Havahduin vasta tänään siihen, kuinka paljon

auton ilmastointi vaikuttaa tehoihin, ja sitä kautta myös bensankulutukseen 😮

Niin paljon kun mulla on ollutkin erilaisia käyttöautoja, kahden käden sormet ei riitä laskemaan niitä, ja lisäksi kaikki firman autot yms. niin loppujen lopuksi aika harvassa on toiminut ilmastointi, tai auto on muuten vain ollut jotenkin erikoinen. Ilmastointi on toiminut oikeastaan vain Mitsussa jonka omistin syyskuusta toukokuuhun (lol), Jaguarissa jossa se oli automaattinen ja autossa nyt muutenkin yli 230hp 3.0 V6, Vitossa se toimi mutta siinä oli todennäköisesti ohjelmoitu turbodiesel ja 6-lovinen laatikko pakun välityksillä, eli pirusti vääntöä ykkösellä. Transitissakin se toimi, mutta oli juuttunut päälle ja siten hankaloitti talvella lämpenemistä, mutta oli siinäkin autossa yli 100hp turbodiesel, eikä toisaalta mitään referenssiä siitä kun se AC olisi ollut pois päältä. Tuollaisenaankin se oli yllättävän rivakka, vaikkakin sysiruma "serial killer van"😂

Tuli tänään siis ajettua joku reilut 50km ja iso osa moottoritietä tai vastaavan kaltaista, ja koitan nykyään ajaa mahdollisimman taloudellisesti silleen kilpa-autoilutermein "lift and coast" tyylillä eli toisinsanoen moottorijarrutuksella aina välillä. Pidin ilmastointia ECO-asennossa, eli se kytkeytyi päälle aina välillä kun sisälämpötila nousi. Auto rullasi välillä todella nätisti loivia alamäkiä moottorijarrutuksella, kunnes AC käynnistyi ja tuntui kuin jarrut olisi laahanneet tai käsijarrusta vedetty 😮 Samoin jos se kompura kävi liikkeellelähdön aikana ja sammui lähes samaan aikaan, niin autossa oli melkein kuin vanhojen Saabien turbopotku normaalia enemmän kaasun takia. Eikä auto kuitenkaan täysi nuhapumppu ole, kun on noin 140hp 2.0 vapari-bensakoneella. Tai no, edellämainittuihin turbodieseleihin tai V6:een verrattuna kylläkin on. 😅

Enkä usko myöskään, että järjestelmässä olisi mitään vikaa kun ei mikään haissut, ääntänyt, savunnut, merkkivalot syttyneet tai muuta kivaa. Ilmeisesti vain toteutuskysymys, Mazda kun ei mikään varsinainen premium-merkki ole koskaan yrittänytkään olla. Kaikkinensa äänekkäämpi, nypyttävämpi ja karkeampi kuin vaikkapa Laguna tai C-sarjan Mersu ilman että mitään olisi välttämättä vialla.

Mutta jännä tosiaan huomata kuinka iso vastus se kompura moottorille lopulta on, mä todellakin yllätyin kyllä tänään, vaikka alan miehenä järjestelmään liittyvät palikat sinänsä ovat ihan tuttuja toimintaperiaatteeltaan (ja hinnaltaan).

Ja mä kun olen lähtökohtaisesti tottunut siihen, että AC puuttuu tai on rikki, niin tämä nyt on täyttä luksusta kaikesta huolimatta 😅 Mutta kalliin bensan aikakaudella kuitenkin yksi merkillepantava juttu. Ei sitä turhaan kannata päällä pitää, ja kyllä toi ECO-asentokin viilensi auton ihan hyvin 23 asteisena aurinkoisena päivänä.

4

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei mun autoissa ole ollut ilmastointia, 12 autoa on ollut ja bensat on kelvannu hyvin. Ajaa taloudellisesti tai miten vain. Polttomoottori on polttomoottori.

      • Mä laskin äkkiseltään omistaneeni 16 autoa, eli sellaiset jotka ovat olleet tieliikennekelpoisia ja olen niillä ajanut muuallakin kuin pellolla. Firman autojen kohdalla testilenkit ei niin kattavia ole, jos autot ylipäätään on aina ajokuntoisia, niin niiden perusteella aika vaikea sanoa kokemuksia. Eikä läheskään kaikissa ole ollut ilmastointia, saati toimivaa sellaista.

        Mä en tiedä tarkalleen mitä autoni kuluttaa, kun monitoiminäyttö tms. on juuttunut tai painikkeet hajonneet, enkä ole jaksanut laskea sen tarkemmin mittarien perusteella. 8 litran molemmin puolin lienee aika realistinen arvio, mutta talvella toki kylmäkäynnistykset ja toisinaan peräkärryn tarve nostavat pitkän aikavälin keskiarvoa, jos sellaista joku liljalaaksolainen insinööri jaksaa laske ja excelöidä. 😅 Kaiken noi kuluttaa mitä sinne tankkaa, se on varmaa, mutta tollasilla pikkujutuilla voi vaikuttaa kulutukseen. Samaten rengaspaineet mulla on autossa aika korkeat, joku 2,8bar ja se toki on osasyynä tuohon nypyttävämpään tuntumaan mistä mainitsin.


    • Anonyymi

      Kas kummaa, havahduit tekemään myös aloituksen !!

      • Jos vaihtoehtoina oli kissa, joka tokikaan ei väitä vastaan, mutta on tällä hetkellä umpiunessa, sekä palsta joka nyt on vähän kuin pelaisi shakkia pulun kanssa. Ensin se kaataa nappulat, sitten paskoo laudalle, ja lopuksi lentää laumansa luokse kertomaan kuinka voitti. Valitsin silti palstan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      62
      6668
    2. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      77
      6248
    3. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      58
      3262
    4. Kuumat päivät

      Hyvää huomenta. 🌞🌼☕😊🙌 Sinkkukesä 2024
      Ikävä
      347
      1223
    5. Nainen, olet jollakin tavalla pelottava

      Tunne sinun suhteen on ehkä verrattavissa ruusupensaaseen, hurmaavan kaunis kukka, upea tuoksu, mutta jos yrittää lähell
      Ikävä
      58
      1212
    6. Valkeakosken surmaaja oli koeajalla edellisestä tuomiosta

      Tässä osoitus, että rangaistukset Suomessa ovat liian löysiä ja se maksoi tämän tytön hengen https://yle.fi/a/74-2009067
      Maailman menoa
      14
      1063
    7. Naiset pysyy sinkkuna ja ottavat mieluimmin koiran

      Nykynainen ei halua jakaa elämäänsä miehen kanssa, vaan elää yksin ja ottaa koiran tai koiria. Ja pikkuvähemmistö eli in
      Sinkut
      214
      991
    8. Haaveilen sinusta

      Läheisyydestäsi, kosketuksestasi. Siitä että saisin koskettaa sinua. Pitää sinua lähellä. En tiedä mistä tämä tuli. Tied
      Ikävä
      22
      883
    9. Enpä usko että olisit valmis jättämään kaiken

      Vaikka tulisin ja kosisin sinua.
      Ikävä
      48
      861
    10. Ohimenevältä

      Tilalta tämä alkaa jo vaikuttamaan. Arjen pieni piristys olimme toisillemme.
      Ikävä
      29
      833
    Aihe