Tuttu on "sähköistänyt" laihduttamisensa ja vain lihoo

Anonyymi

Tuttu on siis ulkoistanut kaiken energiankulutuksen ja -saannin mittaamisen sekä liikunnan koneille. Löytyy urheilukelloa, kaloreita laskevia tietokoneohjelmia ja sähköpyörää. Hän luottaa koneiden ilmoituksiin kuinka paljon on syönyt ja kuinka paljon vielä saa syödä, mikä on kulutus liikuntasuorituksen aikana ja kauan kiihtynyt kulutus vielä jatkuu suorituksen jälkeen.

Tätä on jatkunut nyt reilun vuoden. Tuttu on nyt lihavampi kuin koskaan aiemmin. Kun hän on ilmoitellut välillä somen päivityksissä kuinka paljon kaloreita urheilukello ilmoitti hänen kuluttaneen sähköpyörälenkillä, minulla oli epäilys, että noinkohan on...

Ei noihin mittareihin ja urheilukelloihin voi luottaa.

32

336

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Et taida kovin hyvä tuttu olla, kun et ole tukemassa vaan peräti selän takana ilkkumassa.

• Anonyymi

En minä ilku. Ja tuen häntä kyllä. Totesin ettei urheilukelloihin kannata luottaa. Mutta kun hän on maksanut itsensä kipeäksi noista härveleistä ja on innoissaan niin en oikein voi täräyttää häntä suoraan maan pinnalle ja sanoa mitä ajattelen. Jos olisin läheisempi hänen kanssaan niin sitten.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

En minä ilku. Ja tuen häntä kyllä. Totesin ettei urheilukelloihin kannata luottaa. Mutta kun hän on maksanut itsensä kipeäksi noista härveleistä ja on innoissaan niin en oikein voi täräyttää häntä suoraan maan pinnalle ja sanoa mitä ajattelen. Jos olisin läheisempi hänen kanssaan niin sitten.

Sinäpä olet jo täräyttänyt jo sen mitä sinun tehnyt mieli. Että kaverilla ei ole luottamista kelloihin eikä välineisiin. Halusit saada kaverille paskan olon, vahingoniloisena tarkoitit että hän on heittänyt rahansa hukkaan?

Kyllä on lupa käyttää niitä keinoja mitä on keksitty. Keskity omiin läskeihis....

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinäpä olet jo täräyttänyt jo sen mitä sinun tehnyt mieli. Että kaverilla ei ole luottamista kelloihin eikä välineisiin. Halusit saada kaverille paskan olon, vahingoniloisena tarkoitit että hän on heittänyt rahansa hukkaan?

Kyllä on lupa käyttää niitä keinoja mitä on keksitty. Keskity omiin läskeihis....

Keinot ovat tässä tapauksessa aika huonoja, jos laihtumisen sijasta on lihottu. Kelloliikunnan hinta-laatu-suhde on siis huono ainakin tässä yhdessä kuvatussa tapauksessa.

Itsellä oli käytössä Fitbit-askelmittari, joka seurasi myös unta. Kyllä se hieman motivoi liikkumaan. Mutta laitteesta hajosi ranneke, jota takuu ei korvannut ja uusi olisi maksanut hunajaa, niin olen nyt sitten ilman.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Keinot ovat tässä tapauksessa aika huonoja, jos laihtumisen sijasta on lihottu. Kelloliikunnan hinta-laatu-suhde on siis huono ainakin tässä yhdessä kuvatussa tapauksessa.

Itsellä oli käytössä Fitbit-askelmittari, joka seurasi myös unta. Kyllä se hieman motivoi liikkumaan. Mutta laitteesta hajosi ranneke, jota takuu ei korvannut ja uusi olisi maksanut hunajaa, niin olen nyt sitten ilman.

Kai sinulla on älykännykkä?

Siihen hommaat ilmaisen MapMyWalk apsin tai appin, miksi niitä nyt sanotaankin Google play kaupasta. Se kysyy Nimen, iän, sukupuolen, pituuden ja painon. Painoa pystyy myöhemmin muuttamaankin, varmasti siihen tulee tarve (kun laihtuu).

Itse en laittanut ihan oikeaa ikää, jos joku sattuisi varastamaan henkilötiedot. No, ei siinä nimikään ihan oikein ole ja lisäksi laitoin asetukset aika tiukoiksi kenelle jaan tietoja - en kenellekään. Ei siinä mitään kuntoilureittejä kannata muille jakaa, kun tuttavapiiri on aika suppea.

Aika tarkkoja arvoja kalorinkulutuksesta saa ilman sykkeen mittausta, vai mikä siinä oli rannekkeen rooli, oliko näyttämässä kuljettuja askeleita, vai kuinka?

Itse olen tyytyväinen , kun näen kuljetun matkan, kulutetut kilokalorit, jopa nopeudenkin ja koko kuntoilureissun voi tallettaa sitten tilastoineen tallettaa kännykkään tai paremminkin tiedot menevät ohjelman tekijän serverille talteen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kai sinulla on älykännykkä?

Siihen hommaat ilmaisen MapMyWalk apsin tai appin, miksi niitä nyt sanotaankin Google play kaupasta. Se kysyy Nimen, iän, sukupuolen, pituuden ja painon. Painoa pystyy myöhemmin muuttamaankin, varmasti siihen tulee tarve (kun laihtuu).

Itse en laittanut ihan oikeaa ikää, jos joku sattuisi varastamaan henkilötiedot. No, ei siinä nimikään ihan oikein ole ja lisäksi laitoin asetukset aika tiukoiksi kenelle jaan tietoja - en kenellekään. Ei siinä mitään kuntoilureittejä kannata muille jakaa, kun tuttavapiiri on aika suppea.

Aika tarkkoja arvoja kalorinkulutuksesta saa ilman sykkeen mittausta, vai mikä siinä oli rannekkeen rooli, oliko näyttämässä kuljettuja askeleita, vai kuinka?

Itse olen tyytyväinen , kun näen kuljetun matkan, kulutetut kilokalorit, jopa nopeudenkin ja koko kuntoilureissun voi tallettaa sitten tilastoineen tallettaa kännykkään tai paremminkin tiedot menevät ohjelman tekijän serverille talteen.

Minulla on ollut jo kahdeksan vuoden ajan käytössä samantapainen suomalaista alkuperää oleva ohjelma Sports Tracker https://www.sports-tracker.com/

En kylläkään luota sen askelarvioihin. Km-arvot ovat hyviä samoin kiva kun näkee kuljetun reitin.

Minulla on myös Samsungin oma askelmittari puhelimessa.

Nyt ei askelmittarista ole enää hyötyä, kun olen vaihtanut kävelyt pyöräilyihin. Jalatkaan eivät enää kipeydy niin helposti.

Miettinyt kyllä myös Samsungin älykellon ostoa, mutta vielä ei ole ostopäätöstä tehty. Viimeistään sitten kun sen tekniikka sallii jatkuvan verensokerimittauksen, mutta sellaista ei ole vielä näköpiirissä. Sopivaa tekniikkaa vasta kehitetään maailmalla.

• Anonyymi

Todellinen kulutus on paljon pienempi mitä urheilukellot ilmoittaa
      Ei esimerkiksi kevyt kuntosalireeni oikeasti kuluta kuin korkeintaan 50 kaloria tunnissa eikä 500 kaloria
      Pyöräily tavallisella pyörällä 25 km nopeuudella voi kuluttaa 400 kaloria tunnissa
      ja 40 km tunnissa 800 kaloria

• Anonyymi

Ja yhä edelleen näitä kaloriuskovaisia joilla ei ole selvillä kuinka elimistö hoitaa eri elintarvikkeet.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ja yhä edelleen näitä kaloriuskovaisia joilla ei ole selvillä kuinka elimistö hoitaa eri elintarvikkeet.

Ja geodeetin höpinä jatkuu kioskilla.

• Anonyymi

Ihmiset ei nköjään vieläkään ymmärrä kalorin ja kilokalorin eroa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinä varmaan voit sen eron meille muille kertoa.

• Anonyymi

Kulutus riippuu myös siitä, kuinka painava henkilö on. Kevyempi tyyppi kuluttaa vähemmän. En tiedä, miten ikä vaikuttaa. Ainakin perusaineenvaihdunnan (BMR) laskentaan sillä on joku vaikutus.

https://www.laihduttaminen.com/laihdutus-laskurit/energiantarve-laskuri-bmr

Taidat olla oikeassa, koska monessa paikassa on paljon korkeampia kcal-kulutuksia mainittu esim. pyöräilystä. Täällä IS:ssä on vähemmän. Toisaalta yllättää taas ruohonleikkuun kilokaloria kuluttava määrä lykkijälle.

https://www.is.fi/hyvaolo/art-2000006515844.html
        Laita Googleen sanat pyöräilyn kilokalorit.

Nuo ohjelmat saattavat laskea mäkiselle tielle enemmän kilokalorikulutusta.

Minulle Sportstracker (suomalainen ohjelma kännykkään) ilmoitti vajaan 36 km pyörälenkin asfalttitiellä kuluttaneen 1444 kcal, ja aikaa reissuun meni hiukan vajaa 2 tuntia. Mäkiä kyllä oli, mutta ei tuulta, kun eilen tein matkaa myöhään illalla. Painan tosiaan 90 kg, pituus on 180 cm ja olen 66 vuotias mies. Onko tuossa Sportstrackerin pyöräilyn kulutustiedossa toinen puoli liikaa? Nyt minulla junnaa paino noin 89-90 kg:ssa, mutta kyllä niitä lisäkikkoja löytyy ihan varmasti, joilla paino putoaa vielä lisää ainakin 5 kg, ehkä 10 kg. Parin vuoden aikana on painoa lähtenyt noin 31 kg, joista 25 kg viimeisen puolen vuoden aikana.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitat varmaan sitä, että kannattaisi yrittää jotain erittäin vähähiilihydraattista dieettiä?

Oliko nyt niin, että rasvaa lisää ruokavalioon voisi auttaa rasvan polton käynnistymistä, kun ei ole hiilareita juurikaan kehossa poltettavissa? Lisäksi pitää huolehtia proteiinien saannista, ja uskoakseni myös kuiduista (rehuosasto).
        Sitten on tällaista oppia, että ketoosiin päästyään olisi hyvä syödä vain 1-2 krt/vrk, ja sijoittaa nuo syönnit esim. 6 tunnin sisälle "lähekkäin".

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei muuten joku kielitoimistokaan, joka on antanut periksi väärinpuhumiselle.
        Olikohan tuo selitetty jossain Kielikello nimisessä lehdessä.

Kalorit on jo hyväksytty käytettäväksi puheessa, ja virhe esiintyy jo engl.kilessäkin esim. MapMyWalk ohjelman lukemissa (pelkkä kalori, ei kilokalori).

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tarkoitat varmaan sitä, että kannattaisi yrittää jotain erittäin vähähiilihydraattista dieettiä?

Oliko nyt niin, että rasvaa lisää ruokavalioon voisi auttaa rasvan polton käynnistymistä, kun ei ole hiilareita juurikaan kehossa poltettavissa? Lisäksi pitää huolehtia proteiinien saannista, ja uskoakseni myös kuiduista (rehuosasto).
        Sitten on tällaista oppia, että ketoosiin päästyään olisi hyvä syödä vain 1-2 krt/vrk, ja sijoittaa nuo syönnit esim. 6 tunnin sisälle "lähekkäin".

"Oliko nyt niin, että rasvaa lisää ruokavalioon voisi auttaa rasvan polton käynnistymistä, kun ei ole hiilareita ju........."

Haluatko oppia lisää??

googlaa

tervenä ja kylläisenä

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sitten kaloriuskovaisuudella ja kilokaloriuskovaisuudella isokin ero taudinkuvan kannalta?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sitten kaloriuskovaisuudella ja kilokaloriuskovaisuudella isokin ero taudinkuvan kannalta?

Tjaah, ehkä kilokaloriuskovainen on 1000 kertaa vaikeampi tapaus kuin kaloriuskovainen.

• Anonyymi

Ei niin. Paras on analookinen pihtimitta ja akkuyttöiset mononlämmittimet. Niillä laihtuu.

• Anonyymi

Muoviset ei käy vaan pitää olla kullitetut. Akkukäyttöiset mononlämmittimet on hifistelyä. Minulla on 35 km pitkä jatkoroikka ja monot pysyy lämpimänä.Myös vanha malliset monot on paremmat ja niitä saa kirpputorilta eurolla.Minulla on niitä 58 det parit,osa vähän eriparisia ja sukset myös pyöräillessä pitää monojen olla lämpimät.Puolivälissä matkaa laitan monot olkalaukkuun ja menen sukilla.Tehokkaampaa jos on sukset jalassa kun kuluu 4,5864 kaloria enempi kuin ilmansuksia.

• Anonyymi

Ja yhä vaan edelleen näitä kaloriuskovaisia joilla ei ole selvillä kuinka elimistö hoitaa eri elintarvikkeet.

• Anonyymi

On yleisesti tiedossa että vain sähköllä voi laihtua. Myös poliisit käyttävät välillä sähköä ja sähköpaimenissa on myös sähköä. Lehmät eivät ole koskaan lihavia, eivätkä poliisien sähköttämät rosvot.

• Anonyymi

Ei tuo voi pitää paikkansa. Joku huijaa.

Minulla on omaa tekoa oleva Excel taulukko, johon vien ruokien tietoja sitä mukaan kuin tulee uusia, joita ei ole taulukossa. Sinne kalorit ja erikseen rasva, hiilihydraatti ja proteiini. Itse syötän joka päivä syödyt määrät grammoina ruoka-aineita ja valmiseineksiäkin. Muutama summakenttä myös piti tehdä. Joka päivälle kopioin vanhasta Excel-taulukosta uuden ja nollaan syödyt määrät.

Ai niin, unohdin sanoa, että minulla on aikaa tällaiseen. Olen eläkkeellä ja 66 v mies, entinen atk-suunnittelija.

Kävelykilometrien ja kalorinkulutuksen laskentaan käytän kännykässä MapMyWalk ohjelmaa.

Pyöräilyyn käytän Sports Tracker ohjelmaa, joka on suomalaista tekoa. Siinä on vaikka mitä muutakin liikuntalajia, mutta tavallinen kävely taitaa puuttua.

Huomasin, että olisin voinut ottaa käyttöön myös MapMyRide ohjelmiston kännykkään, mutta olin jo aloittanut Sports trackerin käytön.

Polkupyöränä on tavallinen 7-vaihteinen Shimano Nexus 7-vaihteinen miesten pyörä, jonka huollatutin kunnolla sen jälkeen kun sain sen huutokaupasta. Sitten tilasin siihen Saksasta Schwalben sliksit renkaat, joissa kuitenkin on kohtalaisesti pistosuojausta.

Nyt en ole muutamaan päivään kävellyt, kun voi pyöräillä. Eilen tein illalla myöhään 35,74 km pyöräilylenkin. Aikaa meni hiukan alle 2 tuntia. Hilljaista oli tiellä nro 52 klo 22 jälkeen illalla. Autot eivät häirinneet.
      Sportstracker näytti minulle 1444 kcal kulutusta tuolla matkalla. Painoni on nyt 90 kg, pituus 180 cm ja ikää on 66v. Aktiivisimpana aikana , ekalla vuosipuoliskolla, on painoa pudonnut noin 25 kg, ja sitä ennenkin jo noin 6 kg. Laihdutus tuntuu vaikeutuvan. Vielä voisi 10 kg pudottaa. Kilokalorit syönneissä yritän pitää noin 2000:ssa/vrk, ei paljoa yli.
      Kävely vaikuttaa raskaammalta puuhalta. Usein pyrin vähintään 14,3 km kävelylenkkiin, sillä tuossa kohtaa täyttyy 1000 kcal kulutus kävelemällä.
      Kevyempi henkilö vaatii pidemmän kävelymatkan saadakseen saman määrän kaloreita kulutetuksi. Kävely vaatii ehdottomasti hyvät kengät, jotta ei tule rakkoja sun muita hiertymiä. Minulla on aika hankalat jalat, ainakin nyt vanhempana, joten on tullut hukkaostoksia kengissä. Vanhana jalkaterissä päkiän kohta levenee, jolloin voi olla vaikeuksia saada tarpeeksi leveitä kenkiä kaupasta. Nettiostaminen on vielä hankalampaa.

Laihtuminen, esimerkissä minulla on BMR (perusaineenvaihdunta 1700 kcal/vrk).
      https://www.laihduttaminen.com/laihdutus-laskurit/energiantarve-laskuri-bmr

Oma kaavani, ei vaikea:
      S=syödyt kalorit B = BMR, L = liikunnan kuluttamat kalorit. La = laihdutus
      Olen laskenut (ehkä ei ole oikeasti näin yksinkertainen asia):
      La = S - B - L. Jos La menee alle 0:ksi tuossa, niin se määrä on sitten tulkittavissa laihdutukseksi! Esim. 1000 kcal vastaa n. 110 g rasvan kilokaloreita, joten jos saa rasvanpolton alkamaan, niin sen verran saa sitten päivässä aikaan laihdutusta.

Tarkasti syödyt määrät talteen, ja katsomaan Excelin loppusummaa syödyistä kaloreista! Sitä voi sitten laskeskella liikunnan kuluttamia kaloreita/vrk. Yleensä en laske jostain muista hyötyliikunnoista, jos niitä on vähän, tuohon kaavaan enää L-arvoa isommaksi. Helppoa ja motivoivaa on laihduttaminen, jos vain kyttää tuon laskukaavan osatekijöitä. Jos liikuntaa on liian vähän, esim. kävelyssä, voi heti kesken matkan tai aiotun kävelymatkan lopullakin päättää kävellä pidemmän matkan!

• Anonyymi

pyöräilyn hyvä puoli on siinä että pyörä rullaa eteenpäin jonkin aikaa vaikkei polkisikaan. Matka taittuu. Kävellessä jos ei jalkojansa liikuta koko aikaa niin matkanteko pysähtyy. Pyöräillessä voi helpommin tehdä spurtteja ja taas höllentää tahtia. Ja pyöräillessä ehtii näkemään enempi maisemia. Sopii huonojalkaiselle paremmin. Takapuoli voi tosin kipeytyä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

pyöräilyn hyvä puoli on siinä että pyörä rullaa eteenpäin jonkin aikaa vaikkei polkisikaan. Matka taittuu. Kävellessä jos ei jalkojansa liikuta koko aikaa niin matkanteko pysähtyy. Pyöräillessä voi helpommin tehdä spurtteja ja taas höllentää tahtia. Ja pyöräillessä ehtii näkemään enempi maisemia. Sopii huonojalkaiselle paremmin. Takapuoli voi tosin kipeytyä.

Pyöräily on juoksuun verrattuna lasten leikkiä, paitsi huipputasolla. Juostessa ei saa koskaan tilannetta ja aikaa palautua, ellei pysähdy, vaan pitää vaan jatkaa ja jaksaa. Pyöräilyssä on mahdollisuus palautua ylämäen rasituksesta seuraavassa alamäessä.

• Anonyymi

"Minulla on omaa tekoa oleva Excel taulukko,....."

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Pyöräily on juoksuun verrattuna lasten leikkiä, paitsi huipputasolla. Juostessa ei saa koskaan tilannetta ja aikaa palautua, ellei pysähdy, vaan pitää vaan jatkaa ja jaksaa. Pyöräilyssä on mahdollisuus palautua ylämäen rasituksesta seuraavassa alamäessä.

Olen kyllä vähän epäillyt, että onkohan pyöräily niin hyödyllistä kuin kävely. Vastaako esim. tunnin kävelyä tunnin pyöräily, vai pitääkö pyöräillä kaksi tuntia.

Juoksu olisi minulle liian rankkaa.

" Pyöräilyssä on mahdollisuus palautua ylämäen rasituksesta seuraavassa alamäessä."

Toisaalta eihän palautuminen ole mikään paha asia?

• Anonyymi

Muut ei auta mutta huavei on paras ja maksaa 50 euroa kun huonot maksaa 1000 euroa.

• Anonyymi

Ei ole totta,kyllä ne aivan oikein näyttää.
      Minulla on itselläni aktiivisuuranneke ja aivan oikein näyttää.

• Anonyymi

Lainaus: "Todellinen kulutus on paljon pienempi mitä urheilukellot ilmoittaa. Ei esimerkiksi kevyt kuntosalireeni oikeasti kuluta kuin korkeintaan 50 kaloria tunnissa eikä 500 kaloria. Pyöräily tavallisella pyörällä 25 km nopeuudella voi kuluttaa 400 kaloria tunnissa ja 40 km tunnissa 800 kaloria."

Kun tiedot ja taidot ovat tuolla tasolla, ei ole ihme että maailmassa ei kelpaa mikään ja kaikki on huonosti.

• Anonyymi

Laihduttamisen ympärille kootaan kaikkea hömppää ja härpäkettä, mutta mikään ei muuta yksinkertaissta peruskaavaa: vähennä syömistä, pidä huolta lihaskunnosta ja seuraa säännöllisesti painoasi. Jos paino ei laske vähennä enemmän syömistäsi.

Tietenkin syömisen vähentäminen käytännössä onnistuu vain, jos on säännöllinen ruokarytmi. Syökö kolme vai viisi ateriaa / välipalaa päivässä on toissijaista, kunhan kokonaiskalorimäärä on riittävän alhainen eikä aterioiden välillä napsi mitään.

• Anonyymi

Muu oli kiistatonta, mutta ruokarytmistä en ole samaa mieltä. Aamupalasta sanotaan, että se on tärkeää syödä välillä 06 - 11, ja että se olisi laihduttajan tärkein ateria. Klo 18 jälkeen voi syödä tai olla syömättä.

Itse olen oppinut siihen, että syön silloin kun on nälkä. Jos aamupala tai lounas on energiarikas, "raskas" tai kovin kylläisenä pitävä, seuraava ateria voi olla vasta iltapala.

• Anonyymi

Aivan täyttä valetta,mies ei oikeasti merkannut OIKEITA RUOKA MÄÄRIÄ kalorilaskuriin.🧐tai laite mitä mies on käyttänyt on ollut huonolaatuinen vanha prototyyppi.
      Nämä uusimmat näyttää kyllä kaikki aivan oikein.

Minulla on ollut aktiivisuuranneke käytössä noin kuukauden ja se näyttää KAIKKI aivan oikein,eli ei tarvi muuta kuin pitää sitä koko päivän ranteessa ja merkata siihen tarkasti KAIKKI mitä on syönyt päivän aikana niin tietää
      TARKASTI lihomisen tai laihtumisen 😯

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies kateissa Lapualla

Voi ei taas! Toivottavasti tällä on onnellinen loppu. https://poliisi.fi/-/mies-kateissa-lapualla
      Lapua
      111
      5785
    2. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      32
      3877
    3. Olenko joka hetki

Ajatuksissasi?
      Ikävä
      82
      3322
    4. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      18
      2936
    5. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      248
      1980
    6. Joo nyt mä sen tajuan

Kaipaan sua, ei sitä mikään muuta ja olet oikea❤️ miksi tämän pitää olla niin vaikeaa?
      Ikävä
      87
      1953
    7. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      141
      1758
    8. Olipa ihana rakas

❤️🤗😚 Toivottavasti jatkat samalla linjalla ja höpsöttelykin on sallittua, kunhan ei oo loukkaavaa 😉 suloisia unia kau
      Ikävä
      8
      1676
    9. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      38
      1665
    10. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      86
      1513
    Aihe