Havahduin vasta tänään siihen, kuinka paljon

auton ilmastointi vaikuttaa tehoihin, ja sitä kautta myös bensankulutukseen 😮

Niin paljon kun mulla on ollutkin erilaisia käyttöautoja, kahden käden sormet ei riitä laskemaan niitä, ja lisäksi kaikki firman autot yms. niin loppujen lopuksi aika harvassa on toiminut ilmastointi, tai auto on muuten vain ollut jotenkin erikoinen. Ilmastointi on toiminut oikeastaan vain Mitsussa jonka omistin syyskuusta toukokuuhun (lol), Jaguarissa jossa se oli automaattinen ja autossa nyt muutenkin yli 230hp 3.0 V6, Vitossa se toimi mutta siinä oli todennäköisesti ohjelmoitu turbodiesel ja 6-lovinen laatikko pakun välityksillä, eli pirusti vääntöä ykkösellä. Transitissakin se toimi, mutta oli juuttunut päälle ja siten hankaloitti talvella lämpenemistä, mutta oli siinäkin autossa yli 100hp turbodiesel, eikä toisaalta mitään referenssiä siitä kun se AC olisi ollut pois päältä. Tuollaisenaankin se oli yllättävän rivakka, vaikkakin sysiruma "serial killer van"😂

Tuli tänään siis ajettua joku reilut 50km ja iso osa moottoritietä tai vastaavan kaltaista, ja koitan nykyään ajaa mahdollisimman taloudellisesti silleen kilpa-autoilutermein "lift and coast" tyylillä eli toisinsanoen moottorijarrutuksella aina välillä. Pidin ilmastointia ECO-asennossa, eli se kytkeytyi päälle aina välillä kun sisälämpötila nousi. Auto rullasi välillä todella nätisti loivia alamäkiä moottorijarrutuksella, kunnes AC käynnistyi ja tuntui kuin jarrut olisi laahanneet tai käsijarrusta vedetty 😮 Samoin jos se kompura kävi liikkeellelähdön aikana ja sammui lähes samaan aikaan, niin autossa oli melkein kuin vanhojen Saabien turbopotku normaalia enemmän kaasun takia. Eikä auto kuitenkaan täysi nuhapumppu ole, kun on noin 140hp 2.0 vapari-bensakoneella. Tai no, edellämainittuihin turbodieseleihin tai V6:een verrattuna kylläkin on. 😅

Enkä usko myöskään, että järjestelmässä olisi mitään vikaa kun ei mikään haissut, ääntänyt, savunnut, merkkivalot syttyneet tai muuta kivaa. Ilmeisesti vain toteutuskysymys, Mazda kun ei mikään varsinainen premium-merkki ole koskaan yrittänytkään olla. Kaikkinensa äänekkäämpi, nypyttävämpi ja karkeampi kuin vaikkapa Laguna tai C-sarjan Mersu ilman että mitään olisi välttämättä vialla.

Mutta jännä tosiaan huomata kuinka iso vastus se kompura moottorille lopulta on, mä todellakin yllätyin kyllä tänään, vaikka alan miehenä järjestelmään liittyvät palikat sinänsä ovat ihan tuttuja toimintaperiaatteeltaan (ja hinnaltaan).

Ja mä kun olen lähtökohtaisesti tottunut siihen, että AC puuttuu tai on rikki, niin tämä nyt on täyttä luksusta kaikesta huolimatta 😅 Mutta kalliin bensan aikakaudella kuitenkin yksi merkillepantava juttu. Ei sitä turhaan kannata päällä pitää, ja kyllä toi ECO-asentokin viilensi auton ihan hyvin 23 asteisena aurinkoisena päivänä.

4

169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei mun autoissa ole ollut ilmastointia, 12 autoa on ollut ja bensat on kelvannu hyvin. Ajaa taloudellisesti tai miten vain. Polttomoottori on polttomoottori.

      • Mä laskin äkkiseltään omistaneeni 16 autoa, eli sellaiset jotka ovat olleet tieliikennekelpoisia ja olen niillä ajanut muuallakin kuin pellolla. Firman autojen kohdalla testilenkit ei niin kattavia ole, jos autot ylipäätään on aina ajokuntoisia, niin niiden perusteella aika vaikea sanoa kokemuksia. Eikä läheskään kaikissa ole ollut ilmastointia, saati toimivaa sellaista.

        Mä en tiedä tarkalleen mitä autoni kuluttaa, kun monitoiminäyttö tms. on juuttunut tai painikkeet hajonneet, enkä ole jaksanut laskea sen tarkemmin mittarien perusteella. 8 litran molemmin puolin lienee aika realistinen arvio, mutta talvella toki kylmäkäynnistykset ja toisinaan peräkärryn tarve nostavat pitkän aikavälin keskiarvoa, jos sellaista joku liljalaaksolainen insinööri jaksaa laske ja excelöidä. 😅 Kaiken noi kuluttaa mitä sinne tankkaa, se on varmaa, mutta tollasilla pikkujutuilla voi vaikuttaa kulutukseen. Samaten rengaspaineet mulla on autossa aika korkeat, joku 2,8bar ja se toki on osasyynä tuohon nypyttävämpään tuntumaan mistä mainitsin.


    • Anonyymi

      Kas kummaa, havahduit tekemään myös aloituksen !!

      • Jos vaihtoehtoina oli kissa, joka tokikaan ei väitä vastaan, mutta on tällä hetkellä umpiunessa, sekä palsta joka nyt on vähän kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Ensin se kaataa nappulat, sitten paskoo laudalle, ja lopuksi lentää laumansa luokse kertomaan kuinka voitti. Valitsin silti palstan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      53
      1329
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      123
      1324
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1193
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1023
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      101
      887
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      328
      820
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      724
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      629
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe