Ystävä ei enää välitä

Anonyymi

Minulla on 40 vuoden tiivis (nuorena) ystävyyssuhde. Nuorena aikuisena aloin tajuta, että ystävyydessä on säröjä. Ystäväni kanssa tapaamisten sopimiset hankaloituivat ja kun hänellä oli kriisi, hän ei koskaan turvautunut minuun millään tavalla. Minä olen kyllä häneen ja siksi tunnenkin itseni petetyksi, en koe olevani tärkeä. Miehet ovat olleet hänelle aina ykkösasia ja menneet edelle. Harmittaa, että olen itse koko ikäni arvostanut häntä ja ystävyyttämme niin paljon. Minulle hän on ollut se paras ystävä. Hän itse aina puhuu kauniisti ja selitykset ovat monet. Harmittaa, että olen tavallaan elämässäni jättäytynyt ystävyyssuhteissa tämän ”yhden kortin” varaan. Koko elämämme ajan, minä olen aina ehdottanut tekemistä ja ollut aktiivinen ystävyydessämme. Ystävääni on vaikea kuvailla, hänestä pidetään paljon, mutta hänellä ei ole sellaista naisten välistä solidaarisuutta tai innostusta tyttöjen iltoihin. Hän esittää kyllä niin ja tuo naisasiaa esille ja on olevinaan feministi. Kuitenkin kaikesta paistaa läpi se, että mies ja miehen miellyttäminen on aina ykkönen hänen elämässään. Näin pitkän ystävyyden ei voi vain antaa hiipua pois, vai voiko? En jaksa alkaa selvittämään asioita, sillä hän suuttuu. Olen pohtinut, että onko hän jotenkin narsistinen, sillä aitoa empaattisuutta on vaikea hänessä havaita. Mitä ajattelette kuvauksen perusteella?

2

91

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vaikutatte aivan erilaisilta, yhteensopimattomilta. Jos sovitte yhteen joskus ennen, ette minun nähdäkseni sovi enää.

      Vaikutat itse tosi kriittiseltä hänen suhteensa. Arvostelet ja moitit vähän kaikkea kaikkea hänessä. Itsestäsi löysit vain sen huonon puolen, että olet jättäytynyt yhden kortin varaan. Ystävästäsi löysit paljon enemmän huonoja puolia. Kyllä tälläisen kaksijakoisen asenteen itseensä voi vaistota, vaikka et koskaan kritisoisi häntä kasvotusten. "Hänestä pidetään paljon" kertoo siitä, että hänellä kyllä riittää muutakin seuraa. Sinä taas olet jäänyt vähän lehdelle soittelemaan, haikailemaan tuon ystäväsi perään. Miksi? Hae uusia ystäviä.

      Katkaisin lopulta itse yhteyden omaan ystävääni, jonka koin suhtautuvan itseeni tuolla tavoin kaksijakoisesti. Koin, ettei hän ollut ihan aito, vaan selän takana eri kuin kanssani. Muutenkin koin hänen pitävän itseään minua parempana. Lopulta hänen omasta puheestaan sitten selvisikin, että epäaito hän oli ollutkin. Hän oli halunnut vaikuttaa minuun tietyllä käytöksellä, saadakseen minut muuttumaan mieleisekseen. Sellaiset yritykset on aina tuomittu epäonnistumaan.

      Koska siinä vaiheessa jo itsekin suhtauduin kaksijakoisesti häneen, ja koska en pitänyt koko tilanteesta enää mitenkään, en hänen suhtautumisestaan itseeni, enkä omasta suhtautumisestani häneen, jätin kaiken yhteydenpidon. En vihaa häntä, mutta en täysin pysty kunnioittamaankaan. Kaikkein vähiten viitsin olla hänen ylemmyydentuntonsa kohteena.

    • Anonyymi

      yhden kortin varan koskaan elämässä ei voi mitään jättää.On vain katkaistava napanuora. Minullakin oli ystäviä,olin ihanin paras ystävä kun lapset jäätettiin hoitoon ilmasiksi tietysti.Kun masensi ja piti päästä pailaa,milloin aviokrisiä, eroja ymm.Menin se lanka olin ystävä vain silloin kun minua tarvitiin! Mies ystäväni tietysti kamala,hänhän vei tilan lasten hoidolta ymm. Yritettiin tuoda jo toista sukupolveakin ,sanoin ritää , ihan omat lapsen lapseni.Siihen loppu käytänössä ystävyys,parikin. En ollutkaan se ihana kiva kun osasin sanoa ei!Elämä opetaa huonot ystävys suhteet,jätän taakseni. Sulkee vain oven ja aukaise uusia ovia,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      70
      2012
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1559
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      145
      1448
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1318
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1260
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      274
      1090
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      1002
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      124
      991
    9. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      110
      967
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      51
      802
    Aihe