Somessa kiertävän – täysin keittiöpsykologisen – teorian mukaan ihminen rakastuu elämänsä aikana kolmesti. Ja jokainen näistä rakkauksista mukailee tiettyä kaavaa. Tunnistatko kuvauksista omat parisuhteesi?
1. Sinisilmäinen ensirakkaus
Tämä on se ensirakkaus, jonka monet meistä kokevat teini-iässä tai parinkympin alkupuolella. Tässä kohtaa rakkaus on vielä hieman sinisilmäistä – suhde tuntuu niin satumaiselta, että moni uskoo suhteen kantavan koko loppuelämän ajan.
Teorian mukaan moni elää suhteessa uskoen, että tämä on se suuri rakkaus, eikä sillä ole väliä, tuntuuko se aivan oikealta ja joudummeko nielemään henkilökohtaiset tarpeemme saadaksemme suhteen toimimaan. Syvällä sisimmässämme uskomme nimittäin, että rakkauden kuuluukin olla tällaista.
Tässä rakkaudessa muiden näkemys suhteesta on tärkeämpää kuin se, miltä sinusta itsestäsi todellisuudessa tuntuu. Usein suhde päättyy siihen, että osapuolet kasvavat erilleen.
2. Intohimoinen, mutta vaikea rakkaus
Tämä on se intohimoinen suhde, josta ei kipinää ja lieskoja puutu – niin hyvässä kuin pahassa. Viimeistään tämä rakkaus opettaa meille sen, keitä olemme ja millaista rakkautta oikeasti kaipaamme.
Joskus se on epäterveellistä, epätasapainoista tai jopa narsistista. Rakkaus saattaa sisältää emotionaalista, henkistä tai jopa fyysistä väkivaltaa tai manipulointia – todennäköisesti draamaa on paljon. Juuri tämä saa meidät riippuvaisiksi tästä suhteesta, koska se on äärimmäistä tunteiden vuoristorataa. Siedämme pitkään huonoa kohtelua, jotta saisimme taas kokea yhden huipun.
Ero voi olla todella tuskallinen, mutta tämän sydänsurun kautta todella kasvamme ja muutumme. Samalla löydämme sen sisäisen voiman ja kestävyyden, jonka olemassaolosta emme ehkä aiemmin tienneetkään.
3. Rakkaus joka kestää – kolmas kerta toden sanoo?
Kolmas rakkaus on se, jota vähiten osaamme odottaa. Se murskaa kaikki aiemmat mielikuvat siitä, mitä rakkauden pitäisi mielestämme olla. Tämä rakkaus tulee niin helposti, että se vaikuttaa jopa epätodelliselta. Ajaudumme jonkun kanssa yhteen ja homma vain toimii. Yhteys on selittämätön.
Suhteessa ei myöskään ole ennakko-odotuksia sen suhteen, miten osapuolten pitäisi toimia tai kuinka itseään pitäisi muuttaa toista varten. Jo tässä vaiheessa olemme sinut itsemme kanssa, niin hyvässä kuin pahassa – ota tai jätä!
https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000008903104.html
Koettu?
3 rakkautta..
34
55
Vastaukset
- Anonyymi
Ei näitä kukaan jaksa miettiä, on mikä on tulee, mikä tulee
- Anonyymi
Ei nyt ihan natsaa. Ensirakkaus oli hyvin vaikea omista epävarmuuksistani johtuen. Jälkikäteen ja järjellä ajateltuna se oli juuri se oikea suhde joka olisi ollut loppuelämän suhde myöhemmin tavattuna. En ollut kauhean ihastunut muuta kuin ihan suhteen alussa, Suhteen loputtua olen kyllä ollut ihastunut häneen varmaan jo 15 vuotta.
Olisi helpompaa mennä eteenpäin jos ensirakkaus olisi nuori hullu rakkaustarina josta voisi kypsyttyään mennä eteenpäin. Jos ensirakkaus onkin jälkikäteen katsottuna se kypsyneen ihminen unelma niin on vaikea hahmottaa että millainen kehityskulku tästä oikein voisi syntyä. Ehkä pitää vaan pyrkiä saman toisintoon vaikka se ei muodissa olisikaan. - Anonyymi
Mun esirakkaus kesti vähän aikaa että oikeastaan koen välillä että se toinen on ollut kaikkea tuota. Kyllä se kestää.
1;n ja 2;n kohta koettu. Kakkosta nimen mukaan kahdesti. Joten menikö kolme jo siinä,? 😄
Mutta on tuossa perää minusta. Vaikka ei tuosta kolmannesta ole tietoakaan.Ehkäpä se kolmannenlainen rakkaus tulee yllättäin etees, kun vähiten odotat. Kun oot jo ikään kuin lakannut sitä varttumasta?
Ite tulin raskaaksi ja äidiksi lopulta, kun olin lopettanut lapsihaaveilun ja sinut asian kanssa, niin sitten se ihme tapahtui. Vasta kun ei enää vatvonut asian kanssa.PALSTANVALTAAJA kirjoitti:
Ehkäpä se kolmannenlainen rakkaus tulee yllättäin etees, kun vähiten odotat. Kun oot jo ikään kuin lakannut sitä varttumasta?
Ite tulin raskaaksi ja äidiksi lopulta, kun olin lopettanut lapsihaaveilun ja sinut asian kanssa, niin sitten se ihme tapahtui. Vasta kun ei enää vatvonut asian kanssa.Joo. Se voi olla niin. Mutta on tuossa mun kohdalla ainakin perää, ainoa on kappalemäärä kussakin vaiheessa. 😄
Disseisback kirjoitti:
Joo. Se voi olla niin. Mutta on tuossa mun kohdalla ainakin perää, ainoa on kappalemäärä kussakin vaiheessa. 😄
Ok. :)
- Anonyymi
Josset tajunnut kerrasta😂
Anonyymi kirjoitti:
Josset tajunnut kerrasta😂
Näin siinä kävi. 😁
Mä itse mietin, että kun mä jäin niin paljosta paitsi siinä ensimmäisessä suhteessa, oli mun saatava sitä intensiivistä halihalipusupusu-juttua paljon, että pääsi sen "kakkosvaiheen" ohi...toivottavasti. 😁
- Anonyymi
Kolme kautta kolme, osui ja upposi. Hauska mutta tämä on varmaan vähän niinkuin horoskoopit - yhtä kuvaa hyvin, toista osittain ja kolmatta ei ollenkaan :D
- Anonyymi
Kolme rakkautta ja nolls seksiä`?
- Anonyymi
Yllättävän hyvin pitää paikkansa. Nonniin odotellaan sitä kolmatta, tarttis tulla jo kun on tuota ikää jo reilusti 😁 hopi hopi
- Anonyymi
Minulla mielessäni vähän pelottavakin uni: jotain 2 teinityttöä piilossa sängyn alla kun itse kun nukkuu, aamulla nekin heräävät ja sitten pitäisi tarjota heillle aamupalaakin.
Ei pelottava uni mutta hassu sinänsä. Eli ne kaikki 3 kertaa on nyt käytetty... Ei ole enää mitään toivoa. Käteen jäi tyhjä arpa.
- Anonyymi
ehkä tytöt ovsat jänniä kodks näkee unessakin jotyain jännityselokuvia tytöistä.
- Anonyymi
Djepp, Vakka, kansi ja kaulin. Joka välineellä omat juhlansa 😂🤣😅
- Anonyymi
Ja luuta ilman muuuuta
- Anonyymi
Tää on - kaikella kunnioituksella - vähän raskas aloitus.
Kaikki on koettu, kaikki on kesken. Jää nähtäväksi, tuoko elämä mitään uutta/muuta/enää.
Jään tähän, hyväksyn kaiken, otan vastaan. Jos jaksan. - Anonyymi
suuret trakeet tuhosavat autojen pellit sekä lasit slaman väläyksellä... itse ihmettelin että miten kauan kestää jjoku jalan parantuminen, suueri vemmoinen joku suuri verisuoni on nyt rakentunut jalkateräämn
- Anonyymi
1 ja 2 koettu, 2 oli toteutumaton kaksoisliekkisuhde.
Sen myötä tajusin kyllä paljon itsestäni, empä taida olla sitä perinteistä ihmissuhdetyyppiä yhtään.
Tosiaan yllätyisin jos siihen kuvioon joku pysyvästi asettuisi, tai ehkä rakkaus tuleekin pätkissä... - Anonyymi
Olen rakastunut ainakin 50 kertaa. Mutta sitten nainen ilmoittaakin että pidetään vaan vähän hauskaa ja harrastetaan seksiä ilman sitoumusta.
- Anonyymi
😅😅😅
Ne on varmaan tajunneet kuinka helposti annat rakkaudelle tilaisuuden..
Oon ite sellainen johon miehet salamarakastuu ihan palavasti. Monet miehet jopa syyllistää mua, että olen joku horo kun saan miehet tuntemaan näin. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
😅😅😅
Ne on varmaan tajunneet kuinka helposti annat rakkaudelle tilaisuuden..
Oon ite sellainen johon miehet salamarakastuu ihan palavasti. Monet miehet jopa syyllistää mua, että olen joku horo kun saan miehet tuntemaan näin.Sulla ei ole mies terve pää kyllä. Olisit epäilemättä aika huoleton Hulda jos olisit nainen. Siksi kai performoit tuota skenaariota jatkuvasti ja olet kieroutuneella tavalla vaginakateellinen ihminen. Että kaikki taivaan portit on auki ja elämä on yhtä ilmaista lounasta vain. Tervemenoa kokeilemaan ja jos ei sitten miellytäkkään niin asiaa ei välttämättä korjata niin vain.
- Anonyymi
Ei tuosta pidä mikään muu paikkaansa, muuta kuin seli-selit. Booring
- Anonyymi
oikeasti on kyllä ihsn kivss jos jslksyrtä yoimiii ;F
Enpä tiiä. Minusta kun eka suhde oli ihan turhanpäiväinen ja typerä kaikinpuolin, seuraavakin, sitä seuraavakin ja sitä seuraavakin. Sitten tuli kauhean hankala suhde, sitten uskomaton ihana ja auvoisa suhde kunnes... Sitten helppo ja vaikea, molempia riippuen miten ottaa..Mutta viimeisin on suht tasainen, joskin toisinaan vähän tylsä, kun möllötetään vaan, kaipaisin yhäkin enempi yhteistä hääräämistä.. Mutta muuten ihan helppo.
Ei mitään riehumista tms.
Tuo 3:s taisi olla se edellinen suhteeni. :D- Anonyymi
Hyvä, näillä mennää...niin epätodellista ❤
- Anonyymi
Ei ole mennyt noin. Toinen rakkaus oli suurimman osan aikaa tasapainoinen ja hyvä. Ei suuria tunneheilahteluja suuntaan tai toiseen. Hyvää arkea ja yhdessäoloa. Kolmas on vielä kokematta, mutta tummatukkaiset ikäiseni miehet kiinnostavat todella paljon, herättävät myös intohimon tunteita.
- Anonyymi
Noin se varmasti yleisimmin menee, mutta ei niitä kaikkien tarinoihin voi passauttaa. Tuo kolme kertaa max määränä pitää paikkansa. Kakkihan eivät koe kolmea, kuin välttämättä yhden tai kaksi, ja jotkut eivät yhtään rakkautta, mutta voivat ihastua tai ei sitäkään. He vain pitävät. Ja usein rakkaudetkin voivat olla yksipuolisia. Myös lemmen syttymistavoilla ja vahvuuksilla on eroa.
- Anonyymi
Useimmiten ovat yksipuolisia. Ja yleisimmin se toinen rakastaa enemmän kuin suhteen toinen osapuoli, riippuen siitä kuinka se on syttynyt.
- Anonyymi
Rakkaus numero 1 on jäänyt kokematta.
Rakkauksia numero 2 on ollut useita. 😢
Rakkauksia numero 3 on ollut kaksi kappaletta, joista toinen on tässä juuri nyt. 😍
🦄 - Anonyymi
"– Ensimmäisessä suhteessa tarjoillaan kumppanille yleensä niitä puolia, mistä olemme saaneet kehuja lapsuudessa."
On muuten ollut yllättävän vaikeaa löytää tiukkaa tasa-arvoa kannattava mies, joka osaa antaa tilaa värikkäälle persoonalle.
Mutta minkäs teet. On totta, että olen jo lapsuudenkodissani oppinut puolustamaan tasa-arvoa ja olemaan liikaa välittämättä siitä, mitä muut ajattelevat typeristä sovinnaisuussäännöistä.
Mihin feministi pinkinsävyisistä karvoistaan pääsisi?
🦄 - Anonyymi
Kolmas kuulostaa seksittömältä kaveruussuhteelta ajan kanssa.
- Anonyymi
Tana iltana tulee tasan 54 vuotta, kun menetin poikuuteni pari vuotta vanhemmalle tytolle.
Anna/Liisa oli hanen nimensa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1337365Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631654450Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen553493Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi5073207Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2972144Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde361793Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja201751- 911583
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1791505Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151446