Luulitko että 1 + 1 = 2

Anonyymi

Asiaa voidaan valaista esimerkillä:

Lasketaan yhteen (1) omena ja (1) päärynä. Tulos on kaksi, mutta mitä on "kaksi" tässä tapauksessa? Omenia ja päärynöitä ei voi verrata.

No, kaksi hedelmää keksii valopää. OK, mutta hedelmä on vähemmän kuin omena tai päärynä. "Hedelmä" ei kerro mitään omenoista eikä päärynöistäkään. Tietoa on kadonnut.

Entäpäs yhteenlasku: omena ja mutteri. Mitä saadaan tulokseksi?

- kaksi "objektia". Nyt tuloksena on vielä vähemmän tietoa niistä esineistä, joita oltiin yhteenlaskemassa.

Yksi plus yksi ei siis ole kaksi täsmällisesti asiaa tarkastellen.

44

833

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Avioliitossa 1 1=1

      mark 10:8

      niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi. He eivät siis enää ole kaksi, he ovat yksi.

      • Anonyymi

        Unohdit lapset, avioliitossa 1 1 voi olla vaikka 5.


    • Anonyymi

      Tässä pitää siirtyä perusmatikasta algebraan. Silloin tiedät että

      1 omena 1 päärynä = 1 omena 1 päärynä

      eli tulos ei ole 2 koska erilaisia ei voi laskea yhteen.

      Samoin

      1 omena 1 mutteri = 1 omena 1 mutteri

    • Anonyymi

      Itseasiassa 1 1 = 1

      Jokainen ohjelmoija ja yleensä tietotekniikkaa korkeakoulussa opiskelut varmasti tietää mistä on kyse :-)

      T. miksuh

      • Anonyymi

        Yhtälailla paikkansapitävää on toki myös se, että

        1 1 = 10

        :-)

        T. miksuh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhtälailla paikkansapitävää on toki myös se, että

        1 1 = 10

        :-)

        T. miksuh

        Jos puhutaan merkkijonoista niin

        1 1 = 11


    • Anonyymi

      Lukua ei voi pitää tietona. Muuttujaa ehkä kuitenkin voi. Vain luvuilla on esim. yhteenlasku, jolloin tietoa ei kai voikaan laskea yhteen. Muuttujia voidaan esittää kuitenkin lisää ja niiden lukumäärän kasvaessa väittää, että tietoa on enemmän käytössä.

      Epäanalogisissa tietokoneissa ei ole muuttujia, jotka olisivat lukuja. Lukuja yritetään niissä jäljitellä käyttämällä bittejä. Jolloin itseasiassa jokainen muu muuttuja voi edellyttää, miten paljon bittitietoa hyvänsä.

    • Anonyymi

      Vastaus on simppelisti 2 (omena päärynä). Tuloksen yksikkö on omena päärynä. Tähän et voi suoraan lisätä 1 vaan täytyy lisätä 1 omena päärynä.

    • Anonyymi

      Voihan kyseessä olla erinimiset yksiköt . FiloSohvikin voi ymmärtää tuon . Jaaa no miksi ymmärtäisi

    • Anonyymi
    • x y ≠ xy

      1x 1y ≠ 2(x y)

      Mihin sofistinen lässytys loppuu, siitä matematiikan alkeet jatkavat! :D

      • Anonyymi

        1x ei ole sama kuin 1 omena tai 1y ei ole sama kuin 1 päärynä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        1x ei ole sama kuin 1 omena tai 1y ei ole sama kuin 1 päärynä.

        Sehän se on matematiikassa kaunista, etteivät lässyttäjät siinä menesty! :D

        y on jokerikortti ja x on toinen jokerikortti. Kummatkin voivat olla mitä vaan, vaikka päärynä ja omena, eikä mielikuvituksen lentoa estä edes se, etteivätkö kummatkin voisi olla joko omenoita tai päärynöitä!

        Voi länkyttää asioista vaikka loppu elämäsi, niin matemaatikko selittää sen parilla rivillä...


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        Sehän se on matematiikassa kaunista, etteivät lässyttäjät siinä menesty! :D

        y on jokerikortti ja x on toinen jokerikortti. Kummatkin voivat olla mitä vaan, vaikka päärynä ja omena, eikä mielikuvituksen lentoa estä edes se, etteivätkö kummatkin voisi olla joko omenoita tai päärynöitä!

        Voi länkyttää asioista vaikka loppu elämäsi, niin matemaatikko selittää sen parilla rivillä...

        Selitä mitä selität, mutta liian typerä ei kannata olla. X ei tässä ole luku vaan yksikkö. Matematiikoille yksiköt ovat tuntemattomia ja sinulle etenkin, kun et edes matemaatikko ole.


      • Anonyymi

        "x y ≠ xy"

        2 2 ≠ 2*2 ?


      • Anonyymi

        Matikkanerolta meni ilmeisesti jotakin olennaista ohitse avauksesta.

        Periaatteessa väitin, että 1 1 ≠ 2.

        Matikkanero sitten esittää laskukaavoja, joissa myös esitetään erilaisia yhtälöitä, joissa ≠ merkkiä käytetään????

        Oliko matikkanerolla tarkoitus todistaa väitteeni, vai miten tuo esityksesi meni niin kuin omasta mielestäsi?


    • Anonyymi

      Jos kysymys kuuluu - montako hedelmää, vastaus on 2. Molemmat ovat hedelmiä ja thats it. Tässä tapauksessa riittävä tieto on hedelmä ja niiden määrä. Kaupan vaa'alla ne tulee punnita erikseen eikä kaupan kassalle riitä tieto "kaksi hedelmää". Näin simppeliä se on.

      • Anonyymi

        Tässä olet kärryillä. Hyvä hyvä!!

        Yksi plus yksi ei siis ole kaksi. OK

        Simppeliä siis jokaiselle ajattelemaan kykenevälle, mutta matematiikkaan uppoutuneille kovin vaikeaa. Olen kuitenkin nähnyt hienone todistuksen lausekkeelle 1 1 = 2, mutta valitettavasti se on liian monimutkainen esitettäväksi tällä palstalla. Ja kaiken lisäksi mainittu todistus edellyttää tiettyjä oletuksia, jotka pilaavat hienon ajatuksen, että lauseke 1 1 = 2 olisi pätevä aina.


    • Anonyymi

      Matemaattista yhtälöä ei voi hämmentää yhteenlaskettavien objektien yksityiskohtien eroavaisuuksilla. Lukumääräisesti yksi omena ja yksi päärynä on yhteensä kaksi objektia. Kysymykseen "mitä" ei tarvitse vastata yhtälön näkökulmasta, kun kysymyksessä on lukumäärän selvittäminen. 1 1=2.

      • Anonyymi

        Jep. Mutta avaus ei olekaan matematiikkaa, vaan filosofiaa. Tähän ns. korkeampaa matematiikkaa harrastavat osaavat kommentoida, mutta en ole yllättynyt, ettei täällä sille tasolle ylletä.


      • Anonyymi

        Yhteenlaskettavien objektien yksityiskohtien on oltava kaikkien tiedossa esittäjillä ja yleisöllä. Muuten ei voida sanoa olevan olemassa yhtälöä ja matematiikkaa. Kokonaislukujen yksityiskohtia ovat niiden joukko ja yhteenlaskun aksioomat. Muissa esitelmissä, kuten omena päärynä on oltava jotain määritemiä olemassa.

        Filosofiassakin on varmaan samoin, koska jos sanoo:
        "Omenia ja päärynöitä ei voi verrata."
        on aika varma ettei loppuesitys sisällä yhtään perusteltua väitettä mistään. Eli esim.:
        "Yksi plus yksi ei siis ole kaksi täsmällisesti asiaa tarkastellen."
        ei perustu mihinkään, tai siitä ei ole tehty edes esimerkkiä puolesta tai vastaan, vaan vallitsee täysin filosofiaton tila pelkän roikkumaan jääneen kysymyksen kanssa.

        Yleensä kun sanoo 1 1 , tarkoitetaan että 1 ja 1 kuuluvat vähintään yhteen joukkoon, joka on molemmille yhteinen. Se voi olla kaikkein ylimpänä ja suurimpana joukkona vaikka kaikkea siitä ei tämän :n olemassaolon lisäksi tarvita (koko määritelmän on silti oltava kaikkien saatavilla). Muutoin vasen puoli olisi jo virheellinen ilmaisu 1 1 = ? -lauseessa, ja jos alat sen kirjoittamisen luotamme jo, että joukko on olemassa ja on siinä suoritettu.

        Videossa kuten
        https://www.youtube.com/watch?v=VNpsatlqdcY
        esiintyy muuten vain nollan ja sitä suurempien kokonaislukujen (N) yhteenlaskun määritelmä käyttämällä mielivaltaisia joukkoja, jotka ovat jotain muuta kuin tämä N. Se ei siis liity mitenkään äsken tarvittuun yleistetyn yhteenlaskun tapaukseen. Kun selität omena päärynä -asioita, on olemassa joukko X, missä on myös jokin -operaatio jästenten välillä, jota emme voi kuitenkaan arvata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteenlaskettavien objektien yksityiskohtien on oltava kaikkien tiedossa esittäjillä ja yleisöllä. Muuten ei voida sanoa olevan olemassa yhtälöä ja matematiikkaa. Kokonaislukujen yksityiskohtia ovat niiden joukko ja yhteenlaskun aksioomat. Muissa esitelmissä, kuten omena päärynä on oltava jotain määritemiä olemassa.

        Filosofiassakin on varmaan samoin, koska jos sanoo:
        "Omenia ja päärynöitä ei voi verrata."
        on aika varma ettei loppuesitys sisällä yhtään perusteltua väitettä mistään. Eli esim.:
        "Yksi plus yksi ei siis ole kaksi täsmällisesti asiaa tarkastellen."
        ei perustu mihinkään, tai siitä ei ole tehty edes esimerkkiä puolesta tai vastaan, vaan vallitsee täysin filosofiaton tila pelkän roikkumaan jääneen kysymyksen kanssa.

        Yleensä kun sanoo 1 1 , tarkoitetaan että 1 ja 1 kuuluvat vähintään yhteen joukkoon, joka on molemmille yhteinen. Se voi olla kaikkein ylimpänä ja suurimpana joukkona vaikka kaikkea siitä ei tämän :n olemassaolon lisäksi tarvita (koko määritelmän on silti oltava kaikkien saatavilla). Muutoin vasen puoli olisi jo virheellinen ilmaisu 1 1 = ? -lauseessa, ja jos alat sen kirjoittamisen luotamme jo, että joukko on olemassa ja on siinä suoritettu.

        Videossa kuten
        https://www.youtube.com/watch?v=VNpsatlqdcY
        esiintyy muuten vain nollan ja sitä suurempien kokonaislukujen (N) yhteenlaskun määritelmä käyttämällä mielivaltaisia joukkoja, jotka ovat jotain muuta kuin tämä N. Se ei siis liity mitenkään äsken tarvittuun yleistetyn yhteenlaskun tapaukseen. Kun selität omena päärynä -asioita, on olemassa joukko X, missä on myös jokin -operaatio jästenten välillä, jota emme voi kuitenkaan arvata.

        1 1 = 2 ei liity välttämättä mitenkään joukko-oppiin. Se on eräs selitystapa matemaattisille temeille, mutta ei mitenkään yleisesti pätevä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1 1 = 2 ei liity välttämättä mitenkään joukko-oppiin. Se on eräs selitystapa matemaattisille temeille, mutta ei mitenkään yleisesti pätevä.

        "1 1 = 2 ei liity välttämättä mitenkään joukko-oppiin. Se on eräs selitystapa matemaattisille termeille, mutta ei mitenkään yleisesti pätevä."

        Kun rivistä 1 1=2 ei voi tietää, onko olemassa kaikkia kokonaislukuja ja niiden rakenteena yhteenlaskua, voi kirjoittaa esim. Peanon Aritmetiikan:

        https://en.wikipedia.org/wiki/Peano_axioms#Peano_arithmetic_as_first-order_theory

        Tämä sisältää loogisia oletuslauseita, jotka kirjoittamalla tähän muotoon: "kaikille tuntemattomille x:ille...", saa x:ien muodostamaksi tulokseksi jotain, missä voi olla kaikki kokonaisluvut kerran ja osa kokonaisulukujen rakenteesta esiintyy x:ien välillä. Mutta kyseessä ei ole (missään mudossa missä Peanot esitetään, lisäksi ks. model theory) kokonaislukujen joukko, koska aksioomissa ei määritelty käsitettä joukko. Joukoksi pitäisi katsoa vain objektit, joihin voidaan operoida joukkojen unioni- jne operaatioilla, jotka ovat aksioomina erikseen. Tämä ei tarkoita, että mikään voisi välttyä muodostamasta joukkoa.

        Toinen esimerkki loogisista aksioomista, missä on samanlainen S-operaattori:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Robinson_arithmetic

        Joukot liittyvät kiinteästi kaikkiin tekstimuotoisiin logiikan lauseisiin, kun logiikalle tehdään ns. malli:
        https://en.wikipedia.org/wiki/Model_theory
        Tässä mielessä yllä olleet aksioomat voivat tuottaa jotain aivan muutakin kuin N:n ja :n, jos niissä ymmärtää x:n väärin ja alkaa käyttämään muita lukuja (muut joukot eivät tule tässä kuitenkaan toimimaan kaikkien kohtien mukaisesti). Ennen modelien tekemistä voisi puhua domain of discoursesta, joka saa muuttua. Jos kuitenkin kirjoittaa mitään missä on 1 tai 2 x:n asemasta, on valinnut jonkun yksittäisen mallin.

        Jos avausviestissä olisi ollut aksioomina se, mitä tekee, se olisi täyttänyt myös tärkeän osan tarvituista asioista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Mutta avaus ei olekaan matematiikkaa, vaan filosofiaa. Tähän ns. korkeampaa matematiikkaa harrastavat osaavat kommentoida, mutta en ole yllättynyt, ettei täällä sille tasolle ylletä.

        Miksi filosofiaa käytetään tuottamaan monimutkaisia teennäisiä vastauksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Mutta avaus ei olekaan matematiikkaa, vaan filosofiaa. Tähän ns. korkeampaa matematiikkaa harrastavat osaavat kommentoida, mutta en ole yllättynyt, ettei täällä sille tasolle ylletä.

        Ei siis kelpaa oikea vastaus, vaan täytyy jatkaa typerää leikkiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei siis kelpaa oikea vastaus, vaan täytyy jatkaa typerää leikkiä?

        No, kun oikea vastaus on niinkin lyhyt kuin, että 1 1=2 on aksiooma itse. Siinä ei ole mitään leikkiä eikä se todista että asia on niin. Sitä ei voi edes todistaa mitenkään matemaattisesti.

        Niin ollen filosofisesti 1 1=2 ei ole koskaan tosi lause.


    • Anonyymi

      1 1=2 mutta kaikki lauseesta johdetut metaforat eivät ole yhtä tosia. Samaa ämpäriä on edelleenkin turha sovittaa omenan ja appelsiinin päähän.

      • Anonyymi

        Väärin. Lauseke 1 1=2 ei ole koskaan 'tosi'.


    • Anonyymi

      "Lasketaan yhteen (1) omena ja (1) päärynä."

      Nuo on helppo laskea yhteen, koska molempien yksikkö on sentti. Täytyy vain ensin mitata, että montako senttiä kumpikin on ja sitten ne sentit lasketaan yhteen. Esim. omena on yleensä väliltä 20-80 senttiä.

      Myös esim. appelsiinit, ämpärit ja mutterit voidaan laskea yhteen samalla periaatteella. Yleensä senteiksi muuntamisen apuna voidaan käyttää vaakaa, jolla ensin mitataan, että paljonko ne yhteenlaskettavat painavat erikseen ja älykäs vaaka muuntaa niiden painon senteiksi sen mukaan, että onko kyseessä esim. omena tai päärynä.

      Laskettaessa esim. omenoita ja lippalakkeja yhteen, täytyy kuitenkin muistaa, että lippalakkeja ei yleensä mitata vaa'alla, vaan niille on etukäteen määritelty tietty senttilukunsa ja toisaalta esim. bensalitran senttiluvun näkee omanlaisestansa senttimittarista.

      Mittaustulokset ja yhteenlaskutulokset voivat vaihdella paljonkin mittausajankohdasta ja -paikasta ja käytetyistä mittareista riippuen, mutta kukin konkreettinen summa perustuu silti niihin arvoihin, jotka käytetyt mittarit kulloinkin antavat kullekin mitattavalle asialle kyseisessä mittauskohteessa kyseisenä mittausajankohtana.

      • Anonyymi

        Eri yksiköiden yhteenlasku vastaa matematiikassa polynomien joukkoa. Pitkä polynomi muodostuu siitä, että yhteenlaskettavat x y eivät ole saman tuntemattoman JA saman asteen polynomi, joka tuottaisi oikealle puolelle aina termin, joka voidaan esittää ilman -merkkiä. Tämän merkin hävittäminen ei ole kuitenkaan mikään vaatimus sille, että x , y ja summa voisivat kuulua samaan joukkoon. Polynomeja voidaan aina yleistää ja laajentaa jolloin x^n -polynomien asemasta yhteenlasku tapahtuu joukossa, jonka jäsen on muotoa
        x^0 x^1 ... x^n y^0 y^1 ... y^n
        Jos tähän lisätään keskenään kerrotut termit xy.... ja joukko esim. reaalisia kertoimia tai mitä hyvänsä saataisiin ns. yleisin kahden tuntemattoman symbolin polynomien joukko ja sellainen muodostaa ryhmän laskun suhteen. Tässä joukossa on siis aina olemassa yhteenlaskun mahdollisuus mille tahansa valikoimalle alkioita. Tuntemattomat x ja y eivät vielä merkitse mitään eivätkä ne edusta välttämättä molemmat yhtä lukukuntaa kuten reaaliluvut. Kunta nimenomaan tarkoittaa, että on olemassa laskutoimituksia sen jäsenten välillä ja polynomien eteen ilmestyy kertoimia. Ilman kunnan määritelmää polynomi-joukon voi vielä muodostaa ja laajentaa tekemällä äärettömiä summia ja vain x 0 *y -termit täytyy pystyä ymmärtämään samalla tavalla kuin muut.

        Yksiköt juuri tarkoittavat määritelmältään sitä, että niillä on jokin arvo, joka kuluu kuntaan. Jos esim. pituus on kuin reaaliluku, myös metri tartoittaa jotain reaalilukua, jota kuitenkaan ei tarvitse tuntea, jotta fysiikka toimisi.

        Avausviestin omena päärynä ei vielä kerro, onko kyseessä yksikkö, tai olisiko edes voimassa polynomimainen
        omena omena = 2 * omena.
        Jos mitään 2:sta ei haluta määritellä, ollan etenemässä kohti jotain esitystä (ilman takeita) missä
        omena omena = päärynä * omena.

        "Omenan yksikkö on sentti" on puolestaan polynomi x*y, jossa jos ajatellan olevan taustalla reaalilukujen tms. kunta (koska hedelmäkuntaa ei voi ainakaan ajatella enää olevan), on tehty pikemminkin kaksi yksikköä (tuntematon yksikkömäärä toisia tuntemattomia yksikköjä kuten mailin verran metrejä (missä näiden kahden suhtde on kuitenkin tunnettu vakio)) tai vähintään sanoissa esiintyy yksi muuttuja, jonka suhteen tullaan esim. derivoimaan, ja yksikkö joka on vakio.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri yksiköiden yhteenlasku vastaa matematiikassa polynomien joukkoa. Pitkä polynomi muodostuu siitä, että yhteenlaskettavat x y eivät ole saman tuntemattoman JA saman asteen polynomi, joka tuottaisi oikealle puolelle aina termin, joka voidaan esittää ilman -merkkiä. Tämän merkin hävittäminen ei ole kuitenkaan mikään vaatimus sille, että x , y ja summa voisivat kuulua samaan joukkoon. Polynomeja voidaan aina yleistää ja laajentaa jolloin x^n -polynomien asemasta yhteenlasku tapahtuu joukossa, jonka jäsen on muotoa
        x^0 x^1 ... x^n y^0 y^1 ... y^n
        Jos tähän lisätään keskenään kerrotut termit xy.... ja joukko esim. reaalisia kertoimia tai mitä hyvänsä saataisiin ns. yleisin kahden tuntemattoman symbolin polynomien joukko ja sellainen muodostaa ryhmän laskun suhteen. Tässä joukossa on siis aina olemassa yhteenlaskun mahdollisuus mille tahansa valikoimalle alkioita. Tuntemattomat x ja y eivät vielä merkitse mitään eivätkä ne edusta välttämättä molemmat yhtä lukukuntaa kuten reaaliluvut. Kunta nimenomaan tarkoittaa, että on olemassa laskutoimituksia sen jäsenten välillä ja polynomien eteen ilmestyy kertoimia. Ilman kunnan määritelmää polynomi-joukon voi vielä muodostaa ja laajentaa tekemällä äärettömiä summia ja vain x 0 *y -termit täytyy pystyä ymmärtämään samalla tavalla kuin muut.

        Yksiköt juuri tarkoittavat määritelmältään sitä, että niillä on jokin arvo, joka kuluu kuntaan. Jos esim. pituus on kuin reaaliluku, myös metri tartoittaa jotain reaalilukua, jota kuitenkaan ei tarvitse tuntea, jotta fysiikka toimisi.

        Avausviestin omena päärynä ei vielä kerro, onko kyseessä yksikkö, tai olisiko edes voimassa polynomimainen
        omena omena = 2 * omena.
        Jos mitään 2:sta ei haluta määritellä, ollan etenemässä kohti jotain esitystä (ilman takeita) missä
        omena omena = päärynä * omena.

        "Omenan yksikkö on sentti" on puolestaan polynomi x*y, jossa jos ajatellan olevan taustalla reaalilukujen tms. kunta (koska hedelmäkuntaa ei voi ainakaan ajatella enää olevan), on tehty pikemminkin kaksi yksikköä (tuntematon yksikkömäärä toisia tuntemattomia yksikköjä kuten mailin verran metrejä (missä näiden kahden suhtde on kuitenkin tunnettu vakio)) tai vähintään sanoissa esiintyy yksi muuttuja, jonka suhteen tullaan esim. derivoimaan, ja yksikkö joka on vakio.

        Lopeta se lysergihapon dietyyliamidin nuoleksiminen nyt!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eri yksiköiden yhteenlasku vastaa matematiikassa polynomien joukkoa. Pitkä polynomi muodostuu siitä, että yhteenlaskettavat x y eivät ole saman tuntemattoman JA saman asteen polynomi, joka tuottaisi oikealle puolelle aina termin, joka voidaan esittää ilman -merkkiä. Tämän merkin hävittäminen ei ole kuitenkaan mikään vaatimus sille, että x , y ja summa voisivat kuulua samaan joukkoon. Polynomeja voidaan aina yleistää ja laajentaa jolloin x^n -polynomien asemasta yhteenlasku tapahtuu joukossa, jonka jäsen on muotoa
        x^0 x^1 ... x^n y^0 y^1 ... y^n
        Jos tähän lisätään keskenään kerrotut termit xy.... ja joukko esim. reaalisia kertoimia tai mitä hyvänsä saataisiin ns. yleisin kahden tuntemattoman symbolin polynomien joukko ja sellainen muodostaa ryhmän laskun suhteen. Tässä joukossa on siis aina olemassa yhteenlaskun mahdollisuus mille tahansa valikoimalle alkioita. Tuntemattomat x ja y eivät vielä merkitse mitään eivätkä ne edusta välttämättä molemmat yhtä lukukuntaa kuten reaaliluvut. Kunta nimenomaan tarkoittaa, että on olemassa laskutoimituksia sen jäsenten välillä ja polynomien eteen ilmestyy kertoimia. Ilman kunnan määritelmää polynomi-joukon voi vielä muodostaa ja laajentaa tekemällä äärettömiä summia ja vain x 0 *y -termit täytyy pystyä ymmärtämään samalla tavalla kuin muut.

        Yksiköt juuri tarkoittavat määritelmältään sitä, että niillä on jokin arvo, joka kuluu kuntaan. Jos esim. pituus on kuin reaaliluku, myös metri tartoittaa jotain reaalilukua, jota kuitenkaan ei tarvitse tuntea, jotta fysiikka toimisi.

        Avausviestin omena päärynä ei vielä kerro, onko kyseessä yksikkö, tai olisiko edes voimassa polynomimainen
        omena omena = 2 * omena.
        Jos mitään 2:sta ei haluta määritellä, ollan etenemässä kohti jotain esitystä (ilman takeita) missä
        omena omena = päärynä * omena.

        "Omenan yksikkö on sentti" on puolestaan polynomi x*y, jossa jos ajatellan olevan taustalla reaalilukujen tms. kunta (koska hedelmäkuntaa ei voi ainakaan ajatella enää olevan), on tehty pikemminkin kaksi yksikköä (tuntematon yksikkömäärä toisia tuntemattomia yksikköjä kuten mailin verran metrejä (missä näiden kahden suhtde on kuitenkin tunnettu vakio)) tai vähintään sanoissa esiintyy yksi muuttuja, jonka suhteen tullaan esim. derivoimaan, ja yksikkö joka on vakio.

        Huh. Voi tyytyä syömään ne hedelmät ja ajatella positiivisesti että tässä on kyse osaamisesta (ehkä myös makunystyröistä) eikä minun tarvitse tietää pitääkö se paikkaansa. Totean vain kuinka kaikki kuulostaa järkevältä.


    • Anonyymi

      1 1 = omerynä, eli tulppa kysyjän prseeseen.

    • Anonyymi

      Muistan kun kaveri nuoleksi lappuja, niin se alkoi höpisemään ihan samanlaisia juttuja. Ei mitään logiikkaa, mutta luovuus on värikästä.

    • Anonyymi

      Etkö ole koskaan kuullut kappaleista (kpl)?

    • Anonyymi

      Myydään musti- ja mansikoita.

    • Anonyymi

      Eikö näitä triidejä voisi jotenkin saada merkattua silloin kun niihin on jo oikein vastattu?

      • Anonyymi

        Avaaja toteaa, että vielä yhtäkään oiekaa vastausta ei ole annettu. Mutta joissakin on erittäin hyvää yritystä. Se on myönnettävä.


    • Anonyymi

      En luullut, vaan tiesin. Jos näen numeron 1 ja sen jälkeen -merkin ja sen jälkeen taas numeron 1, on selvää, että hahmotan kyseessä olevan yhteenlaskun. Kun tietää kuinka paljon on 1 ja mikä symboli vastaa lukumäärässä seuraavaa, on täysin selvää, että 1 1=2.

      Omena päärynä ei ole 1 1. Se on omena päärynä. Siinä voidaan nähdä erilaisia lopputuloksia... kaksi hedelmää, omerynä, hedelmäsalaatti, kahden hedelmän yhdistelmä, kahden maun mehu...

      Pseudofilosofinen merkityskikkailu on tylsää.

    • Numero 2 oli alunperin oikeastaan vain 2 viivaa jotka piirrettiin horisontaalisesti ja numero 1 on tietenkin vain 1 viiva, joten tietenkin 2 viivaa on 2.

      Syy miksi 2 ei näytä kahdelta viivalta on vain koska kun ihmiset alkoi piirtämään 2 horisontaalista viivaa nopeasti, siitä usein tuli 2:n näköinen vahingoissa. Sama juttu 3:ssa, sekin oli alunperin vaan 3 viivaa horisontaalisesti.

    • Anonyymi

      Entä tämä? Kolme miestä majoittui hotellin ja jokisen huoneen hinta oli 10€, pikkolo auttoi miehet huoneisiin ja hetken kuluttua respa tuli katumapäälle, että oli ottanut miehiltä liikaa hintaa ja antoi pikkololle 5€ ja sanoi vie se takaisin miehille. Pikkolo ajatteli. että viisi € on vaikea jakaa kaikille tasan ja näppäränä tyyppinä pikkolo laittoi 2€ taskuunsa ja palautti jokaiselle 1€, kysymys kuuluu kuinka paljon hotellihuone maksoi?

      Tarkistus
      3x10=30€
      Hinnan palautus asiakkaille 3€ ja pikkolo 2€
      Tarkistetaan 10-1€=9€ 3x9€=27€ pikkolon 2€ =29€, mihin katosi 1€

      • Anonyymi

        Peruskoulutason matemaattisella logiikallani.... Yhtään euroa ei katoa. Harhautus on yhtälössä.

        Miehet maksavat kympin per nenä, eli 30e yhteensä, josta kassa palauttaa 5e, jolloin kassaan jää 25e. Vitosesta pikkolo pihistää 2e, jolloin jää 3e, jotka pikkolo antaa miehille.

        10-1=9e/hlö/huone.

        3x9=27e on se hämäävä osuus.

        Käytännössä tilanne on edelleen:

        30-5=25
        25 3 2=30


    • Anonyymi

      On se, kun asia esitetään niin kuin teit: "Luulitko että 1 1 = 2"

      • Anonyymi

        On se mitä?

        Nyt meni syvälliseksi; 'the thing' on se.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miehille kysymys

      Onko näin, että jos miestä kiinnostaa tarpeeksi niin hän kyllä ottaa vaikka riskin pakeista ja osoittaa sen kiinnostukse
      Tunteet
      141
      4467
    2. Miksi kaivattusi on

      erityinen? ❤️‍🔥
      Ikävä
      93
      2139
    3. Olen tosi outo....

      Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      15
      2071
    4. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

      https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      76
      1894
    5. Ylen uutiset Haapaveden yt:stä.

      Olipas kamalaa luettavaa kaupungin irtisanomisista. Työttömiä lisää 10 tai enempikin( Mieluskylän opettajat). Muuttavat
      Haapavesi
      142
      1542
    6. Haluaisin jo

      Myöntää nämä tunteet sinulle face to face. En uskalla vain nolata itseäni enää. Enkä pysty elämäänkin näiden kanssa jos
      Ikävä
      54
      1522
    7. VENÄJÄ muuttanut tänään ydinasetroktiinia

      Venäjän presidentti Vladimir Putin hyväksyi tiistaina päivitetyn ydinasedoktriinin, kertoo uutistoimisto Reuters. Sen mu
      Maailman menoa
      104
      1395
    8. Nainen olet valoni pimeässä

      valaiset tietäni tietämättäsi ❤️
      Ikävä
      75
      1316
    9. Oletko sä luovuttanut

      Mun suhteeni
      Ikävä
      101
      1297
    10. Hommaatko kinkkua jouluksi?

      Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      120
      1109
    Aihe