AutoBild testasi ähköautojen toimintamatkan 130 km/h nopeudella.
Parhaiten kokeessa pärjäsi Tesla Model 3, jonka Performance-malli ylsi yhtäjaksoisesti 130 km/h nopeutta ajaen 337 kilometriin.
Tuloksissa seuraavina olivat KIA EV6 AWD (305 km), BMW i4 M50 (299 km), Hyundai Ioniq 5 RWD (261 km), Polestar 2 Single (254 km), Volvo XC40 Recharge (227 km), Mercedes-EQ EQA 250 (222 km), Mercedes-EQ EQB 350 4Matic (200 km), Opel Combo-e Life (171 km), Peugeot e-Rifter (164 km) ja Mazda MX-30 (140 km).
Mitähän iloa on sähköauton 5-6 sek 0-100 kiihtyvyysarvoista, kun pikkuautoilla pääsee paljon nopeammin ja vaivattomimmin perille?
Sähköautolla ei kannata ajella edes 130 km/h nopeuksilla
19
344
Vastaukset
- Anonyymi
Mercedes 444km !
https://jesmb-de.translate.goog/11716/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp- Anonyymi
Hinta alk 155000 euroa!
- Anonyymi
Osta Mercedes ja tuet silloin suomalaista työtä. Suomessa valmistetaan sähköautoihin akustoja.
- Anonyymi
Mökille on 330 km, joten se riittävä matka. Puolet matkasta moottoritietä, puolet maantietä ja pienempiä. Mökillä on sähköt, joten lataus onnistuu omalla tontilla. Nyt mennään plugarilla, seuraava on sähköauto.
- Anonyymi
Prius vaihtuu sähköautoon myös minulla.
- Anonyymi
Jos tulisi sellainen laki, että polttomoottoriautojen tankki saa olla vain max 10 litraa, niin se pudottaisi ne samalle viivalle sähköautojen kanssa. Silloin kukaan ei varmasti ostaisi enää muita kuin sähköautoja. Ihme ettei hallitus tätä keinoa ole hoksannut.
- Anonyymi
https://autot.veho.fi/vaihtoautot/mercedes-benz/eqs/1415196/
Yksikään tämän kokoluokan bensiinillä kulkeva auto ei kulje 130km/h 444km matkaa.
https://jesmb-de.translate.goog/11716/?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=fi&_x_tr_hl=fi&_x_tr_pto=wapp - Anonyymi
Tällainen laki taitaa jossain maassa jo olla, koska monessa kaasuautossa ja lataushybridissä on vain 9 l bensatankki. Varmaankin jollain tärkeällä markkina-alueella tankki saa olla enintään tämän kokoinen, jotta auto lasketaan ecomalliksi, joka saa roimat veronalennukset.
Pitkien välimatkojen Suomessa tällainen tankki on kyllä pelkkää kiusantekoa. Ei ole tällaisella autolla mitään virkaa maamme pohjoisosissa, missä pitäisi pahimmillaan tehdä varikkopysähdys jokaiselle eteen tulevalle huoltoasemalle ja matka katkeaisi, jos joltain asemalta ei saisi hörppyä.
No, patteriautoillahan tämä matkan katkeaminen on ihan realistinen mahdollisuus (esim. HS artikkelin Norjan reissu)., mutta sehän nyt vaan kuuluu lajin viehätykseen, että homma toimii yhtä hyvin kuten polttomoottoriautoilu 50 vuotta sitten - perille pääsee, mutta voi mennä matkaan päivä enemmän.
- Anonyymi
Eikai se "kannata" ajaa 130km/h millään autolla.
- Anonyymi
Juu, voi tulla kalliiksi.
- Anonyymi
Kunnon pakkasilla voi normi 80 km/h maantieajon kulutus olla yhtä iso kuin kesäisellä 120 km/h moottoritienopeudella. Syynä mm. suurempi ilmanvastus (pakkasilman tiheys kymmeniä % suurempi kuin kesähelteillä).
Kovin pitkälle ei patteriautoilla pötkitä talvellakaan.
- Anonyymi
Ongelma on se, että useimmissa sähköautoissa ei ole vaihteistoa ja sähkömoottorin energiatehokkuus heikkenee kierrosten noustessa.
- Anonyymi
Ja miksi sitten polttomoottoriautoissakin kulutus nousee reippaasti kun nostaa nopeutta tuohon samaan 130 km/h? Monet bensa-autotkin kuluttavat moottoritiellä 130 km/h nopeudella 20-30% enemmän kuin nopeudella 100 km/h. Ja ero on vielä suurempi jos vertaa nopeuteen 80 km/h.
- Anonyymi
Ja muuten, vaihteistolla ei olisi mitään vaikutusta kulutukseen sähköautoissa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja miksi sitten polttomoottoriautoissakin kulutus nousee reippaasti kun nostaa nopeutta tuohon samaan 130 km/h? Monet bensa-autotkin kuluttavat moottoritiellä 130 km/h nopeudella 20-30% enemmän kuin nopeudella 100 km/h. Ja ero on vielä suurempi jos vertaa nopeuteen 80 km/h.
Polttomoottoriautoissa auttaa se että moottorin hyötysuhde paranee korkeammalla kuormalla ja siksi suhteellisesti kulutuslisäys ei ole aivan niin suuri. Toki pitää muistaa että yleisesti polttomoottorin hyötysuhde parhaimmillaankin on huono, eli korkeampi kuorma tekee siitä vain vähemmän huonon.
- Anonyymi
Ei ainakaan Suomen teillä...hyvä jos 80km/h on järkevä nopeus.
- Anonyymi
Sähkömersulla pääsi ainoastaan 444km 130km bopeudella. Normaaliajossa heittämällä 700km.
- Anonyymi
Eikä unohdeta sitä palstan vakiohokemaa, miten kaikki ajavat keskimäärin 50 km päivässä 😅
Eli kukaan ei tarvitse pidempää rangea, ja ihan sama meneekö siihen matkaan tunti vai puoli tuntia 👍
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Martinan uusi poikakaveri
Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu2042975Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.
Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva2391560Laita mulle viesti!!
Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus921422- 881322
Vanhemmalle naiselle
alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e401246Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen
No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.1481186Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin121148Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!
"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze119969Miehelle...
Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät89902Tuntuu liian hankalalta
Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.44783