihmisiä lähellä, arpeen vaatiessa. Omistin Mikon nykyisen asunnon hiukan toista vuotta, kunnes myin sen Mikolle. Joten paikka on mulle tuttu, sekä suurin osa asukkaistakin.

        Systerikin on ollut Mimmin kanssa jo tutustumassa pihapiiriin, kuulemma. Soitti; ja kertoi lämmittävänsä lihaperunasosetta itselleen ja Mimmille... jonka jälkeen muksu saa käydä nukkumaan vaunuihin ja systeri istuu viereisessä pihakeinussa, kuunnellen äänikirjaa.
        Ei tässä suurempaa ongelmaa enää ole... otetaan vastaan mitä tulemaan pitää!
        Mulla on ruokatauko menossa, ja tämän jälkeen pyykkitupa kutsuu, Juntuska kun ei ole töissä täällä koko kesän aikana. Mä pääsen hanttihommiin, koska tunkua näihin töihin ei ole.

        Tulipa pitkä "rotina", tänään oon puurtanut yksinäni hommia, ei ole ollut pahemmin puheseuraa. =)))
        trollikka

        Juu, eipä mitään. 😊

        Joo, eipä sitä kai kukaan osaa ottaa kaikkea huomioon. Ja kahden lapsen isänä voin sanoa, että ihan turha edes yrittääkään sitä, että olisi kaikki narut omissa käsissä. 😄
        Nimittäin lapset on yksi asia, mikä saa baletin äkkiä sekaisin. Toinen on vanhat ihmiset. Ja yhdessä ne saa veivattua kaiken niin sekaisin, että se on kaaos. Minä tiedän. On kuin päästäisi paviaaneja kristallikauppaan...kilinä vaan kuuluu...😂

        Mutta äkkisiltään kuullostaa sille, että aikaisin keväästä siellä ollaan liikkeellä ja aika valmista pakettia tulossa, joten ehkä te selviitte kesän ja syksyllä on jo hommat pitkällä siellä.

        Puhaltelet vähän aikaa rauhassa ja sit mietit vaan hommat mille mitä voit tehdä, ei kannata murehtia tämän kesän porkkanasaaliita tms. Kunhan saatte raksahommat ennen talvea tehtyä. 😊👌


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Juu, eipä mitään. 😊

        Joo, eipä sitä kai kukaan osaa ottaa kaikkea huomioon. Ja kahden lapsen isänä voin sanoa, että ihan turha edes yrittääkään sitä, että olisi kaikki narut omissa käsissä. 😄
        Nimittäin lapset on yksi asia, mikä saa baletin äkkiä sekaisin. Toinen on vanhat ihmiset. Ja yhdessä ne saa veivattua kaiken niin sekaisin, että se on kaaos. Minä tiedän. On kuin päästäisi paviaaneja kristallikauppaan...kilinä vaan kuuluu...😂

        Mutta äkkisiltään kuullostaa sille, että aikaisin keväästä siellä ollaan liikkeellä ja aika valmista pakettia tulossa, joten ehkä te selviitte kesän ja syksyllä on jo hommat pitkällä siellä.

        Puhaltelet vähän aikaa rauhassa ja sit mietit vaan hommat mille mitä voit tehdä, ei kannata murehtia tämän kesän porkkanasaaliita tms. Kunhan saatte raksahommat ennen talvea tehtyä. 😊👌

        Kyllä nuo hommat on ajoitettu niin että viimeistään syyskuussa pääsevät muuttamaan omaan asuntoonsa. Systeri saa minun huoneeni ja me Mimmin kanssa se suurin makuuhuone yhteiskäyttöömme. Jos hyvin onnistaa, heinä elokuun vaihteessa aikaisintaan vanhemmat voisivat muuttaa asuntoonsa.
        On vanhempieni asunnossa toinen pieni makkari, ns. vierashuone; 3x3 m, joten systeri voi halutessaan myös majoittautua sinne.

        Siinä talopaketissa on seiniin putkitettu valmiiksi tarvittavat kulkureitit niin sähkölle kuin vesijohdoillekin, siis mikäli mä nyt mitään niistä selityksistä ymmärsin. Sähkäri vetää vain tarvittavat piuhat paikoilleen. Sähkörasioiden paikatkin on etukäteen suunniteltu. Vesijohtoliikkeen ammattilainen putkimies; tekee vesijohto työt ja niillä on oltava myös kunnon laatutakuu!

        Omassa asunnossani kävi kämmi, vesivahinko ja koko lattia jouduttiin kuivaamaan sekä uusimaan materiaalitkin, samalla siinä asennettiin lattialämmitys tupakeittiöön. Hyvin vähän mulle lopulta tuli takkiin ja osaksi parkettilattian alle asennettu kaapeloitu lämmityslaitteisto aiheutti suurimman osan saamastani laskusta. Nyt vasta siitä on ollut suurempi hyöty... Mimmi voi leikkiä lattialla, eikä taatusti palellu lämpöisellä lattialla edes makoillessakaan talvisin.

        Mulla taitaa mennä iltaan pitkälti, järjestellessä asuntoa meille sopivaan järjestykseen. Me jäädään Mimmin kanssa alakerran asukkaiksi ja systeri saa pitää yläkerran makkarin omassa käytössään, paitsi ett mä ja Mimmi käydään siellä suihkussa. Makkarissa on vaatekaappien ovet peiliä, eli ihan liian varalliset... jos muksu edes horjahtaa niitä päin tai ottaa tukea niistä. Sitt on vielä se jyrkkä portaikko, vaikka molemmissa päissä olisikin portti, vahinko saattaa sattua silti. Täällä alakerrassa portaikon portti on kiinni koko ajan, pakko pitää. Mimmi jo kokeili paria askelmaa nousta, nelin kontin. ryömimällä ja käsillään ylemmältä rappuulta käsillään vetämällä... neliveto mallia hyväksi käyttäen.

        Se ilo loppui lyhyeen; soitin apua, portti oli saatava paikoilleen... heti, vanhemman systerin luona sellainen on alakerran takkahuoneessa sulkien portaikon yläpuolella olevaan kerrokseen. Sitä nyt ei ihan joka päivä edes tarvita siellä, joten sain sen käyttöön tänne ja asennuksen samaan kauppaan. Ostin sen itselleni, saavat hankkia ihkauuden itselleen tilalle tai rakentaa/rakennuttaa.

        Non niin, tämä oli tässä, nyt on jo pakko mennä pesemään tuo pienempi sottapytty, panna hänet edes ajoissa nukkumaan. Saan jotain asioita tehtyä, kunhan Mimmi ensin väsähtää, mä nousen sohvalta silittämään omia vaatteitani, komeroon pantavaksi.
        Eteisessä on pieni WC ja käsien pesuallas, saan yölläkin pestyä Mimmin pehvan, jos on tarvis...
        Ei tarvitse yläkerran kylpyhuoneeseen kiivetä pelkästään pennun peffanpesulle!
        Moikka... trolikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä nuo hommat on ajoitettu niin että viimeistään syyskuussa pääsevät muuttamaan omaan asuntoonsa. Systeri saa minun huoneeni ja me Mimmin kanssa se suurin makuuhuone yhteiskäyttöömme. Jos hyvin onnistaa, heinä elokuun vaihteessa aikaisintaan vanhemmat voisivat muuttaa asuntoonsa.
        On vanhempieni asunnossa toinen pieni makkari, ns. vierashuone; 3x3 m, joten systeri voi halutessaan myös majoittautua sinne.

        Siinä talopaketissa on seiniin putkitettu valmiiksi tarvittavat kulkureitit niin sähkölle kuin vesijohdoillekin, siis mikäli mä nyt mitään niistä selityksistä ymmärsin. Sähkäri vetää vain tarvittavat piuhat paikoilleen. Sähkörasioiden paikatkin on etukäteen suunniteltu. Vesijohtoliikkeen ammattilainen putkimies; tekee vesijohto työt ja niillä on oltava myös kunnon laatutakuu!

        Omassa asunnossani kävi kämmi, vesivahinko ja koko lattia jouduttiin kuivaamaan sekä uusimaan materiaalitkin, samalla siinä asennettiin lattialämmitys tupakeittiöön. Hyvin vähän mulle lopulta tuli takkiin ja osaksi parkettilattian alle asennettu kaapeloitu lämmityslaitteisto aiheutti suurimman osan saamastani laskusta. Nyt vasta siitä on ollut suurempi hyöty... Mimmi voi leikkiä lattialla, eikä taatusti palellu lämpöisellä lattialla edes makoillessakaan talvisin.

        Mulla taitaa mennä iltaan pitkälti, järjestellessä asuntoa meille sopivaan järjestykseen. Me jäädään Mimmin kanssa alakerran asukkaiksi ja systeri saa pitää yläkerran makkarin omassa käytössään, paitsi ett mä ja Mimmi käydään siellä suihkussa. Makkarissa on vaatekaappien ovet peiliä, eli ihan liian varalliset... jos muksu edes horjahtaa niitä päin tai ottaa tukea niistä. Sitt on vielä se jyrkkä portaikko, vaikka molemmissa päissä olisikin portti, vahinko saattaa sattua silti. Täällä alakerrassa portaikon portti on kiinni koko ajan, pakko pitää. Mimmi jo kokeili paria askelmaa nousta, nelin kontin. ryömimällä ja käsillään ylemmältä rappuulta käsillään vetämällä... neliveto mallia hyväksi käyttäen.

        Se ilo loppui lyhyeen; soitin apua, portti oli saatava paikoilleen... heti, vanhemman systerin luona sellainen on alakerran takkahuoneessa sulkien portaikon yläpuolella olevaan kerrokseen. Sitä nyt ei ihan joka päivä edes tarvita siellä, joten sain sen käyttöön tänne ja asennuksen samaan kauppaan. Ostin sen itselleni, saavat hankkia ihkauuden itselleen tilalle tai rakentaa/rakennuttaa.

        Non niin, tämä oli tässä, nyt on jo pakko mennä pesemään tuo pienempi sottapytty, panna hänet edes ajoissa nukkumaan. Saan jotain asioita tehtyä, kunhan Mimmi ensin väsähtää, mä nousen sohvalta silittämään omia vaatteitani, komeroon pantavaksi.
        Eteisessä on pieni WC ja käsien pesuallas, saan yölläkin pestyä Mimmin pehvan, jos on tarvis...
        Ei tarvitse yläkerran kylpyhuoneeseen kiivetä pelkästään pennun peffanpesulle!
        Moikka... trolikka

        Heh.. tuttu rytinä siellä siis päällä. 😁

        Mä tässä mietin ilmavesilämpöpumppuja. Luulin, että niissä on aina kylmäaine välissä, mutta niitä onkin täysin kylmäaineettomiakin vekoittimia. Ei tarviis muuta kuin itse laite, mä voisin tehdä kaikki asennukset itse.

        Tuossa kävi yks myyntitykki piipahtamassa, kun väkisin halus, se kertoi. Mutta heiltä saa vain asennettuna. Sanoi suoraan, että liki puolet halvemmalla saan, kun laitan itse.

        Eipä siinä tartte kuin putkia väännellä ja käännellä, sekä vetää sähköt mööbeleille. Veikkaan, että 10 000 eurolla saisin oivat rakkineet tekemään lämpöä mökkiin ja entisetkin sais jäädä. Sit vois lämmittää mökkiä vaikka millä tavalla. Ja kulut putois...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Heh.. tuttu rytinä siellä siis päällä. 😁

        Mä tässä mietin ilmavesilämpöpumppuja. Luulin, että niissä on aina kylmäaine välissä, mutta niitä onkin täysin kylmäaineettomiakin vekoittimia. Ei tarviis muuta kuin itse laite, mä voisin tehdä kaikki asennukset itse.

        Tuossa kävi yks myyntitykki piipahtamassa, kun väkisin halus, se kertoi. Mutta heiltä saa vain asennettuna. Sanoi suoraan, että liki puolet halvemmalla saan, kun laitan itse.

        Eipä siinä tartte kuin putkia väännellä ja käännellä, sekä vetää sähköt mööbeleille. Veikkaan, että 10 000 eurolla saisin oivat rakkineet tekemään lämpöä mökkiin ja entisetkin sais jäädä. Sit vois lämmittää mökkiä vaikka millä tavalla. Ja kulut putois...

        Hiukan pitkään meni, mutt nyt yläkerran kaapeissa on järjestyksessä mun ja systerin kesävaatteet ja pari kevyt-takiakin kaiken varalta. Tänään pitää vielä tilata moni vetolaatikollinen kunnon lipasto, Mimmin vaatteille.
        Menen vasta lounasaikaan töihin ja olen päivällisen asti töissä... (perjantain vuoro)
        Työvuoron pitää olla ainakin 6h päivässä, työvuorolistassa. Eikä niitä 16h työpäiviä noteerata, vaikka kuukaudessa tekisin lähes 200 tuntia. Reilua.

        Maalämpöpumpulla minäkin ehkä säästäisin hieman, n. 15 vuoden kuluttua kun laitteisto olisi maksanut itse itsensä... ja olisi uuden laitteiston hankinta taas ajankohtainen.
        Kyllä puilla lämpiävä varaavakaakeli uuni, tai pönttöuuni tulee halvemmaksi. Hakattuihin metsiin jää polttopuuksi kelpaavaa oksistoja sekä "mutkia tukkipuista", kantoja. Ei niitä oikein kukaan korjaa edes hakkeeksi josta vois tehdä pellettiä... sitäkin on tuotu Venäjältä, ja samaa tavaraa tulee nyt Virosta.

        On tämä naurettavaa pelleilyä ja suomalaiset maksaa viulut, koska ollaan pilkun ........!
        Unkarin pääministeri Viktor Orbán... kiristää nyt EU:ta lisää tukirahoja, jotta lopettaisi olemasta Putinin bulvaani. Pelkkä lupaus Viktorilta... syö kuitenkin sanansa saatuaan tukiaiset itselleen. Miks tuollaisen luteen kanssa edes neuvotellaan!
        Öitä, joku on taas pudottanut vesipullonsa ja kitisee.


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Heh.. tuttu rytinä siellä siis päällä. 😁

        Mä tässä mietin ilmavesilämpöpumppuja. Luulin, että niissä on aina kylmäaine välissä, mutta niitä onkin täysin kylmäaineettomiakin vekoittimia. Ei tarviis muuta kuin itse laite, mä voisin tehdä kaikki asennukset itse.

        Tuossa kävi yks myyntitykki piipahtamassa, kun väkisin halus, se kertoi. Mutta heiltä saa vain asennettuna. Sanoi suoraan, että liki puolet halvemmalla saan, kun laitan itse.

        Eipä siinä tartte kuin putkia väännellä ja käännellä, sekä vetää sähköt mööbeleille. Veikkaan, että 10 000 eurolla saisin oivat rakkineet tekemään lämpöä mökkiin ja entisetkin sais jäädä. Sit vois lämmittää mökkiä vaikka millä tavalla. Ja kulut putois...

        Huomenta, ehtisin mä jo alun kolmatta tuntia ehkä nukkuakin. Mimmi heräs samaan ääneen mihin minäkin. Joku idiootti lasketteli varmaan 100km/h (äänestä päätellen Hondalla) kaupungin läpi kulkevaa pitkää suoraa. Todella turvallista menoa, nyt kun suurin osa liikenne valoistakin vilkkuu keltaisella. Ajais itsemurhakandinaatti itsensä hengiltä tuolla moottoritien kallioleikkauksiin, eikä vaarantaisi kaupungissa muita kulkijoita.

        Neiti istuu syöttötuolissa ja imee mannavelliä sisuksiinsa, tuttipullosta johon tein nuppineulan nupin kokoisen reijän, jotta velli kulkee ihan vähän imemällä tai kun pullon kääntää ylösalaisin, velli tippuu pisaroina lattialle. Mä istun pöydän ääressä myös ja seuraan haukan katseella Mimmin edesottamuksia... ja vellipullo lähtee hänen kädestään jos alkaa leikkimään ruualla. No puuroa joskus syö sormillaan, mutt kuitenkin syö, eikä tahallaan sotke sillä koko ympäristöään.

        Velli kiskottu vatsaan ja nyt lähdetään WC:n puolelle, tarkistetaan vaippa housut pikkunaiselta... jos on vielä kuiva, alkaa vessaistunto. Mimmi potalla ja mä nuokun tarvittavan ajan pytyllä istuen... nukuttaa! Pyllyn pesu ja kuiva vaippa, kippaan neidin takaisin sänkyynsä ja alan kiskomaan unta kaaliin.
        Alkoihan tämänkin aamu aikaisin, mutt ei mun univelkani mihinkään ole hävinnyt... Öitä, kunhan selviän Mimmin pyllyn aamu pesusta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta, ehtisin mä jo alun kolmatta tuntia ehkä nukkuakin. Mimmi heräs samaan ääneen mihin minäkin. Joku idiootti lasketteli varmaan 100km/h (äänestä päätellen Hondalla) kaupungin läpi kulkevaa pitkää suoraa. Todella turvallista menoa, nyt kun suurin osa liikenne valoistakin vilkkuu keltaisella. Ajais itsemurhakandinaatti itsensä hengiltä tuolla moottoritien kallioleikkauksiin, eikä vaarantaisi kaupungissa muita kulkijoita.

        Neiti istuu syöttötuolissa ja imee mannavelliä sisuksiinsa, tuttipullosta johon tein nuppineulan nupin kokoisen reijän, jotta velli kulkee ihan vähän imemällä tai kun pullon kääntää ylösalaisin, velli tippuu pisaroina lattialle. Mä istun pöydän ääressä myös ja seuraan haukan katseella Mimmin edesottamuksia... ja vellipullo lähtee hänen kädestään jos alkaa leikkimään ruualla. No puuroa joskus syö sormillaan, mutt kuitenkin syö, eikä tahallaan sotke sillä koko ympäristöään.

        Velli kiskottu vatsaan ja nyt lähdetään WC:n puolelle, tarkistetaan vaippa housut pikkunaiselta... jos on vielä kuiva, alkaa vessaistunto. Mimmi potalla ja mä nuokun tarvittavan ajan pytyllä istuen... nukuttaa! Pyllyn pesu ja kuiva vaippa, kippaan neidin takaisin sänkyynsä ja alan kiskomaan unta kaaliin.
        Alkoihan tämänkin aamu aikaisin, mutt ei mun univelkani mihinkään ole hävinnyt... Öitä, kunhan selviän Mimmin pyllyn aamu pesusta.

        Joo, noi pikkuihmiset ei piutpaut välitä kellosta, vaan kun nälkä herättää, tai ohiajava Honda, niin sit pitää aina jotenkin toimia. :o(

        Ja tähän sotkuun, mikä täällä euroopassa nyt on meneillään, varmasti kaikki vouhot lähtee kiristelemään ja vouhkaamaan vaikka mitä. Sehän on selvä...mutta kunhan ei muut lähtis mukaan, vaan antais vouhkoilijoitten vouhkasta...

        No mä oon ajatellut, ettei toi mun pellettilämmityskattilakaan ole ikuinen... Se on asennettu 2007, eli se on jo nyt polttanut puuta pelletin muodossa jo 64 tonnia ja 15 vuotta. Kattila vielä menee, mutta poltin alkaa olla jo tiensä päässä. Se olisi noin 1500-2000 euroa, jos siihen ottaa tämän päivän vehkeen....lisäksi pelletti kallistuu, kun sitä ei varmaan enää saa Venäjältä puoli-ilmaiseksi.

        Mä en voi edes lämmittää mökkiäni pelkällä puulla....vaikka haluisinkin...lisäksi vesi on lämmitettävä ja se on osiltaan kuluerä...Mutta toi ilmavesilämpöpumppu mylläis ulkoilmasta sen lämmön ja tarvittaessa sais lisätukea pelletistä. Lisäksi voin aina mättää uuneihin puuta, kun vaan kerkeen. Silloin pellettipolttimeen riittäis pari pientä huoltohommaa ja sen käyttöaste vuodessa pienenis ja käyttöikä pitenis sitä myötä.

        Voihan se olla, etten mä tuota pumppua suoranaisesti ikinä kuolettaiskaan, vaan niin sanotusti siitä tulee väkisin persnettoa, mutta on siinä sekin, etten mä iäisyyttä ole tälläinen, että teen kaikkea itse ja kykenen... Ja toisaalta se voi olla yksi myyntivaltti, jos joskus luovun kämpästä. Pellettipannulla tuota torppaa on vaikeaa myydä nykyihmisille....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huomenta, ehtisin mä jo alun kolmatta tuntia ehkä nukkuakin. Mimmi heräs samaan ääneen mihin minäkin. Joku idiootti lasketteli varmaan 100km/h (äänestä päätellen Hondalla) kaupungin läpi kulkevaa pitkää suoraa. Todella turvallista menoa, nyt kun suurin osa liikenne valoistakin vilkkuu keltaisella. Ajais itsemurhakandinaatti itsensä hengiltä tuolla moottoritien kallioleikkauksiin, eikä vaarantaisi kaupungissa muita kulkijoita.

        Neiti istuu syöttötuolissa ja imee mannavelliä sisuksiinsa, tuttipullosta johon tein nuppineulan nupin kokoisen reijän, jotta velli kulkee ihan vähän imemällä tai kun pullon kääntää ylösalaisin, velli tippuu pisaroina lattialle. Mä istun pöydän ääressä myös ja seuraan haukan katseella Mimmin edesottamuksia... ja vellipullo lähtee hänen kädestään jos alkaa leikkimään ruualla. No puuroa joskus syö sormillaan, mutt kuitenkin syö, eikä tahallaan sotke sillä koko ympäristöään.

        Velli kiskottu vatsaan ja nyt lähdetään WC:n puolelle, tarkistetaan vaippa housut pikkunaiselta... jos on vielä kuiva, alkaa vessaistunto. Mimmi potalla ja mä nuokun tarvittavan ajan pytyllä istuen... nukuttaa! Pyllyn pesu ja kuiva vaippa, kippaan neidin takaisin sänkyynsä ja alan kiskomaan unta kaaliin.
        Alkoihan tämänkin aamu aikaisin, mutt ei mun univelkani mihinkään ole hävinnyt... Öitä, kunhan selviän Mimmin pyllyn aamu pesusta.

        No, siinä mielessä oot oikeassa, venäläisen belletin tuonti Suomeen loppuu taatusti lyhyen ajan sisällä... tarvitsevat itse. Pellettipannu on sinänsä jo mennyttä aikaa. Mä poltan paljon ns. jätepuuta, mikä ei oikeastaan kenellekään kelpaa, mutt hakkuilta se on poissaatava. Suhteellisen ilmaista energiaa, kunhan tekee sen keruutyön itse.

        Muuten ns. tuhohyönteiset; kirjanpainajat, kaarnakuoriainen ja sienet tekevät tuhoaan metsässä. Naapuripitäjässä juur hiljattain oli nuori kuusitaimikko saanut kokea tuhoa, eikä ollut hirvivahingoista kyse. Miehet jutteli ett kaarnakuoriaisen tuhoja, latvuksia törrötti pelkkinä paljaina piikkeinä, ilmeisesti myrkyttivät koko metsän kauttaaltaan missä tuhoja näkyi.
        Siinä meni sienipaikkani, kangasrouskua ja tatteja oon sielt pääasiassa noukkinut.
        En taida muutamaan vuoteen sienestää kyseisellä alueella, varmuuden vuoksi.

        On se kumma miksei Suomessa siirrytä vetyyn, suhteellisen halpaa energiaa; käsittääkseni tehdään sähköllä vedestä. Käy kuulemma polttoaineeksi autoonkin, mä en asiaa tunne... mutt niin olen lukenut/käsittänyt tuon asian.

        Vesi on lämmitettävä... niin senkin voi järjestää niin ett varaavantakan lämmitykssä, lämpenee myös 2-300 litraa vettä putkistossa. Sen alan ihmiset varmaan osaa selittää sulle kuinka tuo homma pelaa oikeesti talviaikaan. Kesällä saunan kiukaan yhteyteen voi kans samanlaisen systeemin rakentaa, sen jaksan minäkin ymmärtää vaikka on meillä mökillä ns. suuri 80 L muuripata... vaikka jatkuvasti lämmitettävä, jos saunojia on paljon.

        Kävin muuten kaupassa hakemassa 5 litraa maitoa, litran jukurttia ja riisiryynejä kilon.
        Appelsiinejä, banaaneja, 3 päärynää ja muutaman purkin hedelmäsosetta sekä Piltti 1 kpl perunaa/lihaa ja kasvis/broileria sekä kasvis /stroganoffia... hätävaraksi Mimmille, jos sopivaa kotiruokaa ei ole. Iitu kun tykkää syödä itsetehtyä pitsaa ja hedelmän, mieluummin kuin keittoruokia.

        Syökööt, mikä mä olen häntä neuvomaan, mutt Mimmille ei pitsaa syötetä lounaaksi... ensinnäkin aivan liian suolaista vuodenvanhalle ja toiseksi saattaa tukehtua... koska noita kakkukirveitä ei ole samaa määrää kuin aikuisella.
        Systeri on saanut uuden lempinimen jo tässä pihapiirissä; mummut on ristineet hänet Iituksi... mikä tosiaan ei ole hänen oikeaa nimeänsä lähelläkään!

        Nyt menee Mimmi nukkumaan, hieroo jo silmiään siihen tyyliin ja yöpukukin on jo valmiiksi hänelle puettu ylle! =)


      • Anonyymi kirjoitti:

        No, siinä mielessä oot oikeassa, venäläisen belletin tuonti Suomeen loppuu taatusti lyhyen ajan sisällä... tarvitsevat itse. Pellettipannu on sinänsä jo mennyttä aikaa. Mä poltan paljon ns. jätepuuta, mikä ei oikeastaan kenellekään kelpaa, mutt hakkuilta se on poissaatava. Suhteellisen ilmaista energiaa, kunhan tekee sen keruutyön itse.

        Muuten ns. tuhohyönteiset; kirjanpainajat, kaarnakuoriainen ja sienet tekevät tuhoaan metsässä. Naapuripitäjässä juur hiljattain oli nuori kuusitaimikko saanut kokea tuhoa, eikä ollut hirvivahingoista kyse. Miehet jutteli ett kaarnakuoriaisen tuhoja, latvuksia törrötti pelkkinä paljaina piikkeinä, ilmeisesti myrkyttivät koko metsän kauttaaltaan missä tuhoja näkyi.
        Siinä meni sienipaikkani, kangasrouskua ja tatteja oon sielt pääasiassa noukkinut.
        En taida muutamaan vuoteen sienestää kyseisellä alueella, varmuuden vuoksi.

        On se kumma miksei Suomessa siirrytä vetyyn, suhteellisen halpaa energiaa; käsittääkseni tehdään sähköllä vedestä. Käy kuulemma polttoaineeksi autoonkin, mä en asiaa tunne... mutt niin olen lukenut/käsittänyt tuon asian.

        Vesi on lämmitettävä... niin senkin voi järjestää niin ett varaavantakan lämmitykssä, lämpenee myös 2-300 litraa vettä putkistossa. Sen alan ihmiset varmaan osaa selittää sulle kuinka tuo homma pelaa oikeesti talviaikaan. Kesällä saunan kiukaan yhteyteen voi kans samanlaisen systeemin rakentaa, sen jaksan minäkin ymmärtää vaikka on meillä mökillä ns. suuri 80 L muuripata... vaikka jatkuvasti lämmitettävä, jos saunojia on paljon.

        Kävin muuten kaupassa hakemassa 5 litraa maitoa, litran jukurttia ja riisiryynejä kilon.
        Appelsiinejä, banaaneja, 3 päärynää ja muutaman purkin hedelmäsosetta sekä Piltti 1 kpl perunaa/lihaa ja kasvis/broileria sekä kasvis /stroganoffia... hätävaraksi Mimmille, jos sopivaa kotiruokaa ei ole. Iitu kun tykkää syödä itsetehtyä pitsaa ja hedelmän, mieluummin kuin keittoruokia.

        Syökööt, mikä mä olen häntä neuvomaan, mutt Mimmille ei pitsaa syötetä lounaaksi... ensinnäkin aivan liian suolaista vuodenvanhalle ja toiseksi saattaa tukehtua... koska noita kakkukirveitä ei ole samaa määrää kuin aikuisella.
        Systeri on saanut uuden lempinimen jo tässä pihapiirissä; mummut on ristineet hänet Iituksi... mikä tosiaan ei ole hänen oikeaa nimeänsä lähelläkään!

        Nyt menee Mimmi nukkumaan, hieroo jo silmiään siihen tyyliin ja yöpukukin on jo valmiiksi hänelle puettu ylle! =)

        No pelletti on halvempaa kuin öljy ja sähkö. Ja kyllä noi lämpöpumput on vaan nykyään hyviä.

        Itseasiassa katsoin, että saan Virosta hslvemmalla. Samalla hintaa tulis varaajakin ja lattialämmitysputket ja kilkkeet saunaosastolle ja kellariin. Saa nekin tilat lämmitettyä halvemmalla.

        Ja kyllä mä siltikin 7 mottia puutakin polttelen saunassa ja pönttöuunissa. 180 neliötä lämmintä tilaa vie energiaa.

        Mäkin kävin tänään 12 h töissä ja sit päälle yks säbäpeli. Vika erän kerkesin katsoo kiekkoo ja nyt jos koittais kaivaa unta kuuppaan. Se ois taas 12 tuntia töitäkin tehtävä...


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        No pelletti on halvempaa kuin öljy ja sähkö. Ja kyllä noi lämpöpumput on vaan nykyään hyviä.

        Itseasiassa katsoin, että saan Virosta hslvemmalla. Samalla hintaa tulis varaajakin ja lattialämmitysputket ja kilkkeet saunaosastolle ja kellariin. Saa nekin tilat lämmitettyä halvemmalla.

        Ja kyllä mä siltikin 7 mottia puutakin polttelen saunassa ja pönttöuunissa. 180 neliötä lämmintä tilaa vie energiaa.

        Mäkin kävin tänään 12 h töissä ja sit päälle yks säbäpeli. Vika erän kerkesin katsoo kiekkoo ja nyt jos koittais kaivaa unta kuuppaan. Se ois taas 12 tuntia töitäkin tehtävä...

        Tsiisus, mihin sä yksin asuessa tarvitset 180 neliötä lämmintä tilaa?
        130 neliötä, neljälle aikuiselle yhdelle taaperolle, koiralle ja 2 kissalle kyllä riittää, mutt ahdasta tulee, kun joku sukulaisista tulee ja jää yöksi, tai tulevat isolla porukalla vierailulle.

        Myös 12 -16 henkilön ruokailu samaan aikaan on lähes mahdotonta, kahvittelu nyt vielä käy jotenkuten joustavasti... ympäriinsä sijoiteltuina, silloin aikuista porukkaa istuu myös makkareissa.

        Mä olen päivän mittaan laiskoitellut pihalla, tarjosin mummoille pihakahvit, jokaisen omaan mukiin/kuppiin ja omenapiirakkaa kahvin kanssa. Samalla ulkoilutin Mimmiä santalaatikolla ja annoin piirrellä sormellaan hiekkaa... pitihän sitäkin vähän maistella, mutt huomasi äkkiä ettei pitänytkään mausta! Köhi, yski ja syljeskeli aikansa, annoin lopulta vedellä plantattua ananasmehua, jotta loputkin hiekat sai syljettyä ulos suustaan.

        Mikkon kevät ja kesävaatteita pakkasin jonkin verran, saa viedä mukanaan... vaihtovaatteita itselleen tarpeeksi. Pesukonetta taatusti osaa käyttää meilläkin, ripustakoot pestyt vaatteensa pyykkitelineeseen, tai vaikka kuivausrumpuun. Saavat keskenään kyllä olla omatoimisia pyykin suhteen, aikuiset miehet. Lihakeittoa heillä on vielä n. 3 litraa jäljellä jääkaapissa, joten eivät ainakaan nälkään kuole ennen maanantaita.

        Ulkona oli tänään 15°c pihalla, ja auringon paistaessa suoraan lämpömittariin Marjan ikkunassa, näytti 19°c. Pihapuissa hiirenkorvat jos lämmintä riittää, viikossa täällä on lehdetpuissa.
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tsiisus, mihin sä yksin asuessa tarvitset 180 neliötä lämmintä tilaa?
        130 neliötä, neljälle aikuiselle yhdelle taaperolle, koiralle ja 2 kissalle kyllä riittää, mutt ahdasta tulee, kun joku sukulaisista tulee ja jää yöksi, tai tulevat isolla porukalla vierailulle.

        Myös 12 -16 henkilön ruokailu samaan aikaan on lähes mahdotonta, kahvittelu nyt vielä käy jotenkuten joustavasti... ympäriinsä sijoiteltuina, silloin aikuista porukkaa istuu myös makkareissa.

        Mä olen päivän mittaan laiskoitellut pihalla, tarjosin mummoille pihakahvit, jokaisen omaan mukiin/kuppiin ja omenapiirakkaa kahvin kanssa. Samalla ulkoilutin Mimmiä santalaatikolla ja annoin piirrellä sormellaan hiekkaa... pitihän sitäkin vähän maistella, mutt huomasi äkkiä ettei pitänytkään mausta! Köhi, yski ja syljeskeli aikansa, annoin lopulta vedellä plantattua ananasmehua, jotta loputkin hiekat sai syljettyä ulos suustaan.

        Mikkon kevät ja kesävaatteita pakkasin jonkin verran, saa viedä mukanaan... vaihtovaatteita itselleen tarpeeksi. Pesukonetta taatusti osaa käyttää meilläkin, ripustakoot pestyt vaatteensa pyykkitelineeseen, tai vaikka kuivausrumpuun. Saavat keskenään kyllä olla omatoimisia pyykin suhteen, aikuiset miehet. Lihakeittoa heillä on vielä n. 3 litraa jäljellä jääkaapissa, joten eivät ainakaan nälkään kuole ennen maanantaita.

        Ulkona oli tänään 15°c pihalla, ja auringon paistaessa suoraan lämpömittariin Marjan ikkunassa, näytti 19°c. Pihapuissa hiirenkorvat jos lämmintä riittää, viikossa täällä on lehdetpuissa.
        trollikka

        Enhän mä tarviikkaan sitä juuri mihinkään....Pojan kanssa kahdestaan asuessaankaan ja vaikka tyttö käy joka toinen viikonloppu. Mutta sitä tilaa vaan on...ja toisaalta kun täällä susisuolla ei tuollaisesta talosta pääse tuostavaan poiskaan...kun täällä ei juuri talot käy kaupaksi. Ei varsinkaan just nyt.

        Kyllä mä varmaan ens syksynä jo viileempien kelien aikaan laitan osan taloa siksi aikaa viileämmäksi, kun olen yksin...laittaa sit lämpimäks huoneet, kun sinne on tulossa asukasta...tyttö tai poika...mutta oleskelutilat ja oma makkari pidettävä kuitenkin normilämpöisenä, joten kyllä sitä lääniä on silti...

        Se on hassua, miks pikkutyyppien pitää kaikki työntää suuhunsa. :oD Mutta toisaalta siinäpähän oppivat.... :oD

        Täälläkin on hyvä keli nyt...mut mä tönötän töissä iltaseiskaan...sit käyn kotoo kompuran ja käyn katsoo, mistä mutsin autosta yhestä renkaasta karkaa ilma...onko siinä reikä, vai venttiilikö vuotaa...voi kyllä olla hapettunut aluvannekin syynä...mulla oli viimesyksynä omassa yhden renkaan kanssa ongelmia...piti ottaa vanteeltaan ja vähän hioa sitä kumin ja vanteen saumaa puhtaaks ja taas kesti ilma nassussa.

        Huomenna sit illasta takas töihin ja vetäsen parit yövuorot ennen vapaita...jos kävis sitten vielä piipahtaa maalla ja tois sieltä tikkaat, sekä tekis pari hommaa siellä ja tuossa kotona... Pitää alkaa laitella mestoja valmiiks lakkiaisia varten...niihin kekkereihin toi mun mökki on hyvä. On tilaa. :o)


    • Isot vastuut sulla. Siinä helposti lähtee dominoefekti liikkeelle. Jossain kohtaa tulee kumminkin jotain vaikka päällään seisoisi. Toivottavasti ei pala kynttilä molemmista päistä.

    • Anonyymi

      No ei pala. Tilanne rauhoittunut, ja asiat hoituvat tästä eteenpäin luultavasti jouhevimmin.
      Mikko tosiaan vei rouvat maaseudun rauhaan ja sukulaistalosta pitävät vielä huolta; ett heillä on siellä kaikki hyvin. Nuori-isäntä hoitaa kauppa-asiat 2 kerta viikossa ja vanhempisysteri menee viereiseen mökkiin aina viikonlopuiksi.

      Asuntokin järjestyi hiukan yllättäin, Faija näet jää mun asuntoon asumaan koko kesäksi.
      ( vahtimestariksi, kahvinkeittäjäksi sekä hovimestariksi) Mikko ehdotti ett hän saisi asua mun huoneessani ja tehdä suunnitelmiaan systerin huoneessa, siellä kun on kaikki tietokoneet sekä valvontamonitorit, sekä kookas työpöytä.
      Vastaavasti hän antoi asuntonsa minun ja sisareni sekä Mimmin käyttöön, vaihtokaupasta hyödyttiin kaikki. Faija ei ole ilman seuraa yksinään talossa, pari sydäninfarktia jo kokenut yllättäin. Mikko saa ilmaisen päivällisen/illallisen; siinä kuin työmiehet sekä Faijakin. Ja meillä flikoilla on puutaloasunto Portsassa, väliaikaisesti.

      Kyllä mä käyn varmaan myös säännöllisti, Faijaa ja rakennuksen eristymistä katsomassa, puutarha nyt tuottaa mitä tuottaa. Luultavasti ainakin marjoja ja retiisiä herneitä ja heinäkuussa viimeistään kesäperunaa. Nyt ne ovat vielä harson alla, mutt mansikasta poistetaan harsot ihan lähiaikoina... alkaa näet kukinta aikakin koittamaan. Naapurin metsänpuolella on koivuissa jo hiirenkorvat auki.
      Mä jatkan asunnon järjestelyä huomenna ja puran vaatteet yläkerran yhteen vapaseen kaappiin. Mimmin vaatteet voi olla vaikka matkalaukussa... ei ne kärsi ahtaudesta rypistymistä. Hyvää yötä!

      Pahoittelut AV:lle, mä kävin iltapäivällä ylikierroksilla, silloin mun tulee lohkottua epämiellyttäviä toteamuksia. Siksi meillä on töissäkin ns. henkilöstöpäällikkö, hän osaa käsitellä asian kuin asian hillitysti. Taito; joka minunkin on syytä oppia.

      trollikka

      • Anonyymi

        Ei tuo minua loukannut millään tavalla. Mutta olen kirjoituksistasi saanut osin väärän käsityksen. Se perhekeskeisyys kuitenkin pysyy ja elät sen mukaan. Taidat nyt rakentaa elämääsi kolmen sukupolven yhteisöä:)
        Mukava ajatus.

        AV


      • Anonyymi

        Työelämän haasteet modernissa yhteiskunnassa, siis.
        Voin snadisti samaistua.
        Missä on nykyajan työpaikat, jossa aamulla sanotaan Huomenta ja lähtiessä Heippa. Eikä muuta koko päivänä.
        Vieläkö on majakanvartijan paikkoja haettavissa.
        Kaukana mantereesta on iso plussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työelämän haasteet modernissa yhteiskunnassa, siis.
        Voin snadisti samaistua.
        Missä on nykyajan työpaikat, jossa aamulla sanotaan Huomenta ja lähtiessä Heippa. Eikä muuta koko päivänä.
        Vieläkö on majakanvartijan paikkoja haettavissa.
        Kaukana mantereesta on iso plussa.

        Huh huh kyllä se toi jasu, yks miehen hahmoista kertoo täyttä puppua..........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tuo minua loukannut millään tavalla. Mutta olen kirjoituksistasi saanut osin väärän käsityksen. Se perhekeskeisyys kuitenkin pysyy ja elät sen mukaan. Taidat nyt rakentaa elämääsi kolmen sukupolven yhteisöä:)
        Mukava ajatus.

        AV

        No oli meillä Faijan kanssa hieman erimielisyyttä ja riidanpoikastakin syksyllä.
        Faija ei meinannut millään ymmärtää ett mä olen aikuinen ja teen omat päätökseni itsenäisesti. En mä aio jatkossakaan olla, hänen mielipiteistään riippuvainen, oman elämäni suhteen. Mimmi... au-lapsi oli hänelle kova pala nieltäväksi. Joten mä lähdin hetkeksi lomailemaan vauvan kanssa, sillä aikaa, kun Faija oli sairaalassa toipumassa.

        Sai Faija sairastaa sairaalassa ja miettiä syntyjä syviä.
        Tehtiinhän me lopulta sovinto... luultavasti Emokin antanut oman mielipiteensä asiasta.
        Mun pikkusysteri ei ole sukua mun äidille ja asuu meidän kanssamme samaa yhteisöä.
        Riita koski vain mua ja mun isääni, eikä muuta perhettäni.
        Taidan todellakin rakentaa kolmen sukupolven perheyhteisöä, uskon että se on meille jokaiselle sopivin ja turvallisin vaihtoehto.

        Faija nyt oikeesti on/oli vanha sovinisti, joka lopultakin ymmärtää mun olevan nykyään perheessä se tasa-arvoinen osallinen... enkä komenteltavissa oleva kakara.
        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No oli meillä Faijan kanssa hieman erimielisyyttä ja riidanpoikastakin syksyllä.
        Faija ei meinannut millään ymmärtää ett mä olen aikuinen ja teen omat päätökseni itsenäisesti. En mä aio jatkossakaan olla, hänen mielipiteistään riippuvainen, oman elämäni suhteen. Mimmi... au-lapsi oli hänelle kova pala nieltäväksi. Joten mä lähdin hetkeksi lomailemaan vauvan kanssa, sillä aikaa, kun Faija oli sairaalassa toipumassa.

        Sai Faija sairastaa sairaalassa ja miettiä syntyjä syviä.
        Tehtiinhän me lopulta sovinto... luultavasti Emokin antanut oman mielipiteensä asiasta.
        Mun pikkusysteri ei ole sukua mun äidille ja asuu meidän kanssamme samaa yhteisöä.
        Riita koski vain mua ja mun isääni, eikä muuta perhettäni.
        Taidan todellakin rakentaa kolmen sukupolven perheyhteisöä, uskon että se on meille jokaiselle sopivin ja turvallisin vaihtoehto.

        Faija nyt oikeesti on/oli vanha sovinisti, joka lopultakin ymmärtää mun olevan nykyään perheessä se tasa-arvoinen osallinen... enkä komenteltavissa oleva kakara.
        trollikka

        Hmm...tavoite on siis selvillä. Olla parempi esikuva omalle lapselleen ja suojella häntä samoilta pieniltä "traumoilta" mitä ehkä itse olisi kokenut?
        Itse olen onnekas, sain elämältä upeita terveitä lapsia. Nuorimmaista voisi vielä lapseksi kuvailla, muut ovat jo aikuisia. Lapset antavat energiaa, tänäänkin sain sen todeta miten 6-vuotias omalla pirteydellään voi antaa vanhemmilleen ylpeyden aiheita. Vasta oli vaipoissa ja nyt ostettiin hänelle 140 kokoa oleva juhlamekko. Hitsi, aika valuu joutuisasti elämän tiimalasissa ja jokaisesta sen valuttamasta jyvästä tulisi olla onnellinen.
        Voimia sinulle.

        AV


    • Anonyymi

      Eikö tuo jälkelöinen kuulu viedä päiväkotiin jos siskon parasta ajattelet

      Hänelle ei tule opintoja ei työkokemusta ei eläkettö.

      Vai maksatko 2000 hemmotellun minä minä minun mimmi kersan hoidosta?

      Olet itsrkäs

    • Anonyymi

      Just sun kaltaisten ihmistdn takia maailma palaa

      Tuotat hel etilllussen metelin rakeillas hemmitellulla jötkälläs rempoillas ja montsko kämppää vaadit asumiseen.

      Huhhuh

    • Anonyymi

      2000 ei riitä tuon kersan hoitoon

      Ei saa syldä sitö eikä tätä hiljaisuus pitöä olla jne jne

      Ja itse tuotat meteliä

      Nyt pistät kersasi ja rakkisi kuriin.

      Jätä siskopuolesi rauhaan

    • Anonyymi

      Hyväksikäytät nuorta äiditöntä teinityttöä

      Häpeä

      Ja kaupasta hait vaim omalle kirkuvalle kuspåökersalle safkaa.

      Missö teinin pitsat ja hedelmät ja smootit ja vegeruoat

      Nyt se 1v huutava hemmoteltu jötkä päiväkotiin

      Tai maksat 5000kuussa soskopuolelle
      Ja menet kuunteleen metelin jota aiheutat naapureille koneilla jotka tilannut pihaan

      Häpeä

    • Anonyymi

      Minusta juuri aikuistumassa olevia käytrtään hyväksi

      Tämä kasvataa eriarvoisuutta koska ihmisten lähtökohdat ovat erilaiset. Pahimnillaan poliidi kutsuu lastensuojekulapsia kotiinsa ja raiskaa. Tässä ap tehnyt kersan jonka maksaa tämä sisarpuoli.

      Siksi kiihtymys ja suuttuminen koska pikkulapsiaika on rankkaa mutta jotkut hyväksikäyttävät muita sen sijaan että vaativat itseltä js jälkeläiseltä.

      Tässä länsimaalaisen ihmisen etuoikeutettuus

      • Anonyymi

        "Siksi kiihtymys ja suuttuminen koska pikkulapsiaika on rankkaa mutta jotkut hyväksikäyttävät muita sen sijaan että vaativat itseltä js jälkeläiseltä."

        Jos ette tiedä tai ymmärrä ollenkaan mun tilannettani... niin voisitte ainakin olla haukkumatta!

        Mä en käytä hyväkseni mun pikkusiskoani. Hän asuu luonani ja saa kaiken tarvitsemansa perheessämme. Lastensuojelun tuella, sekä poliisin, oikeus määräsi isälleni, lastensuojelullisista syistä; yksin huoltajuuden.
        Isäni ex- avopuoliso ei ollut sovelias kasvattamaan tyttölasta! Työtön alkoholisti, epämääräisiä miesystäviä, jotkut vielä lähentelivät sisartani hänen kotonaan!

        Systeri muutti siis asuntoa ja kouluakin. Nyt korona-aikana hänen koulunkäyntinsä on ollut etäopetuksessa pitkiäkin aikoja. Olen "prepannut" kaikessa missä jotenkin olen vaan pystynyt.
        Arvosanat ovat olleet nousujohteisia, koko sen ajan kun pääsi äitinsä huomasta pois.

        Hän on oppinut paljon myös käytännön taitoja, joista luultavammin hänelle on joskus elämässään on vielä hyötyäkin. Keväällä hänen olisi tarkoitus vielä hoitaa Mimmiä ja kesällä lukea lisää... ja osallistua toiseen kierrokseen ylioppilastutkinnoissa. Suoritti jo neljät kirjoitukset... Faija sai ilmoituksen hänen suorittaneen ensimmäisen osuuden, täydennykset tekee vielä eli kirjoittaa koko repertuaarin, johon on opiskellutkin. (minun avustuksellani)

        Koko ajan mä olen maksanut hänelle hieman taskurahaa, kuten myös Faijakin, rahoillaan HÄN ostanut nettitilauksina esim. vaatteita, kenkiä ja mitä nyt itse on halunnut, kuten musaa, ja äänikirjaa kuunnellaan mun nimissäni.
        Tuskin tulen pahemmin häiritsemään tämän palstan elämää, mulla on muutakin tärkeämpää tekemistä tarpeeksi.

        Palsta on muuttunut suorastaan häijyksi; ja seura tekee kaltaisekseen; joten...
        Tämä vuodatus oli tässä!

        trollikka


    • Anonyymi

      Nämä elukat lisöksi
      Kuka kuntelee metelin jota ap:n kersalle itselleen ei saa olla yhtään kun kämppää vaihtoi

      • Anonyymi

        "Nämä elukat lisöksi..." ja loppu siansaksa yhtä sekavaa...
        Opettele kirjoittamaan ajatuksesi edes niin ett ajatuksen lopulta ymmärtäisi kuka tahansa.
        Edelellä olevasta sepustuksesta voi tehdä oletuksia; ainakin kolmenlaisia!
        Kaikki mahdollisimman negatiivisia! Kiitokset kannanotostasi; ja hyvää kesää!
        trollikka


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Nämä elukat lisöksi..." ja loppu siansaksa yhtä sekavaa...
        Opettele kirjoittamaan ajatuksesi edes niin ett ajatuksen lopulta ymmärtäisi kuka tahansa.
        Edelellä olevasta sepustuksesta voi tehdä oletuksia; ainakin kolmenlaisia!
        Kaikki mahdollisimman negatiivisia! Kiitokset kannanotostasi; ja hyvää kesää!
        trollikka

        Kenen kiusana elukat, hurtat

        Vaippajätkä on heikko osaisen vastuulla taskurahaa vastaan


    • Anonyymi

      Lopettakaa se juopottelu nii ei tarvi itkee täälä

    • Anonyymi

      Ap elämäntyyli on just semmoinen, itsekäs

      Koirat, jälkeläiset mahtui ennen vanhempien kanssa samaan huoneeseen, ne laitettiin olemaan niin että mahtuu

      Nykyään ihmiset sosiopaatteja

      Muilta otetaan mutta ei omilta perheeltä

    • Anonyymi

      Taskurahaa.

      Hoitamisesta
      Jos jotain sattuu tämä heikko osainen nuori joutuu vankilaan

      Nykyjötkien hoito on kovaa työtä, niitä ei nostwta pinnasänkyyn kun äiti menee navettaan. Operrajat henkihieverissä kun surettaakun haluaisi että osa hiljaisista ei kärsi melustamutta kukaan ei laita suuta kiinni kun opetetaan että suuta saa lapswr pitää auki ja hakata kirkua riekkua rellestää ja rakit myös.patruarkaatti,perheillä enempi oikeuksua
      Vanhemmilla kovat vaatimukset ja mitään ei makseta

      Eli arvasin oikeim ja tässä tällainen kuvio että joutuu piikoa tai hönellä ei kotia.

      Kuks lie mies saanut äitinsä elämän tuhottua

      Häpeä

    • Anonyymi

      Suomalaiset vaippa jätkät painaa syntyessään 10kg sama mitä 10v afrikassa.

      Maku mennyt kiusaamisen takia, mihin vanhemmat yllyttöä

      Luulaan että jis lisääntynyt on enemmän oikeuksia kuim muilla

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      258
      800
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe