Hintojennousu

Anonyymi

Miten olet pärjännyt, kun hinnat ovat nousseet?

Tämä näkyy erityisesti pienituloisten elämässä, kun se 30 € kuun lopussa olisi kyllä tarpeen.

Itse olen lisännyt kotiruoan tekemistä ja otin varastossa olleen vanhan mikron käyttöön. Olen ollut aikaisemmin laiska ruoanlaittaja, vaikkakin osaan kyllä ja siis tavallaan syönyt nyt parempaa ruokaa viime viikot.

Eilen käytiin Mäkkärissä ja tyrmistyin, kun hampurilaisten hinnat olivat nousseet huimasti : Triplechili oli 3,80 € ja juustokin peräti 1,80 €!

Perussetti Triplechili ja iso pirtelö siis maksoivat melkein 7 €. Tuota hintaa en ole valmis Mäkkärin tavarasta maksamaan. Kahdella tuollaisella annoksella pääsee jo syömään sushibuffettiin.

Menin kotiin syömään itsetehtyä cesarsalaattia ja hyvää oli ja ajattelin pahaa keinottelijoista, sillä en usko millään että 50 c on realistisesti yhtäkkiä tullut lisää kuluja yhden chilihampurilaisen valmistukseen tai peräti 80 c euron juustoon.

Pohdin koittaako McDonalds raapia asiakkailta sijoittajia miellyttääkseen niitä tappioita mitä syntyi Venäjän ravintoloiden sulkemisesta👎

79

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Pohdin mikä on tämän aloituksen pointti ja on oikeasti kannattanut tehdä ?

    • Anonyymi

      Kävin minimanissa, tymistyin, kun possumunkin hinta oli noussut yli 6 euroa.
      Ennen possumunkki maksoi vähän yli 3 euroa, ihan järkyttävä hinnan nousu, jää possumunkki kauppaan tuolla hinnalla.

    • Anonyymi

      En ole selvinnyt. Välillä syön naapurissa tai ystävillä.

    • Anonyymi

      En ole oikeastaan suuremmin huomannut hintojen nousua. Viimeksi kaupassa käydessä jopa ihmettelin kun loppusumma oli mielestäni oletettua pienempi. En tiedä olenko mä sitten jotenkin alitajuisesti muuttanut ostoksiani, kun en ainakaan tietoisesti ole tuota pohtinut.

      • Anonyymi

        Olen automaatiolla muuttanut kulutustottumuksiani myös ruuan suhteen.

        Varmaan päässä laskee ruokatarvikkeen pitkäkestoisuuden ja hinnan suhdetta tai jotain.


    • Anonyymi

      Hinnast nousevat kuin Luciano Pavarottin, tenorin ääni.

      Kun itse niin oopperoita kuunnellut, oikein joooh tyynyn sohbvan alle jotta hyvin kuuluu Herman Kossin kuulokkeilla _D

    • Anonyymi

      No, rehellisyyden nimissä ei ongelmaa. Kävi hyvä tuuri, kun 12 vuotta olen lyhentänyt asuntolainaa 900 eur/kk. Laina tuli maksetuksi takaisin tämän vuoden helmikuussa. Sen jälkeen minulla on alkanut jäädä "ylimääräistä" tilille 900 euroa/kk, joka meni aikaisemmin asuntolainan lyhentämiseen.

      Näin ollen minua ei pätkän vertaa hetkauta, vaikka hinnat nousevat. Jos tuon 900 eur/kk mieltää nettopalkkani eli kuukausittain käytettävissäni olevan rahamäärän lisäykseksi, sain ikäänkuin 30 %:n korotuksen nettopalkkaani, kun ei tarvitse enää lyhentää asuntolainaa.

      Kuulostamatta ylimieliseltä, en katsele hintoja kun käyn kaupassa. Minulle on ihan sama, jos joku juusot maksaa 2 euroa tai 5 euroa. Ei mitään väliä. Onko bensa 2 vai 3 euroa litra? Ei mitään merkitystä minulle. Ajan niin vähän.

    • Ei henkilökohtaisesti tuota ongelmaa, mutta kyyti on kylmää vähävaraisten kannalta. Välttämättömyyksistä joutuu tinkimään. Moni esim. ei hommaa kaikkia määrättyjä lääkkeitä kun ei ole varaa. Ruokakorin hinta on noussut lyhyessä ajassa yli 10%. Joutuu syömään tahtomattaan mahdollisimman halvalla eli epäterveellisesti.

      • Anonyymi

        Ruokakorini sisältää pääasiassa kaurahiutaleita ja perunoita.
        Enää pysty jauhemaksapihvejä ostaan, kun maksaa jo lähes 3€, kun aikaisemmin hinta on ollut vajaa 2,5€.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruokakorini sisältää pääasiassa kaurahiutaleita ja perunoita.
        Enää pysty jauhemaksapihvejä ostaan, kun maksaa jo lähes 3€, kun aikaisemmin hinta on ollut vajaa 2,5€.

        Äänestä sossua niin hinnat simuloidaan tasa-arvoisesti kaikille liian sopiviksi


    • Anonyymi

      hinnsyt nousdee kuin tyttöjen stringien pikkuhuosut... Tosana oli bstmssn druttss oprtssyio rli ooppprts kokonssn kuunnrlls.

    • Anonyymi

      Eipä mitenkään, koska yrityksemme pyörii hyvin, vaikka te vihervasemmistolaiset yritättekin kaataa suomen yrittäjät ja työpaikat. Hintoja asiakkaille on nostettu kohonneiden energiakustannusten takia ja täten tulot ovat pysyneet edes jotenkin balanssissa.
      Teille elämäntapa työttömille ja muille vihervasureille toivon, että hinnat nousevat sietämättömiksi koska vasta sitten opitte mihin viherideologianne vie.
      Toivottavasti tuleva hallitus leikkaa isosti julkiselta puolelta.
      Kärsikää, niin minä nautin.

      • Anonyymi

        Jep. Suomi on kyllä kenties maailman yrittäjävihamielisin maa. Kun rikkaat rikastuvat, rahaa valuu kaikkein köyhimmillekin. Kunnan työntekijät eivät tuota. Sossutyttönen pääministerinä - piikki auki kaikkeen turhaan. Syytä häntä. Minäkin nautin, jos julkiselta puolelta karsitaan hyödyttömiä suojatyöpaikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Suomi on kyllä kenties maailman yrittäjävihamielisin maa. Kun rikkaat rikastuvat, rahaa valuu kaikkein köyhimmillekin. Kunnan työntekijät eivät tuota. Sossutyttönen pääministerinä - piikki auki kaikkeen turhaan. Syytä häntä. Minäkin nautin, jos julkiselta puolelta karsitaan hyödyttömiä suojatyöpaikkoja.

        No jaa, tuokin on miten sen ottaa. Itse kuulun siihen yrittäjäporukkaan, joka maksaa veronsa ihan mielellään. Mä en ymmärrä tuota osan jatkuvaa nillitystä aiheen ympärillä. Ite sen ole ikinä huomannut mitään yrittäjävihamielistä.

        Siirtymä virheän energiaan ja parempaan energiatehokkuuteen on lopulta itselleni vain erinomainen mahdollisuus luoda lisää tuottoa. No mutta valittakaa te. Se auttaa aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jaa, tuokin on miten sen ottaa. Itse kuulun siihen yrittäjäporukkaan, joka maksaa veronsa ihan mielellään. Mä en ymmärrä tuota osan jatkuvaa nillitystä aiheen ympärillä. Ite sen ole ikinä huomannut mitään yrittäjävihamielistä.

        Siirtymä virheän energiaan ja parempaan energiatehokkuuteen on lopulta itselleni vain erinomainen mahdollisuus luoda lisää tuottoa. No mutta valittakaa te. Se auttaa aina.

        Mikä ala?


      • Anonyymi

        Paperin pyörittelyllä ei suomen vientiä lisätä, joten ilmankos sinulle on yks ja sama verot ja hintojen nousu.
        Se mikä Suomelle tuottaa eniten myös kärsii viheröyhötyksestä eniten, mutta sehän on teidän vihreiden paperinpyörittäjien tavoite. Tuhota maata sisältä käsin syövän lailla samoin kuin sitä teki joskus venäjä ulkoa käsin.
        Kummassakin tulos on sama. Kansa joutuu kalliisti jälleenrakentamaan kaiken alusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paperin pyörittelyllä ei suomen vientiä lisätä, joten ilmankos sinulle on yks ja sama verot ja hintojen nousu.
        Se mikä Suomelle tuottaa eniten myös kärsii viheröyhötyksestä eniten, mutta sehän on teidän vihreiden paperinpyörittäjien tavoite. Tuhota maata sisältä käsin syövän lailla samoin kuin sitä teki joskus venäjä ulkoa käsin.
        Kummassakin tulos on sama. Kansa joutuu kalliisti jälleenrakentamaan kaiken alusta.

        ok, eli et tiedä sitten lainkaan mitä ohjelmistoalalla tehdään. No mutta ei se mitään, ei nillittäjältä voi muuta odottaa. Kapasiteetti ei teillä riitä ajatteluun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paperin pyörittelyllä ei suomen vientiä lisätä, joten ilmankos sinulle on yks ja sama verot ja hintojen nousu.
        Se mikä Suomelle tuottaa eniten myös kärsii viheröyhötyksestä eniten, mutta sehän on teidän vihreiden paperinpyörittäjien tavoite. Tuhota maata sisältä käsin syövän lailla samoin kuin sitä teki joskus venäjä ulkoa käsin.
        Kummassakin tulos on sama. Kansa joutuu kalliisti jälleenrakentamaan kaiken alusta.

        Todetaan tähän, että meidän bisneksessä on jo aika monta vuotta maksettu Suomen suurimpia veroja. Vaan nillittäkäa te penneistänne. Me tehdään mielummin bisnestä.


      • Anonyymi

        Just joo..


      • Anonyymi

        Jokaikinen euro mitä ruuasta ja muusta vastaavasta jää yli, niin käytän vain ja ainoastaan itseni vaurastuttamiseen.

        Ollaan sitten oikein viimesen päälle kapitalisteja, kun kerran et sinäkään vihervassareista tykkää!

        Luontokin tykkää kun leikkaan kaikki turhat palvelut ja tavarat pois ostoslistalta.

        Kylhän mulla tässä vaikka mitä muutakin tekemistä on vaikka kymmeneksi vuodeksi kun lihottaa jonkun jo ennestään liian paksuja poskia. Kun sullakin ilman mun merkityksettömiä rahoja niin hyvin menee v.un k-kauppias.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Todetaan tähän, että meidän bisneksessä on jo aika monta vuotta maksettu Suomen suurimpia veroja. Vaan nillittäkäa te penneistänne. Me tehdään mielummin bisnestä.

        Kommenttisi ainakin paljasti ettet yrittäjyydestä tiedä hölkäsen pöläystä.
        Olet siis näitä julkisen puolen kesälomailijoita. 😆


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi ainakin paljasti ettet yrittäjyydestä tiedä hölkäsen pöläystä.
        Olet siis näitä julkisen puolen kesälomailijoita. 😆

        Taidatkin itse olla kuvaamasi kaltainen yksilö. Niinhän se useinmiten menee, kun tuollaiset kommentit alkavat. Nillittäjä nillittää ja osaavat tekevät, eivätkä jää nillittämään. Kyllä tässä itsekukin on joutunut muokkaamaan bisnestään ja tkemisiään, mutta mikäs siinä sitten muokataan ja mukaudutaan. Muutos on lopulta aina parempaan suuntaan, kun joutuu ajatuksen kanssa pohtimaan tekemisiään. Jokainen loppu on aina uusi alku, kun vaan ei päästä itseään juutumaan nillittäjän kaavoihin. Aina pitää olla jo se seuraava projekti ja suunnitelma tulossa nurkan takana ja muutos on jatkuvaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommenttisi ainakin paljasti ettet yrittäjyydestä tiedä hölkäsen pöläystä.
        Olet siis näitä julkisen puolen kesälomailijoita. 😆

        Ja totta, en mä nillittäjän yrittäjyydestä mitään tiedäkään. Tiedän vain sen porukan tekemisistä, jotka eivät jää nillittämään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No jaa, tuokin on miten sen ottaa. Itse kuulun siihen yrittäjäporukkaan, joka maksaa veronsa ihan mielellään. Mä en ymmärrä tuota osan jatkuvaa nillitystä aiheen ympärillä. Ite sen ole ikinä huomannut mitään yrittäjävihamielistä.

        Siirtymä virheän energiaan ja parempaan energiatehokkuuteen on lopulta itselleni vain erinomainen mahdollisuus luoda lisää tuottoa. No mutta valittakaa te. Se auttaa aina.

        Vihreä siirtymä on,
        Siirtymä turhan maksamiseen,
        Eu on ainoa joka,
        Maksattaa päästökaupan
        Vihreää veroa

        Kun sitä rahaa on turhan maksamiseen ja eu määrää turhan maksamiseen ja Suomi hallitus määrää, niin


    • Anonyymi

      Olen huomannut eron. Tarvitsemani lääkkeet olen pystynyt ostamaan, koska maksukatto täyttyy jo helmikuussa. Muuten on varaa vaan ruokaan. Monia sairauksia ja leikkaus on jäänyt hoitamatta, koska rahaa ei ole. Olen pyytänyt kunnalta monta kertaa apua saamatta sitä. Keskustaan kohosi helvetinmoinen palloiluhalli, vaikka täällä asuu vaan 4 000 ihmistä. Rahat menivät siihen. Toisaalta tänne houkutellaan uusia asukkaita kaikin keinoin. Siis nuoria ja työkykyisiä. Ei muita. Hinnat kiristyvät entisestään. Monella on nälkä, vaikka hyvinvointivaltiosta puhutaan. Näin siis Nousiaisissa.

    • Anonyymi

      Ollaan me jotain juttuja tehnyt ettei rahaa kulu. Ruokaa teemme aina itse tyttöystän kanssa ja leivomme leipää esimerkiksi kolme kertaa viikossa. Leipää kun tekee niin siinä kyllä säästää rahaa. Kaikki ylimääräinen kuten ravintolassa käynnit on lopetettu. Autoa ei ajeta kuin pakosta ja polkupyörällä mennään kauppaan. Puhelinta ei käytetä kuin juuri pakosta. Facebookissa voi jutella ilmaiseksi kavereiden kanssa jos on asiaa.
      näin ollaan säästetty jo yli 4000 euroa ja siitä rahasta käytämme kesälomareissuun. Vuokraamme mökin ja sitten vielä ulkomaille pääsemme lomalle. Aiomme mennä mallorcalle.

      • Anonyymi

        Ristiriitaista. Ensin venytetään penniä ja eletään kädestä suuhun, mutta sitten ollaan tuhlaamassa tuhansia euroja täysin tyhjänpäiväiseen ja saastuttavaan ulkomaan reissuun. Jonka jälkeen taas anellaan kaikilta almuja.
        Tarvisitte kyllä talousneuvontaa. Tilanteessanne ensimmäisenä turha matkailu pois, niin kuvittele kuinka hyvään ja hyödylliseen käyttöön tuokin säästetty 4000e tulisi, vaikka jakaen joka kuulle ekstrana tai paremminkin säästäen pahan päivän varalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ristiriitaista. Ensin venytetään penniä ja eletään kädestä suuhun, mutta sitten ollaan tuhlaamassa tuhansia euroja täysin tyhjänpäiväiseen ja saastuttavaan ulkomaan reissuun. Jonka jälkeen taas anellaan kaikilta almuja.
        Tarvisitte kyllä talousneuvontaa. Tilanteessanne ensimmäisenä turha matkailu pois, niin kuvittele kuinka hyvään ja hyödylliseen käyttöön tuokin säästetty 4000e tulisi, vaikka jakaen joka kuulle ekstrana tai paremminkin säästäen pahan päivän varalle.

        Jokainen päättää itse mikä itselle on tärkeää. Toiset elävät syödäkseen ja toiset syövät elääkseen. Jos syö elääkseen niin on lopulta aika sama mistä ruoasta ne elämiseen tarvittavat kalorit ottaa.

        Tosin ... kirjoittaja, jolle alunperin kommentoit ei edes sanonut miksi he "venyttävät penniä". Hän ei antanut sanallakaan ymmärtää, että heidän olisi edes pakko. Itselläni jää 2/3 palkasta kulujen jälkeen säästöön. Ei olisi millään tasolla pakko venyttää penniä. Mä en vaan ole koskaan ollut ihminen, joka suuresti kuluttaisi. Mäkin teen ruoan lähes aina itse. Tykkään syödä sesongin tuotteita, jotka ovat lähes aina edullisia. Leivon valtaosan leivistä itse, koska se on ihan kivaa ja maistuu hyvältä. Ravintoloissa en nykyään käy lainkaan, kun ne harvat lounasreissutkin on etätyön myötä jääneet historiaan. Ajan autolla vain kun on oikeasti pakko, pääkaupunkiseudulla kun asustelen. Puhelinta käytän kyllä, mutta en mä sillä juuri puheluita soittele. Kuulun siihen sukupolveen, joka ei juuri puhelinta soittelemiseen käytä. Jos jotain ostan, niin ostan hyvää ja laadukasta, joka kestää hyvän aikaa. Aina jotain hankkiessani teen taustatyöt ja mietin mikä on taloudellisesti hyvä valinta. Pakko ei olisi elää säästeliäästi, mutta se on osa minua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen päättää itse mikä itselle on tärkeää. Toiset elävät syödäkseen ja toiset syövät elääkseen. Jos syö elääkseen niin on lopulta aika sama mistä ruoasta ne elämiseen tarvittavat kalorit ottaa.

        Tosin ... kirjoittaja, jolle alunperin kommentoit ei edes sanonut miksi he "venyttävät penniä". Hän ei antanut sanallakaan ymmärtää, että heidän olisi edes pakko. Itselläni jää 2/3 palkasta kulujen jälkeen säästöön. Ei olisi millään tasolla pakko venyttää penniä. Mä en vaan ole koskaan ollut ihminen, joka suuresti kuluttaisi. Mäkin teen ruoan lähes aina itse. Tykkään syödä sesongin tuotteita, jotka ovat lähes aina edullisia. Leivon valtaosan leivistä itse, koska se on ihan kivaa ja maistuu hyvältä. Ravintoloissa en nykyään käy lainkaan, kun ne harvat lounasreissutkin on etätyön myötä jääneet historiaan. Ajan autolla vain kun on oikeasti pakko, pääkaupunkiseudulla kun asustelen. Puhelinta käytän kyllä, mutta en mä sillä juuri puheluita soittele. Kuulun siihen sukupolveen, joka ei juuri puhelinta soittelemiseen käytä. Jos jotain ostan, niin ostan hyvää ja laadukasta, joka kestää hyvän aikaa. Aina jotain hankkiessani teen taustatyöt ja mietin mikä on taloudellisesti hyvä valinta. Pakko ei olisi elää säästeliäästi, mutta se on osa minua.

        Itselläni muuten on ollut koko aikuisikäni (tai sen ajan kun olen jostain tuloja saanut) tapana laittaa aina ensimmäisenä rahoista säästöön tietty summa. Tein niin silloin kun olin opintotuella, tein kun olin kotihoidontuella, tein kun olen ollut sairaspäivärahalla ja tein myös sen hetken kun olin työttömänä. Ensin säästöön ja sitten lopuilla elin. En ole ikinä edes tuilla ollessani ollut tilanteessa, jossa mulla ei olisi ollut varaa pistää vähintään satasta per kuukausi säästöön. Siinä oppi kummasti elämään vähällä ja siitä tuli tapa. Nyt kun rahaa olisi niin ei tuo tapa mihinkään katoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokainen päättää itse mikä itselle on tärkeää. Toiset elävät syödäkseen ja toiset syövät elääkseen. Jos syö elääkseen niin on lopulta aika sama mistä ruoasta ne elämiseen tarvittavat kalorit ottaa.

        Tosin ... kirjoittaja, jolle alunperin kommentoit ei edes sanonut miksi he "venyttävät penniä". Hän ei antanut sanallakaan ymmärtää, että heidän olisi edes pakko. Itselläni jää 2/3 palkasta kulujen jälkeen säästöön. Ei olisi millään tasolla pakko venyttää penniä. Mä en vaan ole koskaan ollut ihminen, joka suuresti kuluttaisi. Mäkin teen ruoan lähes aina itse. Tykkään syödä sesongin tuotteita, jotka ovat lähes aina edullisia. Leivon valtaosan leivistä itse, koska se on ihan kivaa ja maistuu hyvältä. Ravintoloissa en nykyään käy lainkaan, kun ne harvat lounasreissutkin on etätyön myötä jääneet historiaan. Ajan autolla vain kun on oikeasti pakko, pääkaupunkiseudulla kun asustelen. Puhelinta käytän kyllä, mutta en mä sillä juuri puheluita soittele. Kuulun siihen sukupolveen, joka ei juuri puhelinta soittelemiseen käytä. Jos jotain ostan, niin ostan hyvää ja laadukasta, joka kestää hyvän aikaa. Aina jotain hankkiessani teen taustatyöt ja mietin mikä on taloudellisesti hyvä valinta. Pakko ei olisi elää säästeliäästi, mutta se on osa minua.

        Älä jauha paskaa

        Elät kuollaksesi

        Niinkuin muutkin


    • Anonyymi

      Pärjään ihan ok.

      Osta seuraavalla käyntikerralla sieltä ruokakaupasta yhdellä kertaa vaikka 10 kiloa jauhelihaa, 20 kiloa ranskalaisia, 10 kiloa juustoa, ja muita hampurilaistarvikkeita /- 5-10kg. Tee ne annokset itse, ja hinnoittele ne. Kuinka paljon pyydät?

      Todennäköisesti pyydät enemmän kuin se mäkki, koska raaka-aineet maksoivat paljon, ja käytit niiden valmistukseen aikaa ja vaivaa. Miksi teet niin? Siksi, että haluat saada korvattua raaka-aineista maksamasi summan, ja sen lisäksi vielä tekopalkkaa. Eli suomeksi: haluat jäädä voiton puolelle.

      Samalla tapaa ravintolat tekevät. He haluavat jäädä plussan puolelle, ja raaka-aineiden kallistuessa myös lopputuotteista pitää saada enemmän kuin aiemmin, sillä ei mikään yritys myy tappiolla.

      Miksi käskin ostamaan kiloissa? Siksi, että samoilla yksiköillä myös ravintolat ostavat raaka-aineensa. Sitä ei tavalliset tallaajat välttämättä tiedä. Vaikka heitin ostomäärät, siis paljonko ostaa, hatustani, on ravintoloiden todelliset tilausmäärät tuotakin korkeammat.

      Mäkkärin ruokien, kuten muidenkin ravintoloiden myyntituotteiden, siis ruokien, hintojen kallistuminen johtuu siitä että raaka-aineiden hinnat ovat kalliimmat mitä aiemmin. Venäjä on kyllä syypää hintojen kallistumiseen, mutta ei mäkki todennäköisesti siksi ole nostanut hintojaan, että se veti ravintolansa pois Venäjältä. Ei ainakaan kokonaan.

      Tuskin muuten se sushibuffettikaan myy enää samalla hintaa mitä aiemmin, koska sama tilanne on sielläkin.

      • Anonyymi

        Tiedoksi vaan että aasialaisten ravintoloiden tarvikkeet tulee Aasiasta paitsi tuorevihannekset.

        Päiväbuffetin hinta oli ennallaan, iltabuffet maksoi melkain 20 €.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi vaan että aasialaisten ravintoloiden tarvikkeet tulee Aasiasta paitsi tuorevihannekset.

        Päiväbuffetin hinta oli ennallaan, iltabuffet maksoi melkain 20 €.

        Että olet naiivi. Millä ne raaka-aineet kuskataan sieltä Aasiasta Suomeen? Pääosin rahtilaivoilla, jotka kulkevat polttoaineella. Millä raaka-aineet siirtyvät satamasta tukkuihin tai suoraan tilaajalle, siis ravintolalle? Rekoilla. Millä rekka kulkee? Ymmärtääkseni vieläkin pääosin dieselillä. Kurkkaappa dieselin hintoja. Ei kuljetusyrityksetkään tappiolla kuljeta tuotteita eteenpäin.

        Odota vaan, kyllä ne sushiravintolat alkavat nostaa hintoja kun tässä aika kuluu. Siis jos haluavat pysyä auki. Ei sushiravintolakaan voi tappiolla myydä kovinkaan pitkää aikaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tiedoksi vaan että aasialaisten ravintoloiden tarvikkeet tulee Aasiasta paitsi tuorevihannekset.

        Päiväbuffetin hinta oli ennallaan, iltabuffet maksoi melkain 20 €.

        Ai niin joo. Mä pidin kokin koulutuksen omaavana itsestäänselvyytenä sen, et suurin osa sushiravintolan raaka-aineista tulee sieltä mistä sushi on alunperin lähtöisin, siis Aasiasta. Tai no riippuu tietysti siitä, kuinka laadukasta sushia rafla haluaa myydä, et mistä ne ne raaka-aineet hankkii.


    • Anonyymi

      Kakkaiset bikit, mutta tarkemmin katselllen ei olekaan hiekkaa vain kakkaa Sanna MAriner, vanha merimies tietää :_DF

    • Anonyymi

      Kyllä mun selkänahasta riittää varakkaammankin repiä😁yhyy sanoi öky kun autoa ei kyläillessä katokseen saanut🤧

    • Anonyymi

      Yunnen kyllä paljon karatyekoja, psallomsainrn kstsyrks olidi jo....

      Yrutub suuus ihastuttavaa, niin tuli vahingossa lihastuttavaa, tai jotain...

    • Anonyymi

      Tulevaisuus arveluttaa. Hintojen nousun myötä tulee inflaatio joka syö rahan arvoa, reaalipalkkojen ostovoima hiipuu joka johtaa kulutuksen hiipumiseen.
      Kulutuksen hiipuminen tarkoittaa käytännössä leikkauksia, niin työvoiman irtisanomisten muodossa julkisella että yksityisellä puolella joka taasen vähentää kulutusta pienentäen markkina-alueen hyvinvointia.

      Nyt kun inflaatio laukkaa kovinta vauhtia pitkään aikaan sekä Yhdysvalloissa että Euroopassa voidaan todella olla huolissamme.

      Suomi ottaa tänä vuonna 10 miljardia lisävelkaa, se on rahaa joka työllistää valtion, kuntien ja yksityisen puolen työvoimaa. Palkkarahaa joka menee kiertoon tuottaen myös verokertymiä.

      Yhden ihmisen elämä voi muuttua kenenkään huomaamatta, mutta jos vanha manner ja uusi kyykkää lähes samaan aikaan korkojen noustessa, kulutuksen pienentyessä, hyvinvointiyhteiskunnan tukipilarit voivat natista liitoksistaan.

      AV

      • Anonyymi

        Tämä👍 On täällä ainakin yksi kirjoittaja joka ymmärtää reaali elämästä paljon.
        Poliittinen kahtiajako ja ideologiat ovat nyt pahimmat tässä tilanteessa. Viheröyhötys ja siihen liittyvä jääräpäisyys tuhoaa koko markkina ja hyvinvointisektorin, jos kompromisseja ei suostuta yhtään tekemään. Ja kun tietää mistä porukasta on kyse niin ei tehdä. Kohta ollaan samassa tilanteessa kuin toisen maailmansodan jälkeen. Positiivista on se, että sohvalla makaavienkin on kohta pakko lähteä vaikka katuja lakaisemaan elantonsa eteen, kun rahan tulo seinästä loppuu.


      • Anonyymi

        Syö persettäsi, et pääse lihoon, se on kuollutta painoa

        Haaaaahhhhheeeeeeeiiiiiiiiiuuuuhhhhhhhaaaaaahhhhhh!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä👍 On täällä ainakin yksi kirjoittaja joka ymmärtää reaali elämästä paljon.
        Poliittinen kahtiajako ja ideologiat ovat nyt pahimmat tässä tilanteessa. Viheröyhötys ja siihen liittyvä jääräpäisyys tuhoaa koko markkina ja hyvinvointisektorin, jos kompromisseja ei suostuta yhtään tekemään. Ja kun tietää mistä porukasta on kyse niin ei tehdä. Kohta ollaan samassa tilanteessa kuin toisen maailmansodan jälkeen. Positiivista on se, että sohvalla makaavienkin on kohta pakko lähteä vaikka katuja lakaisemaan elantonsa eteen, kun rahan tulo seinästä loppuu.

        Viheröyhötys onneksi kurjistaa onneksi ensin köyhät vihersossut

        Ne jäätyy tai kuolee nälkään

        😅😅😂😂😂🤣🤣😁


    • Anonyymi

      Hyvin pärjää jos ei osta eikä kuluta mitään- Ruokaa voi ostaa mutta tupakkia ja alkoholia ei pidä ostaa niin pärjää jo todella hyvin.

      • Anonyymi

        Pärjääminen on riippuvainen elämäntilanteesta ja siitä mitä pärjäämisellä tarkoittaa.
        Vankilassa olevat vangitkin pärjäävät jos ajatellaan eloonjäämistä johon tarvitaan vain lämpöä, vettä ja ruokaa.

        Pienituloisten lapsiperheiden elämä voi muuttua eniten. Lapset tarvitsevat uutta vaatetusta, kenkiä, urheiluvälineitä, polkupyöriä lähes jatkuvasti kun kasvavat nopeasti. Hyvinvointiin kuuluvat myös harrastukset jotka eivät ole ilmaisia.

        Hyvinvointiyhteiskunnassa tulisi puhua hyvinvoinnista, ei pärjäämisestä.

        AV


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pärjääminen on riippuvainen elämäntilanteesta ja siitä mitä pärjäämisellä tarkoittaa.
        Vankilassa olevat vangitkin pärjäävät jos ajatellaan eloonjäämistä johon tarvitaan vain lämpöä, vettä ja ruokaa.

        Pienituloisten lapsiperheiden elämä voi muuttua eniten. Lapset tarvitsevat uutta vaatetusta, kenkiä, urheiluvälineitä, polkupyöriä lähes jatkuvasti kun kasvavat nopeasti. Hyvinvointiin kuuluvat myös harrastukset jotka eivät ole ilmaisia.

        Hyvinvointiyhteiskunnassa tulisi puhua hyvinvoinnista, ei pärjäämisestä.

        AV

        No miksei niitä tukia sitten vois suunnata vaikka enemmän lapsiperheille. Itsekin lapsettomana ihmettelen kun sitä rahaa vaan kertyy ja kertyy. Ja mitäänhän täältä ei mukaan saa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No miksei niitä tukia sitten vois suunnata vaikka enemmän lapsiperheille. Itsekin lapsettomana ihmettelen kun sitä rahaa vaan kertyy ja kertyy. Ja mitäänhän täältä ei mukaan saa.

        Ei tukea kellekään mistään eikä mitään

        Sossun virkailijat pääsis töihin


    • Anonyymi

      Toivon, että muut pienituloiset ja vähävaraiset löytää keinon pärjätä ja selvitä vaikeista ajoista. Tsemppiä!💟

      Muutama kommentti kyllä meni yli hilseen..on se kumma, et jotkut vaan jaksaa toivoa pahaa muille ja korottaa itsensä muutaman säälittävän pennosen perusteella paremmiksi ihmisiksi, kertoo paljon henkilön sivustystasosta😅

      Mäkkäri jää multa väliin siihen saakka, kunnes hinnat normalisoituu, kuten muutkin palvelut jotka maksattaa asiakkaillaan omat poliittiset mielitekonsa👎

      Ehkäpä sitten saatte maistaa miltä tuntuu olla loppukuu kaurapuurolla vuokrayksiössä nälkäisten lasten kanssa.

      Minusta ei tarvitse olla huolissaan, olen erittäin tarkka taloudenpitäjä ja pidän kyllä huolen asioistani vaikeissakin tilanteissa🙂

    • Nykyään tulee enemmän syötyä, kun ei raski heittää ruokaa pois.
      Kyllä tässä kovin yritetään kontrolloida ruokakuluja, kun ei sitä koskaan tiedä, kuinka pitkään sota ja sen seuraukset jatkuvat.

      • Anonyymi

        Nyt on varmistettu että o-p Karjalainen on Euroopan mestari moukarinheitossa v 2003.

        Valkovenäläinen kirilov antoi positiivisen doping näytteen ja näyte on tutkittu


    • No mä täytän pienituloisen määritelmän, vaikka esim. asumismuotoni tai ammattinimikkeeni hieman muuta indikoikin. Olen mä kiinnittänyt huomiota kaupassa eri tuotteiden kallistumiseen, esim. eilen oli broilerin jauheliha noin 3,5€ paikkeilla lähikaupassa kun vielä viime viikolla se oli 2,69€ 🙄 Tosin noin pieni absoluuttinen hinnannousu todennäköisesti tuntuu ikävemmältä symbolisesti, kuin mitä se loppujen lopuksi vaikuttaa ihmisen ruokalaskuun. Toki kun monet muutekin tuotteet ovat kallistuneet, niin äkkiä siinä yhteenlaskettu kauppalasku voi nousta varsin kalliiksi, varsinkin jos on useita pieniä suita ruokittavana.

      Bensan hinnannousu ei ole omalla kohdalla vaikeuttanut asioita kauheasti, sillä mulle nyt jäi korona-ajasta päälle tapa, että kerran viikossa käydään isossa kaupassa ja pitkin viikkoa sukkuloidaan lähikauppaan/postiin. Mitähän lie 3-4tkm tullut viime syyskuun jälkeen nykyisen autoni mittariin. Mutta niiden puolesta toki harmittaa, ketkä ihan oikeasti joutuvat ajamaan työmatka-ajoa päivittäin, enkä ollenkaan ihmettele joidenkin ihmisten viimeaikaista kyseenalaistamista työnteon kannattavuudesta. Samoin sähkölaskuni voisi olla vielä paljon pahempi, mutta siinä (ja monessa muussakin) omalla kohdallani eniten vaikuttaa se että asun nyt yksin ja laskuja ei makseta puoliksi. 🙄

      Paljon vaikuttaa myös kunkin yksilön kokemus siitä, mikä on tärkeää. Jos turkinmatkan budjetti jää vajavaiseksi hintojennousun vuoksi, niin voivoi ja lämmin leipä 😂 Ja mä voin ihan myöntää, että nykytilanteessa ei tulisi kuuloonkaan että itse hankkisin jonkun harrasteauton kuten Jaguar, tai ajaisin kilpaa muualla kuin virtuaaliympäristössä. Hyvä että tuli tollasetkin koettua omalla henkilökohtaisella nousukaudella ja "halvan" bensan aikakaudella. Samaten mulla on paljon käytössä vaatteita, joita olen ostanut joskus 2016-2018 ennen tilapäistä painonnousuani eikä tällä hetkellä tule oikeastaan mieleen mitään vaatetta tai asustetta mitä edes tarvitsisin. Kenkiäkin tuossa ostin Lidlistä pari-kolme paria 25€/pari hintaan 😅

      Jotkut mainitsee aina silloin tällöin sen, ettei ole varaa lääkkeisiin, mutta miten musta tuntuu että se on sellainen perustarve jota Kela tarvittaessa kyllä tukee, mutta pitää sinnekin suuntaan osata lyödä nyrkkiä pöytään. Ja riippuu toki lääkkeistäkin, eihän ne kaikki ole samanhintaisia kuin joku Burana. Muutama vuosi sitten kun Lyrican patentti ei ollut rauennut, 3kk setti maksoi muistaakseni joku 150€-200€ paikkeilla ja mulla tuli usein lääkekattokin täyteen. Viimeksi oli samat 6x 56kps muistaakseni 27€ tienoilla, eli se on kyllä varsin mukava ja inhimillinen suuntaus.

      Ja loppuun. Kyllähän te mut tiedätte 😂 Mähän nyt syön vaikka kidneypapuja ja liikun polkupyörällä, kunhan muiden (menestyneiden, ekstroverttien, somesuosittujen yms.) elintaso laskee samalla ja tulee paluu maan pinnalle ihan perusasioiden ääreen. Kun on itse jo aikoja sitten pudonnut korkealta ilman omaa syytä, pidetty usein jonkinlaisena alisuoriutujana, naureskeltu jo ennen inflaatiota suht pihiä asennettani jne. niin payback is a b*tch ja parasta on se ettei itse tarvitse tehdä mitään. Naapurin sotarikollinen ja omaa jalkaansa pakotteiden suhteen ampuva länsi tekee sen ihan pyytämättäkin 😂

      • Anonyymi

        Lääkkeeni maksoivat tammikuussa 650e, eläke on 850e. Sain kelalta 100e takaisin. Tuohon päälle mahdollinen terveyskeskusmaksu 20e -6 ensimmäistä kertaa, mahdolliset ambulanssikulut 20e /kerta, käynti keskussairaalassa erikoislääkärissä 40e /kerta. Mahdollinen osastohoito. Sen päivähintaa en tiedä. Ei noita sairaskuluja joka kk tule. Tai en siis mene lääkäriin, vaikka pitäisi. Nyt olen kierteessä, jossa lainasin pakon edessä sukulaisilta rahaa tammikuussa. Se täytyy maksaa joka eläkkeestä takaisin. Ei Suomessa kannata sairastua. Ennen sai edes vähän apua välillä. Omaishoidon tukikin lopetettiin säästösyistä. Iäkkäät vanhemmat eivät jaksa enää auttaa.


    • Anonyymi

      Hinnat nousee ja housut laskee. jaloista.

    • Anonyymi

      Kelan järjestelmä on ihan hoopo.
      Joutuu hakemaan erikseen asumistukea ja sitten erikseen toimeentulotukea. Nämäkun ovat erikseen, niin he katsovat että tuloni riittää. Mutta jos niitä hakisi samalla paperilla, huomaisi että koko tilini menee laskuihin. Elämiseen ei jää mitään, mutta onneksi on äidin rahapussi.

    • Olen huomannut kyllä hintojen nousun, mutta ei ole vaikuttanut ostoksiin vielä mitenkään. Syödään kuten ennenkin.

      • Varmasti, jos yksin pyörittäisin taloutta olisi jo tuntunut hintojen kipuamiset kukkarossa. Ja joutuisi kiristämään kukkaronnyörejä.


      • Anonyymi

        Ei se vaikuta jos on tottunut ostamaan vaikka kaksi pakettia sika-nautaa ja ostaisi edelleen kaksi pakettia. Ainut muutos on tullut siinä että kun aikaisemmin saman koon pakkauksessa oli jauhelihaa 400 grammaa on siinä nyt vain 300 grammaa. Hinta on pysynyt samana mutta itse tuotetta pakkauksessa on 25 % vähemmän, eli hinta on noussut 25 %.

        Terveellisempää on syödä vähemmän:)

        AV


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se vaikuta jos on tottunut ostamaan vaikka kaksi pakettia sika-nautaa ja ostaisi edelleen kaksi pakettia. Ainut muutos on tullut siinä että kun aikaisemmin saman koon pakkauksessa oli jauhelihaa 400 grammaa on siinä nyt vain 300 grammaa. Hinta on pysynyt samana mutta itse tuotetta pakkauksessa on 25 % vähemmän, eli hinta on noussut 25 %.

        Terveellisempää on syödä vähemmän:)

        AV

        Mä ostan aina vaan yhden paketin, se riittää yhdelle aterialle ja välillä jopa kahdelle. Minä kun en syö sitä lainkaan.

        Mutta kahvi nyt on semmonen kallis mitä hörpin. Ja sen hinta on melkoisesti enempi kun vuosi sitten.


    • Anonyymi

      Kun hinnat nouee jja housut laskeutuu, on syytä kirkistää vyötä, jottei housut tipahda.

    • Anonyymi

      Jaa, ei ole itsellä vaikuttanut vielä paljoakaan mutta varmaan monella on. Pakollisten kulujen jälkeen pyrin vielä kuluttamaan jonkun verran palveluihin kuten parturi ja esim ravintolassa syömällä. Totuus vaan on että kuluttamalla pidämme ihmiset työssä ja pitkällä juoksulla se luo hyvinvointia.

    • Anonyymi

      Perinnön turvin olen pärjännyt jo 5 vuotta ja pärjään vielä 20 vuotta.

    • Anonyymi

      Sinänsä työttömyyraha on aika pieni että itse olen kalastellut ja myynyt kalaa paljon. Perinnön turvin kuitenkin tietää ettei hätää ole ja ruokaa saan vaikka se maksaakin enemmän.

    • Anonyymi

      Onko maksulliset naiset nostaneet hintoja?

      • Anonyymi

        Käypä kysymässä


    • Anonyymi

      Housut tipahtaqa, koska hinnat liian korkeat, ei pysy jalassa ollenkaan, vöihin ei ole varaaqa, eikä kananmunaankaan..

      Uusia huvittavia nimiä mitä voisi olla.

      Best Regards,

      Megatron Philips Von Braun, kutsumanimi Megnweto.

    • Anonyymi

      Sille, joka narisee matkustelusta:

      Jos ihminen raataa vuoden töissä ja kestää sen haaveillen muutaman tonnin matkasta kerran vuodessa, niin se on tosi ok. Elämä on tarkoitettu myös elettäväksi.

      Lopeta itse kirppiksillä käynti ekologisuuden nimissä. Muotiteollisuus kertakäyttövaatteineen on maailman suurin saastuttaja. Näitä halpoja rättejä kirppiksellä suurimmaksi osaksi kuitenkin on. Mahdollistat käytökselläsi sen, että kertakäyttövaatteiden ostajat tienaavat kulutuksellaan.

      Kodinkoneisiin jne. laitetaan joku heikko kohta, jotta ihmiset ostavat uuden parin vuoden päästä. Yritä ennemmin tehdä tälle epäkohdalle jotain.

      • Anonyymi

        Ilmastoöyhötyksen takia elämästä on tehty keinotekoisesti kallista. Jos tarkoitus aidosti on laskea päästöjä, niin ensin on kiellettävä ulkomaanmatkat tai tehtävä niistä niin kallista, että ne loppuu jokatapauksessa. Alkaen vaikka 10 000e/lento. On turha öyhöttää saasteista, jos se super saastuttaminen sallitaan näille öyhöille puoli ilmaiseksi, mutta kotimaassa eläminen tehdään tietoisesti kalliiksi


      • Anonyymi

        Lentokone turismi on kiellettävä EUn päästömääräysten mukaisesti, saastuttavat EUn lisäksi koko maailman


    • Anonyymi

      Siks hybä uui yofrllskin sudks hsttsdyr: kodks jod on duutikokoinrn dohbs, niin kudkss krkdrjä js ksikkis js yyny pään sllr birlä js diyyrn slkss kuunyrlrmssn joysin bsikks ooopprtss js muuys diinä ....

      Yretbrrllidrmpi hsttsdyr kuin ystkkuudsmmunys, kuiytrenkin.

      Mutta mitä nainen sanoisi: aika hyvä uusi harrastus on, mutta niin...

    • No mä luulen, että monet hintojennousuista johtuu oletuksesta, että kohta raaka-aineiden saanti vaikeutuu ja ostohinnat nousevat. Eli tappioita otetaan huomioon jo nyt, kun syksyllä niitä alkaa tulemaan. Jos nyt joku hammpari maksaa 2 € entisen 1,5 €;n sijaan, ei siitä tarvitse koettaa saada syksyllä 3€, minkä se sit maksais väkisin...

      Pakotteet vaikuttaa tännekin ja vilja-aittojen tuhoutuminen myös. Isommat ketjut osaa ja pystyy reagoimaan edeltäpäin ja toisaalta loivemmin kuin pienemmät lafkat. Joku mäkkäri voi tehdä reagointeja jo nyt, mutta lähigrilli ei osaa sitä tehdä...se ostaa tukusta tarpeet ehkä viikoksi ja elää sen mukaan... hinnat nousee vasta kun tukussa hinnat nousee tarpeeks..ja usein se on sit jo liian myöhäistä... asiakkaat karkaa hintoja.

      • Anonyymi

        Hamppari voi maksaa jo 6 euroa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Hamppari voi maksaa jo 6 euroa.

        No mä nyt vaan heitin tuonne jotain.... syksyllä se maksaa helposti jo 7 € jokapaikassa, mutta pikkupaikat menee konkkaan silläkin hintaa...jos tää jatkuu, kuten näyttää siltä... ja eiköhän sitä lopulta vähän kaikki maksa, että Ukraina saadaan kuntoon noitten persläpien hajoittaessa kaiken.. 🙄


    • Anonyymi

      Köyhää ei haittaa hintojen nousu

      • Anonyymi

        Ruoka jonosta minäkin haen ruokani, aina yhtä halpaa


    • Anonyymi

      Hyvin olen pärjännyt, aivan kuten ennenkin. Syön vain elääkseni, en elä syödäkseni.

      Meinaatko, että mäkkärin pitäisi myydä tappiolla hamppareita?

      Kyllä se on sillä tavalla, että kun kaikki raaka-aine- henkilöstö- ja tuotantokustannukset ovat nousseet (ja tekevät sitä edelleen), niin hintoja on nostettava. Hampparibisneskin on bisnestä, ei hyväntekeväisyyttä.

      - Sheena

      • Anonyymi

        Aivan kaikki hinnat eivät nouse. Itse suosin tuotteita joita saa melko samaan hintaan kuin aiemmin.


      • Anonyymi

        Kuuleppas nyt.

        Mäkkärin katteet on sitä luokkaa, ettei pitäisi olla ongelmaa pitää hinnat paikoillaan. Mäkkäri, kuten muutkin riistokapitalistiyritykset ei vain halua laskea tuottojaan ja siten oman osakkeensa arvoa, vaikka maailmassa on itseaiheutettu poikkeustilanne.

        Suomalainen kuluttaja maksaa ne tappiot mitkä tuli kun mäkkäri lopetti Venäjällä. MINUN sydäntäni kylmäsi se, miten venäläiset mäkkärin työntekijät sen jälkeen pärjäsivät, mutta sitähän ei riistodemari tai kapitalisti pelissään ajatellut tipan tippaa.

        Kerran kävin syömässä tänä kesänä hampurilaisen ja tulin siihen tulokseen, ettei ollut sen rahan arvoista. Hampurilainen oli kuten yleensä haalea, ravintola epäsiisti ja aina täynnä kärpäsiä. Rokkimäkki kyseessä.

        Nyt naureskelen kun tullut taas mainoksia alle 3 € hampurilaisista katukuvaan. On sitten tainnut muutkin tulla samaan päätökseen. Neljällä eurolla, mitä melkein jo useammat ennen 3 € purilaat maksavat, syö kyllä myös samalla mitalla helvetin Alepan paistohyllyltä ja saa vielä kylkeen energiajuoman ja suklaapatukan.

        Tai menen Itiksen KFC:hen jossa yhä myydään hampurilaisia reilusti alle kahden euron hintaan ja ovat muuten parempia kun mäkkärissä😃

        Tyhmähän ei ole se joka pyytää vaan se joka maksaa liikaa. Minä en maksa yhtään mitään, jossei hinta miellytä. Käytän vaan nekin rahat muuhun ja jonkun muun tuotteeseen.

        Mäkkäri ei ole tosiaan mikään hyväntekijä, mutten ole minäkään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aivan kaikki hinnat eivät nouse. Itse suosin tuotteita joita saa melko samaan hintaan kuin aiemmin.

        Niin olen Lidlissä huomannut myös joidenkin tuotteiden hintojen laskua, esim dippimaustepussin hinta on enää vain 39 c entisen 49 c sijasta.

        Lisäksi olen huomannut tuotantokustannusten karsimista joissakin tuotteissa joissa hinta on pysynyt paikallaan.

        Tälläistä kaupankäyntiä minä kunnioitan! Mutta saksalainen kauppias ei ole laiska eikä yhtä ahne kuin eräät tahot ja siksi kuluttajauskollisuuteni Lidlille on säilynyt enkä ole alkanut sen suhteen KULUTUSLAKKOON.


    • Anonyymi

      Miulle ei niin väliä nouseeko hinnat. Työttömänä kun ei voi vaikuttaa mihinkään joten sama se nouseeko hinnat. Kuollaan sitten nälkään jos ruokaa ei ole rahaa ostaa.

      • Anonyymi

        Totuuden torvi on toitottanut


    • Anonyymi

      Jaahas, joku oli nostanut aloittamani vanhan ketjun.

      Nyt on ruoka noussut taas Lidlissä todella huomattavasti sitten kesäkuun. Ihan tässä viikon sisällä.

      Helen lähetti köyhälle sairaseläkkeellä olevalle tuttavalleni kirjeen, että sähkölasku nousee lähemmäs 20 € kuussa.

      Onneksi itselläni on sopimus. Olen itse mässäillyt estoitta epäterveellisellä ja halvalla ruualla, äsken söin ranskalaiset lihapullilla.

      Mielestäni on kuitenkin perin ristiriitaista, että nämä varakkaat, kaikkitietävät hyvät kunnon ihmiset jotka eivät hintojen noususta välitä eivätkä myöskään köyhien läheistensä hädästä ja talousahdingosta, niin kuitenkin ovat näköjään TÄYSIN KYVYTTÖMIÄ saamaan aikaan maailmanrauhan!!!!!!

      Joku niinkun siinä yhtälössä ei mene minun kenties sitten yksinkertaiseen kaaliin, että kun kerran ollaan niin hyviä ja kaikkivoipia, niin sitten kuitenkin tämä uskomaton paska jatkuu vaan.

      Muistakaapa, "hyvät kunnon ihmiset"

      We are allways watching out for you👁

      P.S Alkaisko kommunistiksi? Oikein oldschoolkommariksi! Voisin liittyä vasemmistoliittoon ja alkaa vaikka kansanedustajaksi ja lopulta perustaa oikein kunnon äärikommunistipuolueen! Saisin varmasti massoilta kannatusta, minullahan pysyy sanat ja tunteet hallussa ja hehkuvan kuumina ihan milloin itse tahdon. Voisin perustaa taipumattoman pasifistisen kommunistipuolueen joka ei herroja ja rouvia pokkaa, ei usko demarien valheita eikä kuuntele persujen sairaita juttuja eikä uskovaisten homogandaa.

      Mitäs sanotte? Lähtiskö peliin?

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe