Valtio vauhtia nyt toimiin-Mirait odottaa kaupoissa ja nexot
VW tekniikka tulee sitten 20 vuoden päästä...
Kaasuputket helppo muuttaa vetykäyttöön sanoo TM
75
1404
Vastaukset
- Anonyymi
Ihana aivopieru! Onkos sulla lisää?.....
- Anonyymi
lue sinäkin tekniikanmaailmaa
siellä kirjoittaa tutkijat ja insinöörit
me pössit vaan hoidetaan levikki - Anonyymi
Ja samassa jutussa TM kertoo että vety voidaan kuljettaa samoin olemassa oleville asemille kuin muutkin polttoaineet-missä siis on vika että homma ei käynnisty?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja samassa jutussa TM kertoo että vety voidaan kuljettaa samoin olemassa oleville asemille kuin muutkin polttoaineet-missä siis on vika että homma ei käynnisty?
Vetytankkauspiste tarvitsee ympärilleen 150 m varoalueen räjähdysten varalle.
- Anonyymi
sano insinöörille joka TM kirjoitusen teki...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja samassa jutussa TM kertoo että vety voidaan kuljettaa samoin olemassa oleville asemille kuin muutkin polttoaineet-missä siis on vika että homma ei käynnisty?
Kun noissa putkissa toimitetaan kaasua teollisuuteen ja siellä ei kulje vetyä.
Eikö harmita kun provot kuivuu kovin äkkiä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
sano insinöörille joka TM kirjoitusen teki...
Insinöörejä on niin monenlaisia ja toiset ovat kovin pihalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun noissa putkissa toimitetaan kaasua teollisuuteen ja siellä ei kulje vetyä.
Eikö harmita kun provot kuivuu kovin äkkiä?Kysy asiaa TM lehdeltä
se siitä kertoi en minä asiaa tiedä
Moktar Autokuppa
kts. maahanmuutto suomi24 seijaah - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kysy asiaa TM lehdeltä
se siitä kertoi en minä asiaa tiedä
Moktar Autokuppa
kts. maahanmuutto suomi24 seijaahjoko kysyit?
- Anonyymi
Toyotan omapojan tärkein viesti tässäkin on VW.
Kyllä heiltä löytyy valmius tehdä polttokennoauto ihan koska vaan, mutta miksi tehdä kun ei ole markkinoita? - Anonyymi
Missäs ne noin 14 000 kaasuautoa sitten tankkaa jos bio- tai maakaasua ei enään saa? Romikselle kaikki vain sen takia että vetyfanaatikko ei suostu omaa vetytankkausinfraa rakentamaan kun maksaa todella paljon? Päätetään omia toisten infra omaan käyttöön?
Ja soveltuuko kaasuautojen tankkausasemien komponentit aikuisten oikeasti vedylle pitkässä juoksussa, joka on todella pieni atomi tihkuen metallista jopa läpi, niin varmaan joitakin tiivisteitä vähintään pitäisi vaihtaa?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254624/vetyinfran-rakentaminen-on-mahdottomuus-
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17401861/vety-lammittaa-ilmastoa-11-kertaisesti-vuodot-tukittava-- Anonyymi
Ei kaasuautot tarvitse minkäänlaista putkiverkostoa. Maakaasua ei kukaan enää ikinä tule autoihin tarvitsemaan, biokaasua tekee pääasiassa pienet paikalliset toimijat.
Biokaasulaitoksia rakennetaan koko ajan lisää, toisin kuin vihreän vedyn tuotantolaitoksia joita ei vielä näy ainuttakaan Suomessa.
Vedyn ja kaasun tankkausasemilla ei ole mitään muuta yhteistä kuin tuo tankkausasema-nimitys. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kaasuautot tarvitse minkäänlaista putkiverkostoa. Maakaasua ei kukaan enää ikinä tule autoihin tarvitsemaan, biokaasua tekee pääasiassa pienet paikalliset toimijat.
Biokaasulaitoksia rakennetaan koko ajan lisää, toisin kuin vihreän vedyn tuotantolaitoksia joita ei vielä näy ainuttakaan Suomessa.
Vedyn ja kaasun tankkausasemilla ei ole mitään muuta yhteistä kuin tuo tankkausasema-nimitys.Ai ne vähäiset biokaasua tuottavat (maatilat) tankkausasemat riittää noin 14 000 kaasuauton tarpeisiin jos Gasumin verkostosta loppuu maakaasun jakelu? Eipä ole pahemmin puhuttu merkittävistä määristä biokaasulaitosten lisäämisestä kaasuautojen facebook ryhmässä. Älä unta näe.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ai ne vähäiset biokaasua tuottavat (maatilat) tankkausasemat riittää noin 14 000 kaasuauton tarpeisiin jos Gasumin verkostosta loppuu maakaasun jakelu? Eipä ole pahemmin puhuttu merkittävistä määristä biokaasulaitosten lisäämisestä kaasuautojen facebook ryhmässä. Älä unta näe.
Biokaasun osuus on toistaiseksi lähinnä marginaalinen. Maakaasua puolestaan meille on näihin asti tullut vain Venäjältä, nyt ei sattumoisin tule. Suomen kaasunjakelu on nyt riippuvainen nesteytetyn maakaasun eli LNG:n tuonnista jostakin muualta maailmalta ja sen kaasun syöttämisestä uudelleen kaasumaiseen olomuotoon saatettuna kaasun jakeluverkkoon.
Juuri tästähän on tarkoitus alkaa huolehtia sen varastolaivan, tulipa se sitten Suomen satamaan tai esim. Paldiskiin. Toistaiseksi Suomen kaasu saadaan mitä sitä saadaan joka tapauksessa ainoastaan uudenkarhean Viron Paldiskista Inkooseen tulevan putken ja sen maalla olevien ja muuhun verkkoon yhdistävän putkiosuuden kautta.
Kun se varastolaiva aloittaa, sitähän on kaiken aikaa täydennettävä LNG:n siirtolaivauksilla ja LNG:n saatavuus ja riittävyys maailmalla jne. tulevat sitten nähtäviksi ja halpaa leikkiä siinä ei silloin leikitä...
Vetykään ei ole mitenkään uusi tuote, ei sen varastointikaan. Esim. isompien voimalaitosten generaattorien jäähdytysaineena on käytetty vetyä puoli vuosisataa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei kaasuautot tarvitse minkäänlaista putkiverkostoa. Maakaasua ei kukaan enää ikinä tule autoihin tarvitsemaan, biokaasua tekee pääasiassa pienet paikalliset toimijat.
Biokaasulaitoksia rakennetaan koko ajan lisää, toisin kuin vihreän vedyn tuotantolaitoksia joita ei vielä näy ainuttakaan Suomessa.
Vedyn ja kaasun tankkausasemilla ei ole mitään muuta yhteistä kuin tuo tankkausasema-nimitys.renault sanoi että voi tuoda paikalliset asemat missä vety valmistetaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
renault sanoi että voi tuoda paikalliset asemat missä vety valmistetaan
Nuo Renaultin kaavailemat "kotipihan" tankkausasemat tekevät vetyä sähköllä. Tulee edullisemmaksi käyttää se sähkö sähköauton lataukseen. Samalla sähkömäärällä pääsee viisi kertaa pidemmälle kuin vetyautolla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Biokaasun osuus on toistaiseksi lähinnä marginaalinen. Maakaasua puolestaan meille on näihin asti tullut vain Venäjältä, nyt ei sattumoisin tule. Suomen kaasunjakelu on nyt riippuvainen nesteytetyn maakaasun eli LNG:n tuonnista jostakin muualta maailmalta ja sen kaasun syöttämisestä uudelleen kaasumaiseen olomuotoon saatettuna kaasun jakeluverkkoon.
Juuri tästähän on tarkoitus alkaa huolehtia sen varastolaivan, tulipa se sitten Suomen satamaan tai esim. Paldiskiin. Toistaiseksi Suomen kaasu saadaan mitä sitä saadaan joka tapauksessa ainoastaan uudenkarhean Viron Paldiskista Inkooseen tulevan putken ja sen maalla olevien ja muuhun verkkoon yhdistävän putkiosuuden kautta.
Kun se varastolaiva aloittaa, sitähän on kaiken aikaa täydennettävä LNG:n siirtolaivauksilla ja LNG:n saatavuus ja riittävyys maailmalla jne. tulevat sitten nähtäviksi ja halpaa leikkiä siinä ei silloin leikitä...
Vetykään ei ole mitenkään uusi tuote, ei sen varastointikaan. Esim. isompien voimalaitosten generaattorien jäähdytysaineena on käytetty vetyä puoli vuosisataa.> Biokaasun osuus on toistaiseksi lähinnä marginaalinen.
Biokaasua tuotetaan nykyään 1 TWh verran vuodessa. Sillä kattaisi reilun 2 % kaikesta liikenteen energiantarpeesta. Biokaasua tuotetaa paljon enemmän kuin liikenteessä kuluu. Suurin osa käytetään maakaasua korvaavana polttoaineena voimalaitoksissa.
Ei vetyhihhulin ehkä kannata tälle tielle lähteä, kun vetyyn on yhteiskunnan rahaa törsätty monessa maassa kohta 20 vuotta ja vetyautoja on silti 0,00 % autokannasta.
Esim EU Norjan yhteishankkeessa poltettu 450 miljoonaa. Piti tulla Saksaa 60 000 vetyautoa (0,1 % autokannasta), saatiin 600 (0,001 % autokannasta).
Vety pitää ottaa käyttöön, koska sitä on voimalaitosten generaattoreissa käytetty mm. ilmanvastuksen vähentämiseen? Nyt laarin pohja paistaa vetypellellä. Eikö tosiaan enää muita argumenttejä löydy?
No, vetylelujen valmistajatkin jo kaivaneet laarin pohjalta 30 vuoden takaisen idean vedyn polttamisesta polttomoottorissa. Kaikkea se umpikujaan ajautuminen ja epätoivo teettää. Vety is so last season. Tolkuttoman kallilsta haihattelua, josta ei mitään tullut.
“It started as kind of a bad bet by the state,” said Ethan Elkind, director of the climate program at UC Berkeley’s Center for Law, Energy and the Environment. “Now it has become a legacy zombie technology.”
https://www.latimes.com/politics/story/2021-08-10/hydrogen-highway-or-highway-to-nowhere - Anonyymi
Metaania tankataan 200 bar paineessa. Samat asemat ruokkivat sekä henkilöautot että paineistetulla kaasulla toimivat bussit ja jakelukuormaautot. Paineistetulla kaasulla toimivia autoja on nykyään 16 000 ja tankkausasemia noin 70.
Lisäksi on kymmenkunta nesteytetyn metaanin tankkausasemaa ja kain n. 100 tätä käyttävää kuorma-autoa.
Vety pitää paineistaa 350 tai 700 bar paineeseen. Rakas kalusto käyttää 350 bar ja henkilöautot 700 bar. Lisäksi tarvittaisiin luultavasti vielä kolmanneksi verkostoksi näiden rinnalle nesteytetyn vedyn jakelu pitkän matkan rahtiliikenteeseen.
Maakaasun tankkausasemat, varastosäiliöt ja putket eivät vedylle sovellu. Vety vaatii kovemman paineen ja erilaiset materiaalit myös siitä syystä, että vety haurastuttaa metalleja. Norjassa räjähti tankkausasema, jossa oli putkistoon asennettu venttiili, joka ei ollut vetyä kestävää mallia. Venttiilin hajottua räjähdys oli aikalailla väistämätön seuraus.
Muiden liikennepolttoaineiden tavoin metaani ei ole kovin syttymisherkkää ja sillä on kapea syttymisalue - metaania pitää olla just oikea pitoisuus, jotta se voi poksahtaa.
Vety on paljon vaarallisemaa. Sen syttymiseen riittää jopa staattinen sähkö, jota kaasuvirtaus itsessään synnyttää, ja syttymisalue on laaja ts. melkein mikä tahansa ilman ja vedyn seossuhde on palamiskelpoinen.
Suomessa käytettyjen metaanin tankkausasemien kappalehinta 0,5 miljoonaa.
Vrt. EU norjan yhteishankkeessa on saatu 450 miljoonan budjetilla 100 tankkausasemaa.
Jenkeissäkin vetykerjälöiset aneli lisää tukirahaa ja taustaselvityksistä kävi ilmi, että sielläkin asemat maksavat 1,2-4 miljoonaa dollaria kappale, vaikka taitaa olla vähemmän haasteita talven yms. kanssa. Vedyn vaatima hurjan korkea paine tekee laitteistosta kalliin ja kasvattaa myös energiankulutusta. Vedyn nesteytys kuljetusta tai varastointia varten kuluttaa paljon enemmän energiaa kuin metaanin nestytys.
Järeimmätkin (4 tankkauspstettä) vedyn tankkausasemat pystyvät ruokkimaan ruuhkautumatta vain parikymmentä autoa päivässä. Jenkkimalleilla paineenkorotuspumppujen kapasiteetti 120-320 kg/d. Jätän kotitehtäväksi laskea, moneenko 5 kg tankkaukseen tuo riittää.
- Anonyymi
Miksi vetyautot voittaisi kaasuautot kun käyttökulut on paljon halvempia kaasuautojen hyväksi?
https://keskustelu.suomi24.fi/t/16995588/miksi-vetyautot-voittaisi-kaasuautot- Anonyymi
Siksi että kun ympäristöystävällisyyttä haetaan raha ei silloin ratkaise!
Ihmiset käyttävät ja maksavat siitä mikä on sallittua, asiat hoidellaan lainsäädännöllä.
Kustannuksista puhuttaessa ei kannata tuijottaa vain sitä että mitä mikäkin maksaa tänään, asiat muuttuvat. Miten kävi esim. bensiiniä huomattavsti edullisemman dieselpolttoaineen hinnalla ihan hetkessä? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi että kun ympäristöystävällisyyttä haetaan raha ei silloin ratkaise!
Ihmiset käyttävät ja maksavat siitä mikä on sallittua, asiat hoidellaan lainsäädännöllä.
Kustannuksista puhuttaessa ei kannata tuijottaa vain sitä että mitä mikäkin maksaa tänään, asiat muuttuvat. Miten kävi esim. bensiiniä huomattavsti edullisemman dieselpolttoaineen hinnalla ihan hetkessä?Kaasuauto on paljon ympäristöystävällisemipi kuin vetyauto. Tehdäänhän 98 % vedystä maakaasusta, kun kaasuautot kulkevat nykyään biokaasulla.
Jopa maakaasua käytettäessä kaasuauto on ympäristöystävällisempi kuin saastuttava vetypommiauto
https://www.greencarreports.com/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Siksi että kun ympäristöystävällisyyttä haetaan raha ei silloin ratkaise!
Ihmiset käyttävät ja maksavat siitä mikä on sallittua, asiat hoidellaan lainsäädännöllä.
Kustannuksista puhuttaessa ei kannata tuijottaa vain sitä että mitä mikäkin maksaa tänään, asiat muuttuvat. Miten kävi esim. bensiiniä huomattavsti edullisemman dieselpolttoaineen hinnalla ihan hetkessä?autollah on suuri
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
autollah on suuri
Kumma kyllä vedyn puolesta liputtavat eivät ole valmiita sijoittamaan OMIA rahojaan....
- Anonyymi
kaasua ei ole pölvästi
- Anonyymi
Eglannissa on jo pitempään sekoitettu vetyä kaasun sekaan.
https://www.youtube.com/watch?v=bYlHcTwmzfI- Anonyymi
Tällä hetkellä lähes kaikki vety tehdään öljytuotteista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tällä hetkellä lähes kaikki vety tehdään öljytuotteista.
USA siirtyt vetykäyttöön vauhdilla.
https://www.youtube.com/watch?v=EpxkXORZ62Y - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
USA siirtyt vetykäyttöön vauhdilla.
https://www.youtube.com/watch?v=EpxkXORZ62YMutta vetyautoista yritetään päästä eroon hinnalla millä tahansa koska vetyä ei löydy tankkaukseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
USA siirtyt vetykäyttöön vauhdilla.
https://www.youtube.com/watch?v=EpxkXORZ62YUSAssa vaatimuksena, että autoihin myytävästä vedystä on "mustaa" maakaasusta tehtävää vetyä enintään 67 %.
33 % pitää olla elektrolyysillä tehtävää "vihreää" vetyä.
Tosin USA sähköntuotannon CO2 päästöt ovat niin suuret, että elektrolyysillä tehtävä "vihreä" vety saastuttaa enemmän kuin maakaasusta höyryreformoinnilla tehtävä "musta" vety.
Tästä taas seuraa, että ympäristön kannalta olisi parempi ajaa kaasuautolla, jossa poltetaan maakaasuoa polttomoottorissa ;-D
Ei vedyn puolestapuhujilla paljoa järki päätä pakota.
- Anonyymi
Kyllä se tulee, mutta Suomi kulkee jälkijunassa kuten aina.
https://www.youtube.com/watch?v=FticqRO6hn8- Anonyymi
Suoraan Hyundain mainokseen, jota on erehtynyt vain ~100 edes koskaan katsomaan?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suoraan Hyundain mainokseen, jota on erehtynyt vain ~100 edes koskaan katsomaan?
Joko huihai on julkisesti myöntänyt lopettaneensa vetylelujen kehityksen?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joko huihai on julkisesti myöntänyt lopettaneensa vetylelujen kehityksen?
Kas, kas, kehitystyä ei ole lopetettu, se on vain "viivästynyt". Ovela tapa lopettaa kehitys myöntämättä, että se on lopetettu.
- Anonyymi
Vetyä voi impata, parempaa kemikaalia ei ole tarjolla muoilmassa!🍀🍀
- Anonyymi
juu-ei tarvi vihreänliiton huumeita ollenkaan...
kts. vihreäliitto suomi24
- Anonyymi
Kun vety jouduttaisiin siirtämää matalapaineisena (jotta putkiverkosto kestää) se on tehotonta. Lisäksi vety "pilaa" rautaiset kaasuputket jotka on suunniteltu maakaasun välittämiseen.
Toimiva vedyn siirtotapa on nesteytettynä joka edellyttää suurta kylmyyttä tai hyvin suuressa paineessa. Molemmat kalliita toteuttaa.- Anonyymi
TM taas aivan kujalla. Maakaasu on helppo käsiteltävä. Vety ei. Vety on hiukeasti syttymisherkempää ja haurastuttaa metalleja. Maakaasuputkistoa ei taatusti ole kauttaaltaan tehty metalleista, jotka on speksattu kestämään vetyä. Riski on liian suuri. Esim Norjassa räjähti pari vuotta sitten vedyn tankkausasema, jonka laiteistossa oli yksi venttiili väärää materiaalia ja prakasin vedyn aiheuttaman haurastumisen vuoksi. Vedyn syttymisherkkyyden vuoksi lopputulos oli äänekäs ja näyttävä ja pari ihmistäkin (ajamassa autolla aseman ohi) loukkaantui.
Ongelma numero 2 tosiaan vedyn pienempi tiheys. Kaasuputkien siirtokapasiteetti hiipuisi murto-osaan nykyisestä.
Vedyn nesteytys taas vaatii hurjasti energiaa - kulutus kolmasosa nesteytettävän vedyn energiasisällöstä. Nestevedyn lämpötila on lähellä abs nollapistettä, joten laitteisto tässäkin aika ufotekniikkaa. Mm maailmalla on vain pari nestevedyn kuljettamiseen sopivaa laivaa.
Metaani taas aika arkipäivää nesteytettynänkin. Energiantarve nesteytyksessä murto-osa vedyn kulutuksesta ja varastojakin eri malliin. Onhan Suomessakin iso varastosäiiö rakenteilla, toinen tulossa sen kaveruksi varastotankkeri liisattuna 10 vuodeksi.
Vedyn käyttö energiavarastona? Tuotanto elektrolyysillä, nesteytys ja lopulta palautus sähköksi. Joka vaiheessa hukataan luokkaa 30 % alkuperäisestä energiasta. Lopulta jää käteen 1/3 osa alkup energiamäärästä. Ja tarvittava laitteisto on tähtitieteellisen kallista! - Anonyymi
Vedyn siirto hyvin suuressa paineessa EI ole toimiva siirtotapa. Hlöautoissa käytetään 700 bar painetta ja tälläkin saadaan 130 l tjsp tankkiin rutistettua vain 6 kg vetyä. Metaania menee samaan tilavuuteen 200 bar paineessa joku 15 kg.
700 bar on ufotekniikkaa - tankkien pitää olla hiilikuituvahvisteiset. Isoja tankkeija ei pystytä tekemään näin suurta painetta kestävinä. Vetybusseissa yms. käytetäänkin 350 bar painetta ja taitaa huoltoasemien varastosäiliöissä (jos vety säilötään paineistettuna) olla paine vieläkin pienempi.
Niinpä tankkausta varten paine pitää korottaa ja tässä vedyn tankkausasemien akilleen kantapää. Tankkaajien välillä pitäisi olla 30 min aikaa, jotta ketetään paineet pumputtaa ylös seuraavaa tankkaajaa varten. Muutoin seuraava tankkaaja saa vajaan tankilllisen.
Vedyn kanssa pelleiltäessä isommat määrät pitää aina varastoida nesteytettynä.
Ellei käytetä suunnitelmaa B - tehdään vedystä ja hiilidioksidista synteettistä metaania, joka on helpommin käsiteltävää ja jolle löytyy jo jakeluverkotkin. Metaania pystytään ilmeisesti tekemään 50 % hyötysuhteella ja nestytys hoituu pienemmällä energiantarpeella kuin vedyllä, joten taitaa kokonaishyötysuhde olla aika samoissa.
https://qpower.fi/fi/synteettinen-metaani-miksi-miten-mita/
https://yle.fi/uutiset/3-12265099
https://www.hs.fi/talous/art-2000008054877.html
Metaani muuttuu sähköksi 50, parhaimmillaan 60 % hyötysuhteella ihan normi kombivoimalaitoksessa kaukolämpöä kaupan päälle. Toki polttokennokin käy tähän puuhaan, esim. https://convion.fi/products/
- Anonyymi
oikea sävel
- Anonyymi
vauhtia hallitus ja äänestä PS
- Anonyymi
Vieläkö persukset kumartaa putinille vai oletteko löytäneet uuden palvonnan kohteen?
- Anonyymi
"Siksi että kun ympäristöystävällisyyttä haetaan raha ei silloin ratkaise!
Ihmiset käyttävät ja maksavat siitä mikä on sallittua, asiat hoidellaan lainsäädännöllä."
Ei auta lainsäädäntö jos vetyautoilu on hankalaa ja kallista. Ihmiset eivät suostu niitä käytännössä ostamaan vaikka vetytankkausasemia olisikin kohtuullisesti. Ei ole edes 18 vuoden jälkeen vetyautot kyenneet lyömään itseään läpi Kaliforniassa massiivisten tukienkaan jälkeen ja edelleen tukia kinutaan lisää vetytankkausasemia varten kun jatkuvasti vety loppu ja liian pitkiä tankkasjonoja. Sen takia moni on myynyt vetyauton pois Kaliforniassa kun ovat pettyneet sen arkipäiväisen ajon ongelmiin. Kun autoilusta tulee hankalaa, niin siinä ei todellakaan enään mitkään ympäristönormit paina. Kautta ihmisen historiassa on monia erilaisia esimerkkejä kuinka ihmisen ahneuden takia ollaan luontoa saastutettu voittojen nimissä.
Vetyautojen määrät prosentteina pyöreästi 0,0% monessa maassa. Ihmiset eivät yksinkertaisesti suostu ostamaan vetyautoja vaikka netissä muuta väitetäänkin niiden syrjäyttävän "pian" muut käyttövoimat.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17254273/vetyautojen-maarat-eri-maissa-prosentteina- Anonyymi
ei kukaan uskonut venäjän hyökkäykseenkään
maailma ei noudata aina pörssikursseja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ei kukaan uskonut venäjän hyökkäykseenkään
maailma ei noudata aina pörssikurssejaHeh, vetypelle on hyvä ja menee ostamaan vetypommiauton. Omalla rahallaan.
Vedyn tankausasemat maksavat 1,5-4,5 miljoonaa kappale, mutta 1 asema pystyy (ruuhkautumatta) tankkaamaan vain muutaman kymmenen autoa päivässä.
Jenkeissä on opittu, ettei 48 asemaa tahdo rittää 8000 autolle. Suomessa 1800 bensa-asemaa riitää 2,7 miljoonalle autolle, mutta sama määrä vetyleluja tarvistisi 18 000 tankkausemaa.
Vetyhihhulien mainostama 20 vetypommiasemaa riittäisi ehkä 3000 autolle.
Vrt. metaanin tankkausasemat 0,5 miljoonaa kappale ja näitähän on nyt n. 70 palvelemassa 16 000 autoa. Kustannustehokkuus 10-kertainen vetyyn verrattuna. Lisäbonuksena kaasuauton matka jatkuu kaasun loputtua bensalla. Vetyauton puolestaa turvautuu aina hinausautokyytiin, tähän tapaan
https://teknavi.fi/ilmio/tuhat-kilometria-tanskasta-suomeen-vetyautolla-tatako-on-tulevaisuus/
Puhumattakaa siitä, että vetyauton hinnalla saa 2-3 kaasuautoa ja biokaasu on polttoaineenakin selvästi vetyä halvempaa.
VTT:kin on metaanin edullisuuden todennut
"VTT:n arviossa viiden vuoden aikana 15 000 kilometrin vuosisuoritteella ajaminen oli halvinta joko bensiinikäyttöisellä tai maakaasua käyttävällä autolla, jos autosta on tarjolla maakaasuversio. 30 000 kilometriä vuodessa ajavalle halvinta ajaminen on hankintatuella ostetulla täyssähköautolla ja maakaasua käyttävällä autolla. VTT:n vertailussa on vertailtu myös uusiutuvalla dieselillä ajamisen hintaa."
https://www.traficom.fi/fi/ajavaihtoehtoa/vttn-laskelma-autoilun-kustannuksista - Anonyymi
Vetyauton käyttö Kaliforniassa on kaikkein saastuttavin vaihtoehto, joten vetypommiautojen floppaaminen on hyvä uutinen
https://www.greencarreports.com/news/1110239_energy-use-for-hydrogen-fuel-cell-vehicles-higher-than-electrics-even-hybrids-analysis
- Anonyymi
vauhtia valtio
- Anonyymi
tieto ja vety
- Anonyymi
Vetyhihhulien 3 minuutin tankkaus
Hydrogen stand operator Sung said while refueling itself takes about 5-7 minutes, the next driver must wait another 20 minutes before sufficient pressure builds in the storage tank to supply the hydrogen or the car’s tank will not be full.
https://www.reuters.com/article/us-autos-hydrogen-southkorea-insight-idUSKBN1W936A - Anonyymi
näin se käy
- Anonyymi
TM uskalsi kertoa...
- Anonyymi
Kaasuputket helppo muuttaa vetykäyttöön???
Vety tihkuu läpi metalleista ja haurastuttaa niitä,,,
https://maanystavat.fi/blogit/sahkoenergian-varastointi-vetyna-ja-metaanina
ja
https://www.theseus.fi/bitstream/handle/10024/511790/Opinnaytetyo_Matikainen_Simo.pdf?sequence=2
Kohta: 5.7 Vedyn kuljetus - Anonyymi
Opinnäytetyöstä kohta 5.7. Todella kalliilta kuulostaa ja ei ole edes alunperin hyvin tehty vedylle tarkoitettu putkisto edes pitkäikäinen. Vuosien päästä suurta laskua tulossa pitäen vedyn hintaa edelleen korkeana kuluttajalle.
"Vedyn kuljetus tuotantopaikasta käyttöpisteeseen tapahtuu putkistolla tai kulkuneuvoilla. Putkis-
tot on tarkoitettu siirtämään suuria määriä vetyä pitkäaikaisesti. (Hydrogen Delivery n.d.; Hydro-
gen Pipelines n.d.) Vetyputkiston rakentaminen on kustannuksiltaan ja työmäärältään suuri hanke,
jota voidaan suoraviivaistaa hyödyntämällä maakaasuputkistoa. Ajan kuluessa maakaasuputkisto-
jen kunto on heikentynyt ja niihin on kertynyt epäpuhtauksia, joten ne on uudistettava vedylle so-
piviksi. (Barckholtz, Burgunder, Casey, Dillich, Elgowainy, Merritt, Parks, Pawel, Simnick, Soto &
Sutherland 2013, 9.)
Maakaasuputkiston uudistamiseen on useita vaihtoehtoja. Ongelmana on teräsputkien ja hitsaus-
saumojen haurastuminen vedylle. Verkostoa voidaan tehdä kuituvahvistetusta polymeeristä, joka
on pidempi elementti, joten seurauksena putkistoon tulee vähemmän saumoja. Toinen vaihtoehto
on sekoittaa vetyvirtaan inhibiittoria, joka estää vedyn adsorption putkeen. Inhibiittorit, kuten hii-
limonoksidi ja rikkidioksidi, ovat kuitenkin myrkyllisiä ja tarvitsevat erillisen puhdistusvaiheen ve-
46
dystä erottamiseksi. Kolmas vaihtoehto on pinnoittaa putki, jolloin vety ei pääse suoraan kontak-
tiin teräksen kanssa. Pinnoittaminen vaatii kuitenkin putkien esiin kaivamisen. Uusi vetyputkisto
on myös mahdollista sovittaa nykyisen maakaasuverkoston kanssa yhteen asentamalla vetyputki
maakaasuputken sisään. Vetyputki saa maakaasuputkesta suojarakenteen, mutta tämäkin vaihto-
ehto edellyttää putkiston esiin kaivamista. Korkeammista paineista johtuen putkistoa on vahvistet-
tava rakenteellisesti ja venttiilit ja tiivisteet ovat uusittava vuotojen minimoimiseksi. (Barckholtz
ym. 2013, 9–10; Cerniauskas, Chavez Junco, Grube, Robinus & Stolten 2021, 4–5, 9; Gillette &
Kolpa 2007, 3–4; Hydrogen Pipelines n.d.)
Kokonaan uuden vetyputkiston rakentaminen on myös vaihtoehto. Putkisto ja sen komponentit
voitaisiin mitoittaa tarpeen mukaisiksi, ja rakennusmateriaalit voitaisiin valmistaa kestämään ve-
tyä. Kääntöpuolena vanhan infrastruktuurin potentiaalia ei hyödynnettäisi ja kustannukset olisivat
korkeat. Tekniset haasteet eivät olisi ainoita esteitä putkistolle. Rakennuslupien hankkiminen saat-
taisi osoittautua hankalaksi, kuten myös uuden putkiston sijoittaminen olemassa olevien rakentei-
den sekaan. (Barckholtz ym. 2013, 9–10; Gillette & Kolpa 2007, 3; Hydrogen Delivery n.d.; Hydro-
gen Pipelines n.d.)
Vedyn siirtäminen asettaa käytettävälle laitteistolle erilaisia vaatimuksia kuin maakaasu. Maakaa-
sun energiatiheys on noin kolminkertainen verrattuna vetyyn samassa paineessa, mutta vedyn vir-
tausnopeus on noin kolminkertainen verrattuna maakaasuun. Maakaasuputkiston käyttäminen
vedyn siirtämiseen vaatii siis tehokkaampia kompressoreita saman energiamäärän siirtämiseen.
Kompressoreista yleisimmät ovat ruuvi-, mäntä ja keskipakokompressorit. Putkiston pituudesta
riippuen puristusvaiheita on 3–5, minkä lisäksi painetasot vaihtelevat verkoston eri vaiheissa. Put-
kistossa paineet ovat 2–10 MPa ja pääteasemilla 35–70 MPa. (Barckholtz ym. 2013, 22; Gillette &
Kolpa 2007, 3–6).
Rekka-, juna- ja laivaliikenteellä voidaan kuljettaa vetyä kaasuna tai nesteenä vapaammin eri si-
jainteihin kuin putkistolla. Kaasuna vety kuljetetaan putkimaisissa säiliöissä 18–25 MPa:n pai-
neessa. Rekan perävaunuun saadaan lastattua 380 kg vetyä teräsrakenteisilla säiliöillä, ja uudem-
milla komposiittisäiliöillä perävaunuun saadaan lastattua 560–900 kg vetyä. (Barckholtz ym. 2013,
16–18; Hydrogen Tube Trailers n.d.) Nesteenä vetyä pumpataan kylmätekniseen säiliöön 3 000–4
000 kg. Junilla ja laivoilla pystytään kuljettamaan useampia säiliöitä kuin rekoilla. (Barckholtz ym.
47
2013, 16–18; Liquid Hydrogen delivery n.d.) Aineeseen sidotun vedyn kuljetus tarvitsee kuitenkin
lisää tutkimus- ja kehitystyötä aineeseen sidotun vedyn valmistamisen haasteiden sekä laitteiston
kokeellisuuden vuoksi. Kustannus- ja energiatehokkuus rajoittavat myös aineeseen sidotun vedyn
kuljetusta. (Novel Hydrogen Carriers n.d.)" - Anonyymi
Mistäs se vihreä vety saadaan, sitten kun siirtotekniikat 10v päästä alkaa oll akunnossa ja miten vetyä varastoidaan suuret määrät (jos tehdään aurinkoenergialla ja varastoidaan talveksi)?
- Anonyymi
kaasu ku kaasu
- Anonyymi
Valtio uusi business voi posahtaa reisille ja kansa kärsii?
- Anonyymi
sanoo asiantuntijat näin
- Anonyymi
Ja TB asemat nyt maalata suomen väreihin ja vetyasemiksi kiitos
- Anonyymi
Vedyn tankkauskontti vaan takapihalle ja TB:n mainokset pois. Huoltamon tiloihin baari niin siinä sitten vetytankkaaja voivat kuluttaa aikaa kun kontin pumput kerää painetta seuraavaan tankkaukseen.
- Anonyymi
Ja TB asemat
- Anonyymi
Niin, kaavaillaan vedyn tuotantolaitoksia ja se vety jalostetaan sitten metaaniksi.
Vantaalla nytkähti metaanin tuotantolaitoksen suunnittelu käyntiin. Tuotetaan siis vetyä, joka jatkojalostetaan metaaniksi, mitä käytetään voimalaitoksissa maakaasun sijaan kovilla pakkasilla. Lisäksi metaania voidaan käyttää liikennepolttoaineena.
Vetyä ei edelleenkään aio kukaan valmistaa liikennepolttoaineeksi. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Niin, kaavaillaan vedyn tuotantolaitoksia ja se vety jalostetaan sitten metaaniksi.
Vantaalla nytkähti metaanin tuotantolaitoksen suunnittelu käyntiin. Tuotetaan siis vetyä, joka jatkojalostetaan metaaniksi, mitä käytetään voimalaitoksissa maakaasun sijaan kovilla pakkasilla. Lisäksi metaania voidaan käyttää liikennepolttoaineena.
Vetyä ei edelleenkään aio kukaan valmistaa liikennepolttoaineeksi.olet vaarassa
- Anonyymi
hienoa kehitystä
- Anonyymi
soon nopea käänne oikeaan suuntaan
- Anonyymi
näillä mennään
- Anonyymi
ja tiedelehti kertoo samaa
- Anonyymi
nyt se vetyhomma jyrähti kovaa vauhtia käyntiin
kiitämme rys-sää - Anonyymi
jos ei venäläiset sukellusveneet liiku...
- Anonyymi
JA TB asemat odottaa valtion omistusta?
niihin vetytankkaus
hyvä lahja putinilta - Anonyymi
helposti etenee verkosta
- Anonyymi
Ja TB asemat?
- Anonyymi
Näin kertoo myös TM
kohta on vetyputkiverkosto koko pohjolassa - Anonyymi
Kaasuputket vetykäyttöön sitten joskus kun vetyä on niin paljon, että se riittää teollisuuden käyttöön. Se putki on kuitenkin aika rajoitetuilla alueilla ja sopisi huonosti laajempaan jakeluun.
Vetyautoilu on todella kaukana ja voi olla ettei toteudu koskaan kalleutensa ja hankalan jakelunsa takia. USAssa on kokeiltu kovin huonolla kokemuksella.- Anonyymi
Taitaa vety olla melko vaikea aine verrattuna metaaniin. Kaasuputkisto ei miltään osin sovellu vedyn kuljetukseen ja varastointiin. Kaasuputkiston osat eli putket, venttilit, varastosäiliöt, kompressorit, paineenalennusventtiilit ei vaan toimi vedyllä.
- Anonyymi
hyvää kansalle-ei lataaminen ole tulevaisuutta
saastuttavat kaivokset
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ymmärrän paremmin kuin koskaan
Roikut kädessäni ja vedät puoleesi. Näen kuitenkin tämän kaiken lävitse ja kaikkien takia minun on tehtävä tämä. Päästän475146- 3261918
Nainen, se auttaisi jo paljon minua
tuskissani, jos tunnustaisit sinulla olevan tunteita, vaikka et haluaisikaan suhdetta. Olisi upeaa tietää, että olen sin1131838Anja ja Janne
Eli nämä kosulan manipellet sai raploojan tubetuksen loppumaan,sitten selitellään uusimmalla videolla ettei heillä ollut701517Tässä epämiellyttävä totuus
Sinä olet henkisesti sairas ja se on epämiellyttävä totuus jota välttelet ja jota et halua kuulla sanottavan. Sinä elät681467- 811214
Elämäni rakkaus
Miten hirveästi haluaisin olla lähelläsi, halata sinua ja kuiskata monta kertaa, että rakastan sinua. Hyvää yötä! Mieh321213- 361056
- 421035
Mikä sinussa on parasta
Olet sellainen ihana kokonaisuus, että en löydä huonoa juttua. Mutta siis parasta. Tarmokkuus, pitkäjänteisyys, kädet, ä21984