Olen 45 vuotias mies. Teen kevyttä sisätyötä. Töiden jälkeen makaan vain sohvalla, mutta mielelläni pelaan tennistä, jos kaveri löytyy. Muuten ei liikuta kiinnosta, ei kävely eikä mikään. Jotenkin työ ja elämä on virikkeetöntä ja ympäristö myös.
Mikä minua vaivaa? Koen tästä syyllisyyttä. Lomilla ulkomailla olen koko ajan liikenteessä ja ulkona. Siellä en kännykkään juuri koskekaan, koska on mielekkäämpää tekemistä.
Kokemusta ja neuvoja?
Kun töiden jälkeen ei jaksa sohvalta ylös
8
167
Vastaukset
- Anonyymi
No itse olen kännykkäriippuvainen. Jossain käymisen jälkeen ei jaksa paljon liikkua sohvalta makaamasta. Tosin ongelmana myös se, etten syö tarpeeksi monta ateriaa päivässä.
Varastoraudan puutettakin on ollut. Syön rautaa ja nyt on jaksavampi.- Anonyymi
Mies vai nainen?
- Anonyymi
Se väsymys johtuu vain liiasta hiilihydraatista.Pienennä hiilihydraatit 200g päivä niin ei väsytä.
Yleensä väsymyksen lisäksi samalla lihoo koska hiilihydraattipitoinen ruoka on lihottavaa.Itse saan siitä väsymyksen lisäksi kovaa päänsärkyä.- Anonyymi
Hiilihydraateista on erklaisia oletuksia ja väitteitä. Ainakin pitkäikäisyyden osalta hyvien hiilareiden väitetään olevan varsin kelvollista syötävää:
https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/b184ba19-9990-44b6-bc80-7706d5995db2
"Tutkimuksen mukaan ”pitkäikäisyyden ruokavalio” on hiilihydraattipitoisuudeltaan kohtuullinen tai korkea ja siinä suositaan hitaita hiilihydraatteja. Proteiinin saanti on vähäistä, mutta riittävää ja proteiini on pääosin kasviperäistä."
- Anonyymi
Turhautumista olen kokenut, se on viheliäistä, vaikka siihenkin pitäisi tottua. Sitä paitsi toimettomana olemisesta voi löytyä luova oivallus, harvoin se hosuessa löytyy. Sinulla on kai liian pitkään ollut samanlaista olemista kotona. Ei siinä auta kun keksimällä keksiä tekemistä. Liikkumattomuudesta on se haitta, että elimistö ei sitä kestä vuodesta toiseen, alkaa paikat prakata. Siksi kannattaa pinnistellä kunnon takia. Jos menet tennispaikkaan, eikö sieltä löydy paria jos vähän kyselee ja sopii etukäteen tapaamisia. On jo piristävää jos on mitä odottaa. Tietenkin on paras tehdä juuri sitä liikuntaa mikä on mieleisintä.
- Anonyymi
Kun tulet kotia ahtaat ruokaa tai jotani suuhusi? miten on veriarvojesi laita? Nousisiko sokeri arvot syödessäsi? Se väsytää.Kuin yksinäisyys ja lattea elämä.Tarkista ruokasi mitä syöt.Vaikka inhoat kävelyä.Laita se älypuhelin oikeasti äänetön ja poiis silmistä.On 1 masenuksen aihuttaja. Syötyäsi oikeasti lähde vaikka roskat viemän ulos ja kävele edes 30 minuttia sinä asuntosi lähellä.Huomat paltuasi takaisin kotia:jo 2 viikon päästä elämäsi töiden jälkeen ja filiksesi mutuneet.
- Anonyymi
Jos on säännölliset rytmit (mulla ei ole), on mun arvauksena suhteellisen helppoa pistää liikunta osaksi aikatauluaan. Sadekaan ei saa estää, koska sää on pääsääntöisesti aina huono tai vajaa. Talvella en ole onnistunut juuri liikkumaan, vaikka oli ideana, koska sää on toivoton ja useimmiten on pimeä.
-Voi olla kaupunkipyörä (mulla kilometrien päässä).
-Oma pyörä helppo saada pihalle (mulla pitäisi raahata kuusi kerrosta, että ei tässä asunnossa, mutta ei usein paranna tilannetta, koska vain uusimmissa saattaa olla hissi, jonne sen saa, ja pidän ylemmistä kerroksista).
-Voi olla hyvä metsä ulkouluratoineen, kun kävelee ja hiihtää, jossa on melko kliffaa ja ei paljon jengiä, ja siellä on vain sportteja (mulla ei kyseistä paikkaa ole lähistöllä, ja priorina ei korkealla asunnon valinnassani).
-Liikuntaharrastuksia, niitä mulla ei enää ole siten, että pakottavia tai/ja kiinnostavia. Ne voisi olla lähellä.
-Uimahallisssa voisi käydä, mutta liian kaukana.
-Yksi kaveri (tunnin matka) ehkä olisi valmis lähtee useammin sinne tänne, mutta aikatauluja vaikea sopia ja turhaa stressiä, ja se ei jaksa samaa rundia kuin minä.
-Helppohoitoinen koira, ei sovi mulle koira, kun en jaksaisi, vaikka vähän kiinnostaa.
-Turvallinen liikkua iltaisin ja yöllä (en halua vahingoittua enkä saada syytettä).
-Kiinnostavin kävelyalue lähellä (mulla 1-1,5h bussilla kokonaisuudessaan).
-Ostosreissujen yhteydessä (ei yleensä sovi sään, muiden tekemisten, päivän, valomäärän, vireystilan kanssa yhteen, ja käyn yleensä vain kerran viikossa kaupassa ruokaostoksilla, ja jää sitten vielä isommat putiikit, joissa käyn harvoin, mutta osa liikuntaani.
-Jos on duunissa jossain, voi liikkua sen jälkeen haluamassaan paikassa tai rakennuksessa.
-Jos ei ole duunissa tai on vapaalla, voi kahvien ja nesteytyksen jälkeen lukea uutiset, tehdä muuta - netissä tai ei - ja sitten syödä puolikkaan lounaan ja lähteä ulos, sovittaen ajan mahdollisesti ei-ruuhka-aikoihin ja valoisaan (myös lämpimintä).
On syytä pakottaa asioita, kuten olen toisessa ympäristössä tehnyt aikanaan, ja liikunta ei silloin ollut mukavaa, vaan tuskaista, kun lähtee pakottaen, ja aivan aivomuodossa, jossa energiaa ei kehossa, kuin lähtisi kylmiltään tekee lihastreeniä, jota teen kerran tai kaksi (jos jaan) viikossa ja juuri kylmiltään.
Tässä on kyse esteitä päin menemisestä, joita on muitakin ja ongelmia tulee, joita kaikkia en voi poistaa aggressiivisella otteella, koska haitta on suurempi kuin hyöty. Onko riski järkevä ja miten minimoida potentiaaliset ja varmat haitat.
Käyttäen soveltuvampia aikoja liikuntaan aggressiivisesti, on se keino, joka mulla on listalla, joka onnistuu vain aggressiivisesti ja osittaisilla uhrauksilla, ja se on priorisoitava siten riittävän korkealle ja pysyvästi.
Olenko siihen valmis, säilyykö aggressiivisuus/vitutus? Pysyvä muutos? Epäilen vahvasti, mutta vuosien vaikeuksian jälkeen olen motivoituneempi ja varmasti en anna tulevan kesän mennä hevillä ohi, vaan panostan tällä kertaa enemmän. Viime kuukausi on ollut liian heikkoliikunnallinen (ei ihan surkea, vähän kunto noussut), ollut ongelmia, esteitä, mutta täytyy ottaa tiukempi linja nyt, siitä huolimatta. - Anonyymi
mittaa verenpaine ja veren sokeri jos ne on kunnossa olet voitonpuolella.
kun nuo on vinossa niin tee heti korjausliike.
ketokeeninen tiukka ruokavalio ja 100mg d-vit.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1211881
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1481837Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill561572Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1691410Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1771385- 1531353
- 521228
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761183- 591168
- 1191065