Ilta-Sanomien tekemän laskelman mukaan bensiinin ja dieselin hintojen pitäisi kohota 4,3 euroon litralta, jotta liikenteen päästöt puolittuisivat vuoteen 2030 mennessä.
valtiovarainministeriön laskelmien perusteella, että nykytasoon verrattuna polttoaineen hintojen tulisi nousta peräti 185 prosenttia, jotta kulutus puolittuisi.
Jos nykyisenä hintatasona käytetään 1,5 euron litrahintaa, käytännössä kulutuksen puolittaminen tarkoittaisi 4,30 euron litrahintaa.
IS:n läpikäymän lainvalmistelutekstin joukosta löytyvän laskelman mukaan tämän vuoden elokuussa voimaanastuva 250 miljoonan euron polttoaineveron korotus vähentää henkilöautojen polttoaineenkulutusta bensiinikäyttöisillä ajoneuvoilla 1,2 ja dieselkäyttöisillä 1,4 prosenttia.
Nykyhallitus on sitoutunut puolittamaan liikenteen päästöt vuoden 2005 tasosta vuoteen 2030 mennessä, joten ihokarvat nostattavat laskelmat eivät liene kovinkaan kaukana totuudesta.
Bensan tavoitehinta 4,3 euroa litralle suomessa
33
65
Vastaukset
- Anonyymi
Tavoite edellyttää bussiliikenteen harventamista tai lopettamista myös taajamissa. Polttoaineen hinnan lisääminen kokonnaan lippujen hintaan auttaa tässä.
- Anonyymi
Mitäs jos auton polttoaineen hinta määriteltäisiin käyttötarpeen mukaan?
Tavallisella h-auton käyttäjällä olisi pohjalla vaikkapa 500 l/v, jolloin vero olisi perustasoa. Jos bensaa kuluttaa enemmän, vero nousisi portaittain.- Anonyymi
Kuinka korkeita portaita suosittelisit kun noin tyhmiä mietit.
- Anonyymi
500 litraa/vuosi on aika vähän, minulla menee jo työmatkoihin 700 litraa/vuosi, vaikkei työmatkani kovin pitkä olekaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
500 litraa/vuosi on aika vähän, minulla menee jo työmatkoihin 700 litraa/vuosi, vaikkei työmatkani kovin pitkä olekaan.
Tottahan perusteltu työajo ja työmatka-ajo pitäisi huomioida, tavalla tai toisella. Turhaa ajoa tuo hillitsisi.
- Anonyymi
Joopa joo. Kyllä siinä puolittuisi paljon muutakin kuin päästöt. Ennen vuotta 2030 voisi puolittua Suomen BKT. Työttömien määrä sensijaan ei puolittuisi vaan noin nelinkertaistuisi. Epäilen, että kaduilla alkaisi tapahtua- Suomalaiset ovat kilttejä ja tottelevaisia ihmisiä, mutta raja tulee kyllä suomalaisillakin vastaan jos oikein tiukalle pannaan..
- Anonyymi
Ranskassa ja Italiassa bensan hinnat on luokkaa pari euroa litra koska siellä keltaliivit laittaa ojennukseen...tämä on johtanut siihen että Suomesta on alettu keräämään suojelurahoja erilaisilla tulonsiirtoverukkeilla jotta Italiassa ja Ranskassa on voitu tukea bensan ja muu polttoaineiden ja energian hintaa alemmas siedettävällä tasolla.?.joo ei koske Suomea muuta kuin maksajan ominaisuudessa
- Anonyymi
ihme jos ei ala bensan säästäminen kiinnostaa?
- Anonyymi
Ei jaksa kiinnostaa, koska etanolikin on keksitty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei jaksa kiinnostaa, koska etanolikin on keksitty.
Helpommin saa akkuun sähköä omalta parkkipaikalta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Helpommin saa akkuun sähköä omalta parkkipaikalta.
Auton muuntaminen etanolille hoituu parilla-kolmellasadalla eurolla. Sen pystyy tavallinen duunarikin teettämään siihen tonnin tojotaansa. Muunnos sähköautoksi maksaa vähintään kymppitonnin, eikä sillä vielä hyvä tule, ja projekti on työläs. Ihan tehtaalaiseen sähköautoon ei duunarilla ole varaa eikä niitä edes ole myynnissä kuin jokunen, käytetyt on järjestään niitä puolikuntoisia Leafeja joilla pääsee 50 km latauksella, olisi aikamoinen pudotus käytettävyydessä perus bensikseen verrattuna.
Kyllä etanolimuunnos on suurimmalle osalle parempi ja toteuttamiskelpoisempi vaihtoehto.
- Anonyymi
Eiköhän 2030 ole jo suurin osa uusista autoista sähköautoja ja käytettyjäkin kaupat täynnä.
- Anonyymi
Kuka ostaa muka käytettyjä sähköautoja, joiden paristot on loppu?
- Anonyymi
En olis niinkään varma, että juuri sähköauto. Tai miksei jos lataamisen kesto ja muut siihen liittyvät ongelmat ratkaistaan. Voi olla, että siirrytään vaihdettaviin akkuihin, minkä luulis olleen selvä muita ladattavia laitteita tutkimalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En olis niinkään varma, että juuri sähköauto. Tai miksei jos lataamisen kesto ja muut siihen liittyvät ongelmat ratkaistaan. Voi olla, että siirrytään vaihdettaviin akkuihin, minkä luulis olleen selvä muita ladattavia laitteita tutkimalla.
Näin se käy patterin vaihto: https://www.youtube.com/watch?v=3q2ew50YVHY
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
En olis niinkään varma, että juuri sähköauto. Tai miksei jos lataamisen kesto ja muut siihen liittyvät ongelmat ratkaistaan. Voi olla, että siirrytään vaihdettaviin akkuihin, minkä luulis olleen selvä muita ladattavia laitteita tutkimalla.
Ensin pitäisi valmistaa autoja joihin patterit pystyisi noin vain vaihtamaan..nykyisellään se on merkki liikkeissä tehtävä kymppitonnin remontti...
Patterit kun on auton pohjassa vaikeasti vaihdettava saa paikassa - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ensin pitäisi valmistaa autoja joihin patterit pystyisi noin vain vaihtamaan..nykyisellään se on merkki liikkeissä tehtävä kymppitonnin remontti...
Patterit kun on auton pohjassa vaikeasti vaihdettava saa paikassaTotta ja jonkinlainen konsortio autonvalmistajia, jotka alkavat kehittämään standardiakkua. Näinhän se homma yleensä kehittyy. Kunnes ensin saadaan laskutettua tämä eka vaihe ja latauslaitteet joka taloyhtiöön niin sitten alkaa tapahtuu.
- Anonyymi
Käytettyjä voi olla kaupat täynnä, mutta ei niitä tavisduunari ostele jos hinnat on yhtä yläkanttiin kuin nytkin ja akkujen kapasiteetista puolet jäljellä. Nettiautossa on myytävänä vm. 2012 Leaf jonka akku sökö, 30-70km pääsee latauksella ja vielä pyydetään 9500€, onko mitään järkeä?! Ehkä vuonna 2030 latauspisteitä on teiden varsilla kolmenkymmenen kilsan välein, niin voi vanhallakin sähköautolla pärjätä… Mutta niiden hintojen pitäisi myös tippua halvimpien polttisten tasolle. Ajattele nyt, melkein kymppitonni puolikuntoisesta Leafin romusta, sillä saisi jo tosi hyvän polttiksen.
Polttis sitäpaitsi kestää hyvin huollettuna 500 000 km. Tuolla Leafilla on ajettu vasta 158 000 ja akku on jo puolivainaa. - Anonyymi
Niin, suurin osa sähköautoja, joiden CO2-päästöt ova lupausten mukaan 30 g/km (vastaa reilun litran kulutusta per 100 km), mutta todellisuudessa bensaa palaa 6 l/100 km (CO2 päästö 140 g/km).
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totta ja jonkinlainen konsortio autonvalmistajia, jotka alkavat kehittämään standardiakkua. Näinhän se homma yleensä kehittyy. Kunnes ensin saadaan laskutettua tämä eka vaihe ja latauslaitteet joka taloyhtiöön niin sitten alkaa tapahtuu.
Petterillä tukevasti jalat ilmassa. Ei ole standardeja vielä näkynyt - edes uutisissa.
Jos standardi saataisiin vaikaa vaikkapa 2028, niin jo vuonna 2032 voisi ostaa standardimallin patteriauton. Näiden yleistymiseen sitten se 20-30 vuotta -> taas ratkotaan 2050-luvun ongelmia.
- Anonyymi
Jos kymmentä prosenttia kokonaispäästöistä edustava yksityisautoilu pudottaisikin päästönsä puoleen, mikä on vihertoiveajattelua, kokonaispäästöt putoavat vain sen 5 prosenttiyksikköä.
Elikkäs aikas vaatimattomasti. Todellisessa elämässä tulee käymään niinkui Kuubassa. Vanhoja kinnereitä tekohengitetään niin kauan kuin omistaja elää. - Anonyymi
Missä luuraa ne kansanautot? Monelle varmaan kelpaisi edullinen, kohtuukokoinen, perusvarusteltu sähköauto. Mielestäni turvallisuusnormeistakin voitais tinkiä jotta hinta ja paino pysyisivät kurissa. Ehkä jotain tällaista vielä nähdään ennen vuotta -30.
- Anonyymi
Äänestäkää PS, muuten tuo 4,30 varmaan totta ensi hallituskaudella ellei PS hallituksessa.
- Anonyymi
miksi persut nimenomaan ei korottaisi hintoja,
äärioikeistopuolue, kaikki varakkaita. - Anonyymi
Vieläkö te persukset ihailette putinia vai onko jo takki kääntynyt?
- Anonyymi
Poliitikot lesbo Marin etunenässä haluavat vain kurjistaa suomalaisten elämää jotta saavat omat ideologiansa nuijittua läpi. Miksi meillä on typerä lesbojen kasvattama pääministeri joka on saletisti itsekin lesbo. Lesbot ja homot ei saisi tehdä mitään muita päätöksiä paitsi viikon kauppalistan.
- Anonyymi
Onneks tuo ei koskisi kuin köyhiä 😂😂
- Anonyymi
Niin ..vain köyhiä suomalaisia...muualla euroopassa bensan hinta pidetään alhaalla tulonsiirroilla jotka Suomi maksaa
- Anonyymi
pian se nousee
syksyllä reippaasti yli 3 e syyskuussa ja kun tulee kovat pakkaset niin 4 e menee rikki. Niin jos olkiluoto 3 ei käynnisty täydellä teholla. - Anonyymi
Polttoaineveron korottaminen ei välttämättä olisi yhtään huono idea vähän pidemmällä aikajanalla. Juuri nyt kun polttoaineet ovat muutenkin erityisen kalliita ja inflaatio laukkaa valtoimenaan, ei sitä kannata lähteä tekemään. Mutta toisaalta polttoaineiden verotuksen korottamista tukisivat esim seuraavat seikat: valtion rahat ovat lopussa ja lainamenot kasvavat sekä Venäjä tappaa lapsia öljytuloilla.
Monet kuitenkin nyt vaativat raivona poliitikkoja laskemaan polttoaineveroa. Joten poliittisesti realistisempi vaihtoehto olisi vain pitää polttoaineverot nykytasolla. Missään nimessä hintaa ei saisi lähteä laskemaan siten, että valtio tukisi polttoaineen ostamista. Sen sijaan jos polttoaineen hinta vielä jatkaa nousuaan, niin ehkä sitä voisi vähän kompensoida laskemalla pienituloisimpien ansioverotusta sekä korottamalla kaikkein köyhimpien tukia. Mutta polttoaineen hintaa ei pidä lähteä laskemaan. Itseasiassa fiksumpaa olisi vähentää venäläisen öljyn käyttöä entisestään asettamalla sille suuret tuontitullit.
Täällä lisää aiheesta:
https://politiikkaajarjella.blogspot.com/2022/06/pitaisiko-rajusti-kohonneita.html
https://politiikkaajarjella.blogspot.com/2022/06/tuontitullit-venalaiselle-oljylle.html - Anonyymi
Kalliimpi bensa siis saastuttaa vähemmän?Että päättäjät voivatkin olla idiootteja! Minä en saakeli soikoon tajua, miten bensan hinnan korottaminen laskisi päästöjä, kun työmatkani kuitenkin pysyy samana?
Tai tajuanhan minä. Pienituloisemmat pakotetaan lopettamaan työssäkäynti tai muuttamaan slummiin tehtaan takapihalle, mistä voi kävellä töihin. Niinhän oli ennenkin, rengit ja piiat asuivat työpaikoillaan ja tekivät töitä lähes ruokapalkalla. Sillä, että liikkumisen kustannuksia rajusti lisätään varsinkin pienituloisimpien kohdalla, on yksi keskeinen päämäärä: kansan kahtiajako ja 1800-luvun jyrkän luokkajaon palauttaminen. Päättäjät ovat tyytyväisiä vasta sitten, kun vain eliitillä on mahdollisuus itsenäiseen liikkumiseen.- Anonyymi
Juuri näin. Vidduun työsuhdeautot ym edut ja muuttakaa lähelle työpaikkaa.
Ihme kun yleensäkkin tapetaan kaikki työpaikat sieltä missä ihmiset asuu niin nyt se kostautuu - Anonyymi
Se asuinpaikkako on sinulle määrätty?
Nyt ongelmana on just ollut se, että auton omistamisesta on tehty kallista (ajetaan vanhoilla autoilla), mutta käyttö on halpaa ja pitkien matkojen ajamista jopa tuetaan (työmatkavähennykset).
Työn perässä muuttaminen - ei kiitos! Tuokaa työpaikka ovelleni tai maksakaa ainakin bensat!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mielessäni vieläkin T
Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän391731Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa
Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k61371Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita
Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p421337- 111330
Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?
Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.11315Persut petti kannattajansa, totaalisesti !
Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,71294Sinäkö se olit...
Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis01274Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat
Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin11240Hyvää yötä ja kauniita unia!
Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä21200Lepakot ja lepakkopönttö
Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta21173