Harrasteautoilu vastaan Museoautoilu

Anonyymi

Itsellä on museoitu auto.
Katson kuitenkin että vaikka auto ei ole museokatsastettu vanhoja autoja voi harrastaa muutenkin.
Talvet seisonnassa ja kesällä ajossa.

Tosin mitään tuunattuja autoja joita näkee, en osaa arvostaa, ne ovat pilattuja klassikoita.
Lähes mistä hyvänsä vanhemmasta autosta saa halvan aihion ja kulut ovat sitten kunnostuksen tasosta riippuen.

Suomi on siitä outo maa että jo valmiiksi museoitu autokin on yleensä sika halpa.
"Step in" projekti on hyvä vaihtoehto.

Käsillä tekeminen kehittää älykkyyttä.

7

348

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Totta puhut. Tuo pätee kyllä käyttöautoihinkin. Vanhempaa autoa kunnostamalla ja kunnossa pitämällä tekee eko-teon kun ei haaskaa rahaa heikompilaatuiseen uudempaan.

    • Anonyymi

      Harvinaisen asiallinen kommentti.
      Ei aina tarvitse seurata lauman mukana. Kyllä tulee halvemmaksi kun kulkee omia polkujaan. Säästyy jäsenmaksut ja paljon muita kuluja.
      Hyvää kesää kaikille.

    • Anonyymi

      Kiitos. Vielä siihen harrasteautoiluun. Meillä oli kesäajossa 60 - luvun auto, joka on nyt tosin seissyt ladossa pitkään. Ajatuksena on ollut
      käydä auto läpi maalauksineen ja verhoiluineen ja saattaa museorekisteriin. Tullut siihen tulokseen että turhaa hipostelua koko museorekisteröinti. Vanha haalistunut maalipinta ja kuluneisuus toisaalta kuuluu käytön jälkiin. Ei harrasteauton ole pakko uudenveroisessa virheettömässä alkuperäiskunnossa olla eikä myös museoajoneuvoksi rekisteröity. Riittää kun on katsastuskelpoinen ja teknisesti varmassa kunnossa kesäretkille. On toki hieno kun vanha auto on kuin pakasta vedetty. Rima harrasteautoiluun voi olla matalammallakin.
      Tätä myötä myös kustannukset. Vanhan auton kesäkuukausien liikennevakuutus ei ole juurikaan enempää kuin tarkastetussa museoajoneuvossa. Perhana, isän vanha ajopeli huolletaan ensi kesäksi kuntoon ja leimalle !

      • Anonyymi

        Se ulkonäkö ja muu tekniikka kertoo jonkin verran myös harrastajan rahavaroista , mutta ei toki kaikkea. Omistajan käden taidot ovat myös näytillä. Viimeisen päälle laitetut museoautot ovat, kuin näyteikkuna. Harrastaja mielellään kertoo ja näyttää kuvia hydrauliikan korjauksesta , tms. samanmieliset keskustelevat Renault 8S :n tasauspyörästöstä sujuvasti, kuin naapurin mies säästä ja kehuja, onpas sinulla hieno Saab meillä oli -70 luvulla samnlainen ja siitä se alkaa. Useimmiten tapahtumissa katseita keräävät eniten kaunottaret vanha K Mersut, mutta Cooper Mini on aina kestosuosikki. Erikoisuudet esim. DS Citikka aina paljon yleisöä. On se jotenkin mieltä lämmittävää, kun onnistuu esim. tekemään sisustuksen ihan kotikonstein, alkuperäisen näköiseksi. Saako istua, meillä oli tällainen, mutta punainen, kun olin ......Nostalgiaa.


    • Anonyymi

      Museokatsastus on naurettavaa. Käytin oman menopelin näytillä museokatsastushenkilöllä. Hän kiinnitti huomiota sellaiseen, että muutamassa kromikupolimutterissa oli rosoja ja käski vaihtaa ne uusiin. Ne oli laitettu siihen tehtaalla 1972 eikä niitä oltu irroitettu koskaan. Ei siis ollut työkalun jälkiä. Kysyin, että miksi. Ei saa olla rosoja vaikka ne on tehtaalla laitettu. Jostain kohtaa ei maali kiiltänyt niin kuin uusi mutta oli tehtaalla maalattu ja ehyt niin sekin olisi pitänyt maalata nykyajan maalilla. Siis kalusto pitää säilyttää alkuperäisenä nykyajan uusilla tarvikkeilla vaikka ne on uus tuotantoa ja tehtaalla laitettu ei kelpaa.
      En katsastanut museokäyttöön ja hyvin on pelannut alkuperäisenä rosoineen kaikkineen. Sanoisin, että pilikunnus**mista ja tärkeilyä koko museokatsastus.

      • Anonyymi

        Miksihän sitten jotkut on saaneet huonossa maalissa ja kromissa olevat autonsa museorekisteriin? Selviä osapuutteita kin on nähtävillä, mutta museotarkastus on läpäisy? Taitaa olla tarkastajatkin mitä sattuu !


    • Anonyymi

      Eihän noita asioita tarvi laittaa vastakkain, kumpikin on hyvä juttu. Pussihousut ja tavalliset harrastajat on kummatkin ihan mukavaa porukkaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      22
      2341
    2. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      105
      2251
    3. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      52
      2207
    4. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1527
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      238
      1512
    6. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      30
      1426
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      36
      1392
    8. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1161
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1126
    10. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      26
      1116
    Aihe