Nasan ideointi ydinvoimala kuuhun on absurdi.

Anonyymi

Nasa on arvioinut rakentavansa ydinvoimalan kuuhun ja marsiin.

Pienvoimalat olisi kyseessä. Yhtäkään pienvoimalaa ei ole maanpäällä saatut toimimaan ja oikeasti tuottamaan...kuussa ja marsissa se olisi ilmeisesti erittäin helppoa?

Ihmiset luulevat liikaa ja kehitys jämähtää kivien tutkimiseksi....

18

819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vai ei ole saatu pienydinvoimalaa toimimaan. Millähän ydinkäyttöiset sukellusveneet ja lentotukialukset toimivat? Ei niihin ainakaan Loviisa kolmosta ole rakennettu.

      Ensimmäinen ydinkäyttöinen lentotukialus USS Enterprise laskettiin vesille jo 1961.

    • Anonyymi

      Joopati joopati. Loppuunkäytetty polttoaine voidaan sitten lingota avaruuteen?

    • Anonyymi

      Ei se näköjään riitä että maapallo saastutetaan..kuu ja avaruuskin pitää näköjään pilata noilla tyhmillä ideoilla,kun googlaa maapallon avarruudesta katsottuna niin ainakin minua järkyttää se satelliittien määrä,romu,pallon ympärillä...hulluus ei näytä vielä olevan huipussaan...!

      • Anonyymi

        Ihmisen romut avaruudessa vastaavat korkeintaan tilannetta, jossa joku on karistellut Siperiassa mahorkan tuhkat tuhkakupin ulkopuolelle ja joku toinen väittää koko Siperian saastuneen noilla mahorkan tuhkilla.


    • Anonyymi

      Voyagereissakin on ydinvoimalat. Ei nuo kovin suuria ole.

      • Anonyymi

        Ne voimalat ei tosin varsinaisesti halkaise atomeja, uraani vain säteilee luonnostaan.


    • Anonyymi

      Avaruuskäyttöön sopivin on rtg reaktori, jota käytetään luotaimissa. Se on luotettava, eikä siinä ole liikkuvia osia. Nasan versio olisi 100kW tehoinen, joten suunnittelu on tehtävä uudelleen. Luotainten rtg:t ovat suurimmillaan vain satojen wattien luokkaa. Lisäksi laukaisuturvallisuus on otettava huomioon, jos kantoraketti pettää, ja reaktorin pitää kestää pienten mikrometeoriittien osumat.

      • Anonyymi

        Avaruusaluksissa on muutenkin 7 metrin lyijykuori. Se kestää kyllä meteorien osumat ja vaimentaa säteilyn.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Avaruusaluksissa on muutenkin 7 metrin lyijykuori. Se kestää kyllä meteorien osumat ja vaimentaa säteilyn.

        Sama idiootti vuodesta toiseen. Nyt taas on lyijyn paksuuteen tullut metri lisää. Avaruuden säteily ei vaadi tuollaista suojautumista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sama idiootti vuodesta toiseen. Nyt taas on lyijyn paksuuteen tullut metri lisää. Avaruuden säteily ei vaadi tuollaista suojautumista.

        Etpä taida tähtitieteestä ymmärtää mitään..


    • Anonyymi

      Kunhan pääsisivät ensin sinne kuuhun. Oikeasti siis.

      • Anonyymi

        Onhan sinne päästy monta kertaa. Taidat olla vähän kujalla.


    • Kyllä muuten on pien reaktoreita toimimaan ja voimalaan ei tarvi kuin laskea reaktorit jäähdytys koppaan ja ympärille panssaroitu suoja huone.

      Sinäänsä olen sinun kanssa samaa mieltä että miksi pitää ydinjätettä tuottavia pönttöjä laskea kuuhun ja sitte ku pamahtaa niin....

      Aurinkopaneeli kentät olisi paremmat.

      • Anonyymi

        Sitten, kun pamahtaa, niin...

        Kerro ihmeessä lisää!


      • Anonyymi kirjoitti:

        Sitten, kun pamahtaa, niin...

        Kerro ihmeessä lisää!

        No jos pamahtaa niin tietää sen tyhmempikin miten käy, vaikka reaktori olisi termospullon kokoinen niin kyllä se tuhoa kylvää. Kuussa ei tieten niin paljoa kun maassa mutta esim siitä aiheutuva paineaalto voi tuhota lähi laitteita ja singauttaa koko reaktorin kovalla vauhdilla eteenpäin tuhoten mahdollisen kuu-tukikohdan tai muita arvokkaita laitteita.


      • Anonyymi
        Rakettiheppu kirjoitti:

        No jos pamahtaa niin tietää sen tyhmempikin miten käy, vaikka reaktori olisi termospullon kokoinen niin kyllä se tuhoa kylvää. Kuussa ei tieten niin paljoa kun maassa mutta esim siitä aiheutuva paineaalto voi tuhota lähi laitteita ja singauttaa koko reaktorin kovalla vauhdilla eteenpäin tuhoten mahdollisen kuu-tukikohdan tai muita arvokkaita laitteita.

        No kun se ei voi räjähtää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        No kun se ei voi räjähtää.

        Just noin ajateltiin chernobylissäkin päivä ennen pamausta.

        Kyllä ydinreaktori on aika pelottava laite, voihan olkiluotokin posahtaa vaikka huomenna.
        Nykyään on kyllä varajärjestelmiä ja suurin osa reaktoristakin on tietokoneen käsissä mutta mites kun se tietokone ei kaikkea tiedä esim. Tree mile Island voimala Amerikassa posahti koska jäähdytin järjestelmä vuoti eikä tietokone tiennyt eikä ilmoittanut siitä mitään.


    • Anonyymi

      https://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_in_space

      Maapalloa kiertävällä radalla on edelleen fissioon perustuvan ydinreaktorin sisältäviä satelliitteja. Ensimmäinen sellainen oli USA:n lähettämä SNAP-10 vuonna 1965 ja loput 29 kpl ovat Neuvostoliiton sinne lähettämiä. Näistä jää peräänsä kiertoradalleen ikävä pilvi positroneja, joka sitten aiheuttaa virhehavaintoja säteilyä mittaavissa satelliiteissa.

      Löytyy hakusanoilla: nuclear reactor satellite

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1064
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      15
      563
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      499
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    10. Haluatko vain sitä

      Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      30
      416
    Aihe