Saksan sähköautoilun mallioppilaana pidetty kaupunki palasi takaisin dieselbusseihin.
Syynä mm. akkusähköbussien mitättömän lyhyt toimintamatka ja järkyttävän vaivalloinen lataus.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/4639440
Vetybussi onkin järkevin kun haetaan päästötöntä bussikalustoa.
Nyt mennään jälleen yhtä kokemusta rikkaampana dieselillä.
Saksan mallioppilas luopui sähköbusseista
13
115
Vastaukset
- Anonyymi
Vetyauto onkin järkevin ratkaisu päästöttömään autoiluun.
- Anonyymi
Miksi siellä kuitenkin hankittiin dieselbusseja eikä vetybusseja?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miksi siellä kuitenkin hankittiin dieselbusseja eikä vetybusseja?
No virheitä sattuu kaikille.
- Anonyymi
Venäjän edullista öljyä pulppuaa rööriä pitkin ja muutenkin ovat ystäviä keskenään!!🤣🤣😂😅😭
- Anonyymi
Saksa onkin takapajuinen maa. Helsingissä sähköbussit vaan lisääntyy ja täällä on kehitetty helppo lataus. Jos sähköbussin akuston lataus näyttää vähäistä latausta, bussi ajaa Rautatientorilla (keskustan suuri päätepysäkki) latauspaikalle ja nostaa virroittimen ylös kytkentälaitteeseen. Sitten kuski lähtee kahvitauolle ja kun tulee aikataulun mukainen lähtöaika, akusto on täynnä ja matka jatkuu. Aika harvoin nuo sähköbussit näkyy niissä latauspaikoissa käyvän. Pitkiä reittejä ajavilla nivelsähköbusseilla samanlainen latauspaikka on päätepysäkeillä. Eikä se varikkolatauskaan ole vaikeaa. Yöparkkeeraukseen mennessä kuski kytkee latauspiuhan kiinni ja aamulla linjalle lähtevä toinen kuski irroittaa piuhan.
- Anonyymi
Yksi latauskerta päivässä ei riitä sähköbusseille on käytävä useammin lataamassa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Yksi latauskerta päivässä ei riitä sähköbusseille on käytävä useammin lataamassa.
Ehkä, mutta Helsingissä on rakennettu useita laturipaikkoja pitkin reittejä. Ja bussit ovat aika usein jonkin aikaa muutenkin paikallaan tietyillä pysäkeillä kuten tuolla Rautatientorilla.
- Anonyymi
Saksalle kelpaa vain ecitaro eikä mikään bydi.
- Anonyymi
Trollikat, eli johdinbussit on keksitty jo aikoja sitten. Mikähän ihme siinäkin on, että sellainen ei enää nykyään kelpaa?
- Anonyymi
Vai sähköbussien lataus vaivalloista. Kuski laittaa sähköbussin ruutuun, ottaa latauslaitteelta sähköpistoolin, avaa bussin luukun, ottaa latausliittimen suojamuovin pois (pölysuoja) ja tökkää pistoolin kiinni. Ja sähköbusseilla pääsee noin 300km kaupunkiliikenteessä (HSL).... tosi vaivalloista. :D
Mutta vetybussit pitää tankata erikseen. Tankkari hakee vetybussin ruudusta, ajaa 100-300m varikon vetytankkausasemalle, laittaa vetypistoolin bussin kylkeen kiinni, odottaa noin 20min (peilattu aika kaasubusseihin), lähtee hakemaan toisen vetybussin kävellen, ajaa toisen vetybussin tankkausasemalle... odottaa hetken jotta ensimmäisen vetybussin tankkausaika on tullut täyteen, pistooli irti bussista, ajaminen ruutuun.
Vetybussin tankkarin palkka pitää myös maksaa kun sähköbussin kuljettajalle ei käytännössä mitään kun noin minuutti menee pistoolin asentamisen ja irroittamisen prosessiin. Se on myös kuluerä lisää kun vielä vetytankkari myös on joskus sairaana ja lomalla (tuuraaja), joka on kaikki pois voitoista. - Anonyymi
"Tekniikka&Talous kertoo saksalaisten hämmästelleen sitä, että Wiesbadenin seudun joukkoliikennettä hoitava Eswe ilmoitti tilanneensa 24 dieselnivelbussia.
Poikkeukselliseen ratkaisuun jouduttiin hädän edessä, sillä saksalaisen Omnibusrevue-julkaisun mukaan Wiesbaden on saanut tarvitsemastaan 220 sähköbussista käyttöönsä vain puolet."
220 tilattu, noin 110 tullut varikolle, hätävarana tilattiin 24 diesel bussia. Ja sitten aloitus kerrotaan aivan toisin. Jep jep mitä valehtelua. - Anonyymi
Aloittaja voi opiskella joukkoliikennefoorumilta miksi HSL kilpailutuksissaan vaatii nimenomaan sähköbusseja. Niistä on jo kolmen vuoden kokemusta kertynyt pääkaupunkiseudulla ja useat muutkin linja-autoyhtiöt siirtyvät paikallisliikenteessä sähköbusseihin.
- Anonyymi
Ne ketkä on oikeasti kiinnostuneita vety busseista, voi seurata noista linkeistä Ruotsin kokeilua.
Ruotsissa on Gävle yrittänyt ottaa vetybussit käyttöön. Eikä toimi. Toivotetaan onnea Jyväskyläläisille, jos suomalaiset onnistuvat paremmin.
https://www.arbetarbladet.se/2024-03-04/nyinkopta-bussar-stod-still-i-tva-ar-kunde-inte-tankas/
https://sverigesradio.se/artikel/satsade-skattemiljoner-pa-grona-bussar-gick-inte-att-tanka
https://www.bussmagasinet.se/2024/03/gavleborg-mangmiljonsatsning-pa-vatgasbussar-som-stod-stilla/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .734258Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503075Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631323040Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3952126Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2131231Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111193- 731162
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde291034- 611022
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111973