Onko lipasto hyvä.

Anonyymi

Mulla on ongelma. Kun yleen pariskunnilla on makuuhuoneessa semmonen kauhee koko seinän peittävä kaappirivi. Ja se on tosi ruma. Mä hankin omaan huoneeseen juskista sellasen pienen kaapin. Metrin levee, 55 syvä ja 1,8 korkee. Toinen puoli on tanko, vaikka ei mulla mitään roikotettavaa juuri ole. Että huppareita mä noihin henkareihinboon laittanu. Toisella puolen hylly ja kolme laatikkoo, mutta niin pieniä ettei mahu kun sukkia. Voisko lipastossa pitää esim. T paitoja ja kalsareita. Minkä kokoinen toi lipasto pitää olla ja minkä kokoset laatikot. Mitä te yleensä noissa lipastoissa pidätte.

33

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      T-paidat voi laittaa hengareihin roikkumaan, jos siellä on vaan tilaa. Lipaston laatikoiden kokoa voi miettiä mittaamalla sinne laitettavien tavaroiden koot. Kattoo esim miten paljon tilaa vievät lakanat tai isommat paidat viikattuina.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Jep ja voivat olla vielä paljon enemmänkin seinältä näyttävät kuin tuossa kuvassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep ja voivat olla vielä paljon enemmänkin seinältä näyttävät kuin tuossa kuvassa.

        No onhan se jos on iso huone. Mutta normi kerrostalokämppä on niin pieni, ettei sitä viitti kaapeilla täyttää. Mieti jotain 70 luvun kaksioo. Niin aika tunkkanen vaikutelma on se seinän kaapisto. Aatelkaa vähän tälläsen poikamiehen näkökulmasta. Kun niitä roikotettavia vaatteita on tosi vähän. Ja sitten kun on tollanen normaalia matalampi kaappi, niin sen päälle voi laittaa kaikenlaista, mitä haluaa pitää koko ajan näkösällä. Ja sitten lipaston päälle vois kans laittaa jotakin. Tässä ois kuitenkin sen verran tilaa. Siis toisella seinällä 120 cm sänky ja kirjotuspöytä. Mutta taas toisella seinällä on vaan toi kaappi ja sitten kenkälaatikoita pinottuna. Vois noi kenkälaatikot laittaa kaapin päällekin. Eli ne on tennarien laatikot jotka siis pitääkin aina olla näkösällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan se jos on iso huone. Mutta normi kerrostalokämppä on niin pieni, ettei sitä viitti kaapeilla täyttää. Mieti jotain 70 luvun kaksioo. Niin aika tunkkanen vaikutelma on se seinän kaapisto. Aatelkaa vähän tälläsen poikamiehen näkökulmasta. Kun niitä roikotettavia vaatteita on tosi vähän. Ja sitten kun on tollanen normaalia matalampi kaappi, niin sen päälle voi laittaa kaikenlaista, mitä haluaa pitää koko ajan näkösällä. Ja sitten lipaston päälle vois kans laittaa jotakin. Tässä ois kuitenkin sen verran tilaa. Siis toisella seinällä 120 cm sänky ja kirjotuspöytä. Mutta taas toisella seinällä on vaan toi kaappi ja sitten kenkälaatikoita pinottuna. Vois noi kenkälaatikot laittaa kaapin päällekin. Eli ne on tennarien laatikot jotka siis pitääkin aina olla näkösällä.

        Kuka käskee asua pienessä kämpässä? Tai sitten voi laittaa kaappeja, jotka on puolet "normaali syvyydestä". Mä ite en oikeastaan tajua niitä normikaappeja juuri ton syvyyden takia. Ei mulle ole mitään niin isoa, että tarvis niin syvät hyllyt. Ei vaatteita viitsi toistensa taakse pinota.

        Mä taas pidän niitä sellasia kaappeja karmean näkösinä. Vielä sitten jos sinne pinotaan jotain tavaraa päälle. Ovien taakse piiloon ja sitten on hyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No onhan se jos on iso huone. Mutta normi kerrostalokämppä on niin pieni, ettei sitä viitti kaapeilla täyttää. Mieti jotain 70 luvun kaksioo. Niin aika tunkkanen vaikutelma on se seinän kaapisto. Aatelkaa vähän tälläsen poikamiehen näkökulmasta. Kun niitä roikotettavia vaatteita on tosi vähän. Ja sitten kun on tollanen normaalia matalampi kaappi, niin sen päälle voi laittaa kaikenlaista, mitä haluaa pitää koko ajan näkösällä. Ja sitten lipaston päälle vois kans laittaa jotakin. Tässä ois kuitenkin sen verran tilaa. Siis toisella seinällä 120 cm sänky ja kirjotuspöytä. Mutta taas toisella seinällä on vaan toi kaappi ja sitten kenkälaatikoita pinottuna. Vois noi kenkälaatikot laittaa kaapin päällekin. Eli ne on tennarien laatikot jotka siis pitääkin aina olla näkösällä.

        " Mieti jotain 70 luvun kaksioo. Niin aika tunkkanen vaikutelma on se seinän kaapisto. "

        Eikä, valkoiset kaapit seisoo siinä kuin valkoinen seinä, se mikään tunkkainen ole 😂 Ja kaappeihin voi laittaa muutakin kuin vaatteita tietysti.

        No mutta. Laita sinne laatikoihin kalsarit ja sukkia. T-paidat roikkumaan henkareihin 👌

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka käskee asua pienessä kämpässä? Tai sitten voi laittaa kaappeja, jotka on puolet "normaali syvyydestä". Mä ite en oikeastaan tajua niitä normikaappeja juuri ton syvyyden takia. Ei mulle ole mitään niin isoa, että tarvis niin syvät hyllyt. Ei vaatteita viitsi toistensa taakse pinota.

        Mä taas pidän niitä sellasia kaappeja karmean näkösinä. Vielä sitten jos sinne pinotaan jotain tavaraa päälle. Ovien taakse piiloon ja sitten on hyvä.

        Pieneen kämppään mahtuu vaikka kuinka paljon mitä vaan, kunhan suunnitellaan järjestellään. En voi ymmärtää mikä ongelma on täyttää normaalikokoisia tai jopa pienempiä kaappeja.

        Minulla on kauttain aikain ollut sellainen systeemi, että itselleni sopivimman korkuisten hyllyjen etuosassa on ne vaatteet, joita käytän useimmin, kausien mukaan. Housut eivät ole pinossa, vaan vierekkäin laidasta laitaan. Jos haluaa oikein kunnolla organiseerata, kaupasta saa erilaisia järjestelylaatikoita, jossa on joka farkuille oma lokeronsa. Se on minusta jo turhaa hienostelua, eikä aina kovin käytännöllistäkään.

        - Sheena


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " Mieti jotain 70 luvun kaksioo. Niin aika tunkkanen vaikutelma on se seinän kaapisto. "

        Eikä, valkoiset kaapit seisoo siinä kuin valkoinen seinä, se mikään tunkkainen ole 😂 Ja kaappeihin voi laittaa muutakin kuin vaatteita tietysti.

        No mutta. Laita sinne laatikoihin kalsarit ja sukkia. T-paidat roikkumaan henkareihin 👌

        - Sheena

        Tosiaan se lipasto tuli Jyskistä hommattua. Tohon alle oli just joku laittanu linkin hienosta lipastosta, mutta melko kalliista. Onhan mulla nytkin mm. Hupparit henkareissa. Eipä noi Jyskiläiset kovin pitkäikäisiä ole. Pari vuotta vanhasta kaapista putos jo tanko ja laatikot hajoo. Kaikki on vielä vähän auki. ja jos taito karttuu, teen ite. Jos vaikka kirjotuspöydänkin sais integroitua siihen samaan. Tekisin umpipuusta sormillitoksin. Mutta se mun puusepän verstas on tosin vasta suunnittelu asteella. On vaan sorvi hankittuna. Ja sitä ei nyt kalustamiseen voi oikein hyödyntää.


    • Anonyymi

      Se on hyvä, jos sä tykkäät siitä. Ite en ikinä huolis, mutta nää on makuasioista.

      • Anonyymi

        No niinpä. Alottajahan sen lipaston kanssa elää, joten siitä vaan, jos ite tykkää. Mä en tykkää pitää mitään tilpehöörejä näkyvillä, joten en hankkis lipastoa. Enkä tykkää muutenkaan tollasista laatikostoista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No niinpä. Alottajahan sen lipaston kanssa elää, joten siitä vaan, jos ite tykkää. Mä en tykkää pitää mitään tilpehöörejä näkyvillä, joten en hankkis lipastoa. Enkä tykkää muutenkaan tollasista laatikostoista.

        Mutta onks teillä kokemuksii, että vaikka T paita, niin rullautuuko se kun avaa. Ja lipasto kun toimii kans pöytänä, voi laittaa vaikka ton radion siihen, niin on taas enemmän kirjotuspöydän päällä tilaa. Ja toisaalta on tavaroita joita haluaa pitää koko ajan näkyvissä. Näin kerran tukholmassa sellasen Freddy Kruger patsaan, että sellänen ois kiva tuolla kaapin päällä ilahduttamassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onks teillä kokemuksii, että vaikka T paita, niin rullautuuko se kun avaa. Ja lipasto kun toimii kans pöytänä, voi laittaa vaikka ton radion siihen, niin on taas enemmän kirjotuspöydän päällä tilaa. Ja toisaalta on tavaroita joita haluaa pitää koko ajan näkyvissä. Näin kerran tukholmassa sellasen Freddy Kruger patsaan, että sellänen ois kiva tuolla kaapin päällä ilahduttamassa.

        Miksi rullautuisi, jos nyt et sitä ihan tulitikkulaatikkoon tunge.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onks teillä kokemuksii, että vaikka T paita, niin rullautuuko se kun avaa. Ja lipasto kun toimii kans pöytänä, voi laittaa vaikka ton radion siihen, niin on taas enemmän kirjotuspöydän päällä tilaa. Ja toisaalta on tavaroita joita haluaa pitää koko ajan näkyvissä. Näin kerran tukholmassa sellasen Freddy Kruger patsaan, että sellänen ois kiva tuolla kaapin päällä ilahduttamassa.

        Kaikki siellä rullautuu, jos lipasto tulee liian täyteen. Kannattaa hankkia Freddyn lisäksi Konmari-kirja tai vilkaista Tuubista jotain vinkkejä.
        t.sxth


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onks teillä kokemuksii, että vaikka T paita, niin rullautuuko se kun avaa. Ja lipasto kun toimii kans pöytänä, voi laittaa vaikka ton radion siihen, niin on taas enemmän kirjotuspöydän päällä tilaa. Ja toisaalta on tavaroita joita haluaa pitää koko ajan näkyvissä. Näin kerran tukholmassa sellasen Freddy Kruger patsaan, että sellänen ois kiva tuolla kaapin päällä ilahduttamassa.

        Suurempi ongelma paidoista laatikossa on mun mielestäni etsimänsä paidan löytäminen. Jos paitoja on yhtään päällekkäin, niin pinoa joutuu pläräämään, että löytää oikean. Kaapissa olevasta pinosta oikean näkee heti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurempi ongelma paidoista laatikossa on mun mielestäni etsimänsä paidan löytäminen. Jos paitoja on yhtään päällekkäin, niin pinoa joutuu pläräämään, että löytää oikean. Kaapissa olevasta pinosta oikean näkee heti.

        Onhan mulla kuitenkin se kaappi. Että varmaan pelkästään kaikki lipastossa ei onnistuis. Mutta nyt kaappi on täys. Ja taas tuli postissa shortsia ja T paitaa. Ja onhan kaapissa se ongelma, että takanippu on aina takana. Ja vaikka se oikee paita siinä näkys, niin kun tempasen sen siitä, niin sillon on koko nippu lattialla. Eikä enempää kaappia tänne mahu. Ja toinen on se että tarvis olla joku taso, muukin kun kirjotuspöytä. Lakanoitahan mulla on kahdet vaan. eli toinen pesussa ja toinen sängyssä, että niiden varastointi ei oo ongelma. Ja joskus oon onnistunu peseen lakanan niin, että se on jo illalla kuiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onhan mulla kuitenkin se kaappi. Että varmaan pelkästään kaikki lipastossa ei onnistuis. Mutta nyt kaappi on täys. Ja taas tuli postissa shortsia ja T paitaa. Ja onhan kaapissa se ongelma, että takanippu on aina takana. Ja vaikka se oikee paita siinä näkys, niin kun tempasen sen siitä, niin sillon on koko nippu lattialla. Eikä enempää kaappia tänne mahu. Ja toinen on se että tarvis olla joku taso, muukin kun kirjotuspöytä. Lakanoitahan mulla on kahdet vaan. eli toinen pesussa ja toinen sängyssä, että niiden varastointi ei oo ongelma. Ja joskus oon onnistunu peseen lakanan niin, että se on jo illalla kuiva.

        Sanoinkin tuolla ylempänä, että mä en taju noiden syvien kaappien ideaa. Ei mulla ole mitään niin syvää kaappia tarvivaa. Kaikki kaappini ovat ns. puoet normi syvyydestä ja nippuja ei mahdu kuin tasan yksi rivi. Lattialle tippumisen ongelmaan auttaa, kun ei tempase niita lattialle, vaan ottaa nätisti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta onks teillä kokemuksii, että vaikka T paita, niin rullautuuko se kun avaa. Ja lipasto kun toimii kans pöytänä, voi laittaa vaikka ton radion siihen, niin on taas enemmän kirjotuspöydän päällä tilaa. Ja toisaalta on tavaroita joita haluaa pitää koko ajan näkyvissä. Näin kerran tukholmassa sellasen Freddy Kruger patsaan, että sellänen ois kiva tuolla kaapin päällä ilahduttamassa.

        Ai niin. Jos t-paitoja säilyttää hyllyllä, ne kannattaa ehdottomasti rullata siihen hyllylle, ja pysyvät parhaimmassa kuosissa nimenomaan rullalla. Sama homma pakatessa matkalaukkuun t-paitoja.

        - Sheena


    • Anonyymi

      Kannattaako ostaa lipastoa eli kun tapaat sen neiti oikean niin hän päättää minkä haluaa siihen se on joko lipastosi tai naisen lipasto tai hankitte uuden eli älä hanki vaan tee silläkin rahalla jotain kivaa osta vaikka kaljaa ja nauti kesästä kun kaljottelukin loppuu isommalti kun se neiti oikea astuu kämppääsi

    • Anonyymi

      Minulla ei ole lipasto, mutta on jättimäärä kaappeja ja hyllyjä niissä, 2015 vuosimallinen asunto, kaappitilaa hirveästi, ei tarvetta millekään erillisille lipastoille viemään tilaa.

      T-paitoja en laittaisi hengareihin, pukupaitoja laitan hengareihin vain.

      • Anonyymi

        Katos mulla ongelma just siinä, kun sänky on 120 cm ja koko huone 240, niin siihen ei kaappi mahu. Täs mun takana on toi pikkukaappi. Ja muutenkin jos koko seinä ois kaappia niin ei sais huoneen ovee enää auki.


    • Anonyymi

      Mene sinne lipastoon!

    • Anonyymi

      Tottakai niihin voi laittaa kalsareita. Sitten niihin voit laittaa huiveja ja hanskoja yms. pieniä asusteita. Ihan hyvin myös T-paitoja. Konmarittat ne vielä niin, että voit valita haluamasi alusvaatteet, sukat ja paidan kertasilmäyksellä.

      Niissä on mukava pitää juurikin alusvaatteita, sukkia, huiveja ym. pieniä asusteita. Tosi kätevä, jos siinä vielä peili.

      t.sxth

    • Jos vuokrakämpässä asuu nii ei voi paljo ite vaikuttaa siihen minkälaiset on kaapistot, aika monissa ku on makkarissa just tuommoset seinän kokoset kiinteet kaapit..
      Sikäli hyvä ettei mun nykyisessä kämpässä oo juurikaan kaappitilaa, nii ei tuu jemmattua niihin mitään mitä ei koskaan kuitenkaan käytä..

      • Anonyymi

        Sen takia mä omaan muutin. saa kalustaa miten itte haluaa. Mulla oli pitkään tosiaan alivuokralaisia tässä, niin sen takia asun edelleen tätä yhtä huonetta, eikä oikein oo tarvettakaan levitellä tavaroita ympäri kämppää. Tässä ne on kätevästi käden ulottuvilla kaikki. Ruokaa käyn tietenkin tekemässä ja joskus harvoin katon telkkaria olkkarissa. ja toinen makkari on valmiina jos joskus vuokralle laitan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sen takia mä omaan muutin. saa kalustaa miten itte haluaa. Mulla oli pitkään tosiaan alivuokralaisia tässä, niin sen takia asun edelleen tätä yhtä huonetta, eikä oikein oo tarvettakaan levitellä tavaroita ympäri kämppää. Tässä ne on kätevästi käden ulottuvilla kaikki. Ruokaa käyn tietenkin tekemässä ja joskus harvoin katon telkkaria olkkarissa. ja toinen makkari on valmiina jos joskus vuokralle laitan.

        Aa, okei
        Mun pikkuisessa vuokrakämpässä kaikki on väistämättäkin aina käden ulottuvilla nii ymmärrän ton pointin,


    • "Mitä te yleensä noissa lipastoissa pidätte."

      Mul on tuommone ikean lipasto;
      https://aijaa.com/uVhc3J
      Ja sielä säilytän lähinnä ompelu- ja maalaustarvikkeita ja jotain papereita

      • Anonyymi

        Juu, toi on vähän kun mun äitin ompelurasia. Vaatteille pitää olla isompi ja tossa mun kaapissa on kolme just noin pientä laatikkoa ja eihän niihin voi kun jotain sukkia laittaa. Yhessä amerikkalaisessa videossa, joku sikäläinen julkkis esitteli kämppäänsä ja sillä oli vaatteet lipastossa. ja sillä oli samanlainen pukeutumistyyli kun mulla. Tietenkin tankokaappikin oli. Mutta kun kattelin pins kuvia niin aika monessa amerikkalaisessa makuuhuoneessa on just lipasto. En tiedä sitten mitä on sisällä vai onko mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, toi on vähän kun mun äitin ompelurasia. Vaatteille pitää olla isompi ja tossa mun kaapissa on kolme just noin pientä laatikkoa ja eihän niihin voi kun jotain sukkia laittaa. Yhessä amerikkalaisessa videossa, joku sikäläinen julkkis esitteli kämppäänsä ja sillä oli vaatteet lipastossa. ja sillä oli samanlainen pukeutumistyyli kun mulla. Tietenkin tankokaappikin oli. Mutta kun kattelin pins kuvia niin aika monessa amerikkalaisessa makuuhuoneessa on just lipasto. En tiedä sitten mitä on sisällä vai onko mitään.

        On mullakin ollu joskus lipasto vaatteille, mut se oli n. metrin korkuinen ja ehkä joku 80cm leveä, ja sen lisäksi oli tankokaappi.

        Eipäkai nuihin ton mun ompelulipaston kokoisiin laatikoihin juuri muuta vaatteita ku just sukkia ja/tai alushousuja mahdu. Ellei sit rullalle laitettuna t-paitoja🤔


    • Anonyymi

      Veljen kanssa joskus vitsailimme, että minulla on niin suuret kaapit että noihin voisi ottaa pari alivuokralaista noihin kaappeihin asumaan.

      Kiinteitä suunniteltuja kaappeja asunnossa.

    • Anonyymi

      Ja sitten mulla on varastotila jonka koko on 5m x 10m.

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Joo. toi on tosi hieno. harmi kun tuli vaan Jyskistä ostettua, niin on kovin tavallinen. Mutta tuskin kovin kauaa kestää niin sitten saa uuden. Mulla on pian oma puusepän verstas, niin vois itekin tehdä. Aattelin täys puisen tehdä. Nyt on vasta sorvi hankittuna, niin siitä ei oo apua tässä asiassa. Hitaasti vaan sisustustyyli muuttuu. Vieläkin tehdään noita valtavia kaapistoja, jotka sopii enemmänkin viktoriaanisen ajan vaatteiden säilytykseen.


    • Anonyymi

      Lipastot menee rikki, jos niihin laittaa liian painavaa tavaraa. Saumat ratkeaa tai antiikkiset metallivetimet irtoaa tai menee rikki.

      Uusia kovamuovirakenteisia lipastoja on aika epätoivoista korjata, mutta kakskomponenttiliimalla voi edes yrittää. Puusepän liima ei kauaa pidä muovipinnoiteisessa liitoksessa, mutta rääppeet jää eikä kohtaa voi enää korjata paremmin

      Lipaston laatikkojen kulkevuutta voi parantaa hieromalla parafiinikynttilästä tai suksivoidetta sinne lipaston alla oleviin liukulistoihin.

      Vanhoissa antiikkilipastoissa usein nämä liukulistat on kuluneet ja laatikko jumittaa eikä oikein mene kunnolla kiinni. Jos laatikko ei kulje suorassa vaan menee eestaas kiinni työnnettäessä, niin silloin lipaston sisärakenteista saattaa puuttua ohjainlista, joka siis ohjaa laatikon kulkua.

      Pientä palikkataitoutta, niin vanhan lipaston laatikot saa taas kulkemaan.

      Vanhat liukulistat poistetaan kokonaan ja tilalle tehdään uudet jotka ennen kiinnitystä höylätään juuri sopivan korkuisiksi.

      Ohjainlista vaan sahataan sopivan pituinen suora palikka joka mahtuu laatikon ja lipaston sisäseinän väliin ja liimataan sitten siihen rajaan jota pitkin laatikon tulee kulkea. Ei liian tiukkaan ja liimat kevyesti, ei saa tursuta.

      Jos on vaikeeta, niin ensin voi tehdä parilla liimapisaralla koeliimauksen joka on helppo kajauttaa puuvasaralla irti.

      Semmosta. Kyllä löytyy, on kolme lipastoa pari isoa antiikkikaappia ja kiinteä seinänkokoinen kaappi ja kaikki täynnä tavaraa😆

      Lipasto on yksi omista lempihuonekaluista, kun ovat persoonallisia ja kertovat aikansa muotokielestä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      145
      1980
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1527
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      92
      1350
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1282
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1275
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1121
    7. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      1057
    8. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      1032
    9. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      1027
    10. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      229
      861
    Aihe