auton ilmastointi vaikuttaa tehoihin, ja sitä kautta myös bensankulutukseen 😮
Niin paljon kun mulla on ollutkin erilaisia käyttöautoja, kahden käden sormet ei riitä laskemaan niitä, ja lisäksi kaikki firman autot yms. niin loppujen lopuksi aika harvassa on toiminut ilmastointi, tai auto on muuten vain ollut jotenkin erikoinen. Ilmastointi on toiminut oikeastaan vain Mitsussa jonka omistin syyskuusta toukokuuhun (lol), Jaguarissa jossa se oli automaattinen ja autossa nyt muutenkin yli 230hp 3.0 V6, Vitossa se toimi mutta siinä oli todennäköisesti ohjelmoitu turbodiesel ja 6-lovinen laatikko pakun välityksillä, eli pirusti vääntöä ykkösellä. Transitissakin se toimi, mutta oli juuttunut päälle ja siten hankaloitti talvella lämpenemistä, mutta oli siinäkin autossa yli 100hp turbodiesel, eikä toisaalta mitään referenssiä siitä kun se AC olisi ollut pois päältä. Tuollaisenaankin se oli yllättävän rivakka, vaikkakin sysiruma "serial killer van"😂
Tuli tänään siis ajettua joku reilut 50km ja iso osa moottoritietä tai vastaavan kaltaista, ja koitan nykyään ajaa mahdollisimman taloudellisesti silleen kilpa-autoilutermein "lift and coast" tyylillä eli toisinsanoen moottorijarrutuksella aina välillä. Pidin ilmastointia ECO-asennossa, eli se kytkeytyi päälle aina välillä kun sisälämpötila nousi. Auto rullasi välillä todella nätisti loivia alamäkiä moottorijarrutuksella, kunnes AC käynnistyi ja tuntui kuin jarrut olisi laahanneet tai käsijarrusta vedetty 😮 Samoin jos se kompura kävi liikkeellelähdön aikana ja sammui lähes samaan aikaan, niin autossa oli melkein kuin vanhojen Saabien turbopotku normaalia enemmän kaasun takia. Eikä auto kuitenkaan täysi nuhapumppu ole, kun on noin 140hp 2.0 vapari-bensakoneella. Tai no, edellämainittuihin turbodieseleihin tai V6:een verrattuna kylläkin on. 😅
Enkä usko myöskään, että järjestelmässä olisi mitään vikaa kun ei mikään haissut, ääntänyt, savunnut, merkkivalot syttyneet tai muuta kivaa. Ilmeisesti vain toteutuskysymys, Mazda kun ei mikään varsinainen premium-merkki ole koskaan yrittänytkään olla. Kaikkinensa äänekkäämpi, nypyttävämpi ja karkeampi kuin vaikkapa Laguna tai C-sarjan Mersu ilman että mitään olisi välttämättä vialla.
Mutta jännä tosiaan huomata kuinka iso vastus se kompura moottorille lopulta on, mä todellakin yllätyin kyllä tänään, vaikka alan miehenä järjestelmään liittyvät palikat sinänsä ovat ihan tuttuja toimintaperiaatteeltaan (ja hinnaltaan).
Ja mä kun olen lähtökohtaisesti tottunut siihen, että AC puuttuu tai on rikki, niin tämä nyt on täyttä luksusta kaikesta huolimatta 😅 Mutta kalliin bensan aikakaudella kuitenkin yksi merkillepantava juttu. Ei sitä turhaan kannata päällä pitää, ja kyllä toi ECO-asentokin viilensi auton ihan hyvin 23 asteisena aurinkoisena päivänä.
Havahduin vasta tänään siihen, kuinka paljon
4
118
Vastaukset
- Anonyymi
Ei mun autoissa ole ollut ilmastointia, 12 autoa on ollut ja bensat on kelvannu hyvin. Ajaa taloudellisesti tai miten vain. Polttomoottori on polttomoottori.
Mä laskin äkkiseltään omistaneeni 16 autoa, eli sellaiset jotka ovat olleet tieliikennekelpoisia ja olen niillä ajanut muuallakin kuin pellolla. Firman autojen kohdalla testilenkit ei niin kattavia ole, jos autot ylipäätään on aina ajokuntoisia, niin niiden perusteella aika vaikea sanoa kokemuksia. Eikä läheskään kaikissa ole ollut ilmastointia, saati toimivaa sellaista.
Mä en tiedä tarkalleen mitä autoni kuluttaa, kun monitoiminäyttö tms. on juuttunut tai painikkeet hajonneet, enkä ole jaksanut laskea sen tarkemmin mittarien perusteella. 8 litran molemmin puolin lienee aika realistinen arvio, mutta talvella toki kylmäkäynnistykset ja toisinaan peräkärryn tarve nostavat pitkän aikavälin keskiarvoa, jos sellaista joku liljalaaksolainen insinööri jaksaa laske ja excelöidä. 😅 Kaiken noi kuluttaa mitä sinne tankkaa, se on varmaa, mutta tollasilla pikkujutuilla voi vaikuttaa kulutukseen. Samaten rengaspaineet mulla on autossa aika korkeat, joku 2,8bar ja se toki on osasyynä tuohon nypyttävämpään tuntumaan mistä mainitsin.
- Anonyymi
Kas kummaa, havahduit tekemään myös aloituksen !!
Jos vaihtoehtoina oli kissa, joka tokikaan ei väitä vastaan, mutta on tällä hetkellä umpiunessa, sekä palsta joka nyt on vähän kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Ensin se kaataa nappulat, sitten paskoo laudalle, ja lopuksi lentää laumansa luokse kertomaan kuinka voitti. Valitsin silti palstan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,252144Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.921955Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e881931MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,131633Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu241517Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.4881496Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S11484Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?491290Mistä juttelit viimeisen kerran
Mistä juttelitte viimeisen kerran ikävöinnin kohteen kanssa? Irl tai viesteillä.731164Kemet lomautukset
Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas351159