Kaasuputket helppo muuttaa vetykäyttöön sanoo TM

Anonyymi

Valtio vauhtia nyt toimiin-Mirait odottaa kaupoissa ja nexot

VW tekniikka tulee sitten 20 vuoden päästä...

75

1404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ihana aivopieru! Onkos sulla lisää?.....

      • Anonyymi

        lue sinäkin tekniikanmaailmaa

        siellä kirjoittaa tutkijat ja insinöörit

        me pössit vaan hoidetaan levikki


      • Anonyymi

        Ja samassa jutussa TM kertoo että vety voidaan kuljettaa samoin olemassa oleville asemille kuin muutkin polttoaineet-missä siis on vika että homma ei käynnisty?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samassa jutussa TM kertoo että vety voidaan kuljettaa samoin olemassa oleville asemille kuin muutkin polttoaineet-missä siis on vika että homma ei käynnisty?

        Vetytankkauspiste tarvitsee ympärilleen 150 m varoalueen räjähdysten varalle.


      • Anonyymi

        sano insinöörille joka TM kirjoitusen teki...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja samassa jutussa TM kertoo että vety voidaan kuljettaa samoin olemassa oleville asemille kuin muutkin polttoaineet-missä siis on vika että homma ei käynnisty?

        Kun noissa putkissa toimitetaan kaasua teollisuuteen ja siellä ei kulje vetyä.
        Eikö harmita kun provot kuivuu kovin äkkiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sano insinöörille joka TM kirjoitusen teki...

        Insinöörejä on niin monenlaisia ja toiset ovat kovin pihalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun noissa putkissa toimitetaan kaasua teollisuuteen ja siellä ei kulje vetyä.
        Eikö harmita kun provot kuivuu kovin äkkiä?

        Kysy asiaa TM lehdeltä

        se siitä kertoi en minä asiaa tiedä

        Moktar Autokuppa

        kts. maahanmuutto suomi24 seijaah


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kysy asiaa TM lehdeltä

        se siitä kertoi en minä asiaa tiedä

        Moktar Autokuppa

        kts. maahanmuutto suomi24 seijaah

        joko kysyit?


    • Anonyymi

      Toyotan omapojan tärkein viesti tässäkin on VW.
      Kyllä heiltä löytyy valmius tehdä polttokennoauto ihan koska vaan, mutta miksi tehdä kun ei ole markkinoita?

    • Anonyymi

      Missäs ne noin 14 000 kaasuautoa sitten tankkaa jos bio- tai maakaasua ei enään saa? Romikselle kaikki vain sen takia että vetyfanaatikko ei suostu omaa vetytankkausinfraa rakentamaan kun maksaa todella paljon? Päätetään omia toisten infra omaan käyttöön?

      Ja soveltuuko kaasuautojen tankkausasemien komponentit aikuisten oikeasti vedylle pitkässä juoksussa, joka on todella pieni atomi tihkuen metallista jopa läpi, niin varmaan joitakin tiivisteitä vähintään pitäisi vaihtaa?

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17401861/vety-lammittaa-ilmastoa-11-kertaisesti-vuodot-tukittava-

      • Anonyymi

        Ei kaasuautot tarvitse minkäänlaista putkiverkostoa. Maakaasua ei kukaan enää ikinä tule autoihin tarvitsemaan, biokaasua tekee pääasiassa pienet paikalliset toimijat.
        Biokaasulaitoksia rakennetaan koko ajan lisää, toisin kuin vihreän vedyn tuotantolaitoksia joita ei vielä näy ainuttakaan Suomessa.
        Vedyn ja kaasun tankkausasemilla ei ole mitään muuta yhteistä kuin tuo tankkausasema-nimitys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaasuautot tarvitse minkäänlaista putkiverkostoa. Maakaasua ei kukaan enää ikinä tule autoihin tarvitsemaan, biokaasua tekee pääasiassa pienet paikalliset toimijat.
        Biokaasulaitoksia rakennetaan koko ajan lisää, toisin kuin vihreän vedyn tuotantolaitoksia joita ei vielä näy ainuttakaan Suomessa.
        Vedyn ja kaasun tankkausasemilla ei ole mitään muuta yhteistä kuin tuo tankkausasema-nimitys.

        Ai ne vähäiset biokaasua tuottavat (maatilat) tankkausasemat riittää noin 14 000 kaasuauton tarpeisiin jos Gasumin verkostosta loppuu maakaasun jakelu? Eipä ole pahemmin puhuttu merkittävistä määristä biokaasulaitosten lisäämisestä kaasuautojen facebook ryhmässä. Älä unta näe.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai ne vähäiset biokaasua tuottavat (maatilat) tankkausasemat riittää noin 14 000 kaasuauton tarpeisiin jos Gasumin verkostosta loppuu maakaasun jakelu? Eipä ole pahemmin puhuttu merkittävistä määristä biokaasulaitosten lisäämisestä kaasuautojen facebook ryhmässä. Älä unta näe.

        Biokaasun osuus on toistaiseksi lähinnä marginaalinen. Maakaasua puolestaan meille on näihin asti tullut vain Venäjältä, nyt ei sattumoisin tule. Suomen kaasunjakelu on nyt riippuvainen nesteytetyn maakaasun eli LNG:n tuonnista jostakin muualta maailmalta ja sen kaasun syöttämisestä uudelleen kaasumaiseen olomuotoon saatettuna kaasun jakeluverkkoon.
        Juuri tästähän on tarkoitus alkaa huolehtia sen varastolaivan, tulipa se sitten Suomen satamaan tai esim. Paldiskiin. Toistaiseksi Suomen kaasu saadaan mitä sitä saadaan joka tapauksessa ainoastaan uudenkarhean Viron Paldiskista Inkooseen tulevan putken ja sen maalla olevien ja muuhun verkkoon yhdistävän putkiosuuden kautta.
        Kun se varastolaiva aloittaa, sitähän on kaiken aikaa täydennettävä LNG:n siirtolaivauksilla ja LNG:n saatavuus ja riittävyys maailmalla jne. tulevat sitten nähtäviksi ja halpaa leikkiä siinä ei silloin leikitä...

        Vetykään ei ole mitenkään uusi tuote, ei sen varastointikaan. Esim. isompien voimalaitosten generaattorien jäähdytysaineena on käytetty vetyä puoli vuosisataa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kaasuautot tarvitse minkäänlaista putkiverkostoa. Maakaasua ei kukaan enää ikinä tule autoihin tarvitsemaan, biokaasua tekee pääasiassa pienet paikalliset toimijat.
        Biokaasulaitoksia rakennetaan koko ajan lisää, toisin kuin vihreän vedyn tuotantolaitoksia joita ei vielä näy ainuttakaan Suomessa.
        Vedyn ja kaasun tankkausasemilla ei ole mitään muuta yhteistä kuin tuo tankkausasema-nimitys.

        renault sanoi että voi tuoda paikalliset asemat missä vety valmistetaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        renault sanoi että voi tuoda paikalliset asemat missä vety valmistetaan

        Nuo Renaultin kaavailemat "kotipihan" tankkausasemat tekevät vetyä sähköllä. Tulee edullisemmaksi käyttää se sähkö sähköauton lataukseen. Samalla sähkömäärällä pääsee viisi kertaa pidemmälle kuin vetyautolla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Biokaasun osuus on toistaiseksi lähinnä marginaalinen. Maakaasua puolestaan meille on näihin asti tullut vain Venäjältä, nyt ei sattumoisin tule. Suomen kaasunjakelu on nyt riippuvainen nesteytetyn maakaasun eli LNG:n tuonnista jostakin muualta maailmalta ja sen kaasun syöttämisestä uudelleen kaasumaiseen olomuotoon saatettuna kaasun jakeluverkkoon.
        Juuri tästähän on tarkoitus alkaa huolehtia sen varastolaivan, tulipa se sitten Suomen satamaan tai esim. Paldiskiin. Toistaiseksi Suomen kaasu saadaan mitä sitä saadaan joka tapauksessa ainoastaan uudenkarhean Viron Paldiskista Inkooseen tulevan putken ja sen maalla olevien ja muuhun verkkoon yhdistävän putkiosuuden kautta.
        Kun se varastolaiva aloittaa, sitähän on kaiken aikaa täydennettävä LNG:n siirtolaivauksilla ja LNG:n saatavuus ja riittävyys maailmalla jne. tulevat sitten nähtäviksi ja halpaa leikkiä siinä ei silloin leikitä...

        Vetykään ei ole mitenkään uusi tuote, ei sen varastointikaan. Esim. isompien voimalaitosten generaattorien jäähdytysaineena on käytetty vetyä puoli vuosisataa.

        > Biokaasun osuus on toistaiseksi lähinnä marginaalinen.

        Biokaasua tuotetaan nykyään 1 TWh verran vuodessa. Sillä kattaisi reilun 2 % kaikesta liikenteen energiantarpeesta. Biokaasua tuotetaa paljon enemmän kuin liikenteessä kuluu. Suurin osa käytetään maakaasua korvaavana polttoaineena voimalaitoksissa.

        Ei vetyhihhulin ehkä kannata tälle tielle lähteä, kun vetyyn on yhteiskunnan rahaa törsätty monessa maassa kohta 20 vuotta ja vetyautoja on silti 0,00 % autokannasta.

        Esim EU Norjan yhteishankkeessa poltettu 450 miljoonaa. Piti tulla Saksaa 60 000 vetyautoa (0,1 % autokannasta), saatiin 600 (0,001 % autokannasta).

        Vety pitää ottaa käyttöön, koska sitä on voimalaitosten generaattoreissa käytetty mm. ilmanvastuksen vähentämiseen? Nyt laarin pohja paistaa vetypellellä. Eikö tosiaan enää muita argumenttejä löydy?

        No, vetylelujen valmistajatkin jo kaivaneet laarin pohjalta 30 vuoden takaisen idean vedyn polttamisesta polttomoottorissa. Kaikkea se umpikujaan ajautuminen ja epätoivo teettää. Vety is so last season. Tolkuttoman kallilsta haihattelua, josta ei mitään tullut.

        “It started as kind of a bad bet by the state,” said Ethan Elkind, director of the climate program at UC Berkeley’s Center for Law, Energy and the Environment. “Now it has become a legacy zombie technology.”

        https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere


      • Anonyymi

        Metaania tankataan 200 bar paineessa. Samat asemat ruokkivat sekä henkilöautot että paineistetulla kaasulla toimivat bussit ja jakelukuormaautot. Paineistetulla kaasulla toimivia autoja on nykyään 16 000 ja tankkausasemia noin 70.

        Lisäksi on kymmenkunta nesteytetyn metaanin tankkausasemaa ja kain n. 100 tätä käyttävää kuorma-autoa.

        Vety pitää paineistaa 350 tai 700 bar paineeseen. Rakas kalusto käyttää 350 bar ja henkilöautot 700 bar. Lisäksi tarvittaisiin luultavasti vielä kolmanneksi verkostoksi näiden rinnalle nesteytetyn vedyn jakelu pitkän matkan rahtiliikenteeseen.

        Maakaasun tankkausasemat, varastosäiliöt ja putket eivät vedylle sovellu. Vety vaatii kovemman paineen ja erilaiset materiaalit myös siitä syystä, että vety haurastuttaa metalleja. Norjassa räjähti tankkausasema, jossa oli putkistoon asennettu venttiili, joka ei ollut vetyä kestävää mallia. Venttiilin hajottua räjähdys oli aikalailla väistämätön seuraus.

        Muiden liikennepolttoaineiden tavoin metaani ei ole kovin syttymisherkkää ja sillä on kapea syttymisalue - metaania pitää olla just oikea pitoisuus, jotta se voi poksahtaa.

        Vety on paljon vaarallisemaa. Sen syttymiseen riittää jopa staattinen sähkö, jota kaasuvirtaus itsessään synnyttää, ja syttymisalue on laaja ts. melkein mikä tahansa ilman ja vedyn seossuhde on palamiskelpoinen.

        Suomessa käytettyjen metaanin tankkausasemien kappalehinta 0,5 miljoonaa.

        Vrt. EU norjan yhteishankkeessa on saatu 450 miljoonan budjetilla 100 tankkausasemaa.
        Jenkeissäkin vetykerjälöiset aneli lisää tukirahaa ja taustaselvityksistä kävi ilmi, että sielläkin asemat maksavat 1,2-4 miljoonaa dollaria kappale, vaikka taitaa olla vähemmän haasteita talven yms. kanssa. Vedyn vaatima hurjan korkea paine tekee laitteistosta kalliin ja kasvattaa myös energiankulutusta. Vedyn nesteytys kuljetusta tai varastointia varten kuluttaa paljon enemmän energiaa kuin metaanin nestytys.

        Järeimmätkin (4 tankkauspstettä) vedyn tankkausasemat pystyvät ruokkimaan ruuhkautumatta vain parikymmentä autoa päivässä. Jenkkimalleilla paineenkorotuspumppujen kapasiteetti 120-320 kg/d. Jätän kotitehtäväksi laskea, moneenko 5 kg tankkaukseen tuo riittää.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Siksi että kun ympäristöystävällisyyttä haetaan raha ei silloin ratkaise!
        Ihmiset käyttävät ja maksavat siitä mikä on sallittua, asiat hoidellaan lainsäädännöllä.
        Kustannuksista puhuttaessa ei kannata tuijottaa vain sitä että mitä mikäkin maksaa tänään, asiat muuttuvat. Miten kävi esim. bensiiniä huomattavsti edullisemman dieselpolttoaineen hinnalla ihan hetkessä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi että kun ympäristöystävällisyyttä haetaan raha ei silloin ratkaise!
        Ihmiset käyttävät ja maksavat siitä mikä on sallittua, asiat hoidellaan lainsäädännöllä.
        Kustannuksista puhuttaessa ei kannata tuijottaa vain sitä että mitä mikäkin maksaa tänään, asiat muuttuvat. Miten kävi esim. bensiiniä huomattavsti edullisemman dieselpolttoaineen hinnalla ihan hetkessä?

        Kaasuauto on paljon ympäristöystävällisemipi kuin vetyauto. Tehdäänhän 98 % vedystä maakaasusta, kun kaasuautot kulkevat nykyään biokaasulla.

        Jopa maakaasua käytettäessä kaasuauto on ympäristöystävällisempi kuin saastuttava vetypommiauto

        https://www.greencarreports.com/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siksi että kun ympäristöystävällisyyttä haetaan raha ei silloin ratkaise!
        Ihmiset käyttävät ja maksavat siitä mikä on sallittua, asiat hoidellaan lainsäädännöllä.
        Kustannuksista puhuttaessa ei kannata tuijottaa vain sitä että mitä mikäkin maksaa tänään, asiat muuttuvat. Miten kävi esim. bensiiniä huomattavsti edullisemman dieselpolttoaineen hinnalla ihan hetkessä?

        autollah on suuri


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        autollah on suuri

        Kumma kyllä vedyn puolesta liputtavat eivät ole valmiita sijoittamaan OMIA rahojaan....


      • Anonyymi

        kaasua ei ole pölvästi


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tällä hetkellä lähes kaikki vety tehdään öljytuotteista.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        USA siirtyt vetykäyttöön vauhdilla.
        https://www.youtube.com/watch?v=EpxkXORZ62Y

        Mutta vetyautoista yritetään päästä eroon hinnalla millä tahansa koska vetyä ei löydy tankkaukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        USA siirtyt vetykäyttöön vauhdilla.
        https://www.youtube.com/watch?v=EpxkXORZ62Y

        USAssa vaatimuksena, että autoihin myytävästä vedystä on "mustaa" maakaasusta tehtävää vetyä enintään 67 %.

        33 % pitää olla elektrolyysillä tehtävää "vihreää" vetyä.

        Tosin USA sähköntuotannon CO2 päästöt ovat niin suuret, että elektrolyysillä tehtävä "vihreä" vety saastuttaa enemmän kuin maakaasusta höyryreformoinnilla tehtävä "musta" vety.

        Tästä taas seuraa, että ympäristön kannalta olisi parempi ajaa kaasuautolla, jossa poltetaan maakaasuoa polttomoottorissa ;-D

        Ei vedyn puolestapuhujilla paljoa järki päätä pakota.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Suoraan Hyundain mainokseen, jota on erehtynyt vain ~100 edes koskaan katsomaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suoraan Hyundain mainokseen, jota on erehtynyt vain ~100 edes koskaan katsomaan?

        Joko huihai on julkisesti myöntänyt lopettaneensa vetylelujen kehityksen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko huihai on julkisesti myöntänyt lopettaneensa vetylelujen kehityksen?

        Kas, kas, kehitystyä ei ole lopetettu, se on vain "viivästynyt". Ovela tapa lopettaa kehitys myöntämättä, että se on lopetettu.


    • Anonyymi

      Vetyä voi impata, parempaa kemikaalia ei ole tarjolla muoilmassa!🍀🍀

      • Anonyymi

        juu-ei tarvi vihreänliiton huumeita ollenkaan...

        kts. vihreäliitto suomi24


    • Anonyymi

      Kun vety jouduttaisiin siirtämää matalapaineisena (jotta putkiverkosto kestää) se on tehotonta. Lisäksi vety "pilaa" rautaiset kaasuputket jotka on suunniteltu maakaasun välittämiseen.

      Toimiva vedyn siirtotapa on nesteytettynä joka edellyttää suurta kylmyyttä tai hyvin suuressa paineessa. Molemmat kalliita toteuttaa.

      • Anonyymi

        TM taas aivan kujalla. Maakaasu on helppo käsiteltävä. Vety ei. Vety on hiukeasti syttymisherkempää ja haurastuttaa metalleja. Maakaasuputkistoa ei taatusti ole kauttaaltaan tehty metalleista, jotka on speksattu kestämään vetyä. Riski on liian suuri. Esim Norjassa räjähti pari vuotta sitten vedyn tankkausasema, jonka laiteistossa oli yksi venttiili väärää materiaalia ja prakasin vedyn aiheuttaman haurastumisen vuoksi. Vedyn syttymisherkkyyden vuoksi lopputulos oli äänekäs ja näyttävä ja pari ihmistäkin (ajamassa autolla aseman ohi) loukkaantui.

        Ongelma numero 2 tosiaan vedyn pienempi tiheys. Kaasuputkien siirtokapasiteetti hiipuisi murto-osaan nykyisestä.

        Vedyn nesteytys taas vaatii hurjasti energiaa - kulutus kolmasosa nesteytettävän vedyn energiasisällöstä. Nestevedyn lämpötila on lähellä abs nollapistettä, joten laitteisto tässäkin aika ufotekniikkaa. Mm maailmalla on vain pari nestevedyn kuljettamiseen sopivaa laivaa.

        Metaani taas aika arkipäivää nesteytettynänkin. Energiantarve nesteytyksessä murto-osa vedyn kulutuksesta ja varastojakin eri malliin. Onhan Suomessakin iso varastosäiiö rakenteilla, toinen tulossa sen kaveruksi varastotankkeri liisattuna 10 vuodeksi.

        Vedyn käyttö energiavarastona? Tuotanto elektrolyysillä, nesteytys ja lopulta palautus sähköksi. Joka vaiheessa hukataan luokkaa 30 % alkuperäisestä energiasta. Lopulta jää käteen 1/3 osa alkup energiamäärästä. Ja tarvittava laitteisto on tähtitieteellisen kallista!


      • Anonyymi

        Vedyn siirto hyvin suuressa paineessa EI ole toimiva siirtotapa. Hlöautoissa käytetään 700 bar painetta ja tälläkin saadaan 130 l tjsp tankkiin rutistettua vain 6 kg vetyä. Metaania menee samaan tilavuuteen 200 bar paineessa joku 15 kg.

        700 bar on ufotekniikkaa - tankkien pitää olla hiilikuituvahvisteiset. Isoja tankkeija ei pystytä tekemään näin suurta painetta kestävinä. Vetybusseissa yms. käytetäänkin 350 bar painetta ja taitaa huoltoasemien varastosäiliöissä (jos vety säilötään paineistettuna) olla paine vieläkin pienempi.

        Niinpä tankkausta varten paine pitää korottaa ja tässä vedyn tankkausasemien akilleen kantapää. Tankkaajien välillä pitäisi olla 30 min aikaa, jotta ketetään paineet pumputtaa ylös seuraavaa tankkaajaa varten. Muutoin seuraava tankkaaja saa vajaan tankilllisen.

        Vedyn kanssa pelleiltäessä isommat määrät pitää aina varastoida nesteytettynä.

        Ellei käytetä suunnitelmaa B - tehdään vedystä ja hiilidioksidista synteettistä metaania, joka on helpommin käsiteltävää ja jolle löytyy jo jakeluverkotkin. Metaania pystytään ilmeisesti tekemään 50 % hyötysuhteella ja nestytys hoituu pienemmällä energiantarpeella kuin vedyllä, joten taitaa kokonaishyötysuhde olla aika samoissa.

        https://qpower.fi/fi/synteettinen-metaani-miksi-miten-mita/

        https://yle.fi/uutiset/3-12265099

        https://www.hs.fi/talous/art-2000008054877.html

        Metaani muuttuu sähköksi 50, parhaimmillaan 60 % hyötysuhteella ihan normi kombivoimalaitoksessa kaukolämpöä kaupan päälle. Toki polttokennokin käy tähän puuhaan, esim. https://convion.fi/products/


    • Anonyymi

      oikea sävel

    • Anonyymi

      vauhtia hallitus ja äänestä PS

      • Anonyymi

        Vieläkö persukset kumartaa putinille vai oletteko löytäneet uuden palvonnan kohteen?


    • Anonyymi

      "Siksi että kun ympäristöystävällisyyttä haetaan raha ei silloin ratkaise!
      Ihmiset käyttävät ja maksavat siitä mikä on sallittua, asiat hoidellaan lainsäädännöllä."

      Ei auta lainsäädäntö jos vetyautoilu on hankalaa ja kallista. Ihmiset eivät suostu niitä käytännössä ostamaan vaikka vetytankkausasemia olisikin kohtuullisesti. Ei ole edes 18 vuoden jälkeen vetyautot kyenneet lyömään itseään läpi Kaliforniassa massiivisten tukienkaan jälkeen ja edelleen tukia kinutaan lisää vetytankkausasemia varten kun jatkuvasti vety loppu ja liian pitkiä tankkasjonoja. Sen takia moni on myynyt vetyauton pois Kaliforniassa kun ovat pettyneet sen arkipäiväisen ajon ongelmiin. Kun autoilusta tulee hankalaa, niin siinä ei todellakaan enään mitkään ympäristönormit paina. Kautta ihmisen historiassa on monia erilaisia esimerkkejä kuinka ihmisen ahneuden takia ollaan luontoa saastutettu voittojen nimissä.

      Vetyautojen määrät prosentteina pyöreästi 0,0% monessa maassa. Ihmiset eivät yksinkertaisesti suostu ostamaan vetyautoja vaikka netissä muuta väitetäänkin niiden syrjäyttävän "pian" muut käyttövoimat.

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina

      • Anonyymi

        ei kukaan uskonut venäjän hyökkäykseenkään

        maailma ei noudata aina pörssikursseja


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ei kukaan uskonut venäjän hyökkäykseenkään

        maailma ei noudata aina pörssikursseja

        Heh, vetypelle on hyvä ja menee ostamaan vetypommiauton. Omalla rahallaan.

        Vedyn tankausasemat maksavat 1,5-4,5 miljoonaa kappale, mutta 1 asema pystyy (ruuhkautumatta) tankkaamaan vain muutaman kymmenen autoa päivässä.

        Jenkeissä on opittu, ettei 48 asemaa tahdo rittää 8000 autolle. Suomessa 1800 bensa-asemaa riitää 2,7 miljoonalle autolle, mutta sama määrä vetyleluja tarvistisi 18 000 tankkausemaa.

        Vetyhihhulien mainostama 20 vetypommiasemaa riittäisi ehkä 3000 autolle.

        Vrt. metaanin tankkausasemat 0,5 miljoonaa kappale ja näitähän on nyt n. 70 palvelemassa 16 000 autoa. Kustannustehokkuus 10-kertainen vetyyn verrattuna. Lisäbonuksena kaasuauton matka jatkuu kaasun loputtua bensalla. Vetyauton puolestaa turvautuu aina hinausautokyytiin, tähän tapaan

        https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/

        Puhumattakaa siitä, että vetyauton hinnalla saa 2-3 kaasuautoa ja biokaasu on polttoaineenakin selvästi vetyä halvempaa.

        VTT:kin on metaanin edullisuuden todennut

        "VTT:n arviossa viiden vuoden aikana 15 000 kilometrin vuosisuoritteella ajaminen oli halvinta joko bensiinikäyttöisellä tai maakaasua käyttävällä autolla, jos autosta on tarjolla maakaasuversio. 30 000 kilometriä vuodessa ajavalle halvinta ajaminen on hankintatuella ostetulla täyssähköautolla ja maakaasua käyttävällä autolla. VTT:n vertailussa on vertailtu myös uusiutuvalla dieselillä ajamisen hintaa."

        https://www.traficom.fi/fi/ajavaihtoehtoa/vttn-laskelma-autoilun-kustannuksista


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      vauhtia valtio

    • Anonyymi

      tieto ja vety

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      näin se käy

    • Anonyymi

      TM uskalsi kertoa...

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Opinnäytetyöstä kohta 5.7. Todella kalliilta kuulostaa ja ei ole edes alunperin hyvin tehty vedylle tarkoitettu putkisto edes pitkäikäinen. Vuosien päästä suurta laskua tulossa pitäen vedyn hintaa edelleen korkeana kuluttajalle.

      "Vedyn kuljetus tuotantopaikasta käyttöpisteeseen tapahtuu putkistolla tai kulkuneuvoilla. Putkis-
      tot on tarkoitettu siirtämään suuria määriä vetyä pitkäaikaisesti. (Hydrogen Delivery n.d.; Hydro-
      gen Pipelines n.d.) Vetyputkiston rakentaminen on kustannuksiltaan ja työmäärältään suuri hanke,
      jota voidaan suoraviivaistaa hyödyntämällä maakaasuputkistoa. Ajan kuluessa maakaasuputkisto-
      jen kunto on heikentynyt ja niihin on kertynyt epäpuhtauksia, joten ne on uudistettava vedylle so-
      piviksi. (Barckholtz, Burgunder, Casey, Dillich, Elgowainy, Merritt, Parks, Pawel, Simnick, Soto &
      Sutherland 2013, 9.)
      Maakaasuputkiston uudistamiseen on useita vaihtoehtoja. Ongelmana on teräsputkien ja hitsaus-
      saumojen haurastuminen vedylle. Verkostoa voidaan tehdä kuituvahvistetusta polymeeristä, joka
      on pidempi elementti, joten seurauksena putkistoon tulee vähemmän saumoja. Toinen vaihtoehto
      on sekoittaa vetyvirtaan inhibiittoria, joka estää vedyn adsorption putkeen. Inhibiittorit, kuten hii-
      limonoksidi ja rikkidioksidi, ovat kuitenkin myrkyllisiä ja tarvitsevat erillisen puhdistusvaiheen ve-
      46
      dystä erottamiseksi. Kolmas vaihtoehto on pinnoittaa putki, jolloin vety ei pääse suoraan kontak-
      tiin teräksen kanssa. Pinnoittaminen vaatii kuitenkin putkien esiin kaivamisen. Uusi vetyputkisto
      on myös mahdollista sovittaa nykyisen maakaasuverkoston kanssa yhteen asentamalla vetyputki
      maakaasuputken sisään. Vetyputki saa maakaasuputkesta suojarakenteen, mutta tämäkin vaihto-
      ehto edellyttää putkiston esiin kaivamista. Korkeammista paineista johtuen putkistoa on vahvistet-
      tava rakenteellisesti ja venttiilit ja tiivisteet ovat uusittava vuotojen minimoimiseksi. (Barckholtz
      ym. 2013, 9–10; Cerniauskas, Chavez Junco, Grube, Robinus & Stolten 2021, 4–5, 9; Gillette &
      Kolpa 2007, 3–4; Hydrogen Pipelines n.d.)
      Kokonaan uuden vetyputkiston rakentaminen on myös vaihtoehto. Putkisto ja sen komponentit
      voitaisiin mitoittaa tarpeen mukaisiksi, ja rakennusmateriaalit voitaisiin valmistaa kestämään ve-
      tyä. Kääntöpuolena vanhan infrastruktuurin potentiaalia ei hyödynnettäisi ja kustannukset olisivat
      korkeat. Tekniset haasteet eivät olisi ainoita esteitä putkistolle. Rakennuslupien hankkiminen saat-
      taisi osoittautua hankalaksi, kuten myös uuden putkiston sijoittaminen olemassa olevien rakentei-
      den sekaan. (Barckholtz ym. 2013, 9–10; Gillette & Kolpa 2007, 3; Hydrogen Delivery n.d.; Hydro-
      gen Pipelines n.d.)
      Vedyn siirtäminen asettaa käytettävälle laitteistolle erilaisia vaatimuksia kuin maakaasu. Maakaa-
      sun energiatiheys on noin kolminkertainen verrattuna vetyyn samassa paineessa, mutta vedyn vir-
      tausnopeus on noin kolminkertainen verrattuna maakaasuun. Maakaasuputkiston käyttäminen
      vedyn siirtämiseen vaatii siis tehokkaampia kompressoreita saman energiamäärän siirtämiseen.
      Kompressoreista yleisimmät ovat ruuvi-, mäntä ja keskipakokompressorit. Putkiston pituudesta
      riippuen puristusvaiheita on 3–5, minkä lisäksi painetasot vaihtelevat verkoston eri vaiheissa. Put-
      kistossa paineet ovat 2–10 MPa ja pääteasemilla 35–70 MPa. (Barckholtz ym. 2013, 22; Gillette &
      Kolpa 2007, 3–6).
      Rekka-, juna- ja laivaliikenteellä voidaan kuljettaa vetyä kaasuna tai nesteenä vapaammin eri si-
      jainteihin kuin putkistolla. Kaasuna vety kuljetetaan putkimaisissa säiliöissä 18–25 MPa:n pai-
      neessa. Rekan perävaunuun saadaan lastattua 380 kg vetyä teräsrakenteisilla säiliöillä, ja uudem-
      milla komposiittisäiliöillä perävaunuun saadaan lastattua 560–900 kg vetyä. (Barckholtz ym. 2013,
      16–18; Hydrogen Tube Trailers n.d.) Nesteenä vetyä pumpataan kylmätekniseen säiliöön 3 000–4
      000 kg. Junilla ja laivoilla pystytään kuljettamaan useampia säiliöitä kuin rekoilla. (Barckholtz ym.
      47
      2013, 16–18; Liquid Hydrogen delivery n.d.) Aineeseen sidotun vedyn kuljetus tarvitsee kuitenkin
      lisää tutkimus- ja kehitystyötä aineeseen sidotun vedyn valmistamisen haasteiden sekä laitteiston
      kokeellisuuden vuoksi. Kustannus- ja energiatehokkuus rajoittavat myös aineeseen sidotun vedyn
      kuljetusta. (Novel Hydrogen Carriers n.d.)"

    • Anonyymi

      Mistäs se vihreä vety saadaan, sitten kun siirtotekniikat 10v päästä alkaa oll akunnossa ja miten vetyä varastoidaan suuret määrät (jos tehdään aurinkoenergialla ja varastoidaan talveksi)?

    • Anonyymi

      kaasu ku kaasu

    • Anonyymi

      Valtio uusi business voi posahtaa reisille ja kansa kärsii?

    • Anonyymi

      sanoo asiantuntijat näin

    • Anonyymi

      Ja TB asemat nyt maalata suomen väreihin ja vetyasemiksi kiitos

      • Anonyymi

        Vedyn tankkauskontti vaan takapihalle ja TB:n mainokset pois. Huoltamon tiloihin baari niin siinä sitten vetytankkaaja voivat kuluttaa aikaa kun kontin pumput kerää painetta seuraavaan tankkaukseen.


    • Anonyymi

      Ja TB asemat

      • Anonyymi

        Niin, kaavaillaan vedyn tuotantolaitoksia ja se vety jalostetaan sitten metaaniksi.

        Vantaalla nytkähti metaanin tuotantolaitoksen suunnittelu käyntiin. Tuotetaan siis vetyä, joka jatkojalostetaan metaaniksi, mitä käytetään voimalaitoksissa maakaasun sijaan kovilla pakkasilla. Lisäksi metaania voidaan käyttää liikennepolttoaineena.

        Vetyä ei edelleenkään aio kukaan valmistaa liikennepolttoaineeksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, kaavaillaan vedyn tuotantolaitoksia ja se vety jalostetaan sitten metaaniksi.

        Vantaalla nytkähti metaanin tuotantolaitoksen suunnittelu käyntiin. Tuotetaan siis vetyä, joka jatkojalostetaan metaaniksi, mitä käytetään voimalaitoksissa maakaasun sijaan kovilla pakkasilla. Lisäksi metaania voidaan käyttää liikennepolttoaineena.

        Vetyä ei edelleenkään aio kukaan valmistaa liikennepolttoaineeksi.

        olet vaarassa


    • Anonyymi

      hienoa kehitystä

    • Anonyymi

      soon nopea käänne oikeaan suuntaan

    • Anonyymi

      näillä mennään

    • Anonyymi

      ja tiedelehti kertoo samaa

    • Anonyymi

      nyt se vetyhomma jyrähti kovaa vauhtia käyntiin

      kiitämme rys-sää

    • Anonyymi

      jos ei venäläiset sukellusveneet liiku...

    • Anonyymi

      JA TB asemat odottaa valtion omistusta?

      niihin vetytankkaus

      hyvä lahja putinilta

    • Anonyymi

      helposti etenee verkosta

    • Anonyymi

      Ja TB asemat?

    • Anonyymi

      Näin kertoo myös TM

      kohta on vetyputkiverkosto koko pohjolassa

    • Anonyymi

      Kaasuputket vetykäyttöön sitten joskus kun vetyä on niin paljon, että se riittää teollisuuden käyttöön. Se putki on kuitenkin aika rajoitetuilla alueilla ja sopisi huonosti laajempaan jakeluun.
      Vetyautoilu on todella kaukana ja voi olla ettei toteudu koskaan kalleutensa ja hankalan jakelunsa takia. USAssa on kokeiltu kovin huonolla kokemuksella.

      • Anonyymi

        Taitaa vety olla melko vaikea aine verrattuna metaaniin. Kaasuputkisto ei miltään osin sovellu vedyn kuljetukseen ja varastointiin. Kaasuputkiston osat eli putket, venttilit, varastosäiliöt, kompressorit, paineenalennusventtiilit ei vaan toimi vedyllä.


    • Anonyymi

      hyvää kansalle-ei lataaminen ole tulevaisuutta

      saastuttavat kaivokset

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ymmärrän paremmin kuin koskaan

      Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän
      Tunteet
      47
      5146
    2. Pyhäinpäivän aamua

      Oikein hyvää huomenta ja rauhallista päivää. ❄️😊🥱☕❤️
      Ikävä
      326
      1918
    3. Nainen, se auttaisi jo paljon minua

      tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin
      Ikävä
      113
      1838
    4. Anja ja Janne

      Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut
      Tuusniemi
      70
      1517
    5. Tässä epämiellyttävä totuus

      Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät
      Ikävä
      68
      1467
    6. Miksi olet niin ehdoton mies?

      Yksi virhe ja heti pihalle?
      Ikävä
      81
      1214
    7. Elämäni rakkaus

      Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh
      Ikävä
      32
      1213
    8. Entä jos sinäkin?

      Ehkä sinäkin ajattelet minua?
      Ikävä
      36
      1056
    9. On vaikea uskoa

      Että hän olisi niin syvästi rakastunut
      Ikävä
      42
      1035
    10. Mikä sinussa on parasta

      Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä
      Ikävä
      21
      984
    Aihe