Jos ei kaasuautotkaan lyöneet itseään läpi trafin tietojen mukaan yli kymmeneen vuoteen, niin miksi vetyautotkaan sen tekisi? Kaasuautojen myynti on vain vähentynyt kun täyssähköautojen myynti kasvanut. Kaasuautojen tankkausasemat selvästi halvempia kuin vetyasemat ja vähemmän lupaongelmia (vetyaseman räjähdysvaara)?
Voiko kaasuautoista peilata että vetyautotkaan ei tule kilpaa voittamaan täyssähköautoja vastaan? Puhutaan siis KANSALAISTEN näkökulmasta ja trafin tilastojen valoissa että mikä käyttövoima on TODISTETUSTI suosituin (valheiden sijaan).
Paljonko on muuten kaasuautojen ja vetyautojen polttoaine kustannukset per 100km tällä hetkellä SUOMESSA? Eli onko kaasuauto varsin kilpailukykyinen vetyautoon verrattuna esim. hankintahinta?
Miksi vetyautot voittaisi kaasuautot?
19
1619
Vastaukset
- Anonyymi
Kaasuautoilijoiden facebook ryhmässä moni pääsee maantieajossa 4kg/100km. Liekö kaupunkiajo sitten 5-6kg? Ja hinta kaasulle. Noin 1,40e alueesta ja kaasun tyypistä riippuen. Jos vetyauton 100km maksaa noin 10e, niin pelkästään jo polttoaineessa kaasuauto voittaa vetyauton. Kaasuautolla voi myös ajaa bensalla (pieni tankki), joten tankkausmahdollisuuksia löytyy PALJON enemmän vetyautoihin verrattuna tulevaisuudessakin kun pitäisi lähteä ajamaan pitkää matkaa.
... Mutta silti... miksi kaasuautot eivät ole yleistyneet bensa ja diesel autoja enempää edes Etelä-Suomessa missä on kohtuullisesti kaasuntankkausasemia? MIKSI vetyautotkaan sitten siihen yltäisi JOS vastaava määrä olisi tankkausasemia kuin kaasuautoilla? - Anonyymi
Neuvostoliitossa kokeilivat 100 megatonnin vetyautoa, mutta sehän otti ja räjähti.
- Anonyymi
Luulen että ihmisten vieroksuvat asenteet uutta tekniikkaa kohtaan on se suurin jarru. Voi olla että sama tulee tapahtumaan vetyautoille jos sähköautot tulevaisuudessa koetaan jo tutummaksi tavaksi autoilla.
- Anonyymi
Voi olla myös mukavuudenhalu ja helppous. Sähköauto on helppo ladata kotona, vetyauto pitää mennä tankkaamaan kauas.
- Anonyymi
Eihän vedyn olekaan tarkoitus olla tulevaisuudessa se AINOA vaihtoehto, vaan muiden päästöttömien energiamuotojen ohella yksi vaihtoehdoista.
- Anonyymi
Tuo on hyvä kysymys.
Kun kerta kaasuautolla ajaminen on halvepaa kuin bensa-autolla ja biokaasulla päästöt on minimaaliset, niin miksi ihmiset ei sitten osta kaasuautoja (siis siellä, missä on tankkauspahdollisuus).
Joku vika yhtälössä.- Anonyymi
EU on valitettavasti viestinyt hyvin selvästi, ettei (bio)kaasuautot kuulu tukevaisuuden vähäpäästöisiin valintoihin. Akku- ja sähköautomafia on siis onnistunut aikeissaan.
Biokaasuhomma on aivan liian halpaa, kenestäkään ei siinä tule edes miljonääriä saatikka miljardööriä vaan tuottajat on pienehköjä paikallisia toimijoita. Ihmiset saa tästä elannon, ei muuta.
Meillä on vajaa kaksi vuotta sitten ostettu kaasuauto, biokaasu on ilmaista vielä jonnekin kevään korvalle, tarjous oli siis 1200 kg tai kaksi vuotta ilmaiskaasut. Tämä kun loppuu, tankataan paikallista Mustankorkea Oy: n tekemää biokaasua 1,40 €/kg, pitkän ajan keskikulutus näyttää olevan 3,2 kg/100km. Eli kyllä tankkausasemalla naurattaa,
Vaikea on tällä hetkellä keksiä järkevämpää vaihtoehtoa autoiluun.
Meidän ajoilla tämä peli toimii 10-15 vuotta, kaasua näyttää saavan ja asemat vaan lisääntyy.
Aikanaan sitten ostetaan jotain muuta ja muistellaan kaihoisasti kaasuautoiluaikaa.
- Anonyymi
Jos vaihtoehtona olisi sähkö, kaasu ja vety 2030-luvulla liikkuisin lähinnä Etelä-Suomessa sekä sähköautojen latailu harmittaisi, niin valitsisin kaasuauton sen kokonaiskulujen, testattu jo monen vuoden ajan suomen ilmastossa ja paremman huoltoverkoston takia. Säästää rahaa ja vähemmän harmia tulevaisuudessa kaasulla ajellen.
- Anonyymi
Uusia kaasuautoja saa noin 25 000e, mutta malleja on turhan vähän. Käytettynä tarjontaa enemmän.
- Anonyymi
uomessa on noin 14 000 kaasuautoa ja noin 60 kaasutankkausasemaa. Infra on jo melko hyvä yli 10 vuoden jälkeen. Silti suosio on vähäistä vaikka kaasuautolla voi ajaa myös bensiinillä (pieni tankki), mutta vetyauto on sitten aina vain vedyn varassa.
Miksi vedyn kanssa kaikki olisi toisin kun auton hankintahinta ihan törkeen iso kaasuautoon verrattuna ja myös polttoainekulut vetyautolla korkeammat? Ei ole ulkomaillakaan lähtenyt nousuun vetyautoilu, niin miksi sitten suomessakaan kun ei edes kaasuautoilu lähde aidosti nousuun? - Anonyymi
Vetyfanaattisuus saa mielen humaltumaan ja tosiasioiden kieltäminen astuu kehiin. Kaasuautojakin vierastetaan autokaupoissa, joten miksi ei näin kävisi myös vetyautoille?
- Anonyymi
Kaasuautot johtavat edelleen ylivoimaisesti monessa maassa tilastoja vetyautoihin verrattuna.
- Anonyymi
Yllättävää ettei autotehtaita kaasuautot kiinnosta. Kovin vähän on malleja uusina tarjolla.
- Anonyymi
Jos kaasuautoille olisi aidosti kysyntää, niin moni autotehdas kyllä niitä valmistaisi, koska ne menisivät kaupaksi. Vähäinen kysyntä ei innosta investoimaan kaasuautoihin.
- Anonyymi
Onko suurin syy kaasuautojen alasajoon autotehtailla ettei meinaa päästörajoituksista uusista päästörajoista selvitä järkevällä tekniikalla eli kohtuullisin kustannuksin?
- Anonyymi
Toisesta ketjusta kommentti:
"Kysytään toisinpäin. Miksi kaasuautot eivät menneet kaupaksi vaikka maksaa kohtuullisesti esim. 30 000e, halvempi per 100km kustannus kaasulla kuin bensa/diesel/etanoli ja tankkausverkostoa on (jopa Suomessa noin 70 asemaa) plus pystyy myös ajamaan polttoaineella 9L turvin eikä ole täysin kaasusta riippuvainen?
Ladattiinko kaasuautoihin ihan samanlaisia suuria tulevaisuuden näkymiä aikoinaan kuten nyt vetyautoihin, mutta kansa ei niitä vain suostunut lopulta ostamaan, koska yksinkertaisesti vierasti niitä? Eikös silloinkin oltu todella varmoja että kaasuautot lähtee nousuun 2010 vuoden nurkilla, mutta toisin kävi.... eikä kansa suostunut niitä ostamaan eikä autoteollisuus myöskään niitä merkittävästi enään valmistamaan.
Ja nyt sitten koitetaan monessa maassa saada kaupaksi (lähivuosina) kallista vetyautoa (Hyundai Nexo maksaa nyt 80 000e Suomessa), saada ihmiset suostuteltu todennäköisesti kalliimman vetyenergian pariin per 100km kuin bensa/diesel/etanoli ja vielä puhuttua ympäri vähäisten vetytankkausasemien käyttäjiksi kun joutuu miettimään mihin kaikkialle sitä vetyautolla pystyy ajamaan. Ja sitten vielä kärsitään myös melko alkutekijöissä olevasta vetyautojen korjaamoiden puutteesta, jolloin perushuoltoihinkin moni joutuu ajamaan kauempaa vetyautoillaan.
Faktaa on että niitä "tulevaisuuden halpoja vetyautoja" ei ole vielä valmistettu eikä myyty (vertaa kohtuu hintainen 30 000e kaasuauto), "tulevaisuuden halpaa vetyä" jota ei vielä vetytankkausaseman pumpulla ole ja "tulevaisuuden vedyn teknistä läpimurtoa" ei ole vielä tapahtunut. On vain oletuksia joidenkin ihmisten toimesta.... tulevaisuudesta. Suuria TOIVEITA että niin tapahtuu."
https://keskustelu.suomi24.fi/t/18148314/ranskaan-rakennetaan-euroopan-suurin-vetykennotehdas - Anonyymi
Vetypommi. Ydfinpoksaus.
mutta vetyhän ei poksahtaessaan saastuta tekee vain vettä, eri awia sitten paljonko se vedyn tuottaminen saastuttaa. - Anonyymi
Kaasuautoja on todella vähän Euroopassa ja niiden myynti on vain laskemaan päin. Autotehtaat ei juurikaan enään valmista edes uusia kaasuautoja.
https://www-acea-auto.translate.goog/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-12-1-hybrid-22-6-and-petrol-36-4-market-share-full-year-2022/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Heikkoa on kaasuautojen määrän kasvu ja ilmeisesti vain laskemaan päin vuosittain.
https://www.aut.fi/tilastot/autokannan_kehitys/kaasuautojen_maaran_kehitys
Eikä ihmiset halua muuttaa normiautoja kaasuautoiksi edes, joten ei edes synteettisestä metaanista ole apua kun sen hintaakaan ei ole julkaistu.
"Tuettuja henkilöautojen kaasumuunnoksia tehtiin *** 5 kpl *** vuonna 2023. Tuen hakumahdollisuus päättyi jo vuonna 2022."
https://kaasuautoilijat.fi/2019/07/24/kaasuautomarkkinoiden-kehitys/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1054978Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631413289Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503165Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4192326Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2381442Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito121261- 761217
- 731190
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde311158Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1221059