Kohtalotovereita ja kokemuksia

Anonyymi

Olen aikeissa ottaa ainakin etäisyyttä alkoholisti siskooni. Hyvät neuvot tulisi tarpeeseen ja kokemukset miten onnistua ja palaako mikään ennalleen tuon jälkeen. En vaan enää jaksa ymmärtää saati luottaa siskooni. On sotkenut elämänsä ja alkoholi näyttelee liian isoa roolia hänen elämässä tuoden jos jonkinmoista ongelmaa esim. vuokrat rästissä useamman kuukauden ajalta puhumattakaan terveydestä. Itse raitistuin 5 vuotta sitten.

5

51

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Mulla veljen kanssa välit poikki, koska eivät vaimonsa kanssa tee muuta kuin ryyppäävät. Pahin (joka teki lopullisen välien katkeamisen) temppu oli se, kun maksattivat äidilläni monen kuukauden vuokrarästit. Soitin heille aika äkäisen puhelun tuosta hommasta ja veljeni vaimo oli vielä kehdannut soittaa äidilleni, että miksi menet heidän asioitaan kertomaan ulkopuolisille. Eiköhän tuo tuossa vaiheessa ollut jo äitinikin asia. Siksi äiti varmaan sen mulle kertoikin, kun tiesi että ärähdän asiasta (itse on liian kiltti sanomaan mitään). Ilmeisesti ovat velan jo maksaneet äidilleni, mutta en tiedä varmaksi. En kuitenkaan aio olla yhteydessä veljeeni, mutta pidän huolen etteivät enää kuppaa äitiäni. Alkoholi on niin vahva aine, ettei sen viemää ihmistä kannata "ymmärtää ja tukea" vaan rajat on tehtävä selväksi.

    • Anonyymi

      Pidä huoli itsestäsi. Anna sisaresi elää omaa elämäänsä.
      Alkoholiongelmaisella on kahdesta tiestä valittavana. Joko alkoholistin elämä,lyhyt. Tai raitistuminen,josta seuraa hyviä normaaleja asioita,pidentyvä elämä.
      Sen valinnan hän tekee itse,kukaan muu siinä ei voi vaikuttaa.
      Voit hyvin kertoa,että haluat tavata kun on selvä.

    • Anonyymi

      Sisaresi ei ole valmis luopumaan viinasta. Vielä.
      Ainoa mitä voit tehdä on taluttaa hä net AA kokouksiin. Joka päivä aluksi. sitten, kun saa itseluottamusta muusta kuin viinapullosta, voitte harventaa kertoja.

      Ellei hän suostu tuohon, sinun auttamistavat ovat olemattomat. Varmasti sattuu seurata sivusta kun läheinen tuohoaa elämänsä, mutta alkoholistin itse on tehtävä päätos muuttaa tapansa.
      Sitä ei voi toinen tehdä hänen puolestaan.

      • Anonyymi

        Alkoholismi on selkainen,ettei siihen kenenkään muun mikään tekeminen,toimi. Ei siis muuta psyykkistä ja fyysustä riippuvuutta mitenkään,vaikka slkoholistin taluttaa,tai autolla kärrää AA- ryhmän kokoukseen,kirkkoon,A- klinikalle,tai Minnesotahoitoon tms.
        Siihen ei tepsi lähiomaisen puhe,suru,raha,eikä mikään muukaan miltään ulkopuoliselta taholta tuleva porkkana tai moittiminen.
        Ainoa mahdollisuus muutokseen on alkoholistin ymmärrys tilanteestaan,ja selvänä ollessaan lähteä itse hakemaan apua ongelmaansa.
        Humala ei ole se vaihe,jossa alkoholisti kykenisi ottamaan mitään vastaan: vain selvä päivä on tilanne,jossa alkoholistin omaan alkuperäiseen mieleen ja ajatteluun ikkuna on auki. Silloin häneltä voi kysyä tarvitseeko hän apua.
        Ensimmäinen asia on saattaa ravitsemus kohdalleen,ja toinen asia on motivaatio olla juomatta mahdollisimman pitkälle eteen päin.
        Sirä en tiedä,miten nykyään pääsee avun piieiin,mutta viisain on mennä ensin terveyskeskukseen. Sieltä saa akuuttia apua,ja jatkohoitoon pääsyyn apua.
        Ellei alkoholisti itse tiedä mistä saisi apua,kun haluaa,hänelle on kerrottava yhteystiedot mihin voi soittaa,ehkä oltava tukihenkilönä joku,jos itse pyytää.
        Ei minnekkään taluttamiset siinä valitettettavasti auta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      116
      9373
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      46
      2770
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      155
      2529
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      2039
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1776
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      12
      1578
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1527
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1474
    9. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      8
      1366
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1326
    Aihe