Kirkollisvero ja Pride

Anonyymi

Minä olen järkyttynyt siitä että evl kirkko tukee Pride -tapahtumaa. Se on Raamatun vastaista. Olen koko ikäni kuulunut evl kirkkoon, mutta uskossa olen ollut vajaa 1,5 vuotta. Raamattua lukemalla/ opiskelemalla on aivan selvää että homous ja lesbous on Jumalan tahdon vastaista.
Olin jo päättänyt että se päivä kun kirkko virallisesti hyväksyy näiden ryhmien avioliittoja, eroan kirkosta.

Järkytyin kun sain tietää että kirkko on Priden yhteystyökumppani. Se että kirkko tukee tätä " edes vain" aatteellisesti on ahdistavaa ja surullista. Tuli mieleen että menevätkö kirkollisverorahat myös tähän. Eli tukeeko kirkko Prideä myös rahallisesti?
Jos näin on, niin se on epäeettistä. Ne kirkon jäsenet jotka eivät halua rikkoa Jumalan Sanaa, joutuvat siinä tapauksessa vielä rahallisesti tukemaan syntistä asiaa, vastoin tahtoaan! Prideä voi jokainen itse tukea suoraan järjestöön, jos niin itse haluaa.


Valitettavasti kirkon ylin johto on vetämässä kirkkoamme syvyyksiin. Halutaan mielummin miellyttää kaikkia, kun pysyä Raamatun totuudessa/ Jumalan Sanassa!

197

1742

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Siksi nyt on oikea aika erota kirkosta.

      • Anonyymi

        Kuten kirjoitin, uskoni on suht uusi. Olen juuri löytänyt tieni seurakuntaan. Seurakuntani on harvinaisen Raamatullinen. Kirkkoherra on avoimesti kertonut että seurakunnassa ei vihitä homoja/ lesboja. Raamatun opetuksia noudattavat. Eivät osallistu Pride juttuihin ( monet seurakunnat vaihtavat logonsa Pride väreihin esim facebookissa, oma seurakuntani ei) . Siksi en nyt haluaisi erota heti...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, uskoni on suht uusi. Olen juuri löytänyt tieni seurakuntaan. Seurakuntani on harvinaisen Raamatullinen. Kirkkoherra on avoimesti kertonut että seurakunnassa ei vihitä homoja/ lesboja. Raamatun opetuksia noudattavat. Eivät osallistu Pride juttuihin ( monet seurakunnat vaihtavat logonsa Pride väreihin esim facebookissa, oma seurakuntani ei) . Siksi en nyt haluaisi erota heti...

        Kyllä tuollainen kirkkoherra saa kohta potkut tai ainakin piispojen nuhtelut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, uskoni on suht uusi. Olen juuri löytänyt tieni seurakuntaan. Seurakuntani on harvinaisen Raamatullinen. Kirkkoherra on avoimesti kertonut että seurakunnassa ei vihitä homoja/ lesboja. Raamatun opetuksia noudattavat. Eivät osallistu Pride juttuihin ( monet seurakunnat vaihtavat logonsa Pride väreihin esim facebookissa, oma seurakuntani ei) . Siksi en nyt haluaisi erota heti...

        Tuon lisäksi sinun pitää muuttaa Helsingistä pois tai peräti ulkomaille koska
        Pride kumppaneita ovat Helsingin kaupunki ja valtio takaa heille marssimisrauhan järjestämällä runsaasti paikalle poliiseja huonosti käyttäytyvien aitouskovien takia. Posti on myös tukijana , samoin Kela , Kuntaliitto ja Diakonissalaitos kaikki verovaroin tuettavia tai pyöritettäviä. Ei kuitenkaan kannata järkytykseensä hakea apua lääkäristä sillä lääkäriliitto ja psykologiliitto ovat myös tukijoina kuten myös mehiläinen ja terveystalo. Alkoonkaan ei kannata mennä sillä ovat tukijana, kuten S-ryhmä. Lakimiesliittokin on mukana joten heihinkään ei kannata ottaa yhteyttä vaikka harmittaisi . Netin ja puhelimenkäytön voit myös lopettaa heti koska mukana ovat elisa, dna ja telia. Uskontojen uhrit ry ei myöskään ole kovinkaan kiinnostunut ahdingostasi sillä ovat tukijoina, Ei sinulle oikeastaan jää muuta vaihtoehtoa kuin erota kirkosta ja muuttaa ulkomaille mutta älä Viking Linella lähde he kun ovat myös tukijoina. Tosin eivät taida Pietariin reissata . Sillä jossain siellä se teikäläisten henkinen koti on. Venäjä jossa vielä ovat arvossa koti, uskonto, isänmaa, homojen potkiskelu, syyttömien ihmisten teurastus, varastelu ja raiskaaminen aina vauvasta vaariin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, uskoni on suht uusi. Olen juuri löytänyt tieni seurakuntaan. Seurakuntani on harvinaisen Raamatullinen. Kirkkoherra on avoimesti kertonut että seurakunnassa ei vihitä homoja/ lesboja. Raamatun opetuksia noudattavat. Eivät osallistu Pride juttuihin ( monet seurakunnat vaihtavat logonsa Pride väreihin esim facebookissa, oma seurakuntani ei) . Siksi en nyt haluaisi erota heti...

        Minä olen vielä vähän kahden vaiheilla. Samaa sukupuolta olevien vihkiminen on kiistatta Jeesuksen opetuksen vastaista ja siksi oikein hyvä syy erota evlut-kirkosta.

        Toisaalta jotkut papit jo vihkivät näitä pareja. Korruptio ja mädännäisyys on siis jo hyvin syvällä ja se vain syvenee kun muistaa, että näitä pappeja erottamaan ei löydy mitään ylempiä kirkollisia tahoja. Onko tällaisen kirkon virallinen kanta enää mitenkään oleellisesti merkityksellinen, kun käytännössä on toimittu jo vuosia johdonmukaisesti Herramme Vapahtajan Jeesuksen sanaa väheksyen.

        Jos kerran olet löytänyt hyvän ja tervettä oppia kunnioittavan seurakunnan, niin ei sieltä nyt heti kannata lähteä pois. Kannattaa yrittää vaikuttaa asioihin kirkon sisältä käsin ja esim. äänestää ja kehoittaa muitakin äänestämään perinteistä avioliittokäsitystä edustavia uskovaisia kirkolliskokouksiin.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Minä olen vielä vähän kahden vaiheilla. Samaa sukupuolta olevien vihkiminen on kiistatta Jeesuksen opetuksen vastaista ja siksi oikein hyvä syy erota evlut-kirkosta.

        Toisaalta jotkut papit jo vihkivät näitä pareja. Korruptio ja mädännäisyys on siis jo hyvin syvällä ja se vain syvenee kun muistaa, että näitä pappeja erottamaan ei löydy mitään ylempiä kirkollisia tahoja. Onko tällaisen kirkon virallinen kanta enää mitenkään oleellisesti merkityksellinen, kun käytännössä on toimittu jo vuosia johdonmukaisesti Herramme Vapahtajan Jeesuksen sanaa väheksyen.

        Jos kerran olet löytänyt hyvän ja tervettä oppia kunnioittavan seurakunnan, niin ei sieltä nyt heti kannata lähteä pois. Kannattaa yrittää vaikuttaa asioihin kirkon sisältä käsin ja esim. äänestää ja kehoittaa muitakin äänestämään perinteistä avioliittokäsitystä edustavia uskovaisia kirkolliskokouksiin.

        Jeesus ei sanonut sanaakaan homoista. Eikä kenenkään kirkolliselle vihkimiselle löydy Raamatusta perusteita. Kyseessä on vain tapa jolla avioliittoja solmitaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, uskoni on suht uusi. Olen juuri löytänyt tieni seurakuntaan. Seurakuntani on harvinaisen Raamatullinen. Kirkkoherra on avoimesti kertonut että seurakunnassa ei vihitä homoja/ lesboja. Raamatun opetuksia noudattavat. Eivät osallistu Pride juttuihin ( monet seurakunnat vaihtavat logonsa Pride väreihin esim facebookissa, oma seurakuntani ei) . Siksi en nyt haluaisi erota heti...

        Kovasti vihaatte ihmisiä. Sekö on Raamatun mukaista?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Kovasti vihaatte ihmisiä. Sekö on Raamatun mukaista?

        Ei kyse ole siitä että vihaan teitä jotke kuulutte sukupuolivähemmistöihin. Ihmisinä olette yhtä arvokkaita kun kaikki muutkin.
        Olette tottakai tervetulleita kirkkoon, aina.
        Sitä en ymmärtä miksi ette voi käydä kirkossa ns normaalisti, niin kun me muutkin. Ei kukaan kysy suuntauksestasi kirkon sisään tultaessa, eikä sitä tarvitse itse julistaa siellä myöskään. Sen takia en ymmärrä Sateenkaarimessuja myöskään. Samalla periaatteella pitäisi olla heteroille myös erilliset messut.

        Raamattu tuomitsee homoutta/ lesboutta. Esim . Roomalaiskirje 1 , jakeet 24-27 kannattaa lukea !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole siitä että vihaan teitä jotke kuulutte sukupuolivähemmistöihin. Ihmisinä olette yhtä arvokkaita kun kaikki muutkin.
        Olette tottakai tervetulleita kirkkoon, aina.
        Sitä en ymmärtä miksi ette voi käydä kirkossa ns normaalisti, niin kun me muutkin. Ei kukaan kysy suuntauksestasi kirkon sisään tultaessa, eikä sitä tarvitse itse julistaa siellä myöskään. Sen takia en ymmärrä Sateenkaarimessuja myöskään. Samalla periaatteella pitäisi olla heteroille myös erilliset messut.

        Raamattu tuomitsee homoutta/ lesboutta. Esim . Roomalaiskirje 1 , jakeet 24-27 kannattaa lukea !

        Korjaan: Roomalaiskirje 1 , 24-28 .

        T. Sama


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Minä olen vielä vähän kahden vaiheilla. Samaa sukupuolta olevien vihkiminen on kiistatta Jeesuksen opetuksen vastaista ja siksi oikein hyvä syy erota evlut-kirkosta.

        Toisaalta jotkut papit jo vihkivät näitä pareja. Korruptio ja mädännäisyys on siis jo hyvin syvällä ja se vain syvenee kun muistaa, että näitä pappeja erottamaan ei löydy mitään ylempiä kirkollisia tahoja. Onko tällaisen kirkon virallinen kanta enää mitenkään oleellisesti merkityksellinen, kun käytännössä on toimittu jo vuosia johdonmukaisesti Herramme Vapahtajan Jeesuksen sanaa väheksyen.

        Jos kerran olet löytänyt hyvän ja tervettä oppia kunnioittavan seurakunnan, niin ei sieltä nyt heti kannata lähteä pois. Kannattaa yrittää vaikuttaa asioihin kirkon sisältä käsin ja esim. äänestää ja kehoittaa muitakin äänestämään perinteistä avioliittokäsitystä edustavia uskovaisia kirkolliskokouksiin.

        Kiitos Sinulle vastauksestasi!
        Olen päättänyt pysyä kirkon jäsenenä vielä, ja tämä ainoastaan seurakuntani ansiosta. Jos kuuluisin " sateenkaariseurakuntaan" olisin lähtenyt jo.

        Kirkollisvaalit tulevat syksyllä, annan ääneni Raamattua kunnioittavalle ehdokkaalle.

        Hyvää kesää !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole siitä että vihaan teitä jotke kuulutte sukupuolivähemmistöihin. Ihmisinä olette yhtä arvokkaita kun kaikki muutkin.
        Olette tottakai tervetulleita kirkkoon, aina.
        Sitä en ymmärtä miksi ette voi käydä kirkossa ns normaalisti, niin kun me muutkin. Ei kukaan kysy suuntauksestasi kirkon sisään tultaessa, eikä sitä tarvitse itse julistaa siellä myöskään. Sen takia en ymmärrä Sateenkaarimessuja myöskään. Samalla periaatteella pitäisi olla heteroille myös erilliset messut.

        Raamattu tuomitsee homoutta/ lesboutta. Esim . Roomalaiskirje 1 , jakeet 24-27 kannattaa lukea !

        Raamattu ei tuomitse itse homoutta/lesboutta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole siitä että vihaan teitä jotke kuulutte sukupuolivähemmistöihin. Ihmisinä olette yhtä arvokkaita kun kaikki muutkin.
        Olette tottakai tervetulleita kirkkoon, aina.
        Sitä en ymmärtä miksi ette voi käydä kirkossa ns normaalisti, niin kun me muutkin. Ei kukaan kysy suuntauksestasi kirkon sisään tultaessa, eikä sitä tarvitse itse julistaa siellä myöskään. Sen takia en ymmärrä Sateenkaarimessuja myöskään. Samalla periaatteella pitäisi olla heteroille myös erilliset messut.

        Raamattu tuomitsee homoutta/ lesboutta. Esim . Roomalaiskirje 1 , jakeet 24-27 kannattaa lukea !

        Lue paremmin.

        Room 1, että jotkut olivat tunteneet Jumalan. Kuinka moni homo on tuntenut Jumalan?

        Homot ja lesbot ovat käyneet kirkossa kuten muutkin.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Lue paremmin.

        Room 1, että jotkut olivat tunteneet Jumalan. Kuinka moni homo on tuntenut Jumalan?

        Homot ja lesbot ovat käyneet kirkossa kuten muutkin.

        Nyt on kyse tästä.

        Et maksa asumisestasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on kyse tästä.

        Et maksa asumisestasi.

        Sinulla ei taida olla aloitukseen mitään mielipidettä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole siitä että vihaan teitä jotke kuulutte sukupuolivähemmistöihin. Ihmisinä olette yhtä arvokkaita kun kaikki muutkin.
        Olette tottakai tervetulleita kirkkoon, aina.
        Sitä en ymmärtä miksi ette voi käydä kirkossa ns normaalisti, niin kun me muutkin. Ei kukaan kysy suuntauksestasi kirkon sisään tultaessa, eikä sitä tarvitse itse julistaa siellä myöskään. Sen takia en ymmärrä Sateenkaarimessuja myöskään. Samalla periaatteella pitäisi olla heteroille myös erilliset messut.

        Raamattu tuomitsee homoutta/ lesboutta. Esim . Roomalaiskirje 1 , jakeet 24-27 kannattaa lukea !

        Sinä tuomitset, ei Jeesus. Jos luet hieman eteenpäin Roomalaiskirjeen 2. lukua huomaat että Paavali puhuu itsestään. Homoseksuaalisuus on samanarvoinen heteroseksuaalisuuden kanssa. Jumala on kummatkin ihmiseen pannut ja niistä on kiitettävä häntä Luojana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinä tuomitset, ei Jeesus. Jos luet hieman eteenpäin Roomalaiskirjeen 2. lukua huomaat että Paavali puhuu itsestään. Homoseksuaalisuus on samanarvoinen heteroseksuaalisuuden kanssa. Jumala on kummatkin ihmiseen pannut ja niistä on kiitettävä häntä Luojana.

        Ei. Roomaliskirje 1 ei ole suinkaan ainoa kohta joka tuomitsee samaa sukupuolta olevien suhteita.
        Raamattua ei tule lukea paholaisen kirjavilla silmälaseilla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus ei sanonut sanaakaan homoista. Eikä kenenkään kirkolliselle vihkimiselle löydy Raamatusta perusteita. Kyseessä on vain tapa jolla avioliittoja solmitaan.

        Kiitos kommentistasi. Ei ollut tarkoitus aloittaa mitään sen kummempaa keskustelua mainitsemistasi aiheista. Kristinuskon piirissä on nimittäin vallalla vahva konsensus jo useamman tuhannen vuoden ajalta, että homous on synti ja että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen asia. Jos muuta haluat väittää, kehottaisin antamaan enemmän perusteita kuin se, että "Jeesus ei ole sanonut".

        Kristillinen avioliitto voidaan vihkiä kirkossa tai kedolla tai kadunkulmassa. Ei se paikasta ole kiinni, koska avioliittoon vihitään Jumalan silmien edessä. Ensin pitää kuitenkin olla mies ja nainen. No, homopari ei täytä tätä ensimmäistäkään perustetta, joten se on sitten siinä valitettavasti.

        Olen pahoillani tästä, koska voin kuvitella kuin tärkeä tasa-arvo ja muut sellaiset jutut ovat sinulle, kun tuollaisia kirjoitat. Mutta faktat nyt vain ovat mitä ovat.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Ei ollut tarkoitus aloittaa mitään sen kummempaa keskustelua mainitsemistasi aiheista. Kristinuskon piirissä on nimittäin vallalla vahva konsensus jo useamman tuhannen vuoden ajalta, että homous on synti ja että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen asia. Jos muuta haluat väittää, kehottaisin antamaan enemmän perusteita kuin se, että "Jeesus ei ole sanonut".

        Kristillinen avioliitto voidaan vihkiä kirkossa tai kedolla tai kadunkulmassa. Ei se paikasta ole kiinni, koska avioliittoon vihitään Jumalan silmien edessä. Ensin pitää kuitenkin olla mies ja nainen. No, homopari ei täytä tätä ensimmäistäkään perustetta, joten se on sitten siinä valitettavasti.

        Olen pahoillani tästä, koska voin kuvitella kuin tärkeä tasa-arvo ja muut sellaiset jutut ovat sinulle, kun tuollaisia kirjoitat. Mutta faktat nyt vain ovat mitä ovat.

        " homous on synti"

        Itse homous ei ole synti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        " homous on synti"

        Itse homous ei ole synti.

        Kiitos kommentistasi. Eikö tuo ole hiukan tarpeetonta rajanvetoa saivarteluun asti? Ainakin mitä tulee samaa sukupuolta olevien parien kirkkovihkimisiin. Heitä ei voida vihkiä kristilliseen avioliittoon, koska pitää olla mies ja nainen.

        Tietysti riippuu paljon mitä tarkoitetaan "itse homoudella". Mutta esim. Lutherin Vähäkatekismuksessa käskyn "älä tee huorin" selityksessä puhutaan puhtaista ja siveistä ajatuksista, sanoista ja teoista. Ehkä "itse homous" ei ole syntiä, jos homo pystyy olemaan ilmaisematta "itse homouttaan" yhdelläkään ajatuksella, sanalla ja teolla. Kukapa tietää onko sellainen sitten edes mahdollista.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Eikö tuo ole hiukan tarpeetonta rajanvetoa saivarteluun asti? Ainakin mitä tulee samaa sukupuolta olevien parien kirkkovihkimisiin. Heitä ei voida vihkiä kristilliseen avioliittoon, koska pitää olla mies ja nainen.

        Tietysti riippuu paljon mitä tarkoitetaan "itse homoudella". Mutta esim. Lutherin Vähäkatekismuksessa käskyn "älä tee huorin" selityksessä puhutaan puhtaista ja siveistä ajatuksista, sanoista ja teoista. Ehkä "itse homous" ei ole syntiä, jos homo pystyy olemaan ilmaisematta "itse homouttaan" yhdelläkään ajatuksella, sanalla ja teolla. Kukapa tietää onko sellainen sitten edes mahdollista.

        Ei se ole saivartelua, sillä vähän väliä tällä palstalla väitetään, että homous on synti. Jumala ja Raamattu ei ota kantaa itse homouteen.


      • Yksi.uskis kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Ei ollut tarkoitus aloittaa mitään sen kummempaa keskustelua mainitsemistasi aiheista. Kristinuskon piirissä on nimittäin vallalla vahva konsensus jo useamman tuhannen vuoden ajalta, että homous on synti ja että avioliitto on vain miehen ja naisen välinen asia. Jos muuta haluat väittää, kehottaisin antamaan enemmän perusteita kuin se, että "Jeesus ei ole sanonut".

        Kristillinen avioliitto voidaan vihkiä kirkossa tai kedolla tai kadunkulmassa. Ei se paikasta ole kiinni, koska avioliittoon vihitään Jumalan silmien edessä. Ensin pitää kuitenkin olla mies ja nainen. No, homopari ei täytä tätä ensimmäistäkään perustetta, joten se on sitten siinä valitettavasti.

        Olen pahoillani tästä, koska voin kuvitella kuin tärkeä tasa-arvo ja muut sellaiset jutut ovat sinulle, kun tuollaisia kirjoitat. Mutta faktat nyt vain ovat mitä ovat.

        Kristinuskon piirissä oli tapa, että kaikki toivat omaisuutensa yhteiseen kasaan, josta jaettiin tarvitseville.

        Mutta kristinuskon tavat ovat muuttuneet.


      • Minä en ymmärrä sitä miksi puhut asiasta, josta et tiedä mitään.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Nyt on kyse tästä.

        Et maksa asumisestasi.

        Niin ei ole sovittu. On sovittu, että omistaja maksaa yhtiövastikkeen ympäri vuoden, sekä muut kulut. Asunto on tyhjänä noin 10 kuukautta vuodessa, kun olemme vain pari kuukautta. Muuten rahaa menee tavallaan hukkaan 10 kuukautta vuodessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon lisäksi sinun pitää muuttaa Helsingistä pois tai peräti ulkomaille koska
        Pride kumppaneita ovat Helsingin kaupunki ja valtio takaa heille marssimisrauhan järjestämällä runsaasti paikalle poliiseja huonosti käyttäytyvien aitouskovien takia. Posti on myös tukijana , samoin Kela , Kuntaliitto ja Diakonissalaitos kaikki verovaroin tuettavia tai pyöritettäviä. Ei kuitenkaan kannata järkytykseensä hakea apua lääkäristä sillä lääkäriliitto ja psykologiliitto ovat myös tukijoina kuten myös mehiläinen ja terveystalo. Alkoonkaan ei kannata mennä sillä ovat tukijana, kuten S-ryhmä. Lakimiesliittokin on mukana joten heihinkään ei kannata ottaa yhteyttä vaikka harmittaisi . Netin ja puhelimenkäytön voit myös lopettaa heti koska mukana ovat elisa, dna ja telia. Uskontojen uhrit ry ei myöskään ole kovinkaan kiinnostunut ahdingostasi sillä ovat tukijoina, Ei sinulle oikeastaan jää muuta vaihtoehtoa kuin erota kirkosta ja muuttaa ulkomaille mutta älä Viking Linella lähde he kun ovat myös tukijoina. Tosin eivät taida Pietariin reissata . Sillä jossain siellä se teikäläisten henkinen koti on. Venäjä jossa vielä ovat arvossa koti, uskonto, isänmaa, homojen potkiskelu, syyttömien ihmisten teurastus, varastelu ja raiskaaminen aina vauvasta vaariin.

        Mainiosti kirjoitettu. Tässä vielä yksityiskohtaisempi lista Pride 22 yhteistyöyrityksistä:

        https://pride.fi/kumppanit/


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainiosti kirjoitettu. Tässä vielä yksityiskohtaisempi lista Pride 22 yhteistyöyrityksistä:

        https://pride.fi/kumppanit/

        Se on eri asia jos yhteiskunta ja yritykset haluavat tukea Prideä, vaikka en pidä siitä.
        Kysymys on siitä että kirkko rikkoo Jumalan Sanaa eikä noudata Raamattua.
        Eli teidän listat ei hetkauta. Muu yhteiskunta on " maallinen" mutta kirkko ei saisi sitä olla!

        T. Ap


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole saivartelua, sillä vähän väliä tällä palstalla väitetään, että homous on synti. Jumala ja Raamattu ei ota kantaa itse homouteen.

        Kiitos kommentistasi. Ei nyt kannata jäädä tankkaamaan tätä asiaa. Jokainen voi lukea vaikka Roomalaiskirjeestä kuinka kovin sanoin siellä tuomitaan ei ainoastaan tietyt teot, vaan myös tietyt seksuaaliset halut ja ajatukset. Jeesuskin sanoi, että synti nousee ihmisen sydämestä. Ei siinä itse homoudelle jää paljoa elintilaa.

        Itse homous voi kyllä olla synnitöntä joissain tapauksissa, esim. silloin, kun se johtaa rakastavaan ja uskolliseen avioliittoon vastakkaisen sukupuolen kanssa tai selibaattiin.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Eikö tuo ole hiukan tarpeetonta rajanvetoa saivarteluun asti? Ainakin mitä tulee samaa sukupuolta olevien parien kirkkovihkimisiin. Heitä ei voida vihkiä kristilliseen avioliittoon, koska pitää olla mies ja nainen.

        Tietysti riippuu paljon mitä tarkoitetaan "itse homoudella". Mutta esim. Lutherin Vähäkatekismuksessa käskyn "älä tee huorin" selityksessä puhutaan puhtaista ja siveistä ajatuksista, sanoista ja teoista. Ehkä "itse homous" ei ole syntiä, jos homo pystyy olemaan ilmaisematta "itse homouttaan" yhdelläkään ajatuksella, sanalla ja teolla. Kukapa tietää onko sellainen sitten edes mahdollista.

        Niin? Solmiessamme vastakkaista sukupuolta olevan puolisoni kanssa uskonnollisen avioliiton, sitä ei solmittu Raamatussa kerrotulla tavalla, vaan Eduskunnan säätämän lain edellyttämällä tavalla. Kyseinen laki ja Kirkkoa sitovat uskonnolliset säädösperäiset ohjeet eivät mahdollista avioliito n solmimista Raamatussa kerrotulla tavalla.
        Kumpikaan meistä ei ollut ennen, eikä vihkimisen jälkeenkään Raamatun Kirjoitusten mukaisia kaikessa elämässämme.
        Mihin siis asetetaan raja milloin ihmiset ovat riittävästi Raamatun mukaisia, voidakseen solmia avioliiton Raamatussa hyväksyttävällä tavalla?
        Ai niin ja kiitos kommentistasi


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Eikö tuo ole hiukan tarpeetonta rajanvetoa saivarteluun asti? Ainakin mitä tulee samaa sukupuolta olevien parien kirkkovihkimisiin. Heitä ei voida vihkiä kristilliseen avioliittoon, koska pitää olla mies ja nainen.

        Tietysti riippuu paljon mitä tarkoitetaan "itse homoudella". Mutta esim. Lutherin Vähäkatekismuksessa käskyn "älä tee huorin" selityksessä puhutaan puhtaista ja siveistä ajatuksista, sanoista ja teoista. Ehkä "itse homous" ei ole syntiä, jos homo pystyy olemaan ilmaisematta "itse homouttaan" yhdelläkään ajatuksella, sanalla ja teolla. Kukapa tietää onko sellainen sitten edes mahdollista.

        Niin? Kelläpä meistä olisi Raamatun Kirjoitusten mukaisesti puhtaat ja siveät ajatukset sekä teot?
        Avioseksiäkin miehen ja naisen välillä pelkässä nautinnonhakuisuudessa ilman lisääntymismieltä, voidaan Raamatun Sanojen valossa pitää siveettömänä himoissaan hekumointina.
        Esittämilläsi näkemyksillä ei meistä kenestäkään saada Raamatun mukaisesti elämäänsä elävää ihmistä, siis mun näkemykseni mukaan.
        Kiitos kommentistasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, uskoni on suht uusi. Olen juuri löytänyt tieni seurakuntaan. Seurakuntani on harvinaisen Raamatullinen. Kirkkoherra on avoimesti kertonut että seurakunnassa ei vihitä homoja/ lesboja. Raamatun opetuksia noudattavat. Eivät osallistu Pride juttuihin ( monet seurakunnat vaihtavat logonsa Pride väreihin esim facebookissa, oma seurakuntani ei) . Siksi en nyt haluaisi erota heti...

        En usko että sinun kirkollisverosi menee Pääkaupunki seudun seurakuntien Priden sponsorointiin. Eiköhän jokaisen kunnan ja kaupungin EVlut seurakunnan pyörittäminen vaadi niin paljon rahaa, että jos jotakin jää yli niin ne tilitetään jonnekkin kirkolliskokouksen kulujen tai muuhun valtakunnalliseen toimintaan tai piispojen palkkoihin.

        Kannattaa yrittää vaikuttaa siellä omassa seurakunnassa Raamatullista uskoa jos siellä sitä opetetaan. Toki jos et pysty sitoutumaan luterilaiseen oppiin niin voihan sitä liittyä vaikka Vapaakirkkoon. Kannattaa rukoilla ja etsiä mikä on Jumalan tahto.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin? Solmiessamme vastakkaista sukupuolta olevan puolisoni kanssa uskonnollisen avioliiton, sitä ei solmittu Raamatussa kerrotulla tavalla, vaan Eduskunnan säätämän lain edellyttämällä tavalla. Kyseinen laki ja Kirkkoa sitovat uskonnolliset säädösperäiset ohjeet eivät mahdollista avioliito n solmimista Raamatussa kerrotulla tavalla.
        Kumpikaan meistä ei ollut ennen, eikä vihkimisen jälkeenkään Raamatun Kirjoitusten mukaisia kaikessa elämässämme.
        Mihin siis asetetaan raja milloin ihmiset ovat riittävästi Raamatun mukaisia, voidakseen solmia avioliiton Raamatussa hyväksyttävällä tavalla?
        Ai niin ja kiitos kommentistasi

        "Mihin siis asetetaan raja milloin ihmiset ovat riittävästi Raamatun mukaisia, voidakseen solmia avioliiton Raamatussa hyväksyttävällä tavalla?"

        Kiitos kommentistasi. Ja hauska tappaa vanha tuttu. :) Tämä on oikein hyvä kysymys ja yllättävän monelle ihmiselle epäselvä asia. Raamatun tietämys on romahtanut viimeisten muutaman kymmenen vuoden aikana. Se on sääli, sillä itse luen Raamattua kuudetta kertaa läpi ja edelleenkin ihmettelen sen ilmaisuvoimaa, elävyyttä ja rikkautta. Raamattu on todella ihmeellinen kirja.

        Raamatussa hyväksyttävä avioliitto voidaan solmia vain miehen ja naisen välille. Näin myös Jeesus opetti avioliitosta. Eli jos tarkastellaan asiaa vain sukupuolista käsin, avioliitto on miehen ja naisen välinen. Tämä sulkee pois samaa sukupuolta olevat parit.

        PS. Olen vahvasti sitä mieltä, että heteroiden synnit ovat määrällisesti isommat kuin homojen. Kirkko ei saisi vihkiä uudestaan eronneita, sallia seksiä avioliiton ulkopuolella, avoliittoja, naispappeutta tai kauppojen sunnuntaiaukioloja. Älä tee huorin.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Kovasti vihaatte ihmisiä. Sekö on Raamatun mukaista?

        Ei Jumalakaan vihannut ihmistä, vaan syntiä, jota ihminen tekee. Se, että ei hyväksy Raamatun vastaista toimintaa, ei tarkoita, että sitä tekijää vihaa. Sielunvihollinen saa ihmiset houkuteltua kaikenlaiseen syntiin, jopa homouteen, joka on verhottu rakkauteen.

        Juuri tämän takia Jumala aikanaan hukutti maan ja vain Nooan arkissa olijat pelastuivat. Jumala lupasi, ettei näin enään käy ja asetti sateenkaaren merkiksi taivaalle. Tätä sateenkaarta nyt homot häpäisevät. Surullista, miten alas ihmiskunta on vaipunut.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Kovasti vihaatte ihmisiä. Sekö on Raamatun mukaista?

        Kovasti kuvittelet ihmisvihaa siellä missä sitä ei ole.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Minä olen vielä vähän kahden vaiheilla. Samaa sukupuolta olevien vihkiminen on kiistatta Jeesuksen opetuksen vastaista ja siksi oikein hyvä syy erota evlut-kirkosta.

        Toisaalta jotkut papit jo vihkivät näitä pareja. Korruptio ja mädännäisyys on siis jo hyvin syvällä ja se vain syvenee kun muistaa, että näitä pappeja erottamaan ei löydy mitään ylempiä kirkollisia tahoja. Onko tällaisen kirkon virallinen kanta enää mitenkään oleellisesti merkityksellinen, kun käytännössä on toimittu jo vuosia johdonmukaisesti Herramme Vapahtajan Jeesuksen sanaa väheksyen.

        Jos kerran olet löytänyt hyvän ja tervettä oppia kunnioittavan seurakunnan, niin ei sieltä nyt heti kannata lähteä pois. Kannattaa yrittää vaikuttaa asioihin kirkon sisältä käsin ja esim. äänestää ja kehoittaa muitakin äänestämään perinteistä avioliittokäsitystä edustavia uskovaisia kirkolliskokouksiin.

        Homojen vihkiminen Jeesuksen opetuksen vastaista?! Ei teidän valheilla ole kyllä mitää rajoja.

        Ja vaikka Jeesus itse olikin homo, ei hänen opetuksensa millään tavalla liittyneet vihkimiseen, vaan toisten ihmisten kunnioittamiseen ja huomioonottamiseen.

        Tosin, sen verran osasi sinusta kyllä sanoa, että porttokin menee ennen taivasten valtakuntaan kuin sinä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Kovasti vihaatte ihmisiä. Sekö on Raamatun mukaista?

        Kyllä, vihaaminen on koko Paavalin opin sisältö Lutherinkin mukaan, kun Paavali teki uskovaisista uhrilahjoja Saatana Jahvelle Jeesuksen kiroamisella ristiin.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        "Mihin siis asetetaan raja milloin ihmiset ovat riittävästi Raamatun mukaisia, voidakseen solmia avioliiton Raamatussa hyväksyttävällä tavalla?"

        Kiitos kommentistasi. Ja hauska tappaa vanha tuttu. :) Tämä on oikein hyvä kysymys ja yllättävän monelle ihmiselle epäselvä asia. Raamatun tietämys on romahtanut viimeisten muutaman kymmenen vuoden aikana. Se on sääli, sillä itse luen Raamattua kuudetta kertaa läpi ja edelleenkin ihmettelen sen ilmaisuvoimaa, elävyyttä ja rikkautta. Raamattu on todella ihmeellinen kirja.

        Raamatussa hyväksyttävä avioliitto voidaan solmia vain miehen ja naisen välille. Näin myös Jeesus opetti avioliitosta. Eli jos tarkastellaan asiaa vain sukupuolista käsin, avioliitto on miehen ja naisen välinen. Tämä sulkee pois samaa sukupuolta olevat parit.

        PS. Olen vahvasti sitä mieltä, että heteroiden synnit ovat määrällisesti isommat kuin homojen. Kirkko ei saisi vihkiä uudestaan eronneita, sallia seksiä avioliiton ulkopuolella, avoliittoja, naispappeutta tai kauppojen sunnuntaiaukioloja. Älä tee huorin.

        Niin? Minustakin Raamatussa kerrottu miehen ja naisen välinen avioliitto on mahdollista solmia Raamatussa kerrotulla tavalla alkukirjoituksia noudattaen.
        Voimassaolevan avioliittolain, sekä Kirkkoa sitovan normiston mukaisesti Kristillinen avioliitto ei ole Raamatussa kerrotun mukainen.
        Kaikki nykymuotoiset Kristilliset avioliitot joiden väitetään pohjautuvan Raamattun Kirjoituksiin, pitäisi purkaa perusteettomina.
        Tervetuloa takaisin palstalle 😇


      • Anonyymi kirjoitti:

        Homojen vihkiminen Jeesuksen opetuksen vastaista?! Ei teidän valheilla ole kyllä mitää rajoja.

        Ja vaikka Jeesus itse olikin homo, ei hänen opetuksensa millään tavalla liittyneet vihkimiseen, vaan toisten ihmisten kunnioittamiseen ja huomioonottamiseen.

        Tosin, sen verran osasi sinusta kyllä sanoa, että porttokin menee ennen taivasten valtakuntaan kuin sinä.

        Kiitos kommentistasi. Valehteleminen on kielletty Raamatussa. Kristityn pitäisi aina puhua totuudellisesti. "Älkää valehdelko toisillenne. Olettehan riisuneet yltänne vanhan minänne kaikkine tekoineen." ( Kol.3:9 )

        Joten minä en voi valehdella sinulle tai muillekaan tällä palstalla. Se on mahdollista, että teen väärän tulkinnan Jeesuksen sanoista, mutta koska esittämäni on itseasiassa vain useasta eri lähteestä varmistettu perinteinen tulkinta enemmänkin, kuin minun oma keksimäni, olen aika turvallisella mielellä tässä asiassa.

        Jeesus ei hyväksy homoavioliittoja. Tämä on selvää. Mutta jos homo tulee uskoon, hän saattaa saada armon ja mennä tyytyväisenä naimisiin vastakkaisen sukupuolen kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Homojen vihkiminen Jeesuksen opetuksen vastaista?! Ei teidän valheilla ole kyllä mitää rajoja.

        Ja vaikka Jeesus itse olikin homo, ei hänen opetuksensa millään tavalla liittyneet vihkimiseen, vaan toisten ihmisten kunnioittamiseen ja huomioonottamiseen.

        Tosin, sen verran osasi sinusta kyllä sanoa, että porttokin menee ennen taivasten valtakuntaan kuin sinä.

        Tämä Jeesuksen homous, sille ei löydy Raamatusta vakavasti otettavaa perustetta. Se on itse asiassa monellakin keskeisellä tavalla aivan Raamatun vastainen. Yksi on se, että Jeesushan oli synnitön. Muuten hän ei olisi voinut sovittaa muiden syntejä. Joten hän ei ole voinut olla homo.

        Jos Jeesus olisi ollut homo, meillä ei olisi pelastajaa eikä mitään mahdollisuutta saada yhtäkään syntiämme anteeksi. Sillä meitä ei pelasta meidän hyvät tekomme, vaan me pelastumme vain Jeesuksen Kristuksen ristinkuoleman kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Homojen vihkiminen Jeesuksen opetuksen vastaista?! Ei teidän valheilla ole kyllä mitää rajoja.

        Ja vaikka Jeesus itse olikin homo, ei hänen opetuksensa millään tavalla liittyneet vihkimiseen, vaan toisten ihmisten kunnioittamiseen ja huomioonottamiseen.

        Tosin, sen verran osasi sinusta kyllä sanoa, että porttokin menee ennen taivasten valtakuntaan kuin sinä.

        Jeesuksen maanpäällisen ajan jälkeisen alkuseurakunnan ajoilta periytyvä traditio, jonka tradition perillisia katolinen kirkko ja ortodoksiset patriarkaatit ovat ei hyväksy muuta kuin miehen ja naisen avioliittoon vihkimisen, joten olet väärässä omissa kuvitelmassasi Jeesuksesta. Tässä näiden kirkkojen noudattamassa traditiossa otetaan huomioon nimittäin se Raamattuun kirjoitettu asia Johanneksen Evakeliumissa:
        "21:25 On paljon muutakin, mitä Jeesus teki; ja jos se kohta kohdalta kirjoitettaisiin, luulen, etteivät koko maailmaan mahtuisi ne kirjat, jotka pitäisi kirjoittaa."


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuon lisäksi sinun pitää muuttaa Helsingistä pois tai peräti ulkomaille koska
        Pride kumppaneita ovat Helsingin kaupunki ja valtio takaa heille marssimisrauhan järjestämällä runsaasti paikalle poliiseja huonosti käyttäytyvien aitouskovien takia. Posti on myös tukijana , samoin Kela , Kuntaliitto ja Diakonissalaitos kaikki verovaroin tuettavia tai pyöritettäviä. Ei kuitenkaan kannata järkytykseensä hakea apua lääkäristä sillä lääkäriliitto ja psykologiliitto ovat myös tukijoina kuten myös mehiläinen ja terveystalo. Alkoonkaan ei kannata mennä sillä ovat tukijana, kuten S-ryhmä. Lakimiesliittokin on mukana joten heihinkään ei kannata ottaa yhteyttä vaikka harmittaisi . Netin ja puhelimenkäytön voit myös lopettaa heti koska mukana ovat elisa, dna ja telia. Uskontojen uhrit ry ei myöskään ole kovinkaan kiinnostunut ahdingostasi sillä ovat tukijoina, Ei sinulle oikeastaan jää muuta vaihtoehtoa kuin erota kirkosta ja muuttaa ulkomaille mutta älä Viking Linella lähde he kun ovat myös tukijoina. Tosin eivät taida Pietariin reissata . Sillä jossain siellä se teikäläisten henkinen koti on. Venäjä jossa vielä ovat arvossa koti, uskonto, isänmaa, homojen potkiskelu, syyttömien ihmisten teurastus, varastelu ja raiskaaminen aina vauvasta vaariin.

        Nooh, ymmärsin kyllä, että kirjoittaja miettii lähinnä EV .Lut kirkon Sekularisoituneita arvoja. Tuolloin yksi vastaus on, etsiä suomesta kristillisiä seurakuntia tai kirkkoja, jotka ehkä joidenkin mielestä elävät menneisyydessä, mutta jatka samalla tarjoavat seurakuntalaisille en pysyvää jatkuvuutta ilman haahuilua.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Kovasti vihaatte ihmisiä. Sekö on Raamatun mukaista?

        Raamattuhan on täynnä jumalan vihaa!

        Lukisit sitä edes joskus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuten kirjoitin, uskoni on suht uusi. Olen juuri löytänyt tieni seurakuntaan. Seurakuntani on harvinaisen Raamatullinen. Kirkkoherra on avoimesti kertonut että seurakunnassa ei vihitä homoja/ lesboja. Raamatun opetuksia noudattavat. Eivät osallistu Pride juttuihin ( monet seurakunnat vaihtavat logonsa Pride väreihin esim facebookissa, oma seurakuntani ei) . Siksi en nyt haluaisi erota heti...

        Noudattavatko Raamatun opetuksia myös siinä, että eivät vihi eronneita heteroita? Oletko huomannut, että myös puolison hylkääminen on Jumalan tahdon vastaista?

        Eiköhän sitä heteroiden synnit sinunkin seurakunnassasi katsota läpi sormien. Eipä taida ne sinuakaan häiritä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei kyse ole siitä että vihaan teitä jotke kuulutte sukupuolivähemmistöihin. Ihmisinä olette yhtä arvokkaita kun kaikki muutkin.
        Olette tottakai tervetulleita kirkkoon, aina.
        Sitä en ymmärtä miksi ette voi käydä kirkossa ns normaalisti, niin kun me muutkin. Ei kukaan kysy suuntauksestasi kirkon sisään tultaessa, eikä sitä tarvitse itse julistaa siellä myöskään. Sen takia en ymmärrä Sateenkaarimessuja myöskään. Samalla periaatteella pitäisi olla heteroille myös erilliset messut.

        Raamattu tuomitsee homoutta/ lesboutta. Esim . Roomalaiskirje 1 , jakeet 24-27 kannattaa lukea !

        Kyllä heterot saa sateenkaarimessussa käydä. Ei siellä kysytä ovella, millainen on suuntautumisesi.

        Eipä silti, itse en ymmärrä mitään näitä erityismessuja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin? Minustakin Raamatussa kerrottu miehen ja naisen välinen avioliitto on mahdollista solmia Raamatussa kerrotulla tavalla alkukirjoituksia noudattaen.
        Voimassaolevan avioliittolain, sekä Kirkkoa sitovan normiston mukaisesti Kristillinen avioliitto ei ole Raamatussa kerrotun mukainen.
        Kaikki nykymuotoiset Kristilliset avioliitot joiden väitetään pohjautuvan Raamattun Kirjoituksiin, pitäisi purkaa perusteettomina.
        Tervetuloa takaisin palstalle 😇

        Mitkä ihmeen kristilliset avioliitot?

        Luterilaisille on vain avioliittoja, ei erikseen mitään kristilisiä avioliittoja. Avioliitto on yhteiskunnallisen järjestyksen piiriin kuuluva asia. Pimempien pakanoiden avioliitot ovat ihan yhtä lailla avioliittoja kuin hurskaimpien kristittyjen avioliitot, ja niitä pitää sellaisina kunnioittaa.


      • Ja samaan aikaan tottelematon poika on Jumalan tahdon vastaista, kuten vääränä päivänä puita keräävät.

        Pakko erota kirkosta.


    • Anonyymi

      Pitääkö tottelemattomat lapset ja aviorikoksen tehneet sekä sunnuntaityötä tekevät kivittää, kuten raamatussa käsketään?

      • Anonyymi

        Totta kait jos Raamatun mukaan mennään.


      • Tämä taitaa olla jo aika vanha "vitsi". Mutta kerrataanpa vielä muutamia faktoja. Mainitsemasi kivitykset ovat osa juutalaisten lakia. Mutta luterilaiset eivät ole juutalaisia uskonnoltaan, vaan kristittyjä. Kristittyjen Raamatussa on myös Uusi Testamentti ja sen perusteella kristityt eivät kivitä ketään. Aviorikos toki on synti. Samoin se, jos lapsi ( siis täysi-ikäinen aikuinen ) ei kunnioita vanhempiaan. Sapatin rikkomisen käsky on käsittääkseni Jeesuksen kumoama tai ainakin lieventämä.

        Mutta noin yleisellä tasolla kannattaa muistaa tämä: luterilaiset eivät ole juutalaisia, vaan kristittyjä. Lisää juutalaisuuden ja kristillisyyden eroista löytyy varmaan netistä, jos todella kiinnostaa.


      • Yksi.uskis kirjoitti:

        Tämä taitaa olla jo aika vanha "vitsi". Mutta kerrataanpa vielä muutamia faktoja. Mainitsemasi kivitykset ovat osa juutalaisten lakia. Mutta luterilaiset eivät ole juutalaisia uskonnoltaan, vaan kristittyjä. Kristittyjen Raamatussa on myös Uusi Testamentti ja sen perusteella kristityt eivät kivitä ketään. Aviorikos toki on synti. Samoin se, jos lapsi ( siis täysi-ikäinen aikuinen ) ei kunnioita vanhempiaan. Sapatin rikkomisen käsky on käsittääkseni Jeesuksen kumoama tai ainakin lieventämä.

        Mutta noin yleisellä tasolla kannattaa muistaa tämä: luterilaiset eivät ole juutalaisia, vaan kristittyjä. Lisää juutalaisuuden ja kristillisyyden eroista löytyy varmaan netistä, jos todella kiinnostaa.

        Aivan. Jeesus oli juutalainen, joten hänen puheensa ei kuulu kristityille.

        Jeesus käski Uudessa Testamentissa surmaamaan ne, jotka kiroavat isän ja äidin.


      • Yksi.uskis kirjoitti:

        Tämä taitaa olla jo aika vanha "vitsi". Mutta kerrataanpa vielä muutamia faktoja. Mainitsemasi kivitykset ovat osa juutalaisten lakia. Mutta luterilaiset eivät ole juutalaisia uskonnoltaan, vaan kristittyjä. Kristittyjen Raamatussa on myös Uusi Testamentti ja sen perusteella kristityt eivät kivitä ketään. Aviorikos toki on synti. Samoin se, jos lapsi ( siis täysi-ikäinen aikuinen ) ei kunnioita vanhempiaan. Sapatin rikkomisen käsky on käsittääkseni Jeesuksen kumoama tai ainakin lieventämä.

        Mutta noin yleisellä tasolla kannattaa muistaa tämä: luterilaiset eivät ole juutalaisia, vaan kristittyjä. Lisää juutalaisuuden ja kristillisyyden eroista löytyy varmaan netistä, jos todella kiinnostaa.

        Niin ja sitten unohdat sen että myös nuo homokommentit ovat vanhemmalta puolelta. Jeesuksenne ei sanonut homoista yhtään mitään. Tämä on sitä teidän "soveltavaa" lukua.


      • Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        Niin ja sitten unohdat sen että myös nuo homokommentit ovat vanhemmalta puolelta. Jeesuksenne ei sanonut homoista yhtään mitään. Tämä on sitä teidän "soveltavaa" lukua.

        Kiitos kommentistasi. Minä nyt vain halusin korjata tämän kivitys-jutun. Uudessa Testamentissa ei kukaan kehoita kristittyjä kivittämään ketään. On siis hiukan, miten sen nyt sanoisin, yksinkertaistavaa ja myös hämmentävän harhaanjohtavaa - niille, jotka eivät tiedä paremmin - väittää, että Raamattu kehoittaa kristittyjä kivittämään. Ei kehoita. Juutalaisia kyllä kehoitti, mutta ei kristittyjä.


      • Yksi.uskis kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Minä nyt vain halusin korjata tämän kivitys-jutun. Uudessa Testamentissa ei kukaan kehoita kristittyjä kivittämään ketään. On siis hiukan, miten sen nyt sanoisin, yksinkertaistavaa ja myös hämmentävän harhaanjohtavaa - niille, jotka eivät tiedä paremmin - väittää, että Raamattu kehoittaa kristittyjä kivittämään. Ei kehoita. Juutalaisia kyllä kehoitti, mutta ei kristittyjä.

        On myös suoranaista valehtelua sanoa, että tämä Jeesuksenne olisi sanonut jotain homoista. Hän ei puhunut heistä mitään. Kehotti vain rakastamaan lähimmäistä.


      • Anonyymi
        Mistänäitäoikeintulee kirjoitti:

        On myös suoranaista valehtelua sanoa, että tämä Jeesuksenne olisi sanonut jotain homoista. Hän ei puhunut heistä mitään. Kehotti vain rakastamaan lähimmäistä.

        Jeesus huomautti, että Jumala loi miehen mieheksi ja naiseksi ja yhdisti heidät, eikä lisännyt siihen, että toisten kohdalla yhdistää toisin tai lisännyt, että joissain tapauksissa ihmiset ovat muunsukupuolisia tai syntyneet väärään sukupuoleen.
        Vähän perään Jeesus lisäsi, että toiset ovat eri syistä avioon kelpaamattomia, johon voidaan lukea myös ne, jotka tuntevat siinä määrin vetoa omaan sukupuoleen, etteivät koe oikeaksi avioliittoa vastakkaisen sukupuolen kanssa. Sinkkuus ja selibaatti elämäntapana ei ole mikään elämän loppu ja sen voi päinvastoin kääntää voitoksi.
        Lähimmäisen rakastamisen ei tule tapahtua Jumalan tahtoa selvästi rikkoen. Silloin kyse on
        vääristyneestä rakkauskäsityksestä. Jumalaa tulee rakastaa yli kaiken ja se huomioon ottaen lähimmäisiä siten miten Jumala on kehoittanut rakastamaan, ei kuten kunkin ”oma sydän” sattuu ilmoittamaan.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Tämä taitaa olla jo aika vanha "vitsi". Mutta kerrataanpa vielä muutamia faktoja. Mainitsemasi kivitykset ovat osa juutalaisten lakia. Mutta luterilaiset eivät ole juutalaisia uskonnoltaan, vaan kristittyjä. Kristittyjen Raamatussa on myös Uusi Testamentti ja sen perusteella kristityt eivät kivitä ketään. Aviorikos toki on synti. Samoin se, jos lapsi ( siis täysi-ikäinen aikuinen ) ei kunnioita vanhempiaan. Sapatin rikkomisen käsky on käsittääkseni Jeesuksen kumoama tai ainakin lieventämä.

        Mutta noin yleisellä tasolla kannattaa muistaa tämä: luterilaiset eivät ole juutalaisia, vaan kristittyjä. Lisää juutalaisuuden ja kristillisyyden eroista löytyy varmaan netistä, jos todella kiinnostaa.

        Jeesus kyllä sanoi, ettei hän ole tullut yhtäkään käskyä kumoamaan. Ei siis myöskään sapattikäskyä.


    • Anonyymi

      Kyllä. Mielenuudistumisen kautta Herran voi tulla tuntemaan. Kerran kukaan ei tiedustele tulitteko kanadan vai australian rajalta sitten.

    • Anonyymi

      Venäjällä on homoilla lain suoja. Sen on Putinkin todennut. Hän on kertonut että homoilla on omat ravintolat ja klubit joissa voi vapaasti kokoontua. Ainoastaan julkisilla paikoilla ei voi esiintyä sellaisena. Venäjän laki puoltaa täysiä oikeuksia.

      • Jos tuo pitää paikkansa, niin on sanottava, että ainakin minun korviin tuo kuulostaa aivan kohtuulliselta linjalta. Eihän Suomessakaan kristityt homoja ihmisiä vihaa, vaan sen tiettyä rappioittavaa vaikutusta lapsiin, nuoriin ja heteroenemmistöön.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Jos tuo pitää paikkansa, niin on sanottava, että ainakin minun korviin tuo kuulostaa aivan kohtuulliselta linjalta. Eihän Suomessakaan kristityt homoja ihmisiä vihaa, vaan sen tiettyä rappioittavaa vaikutusta lapsiin, nuoriin ja heteroenemmistöön.

        Me ei vaan olla Venäjä vaan vapaa länsimainen demokratia.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Jos tuo pitää paikkansa, niin on sanottava, että ainakin minun korviin tuo kuulostaa aivan kohtuulliselta linjalta. Eihän Suomessakaan kristityt homoja ihmisiä vihaa, vaan sen tiettyä rappioittavaa vaikutusta lapsiin, nuoriin ja heteroenemmistöön.

        Tarkoitat siis, että julkisella paikalla homoksi tunnistettavana esiintyminen tulisi olla rikos? Millä perustelet muuten sen ettei samanlaisia rajoituksia voitaisi kohdistaa muihinkin ihmisryhmiin? Ei tuosta ole enää pitkä matka muihinaan "siveellisyysrajoituksiin", voitaisiin sitten kai kieltää mm. ei avioliitossa olevien pariskuntien julkisella paikalla esiintyminen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat siis, että julkisella paikalla homoksi tunnistettavana esiintyminen tulisi olla rikos? Millä perustelet muuten sen ettei samanlaisia rajoituksia voitaisi kohdistaa muihinkin ihmisryhmiin? Ei tuosta ole enää pitkä matka muihinaan "siveellisyysrajoituksiin", voitaisiin sitten kai kieltää mm. ei avioliitossa olevien pariskuntien julkisella paikalla esiintyminen?

        Ed. -a-teisti-

        Tuo vaatisi merkittäviä muutoksia lainsäädäntöömme, ihan sieltä perustuslaista lähtien koskien perusoikeuksia. Se mitä te aitouskovat pidätte vain kohtuullisena onkin itseasiassa perustavanlaatuisten perusoikeuksien rajoittamista. Lainsäädännössämme on melkoinen liuta lakipykäliä, joihin tulisi tehdä rajaus: Tämä oikeus ei koske seksuaalivähemmistöjä. Mutta tämä ei juolahda edes mieleen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat siis, että julkisella paikalla homoksi tunnistettavana esiintyminen tulisi olla rikos? Millä perustelet muuten sen ettei samanlaisia rajoituksia voitaisi kohdistaa muihinkin ihmisryhmiin? Ei tuosta ole enää pitkä matka muihinaan "siveellisyysrajoituksiin", voitaisiin sitten kai kieltää mm. ei avioliitossa olevien pariskuntien julkisella paikalla esiintyminen?

        Tarkoitat siis, että julkisella paikalla homoksi tunnistettavana esiintyminen tulisi olla rikos? Millä perustelet muuten sen ettei samanlaisia rajoituksia voitaisi kohdistaa muihinkin ihmisryhmiin? Ei tuosta ole enää pitkä matka muihinaan "siveellisyysrajoituksiin", voitaisiin sitten kai kieltää mm. ei avioliitossa olevien pariskuntien julkisella paikalla esiintyminen?

        Kiitos kommentistasi. Juu, minähän siis vain totesin jotain hyvin yleistä. En ollut ajatellut asiaa sen pidemmälle. Homona esiintyminen rikoksena kuulostaa tietenkin pahalta, ainakin liberaalin korviin, mutta kysymyksessä on kuitenkin selvästi Raamatun tuomitsema asia. Ei sellaista tarvitse julkisuudessa levittää. Kyllä ihmiset tekevät syntiä ihan ilmankin. Ei siihen vielä tarvita homouden synnillistä elämäntapaa esikuvaksi ja länsimaisen "kehityksen" todisteeksi.

        Naimattomat parit, siis mies ja nainen, ei heidän julkista toimintaa tarvitse kieltää. Seurustelu ja tulevaan mahdolliseen aviopuolisoon tutustuminen on ihan kaunis asia, jota ei tarvitse piilotella lapsilta ja nuorilta. Siis niin kauan kun pysytään siveellisyyden rajoissa, ei heteroseksuaalisuudessa ole mitään hävettävää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ed. -a-teisti-

        Tuo vaatisi merkittäviä muutoksia lainsäädäntöömme, ihan sieltä perustuslaista lähtien koskien perusoikeuksia. Se mitä te aitouskovat pidätte vain kohtuullisena onkin itseasiassa perustavanlaatuisten perusoikeuksien rajoittamista. Lainsäädännössämme on melkoinen liuta lakipykäliä, joihin tulisi tehdä rajaus: Tämä oikeus ei koske seksuaalivähemmistöjä. Mutta tämä ei juolahda edes mieleen?

        Kiitos kommentistasi. Joo, kyllä ensin pitää ihmisten mielipiteet ja asenteet muuttua. Sitten lakien muuttaminen on vain tekninen kysymys, jolle kyllä löytyy ratkaisunsa. Se menee jotenkin niin, että ensin Jumala muuttaa ihmiset, sitten ihmiset muuttaa lait. Sitten homotkin voivat vihdoinkin pelastua synneistään ihan yhteiskunnan ja kirkon ja rakastavalla myötävaikutuksella. Tai näin ainakin itse rukoilen tapahtuvaksi. Huorin tekeminen on synti.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Tarkoitat siis, että julkisella paikalla homoksi tunnistettavana esiintyminen tulisi olla rikos? Millä perustelet muuten sen ettei samanlaisia rajoituksia voitaisi kohdistaa muihinkin ihmisryhmiin? Ei tuosta ole enää pitkä matka muihinaan "siveellisyysrajoituksiin", voitaisiin sitten kai kieltää mm. ei avioliitossa olevien pariskuntien julkisella paikalla esiintyminen?

        Kiitos kommentistasi. Juu, minähän siis vain totesin jotain hyvin yleistä. En ollut ajatellut asiaa sen pidemmälle. Homona esiintyminen rikoksena kuulostaa tietenkin pahalta, ainakin liberaalin korviin, mutta kysymyksessä on kuitenkin selvästi Raamatun tuomitsema asia. Ei sellaista tarvitse julkisuudessa levittää. Kyllä ihmiset tekevät syntiä ihan ilmankin. Ei siihen vielä tarvita homouden synnillistä elämäntapaa esikuvaksi ja länsimaisen "kehityksen" todisteeksi.

        Naimattomat parit, siis mies ja nainen, ei heidän julkista toimintaa tarvitse kieltää. Seurustelu ja tulevaan mahdolliseen aviopuolisoon tutustuminen on ihan kaunis asia, jota ei tarvitse piilotella lapsilta ja nuorilta. Siis niin kauan kun pysytään siveellisyyden rajoissa, ei heteroseksuaalisuudessa ole mitään hävettävää.

        Avoliitto on kuitenkin lähes aina huorintekoa, on hyvin harvinaista, ettei avoliittoon kuulu myös intiimi kanssakäyminen.

        Avoliitto on siis lähes aina ”hävettävää” ja aivan yhtä lailla synti mitä on samaa sukupuolta olevien seksuaalinen suhde. Mitään eroa Raamattu ei näiden asioiden välillä tee.

        Se ero mikä näillä on, samaa sukupuolta olevien suhteilla ja heteroiden ”synnillisillä” suhteilla on mittasuhteet, niiden yleisyys siis. Sellaista johdonmukaisuutta odottaisin, että samalla vimmalla kävisitte meidän avosuhteissa elävien heteroiden kimppuun.

        Nostaisin todellakin stetsoniani sille, näkisin tällöin teidän aidosti taistelevan Sanan puolesta. Nyt sitä on mahdoton nähdä vahvan kaksoisstandardin vuoksi, jota noudatatte.

        Räsänenkin saisi kunnioitukseni, jos mainitsisi aina homojen yhteydessä myös kaltaiseni avosuhteessa elävät huorin tekevät heterot. Ja meitä on homoseksuaaleihin nähden todella paljon. Ei haittaisi kuinka vaikka käyttäisi kuinka jyrkkää kieltä, en siitä tietenkään piittaisi, mutta kunhan olisi johdonmukainen. Se olisi, kuten sanoin suoraselkäistä ja lisäksi rehellistä, yhtä syntiä ei korostettaisi muiden kustannuksella. Ja se odottaisi vahvaa vakaumusta. J

        -a-teisti-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avoliitto on kuitenkin lähes aina huorintekoa, on hyvin harvinaista, ettei avoliittoon kuulu myös intiimi kanssakäyminen.

        Avoliitto on siis lähes aina ”hävettävää” ja aivan yhtä lailla synti mitä on samaa sukupuolta olevien seksuaalinen suhde. Mitään eroa Raamattu ei näiden asioiden välillä tee.

        Se ero mikä näillä on, samaa sukupuolta olevien suhteilla ja heteroiden ”synnillisillä” suhteilla on mittasuhteet, niiden yleisyys siis. Sellaista johdonmukaisuutta odottaisin, että samalla vimmalla kävisitte meidän avosuhteissa elävien heteroiden kimppuun.

        Nostaisin todellakin stetsoniani sille, näkisin tällöin teidän aidosti taistelevan Sanan puolesta. Nyt sitä on mahdoton nähdä vahvan kaksoisstandardin vuoksi, jota noudatatte.

        Räsänenkin saisi kunnioitukseni, jos mainitsisi aina homojen yhteydessä myös kaltaiseni avosuhteessa elävät huorin tekevät heterot. Ja meitä on homoseksuaaleihin nähden todella paljon. Ei haittaisi kuinka vaikka käyttäisi kuinka jyrkkää kieltä, en siitä tietenkään piittaisi, mutta kunhan olisi johdonmukainen. Se olisi, kuten sanoin suoraselkäistä ja lisäksi rehellistä, yhtä syntiä ei korostettaisi muiden kustannuksella. Ja se odottaisi vahvaa vakaumusta. J

        -a-teisti-

        Minä uskovaisena olen ehdottomasti sitä mieltä että avoliitot ovat syntiä ja haureutta.
        Se on totta, että Raamatun mukaan ainoa hyväksyttävä seksuaalinen muoto on miehen ja naisen välinen seksi avioliitossa.

        - Eri


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Tarkoitat siis, että julkisella paikalla homoksi tunnistettavana esiintyminen tulisi olla rikos? Millä perustelet muuten sen ettei samanlaisia rajoituksia voitaisi kohdistaa muihinkin ihmisryhmiin? Ei tuosta ole enää pitkä matka muihinaan "siveellisyysrajoituksiin", voitaisiin sitten kai kieltää mm. ei avioliitossa olevien pariskuntien julkisella paikalla esiintyminen?

        Kiitos kommentistasi. Juu, minähän siis vain totesin jotain hyvin yleistä. En ollut ajatellut asiaa sen pidemmälle. Homona esiintyminen rikoksena kuulostaa tietenkin pahalta, ainakin liberaalin korviin, mutta kysymyksessä on kuitenkin selvästi Raamatun tuomitsema asia. Ei sellaista tarvitse julkisuudessa levittää. Kyllä ihmiset tekevät syntiä ihan ilmankin. Ei siihen vielä tarvita homouden synnillistä elämäntapaa esikuvaksi ja länsimaisen "kehityksen" todisteeksi.

        Naimattomat parit, siis mies ja nainen, ei heidän julkista toimintaa tarvitse kieltää. Seurustelu ja tulevaan mahdolliseen aviopuolisoon tutustuminen on ihan kaunis asia, jota ei tarvitse piilotella lapsilta ja nuorilta. Siis niin kauan kun pysytään siveellisyyden rajoissa, ei heteroseksuaalisuudessa ole mitään hävettävää.

        "Juu, minähän siis vain totesin jotain hyvin yleistä. En ollut ajatellut asiaa sen pidemmälle."

        Tuon kaltaisia näkemyksiä aina silloin tällöin palstalla näkyy, siis näkemyksiä joiden mukaan esimerkiksi seksuaalivähemmistöillä tulisi olla muitakansalaisia rajatummat oikeudet ihan loukkaamattomien perustuslaillisten kansalaisoikeuksien suhteen.

        Aina siinä herää ihan väkisinkin kysymys onko kyseessä ajattelemattomuus vaiko ns. freudilainen lipsahdus, eli ilmaistaan ne todelliset ajatukset ja mielipiteet, jotka ovat paljon raadollisemmat kuin ne korulauseet joita viljellään.

        -a-teisti-


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä uskovaisena olen ehdottomasti sitä mieltä että avoliitot ovat syntiä ja haureutta.
        Se on totta, että Raamatun mukaan ainoa hyväksyttävä seksuaalinen muoto on miehen ja naisen välinen seksi avioliitossa.

        - Eri

        Kuitenkaan tämä esiaviollisen seksi ei herätä sellaisia intohimoja luin homoseksuaalisuus. Syntinä sitä harrastetaan kuitenkin raskaasti enemmän kuin "homostelua", mutta vain homoseksuaalisuus on nostettu tikun nokkaan.

        Käytännössähän asia menee niin, että esiaviollista seksiä harrastaa jossakin vaiheessa elämäänsä lähes joka ikinen ja tulee harrastamaan jatkossakin. Kansamme seksisyntien taakka on siis pääosin heteroiden tuotos. Kuitenkin ainoa ryhmä jota osoitellaan ja joiden tekemisistä tälläkin palstalla on tullut pääasiallisin keskustelujen aihe ovat seksuaalivähemmistöt.

        -a-teisti-


      • Yksi.uskis kirjoitti:

        Jos tuo pitää paikkansa, niin on sanottava, että ainakin minun korviin tuo kuulostaa aivan kohtuulliselta linjalta. Eihän Suomessakaan kristityt homoja ihmisiä vihaa, vaan sen tiettyä rappioittavaa vaikutusta lapsiin, nuoriin ja heteroenemmistöön.

        Miten tämä "rappiottava" vaikutus näkyy Suomessa? Voisitko esittää erimerkkejä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Avoliitto on kuitenkin lähes aina huorintekoa, on hyvin harvinaista, ettei avoliittoon kuulu myös intiimi kanssakäyminen.

        Avoliitto on siis lähes aina ”hävettävää” ja aivan yhtä lailla synti mitä on samaa sukupuolta olevien seksuaalinen suhde. Mitään eroa Raamattu ei näiden asioiden välillä tee.

        Se ero mikä näillä on, samaa sukupuolta olevien suhteilla ja heteroiden ”synnillisillä” suhteilla on mittasuhteet, niiden yleisyys siis. Sellaista johdonmukaisuutta odottaisin, että samalla vimmalla kävisitte meidän avosuhteissa elävien heteroiden kimppuun.

        Nostaisin todellakin stetsoniani sille, näkisin tällöin teidän aidosti taistelevan Sanan puolesta. Nyt sitä on mahdoton nähdä vahvan kaksoisstandardin vuoksi, jota noudatatte.

        Räsänenkin saisi kunnioitukseni, jos mainitsisi aina homojen yhteydessä myös kaltaiseni avosuhteessa elävät huorin tekevät heterot. Ja meitä on homoseksuaaleihin nähden todella paljon. Ei haittaisi kuinka vaikka käyttäisi kuinka jyrkkää kieltä, en siitä tietenkään piittaisi, mutta kunhan olisi johdonmukainen. Se olisi, kuten sanoin suoraselkäistä ja lisäksi rehellistä, yhtä syntiä ei korostettaisi muiden kustannuksella. Ja se odottaisi vahvaa vakaumusta. J

        -a-teisti-

        Kiitos kommentistasi. Tämähän oli oikein hyvin rakennettu kirjoitus. Alku oli sopivan shokeeraava ja viimeinen kappale vetosi tunteisiin. Pidin erityisesti ajatuksista "Räsäsen kunnioittamisesta" ja "synnin tuomitsemisesta jopa jyrkällä kielellä". Ajatukset ovat siis tuoreita ( ateistilta ) ja jo pelkästään se tekee positiivisen poikkeuksen tämän palstan muuten väsyneeseen retoriikkaan. Tuntui, että kirjoituksen takana oli ihan oikea ihminen, eikä vain iskulause-botti.

        Eri liitoista sanoisin... Mielestäni evlut-kirkko ei saa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja, mutta saa vihkiä avoliitossa eläviä heteropareja. Ja mitä enemmän heitä vihittäisiin, sitä vähemmän haureutta.

        Homovihkimisten kanssa tilanne on juuri päinvastainen. Ja siinä yksi keskeinen syy, miksi avoliittojen synnillisyys ei ole akuutti asia kirkon toiminnan kannalta, mutta homovihkimiset on.

        Lisäksi avoliittoja kyllä arvosteltiin paljonkin, kun sitä lakia ajettiin. Eikä avoliittojen suuri määrä ole kirkon luoma tilanne, vaan jotkut ihmiset vain valitsevat avoliiton, kun kerran voivat.

        Joten mielestäni ei kannata unohtaa, että homokirkkohäävaatimuksissa ei ole kyse ainoastaan eri pareista, vaan myös kirkon roolista. Kirkko ei saa toimia vastoin omaa olennaista olemustaan pyhänä paikkana, jossa uskovat palvovat Jumalaa, joka pitää esillä Jumalan sanaa ja jossa Jumalan armo ja rakkaus voidaan kohdata kasteen ja ehtoollisen sakramenttien kautta.

        Mutta ymmärrän kyllä sen, että monesta saattaa tuntua hieman kohtuuttomalta ja epäoikeudenmukaiselta, jos vain homojen syntiä korostetaan. Sen takia voin kokeilla tänä vuonna, aina kun muistan, lisätä omiin kirjoituksiini vaikka PS:n, että "avoliitto on myös synti" tai jotain muuta sellaista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Juu, minähän siis vain totesin jotain hyvin yleistä. En ollut ajatellut asiaa sen pidemmälle."

        Tuon kaltaisia näkemyksiä aina silloin tällöin palstalla näkyy, siis näkemyksiä joiden mukaan esimerkiksi seksuaalivähemmistöillä tulisi olla muitakansalaisia rajatummat oikeudet ihan loukkaamattomien perustuslaillisten kansalaisoikeuksien suhteen.

        Aina siinä herää ihan väkisinkin kysymys onko kyseessä ajattelemattomuus vaiko ns. freudilainen lipsahdus, eli ilmaistaan ne todelliset ajatukset ja mielipiteet, jotka ovat paljon raadollisemmat kuin ne korulauseet joita viljellään.

        -a-teisti-

        Kiitos kommentistasi. En tosiaan ole Venäjän juridiikan asiantuntija, kun ei se niin kiinnosta. Mutta yleisellä tasolla kohteliaasti ehdotan, että Suomessa esim. Pride-marssit kiellettäisiin kokonaan. Onko se tosiaankaan mitenkään tarpeellinen marssi enää, kun seksuaalivähemmistöillä näyttäisi jo olevan kaikki samat oikeudet kuin heteroillakin. Ainakin ne kaikkein tärkeimmät.

        Muutakin ehdottaisin, mutta en esitä niitä nyt tässä, koska se saattaisi ärsyttää ihmisiä liikaa ja vaikeuttaa keskustelua, jos luettelen kaiken mitä on mielessä yhdellä kertaa.


      • Yksi.uskis kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. En tosiaan ole Venäjän juridiikan asiantuntija, kun ei se niin kiinnosta. Mutta yleisellä tasolla kohteliaasti ehdotan, että Suomessa esim. Pride-marssit kiellettäisiin kokonaan. Onko se tosiaankaan mitenkään tarpeellinen marssi enää, kun seksuaalivähemmistöillä näyttäisi jo olevan kaikki samat oikeudet kuin heteroillakin. Ainakin ne kaikkein tärkeimmät.

        Muutakin ehdottaisin, mutta en esitä niitä nyt tässä, koska se saattaisi ärsyttää ihmisiä liikaa ja vaikeuttaa keskustelua, jos luettelen kaiken mitä on mielessä yhdellä kertaa.

        Hups. Ja heti unohtui edelliseen tämä tärkeä PS:

        PS. Olen vahvasti sitä mieltä, että heteroiden synnit ovat määrällisesti isommat kuin homojen. Kirkko ei saisi vihkiä uudestaan eronneita, sallia seksiä avioliiton ulkopuolella, avoliittoja, naispappeutta tai kauppojen sunnuntaiaukioloja. Hävetkää heterot älkääkä tehkö huorin.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. En tosiaan ole Venäjän juridiikan asiantuntija, kun ei se niin kiinnosta. Mutta yleisellä tasolla kohteliaasti ehdotan, että Suomessa esim. Pride-marssit kiellettäisiin kokonaan. Onko se tosiaankaan mitenkään tarpeellinen marssi enää, kun seksuaalivähemmistöillä näyttäisi jo olevan kaikki samat oikeudet kuin heteroillakin. Ainakin ne kaikkein tärkeimmät.

        Muutakin ehdottaisin, mutta en esitä niitä nyt tässä, koska se saattaisi ärsyttää ihmisiä liikaa ja vaikeuttaa keskustelua, jos luettelen kaiken mitä on mielessä yhdellä kertaa.

        "Onko se tosiaankaan mitenkään tarpeellinen marssi enää, kun seksuaalivähemmistöillä näyttäisi jo olevan kaikki samat oikeudet kuin heteroillakin. "

        Tuolla perusteella voidaan muuten kieltää myös Jeesus-marssit. Käykö se? Saanko arvata? Ei missään tapauksessa käy.

        Et taida juurikaan arvostaa Suomen laissa määriteltyjä laajoja loukkaamattomia perusoikeuksia, jotka eivät ole todellakaan mitään itsestäänselvyyksiä noin maailman mittakaavassa. Jossakin sorsitaan seksuaalivähemmistöjä, jossakin uskonnollisia vähemmistöjä jne. mutta yleensä aina on kyse vähemmistöjen syrjimisestä. Sitten on tietenkin diktatuureja, joissa sorretaan lähes tasapuolisesti kaikkia.

        On varmasti kuitenkin helppo olla rajoittamassa muiden oikeuksia, kun aikomustakaan ei ole luopua omista oikeuksista? Olen luultavasti oikeassa, sillä vaikeaksihan se kävisi, jos myös omista oikeuksista pitäisi luopua "vastalahjana."

        -a-teisti-


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Hups. Ja heti unohtui edelliseen tämä tärkeä PS:

        PS. Olen vahvasti sitä mieltä, että heteroiden synnit ovat määrällisesti isommat kuin homojen. Kirkko ei saisi vihkiä uudestaan eronneita, sallia seksiä avioliiton ulkopuolella, avoliittoja, naispappeutta tai kauppojen sunnuntaiaukioloja. Hävetkää heterot älkääkä tehkö huorin.

        En häpeä, ei ole aikomustakaan sellaiseen. ☺️

        -a-teisti-


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Tämähän oli oikein hyvin rakennettu kirjoitus. Alku oli sopivan shokeeraava ja viimeinen kappale vetosi tunteisiin. Pidin erityisesti ajatuksista "Räsäsen kunnioittamisesta" ja "synnin tuomitsemisesta jopa jyrkällä kielellä". Ajatukset ovat siis tuoreita ( ateistilta ) ja jo pelkästään se tekee positiivisen poikkeuksen tämän palstan muuten väsyneeseen retoriikkaan. Tuntui, että kirjoituksen takana oli ihan oikea ihminen, eikä vain iskulause-botti.

        Eri liitoista sanoisin... Mielestäni evlut-kirkko ei saa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja, mutta saa vihkiä avoliitossa eläviä heteropareja. Ja mitä enemmän heitä vihittäisiin, sitä vähemmän haureutta.

        Homovihkimisten kanssa tilanne on juuri päinvastainen. Ja siinä yksi keskeinen syy, miksi avoliittojen synnillisyys ei ole akuutti asia kirkon toiminnan kannalta, mutta homovihkimiset on.

        Lisäksi avoliittoja kyllä arvosteltiin paljonkin, kun sitä lakia ajettiin. Eikä avoliittojen suuri määrä ole kirkon luoma tilanne, vaan jotkut ihmiset vain valitsevat avoliiton, kun kerran voivat.

        Joten mielestäni ei kannata unohtaa, että homokirkkohäävaatimuksissa ei ole kyse ainoastaan eri pareista, vaan myös kirkon roolista. Kirkko ei saa toimia vastoin omaa olennaista olemustaan pyhänä paikkana, jossa uskovat palvovat Jumalaa, joka pitää esillä Jumalan sanaa ja jossa Jumalan armo ja rakkaus voidaan kohdata kasteen ja ehtoollisen sakramenttien kautta.

        Mutta ymmärrän kyllä sen, että monesta saattaa tuntua hieman kohtuuttomalta ja epäoikeudenmukaiselta, jos vain homojen syntiä korostetaan. Sen takia voin kokeilla tänä vuonna, aina kun muistan, lisätä omiin kirjoituksiini vaikka PS:n, että "avoliitto on myös synti" tai jotain muuta sellaista.

        Hiukan menet ohi asian, Räsänenhän ei ole juurikaan kommentoinut sateenkaariparien vihkimimisiä kirkossa, jos on koskaan. Räsäsen kohteena ovat ensisijaisesti olleet seksuaalivähemmistöt, vaikka kirkkoakin on ammuttu.

        -a-teisti-


      • Anonyymi

        > Sen on Putinkin todennut.

        Mutta Putinhan on valehtelija.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiukan menet ohi asian, Räsänenhän ei ole juurikaan kommentoinut sateenkaariparien vihkimimisiä kirkossa, jos on koskaan. Räsäsen kohteena ovat ensisijaisesti olleet seksuaalivähemmistöt, vaikka kirkkoakin on ammuttu.

        -a-teisti-

        On kyllä kommentoinut. Avioliittolain muutosta koskevissa keskusteluissa Räsänen ja muut konservatiivit olivat hyvinkin huolissaan kirkon kohtalosta ja huomauttivat, että asialla tulee olemaan väistämättä vaikutusta kirkkoon, jolloin kirkolle laitetaan painetta vihkiä homoparit maallisen tasa-arvokäsityksen ja avioliittolain mukaisesti. Lain muutosta puolustaneet väheksyivät lain muutoksen vaikutusta kirkkoon, vaikka totuus oli, että kirkossa alettiin puhua muutoshaluista pian eduskuntapäätöksen jälkeen, ennen kuin laki oli astunut voimaan.
        Räsänen on myös kritisoinut mm. sateenkaarimessujen pitämistä. Niissä halutaan antaa väärä kuva siitä miten kristinusko opettaa asioista.
        Setaa ja Prideä Räsänen on kritisoinut monilta kanteilta, mutta ihan erityisesti kirkon osallisuutta niiden kanssa, mikä on ristiriitaista ja kirkon taholta harhaanjohtavaa.
        Räsänen tulee todennäköisesti eroamaan kirkosta, mikäli homoparien vihkiminen sallitaan virallisesti kirkossa. Harkitsihan hän kirkosta eroamista jo kirkon pride-yhteyksien takia, vaikka se ei ainoa syy ollutkaan.
        Liberaaleilla ei ole niin kova tarve puolustaa syntiä, kun se julistetaan avoliittojen tai monien muiden syntien kohdalla, kuin silloin kun se julistetaan homoseksuaalisten suhteiden kohdalla. Homoseksuaaliset synnit halutaan kieltää ihan erityisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avoliitto on kuitenkin lähes aina huorintekoa, on hyvin harvinaista, ettei avoliittoon kuulu myös intiimi kanssakäyminen.

        Avoliitto on siis lähes aina ”hävettävää” ja aivan yhtä lailla synti mitä on samaa sukupuolta olevien seksuaalinen suhde. Mitään eroa Raamattu ei näiden asioiden välillä tee.

        Se ero mikä näillä on, samaa sukupuolta olevien suhteilla ja heteroiden ”synnillisillä” suhteilla on mittasuhteet, niiden yleisyys siis. Sellaista johdonmukaisuutta odottaisin, että samalla vimmalla kävisitte meidän avosuhteissa elävien heteroiden kimppuun.

        Nostaisin todellakin stetsoniani sille, näkisin tällöin teidän aidosti taistelevan Sanan puolesta. Nyt sitä on mahdoton nähdä vahvan kaksoisstandardin vuoksi, jota noudatatte.

        Räsänenkin saisi kunnioitukseni, jos mainitsisi aina homojen yhteydessä myös kaltaiseni avosuhteessa elävät huorin tekevät heterot. Ja meitä on homoseksuaaleihin nähden todella paljon. Ei haittaisi kuinka vaikka käyttäisi kuinka jyrkkää kieltä, en siitä tietenkään piittaisi, mutta kunhan olisi johdonmukainen. Se olisi, kuten sanoin suoraselkäistä ja lisäksi rehellistä, yhtä syntiä ei korostettaisi muiden kustannuksella. Ja se odottaisi vahvaa vakaumusta. J

        -a-teisti-

        Perinteisen myös kristillisen näkemyksen mukaan avioliitto ei ala mistään papin aamenesta (tai paperin allekirjoittamisesta maistraatissa), vaan yhdynnästä. Avioliitto, jossa ei ole kertaakaan ollut seksiä, ei ole sen mukaan pätevä avioliitto, vaikka se lainsäätäjän silmissä sitä olisikin.

        Tämän takia on myös ollut vanha käytäntö, että neitsyen raiskannut voi hyvittää tekonsa ottamalla uhrin vaimokseen. Se avioliitto siinä tapauksessa vain aloitettiin vähän etuajassa, mutta avioliitto se on silti, ja nainen säilyttää kunniansa. Niin käsittämättömältä kuin tämä meistä nykyään kuulostaakin, niin esim. Italian lainsäädäntö vielä 60-luvulla oli tuollainen. Mooseksen laistahan sama löytyy myös.

        Ja miten tämä liittyy avoliittoon? Siten, että koska meillä yhteiskunta aika yleisesti tunnustaa avosuhteet, niin perinteisesltä teologiselta kannalta niitä on pidettävä avioliiton veroisina. Jos avosuhteessa oleva pariskunta ei ole harjoittanut seksiä muiden kanssa ennen suhdetta, niin ei liitossa silloin mistään synnistä ole kysymys. Tietysti omilta jäseniltään kirkko voi vaatia, että hakevat liitolleen kirkon siunauksen, mutta sinua ateistina vaatimus ei koske.

        Sen sijaan sukupuoliset kokeilut milloin kenenkin kanssa ovat tietenkin väärin. Eikä avosuhteestakaan tulisi erota, eikä varsinkaan aloittaa uutta suhdetta.


      • Anonyymi
        Yksi.uskis kirjoitti:

        Kiitos kommentistasi. Tämähän oli oikein hyvin rakennettu kirjoitus. Alku oli sopivan shokeeraava ja viimeinen kappale vetosi tunteisiin. Pidin erityisesti ajatuksista "Räsäsen kunnioittamisesta" ja "synnin tuomitsemisesta jopa jyrkällä kielellä". Ajatukset ovat siis tuoreita ( ateistilta ) ja jo pelkästään se tekee positiivisen poikkeuksen tämän palstan muuten väsyneeseen retoriikkaan. Tuntui, että kirjoituksen takana oli ihan oikea ihminen, eikä vain iskulause-botti.

        Eri liitoista sanoisin... Mielestäni evlut-kirkko ei saa vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja, mutta saa vihkiä avoliitossa eläviä heteropareja. Ja mitä enemmän heitä vihittäisiin, sitä vähemmän haureutta.

        Homovihkimisten kanssa tilanne on juuri päinvastainen. Ja siinä yksi keskeinen syy, miksi avoliittojen synnillisyys ei ole akuutti asia kirkon toiminnan kannalta, mutta homovihkimiset on.

        Lisäksi avoliittoja kyllä arvosteltiin paljonkin, kun sitä lakia ajettiin. Eikä avoliittojen suuri määrä ole kirkon luoma tilanne, vaan jotkut ihmiset vain valitsevat avoliiton, kun kerran voivat.

        Joten mielestäni ei kannata unohtaa, että homokirkkohäävaatimuksissa ei ole kyse ainoastaan eri pareista, vaan myös kirkon roolista. Kirkko ei saa toimia vastoin omaa olennaista olemustaan pyhänä paikkana, jossa uskovat palvovat Jumalaa, joka pitää esillä Jumalan sanaa ja jossa Jumalan armo ja rakkaus voidaan kohdata kasteen ja ehtoollisen sakramenttien kautta.

        Mutta ymmärrän kyllä sen, että monesta saattaa tuntua hieman kohtuuttomalta ja epäoikeudenmukaiselta, jos vain homojen syntiä korostetaan. Sen takia voin kokeilla tänä vuonna, aina kun muistan, lisätä omiin kirjoituksiini vaikka PS:n, että "avoliitto on myös synti" tai jotain muuta sellaista.

        Ei se avoliitto itsessään ole synti. Mutta se on, että vaihdetaan kumppania. Vaihdettiin sitä sitten usein tai vain kerran elämässä. Sen takia kirkon ei tulisi vihkiä eronneita uuteen avioliittoon. Jeesuksenkin mukaan uudelleen avioituminen on huorintekemistä. Jostakin kumman syystä sen kuitenkin kirkko siunaa.


    • Anonyymi

      Nautin siitä kun aloittaja kärvistelee asian kanssa. 😂😂😂

      • Anonyymi

        Niin ne pirun orjat nauraa, kun kristitty joutuu ahdistukseen. Kerran osat vaihtuvat, kun kuolema korjaa satoaan; silloin perkeleen lapset itkevät ja valittavat iankaikkisesti helvetin kadotuksessa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ne pirun orjat nauraa, kun kristitty joutuu ahdistukseen. Kerran osat vaihtuvat, kun kuolema korjaa satoaan; silloin perkeleen lapset itkevät ja valittavat iankaikkisesti helvetin kadotuksessa!

        Höpö höpö vaihtuvat.


    • Anonyymi

      Itselläni on aivan samoja ajatuksia, kuin aloittajalla! Asia on totisesti juuri niin, miten aloittaja kirjoitti! Itsekin eroan kirkosta sinä päivänä jos/kun kirkko päättää virallisesti vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja. Elämme lopunaikoja! 😰😰

      • Anonyymi

        Kaikkea hyvää Sinulle! Ajattelen itse että kun se päivä koittaa että näitä pareja aletaan yleisesti vihkimään kirkossa, uskoisin että sieltä lähtee nämä kirkon sisällä toimivat liikkeet esim: Lestat, Raamattuopisto, Kansanlähetys y.m . Sekä joitakin, harvoja Raamattua kunnioittavat ns tavispapit. Toivon että syntyisi uusi Raamatullinen evl kirkko.
        Vanhasta evl kirkosta jää jäljelle Raamatusta piittaava sateenkarikirkko. Näin toivon!

        Hyvää kesää Sinulle!
        T. Ap


      • Anonyymi

        Se päivähän ei koita aivan pian, päätökseen kun tarvitaan kirkolliskokouksen 3/4 määräenemmistö. Mutta käytäntöhän kuitenkin on, että vihitään. Siinä määrin, ettei yksikään kirkollista vihkimistä haluava sateenkaaripari jää siitä paitsi.

        Mutta tosiaankin vaikuttaisi siltä, että tilanteeseen on sopeuduttu melko hyvin konservatiivienkin leirissä, kun virallisesti ei vihitä, vaan puolivirallisesti "vain" ei asia olekaan sitten ihan kauhean paha asia, ainakaan minkäänlaista meteliä siitä ei ole käytännössä nostettu, eikä se näy kirkossa eroamisissakaan millään tavoin.

        -a-teisti-


      • Anonyymi kirjoitti:

        Se päivähän ei koita aivan pian, päätökseen kun tarvitaan kirkolliskokouksen 3/4 määräenemmistö. Mutta käytäntöhän kuitenkin on, että vihitään. Siinä määrin, ettei yksikään kirkollista vihkimistä haluava sateenkaaripari jää siitä paitsi.

        Mutta tosiaankin vaikuttaisi siltä, että tilanteeseen on sopeuduttu melko hyvin konservatiivienkin leirissä, kun virallisesti ei vihitä, vaan puolivirallisesti "vain" ei asia olekaan sitten ihan kauhean paha asia, ainakaan minkäänlaista meteliä siitä ei ole käytännössä nostettu, eikä se näy kirkossa eroamisissakaan millään tavoin.

        -a-teisti-

        No totuushan tuosta asiasta on, ettei tuo ole keskeinen aihe kirkon aidoille konservatiiveille.
        Erikseen on sitten noita vitosänkyröitä joiden tosiallinen intressi pysyä kirkossa tuntuu juuri olevan kirkon arvosteleminen. Kirkon aidot konservatiivit eivät ole koskaan olleet niin pohjattoman kiinnostuneita toisten seksuaaliasioista kuin sitten nuo lahkoänkyrät. Itseasiasiassa eivät edes lestat ole noin kiinnostuneita , eikä heistäkään suurin osa pidä tuota asiaa minään kynnyskysymyksenä. Aikoja sitten on ymmärretty, että kirkon tekemät ratkaisut koskien avioliittoon vihkimistä ovat kirkon ratkaisuja ja vaikka sitä eivät yksittäiset kirkon konservatiivit aina niin hyväksyisikään niin se siedetään. Samalla ymmärtäen, että asiat muuttuvat aikojen saatossa.

        Palstalta on saanut jo vuosia sellaisen käsityksen, että kirkossa suorastaan kiehuisi tuosta syystä vaikka yksikään herätysliike ei ole sieltä ulos marssinut :d ja tässä yhteydessä en malta olla mainitsematta lestoja jotka edustavat suurinta yksittäistä ryhmää ja heistä suurin osa myös kuuluu kirkkoon . Siellä vaan yhä edelleen ovat ja vaikka kaiken lisäksi he edustavat liikettä jolla todella olisi taloudelliset mahdollisuudet irtaantua täysin kirkosta.
        Kun sitten taas nuo pienemmät kuppikunnat ovat lähinnä heihin verrattuna keppikerjäläisiä.

        Kansan Raamattuseura ja vitoslaisetkin tuon pohjimmiltaan ymmärtävät tai ehkä se aiheuttaakin tuon käyttäytymisen kun toisaalta kuvitellaan liian suuria itsestään mutta todellisuus sitten iskee kakkosnelosen tapaan takalistoon ja ei auta muu twerkkaa jotta saisi fyrkkaa.


    • Anonyymi

      Järkyttävintä tässä on se, että kirkko johdattaa tahallaan homoseksuaaleja tai "homo"kiusausten (=seksi saman sukupuolen kanssa, mihin myös heterot voivat syyllistyä) riivaamia ihmisiä Jumalan tahdon vastaiseen toimintaan ja silti väittää että kirkko on jotenkin kristillinen.

      • Anonyymi

        Totta, ja järkyttävää! Kirkon jäsenyys ei pitäisi ahdistaa, mutta niin se vaan nyt tekee.
        Tuntuu jotenkin että on osallinen Raamatun vastaisessa toiminnassa .. Toki se ei niin ole. Jumala näkee ja tietää mitä jokaisen sydämessä on. Hän tietää mitä ajattelemme, me jotka vielä kuulumme evl uppoavaan kirkkoon. Mutta surullista tämä on, niin surullista.😥


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta, ja järkyttävää! Kirkon jäsenyys ei pitäisi ahdistaa, mutta niin se vaan nyt tekee.
        Tuntuu jotenkin että on osallinen Raamatun vastaisessa toiminnassa .. Toki se ei niin ole. Jumala näkee ja tietää mitä jokaisen sydämessä on. Hän tietää mitä ajattelemme, me jotka vielä kuulumme evl uppoavaan kirkkoon. Mutta surullista tämä on, niin surullista.😥

        Yksi iloisista asioista kirkossa on se että tasa-arvo on lisääntymässä ja siitä puhutaan jo paljon julkisuudessa. Syrjintä ei kuulu kristilliseen kirkkoon. Seksuaalinen suuntautuneisuus ei vaikuta millään tavalla kristittynä olemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi iloisista asioista kirkossa on se että tasa-arvo on lisääntymässä ja siitä puhutaan jo paljon julkisuudessa. Syrjintä ei kuulu kristilliseen kirkkoon. Seksuaalinen suuntautuneisuus ei vaikuta millään tavalla kristittynä olemiseen.

        Jos olet oikeasti kristitty niin Pyhä Henki
        " asuu" sinussa. Silloin haluaa pysyä poissa tietoisista synneistä. Ei ole syntiä tuntea itsensä esim homoksi tai lesboksi, se mikä on syntiä on se kun toteuttaa asian ja harrastaa seksiä samaa sukupuolta olevan kanssa.

        Näen kaksi vaihtoehtoa homoille/ lesboille:
        - elätte selibaatissa ( ilman seksiä)
        - tai yritätte eheyttää itseänne Jumalan avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet oikeasti kristitty niin Pyhä Henki
        " asuu" sinussa. Silloin haluaa pysyä poissa tietoisista synneistä. Ei ole syntiä tuntea itsensä esim homoksi tai lesboksi, se mikä on syntiä on se kun toteuttaa asian ja harrastaa seksiä samaa sukupuolta olevan kanssa.

        Näen kaksi vaihtoehtoa homoille/ lesboille:
        - elätte selibaatissa ( ilman seksiä)
        - tai yritätte eheyttää itseänne Jumalan avulla.

        Hienoa, että sinusta kaksi samaa sukupuolta olevaa saavat olla parisuhteessa kunhan eivät harrasta seksiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, että sinusta kaksi samaa sukupuolta olevaa saavat olla parisuhteessa kunhan eivät harrasta seksiä.

        Ymmärsit väärin. Tarkoitin että sitten pitäisi elää ilman parisuhdetta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ymmärsit väärin. Tarkoitin että sitten pitäisi elää ilman parisuhdetta.

        Ahaa, nyt sitten yrität pakittaa. Selibaatti tarkoittaa seksistä pidättäytymistä, ei parisuhteesta pidättäytymistä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos olet oikeasti kristitty niin Pyhä Henki
        " asuu" sinussa. Silloin haluaa pysyä poissa tietoisista synneistä. Ei ole syntiä tuntea itsensä esim homoksi tai lesboksi, se mikä on syntiä on se kun toteuttaa asian ja harrastaa seksiä samaa sukupuolta olevan kanssa.

        Näen kaksi vaihtoehtoa homoille/ lesboille:
        - elätte selibaatissa ( ilman seksiä)
        - tai yritätte eheyttää itseänne Jumalan avulla.

        Synniksi todetaan yleensä pahanteko.

        Seksi saman sukupuolen kanssa ei tee pahaa kenellekään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksi iloisista asioista kirkossa on se että tasa-arvo on lisääntymässä ja siitä puhutaan jo paljon julkisuudessa. Syrjintä ei kuulu kristilliseen kirkkoon. Seksuaalinen suuntautuneisuus ei vaikuta millään tavalla kristittynä olemiseen.

        Seksuaalisen suuntautumisen ei pitäisi vaikuttaa, eikä se kaikkien kohdalla vaikuta kristittynä olemiseen, toiset taas jättävät kristinuskon taka-alalle ja lankeavat taipumuksessaan ja heikkoudessaan homostelun kohdalla elintapasyntiin, jota puolustavat. Lankeaminen on mahdollista epätäydelliselle ihmiselle, mutta sitä tulisi tietoisesti välttää, ja haluta tehdä siitä parannusta. Synnit tulee tunnustaa synneiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa, että sinusta kaksi samaa sukupuolta olevaa saavat olla parisuhteessa kunhan eivät harrasta seksiä.

        Jumala on tarkoittanut parisuhteen miehen ja naisen välille pysyvään liittoon.
        Ihannetapauksessa on näin. Silti mm. eroja tapahtuu, toiset paremmista syistä kuin toiset.
        Seksin harrastaminen on selkeästi osoitettu kuuluvan miehen ja naisen väliseen sitoutuneeseen parisuhteeseen, avioliittoon ja seksi samaa sukupuolta olevien välillä on tuomittu.
        Valtaosassa tapauksia homosuhteet ovat seksuaalisia. Myös suutelu on seksuaalista, eikä kuulu samaa sukupuolta olevien välille.
        Vääränlaisia seksuaalisia tekoja tulee välttää myös ajatusten tasolla ja pyrkiä olemaan altistamatta itseä niille. Jos kaksi kiellettyihin homoseksuaalisiin ajatuksiin taipuvaista miestä tai naista on parisuhteessa keskenään, mutta eivät harjoita seksiä keskenään, mutta siihen on olemassa kiusaus ja suhde ruokkii syntiä ajatuksen tasolla, on suhde siinä mielessä ongelmallinen. Jos molemmat ovat aseksuaalisia ja vain romanttisella tasolla kiinnostuneita toisistaan tai ovat aromanttisessa parisuhteessa keskenään, eikä läheisyys poikkea merkittävissä määrin siitä mitä se voisi olla läheisten ystävien välillä, on tilanne toinen. Se ei ole avioliitto, eikä vastaa sitä millaiseksi Jumala on parisuhteen varsinaisesti tarkoittanut, mutta se ei ole sellaisenaan vaarassa johtaa pariskuntaa kadotukseen, kuten suurin osa homosuhteista, jotka ovat seksuaalisia. Ei-seksuaalisten homosuhteiden kohdalla puhutaan marginaaleista. Ongelmana voidaan nähdä ei-seksuaalisten parisuhteiden kohdalla mm se miltä se näyttää muille ulospäin. Onko luottaminen siihen, että kyseessä on sellainen suhde, kuin on kerrottu, eikä ole vaara, että jotkut parit esittävät parisuhteensa olevan laadultaan muuta kuin se tosiasiassa on ja houkuttelevat muita mukaan samaan syntiseen näytelmään ja tuudittavat ulkopuoliset uskomaan valheeseen, niin etteivät he voi varoittaa lähimmäisiään heikoilla jäillä vaeltelusta ja kadotuksen uhasta. Jokainen vastaa itse rehellisyydestään ihmisten edessä, eikä Jumalaa voi huijata, mutta mahdolliset ystävyyteen ja rakkauteen pohjautuvat kulissihomoliitot, jotka ovat tosiasiassa seksuaalisia, voivat olla ongelmallisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jumala on tarkoittanut parisuhteen miehen ja naisen välille pysyvään liittoon.
        Ihannetapauksessa on näin. Silti mm. eroja tapahtuu, toiset paremmista syistä kuin toiset.
        Seksin harrastaminen on selkeästi osoitettu kuuluvan miehen ja naisen väliseen sitoutuneeseen parisuhteeseen, avioliittoon ja seksi samaa sukupuolta olevien välillä on tuomittu.
        Valtaosassa tapauksia homosuhteet ovat seksuaalisia. Myös suutelu on seksuaalista, eikä kuulu samaa sukupuolta olevien välille.
        Vääränlaisia seksuaalisia tekoja tulee välttää myös ajatusten tasolla ja pyrkiä olemaan altistamatta itseä niille. Jos kaksi kiellettyihin homoseksuaalisiin ajatuksiin taipuvaista miestä tai naista on parisuhteessa keskenään, mutta eivät harjoita seksiä keskenään, mutta siihen on olemassa kiusaus ja suhde ruokkii syntiä ajatuksen tasolla, on suhde siinä mielessä ongelmallinen. Jos molemmat ovat aseksuaalisia ja vain romanttisella tasolla kiinnostuneita toisistaan tai ovat aromanttisessa parisuhteessa keskenään, eikä läheisyys poikkea merkittävissä määrin siitä mitä se voisi olla läheisten ystävien välillä, on tilanne toinen. Se ei ole avioliitto, eikä vastaa sitä millaiseksi Jumala on parisuhteen varsinaisesti tarkoittanut, mutta se ei ole sellaisenaan vaarassa johtaa pariskuntaa kadotukseen, kuten suurin osa homosuhteista, jotka ovat seksuaalisia. Ei-seksuaalisten homosuhteiden kohdalla puhutaan marginaaleista. Ongelmana voidaan nähdä ei-seksuaalisten parisuhteiden kohdalla mm se miltä se näyttää muille ulospäin. Onko luottaminen siihen, että kyseessä on sellainen suhde, kuin on kerrottu, eikä ole vaara, että jotkut parit esittävät parisuhteensa olevan laadultaan muuta kuin se tosiasiassa on ja houkuttelevat muita mukaan samaan syntiseen näytelmään ja tuudittavat ulkopuoliset uskomaan valheeseen, niin etteivät he voi varoittaa lähimmäisiään heikoilla jäillä vaeltelusta ja kadotuksen uhasta. Jokainen vastaa itse rehellisyydestään ihmisten edessä, eikä Jumalaa voi huijata, mutta mahdolliset ystävyyteen ja rakkauteen pohjautuvat kulissihomoliitot, jotka ovat tosiasiassa seksuaalisia, voivat olla ongelmallisia.

        Suutelemisen suhteen olet väärässä. Jo Paavali kehottaa seurakuntalaisia tervehtimään toisiaan suudelmalla. Ei varmasti tarkoita, että miehet tervehtisivät vain naisia näin, ja naiset vain miehiä. Kumma muuten, että tuota Paavalin määräystä ei tiukimminkaan Raamattua (omasta mielestään) seuraavissa seurakunnissa noudateta.

        Muitakin tapauksia Raamatusta löytyy, jossa miehet syleilivät ja suutelivat toisiaan, eikä sitä pidetä mitenkään pahana. Ei sitä pidä lukea oman aikamme silmälasien läpi, jolloin kaikki muu miesten välinen kosketus paitsi kättely olisi paha asia.


    • Anonyymi

      "Minä olen järkyttynyt siitä että evl kirkko tukee Pride -tapahtumaa."

      Jepulis. Ei ole uskovaisen hommaa kannattaa tai edes hyväksyä mitään valtavirrasta poikkeavuutta, jos se liittyy rakkauteen tai seksuaali-identiteettiin. Viha, ylenkatse ja solvaukset sen sijaan ovat.

      Kun Raamatussa sanotaan, että toisia tulisi kohdella kuten haluaisi itseään kohdeltavan, niin ei tarvitse olla seurakunnan terävin lammas kyetäkseen kääntämään viestin niin, että jos itse ei halua tai kehtaa olla queer-henkinen, niin kanssaihmisiä pitää kohdella siitä lähtökohdasta kiinni pitäen, ettei kukaan saa olla queer-myönteinen.

      Ja mitä niihin rahoihin tulee, niin tietenkään sentiäkään ei saa laittaa mihinkään suvaitsevaisuutta kehittävään touhuun. Ei, vaikka sellaisesta kieltäytyminen pudottaisi verotuloja kymmenen pinnaa per vuosi. Jos Jumala olisi halunnut tehdä ihmisestä kauaskatseisen, niin eihän se olisi luonut meistä näin lyhytnäköisiä.

      T: Pekkaa parempi

      • Anonyymi

        Koen kyllä että te sateenkari ihmiset olette se hyökkäävä osapuoli. Haluatte kävellä kaiken ylitse. Kaikki pitäisi sopeuttaa teidän ympärille. Ryhmänä koen teitä röyhkeinä, monet teistä on yksilönä varmasti ihan symppiksiä.
        Te ette voi vaatia kuitenkaan että Raamat
        tu kirjoitetaan uudelleen , teille sopivaksi!
        T. Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koen kyllä että te sateenkari ihmiset olette se hyökkäävä osapuoli. Haluatte kävellä kaiken ylitse. Kaikki pitäisi sopeuttaa teidän ympärille. Ryhmänä koen teitä röyhkeinä, monet teistä on yksilönä varmasti ihan symppiksiä.
        Te ette voi vaatia kuitenkaan että Raamat
        tu kirjoitetaan uudelleen , teille sopivaksi!
        T. Ap

        Uskovat yrittävät kirjoittaa Raamatun uusiksi väittämällä, että homous on synti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Koen kyllä että te sateenkari ihmiset olette se hyökkäävä osapuoli. Haluatte kävellä kaiken ylitse. Kaikki pitäisi sopeuttaa teidän ympärille. Ryhmänä koen teitä röyhkeinä, monet teistä on yksilönä varmasti ihan symppiksiä.
        Te ette voi vaatia kuitenkaan että Raamat
        tu kirjoitetaan uudelleen , teille sopivaksi!
        T. Ap

        Et kai yritä kävellä homojen ylitse, jättäen homot ulkopuolelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Koen kyllä että te sateenkari ihmiset olette se hyökkäävä osapuoli. Haluatte kävellä kaiken ylitse. Kaikki pitäisi sopeuttaa teidän ympärille. Ryhmänä koen teitä röyhkeinä, monet teistä on yksilönä varmasti ihan symppiksiä.
        Te ette voi vaatia kuitenkaan että Raamat
        tu kirjoitetaan uudelleen , teille sopivaksi!
        T. Ap

        Jos kokemuskirjoosi kuuluu ajatus minun kuulumisestani sateenkaari-ihmisiin, niin kokemuksesi ovat harhaisia.

        T: Pekkaa parempi


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Et kai yritä kävellä homojen ylitse, jättäen homot ulkopuolelle.

        Miten jätetään ulkopuolelle?
        Raamatun sana on tarkoitettu julistettavan kaikille samanlaisena.
        Homot ovat tervetulleita kirkkoon ja sen toimintaan, kuten muutkin.
        Nykyiset sateenkaarimessut ja kirkon suhde Prideen ovat ongelmallisia, kun ne ovat selvässä ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten jätetään ulkopuolelle?
        Raamatun sana on tarkoitettu julistettavan kaikille samanlaisena.
        Homot ovat tervetulleita kirkkoon ja sen toimintaan, kuten muutkin.
        Nykyiset sateenkaarimessut ja kirkon suhde Prideen ovat ongelmallisia, kun ne ovat selvässä ristiriidassa Jumalan sanan kanssa.

        Aha.

        En arvosta mielipiteitä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Aha.

        En arvosta mielipiteitä.

        Sinä vain länkytät, Touko.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Aha.

        En arvosta mielipiteitä.

        Kukaan ei arvosta mieIipiteitäsi.


    • Anonyymi

      Ap jatkaa vielä. En tosiaan vihaa ketään. Toisia vihaava ei ole kristitty. En toivo teille " sateenkaari ihmisille" myöskään mitään pahaa. Olette ihmisiä siinä missä muutkin.

      Emme voida kuitenkaan sulkea silmämme Raamatun totuudelle.

      Hyvää kesää kaikille, kaikesta huolimatta!
      T. Ap

      • Anonyymi

        Vaikutat asialliselta.
        Osa vastapuolesta taas haluaa leimata turhan helposti vihaan ja johonkin ”fobiaan” perustuviksi eri kannat joissain asioissa, mikä on loukkaavaa ja aina he eivät itsekään usko siihen vihaan, mutta kokevat sen tehokkaaksi keinoksi eri näkemysten välisessä julkisessa taistelussa, jossa kokevat olevansa itse hyvin oikeassa ja antavat näin tarkoituksen pyhittää keinot.


    • Anonyymi

      Kun papeille ja maistraatille sekä laivan kapteenille on annettu vihkimisoikeus, ei siinä ole erikseen määrätty että parin pitää olla eri sukupuolta. Puhutaan vain avioparista. Siksi ei papeille tarvitse enää erikseen myöntää lupaa vihkiä samaa sukupuolta olevia. Se on jo voimassa.

      • Anonyymi

        Ei niin. Mutta periaatteessa eivät saisi vihkiä koska vielä ( onneksi) ainakaan kirkko ei vihi samaa sukupuolta olevia. Sitä en ymmärrä että miten jotkut papit saavat rikkoa tätä sääntöä , ilman seuraamuksia. Jos muissa työpaikoissa rikkoo sääntöjä niin lentää nopeasti pihalle. Piispat taitavat itse kuulua kirjavaan porukkaan, tavalla tai toisella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei niin. Mutta periaatteessa eivät saisi vihkiä koska vielä ( onneksi) ainakaan kirkko ei vihi samaa sukupuolta olevia. Sitä en ymmärrä että miten jotkut papit saavat rikkoa tätä sääntöä , ilman seuraamuksia. Jos muissa työpaikoissa rikkoo sääntöjä niin lentää nopeasti pihalle. Piispat taitavat itse kuulua kirjavaan porukkaan, tavalla tai toisella.

        Eihän kirkko vihkimyksiä suorita vaan ne papit. Papeille on suotu oikeus suorittaa moisia virkatehtäviä kirkon omien juttujen lomassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän kirkko vihkimyksiä suorita vaan ne papit. Papeille on suotu oikeus suorittaa moisia virkatehtäviä kirkon omien juttujen lomassa.

        Pappi on antanut myös pappisvihkimyksessään lupauksen pitää Raamattua ylimpänä ohjeena ja kirkon virassa tulee toimia kirkon sääntöjen mukaan. Niiden mukaan papin pitäisi vihkiä vain eri sukupuolta olevia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Pappi on antanut myös pappisvihkimyksessään lupauksen pitää Raamattua ylimpänä ohjeena ja kirkon virassa tulee toimia kirkon sääntöjen mukaan. Niiden mukaan papin pitäisi vihkiä vain eri sukupuolta olevia.

        Juuri näin. Tietyt tahot usein yrittävät vaikka väkisin vääntää asioita homomyönteiseksi. Ja yksi tapa on tämä "kun tässä ei lue" tai "kun tässä ei kirjaimellisesti käytetä juuri näitä ja näitä sanoja".

        Jokaiselle ihmiselle pitäisi yleissivistys olla sen verran tuttua ja järjenkäyttö sen verran hallussa, että joku avioliittolaki tai kirkollislaki, joka on alunperin laadittu hyvinkin aiemmin ennen Tahdon-liikettä, ei ole mitenkään voineet pitää sisällään ajatusta, että samaa sukupuolta olevien parien vihkiminen olisi sallittua sen takia, että sitä ei ole erikseen kielletty.

        Asiahan on juuri päinvastoin.

        Näiden lakien säätämisen aikana oletettiin automaattisesti, että avioliitto ja kirkkovihkimiset ovat vain ja ainoastaan miehen ja naisen välinen asia, eikä oletettu että joku voisi tulkita asiaa mitenkään toisin.

        Ei siis oletettu, lisään itse, että kukaan olisi koskaan niin alkeellinen ajattelija. Mutta kuten nyt on jo monta kertaa todistettu, alkeellinen ajattelu onkin mahdollista ja jopa suosittua homomyönteisten ihmisten vaikutuspiirissä. :)


    • Anonyymi

      ArtoTTT

      Joskus olisi kiva esim. kuunnella sunnuntaisin Jumalanpalvelusta esim. radiosta/televisiosta jos ei itse ole päässyt lähtemään, mutta mahdollisuudet siihen että esim. yle lähettäisi jotain muuta kuin liberaaliteologista sisältöä alkavat olla jo häviävän pienet. Hyvin monesti saa laittaa kiinni.

    • Anonyymi

      Raamatun kirjoittajat eivät kommentoinut homoitta tai lesboutta mitenkään vaan pelkästään ”miehien kanssa makaamista”.

      Siinä olet kyllä oikeassa, että raamattu on ihmiasarvoa ja ihmisoikeuksia vastaan.

      • Anonyymi

        Ihmisarvo ei riipu tuollaisista asioista. Ihmisarvo on siinä, että ihminen on Jumalan kuvaksi luotu. Jokaisen ihmisen elämällä on niin ollen yhtälainen arvo.
        Perusihmisoikeuksia tulisi jokaisen puolustaa, eivätkä ne ole Raamatun vastaisia.
        Vaikka homoseksuaaliset teot ovat syntiä, niin ei olisi oikein antaa sakkoja homoille homostelustaan, pistää vankilaan saati mitään kamalampaa, siinä missä ei seksuallisuuden alueella monenlaisia syntejä tekevien heteroidenkaan kohdalla tehdä, kun kyseessä ei ole maallisessa mielessä selvästi rikoksiin kuuluva asia. Tässä on tehty menneisyydessä virheitä.
        Mutta liberaalit keksivät jatkuvasti lisää perusoikeuksiin kuulumattomia ”ihmisoikeuksia”, joista on todellisuudessa perustellusti eri näkemyksiä. ”Ihmisoikeuksiin” vetoaminen niissä tapauksissa on tehokasta, muttei reilua ja rehellistä. Omaa kantaansa asioissa onnistuisi ajaa muutenkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmisarvo ei riipu tuollaisista asioista. Ihmisarvo on siinä, että ihminen on Jumalan kuvaksi luotu. Jokaisen ihmisen elämällä on niin ollen yhtälainen arvo.
        Perusihmisoikeuksia tulisi jokaisen puolustaa, eivätkä ne ole Raamatun vastaisia.
        Vaikka homoseksuaaliset teot ovat syntiä, niin ei olisi oikein antaa sakkoja homoille homostelustaan, pistää vankilaan saati mitään kamalampaa, siinä missä ei seksuallisuuden alueella monenlaisia syntejä tekevien heteroidenkaan kohdalla tehdä, kun kyseessä ei ole maallisessa mielessä selvästi rikoksiin kuuluva asia. Tässä on tehty menneisyydessä virheitä.
        Mutta liberaalit keksivät jatkuvasti lisää perusoikeuksiin kuulumattomia ”ihmisoikeuksia”, joista on todellisuudessa perustellusti eri näkemyksiä. ”Ihmisoikeuksiin” vetoaminen niissä tapauksissa on tehokasta, muttei reilua ja rehellistä. Omaa kantaansa asioissa onnistuisi ajaa muutenkin.

        Jokainen ihminen joutuu vastaamaan viimeistään viimeisellä tuomiolla niin homostelu-synneistä, kuin muistakin synneistä.
        Homostelu ei ole ihmiselle kunniaksi, eikä hyväksi muutenkaan, vaikkei sitä ihminen itse ymmärtäisi. Osa on kuitenkin ymmärtänyt ja luopunut siitä.
        Jumalan kammoamaa homostelua suurempi ihmisoikeus on olla yhteydessä Häneen ja pelastua uskossa iänkaikkiseen elämään.


    • Anonyymi

      Minusta on käsittämätöntä että silloin kun samaasukupuolta olevien avioliitto tuli lailliseksi, kuin yhdestä suusta koettiin, että tämä ei koske kirkkoa. Kirkko saa pitää oman avioliittokäsityksensä.
      Mutta kuinkas ollakaan tänään kuin yhdestä suusta vaaditaan, että kirkon on melkein pakko vihkiä samaa sukupuolta olevia pareja.
      Huomioitavaa tässä ei taidakaan olla se, että homot saavat avioliittonsa, vaan se että kirkon arvopohja saadaan murennettua.

      • Anonyymi

        Korj. kun yhdestä suusta hoettiin.


      • Anonyymi

        Kirkkohan saa päättää itse miten toimii, mutta kun te luterilaiset ette ole yhtä mieltä yhtään mistään ja riitelette keskenänne.


      • Olet käsittänyt väärin.

        Se, että haluaa kirkkohäät, on ihan normaalia ihmisten käyttäytymistä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Olet käsittänyt väärin.

        Se, että haluaa kirkkohäät, on ihan normaalia ihmisten käyttäytymistä.

        Varmaan on normaalia syntiselle itsekkäälle ihmiselle kapinoida Jumalan sanaa vastaan.
        Ei siinä ole järkeä ole, että vain ulkoisten asioiden ja tarpeiden takia järjestetään kirkkovihkimisiä tai uskotellaan Jumalan siunaavan homoparin sanansa vastaisesti.

        Normaalimpaa olisi perustaa oma uusi uskonto kirkkoineen, jossa vihitään samaa sukupuolta olevia, eikä esittää kristinuskoa sellaisena mitä se ei selvästikään ole ja käyttää vain hyväksi kristillistä kirkkoa samalla pilkaten Jumalaa ja Hänen tahtoaan.
        Väärin tällaisen uuden harhaoppisen kirkonkin toiminta olisi homojen kadotukseen ohjaamisineen ja muine vääryyksineen, mutta reilumpaa olisi jättää kristillinen kirkko sellaisten ulkopuolelle.


    • Anonyymi

      Juuri näin.
      Vääränlaisten ihmisten halveksunta ja sortaminen on kristinuskon ytimessä!

      • Anonyymi

        " tällä palstalla väitetään, että homous on synti. Jumala ja Raamattu ei ota kantaa itse homouteen."

        Kyllä Raamattu ottaa siihen kantaa. Jo Raamatun alkulehdillä Jumala sääti avioliiton vain miehen ja naisen väliseksi:
        "Mies luopukoon isäsätään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa."
        Ei, liittyköön miesystäväänsä"!!!

        Jeesus vahvisti tuon saman:
        "Matt.19: 4. Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' . ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? . Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

        Mutta eihän lut kirkko usko muutenkaan, että Raamattu olisi Jumalan sanaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        " tällä palstalla väitetään, että homous on synti. Jumala ja Raamattu ei ota kantaa itse homouteen."

        Kyllä Raamattu ottaa siihen kantaa. Jo Raamatun alkulehdillä Jumala sääti avioliiton vain miehen ja naisen väliseksi:
        "Mies luopukoon isäsätään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa."
        Ei, liittyköön miesystäväänsä"!!!

        Jeesus vahvisti tuon saman:
        "Matt.19: 4. Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' . ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? . Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

        Mutta eihän lut kirkko usko muutenkaan, että Raamattu olisi Jumalan sanaa.

        Kuka sen niin sääti? Ei tuo mitään Jumalan puhetta Raamatun mukaan ole.

        On kaiken kokemuksen mukaan kumppanin löytäminen on vaikeaa, joten kaksi ensimmäistä ihmistä heti naimisiin on järjetön ajatus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " tällä palstalla väitetään, että homous on synti. Jumala ja Raamattu ei ota kantaa itse homouteen."

        Kyllä Raamattu ottaa siihen kantaa. Jo Raamatun alkulehdillä Jumala sääti avioliiton vain miehen ja naisen väliseksi:
        "Mies luopukoon isäsätään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa."
        Ei, liittyköön miesystäväänsä"!!!

        Jeesus vahvisti tuon saman:
        "Matt.19: 4. Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' . ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? . Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

        Mutta eihän lut kirkko usko muutenkaan, että Raamattu olisi Jumalan sanaa.

        Tuo mainitsemasi kohta ei millään tavalla ota kantaa itse homoseksuaalisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " tällä palstalla väitetään, että homous on synti. Jumala ja Raamattu ei ota kantaa itse homouteen."

        Kyllä Raamattu ottaa siihen kantaa. Jo Raamatun alkulehdillä Jumala sääti avioliiton vain miehen ja naisen väliseksi:
        "Mies luopukoon isäsätään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa."
        Ei, liittyköön miesystäväänsä"!!!

        Jeesus vahvisti tuon saman:
        "Matt.19: 4. Hän vastasi ja sanoi: "Ettekö ole lukeneet, että Luoja jo alussa 'loi heidät mieheksi ja naiseksi' . ja sanoi: 'Sentähden mies luopukoon isästänsä ja äidistänsä ja liittyköön vaimoonsa, ja ne kaksi tulevat yhdeksi lihaksi'? . Niin eivät he enää ole kaksi, vaan yksi liha. Minkä siis Jumala on yhdistänyt, sitä älköön ihminen erottako."

        Mutta eihän lut kirkko usko muutenkaan, että Raamattu olisi Jumalan sanaa.

        "Mies luopukoon isäsätään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa."

        Tuossa nimenomaan ei oteta homouteen kantaa, ainoastaan heterosuhteisiin. Tilan säästämiseksi ei luetella kaikkia sallittuja kombinaatioita, koska siitä muodostuisi liian monimutkainen ja pitkä virke.
        Itsestään selvää on, että homomiehet saavat liittyä homomiehiin siinä missä heteromiehet heteronaisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mies luopukoon isäsätään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa."

        Tuossa nimenomaan ei oteta homouteen kantaa, ainoastaan heterosuhteisiin. Tilan säästämiseksi ei luetella kaikkia sallittuja kombinaatioita, koska siitä muodostuisi liian monimutkainen ja pitkä virke.
        Itsestään selvää on, että homomiehet saavat liittyä homomiehiin siinä missä heteromiehet heteronaisiin.

        Huh huh. Kyllä Raamattu tuomitsee homoutta/ lesboutta läpi koko Raamatun.
        Uskomatonta että yritätte muuta väittää.
        Sukupuolielimetkin jo sen todistavat, että mies ja nainen ovat tarkoitettuja yhteen. Ovat ns toisten vastakohta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mies luopukoon isäsätään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa."

        Tuossa nimenomaan ei oteta homouteen kantaa, ainoastaan heterosuhteisiin. Tilan säästämiseksi ei luetella kaikkia sallittuja kombinaatioita, koska siitä muodostuisi liian monimutkainen ja pitkä virke.
        Itsestään selvää on, että homomiehet saavat liittyä homomiehiin siinä missä heteromiehet heteronaisiin.

        Kyllä te osaatte vääntää kieroon selvätkin Raamatun kohdat. Tuossahan nimenomaa sanotaan, että miehen on liityttävä vaimoonsa.
        Ei tulkintaa pidä tehdä sen perusteella, mitä ei ole sanottu. Eihän tuossa ole kielletty sekaantuminen eläimiinkään, joten te varmaan puolustatte sellaistakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huh huh. Kyllä Raamattu tuomitsee homoutta/ lesboutta läpi koko Raamatun.
        Uskomatonta että yritätte muuta väittää.
        Sukupuolielimetkin jo sen todistavat, että mies ja nainen ovat tarkoitettuja yhteen. Ovat ns toisten vastakohta.

        Raamatulla ei ole mitään mielipidettä itse homoudesta/lesboudesta, joten silloin se ei myöskään tuomitse sitä/niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatulla ei ole mitään mielipidettä itse homoudesta/lesboudesta, joten silloin se ei myöskään tuomitse sitä/niitä.

        Fariseus Päivi Räsäsen oppeihin ei kannata uskoa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä te osaatte vääntää kieroon selvätkin Raamatun kohdat. Tuossahan nimenomaa sanotaan, että miehen on liityttävä vaimoonsa.
        Ei tulkintaa pidä tehdä sen perusteella, mitä ei ole sanottu. Eihän tuossa ole kielletty sekaantuminen eläimiinkään, joten te varmaan puolustatte sellaistakin.

        Onko pakko käskeä liittymään vaimoonsa. Eikö se tapahdu ilman käskyä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Raamatulla ei ole mitään mielipidettä itse homoudesta/lesboudesta, joten silloin se ei myöskään tuomitse sitä/niitä.

        "Raamatulla ei ole mitään mielipidettä itse homoudesta/lesboudesta, joten silloin se ei myöskään tuomitse sitä/niitä."

        Mutta Jumalalla on sellainen julistus, että homoseksi on synti, kauhistus ja häpeä kaikkien tätä syntiä harjoittavien kohdalla, on sitten tämä synninharjoittaja homo tai hetero.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Raamatulla ei ole mitään mielipidettä itse homoudesta/lesboudesta, joten silloin se ei myöskään tuomitse sitä/niitä."

        Mutta Jumalalla on sellainen julistus, että homoseksi on synti, kauhistus ja häpeä kaikkien tätä syntiä harjoittavien kohdalla, on sitten tämä synninharjoittaja homo tai hetero.

        Sinulla menee seksi samaa sukupuolta olevan kanssa ja homous sekaisin. Itse homoudesta ei Jumalalla ole mitään mielipidettä.


      • En toki. Jo kuukausia sitten hän sanoi, että hän maksaa kaikki kulut ympäri vuoden. Se sopii minulle.


      • Tarkoittaisi, että maksaisin asunnosta ympäri vuoden, koska maksut ovat jatkuvia?


      • Avioliittossa kaikki on yhteistä.

        En tiedä miten sinä ajattelet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Raamatulla ei ole mitään mielipidettä itse homoudesta/lesboudesta, joten silloin se ei myöskään tuomitse sitä/niitä."

        Mutta Jumalalla on sellainen julistus, että homoseksi on synti, kauhistus ja häpeä kaikkien tätä syntiä harjoittavien kohdalla, on sitten tämä synninharjoittaja homo tai hetero.

        Raamatussa Jumala ei kerro homoseksistä, sen sijaan miehimysten sekä miesten kanssa makaavien miesten teoista, siis miehistä jotka makasivat miehen kanssa niinkuin naisenkin kanssa maataan.
        Jokohan miehet tohtisivat Juhannuksen kunniaksi kertoa miten he tuon temppunsa tekevät ja miksi he makaavat vaimonsa kanssa samalla tavalla kuin miehet makaavat miehen kanssa?
        Pikkasen jänskättää, joko homma vihdoinkin hoituu niin Mooseksen kirjoitusten kuin Paavalinkin Roomalaiskirjeen mukaisesti, vai jatkuuko fantasiointi ja luuleminen?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Raamatussa Jumala ei kerro homoseksistä, sen sijaan miehimysten sekä miesten kanssa makaavien miesten teoista, siis miehistä jotka makasivat miehen kanssa niinkuin naisenkin kanssa maataan.
        Jokohan miehet tohtisivat Juhannuksen kunniaksi kertoa miten he tuon temppunsa tekevät ja miksi he makaavat vaimonsa kanssa samalla tavalla kuin miehet makaavat miehen kanssa?
        Pikkasen jänskättää, joko homma vihdoinkin hoituu niin Mooseksen kirjoitusten kuin Paavalinkin Roomalaiskirjeen mukaisesti, vai jatkuuko fantasiointi ja luuleminen?

        Mooseksen kirja esittää miehen kanssa makaamisen siinä missä on kieltoja perhe-elämään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mies luopukoon isäsätään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa."

        Tuossa nimenomaan ei oteta homouteen kantaa, ainoastaan heterosuhteisiin. Tilan säästämiseksi ei luetella kaikkia sallittuja kombinaatioita, koska siitä muodostuisi liian monimutkainen ja pitkä virke.
        Itsestään selvää on, että homomiehet saavat liittyä homomiehiin siinä missä heteromiehet heteronaisiin.

        Onneton tuo selityksen yrityksesi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mies luopukoon isäsätään ja äidistään ja liittyköön vaimoonsa."

        Tuossa nimenomaan ei oteta homouteen kantaa, ainoastaan heterosuhteisiin. Tilan säästämiseksi ei luetella kaikkia sallittuja kombinaatioita, koska siitä muodostuisi liian monimutkainen ja pitkä virke.
        Itsestään selvää on, että homomiehet saavat liittyä homomiehiin siinä missä heteromiehet heteronaisiin.

        Raamattu on niin paksu kokoelma, että kyllä sinne olisi mahtunut hyväksynnän osoitus transsukupuolosuudelle ja homosuhteille, jos ne olisivat Jumalan tahdon mukaisia. Ainoastaan päinvastaista tietoa antaa useaan otteeseen.
        Raamattu käsittelee paljon miehen ja naisen välistä suhdetta, mutta pelkästään tuomitsee muut seksuaaliset suhteet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinulla menee seksi samaa sukupuolta olevan kanssa ja homous sekaisin. Itse homoudesta ei Jumalalla ole mitään mielipidettä.

        Homoseksuaalinen taipumus on taipumus homoseksuaalisiin syntitekoihin. Minkä verran niihin syyllistyy on homosta itsestään kiinni. Homoseksuaaliset ajatuksetkin ovat jo syntiä. Kukaan ei ole täydellinen. Oleellisinta onkin miten seksuaalisiin tunteisiin omaa sukupuolta kohtaan suhtautuu: että niistä haluaa pidättäytyä ja tehdä parannusta lankeemuksistaan. Myös jotkut heterot voivat jossain tilanteessa syyllistyä homoseksuaalisiin tekoihin. Ei kerta hänen seksuaalisuuttaan muuta homoksi tai bi:ksi, kuten sanotaan, mutta syntiä se kertakokeilukin on.
        Homoseksuaalinen taipumus on syntiinlankeemuksen myötä tullut taipumus, eikä itsessään syntiä, vain ne seksuaaliset teot, jotka kohdistuvat samaan sukupuoleen. Pääasiassa homot ja puolihomot, eli bi:t kuitenkin syyllistyvät niihin.


    • Tämä on oikein hyvä aloitus. Aloittaja pohtii mainiolla tavalla kirkosta eroamisen eri puolia ja kirjoituksen sävy on henkilökohtaisuudessaan avoin ja vilpitön. Aloitus on selkeästi jäsennelty ja hyvin ymmärrettävä. Tulee mieleen, että aloittaja on joko ajatellut kirjoittamaansa etukäteen tai sitten hän ajattelee muutenkin aina hyvin selkeästi. Aloitus ei ole liian lyhyt eikä liian pitkä, vaan siinä on löydetty juuri sopiva ja luonnollinen pituus.

      Se ei selvästikään pyri ärsyttämään tai trollaamaan. Se on iso plussa, koska trolli-aloitukset ovat valitettavasti tämän palstan perusratkaisu. Ja kommentoinnin taso on laskenut paljon viime vuodesta. Mutta tämä aloitus on piristävä poikkeus tähän kaikkeen ja antaa toivoa paremmasta.

      • Anonyymi

        Kiitos Sinulle palautteestasi Yksi.uskis! Mukava kuulla että joku on tätä mieltä. Olen ajatellut Sinun kommentteistasi että kirjoitat asiantuntevasti ja hienovaraisesti, ovat sympaattisia kommentteja.

        Kaikkea hyvää elämääsi!
        T. Ap


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos Sinulle palautteestasi Yksi.uskis! Mukava kuulla että joku on tätä mieltä. Olen ajatellut Sinun kommentteistasi että kirjoitat asiantuntevasti ja hienovaraisesti, ovat sympaattisia kommentteja.

        Kaikkea hyvää elämääsi!
        T. Ap

        Todellisuudessa Yksi.uskis on avoimesti vihannut homoja. Hän ei tiedä himoista yhtään mitään.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Todellisuudessa Yksi.uskis on avoimesti vihannut homoja. Hän ei tiedä himoista yhtään mitään.

        Vaikka en ole Yksi.uskiksen kanssa juuri mistään samaa mieltä, niin hän kyllä esittää asiansa asiallisesti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka en ole Yksi.uskiksen kanssa juuri mistään samaa mieltä, niin hän kyllä esittää asiansa asiallisesti.

        Asiallisuus on kylläkin kertoa asiat niinkuin ne ovat.


      • Tähän asti on kutsu käynyt. Sopii meille, kun on niin ystävällisiä ihmisiä.


      • Anonyymi

        Niin? Minustakin aloituksessa oli paljon hyvää, esimerkiksi tuotiin esille miten meidän jokaisen tulee pyrkiä elämään Raamatun opetusten mukaisesti kaikessa elämässämme.
        Raamatussa kuvatulla tavalla aloittajankin tavoitteena on mitä ilmeisimmin tuoda esiin miten Raamatussa on pidetty hyväksyttävänä seksinä ainoastaan lisääntymismielessä harjoitettua seksiä myös ja aivan erityisesti Jumalan yhteen liittämien miehen ja naisen välillä.

        Kaikkihan me avioseksissämme vastakkaista sukupuolta olevan kanssa käytämme ehkäisyn (vast) avulla Jumalan meille antamaa lahjaa pelkästään siveettömään himoissaan hekumointiin.

        Jos ajatellaan Raamatussa tarkoitetun miehen siemenen valuttamista mieheen samalla tavoin kuin naiseenkin hedelmöitystarkoituksessa, niin kyllä aika moni itseään vanhurskaana uskovana pitäväkin seksuaalisesti viriili mieskin ilmeisesti pelkästään himoissaan hekumoi vaimonsa kanssa.

        Tietysti surku tulee hurskaita aviomiehiä, jotka vaimoaan himoiten mieluummin lähtevät lihan vieteltäväksi kuin pyhittävät itsensä pidättäytymällä himoissaan hekumoinnilta.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Todellisuudessa Yksi.uskis on avoimesti vihannut homoja. Hän ei tiedä himoista yhtään mitään.

        Minä en ole nähnyt sellaista. Taitaa olla omaa väärää tulkintaasi.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Asiallisuus on kylläkin kertoa asiat niinkuin ne ovat.

        Hän ei ole halunnut kylläkään vääristellä mitään, kuten jotkut täällä.
        Vai onko sinusta eri näkemysten esittäminen asioista itsessään asiatonta, kun et satu tykkäämään toisen näkemyksistä?


    • Anonyymi

      Kirkkohallitus myösi jo taannoin 10.000 euroa verorahoja Setalle. Mitä teki Seta ?
      Seta painatti kouluille uuden sukupuoliohje kirjasen, jakaen ne peruskoululaisille. Törkeydessään huippuluokkaa. Silloin erosin kirkosta ja paluuta ei sateenkaari -verotuskirkkoon ei ole. Ne menee täysin liperaalien hömppään.
      Näkeehän levottomasta äärimmäisen agressivisesta pridekulkueesta että se on paholaisesta eli itse pääperkeleestä. Viimeinen niitti on kun kun tuli uusiavioliitto lakiehdotus,missä mies muutetaan naiseksi eli synnyttäjäksi ja nainen mieheksi ja kaikki tää tasa-arvon nimeen. Ei saa olla poika,eikä tyttö. On vain esihenkilöitä- pyh!
      Kaikki perheiden perusarvot romutetaan tällä menolla. Uskokaa tai älkää kaikkivaltias ja kaikkinäkevä Jumala antaa kova rangaistuksen ja itkien panee Suomen kansan polvilleen.

      Jumalastani i ja Vapahtajastani Jeesuksesta Kristuksesta en tahdo luopua.Jeesus on minun auttajani, johdatttajani ja ennen muuta palastajani Amen

    • Anonyymi

      "Valitettavasti kirkon ylin johto on vetämässä kirkkoamme syvyyksiin. Halutaan mielummin miellyttää kaikkia, kun pysyä Raamatun totuudessa/ Jumalan Sanassa!"

      Kirkolliskokous sen päättää aikanaan. Todennäköiseti liberaalit tulevat voittamaan avioliitto asiassa.

      Tässä on hyvä artikkeli asiaan liittyen.

      https://ilkkapohjalainen.fi/arki-ja-hyvinvointi/emerituspiispa-jorma-laulajan-mielestä-kirkko-on-hajalla-se-vajoaa-hiljaa-suohon-ellei-tapahdu-suuri-herätys

      Hän sanoo, että nykyisessä hallinnollisessa muodossaan kirkko ei ole oikein tähän aikaan sopiva seilaaja.
      – Se vajoaa hiljaa suohon, ellei tapahdu jokin suuri herätys. Mutta se ei tapahdu Kirkkohallituksen strategiana, vaan nousee alhaalta päin. Silloin alkavat vähitellen murtua myös hallinnon seinät.
      Hän ennustaa, että kirkko hajoaa erillisiksi jumalanpalvelusyhteisöiksi. Vain Jumala tietää sen jälkeisen tulevaisuuden.

      Hän itse vetäisi linjaa klassisen kristinuskon pohjalta. Kirjassaan hän määrittelee sen näin: ”Raamattu on Jumalan erityinen ilmoitus, jonka sisäisenä panoksena on pelastus Jeesuksessa Kristuksessa. Hänen tulonsa luvataan Vanhassa testamentissa. Lupaus täyttyy Uudessa testamentissa.”

      • Onpa hän omituinen.

        Ei Raamatussa sanota mitään Jumalan osuudesta siinä.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Onpa hän omituinen.

        Ei Raamatussa sanota mitään Jumalan osuudesta siinä.

        Että tänään taas ilmaiset sapuskat kuokkimalla siellä🤔


    • Anonyymi

      Kirkolla ja Setalla on myös yhteisiä päämääriä esim. ihmisten tasa-arvo.

      • Anonyymi

        Mutta valitettavasti kumpikaan taho ei suo kehittyvälle lapselle mitään tasa-arvoa. vaan vaatii hänen tappamistaan.


      • Anonyymi

        Kristinusko tukee tervettä tasa-arvoa, ei feminististä tasa-arvokäsitystä.


    • Anonyymi

      Kirkko voisi tukea järjestöä nimeltään; Amnesty international, joka on ihmisoikeuksien puolesta taisteleva järjestö. Kirkko voisi tukea vanhustyötä maassamme.
      Kirkko voisi tukea mielenterveystyötä, syöpäjärjestöjä y.m.
      Mutta mitä tekeekin kirkko, antaa tukensa Raamatun vastaiseen asiaan. Rikkovat Jumalan sanaa. Kirkko on mennyt mukaan lopunajan eksytykseen. Eikö pappien pitäisi tuntea Raamattu, ja tietää mitä lopunajoista lukee? Eikö ne huomaa että tämä on juuri nimenomaan eksytys??
      Kirkkoon kuuluminen pitäisi olla rauhoittava asia, nykyään se on lähinnä ahdistusta aiheuttava. Täytyy vakavasti harkita jos eroaisi kirkosta. Luther säätiö on Raamattua noudattava, jospa hakeutuisi sinne.

      • Kaikkea sinäkin arvotat. Tee sen mukaan, anna muiden tehdä omia valintoja.

        Eroa kirkosta, kun se ahdistaa sinua. Miksi Raamattua pitää noudattaa, kun näyttää ettei kukaan edes Jeesusta noudata?


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Kaikkea sinäkin arvotat. Tee sen mukaan, anna muiden tehdä omia valintoja.

        Eroa kirkosta, kun se ahdistaa sinua. Miksi Raamattua pitää noudattaa, kun näyttää ettei kukaan edes Jeesusta noudata?

        Jeesus rakasti ihmisiä mutta vihasi syntiä ja käski tehdä parannuksen.
        Jeesus itse asiassa puhui paljonkin synneistä. Onko esim Vuorisaarna tuttu sinulle?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus rakasti ihmisiä mutta vihasi syntiä ja käski tehdä parannuksen.
        Jeesus itse asiassa puhui paljonkin synneistä. Onko esim Vuorisaarna tuttu sinulle?

        Ei Jeesus ainakaan syntisiä vihannut. Jeesus oli syntisten ystävä, syömäri ja juomari.

        Vuorisaarna muistaakseni: autuaita ovat hengellisesti köyhät.


    • Anonyymi

      "Olin jo päättänyt että se päivä kun kirkko virallisesti hyväksyy näiden ryhmien avioliittoja, eroan kirkosta."

      Sähän oot eroonnu ja ainakin 50 kertaa

    • Anonyymi

      "Minä olen järkyttynyt siitä että evl kirkko tukee Pride -tapahtumaa. Se on Raamatun vastaista. "

      Olet oikeassa. Raamattu on tosiaan ihmisoikeuksia vastaan.

      • Mutta onko? Monet ovat sitä mieltä, että Raamattu on länsimaisten ihmisoikeuksien perusta, lähinnä sen " Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, mieheksi ja naiseksi hän heidät loi"-jakeen perusteella.

        Se mikä Prideen liittyen on tuossa mielenkiintoista, on ihmisen määrittely mieheksi ja naiseksi, siis pariksi. Ja myöhemmin luomiskertomuksessa tämä mainitaan avioliiton perustaksi. Jeesushan määritteli avioliiton juuri luomiskertomukseen vedoten. Hänelle ei tuottanut mitään vaikeuksia viitata 1.Mooseksen kirjaan ja pitää sitä auktoriteettina, jolla on merkitystä ja joka on totta. Jeesuksen mielestä sukupuoli on kaksi ja että he ovat luotu toisiaan varten, ei mitenkään muuten päin yhdistellen.


      • Yksi.uskis kirjoitti:

        Mutta onko? Monet ovat sitä mieltä, että Raamattu on länsimaisten ihmisoikeuksien perusta, lähinnä sen " Ihminen on luotu Jumalan kuvaksi, mieheksi ja naiseksi hän heidät loi"-jakeen perusteella.

        Se mikä Prideen liittyen on tuossa mielenkiintoista, on ihmisen määrittely mieheksi ja naiseksi, siis pariksi. Ja myöhemmin luomiskertomuksessa tämä mainitaan avioliiton perustaksi. Jeesushan määritteli avioliiton juuri luomiskertomukseen vedoten. Hänelle ei tuottanut mitään vaikeuksia viitata 1.Mooseksen kirjaan ja pitää sitä auktoriteettina, jolla on merkitystä ja joka on totta. Jeesuksen mielestä sukupuoli on kaksi ja että he ovat luotu toisiaan varten, ei mitenkään muuten päin yhdistellen.

        Mies ja nainen ovat solmineet avioliittoja. Homoparit ovat eläneet yhdessä muuten vaan.

        Nykyään sentään saa mennä avioliittoon kenen kanssa tahansa, jos on aikuinen ihminen.

        Se että tehtiin mies ja nainen, ei tarkoita avioliittoa. Kumppanin löytäminen on vaikeaa.


    • Anonyymi

      Evankel. luterilainen kirkko on menettänyt täysin otteensa. Pelle pastorit marssivat homo kulkueen etunenässä ja ovat olevinaan niin suvaitsevaisia.

      • Sinä sensijaan olet niin suvaitsematon.


      • Anonyymi
        torre3 kirjoitti:

        Sinä sensijaan olet niin suvaitsematon.

        Torre osoitti taas suvaitsemattomuutensa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Torre osoitti taas suvaitsemattomuutensa.

        Juu. Suvaitsemattomuutta on kun toinen on suvaitsematon. Hauskaa.


      • Minä taas en suvaitse naismaisia homoja. Kierrän kaukaa.


    • Anonyymi

      Jos olet julkisesti tätä pride touhua vastaan niin kyllä sinulta maine ja työpaikka menee lopullisesti. Ihmeellistä Natzi toimintaa.

      • Etkö saa uutta työpaikkaa?


      • Anonyymi

        Ei mene suinkaan työpaikka, niin kauan kuin muistat tehdä töitäö etkä saarnata muille!


      • Se terveys.


    • Anonyymi

      Matt.6:24 🔥 lechaim

    • Anonyymi

      Järkyttävää! Ilta Sanomissa otsikko: Riemu repesi Pridessä kahden vuoden tauon jälkeen, katso kuvat.

      Yhdessä kuvassa on kaksi miltei alastonta " miestä" enkeleiksi naamioituneina. Kenen riemu tämä on? Tämä on jo uskonnon pilkkaamista! Tulee oikein fyysisesti huono olo ja tunnen surullisuutta. Miten muut uskovaiset reagoivat? Kenellä muulla samat tuntemukset?😥

    • Anonyymi

      Paholainen matkii aina Jumalan säädöksiä ja tekoja.Tästä on kyse samaa sukupuolta olevien kirkkohäistä-eli Pyhän Alttarin saastuttamisesta.

    • " Valitettavasti kirkon ylin johto on vetämässä kirkkoamme syvyyksiin. Halutaan mielummin miellyttää kaikkia, kun pysyä Raamatun totuudessa/ Jumalan Sanassa!"

      Tämä on hyvin sanottu. Olen samaa mieltä. Kirkko on harhautunut luulemaan, että ihmisten miellyttäminen on sama asia kuin heidän rakastaminen. Ei lähimmäisen rakastaminen tarkoita ihmisten miellyttämistä. Ei kultainen sääntö voi pitää sisällään sellaista toiselle tekemistä, joka pitää sisällään jotain synnillistä tai synnin valkopesua. Vain Jumala voi antaa synnit anteeksi. Vastustan edelleenkin jyrkästi samaa sukupuolta olevien kirkkohäitä.

      PS. Olen vahvasti sitä mieltä, että heteroiden synnit ovat määrällisesti isommat kuin homojen. Kirkko ei saisi vihkiä uudestaan eronneita, sallia seksiä avioliiton ulkopuolella, avoliittoja, naispappeutta tai kauppojen sunnuntaiaukioloja.

      • Anonyymi

        Johanneksen mukaan Jumalan rakastaminen tarkoitti Jumalan antamien käskyjen noudattamista, voidaanko ajatella kyse olleen siis Herran miellyttämisestä Hänen tahtoaan noudattamalla?
        Ihmisten kohdalla sama sääntö ei sitten toimikaan: "Ei lähimmäisen rakastaminen tarkoita ihmisten miellyttämistä".


    • Anonyymi

      Luterilainen kirkko purkkiin kalastelemaan nuoria ja ylipäätään uusia jäseniä. Kyseessä lienee siis mainostempus.
      Se, että Pride-tapahtumaan osallistuville pitää olla jokin maksu on kyseenalaista. Ainakin tuossa maksussa pitäisi erikseen ero Itella mihin kustannukset menevät. Jos nyt sitten jokin kynnysraha pitää maksaa, niin eikö teitä pitäisi pyytää myös jokaiselta yksilöltä, joka tapahtumaan osallistuu.
      Eiköhän myös tapahtuman organisoijen /organisoiman yrityksen ympärillä pyöri sen verran vaikuttajia, että nämä pystyisivät omalla tahollaan keräämään hyvään tahtoon ja selän rapsutukseen perustuvia rauhoja. Nyt jotkut yritykset saattavat joutua rahoittamaan tahtomattaan Pride marssia ikään kuin ”suojelurajana”. - siis, tuolloin yritys voi markkinoida itseään Pride-tukijana.
      Mitenköhän on, esimerkiksi elo kapinan mielenosoitusten kohdalla. Pitääkö niihin jos alistuvien maksaa muuta kuin mahdolliset sakkonsa?

    • Anonyymi

      Homoilla ja lesboilla taitaa ollla eri Jumala kuin Raamatun sanassa itsensä ilmaisiiut Jumala.
      Eräs lipru piispa on sanonut että kyllä hän jumalaan uskooo, mutta ei Pyhään Raamattuun.Siis mihin jumalaan ? Onko hänellä oman itsensä näköinen jumala?

      • Taitaa olla sama Jumala. Kullakin näyttää olevan oma käsityksensä Jumalasta, mutta kellään ei ole se käsitys millainen Jumala on Raamatussa.


    • Anonyymi

      Ei tuollasiseen kirkkoon voi pian enää kuulua hyvää omaatuntoa kantaen.

    • Anonyymi

      Kirkko tekee hyvää työtä ihmisten tasa-arvoisuuden saralla. Täytyy pitää huolta niin kuin viime sodassa että kaveria ei jätetä. Pitää haalia kaikki mukaan. Kellään ei ole yksinoikeutta kirkossa käytiin. Ei pidä alistua ylentämään itseään muita paremmaksi vaan tasavertaiseksi muiden kanssa. Se on oikeaa kristillisyyttä'. Kaikki vaan mukaan tärkeään toimintaan kaikkien kanssa yhdessä jota kirkko tekee.

      • Anonyymi

        Suurin osa siitä mikä kirkossa tehdään, ei ole lainkaan seurakuntalaisten kanssa tekemistä, vaan suunnitelmien tekemistä, kokoustamista, raportointia ja ties mitä byrokratian pyörittämistä. Työllistetään toinen toisiaan, ettei jouduta hankalien seurakuntalaisten kanssa liian usein tekemisiin.

        Ulen aina ihmetellyt, miksi Jumalan ja uskovan ihmisen väliin pitää tunkea tuollaista organisaatioklönttiä!


      • Anonyymi

        Tasa-arvoa ei tule ihmisten tekemänä, vaan sen lähde on Jeesus Kristus. Ei tässä ole juutalaista tai kreikkalaista, vapaata tai orjaa...kun siis ollaan Jeesuksessa.

        Ja tuntuu vahvasti siltä, että Jeesuksessa oleminen ei pidä sisällään modernin tasa-arvokäsityksen mukaisia asioita, kuten naispappeutta tai homohäitä. Ne ovat esimerkkejä ihmisten väkertämästä tasa-arvosta, ei Jumalan tarkoittamasta tasa-arvosta.

        "Ilman minua te ette saa aikaan mitään". Se lupaa synkää tulevaisuutta evlut-kirkolle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tasa-arvoa ei tule ihmisten tekemänä, vaan sen lähde on Jeesus Kristus. Ei tässä ole juutalaista tai kreikkalaista, vapaata tai orjaa...kun siis ollaan Jeesuksessa.

        Ja tuntuu vahvasti siltä, että Jeesuksessa oleminen ei pidä sisällään modernin tasa-arvokäsityksen mukaisia asioita, kuten naispappeutta tai homohäitä. Ne ovat esimerkkejä ihmisten väkertämästä tasa-arvosta, ei Jumalan tarkoittamasta tasa-arvosta.

        "Ilman minua te ette saa aikaan mitään". Se lupaa synkää tulevaisuutta evlut-kirkolle.

        Montako orjaa sinulla on , tapaatko lyödä niitä? Vai hakkaatko vain lapsiasi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Montako orjaa sinulla on , tapaatko lyödä niitä? Vai hakkaatko vain lapsiasi?

        Raamattu ei käske tuohon.


    • Anonyymi

      Aloittajan kommentoinnin mukaan Kirkko ei saisi olla siellä missä syntisiä ihmisiäkin on, vaan kököttää herätysliikkeiden kanssa korkealla jalustalla kerskaamassa vapaalla tahdollaan sekä teoillaan itse ansaitsemallaan uskolla.

      • Anonyymi

        No onhan se kamalaa jos jalkaudutaan rahvaan sekaan. Parempi vaan pönöttää yhtä hurskaiden kanssa kuin itsekin on . Mielellään vähän parempien kanssa .


      • Anonyymi

        Kristittyjen tulee opettaa pakanoita ja kutsua heitä Jeesuksen luo. Meidän ei tule liittyä syntisiin porukoihin ja alkaa taloudellisesti ja näkyvästi tukea niitä!


    • Anonyymi

      Se on häpeä. Jumalan rangaistus taitaa olla Suomen yllä. Sehän juuri on rangaistus siitä, että ihmiset eivät ole rakastaneet totuutta, vaan ovat mielistyneet vääryyteen.

    • Anonyymi

      ”Minä olen järkyttynyt siitä että evl kirkko tukee Pride -tapahtumaa. Se on Raamatun vastaista. Olen koko ikäni kuulunut evl kirkkoon, mutta uskossa olen ollut vajaa 1,5 vuotta. Raamattua lukemalla/ opiskelemalla on aivan selvää että homous ja lesbous on Jumalan tahdon vastaista.”

      Niin no nimeä yksi synnitön?

      Miten muita kun tätä ei löydy pitäisi kohdella? Evätä oikeus avioliittoon?

      • Anonyymi

        Tuossa ei ole mitään logiikkaa, että koska kaikki ihmiset ovat syntisiä, kirkon pitäisi alkaa antamaan siunauksensa niille synneille ja luopua Raamattuun perustuvista opeistaan ja arvoistaan.. Mikä kirkko se enää olisi. Lähtisi vain itse oppaana maailman mukaan, minkä Raamattu kristityiltä kieltää. Kristillinen avioliitto perustuu Jumalan antamaan sanaan ja on vain miehen ja naisen välinen ja sellaisena sitä tulisi kunnioittaa. Suomessa on uskonnonvapaus. Katolinen ja ortodoksikirkko ja monet muut kirkot eivät missään nimessä sallisi papeiltaan/pastoreiltaan kapinointia kirkossa vihkien homopareja avioliittoon. Ev.lut. kirkossa taas on pelätty seuraamuksia, jos ryhtyvät kurinpitotoimiin ja ovat alentuneet mielummin miellyttämään maailmaa Jumalan sijaan. Sellainen kääntyy tosiasiassa vain ihmisiä vastaan.
        Pitkään avioliitto oli myös Suomen lainsäädännössä rajattu miehen ja naisen väliseksi. Kun siihen on tullut muutos, homoparit voivat vihkiytyä avioliittoon maistraatin kautta. Se ei ole kristillisen käsityksen mukaan avioliitto, mutta sitä on maallisesti päätetty alkaa kutsumaan myös avioliitoksi antaen samoja oikeuksia kuin mitä perinteisille miehen ja naisen muodostamille aviopareille on kuulunut.


    • Anonyymi

      Eikös Presidentin puolisokin ollut Pride-Suojelija ?

    • Anonyymi

      Kyllä oli suojelija jonakin vuonna. En muista mikä vuosi.

      • Anonyymi

        Siis rouva Haukio


    Ketjusta on poistettu 46 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikko Leppilampea epäillään seksuaalisesta ahdistelusta

      Tämä on ilon päivä 😁
      Kotimaiset julkkisjuorut
      176
      5369
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      128
      4785
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      30
      3036
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1961
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1804
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1767
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      110
      1744
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1740
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1653
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1581
    Aihe