120km/h rampilla.

RAMPPIkuume

Ärsyttää ihan simona kun ihmiset jarruttavat 80km/h heti kun ollaan kääntymässä
moottoriteiltä pois. 80km/h astuu voimaan kun tulee liikennemerkki; moottoritie
päättyy. Sen jälkeen tulee vielä sen tien nopeusrajoitus esim 60km/h mihin
ollaan kääntymässä. Eilen kaksi naista laski nopeuden 60km/h heti kun pääsivät
motarilta pois. Helvetin reiät ratissa.

Samalla te stadilaiset jotka lukee tän niin opettakaa lapsianne ihmisiks.
Helvetin kloppi kun painoi kaikkia suojatiellää olleita nappeja vaikka sillä ei
ollutkaan tarkoitus mennä kadun yli.

34

1918

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lisää hanaa

      kun ei pääse painamaan 120 lasissa loppuun asti! On se niin väärin! Minä haluan, minä, minä!

      • pasifisti

        Tiedätkö minkä tukoksen tuo hiljentäminen aiheuttaa moottoritielle ruuhka-aikana? Luulisi sinunkin tyhmän tajuavan ketjukolareiden jälkeen, mutta ei! Ajattelet vain Minä haluan, minä, minä!


      • 12qwerty

        On se aika kamalaa kun aiheuttaa vakavan vaaratilanteen ajamalla moottoritiellä niin hiljaa.


      • MinäTaas
        12qwerty kirjoitti:

        On se aika kamalaa kun aiheuttaa vakavan vaaratilanteen ajamalla moottoritiellä niin hiljaa.

        Moottoritiellä kuuluu ajaa tiettyä nopeutta. Ellei kantti kestä ajaa tolkullista vauhtia, voi ihan aikuistenoikeasti pysyä poissa moottoriteiltä. Moottoriteiden rinnalla kulkee aina pienempi tie niille, jotka eivät saa/uskalla ajaa tolkun vauhtia motarilla. Hidastaminen ennen ramppia aiheuttaa vaaratilanteen, samoin kuin kiihdyttämättä jättäminen moottoritielle tultaessa. Ellei luota autoonsa ja ajotaitoonsa niin, että uskaltaisi moottoritielle tullessaan kiihdyttää kylliksi ja poistuessaan hiljentää vasta kun on hiljentämisen aika, on syytä hävittää auto ja viedä kortti pois. Näin turvallisuus paranee ja päästään eroon niistä, jotka jarruttavat ensin, kääntävät sitten ohjauspyörää ja laittavat vilkun päälle vasta rampilla. "Turvallisesti hiljaa" ajavat nimittäin käyttäytyvät juuri tuolla edellisessä virkkeessä kuvailulla tavalla, poikkeuksetta. Yli miljoonan kolarittoman ajokilometrin kokemuksella voin niin sanoa.


      • Kyyniö
        12qwerty kirjoitti:

        On se aika kamalaa kun aiheuttaa vakavan vaaratilanteen ajamalla moottoritiellä niin hiljaa.

        Noilta vaaratilanteilta välttyy kun katsoo eteensä ja pitää turvavälit kunnossa, mutta siitä tuntuu olevan aivan liikaa vaivaa liian monelle.


      • sinivilkku
        Kyyniö kirjoitti:

        Noilta vaaratilanteilta välttyy kun katsoo eteensä ja pitää turvavälit kunnossa, mutta siitä tuntuu olevan aivan liikaa vaivaa liian monelle.

        tieliikennelaissa on pykälä myös turhasta jarrutuksesta. Ja mikä muu tuollainen äkkipysähdys on kuin turha jarrutus?
        Ei ole estettä tiellä, ei myöskään nopeusrajoitusmerkkiä.

        Liikenteessä pitäisi voida luottaa myös siihen, että kukaan ei vedä turhan päiten liinoja kiinni moottoritienopeudessa.
        Ei ne pelkät turvavälit auta jos edellämenijät käyttäytyvät kuin itsepäiset muulit!


      • Kyyniö
        sinivilkku kirjoitti:

        tieliikennelaissa on pykälä myös turhasta jarrutuksesta. Ja mikä muu tuollainen äkkipysähdys on kuin turha jarrutus?
        Ei ole estettä tiellä, ei myöskään nopeusrajoitusmerkkiä.

        Liikenteessä pitäisi voida luottaa myös siihen, että kukaan ei vedä turhan päiten liinoja kiinni moottoritienopeudessa.
        Ei ne pelkät turvavälit auta jos edellämenijät käyttäytyvät kuin itsepäiset muulit!

        kukaan muu ei ennen sinua ole tainnut kirjoittaa äkkipysähdyksestä tai liinojen kiinni vetämisestä yhtään mitään (muista säikeistä en tiedä, olen lukenut vain tämän). Joten mistä ne oikein tulivat? Totta on että moottoritiellä kuvaamasi toimenpiteet ovat typeriä ja vaarallisia, mutta niin on oikealta ohittaminenkin. Pitäisikö sekin tässä tuomita samaan syssyyn, kun ei kerran varsinaisesta aiheesta oikein juttua irtoa?


      • kuskivaan
        Kyyniö kirjoitti:

        kukaan muu ei ennen sinua ole tainnut kirjoittaa äkkipysähdyksestä tai liinojen kiinni vetämisestä yhtään mitään (muista säikeistä en tiedä, olen lukenut vain tämän). Joten mistä ne oikein tulivat? Totta on että moottoritiellä kuvaamasi toimenpiteet ovat typeriä ja vaarallisia, mutta niin on oikealta ohittaminenkin. Pitäisikö sekin tässä tuomita samaan syssyyn, kun ei kerran varsinaisesta aiheesta oikein juttua irtoa?

        Oikealta ohitus motarilla, koska et itse siirry oikealle vaikka tilaa olisikin, tieliikenne laki sanoo käytä aina tien oikean puoleista kaistaa, kirjoittajahan yritti estää toista ohittamasta ajamalla sisä kaistaa,jos kerran oikealta oli mahdollisuus ohittaa? Tyhmyys huipussaan?


      • pasifisti kirjoitti:

        Tiedätkö minkä tukoksen tuo hiljentäminen aiheuttaa moottoritielle ruuhka-aikana? Luulisi sinunkin tyhmän tajuavan ketjukolareiden jälkeen, mutta ei! Ajattelet vain Minä haluan, minä, minä!

        Höpöhöpö. Ei siitä aiheudu motarille mitään ruuhkaa, että ramppiin/ramppikaistalle siirtyvä samantien pudottaa nopeutensa. Varsinaisella kaistalla jatkuu silti 120 km/h.


    • Nopeuden mukaan

      Vielä enemmän ärsyttää, oikein TOSISIMONA paviaanit, jotka rampilta moottoritielle tullessaan ajavat 60-80km/h ja kiihdyttävät vasta moottoritiellä 120km/h.
      Sekä ne toiset,he...tin asennevammaiset joulukortilla ajavat, jotka ajavat sitkeesti moottoritien oikeaa kaistaa rampin kohdalla, vaikka vasemmalla olisi tilaa, yritäpä sitten näitten "ramppipaviaanin" jälkeen päästä moottoritien liikennevirtaan sujuvasti!

      • law and order

        Sinun pitää väistää moottoritiellä ajavia eikä toisinpäin. Lain mukaan he eivät saa vaihtaa kaistaa sinun takiasi.


      • MinäTaas
        law and order kirjoitti:

        Sinun pitää väistää moottoritiellä ajavia eikä toisinpäin. Lain mukaan he eivät saa vaihtaa kaistaa sinun takiasi.

        "Sinun pitää väistää moottoritiellä ajavia eikä toisinpäin." Tässä on pieni ongelma. Moottoritielle tulijan ei pitäisi "väistää" moottoritiellä ajavia, vaan sovittaa jo rampilla nopeutensa sellaiseksi, että pääsee tökkimättä mukaan moottoritien liikennevirtaan. Jos aletaan väistellä, käy helposti niin, ettei uskalleta kiihdyttää, vaan päädytään pysähtymään rampin päähän, jolloin on suuronnettomuus pedattuna. Ei siis väistämistä vaan sovittautumista joukkoon, tietenkin moottoritiellä jo ajavat huomioiden ja tarpeetonta vaaraa välttäen. Joissakin tilanteissa sen moottoritietä jo ajavan on kyllä ihan fiksua siirtyä keskikaistalle rampin kohdalta, sillä turvallisuus on absoluuttista lainkirjainta tärkeämpää. Tätähän esimerkiksi liikennepoliisi ei voi missään painetussa sanassa ilmoittaa, vaikka kahdenkeskisissä keskusteluissa heidänkin kantansa on hieman toinen kuin lehtien sivuilla. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.


      • Nopeuden mukaan
        law and order kirjoitti:

        Sinun pitää väistää moottoritiellä ajavia eikä toisinpäin. Lain mukaan he eivät saa vaihtaa kaistaa sinun takiasi.

        No niin, taas yksi asennevammainen!!
        Jos sillä vasemmalla kaistalla on tilaa riittävästi, siis sillä tavalla, että takaa ei tule ohittavaa autoa, siirtyä sille kaistalle ja suorittaa sitä kautta tyylikäs OHITUS moottoritielle tulijan ohi, jolloin liikenteen sujuvuus toimii.
        Lait on hyviä jos niitä ei lue kuin piru raamattua!!


      • ainoastaan-tällöin
        Nopeuden mukaan kirjoitti:

        No niin, taas yksi asennevammainen!!
        Jos sillä vasemmalla kaistalla on tilaa riittävästi, siis sillä tavalla, että takaa ei tule ohittavaa autoa, siirtyä sille kaistalle ja suorittaa sitä kautta tyylikäs OHITUS moottoritielle tulijan ohi, jolloin liikenteen sujuvuus toimii.
        Lait on hyviä jos niitä ei lue kuin piru raamattua!!

        Ei voida valita mitä lakeja ja sääntöjä milloinkin nodatetaan. Kaikkia on noudatettava. Et ole yksin täällä maailmassa etkä voi itsekkäästi toteuttaa omia arvojasi. Pitää noudattaa sovittuja eettisiä pelisääntöjä, eli lakeja. Velvollisuutesi on toki pyrkiä estämään onnettomuus ja tällöin on hyväksyttävää vähän joustaa lakien suhteen. Muuten lakeja noudatetaan.


      • maksiminopeutta
        Nopeuden mukaan kirjoitti:

        No niin, taas yksi asennevammainen!!
        Jos sillä vasemmalla kaistalla on tilaa riittävästi, siis sillä tavalla, että takaa ei tule ohittavaa autoa, siirtyä sille kaistalle ja suorittaa sitä kautta tyylikäs OHITUS moottoritielle tulijan ohi, jolloin liikenteen sujuvuus toimii.
        Lait on hyviä jos niitä ei lue kuin piru raamattua!!

        Noudata myös itse lakia ja pidä nopeus laillisena. Näin helpotat myös motarille liittymistä.


    • mukaan

      Eilen kaksi naista laski nopeuden 60km/h heti kun pääsivät motarilta pois? Mutta näinhän se menee.
      Kyllä rampit on niin lyhyitä että kun motarilta siirrytään rampille niin nopeutta lasketaan tai auto ei ole ohjattavissa kaarteessa joka yleensä seuraa rampissa. Ja rampilla on melko pian se 60km/h rajoitus. Motarilla ei lasketa nopeutta. Itseäni ihmetytti torstai aamuna Volvo joka 80km/h alueella mäkisellä tiellä painoi alamäessä ja yleensäkin niissä alueilla joissa olisi ollut mahdollisuus ohittaa 100km/h mutta kaikki ylämäet ja alueet joissa keltanenviiva esti ohituksen 60km/h.

      • RAMPPIkuume

        Eli minusta voi hyvin 50m ennen 60km/h lätkää jarruttaa. 300m saa ajaa loivaa mutkaa 120km/h. Nyt nämä leidit jarrutti jo motarilla siihen 60km/h. Ruuhka aikana siitä voi seurata peräänajo 1km ennen liittymää.


    • opetetaan

      että vasta rampilla aletaan pudottamaan nopeutta.
      Menisi inssi uusiksi,jos alkaisi jo satoja metriä ennen liittymää tiputtamaan nopeutta.

    • säännöt

      Moottoritie päättyy -merkillä ei ole mitään vaikutusta nopeusrajoitukseen kuten ei myöskään moottoritien alkamisen osoittavalla merkillä. Periaatteessa rampilla on voimassa 80 km/h ellei muuta osoiteta liikenemerkillä. Tämä siksi, että rampin katsotaan olevan eri tien kun moottoritie, jolloin nopeusrajoitusmerkin puuttuessa on voimassa yleinen 80 km/h. Tulkinta perustuu TLA 4§:ään, jossa on käsitteet moottoritie sekä sen liittymis- ja erkanemistie.

      Tämä ei ole minun keksimä tulkinta vaan liikenneministeriön.

      • RAMPPIkuume

        Siihen asti on 120km/h kesällä ja talvella 100km/h. Onko 120km/h merkki sitten turha rampin alussa kun tulet moottoritielle?? Lue uudestaan tieliikennelakia.


      • säännöt
        RAMPPIkuume kirjoitti:

        Siihen asti on 120km/h kesällä ja talvella 100km/h. Onko 120km/h merkki sitten turha rampin alussa kun tulet moottoritielle?? Lue uudestaan tieliikennelakia.

        Tuota, oletko joskus todella saanut ajokortin? Vielä kerran: vihreään moottoritien alkamista ja päättymistä osoittaviin merkkeihin (tieliikenneasetuksen merkit 561, 562) EI LIITY MITÄÄN NOPEUSRAJOITUSTA, vaan se kerrotaan aina nopeusrajoitusmerkeillä. Rampin päässä käännyttäessä muulle tielle, nopeusrajoitus on taajamassa 50 m/h ja taajaman ulkopuolella 80 km/h, ellei nopeusrajoitusmerkillä muuta osoiteta.


      • RAMPPIkuume
        säännöt kirjoitti:

        Tuota, oletko joskus todella saanut ajokortin? Vielä kerran: vihreään moottoritien alkamista ja päättymistä osoittaviin merkkeihin (tieliikenneasetuksen merkit 561, 562) EI LIITY MITÄÄN NOPEUSRAJOITUSTA, vaan se kerrotaan aina nopeusrajoitusmerkeillä. Rampin päässä käännyttäessä muulle tielle, nopeusrajoitus on taajamassa 50 m/h ja taajaman ulkopuolella 80 km/h, ellei nopeusrajoitusmerkillä muuta osoiteta.

        Moottoritie päättyy -merkillä ei ole mitään vaikutusta nopeusrajoitukseen kuten ei myöskään moottoritien alkamisen osoittavalla merkillä. Periaatteessa rampilla on voimassa 80 km/h ellei muuta osoiteta liikenemerkillä. Tämä siksi, että rampin katsotaan olevan eri tien kun moottoritie, jolloin nopeusrajoitusmerkin puuttuessa on voimassa yleinen 80 km/h. Tulkinta perustuu TLA 4§:ään, jossa on käsitteet moottoritie sekä sen liittymis- ja erkanemistie.

        Ramppi kuuluu moottoritielle siihen asti kun moottoritie päättyy merkki tulee. Siitä eteenpäin on 80km/h. Eli 100km/h tai 120km/h on voimassa merkkiin asti koska moottoritie päättyy vasta merkin jälkeen. Muuten merkin tulisi olla rampin alussa.

        Minulla 20 vuotta "inssistä" mutta en ole saanut kortin muropaketista niin kuin sinä


      • säännöt
        RAMPPIkuume kirjoitti:

        Moottoritie päättyy -merkillä ei ole mitään vaikutusta nopeusrajoitukseen kuten ei myöskään moottoritien alkamisen osoittavalla merkillä. Periaatteessa rampilla on voimassa 80 km/h ellei muuta osoiteta liikenemerkillä. Tämä siksi, että rampin katsotaan olevan eri tien kun moottoritie, jolloin nopeusrajoitusmerkin puuttuessa on voimassa yleinen 80 km/h. Tulkinta perustuu TLA 4§:ään, jossa on käsitteet moottoritie sekä sen liittymis- ja erkanemistie.

        Ramppi kuuluu moottoritielle siihen asti kun moottoritie päättyy merkki tulee. Siitä eteenpäin on 80km/h. Eli 100km/h tai 120km/h on voimassa merkkiin asti koska moottoritie päättyy vasta merkin jälkeen. Muuten merkin tulisi olla rampin alussa.

        Minulla 20 vuotta "inssistä" mutta en ole saanut kortin muropaketista niin kuin sinä

        Niinkuin kerroin aikaisemmin, tulkinta ei ole minun keksimä. Jos et usko niin soitapa tai lähetä sähköpostia asiasta liikenneministeriöön, joka on sääntöjen ylin tulkitsija. Kerro sitten meille muropakettikortinhaltijoillekin mitä sieltä vastattiin :)


      • Ruiseri

        Nopeusrajoitus on voimassa siihen asti, kun vastaan tulee toinen nopeusrajoitusmerkki: pyöreä lätkä tai taajamamerkki/taajamapäättyymerkki tai pihakatumerkki. Jos motarilla on 120 km/t niin se jatkuu siihen asti kunnes tulee alempi merkki vastaan, risteyksillä ja rampeilla ei ole mitään väliä.


    • Laakuski
      • VanhojaKaivetaanTaas

        Eiköhän asia ole selvinnyt kaikille tämän kuluneen 11 vuoden aikana mikä on kulunut tämän keskusteluketjun avaamisesta.


      • kertauksen--vuoksi
        VanhojaKaivetaanTaas kirjoitti:

        Eiköhän asia ole selvinnyt kaikille tämän kuluneen 11 vuoden aikana mikä on kulunut tämän keskusteluketjun avaamisesta.

        Parempi on kerrata että nopeusrajoituksesta kertovan liikennemerkin puuttuessa rampilla on voimassa yleisrajoitus, eli 80 km/h.

        Löytyy niin paljon muistihäiriöllisiä kuskeja joten kertaaminen on paikallaan, eli nopeusrajoituksesta kertovan liikennemerkin puuttuessa rampilla on voimassa yleisrajoitus, eli 80 km/h.

        On niin paljon kädettömiä kuskeja joten kertaaminen on paikallaan, eli nopeusrajoituksesta kertovan liikennemerkin puuttuessa rampilla on voimassa ...


      • kertausta

        nopeusrajoituksesta kertovan liikennemerkin puuttuessa rampilla on voimassa yleisrajoitus, eli 80 km/h.


      • Ruiseri

        Rampilla on voimassa viimeksi ohitettu nopeusrajoitusmerkki. Nopeurajoitusmerkki ei koskaan puutu mistään, koska viimeksi ohitettu on se voimassa oleva.


      • Ei_se_noin_mene
        Ruiseri kirjoitti:

        Rampilla on voimassa viimeksi ohitettu nopeusrajoitusmerkki. Nopeurajoitusmerkki ei koskaan puutu mistään, koska viimeksi ohitettu on se voimassa oleva.

        Et näköjään hallitse nopeusrajoituksia koskevaa sääntöä laisinkaan. Nopeusrajoitus muuttuu kyllä yleisrajoituksesi ilman nopeudesta ilmoittavaa liikennemerkkiä, mikäli risteyksen jälkeen tie jatkuu eri tienä. Viimeksi ohitetun nopeusrajoitusmerkin vaikutus muuttuu tällöin jos uutta merkkiä ei ole.

        Juju on siinä, että ramppi katsotaan omaksi tienpätkäkseen. Jos ei löydy nopeusrajoituksesta ilmoittavaa liikennemerkkiä (nopeusrajoitus tai taajamamerkki), on yleisrajoitus voimassa (taajama-alueella on 50 km/h ja taajaman ulkopuolella 80 km/h).

        "Rampilla vallitsee 80 km/h nopeusrajoitus, ellei liikennemerkillä toisin osoiteta. Ministeriö perustelee sitä, että kyseessä on eri tie kuin moottoritie, jo sillä perusteella, että rampeilla on omat tienumeronsa, ja eri tiellä on yleisrajoitus ellei muuta ole asetettu."

        Lähde: http://teilla.blogspot.fi/2013/11/rampin-nopeusrajoitus.html


    • Ruiseri

      Nopeusrajoitusten vaikutusalue tuntuu olevan vaikea asia. Ajatus, jonka mukaan rajoitus on voimassa vain seuraavaan risteykseen on väärä. Lain mukaan liikennemerkillä asetettu rajoitus on voimassa kyseisellä tiellä seuraavaan nopeusrajoitusmerkkiin (joita ovat pyöreän lätkän ja aluerajoitusmerkin lisäksi taajama ja pihakatu alkaa/päättyy -merkit) tai nopeusrajoitus päättyy merkkiin asti. Tämä löytyy tieliikenneasetuksesta kohdasta liikennemerkit.

      Tästä tulee se kiintoisa kysymys mitä "kyseinen tie" tarkoittaa? Mielestäni on huonoa laintulkintaa ajatella että tämä on kiinni tien nimestä tai numerosta: jos nimi tai numero vaihtuu, muuttuu nopeusrajoitus äkillisesti joko 50 tai 80 perusnopeudeksi riippuen siitä, ollanko taajamassa vai ei (tai aluerajoitusalueella). Tämä on kestämätön laintulkinta: kyetäkseen noudattamaan nopusrajoitusta kuljettajan pitäisi tietää jokaisen tien numerointi ja nimi, joita ei edes ole selkeästi merkitty näkyville. Saattaahan "kyseinen tie" jatkua risteyksestä muuallekin kuin vain suoraan. Ainoa järkevä tulkinta on se, että rajoitus on viimeisen sivuutetun merkin mukainen, joitten näkeminen on "pakollista" ja jota voidaan aina kuljettajalta edellyttää.

      Kannattamani tulkinta antaa oikeusturvan kuljettajalle, jolle on näin olemassa aina vain yksi oikea nopeusrajoitus noudatettavanaan. Tästä seuraa tosin se ongelma, että joissakin tienkohdissa on ainakin lyhyellä matkalla mahdollista useitten eri nopeusrajoitusten voimassaolo, riippuen siitä, mistä suunnasta kuljettaja on paikalle saapunut. Tätä ongelmaa voidaan vähentää harkitulla rajoituskylttien asettelulla, joka onkin tärkeää etenkin bussipysäkkien suhteen; onko bussi väistämisvelvollinen kaikkien takaa tulevien suhteen vai ei.

      Kuten huomaat, olen ajatellut asiaa, joten lausuntosi "Et näköjään hallitse nopeusrajoituksia koskevaa sääntöä laisinkaan" on melko harkitsematon, mutta valitettavan tyypillinen tälle palstalle.

      • Ruiseri

        Vielä sen verran, itselleni kommentoiden, että asiasta ei tule selvyyttä ellei ota yhteyttä liikenneministerion lainvalmisteluun, tai löydä oikeuden pöytäkirjoista ennakkotapausta, jossa kuljettaja on tuomittu/ei tuomittu ylinopeudesta alueella jonka "tiekohtaista" nopeusrajoitusta hän ei ole voinut tietää saavuttuaan paikalle "väärää kautta".

        Jos enempää faktoja ei löydy, tämä jatkuu taas amatöörien vänkytyksenä. Se erona, että puhun asioista asioina enkä tee arvailuja toisten asioitten hallinnoista.


    • jkfkejfkehjkgf

      Henkilöautoilijat on aaseja. Joskus on käynyt moottoritiellä niin, että kun ajan suoraan moottoritiellä, niin takaa tulee henkilöauto, ohittaa minut ja sitten poistuu moottoritietä kahdella pyörällä kallellaan metrinpäässä nokastani poistumisrampin loppuessa. Piti vain mennä ohi, kun raskaalla autolla sai ajaa vain 80 moottoritiestä huolimatta.

    • Ahdistaako kraka vai mistä tuollainen valitus täysin merkityksettömästä asiasta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      83
      3469
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      88
      2943
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      55
      2386
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      40
      2328
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      87
      2158
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1747
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1716
    8. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      25
      1697
    9. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      280
      1615
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      58
      1499
    Aihe