Suomessa alettiin myymään akkusähköautoja sanottavasti vuonna 2015.
Nyt näiden akut alkavat olla elinkaarensa päässä eli 7 vuoden ikäisinä.
Ei vaikuta kovin hyvältä.
Vetyauto on myös tästä näkökulmasta järkevin.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ensimmaisten-sahkoautojen-akut-ovat-elinkaarensa-paassa-suomessa-etsitaan-ratkaisuja-akkujen-uusiokayttoon-ja-korjaukseen/
Akkusähköautojen akkujen kestoikä
22
83
Vastaukset
- Anonyymi
Vetyauto on tosiaan järkevin myös ympäristön kannalta.
https://yle.fi/uutiset/3-12079587- Anonyymi
Näin on vaikka akkusähköautoijat muuta väittävätkin.
Esimerkiksi markkinoille vuonna 2024 tulevan Renault Scenic vetyauton elikaaripäästöt ovat 75% pienemmät kuin tavallisella akkusähköautoille.
https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/renault-scenic-palasi-kuvioihin-sarmikkaana-konseptina-vetysahko-scenic-saapuu-2024/ - Anonyymi
Akkusähköautojen akuissa tikittää ympäristöpommi.
https://tekniikanmaailma.fi/kiinassa-tikittaa-ymparistopommi-ensimmaisen-aallon-sahkoautot-ovat-elinkaarensa-paassa-ja-80-prosenttia-akuista-kulkeutuu-pimeille-markkinoille/ - Anonyymi
Kyse ei ole ympäristöstä vaan siitä kuka pyörittää sirkusta ja käärii rahat
- Anonyymi
ÄLä USKO vetyHULLUA!!! Spämmää täySin perättömiä vetyuutisia!!!
VETYAUTOJA EI ENÄÄ KUKAAN TEE!!
Vetyä ei Ole missää saatavana!!!
KaIKKI MAAT OVAT LUOPUNEET VEDYN VALMISTUKSESTA!!!
ÄLKÄÄ USKOKO VALEHTEVAA VETYHULLUA!!!- Anonyymi
Näköjään, tänne ei edelleenkään pysty kirjoittamaan vetyautoista niim ettet sinä hörhö kommentoisi niitä.
Mikset riehu sähköautopalstalla?
- Anonyymi
Nythän jo ennakoidaan että kovimmilla pakkasilla sähköautoilua rajoitetaan kuin myös sähkösauna lämmittämistä. No eihän ne sähköautot muutenkaan toimi moitteettomasti pakkasilla joten pakostakin tulee ajeluun taukoa.
- Anonyymi
Kuinka pakkasella tehdään vetyä ylijäämäsähköllä?
- Anonyymi
Yhdellä kunnon sähkösaunomiseen käytettävällä energialla ajetaan sähköautoa 100 km.
- Anonyymi
Polttokennoautossa on myös kookas vanheneva ajoakku. Polttokenno yksinään ei tee vetyautosta käyttökelpoista.
Vihreää vetyä ei myöskään pysty valmistamaan jos sähköstä on puutetta. Vetyauto matka vaatii yli kolme kertaa enemmän sähköenergiaa elektrolyysin huonon hyötysuhteen vuoksi kuin sama matka sähköautolla.- Anonyymi
Vetyauton akku on huomattavasti pienempi kuin akkusähköautossa.
Lisäksi vetyauton akun purku- ja lataussykli on huomattavasti akkuystävällisempi kuin akkusähköautossa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetyauton akku on huomattavasti pienempi kuin akkusähköautossa.
Lisäksi vetyauton akun purku- ja lataussykli on huomattavasti akkuystävällisempi kuin akkusähköautossa.Vetyauton akut joutuvat paljon kovemmalle kun niitä puretaan ja ladataan moninkertaisesti useammin sähköautoon verrattuna. Vetyautossa sähköä purskutetetaan ajossa jatkuvasti edestakaisin kun sähköauton akut ladataan kerran pari viikossa.
Ja tuossa artikkelissa sanotaan että nyt aletaan tutkimaan miten akkuja sitten tulevaisuudessa kierrätetään kun niitä alkaa tulemaan joskus vuosien päässä kierrätettäväks. Opetelkaa lukemaan. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetyauton akut joutuvat paljon kovemmalle kun niitä puretaan ja ladataan moninkertaisesti useammin sähköautoon verrattuna. Vetyautossa sähköä purskutetetaan ajossa jatkuvasti edestakaisin kun sähköauton akut ladataan kerran pari viikossa.
Ja tuossa artikkelissa sanotaan että nyt aletaan tutkimaan miten akkuja sitten tulevaisuudessa kierrätetään kun niitä alkaa tulemaan joskus vuosien päässä kierrätettäväks. Opetelkaa lukemaan.Höpöhöpö.
Ja kuten artikkelissa mainitaan ovat ensimmäisten Suomessa myytyjen sähköautojen akut tiensä päässä.
Nyt vasta aletaan miettimään että mitä niille romuakuille tehtäisiin.
Mikä tilanne on seuraavan 7 vuoden päästä kun niitä romuakkuja alkaa tulemaan kiihtyvällä vauhdilla? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Vetyauton akut joutuvat paljon kovemmalle kun niitä puretaan ja ladataan moninkertaisesti useammin sähköautoon verrattuna. Vetyautossa sähköä purskutetetaan ajossa jatkuvasti edestakaisin kun sähköauton akut ladataan kerran pari viikossa.
Ja tuossa artikkelissa sanotaan että nyt aletaan tutkimaan miten akkuja sitten tulevaisuudessa kierrätetään kun niitä alkaa tulemaan joskus vuosien päässä kierrätettäväks. Opetelkaa lukemaan.Vetyauton käyttö vastaa nykyisiä itselataavia hybridejä.
- Anonyymi
Näinhän se on
- Anonyymi
Löytyy myös vastakkaisia tutkimuksia. Samoin sähköautot nyt ryhmässä on kyselyitä oikeasta elämästä mitä soh arvo (state of health) näyttää mittaristossa. Ja varmasti nämä 2010-luvun alkupuolella valmistettut akut ovat olleet huonompia teknisesti (akkukemia) kuin nykyiset 2020-luvulla valmistettut akut kun vielä yleensä jäähdytyskin on niistä vanhemmista puuttunut. Jos autoa ladataan aina vain pikalaturilla, niin se luonnollisesti heikentää akun käyttöikää, mutta kyllä suurinosa lataa hitaammin kotona yön yli halvemmalla sähköllä joka lisää akun käyttöikää.
"Akkujen kestoikä näyttää olevan paljon pidempi kuin autovalmistajatkaan ovat uskoneet. Eniten dataa on kertynyt Nissanin ja Teslan akuista, ja näyttää, että normaalin auton elinkaaren jälkeen akun energiasisällöstä on yleensä jäljellä yli 80 prosenttia. Nissanin tutkimuksien mukaan sen akut kestävät käyttökelpoisina keskimäärin 22 vuotta. Tämä on selvästi pidempään kuin valmistajat haluavat millään autoilla ajettavan."
https://tekniikanmaailma.fi/sahkoauton-akun-vaihtaminen/
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/suomalaisen-tesla-taksin-mittarissa-on-yli-400-000-kilometria-yksi-eniten-ajetuista-koko-maailmassa/6546344
"Nyt toteutuvalla akuston kuntoisuuskäyrällä tämä Leafi olisi 200 000 kilometriä ajettuna noin 85% SOH, eli noin 31,9 kWh:n ja 300 000 kilometriä ajettuna noi 77% akulla varustettu erinomainen sähköauto vähän lyhyempien matkojen autoksi. "
https://www.autotie.fi/tien-sivusta/sahkoautoileva-motoristi/sahkoauto_nissan_leaf_100000km_kayttajakokemus
.... ja näitä sähköautojen akkujen tutkimuksia on paljon netissä kun viitsii googlettaa...
Ja sitten se tärkein kysymys: Jos akku on vaikkapa 80% enään uudesta esim. 10v kohdalla, niin onko se todellakin "loppu" ja pitää ehdottomasti vaihtaa? Eli jos uutena autolla pääsisi 200km, niin 160km toimintasäde on sitten aivan mahdotonta? Tai 300km uutena, niin 240km aiheuttaa harmaita hiuksia? Jokaisen pitää sitä itse pohtia milloin akku on todellakin "loppu". Väitän että tälläisille alentuneille toimintasäteille löytyy myös oma ostajakuntansa eli perheen kakkos autoksi vaikka akku olisi enään 50% 20 vuoden päästä, sillä kakkosautolla sitten ajetaan sitä lähiajoa vain kauppaan ja harrastuksiin, joten se palvelee todellisuudessa vielä pitkään alkuperäisellä akulla. Mutta vetyautolla tämä ei onnistu vaan tulee todellakin 15v raja vastaan ja todennäköisesti se romutetaan joka on luonnon kannalta huono asia.
https://keskustelu.suomi24.fi/t/17431795/vetyautot-tullaan-romuttamaan-15v-ikaisena-
Väitän että tämän ketjun aloitus oli jälleen kerran tarkoitus mustamaalata sähköautoja kun vetyautojen fiksuutta ei pystytty perustelemaan, jotta omat edut vetyautojen parissa toteutuu esim. oma työpaikka vetytaloudessa. - Anonyymi
Myös akkujen tutkiminen tulevaisuudessa helpottuu ja voi viedä auton akun jonnekkin testattavaksi ennen sähköauton ostamista. Tulevaisuudessa varmaan Suomessakin autotohtorilla vastaava palvelu. Tutkimus varmasti rauhoittaa mieltä että uskaltaako jotain sähköautoa ostaa.
https://www.uusiteknologia.fi/2021/11/26/audi-kehitti-kuntotestin-sahkoautojen-akuille/ - Anonyymi
Akkujen kestoiästä oikeasta elämästä Nissan sähköautot facebookista:
https://www.facebook.com/groups/nissan.sahkoautoilijat/posts/1682514708766979/ - Anonyymi
Aivan sama homma kuin polttomoottoreiden kohdalla: suurin osa akuista kestää koko auton elinkaaren (20 vuotta) ja osa hajoaa matkalla. Hajoavat akut voi korjata tai vaihtaa toisesta romutukseen menevästä autosta.
Eli aivan sama kuvio kuin polttomoottoreilla, vaihteistoilla, yms. Nyt on vain vähemmän osia. - Anonyymi
Toyota lupaa että 10v / 1 miljoonan km ennen kuin range on pudonnut 70% tasolle.
Aika harva ajaa edes puolta tuosta eli akun kapa tippuisi eneintään 85% tasolle.
Tippuminen siis Toyotan takuun mukaan enintään 3% per 100.000 km.
Joissain Toyotan materiaaleissa sanotaan akun ikääntymistavoitteen olevan ettei tipu tuona miljoonan km aikana enempää kuin 90% tasolle, eli 10% tippuminen.
Useimmille tuo riittää liki koko elämän ajaksi ja tuskin kukaan samalla autolla koko elämää ajaa.- Anonyymi
Vetyauton koko vetytekniikka pitää vaihta 5-10v välein koska vety syövyttää alumiinia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap172204Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842158- 1011407
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101386Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663841257Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461198Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.251906- 78889
Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173874- 63864