8 vaihteisen ketjut rutiisee/hyppää yli kun vähänkin polkaisee kovempaa. Vanhat ketjut oli venyneet ja niillä tuli ajettua toistakymmentätuhatta kilometriä. Onkohan vika kuluneissa rattaissa vai pystyyköhän tekemään säätöä jotenkin!? Hyppii yli varsinkin pienillä vaihteilla, kun ketju on löysimmillään. Paheni kun vaihdoin ketjun vaikka se oli 4 lenkkiä lyhyempi.
Ketjuongelma
30
946
Vastaukset
- Anonyymi
Mitäs jos menisit fillarifoorumiin kyselemään? Siellä kappavaihteisen omistajan vaihdeongelmat ratkeavat hetkessä. Voivat kertoa senkin että ketjun venyminen tarkoittaa tosiaankin sitä että kun tarpeeksi venyy ilmestyy ketjulinkkejä lisää kuin itsekseen. Uusi ketju, oikein toimiakseen, vaatii tietenkin vähintäänkin neljä linkkiä lyhyemmän ketjun kuin tuo venynyt vanha.
- Anonyymi
Ketjun venyessä ja lenkkien lisääntyessä lisääntyvät rattaiden piikitkin.
- Anonyymi
Kerran luulin , että ketjujen vaihto riittää, kun olin ajanut niillä vain jotain reilut 3000 km (vai oliko se lähes 4000) ja kuulemma ketjut kuluvat enemmän kuin rattaat. Mutta ei riittänyt, uudet ketjut eivät pitäneet yhtään ja menivät käytetyimpien rattaiden yli eikä ajamisesta tullut mitään. Sitten mietin, että entä jos laitan vanhat ketjut takaisin... mutta päätin kuitenkin vaihtaa myös rattaat uusiin. Ongelma tuli korjattua!
- Anonyymi
Kuluneet ketjut alkavat kuluttamaan myös rattaita ja sitten pitää vaihtaa kaikki (ketjut ja kaikki rattaat). Helpompaa ja halvempaa on vaihtaa ketjut, ennen kuin ne ovat kuluneet liikaa ja alkavat tuhomaan rattaita.
- Anonyymi
Olisiko sittenkin pelkkä vaihteiston säätö ja vaijerin kiristys riittänyt. Pakka kestää nykypyörissä 15.000 km, kun ei aja liian venyneillä ketjuilla.
Retkipyöräilijät ajavat 20 tkm samalla pakalla kovilla painoilla ja vuoristoissa. - Anonyymi
Samaa ongelmaa omassa vanhassa pösössä mutta maksaa korjaaminen liikaa eli lienee uusi pyörä ostettava kun ei pysty voimaa käyttämään että pääsisi ylämäet ketjujen hyppiessä yli . arvio meni 250-400 eur karkeasti ja pyörä n.20vuotias , tosin ei paljoa ajettu , vaihteen siirtäjän alarattaastakin kohta tullu hampaaton ja näyttäs olevan niittaamalla kasattu katiska.
Toissa on nyt käytännössä kaksi eri (tai ehkä kolme) vaihtoehtoa mistä vika voi johtua. Todennäköisin on se, että vanhat ketjut olivat venyneet niin paljon, että ovat samalla kuluttaneet rattaat niin pahaan kuntoon, että ne olisi pitänyt myös vaihtaa samalla, tämä tilanne korostuu vielä etenkin silloin kun vaihtaa uudet ketjut näiden kuluneiden rattaiden pariksi. Tässä ratkaisu on siis vaihtaa rattaat uusiin.
Toinen vaihtoehto on se että pyörän vapaaratas on kulunut niin että kovaa rasittaessa se pääsee "hyppäämään" pienen matkaa, jolloin vaikutelma on sama kuin jos ketju hyppäisi muutaman rattaan yli. Tässä korjauksena on uuden vapaarattaan asentaminen (taikka vanhan huoltaminen).
Kolmas vaihtoehto on, että takavaihtajan yhteydessä oleva ketjunkiristin on kuoleentunut ja ei pidä ketjua enään tiukalla. Tällöin kiristin pitäisi joko huotaa taikka uusia.
Tuossahan ne kolme vaihtoehtoa on mikä on vikana, sitä sitten tutkimaan mikä se nioista vioista on.
Miksi muuten päädyit neljä lenkkiä alkuperäistä ketjua lyhyempään ketjuun? Mikäli alkuperäinen ketju on ollut oikean pituinen, niin silloin olisi tullut asentaa samalla lenkkimäärällä oleva uusikin ketju.- Anonyymi
Noin minäkin sen ensin luin, sitten selvisi että uusi on neljä lenkkiä pitempi kuin vanha. Ketjua pidentämällä ainakaan hyppely parane. Siksi toiseen kahdeksan vaihteista ole olemassakaan kuin joissain nuorisopyörissä. Sen sijaan kappavaihteisia löytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Noin minäkin sen ensin luin, sitten selvisi että uusi on neljä lenkkiä pitempi kuin vanha. Ketjua pidentämällä ainakaan hyppely parane. Siksi toiseen kahdeksan vaihteista ole olemassakaan kuin joissain nuorisopyörissä. Sen sijaan kappavaihteisia löytyy.
8-vaihteinen on hyvin yleinen paitsi fillarifoorumin muotipyörissä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
8-vaihteinen on hyvin yleinen paitsi fillarifoorumin muotipyörissä.
Ulkoisella vaihtajalla hyvin harvinainen
Anonyymi kirjoitti:
Noin minäkin sen ensin luin, sitten selvisi että uusi on neljä lenkkiä pitempi kuin vanha. Ketjua pidentämällä ainakaan hyppely parane. Siksi toiseen kahdeksan vaihteista ole olemassakaan kuin joissain nuorisopyörissä. Sen sijaan kappavaihteisia löytyy.
Hmm. Nyt kun luin tekstin uudestaan, niin hieman aloin miettimään miten päin aloittaja on asiaa tarkoittanut, onko uusi ketju sen 4-lenkkiä lyhyempi vaiko vanha oli neljä lenkkiä lyhyempi (ja uusi näin ollen neljä lenkkiä pidempi kuin vanha).
Itse tulkitsin että uusi ketju olisi ollut neljä lenkkiä lyhyempi (ja näin ollen ei olisi mitenkään mennyt kappavahteisella vaihteistolla varustettuun pyörään kiinni), mutta aloittaja varmastikkin vielä selventää asiaa.
Jos uusi ketju on tosiaan neljä lenkkiä pidempi kuin vanha, niin sitten saattaa hyvinkin olla se tilanne, että ketjun kiristin ei pysty pitämään ketjua tarpeeksi tiukkana ja pääsee siksi hyppimään yli rattaista.Anonyymi kirjoitti:
Ulkoisella vaihtajalla hyvin harvinainen
Tuo ulkoisella vaihtajalla oleva 8-lehtinen takapakka on ollut aikoinaan hyvinkin yleinen vaihtoehto , tänäkin päivänä sitä vielä löytyy osasta uusia pyöriä, mutta hieman riippuen pyörätyypistä, on tämän hetken ulkoisella vaihtajalla oleva "peruspyörä" hyvin yleisesti varustettu 9-vaihteisella vaihteistolla (ja sitten tietysti siitä ylöspäin löytyy)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ulkoisella vaihtajalla hyvin harvinainen
Ulkoisella vaihtajalla hyvin yleinen. Aloitustason maantiepyörissäkin perusosasrjana Claris joten kylllä niitä löytyy.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ulkoisella vaihtajalla hyvin yleinen. Aloitustason maantiepyörissäkin perusosasrjana Claris joten kylllä niitä löytyy.
Ei se ole mikään 8-vaihteinen jos edessä on kaksi ratasta. Kahdeksan vaihdetta 1x8 ja semmoisia on harvassa.
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole mikään 8-vaihteinen jos edessä on kaksi ratasta. Kahdeksan vaihdetta 1x8 ja semmoisia on harvassa.
Onhan noita ulkoisella vaihtajalla varustettuja kahdeksanvaihteisia pyöriä ilman tuota toista eturatasta ihan vieläkin ihan uutena myynissä:
https://pyorapaja.fi/product/4122/crescent-vale-24-8-vaihteinen
https://retrospec.com/products/amok-8-speed-hybrid-bike
https://www.populo.com/products/populo-legend-mens-8s-hybrid-complete-bike
https://www.decathlon.com/products/900-urban-bike?
https://www.santafixie.com/en/6ku-odessa-8-speed-city-bike-madison-gold.html
https://www.bicyclesonline.com.au/polygon-sierra-oosten-8-speed-womens-cruiser-city~235594
Mutta mitenkään erityisen yleisiä nuo ei enään tänä päivänä ole kuten jo aikaisemmin sanoin. Tuo 9s. vaihteisto on nykyään aika pitkälle se "perusvaihteisto" mitä moni valmistaja käyttää.- Anonyymi
Kun kyseessä on 8 vaihteinen, lienee siinä vapaanapa, ei vapaaratas. Niitäkin on tehty, mutta ovat todella harvinaisia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei se ole mikään 8-vaihteinen jos edessä on kaksi ratasta. Kahdeksan vaihdetta 1x8 ja semmoisia on harvassa.
Kuka mitäkin vaihteiden määrällä tarkoittaa tai ymmärtää. Esim. 3 x 8 kohdalla voi jotkut välitykset osa osua päälletysten tai melko lähelle toista, joten ei siinäkään ole sitten 24 vaihdetta.
- Anonyymi
Ketjun pituus pitäisi olla ok eli 112 lenkkiä. Vanhat vaan oli venyneet pitemmiksi. 24 vaihteinen vanha retkipyörä. Muutama kuva alla. Kaikki rattaat uusiksi?
https://drive.google.com/file/d/183J5WxBpkPV3g2Oxkv1Jid_SKmKilPRd/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1dcVJ9mKAIa6dP6ZlZdPfPnUlOBwZEL56/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1SD_Gk6vi5DX7QjA35WGxQzlAcYljz67u/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1bf2xfj9UVHZZkSt0H6ks0fgNJei7Mzo1/view?usp=sharing- Anonyymi
=>Nishiki Trekking Master. Saakohan jollain takarataspakalla pienempää pykälää. Pieninkin vaihde on nyt turhan raskas jyrkässä nousussa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
=>Nishiki Trekking Master. Saakohan jollain takarataspakalla pienempää pykälää. Pieninkin vaihde on nyt turhan raskas jyrkässä nousussa...
Eiköhän saa. Ota vaikka vanha mukaan malliksi ja pyöräkauppaan kyselemään.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
=>Nishiki Trekking Master. Saakohan jollain takarataspakalla pienempää pykälää. Pieninkin vaihde on nyt turhan raskas jyrkässä nousussa...
1) Otat sellaisen takarataspakan, jossa suurimmassa rattaassa on enemmän piikkejä kuin nykyisessä.
Noita löytyy jonkinlainen valikoima esim.
https://www.bikester.fi/pyoranosat/voimansiirto/rataspakat/?prefn1=f_520&prefv1=8
jos alkuperäinen on 11-28, niin 11-34 voi mahtua.
Voiko vaihtaa isomman, riippuu takavaihtajasta eli pitää olla ns. pitkä häkki (englanniksi long cage).
Tai
2) vaihdat eturattaan niin, että siinä on pienempi määrä piikkejä. Jos on etuvaihtaja, niin siihenkin voi ostaa kampisetin esim. https://www.bikester.fi/search/?q=kampisetti
jossa on pienemmät piikkimäärät. Tosin sitten etuvaihtajaa pitää myös laskea runkoputkessa alaspäin, kun muutoin vaihtaja jää liian ylös eivätkä ketjut siirry. Ja ehkä ketjua pitää säätää lyhyemmäksi. Ja jos uusi kampisetti ei ole samanlainen muodoltaan kuin alkuperäinen, niin se saattaa vaatia joko pidemmän tai lyhyemmän keskiön akselin.
Itse tein niin, että vaihdoin nuo molemmat: taakse isommat rattaat ja eteen pienemmät, niin uudet ketjut kävivät samalla palamäärällä kuin vanhatkin.
Sain järkevämmät välitykset pyörääni. Pääsin jyrkempiä mäkiä ylös ja samalla sain isoimmatkin vaihteet käyttöön, kun ne eivät olleet enää liian raskaita. Jouduin myös vaihtamaan keskiön, kun piti saada pidemmällä akselilla. Uusi kampisetti ei käynyt vanhaan keskiöön vaan tuli runkoon kiinni.
- Anonyymi
Lyhyt ketju on ja pysyy kireänä, sen sanoo järki.
- Anonyymi
Se ei sitten ole mikään 8-vaihteinen vaan kolmella eturattaalla 24-vaihteinen. Tuollaista kannata edes kunnostaa. Menee ja ostaa uuden polkupyörän.
- Anonyymi
Jos on muuten hyvä polkupyörä eli on sopiva ajoasento, tarpeelliset varusteet valmiiksi (lokasuojat, tavarateline, lukko, seisontatuki), ja saa kohtuuhintaan osat ja osaa tehdä itse, niin miksei?
Mutta ei kannata teettää, kun osat työ voi maksaa enemmän kuin hyvässä kunnossa oleva uudehko pyörä. - Anonyymi
kunnon kermaperseratkaisu. vastauksesta puuttuis vain uusi sähköpolkupyörä
Anonyymi kirjoitti:
kunnon kermaperseratkaisu. vastauksesta puuttuis vain uusi sähköpolkupyörä
Jossain vaiheessa vanhan pyörän kanssa tulee eteen se tilanne, että pitää miettiä onko pyörän kunnostaminen vaiko kokonaan uuden pyörän ostaminen järkevämpää, etenkin jos itse ei pysty/halua mitään tehdä, niin silloin raja asian kanssa tulee aikaisemmin eteen.
Ja uudessa pyörässä on myös se asia, että se saattaa innostaa ajamaan enemmän/useammin kuin vanha, monasti vuosia jo ollut pyörä.
- Anonyymi
Katso tämä video.
Polkupyörän ketjun kuluminen ja sen seuranta
https://youtu.be/JKb3wL4jYCo - Anonyymi
"Vanhat ketjut oli venyneet ja niillä tuli ajettua toistakymmentätuhatta kilometriä."
Jos tuollaisessa tilanteessa ei vaihda myös rataspakkaa, pidän tätä erittäin todennäköisenä ongelman syynä.- Anonyymi
Juuri näin. Venyneet ketjut syövät rattaita ja rattaiden piikit alkavat muistuttamaan hain eväitä.
- Anonyymi
Etu- ja takarattaan vaihto auttoi asiaan. Takavaihtajaa en vaihtanut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029