Kun kaikki ruoka kallistuu, saa luonnostakin ihan super hyvää ja terveellistä vihersalaattia ihan

Anonyymi

ilmaiseksi. Paistoin nokkoslettuja ison kasan ilta naposteltavaa ja tein voikukanlehdistä sekä conference päärynästä ja raastetusta porkkanasta salaatin, ihan kelpo syötävää. Mun salaatit eivät ole vielä kasvaneet käyttöasteelle, joten pienet voikukan lehdet käy salaatista ja makeat päärynä sekä porkkana, tasoittavat "salaattini" sinappinista makua ihan neutraaliksi. Lisänä oli myös mustikan lehtiä desin verran ja kuorittuja maapähkinöitä.

Oikeesti en taida jatkossa käyttää energiaani; luonnosta kerättyyn salaattiin, kunhan omat viljelmäni alkavat tuottaa satoa. Mutt ihan pioneerimielessä, nuotkin maistuvat "salaattina" ok... jotkut valmiiksi revityt & sekoitetut vihersalaatit pussitetuna ostetut... saattavat olla jopa huonomman makuisia.

Nokkosta keräsin monta pientä kimppua... kuivatan ne ja säilytän vanhassa lasisessa hillopurkissa, menevät myöhempään käyttöön. Ostin tänään n. 2kg ison lahnan uunikalaksi, perkasin ja kevyesti suolasin sen ja nyt se on jääkaapissa -> huomenna uuniin. Mimmi saa huomenna purkkiruokana päivällisen... lahna on liian haastava perattava kala antaa vuodenvanhalle... pientä hakaruotoa liikaa.
trollikka

27

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On kyllä kumma, että Venäjä voi myydä ja Turkki ottaa vastaan Ukrainasta varastettua viljaa. Turkki on Natossa ja veljeilee verivihollisen kanssa, eikö sen Turkin voisi potkia vittuun Natosta kun se rikkoo kaikkia saatanan säädöksiä? Kärsitään muutkin sen veljeilystä Venäjän perseitten kanssa.

      • Anonyymi

        Putinin alusmaita ovat Turkki, Unkari ja Serbiakin... ValkoVenäjän lisäksi. Tulee mieleen ett aikovatko jakaa Ukrainaa keskenään. Tosin Serbia ei varmaan maata sieltä havittele, mutt toista viulua soittelee orkesterissa mukana... halpaa kaasua ja viljaa kansalle.
        Kaikki vasallimaat pitäisi irroittaa Natosta. Selvä feodaalinen järjestelmä noilla on käytössä Venäjän kanssa ja lisää hamutaan EU:lta.

        Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin vierailu Serbiaan peruuntui, kun Serbian naapurimaat sulkivat ilmatilansa venäläiskoneelta sunnuntaina. Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov vierailee Turkissa tarkoituksenaan neuvotella Ukrainassa jumissa olevien viljalastien vapauttamisesta. Siinäpä äijä pihiskööt kiukkuaan.

        Oli jännää nähdä miten ruotsalaiset selvisi hallituskriisistään... muutaman vuoden kuluttua meillä sama tilanne... eduskunnassa istuu enemmistönä muita kuin kantasuomalaisia.
        Eihän täällä päästä nytkään edes häiriköistä eroon, ihme kun linnatuomion saivat... lopulta terroristit. Ihme vääntöä... jos turvapaikan hakija tekee rikoksia, olisi oikeutettua saaa karkoitus ja sulkea raja ikuisesti häneltä.
        Kumma kun Austraalia pystyy siihen, valikoimaan kansalaiset joita edes päästää vierailulle maahansa.
        trollikka


      • Anonyymi kirjoitti:

        Putinin alusmaita ovat Turkki, Unkari ja Serbiakin... ValkoVenäjän lisäksi. Tulee mieleen ett aikovatko jakaa Ukrainaa keskenään. Tosin Serbia ei varmaan maata sieltä havittele, mutt toista viulua soittelee orkesterissa mukana... halpaa kaasua ja viljaa kansalle.
        Kaikki vasallimaat pitäisi irroittaa Natosta. Selvä feodaalinen järjestelmä noilla on käytössä Venäjän kanssa ja lisää hamutaan EU:lta.

        Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrovin vierailu Serbiaan peruuntui, kun Serbian naapurimaat sulkivat ilmatilansa venäläiskoneelta sunnuntaina. Venäjän ulkoministeri Sergei Lavrov vierailee Turkissa tarkoituksenaan neuvotella Ukrainassa jumissa olevien viljalastien vapauttamisesta. Siinäpä äijä pihiskööt kiukkuaan.

        Oli jännää nähdä miten ruotsalaiset selvisi hallituskriisistään... muutaman vuoden kuluttua meillä sama tilanne... eduskunnassa istuu enemmistönä muita kuin kantasuomalaisia.
        Eihän täällä päästä nytkään edes häiriköistä eroon, ihme kun linnatuomion saivat... lopulta terroristit. Ihme vääntöä... jos turvapaikan hakija tekee rikoksia, olisi oikeutettua saaa karkoitus ja sulkea raja ikuisesti häneltä.
        Kumma kun Austraalia pystyy siihen, valikoimaan kansalaiset joita edes päästää vierailulle maahansa.
        trollikka

        Tää on koko pallo jossain käymistilassa. Rytisee ja rymisee äkkiä muuallakin tällä menolla. Joo, ihme touhua Natossa siedetään ja katsellaan läpi sormien.

        Menee uskottavuus ja maine Natolta noiden öyhöttäjä maitten kanssa. Huvittavaa on just se, että koko Nato on ryssakoitten takia perustettu ja osa sen jäsenmaista vehtaa niitten kanssa. :D

        Lavrovin vois ampua kuuhun, mokoma vihikoirannahkainen möhkönaama.

        Niihän se on..


      • Bätääs kirjoitti:

        Tää on koko pallo jossain käymistilassa. Rytisee ja rymisee äkkiä muuallakin tällä menolla. Joo, ihme touhua Natossa siedetään ja katsellaan läpi sormien.

        Menee uskottavuus ja maine Natolta noiden öyhöttäjä maitten kanssa. Huvittavaa on just se, että koko Nato on ryssakoitten takia perustettu ja osa sen jäsenmaista vehtaa niitten kanssa. :D

        Lavrovin vois ampua kuuhun, mokoma vihikoirannahkainen möhkönaama.

        Niihän se on..

        Peskovin ja Medvedevin Marssiin, Saharouva johonkin plutoon vaikka.


    • Anonyymi

      Nokkoskeitto on helppo. Kerää nokkosenlehtiä, ei vartta. Kevyt ryöppäys poistaa polttavuuden, eli kattilallinen kiehuvaa vettä ja nokkoset hetkeksi sinne. Vain hetkeksi sitten vaihda vesi ja keitä nokkoset, voit käyttää myöskin kermaa. Suolaa on hyvä lisätä maun mukaan tai sit maustekermoja.

    • Kylkipaloissa on ainakin pitkät ja selkeät pitkät ruo'ot lahnassa. 😊👌

      Täällä mummo teki lahnoista suolakalaa. Kuivatti kivellä. Sitä oli hyvä syödä, että jaksoi juodakin heinätöissä. Leikkasi parin kylkiruodon pätkän. Veti nahan pois hampailla ja veti kuivaa ja suolasta kalaa murusen hampailla. Jossain vaiheessa katkasi vaan ruo"ot, ettei ne mennyt kurkkuun, kun veti kalaa ruotojen päältä. Selkämys oli rasvaista, mut siellä oli niitä pikkuruotojakin. 🙄

      • Anonyymi

        "Selkämys oli rasvaista, mut siellä oli niitä pikkuruotojakin." Niin me saaristossa asuvat kesävieraat nimitettiin niitä juuri hakaruodoiksi. Paskamaisia kun kypsässä lahnassa ne häviävät helposti kalanlihan joukkoon... niin pientä ruotoa ettei oikein suussa edes eroita (paitsi harjaantunut kalansyöjä) ja sitt nielessä se pirhana saattaa tarttua nieluun KIINNI. Kakot siit naama punaisena kalaa kurkusta ja haukot henkeä...
        Tuskin aikuinen ihminen siihen tukehtuu... mutt taapero on taapero, eikä osaa edes varoa ja tunnustella kielellä kalan koostumusta.
        No joo, olenhan minäkin syönyt lahnaakin suolakalana, talviaikaan kun syksyllä suolasivat mökille maakellariin kalaa... kaiken varalle särvikkeeksi, keitetyjen perunoiden ja voin kanssa syötäväksi... jos tuoretta kalaa ei ollut saatavilla.
        Kun mä olin lapsi... nuori, ei meillä faijan mökillä ollut sähköjä. Kynttilöitä ja tillikka, kaasulyhty valoa antamaan. Taskulamppu jos ulos meni huusiin ja ja öljylyhty saunan ikkunan ulkopuolelle palamaan kun saunottiin.

        Ajat ovat hieman muuttuneet, on sähkövalot jääkaapit/pakastimet, sähköpatterit ja ilmalämpöpumput, vesi tulee kraanasta ja on sisä-WC sekä suihku. Yhä talvisin lämmitetään suuri muurattu leivinuuni sekä puilla toimiva hella... pitävät lämpöä ja syövät kosteuden jos sitä on tuvassa, kammarissa... ja ainakin petivaatteissa, jos mökki on ollut jonkin aikaa
        n. 16° - 18° pelkällä peruslämmöllä.
        Siika muuten on tuoresuolattuna se paras suolakala... graavina.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Selkämys oli rasvaista, mut siellä oli niitä pikkuruotojakin." Niin me saaristossa asuvat kesävieraat nimitettiin niitä juuri hakaruodoiksi. Paskamaisia kun kypsässä lahnassa ne häviävät helposti kalanlihan joukkoon... niin pientä ruotoa ettei oikein suussa edes eroita (paitsi harjaantunut kalansyöjä) ja sitt nielessä se pirhana saattaa tarttua nieluun KIINNI. Kakot siit naama punaisena kalaa kurkusta ja haukot henkeä...
        Tuskin aikuinen ihminen siihen tukehtuu... mutt taapero on taapero, eikä osaa edes varoa ja tunnustella kielellä kalan koostumusta.
        No joo, olenhan minäkin syönyt lahnaakin suolakalana, talviaikaan kun syksyllä suolasivat mökille maakellariin kalaa... kaiken varalle särvikkeeksi, keitetyjen perunoiden ja voin kanssa syötäväksi... jos tuoretta kalaa ei ollut saatavilla.
        Kun mä olin lapsi... nuori, ei meillä faijan mökillä ollut sähköjä. Kynttilöitä ja tillikka, kaasulyhty valoa antamaan. Taskulamppu jos ulos meni huusiin ja ja öljylyhty saunan ikkunan ulkopuolelle palamaan kun saunottiin.

        Ajat ovat hieman muuttuneet, on sähkövalot jääkaapit/pakastimet, sähköpatterit ja ilmalämpöpumput, vesi tulee kraanasta ja on sisä-WC sekä suihku. Yhä talvisin lämmitetään suuri muurattu leivinuuni sekä puilla toimiva hella... pitävät lämpöä ja syövät kosteuden jos sitä on tuvassa, kammarissa... ja ainakin petivaatteissa, jos mökki on ollut jonkin aikaa
        n. 16° - 18° pelkällä peruslämmöllä.
        Siika muuten on tuoresuolattuna se paras suolakala... graavina.

        Täällä siioissa jotain matoja... selkäruodossa. Paitsi meijän mökillä...

        Mut siiat savustetaan. Eikä tartte suomustaa edes. Nahkat irtoo. 😊👌


      • Disseisback kirjoitti:

        Täällä siioissa jotain matoja... selkäruodossa. Paitsi meijän mökillä...

        Mut siiat savustetaan. Eikä tartte suomustaa edes. Nahkat irtoo. 😊👌

        Mua vähän jäi vaivaamaan se sun pyrähdys palstalla... ja sit se, että ehkä sun siskopuoli laittoi mulle viestiä...

        Mä oon vaan sellainrn joka sanoo kaikrn suoraan...närn sitä ja tätä ja saan täällä palstalla aika räikeää vastustusta....mua haukutaan ja kärvistellään, mutta en mä ainakaan niistä lytisty...päinvastoin...pistän vaan lisää. 🤣

        Jos se oli siskopuolesi mikä joskus viestiä laittoi, se oli kuin sä. Otti mihin mshkut ja räjäytti. 😄


      • Anonyymi
        Disseisback kirjoitti:

        Mua vähän jäi vaivaamaan se sun pyrähdys palstalla... ja sit se, että ehkä sun siskopuoli laittoi mulle viestiä...

        Mä oon vaan sellainrn joka sanoo kaikrn suoraan...närn sitä ja tätä ja saan täällä palstalla aika räikeää vastustusta....mua haukutaan ja kärvistellään, mutta en mä ainakaan niistä lytisty...päinvastoin...pistän vaan lisää. 🤣

        Jos se oli siskopuolesi mikä joskus viestiä laittoi, se oli kuin sä. Otti mihin mshkut ja räjäytti. 😄

        Siis joo... oli meillä pien sanaharkka siitä. Kertoi itse mulle löytäneensä munt palstalta, siis tunnistanut ja latonut jotain tekstiä tänne.

        Mä kyllä hoidan omat kärvistelyt ja kiukun puuskani... joten systeriä en halua sotkea mihinkään... mikä liittyy minuun. Ja kannettavaani tuskin enää hänelle lainaan, käyttäkööt muita välineitä, kuten puhelintaan.

        Siitä se soppa syntyisi, jos systerikin tänne kirjoittelisi jatkossa... tulisi taatusti julki sellaista jota en halua.
        Kuka vielä osaisi yhdistellä asioita... löytäisi ehkä liikaa paikannettavaakin.

        Systeri on vielä penikka, mua lähes 20 vuotta nuorempi, ja varsinainen suorasuu... joka ei osaa varoa sanomisiaan. Sorry, jos hän on jotenkin tölväissyt suakin,hän ei taatusti tiedä kenelle mä päreeni poltin... en mä ole ihan varma itsekään... Välistä epäilin, mutt saattoi se olla joku muukin houkka.

        Hyvää yötä, joka ainoalle palstaa lukevalle!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Siis joo... oli meillä pien sanaharkka siitä. Kertoi itse mulle löytäneensä munt palstalta, siis tunnistanut ja latonut jotain tekstiä tänne.

        Mä kyllä hoidan omat kärvistelyt ja kiukun puuskani... joten systeriä en halua sotkea mihinkään... mikä liittyy minuun. Ja kannettavaani tuskin enää hänelle lainaan, käyttäkööt muita välineitä, kuten puhelintaan.

        Siitä se soppa syntyisi, jos systerikin tänne kirjoittelisi jatkossa... tulisi taatusti julki sellaista jota en halua.
        Kuka vielä osaisi yhdistellä asioita... löytäisi ehkä liikaa paikannettavaakin.

        Systeri on vielä penikka, mua lähes 20 vuotta nuorempi, ja varsinainen suorasuu... joka ei osaa varoa sanomisiaan. Sorry, jos hän on jotenkin tölväissyt suakin,hän ei taatusti tiedä kenelle mä päreeni poltin... en mä ole ihan varma itsekään... Välistä epäilin, mutt saattoi se olla joku muukin houkka.

        Hyvää yötä, joka ainoalle palstaa lukevalle!

        Niin fn mä välittänyt.. jos se oli sun klaania muka, niin mitä sitten? 😄
        Sen kai mä dille sNoin ja mietinkin, että voi olla kuka vaan. 😄

        Ei siitä sen enrmpää...😊

        Niin ja öitä. 😴


    • Anonyymi

      Nainen osta lihaa makkaroita sipulii perunoit ja tee kunnon ruokaa ja lapselle ostat biltti tai bona purkkei tai teette kunnon voileipiä ja kahvia ja lapselle maitoa

      • Anonyymi

        Kuules Välis, kyllä mä pidän huolen siitä ett ruoka on ravitsevaa lihaa meillä syödään lähes päivittäin, koska kalankin mä luen lihatuotteeksi. Tapolan verimakkaran ja Poutun ryynärin mä silloin tällöin syön, mutt lenkkimakraa en syö edes makkarakeitosta, vaikka sopan muuten saatan syödäkin... nälkääni.


    • Anonyymi

      Wow.. Taisat tietää asiasta vähän enemmänkin.

      Mitä tekisit mesiangervosta?

      Oletko tehnyt sipsejä jäkälästä?

    • Anonyymi

      Mitä tekisit mesiangervosta? Mesiangervoa vaasiin ja antaa ihanan tuoksuelementin, vaikka koko grillikatokseen ulkona. Sisälle ainakin vessanpuolelle, hajusteeksi lattiamaljakollinen, heinäkuussa.
      Mesiangervolla voi maustaa siman kaltaisia juomia ja kuivakakkkuihin kuivattua kukintaa mausteeksi. Makusokeria, jopa siirappia.

      Voiteet mä ostan apteekista, kuusenpihkaa ja mesiangervoa, eikä ole hinnalla väliä koska tuote vastaa hintaa. Kartanon pihka, hyönteisten puremiin suosittelen etenkin lapsille... eivät kynsi ihoaan rikki. Voide rauhoittaa kutinalta.
      trollikka

    • Anonyymi

      Sipsejä en ole tehnyt jäkälästä, vaikka islanninjäkälää käytän aivan toiseen tarkoitukseen. Sipsejä... lehtikaalista, hiukan rypsiöljyä ja sormisuolaa... uunissa kuivatetaan ja turkkilaista jukurtista dippikastike... hunaja chilly... duunaile itse.
      trollikka

    • Anonyymi

      Niin saakin, mutta kaikki kallistuu kuin maapallokin kallistuu itse kun pyörii, kalllistuu koko ajan.

    • Anonyymi

      Omavaraistalous kunniaan. Kaikki tulee kotoa.

    • Anonyymi

      Kallistuuko maapallo vai liikkuvatko tähdet.

    • Anonyymi

      Jos perunan kappalehinnaksikin lyödään joku 50000eur peruna, omena voisi olla jo 000000eur omenalta, ja bensalitran hinta muutama miljardi litralta,

    • Anonyymi

      Kukkiiko mustikka jos siltä viedään lehdet tässä vaiheessa kesää?

      • Anonyymi

        Enpä ole ajatellut tuota, mutt ainakin nyt on mustikka varvuissa jo kukka aihiot. Muutamasta varvusta jos riipaisen lehdet ja kukkaset... ei varsinaisesti marjasatoa vie suuntaan tai toiseen.
        Ens kesänä se mustikka kukkii kuin aikaisemminkin, ei se juurakko siitä ole pilalle mennyt jos muutaman varvun lehdistö katoaakin. Kerään mä mustikan lehtiä kuivattaaksenikin, omatekoiseen teehen. Siankärsämöä, kamomillaa, maitohorsmaa, koivun lehtiä hiirenkorvalla jne. kurtturuusun kukkasia värinsä takia.'

        Omalta maalta kun kerää, ei tule sanomista... mä teen hankintani yleensä Faijan mökiltä, hänen metsästään. Sukulaisten pellonpientareilta... maitohorsmaa hierrän ja kuivatan paperin päällä, perinteisellä tavalla.


    • Anonyymi

      en tiedä mutta ruokin itseäni hedelmillä ja vihanneksilla monesti iloisena.

      olisi oikein hyvä kauhuelokuva, että terassilla grillaamassa ja yhtäkkiä pesäallon kokoisia jäärakeita sataisi päähän, grillailut pilalle ja grillikin hajoaisi niis jos terasssi ilman katetta.

      Mutta joopa-joo, itse kyllä kirjoittelen nöyttelijä-tytöille jotain, aina vastaavat,,,,

    • Anonyymi

      Paistettua kuhaa, uunijuureksia ja perunamuusia, jukurtti pohjainen kastike kalalle.
      Uunijuuresten lisäksi paahdoin samalla veneperunia... jotkut tykkää niistäkin, ihan sellaisenaan. Jos veneperunia jää syömättä, mä otan loput itselleni, ne voi lämmittää paistinpannulla uudelleen ja paistaa vaikka kananmunaa, kylkiäiseksi. Luumutomaattia ja kurkkusalaattia lisukkeina. Ruokailu alkaa näillä minuuteilla!
      trollikka

    • Anonyymi

      Varmaan kilon verran veneperunia jäi, otin ne itselleni talteen. Paistan hauesta kokoliha kalapuikkoja ja veneperunat kuumennan samalla paistossa käyttämälläni pannulla, vähän voita pannuun ja iso sipuli sekä kakas valkosipulin kynttä hienonnettuna veneperunoita. Siinä se päivällinen tänään tomaattia ja keltainen paprika jääkaapin kätköistä. Kotikaljaa juomaksi.
      Jää vielä huomiseksikin veneperunoita, teen vaikka pyttipannun lopuista, broileri suikaleiden kanssa... ja niistäkin taitaa jäädä vielä tähteitä jäljelle.

    • Ap:n herkkuruoka on laadukasta. 🌹👀

    • Anonyymi

      Ylimääräistä ruokaa oli sen verran, ett soitin kotiin äijille ja kysyin hakeeko Mikko lahnan heille syötäväksi ja paistettavaksi. Uuni kuumaksi ja kala uuniin paistumaan, liraus vettä ehkä mukaan, niin ei ainakaan kuivu uunissa ollessaan.
      Aikuiset miehet osaavat kyllä syödä uunilahnaakin... tukehtumatta hakaruotoihin.
      Keittäkööt itse muutaman perunan, jos jotain kalan ja leivän lisukkeeksi kaipaavat.
      Sinne lähti lahna ja aikoivat vielä tänään paistaa sen uunissa, aamulla saavat voileipien kanssa syödä kalaa, vatsan täydeltä.

      Neuvoin vielä nostamaan pienen pyöreän näkkileivän pöytään, varmuuden vuoksi!
      Jos kalanruoto jää nieluun; pureskelkaa näkkäriä ja nielkää sitä... irroittaa pienemmät ruodot alas mennessään. Niin mun vanha ja viisas pappani, neuvoi mua lapsena; kun syötiin nuotiolla paistettua/hiillostettua kalaa... kalamökin rannassa.
      trollikka

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      62
      1735
    2. SINÄ nainen hyvin läheltä

      Pidän sinusta. Mutta mene ensin juttelemaan lääkärin luokse, ja hoida itsesi kuntoon. Sit kun sä olet kunnossa, niin mä
      Ikävä
      68
      1064
    3. 45
      1035
    4. Et voi olla loputtomasti hiljaa

      Nainen. Tarkoitan siis meidän juttua. Eihän tämä tällaiseen epätietoisuuteen voi jäädä siinä vaan särkyy kumpikin. Kerto
      Ikävä
      63
      980
    5. Ajatus aamuun

      Tämä jollekin tärkeälle. On asioita mistä jutellaan, on asioita mistä vitsaillaan, on myös asioita mistä ei puhuta kenen
      Ikävä
      71
      939
    6. Nainen mitä tekisit

      Joutuisit tekemään miehelle ja sinulle tai sinulle ja miehellesi ja kahdelle lapselle ruokaa ja kaapista löytyy 2 litraa
      Sinkut
      158
      909
    7. Siis ei ole edes mahdollista

      että ei törmätä, ei sit millään vaikka päällä hyppisi
      Ikävä
      44
      860
    8. Martina kauniina lehtihaastattelussa

      Martina antoi hyväntuulisen haastattelun lehteen. Tyylikkäitä kuvia ja kivoja vaatteita kauniilla Martinalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      182
      815
    9. J-miehelle

      haluan kertoa että olet edelleen mulle rakas. Ajattelen sinua päivittäin kulta.
      Ikävä
      58
      798
    10. Minä en luota sinuun yhtään nainen

      ja aistin että yrität taas satuttaa henkisesti koska tiedät että olet heikkouteni joten siksi tein mitä tein mutta en ki
      Ikävä
      34
      762
    Aihe