Voisitko ateistina seurustella

Anonyymi

Uskovaisen kanssa? Mitä hyvää/ huonoa tilanteessa olisi sinusta?

118

781

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Voisin, jos elämän arvot ovat suht samat. Jos molemmat ovat avoimia ja joustavia, voi jopa toimia. Pitää kuitenkin hyväksyä toinen yksilönä ja antaa tilaa, uskontoa ei saa välisten toiselle tuputtaa.

    • Anonyymi

      Ei oo järkee olla ateisti. Tuut huomaan sen viimeistään sillon kun sielus irrottautuu ruumiista.

    • Anonyymi

      Kuka uskoo mihinkin. Tuskin uskovaisuus normaalissa elämässä vaikuttaa niin paljoa että ei vois. Eri jos on himohihhuli, toitottaa uskontoo ympäriinsä.

    • Anonyymi

      Ei olisi ongelma itselleni, jos ei toisellekaan. Joissain asioissa saattaisi joutua joustamaan puolin ja toisin.

    • Anonyymi

      Olen seurustellut ja ei kiitos enää. Ei tuu mitään.

      Uskovaiset on takakireitä ja hallitsevia. He ovat jopa väkivaltaisia henkisesti uskonsa varjolla. Syrjii ja puuttuu kaikkeen mahdolliseen painaen alaspäin ja väittäen että olen paholaisen vallassa ja riivattu.

      Minusta suhde oli todella väkivaltainen ja väkivaltaa ja tuomitsemista harjoitti uskovainen. Hän halusi käännyttää, muuttaa ja rajottaa. Jatkuvasti näpit asioissani eikä voinu kunnioittaa mua ja mun "uskoani" olla uskomatta satukirjoihin hänen tavallaan.

      minua mm. haluttiin hallita pukeutumisen, musiikkimaun. meikkauksen, korujen käytön suhteen. lisäksi kun ystäväpiiriini kuului vähän erilaisia ihmisiä. Metallimusiikkia kuuntelevia hevareita. gootteja jne. niin uskovainen exäni paheksui ja halusi että katkon välini heihin kun he paholaisesta.

      Muistaakseni kuuntelin silloin Lady Gagaa ja hän paheksui sitä artistia ja sanoi että hän on paholaisen riivaama.

      Muutenkin näkemyksemme erosivat vahvasti. Hänestä kuukaudessa ensi tapaamisesta olis pitänyt solmia jo avioliitto. Minä taas olin että mitä vttua ? 4 viikkoa tunnettu kuka fucking vatipää menee naimisiin ventovieraan kanssa. Voit olla mikä vaan sekopää ja mä ongelmissa jos solmin avioliiton tuntematta yhtään sua. Kamaan! Ainakin 5 vuotta seurustelua ennen avioliittoja. Piste.

      Ja oli ihan persiistä koko 10 kk:n suhde yritelmä ja mä lopulta lähdin. Ateistia ei kiinnosta liihottaako joku näkymätön henki kertoon yöllä että olen riivattu kun en suostu avioliittoon 4 viikossa tapaamisesta. Mä lähden. Sano se näkymätön hyyppä mitä vaan.

      ja näin ei hommat kyllä etene

      • Anonyymi

        Kuulostaa siltä että tapailemasi "uskovainen" olikin mielenterveysongelmista kärsivä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa siltä että tapailemasi "uskovainen" olikin mielenterveysongelmista kärsivä.

        Voi olla et näin olikin. Mutta siinä oli mulle tarpeeks. Uusintaa en tollasesta halua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuulostaa siltä että tapailemasi "uskovainen" olikin mielenterveysongelmista kärsivä.

        Uskovaisilla on aina jonkintason ongelmia henkisellä puolella, ei ihminen muuten voisi uskoa lastensatujen kaltaisiin tarinoihin sataprosenttisesti.
        Järkevän ihmisen on vaikea ymmärtää ja arvostaa sellaista, saati sitten seurustella uskovaisen kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaisilla on aina jonkintason ongelmia henkisellä puolella, ei ihminen muuten voisi uskoa lastensatujen kaltaisiin tarinoihin sataprosenttisesti.
        Järkevän ihmisen on vaikea ymmärtää ja arvostaa sellaista, saati sitten seurustella uskovaisen kanssa.

        No en minäkään tollasen hullun kanssa olis! Kuullostaa että tää uskovainen on se paholaisen riivaama


      • Anonyymi

        Minulla on vähän samanlainen kuva uskovaisista. Että uskonnon varjolla ikävätkin asiat sallitaan. Nainen on miehen alapuolella ja muuta kakkaa. Mutta ei se varmaan kaikkia koske. Tottakai voisin olla uskovaisen kanssa, jos häntä rakastan. Tunteista kaikki riippuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on vähän samanlainen kuva uskovaisista. Että uskonnon varjolla ikävätkin asiat sallitaan. Nainen on miehen alapuolella ja muuta kakkaa. Mutta ei se varmaan kaikkia koske. Tottakai voisin olla uskovaisen kanssa, jos häntä rakastan. Tunteista kaikki riippuu.

        Uskovaiset jauhaa että tuo taivaan maan päälle ja heidän lähellä on armo ja autuus… mutta mä itkin jokainen päivä. Olin peloissani, itsetuntoni se ihminen repi kappaleiksi. Uskoni ihmisten hyvyyteen tuhosi. Hän toi helvetin maan päälle.

        En näe uskovaisia hyvinä ihmisinä.

        Kun syytin häntä niistä asioista, hän sanoi tylysti ettei tarvi anteeks pyydellä kun hän on jumalan valittu. Minä tässä se paholainen olen ja mun kuuluu anteeks antoa anella

        Se siis kyykytti ja alisti mua koko voimallaan.

        Sai tällä mut inhoon uskovaisia ja pitään niitä väkivaltaisina tunteettomina mielipuolina.

        Hänellä oli myös rikosrekisteri. Pahoinpitelytuomioita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskovaiset jauhaa että tuo taivaan maan päälle ja heidän lähellä on armo ja autuus… mutta mä itkin jokainen päivä. Olin peloissani, itsetuntoni se ihminen repi kappaleiksi. Uskoni ihmisten hyvyyteen tuhosi. Hän toi helvetin maan päälle.

        En näe uskovaisia hyvinä ihmisinä.

        Kun syytin häntä niistä asioista, hän sanoi tylysti ettei tarvi anteeks pyydellä kun hän on jumalan valittu. Minä tässä se paholainen olen ja mun kuuluu anteeks antoa anella

        Se siis kyykytti ja alisti mua koko voimallaan.

        Sai tällä mut inhoon uskovaisia ja pitään niitä väkivaltaisina tunteettomina mielipuolina.

        Hänellä oli myös rikosrekisteri. Pahoinpitelytuomioita

        Yhden tuntemasi uskovan perusteella leimaat heidät kaikki?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhden tuntemasi uskovan perusteella leimaat heidät kaikki?

        Joo, Jäi traumoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, Jäi traumoja.

        Tarvitsisit eheyttävän kokemuksen ja ymmärryksen uskovista jotka oikeasti elävät todeksi lähimmäisenrakkautta, toisaalta ymmärrän ettei traumatisoituneena uskalla välttämättä ryhtyä. Olen itse uskossa ja minulla on toisista uskovista ikäviä kokemuksia, traumojakin, välillä vaikea olla heidän seurassaan tai kuulua joukkoon, seurakuntahan on syntisten sairaala eli täysin syntiselle ihmisille jotka tunnustavat tarvitsevansa armoa eivätkä halua ylpeillä. Täytyy muistaa, että Jeesus itse oli vainottu uskonnollisten ihmisten taholta, he ristiinnaulitsivat hänet sen takia että hän ”kumosi kirjoituksien säännöt ja lait”.
        Se on ihmisestä kiinni kuka aiheuttaa traumoja ja kuka ei, vakaumuksista huolimatta. Itselleni Jeesus on juuri se henkilö joka on parantanut suurimman osan traumoista ja ongelmista eikä mitään päinvastaista.


    • Anonyymi

      Aloitus ei ole kenenkään vakavasti otettavan uskovaisen kirjoittama. Ero heidän ja ateistien välillä on liian suuri että moista tarvitsisi edes pohtia. Ateistien seurassa ajan viettäminen on pidemmän päälle kuluttavaa ja tylsistyttävää. On toki monia joiden kumppani on uskovainen. Raamattu sanoo että uskovainen puoliso tekee heidän lapsensa pyhiksi, muuten tilanne ei todellakaan ole hyvä, varsinkin jos toinen on paatunut ateisti kuka ei edes enää välitä mistään keskustella.

      • Anonyymi

        Jep. Hieman uskoa elämään niin villeimmätkin unelmat toteutuu!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Hieman uskoa elämään niin villeimmätkin unelmat toteutuu!

        Toinen talloo Jumalan Pojan jalkoihinsa joka päivä synneillään ja kapinoimisellaan toisen edessä ja on menossa iankaikkiseen tuleen. Toinen taas muuttuu juuri sen Jumalan Pojan kaltaiseksi päivittäin. Resepti "onnelliselle avioliitolle".


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen talloo Jumalan Pojan jalkoihinsa joka päivä synneillään ja kapinoimisellaan toisen edessä ja on menossa iankaikkiseen tuleen. Toinen taas muuttuu juuri sen Jumalan Pojan kaltaiseksi päivittäin. Resepti "onnelliselle avioliitolle".

        Maailmassa on monta uskontoo. Mikä niistä oikee?

        Kaikki uskoo omansa olevan oikea uskonto ja heidän olevansa Jumalan valittuja iankaikkiseen elämään ja muut uskonnot vääräoppisija.

        Mutta mitäs jos itse olette vääräoppisia ja jouduttekin helvetin plätsiin palvoessanne väärää Jumalaa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maailmassa on monta uskontoo. Mikä niistä oikee?

        Kaikki uskoo omansa olevan oikea uskonto ja heidän olevansa Jumalan valittuja iankaikkiseen elämään ja muut uskonnot vääräoppisija.

        Mutta mitäs jos itse olette vääräoppisia ja jouduttekin helvetin plätsiin palvoessanne väärää Jumalaa?

        Kristinusko on ainoa missä helvetille on peruste. Muissa uskoissa nojataan ihmisten oikeudentajuun. Mutta Kristinuskossa jokainen joka ei usko Jeesusta Jumalaksi ja käänny pois pahasta, ja saa häneltä syntejään anteeksi, joutuu kostona siihen piinaan mihin Jeesus joutui ristillä kaikkien ihmisten synneistä.
        Raamattu kuvaa helvettiä paikkana jossa niiden ihmisten piinaa katsotaan jotka eivät Jeesuksesta piittaa. Samalla tavalla kuin he katsoivat ristillä kärsivän Jumalan kärsimykseen, katsotaan myös heihin. Meidän kaikkien ihmisten pahoista ajatuksista ja teoista Jeesus uhrattiin, ja nyt Jumala tahtoo kaikkien tekevän parannuksen.

        Mutta Kristinusko myös toimii käytännössä. Raamattu lupaa että joka alkaa turvata Jeesukseen, muuttuu ihmisenä. Ja tämän voin itse omalla kohdallani vahvistaa. En tunne sitä ihmistä joka olin ennenkuin minussa syntyi usko Jeesukseen.


      • Anonyymi

        Siis, tarkotatko että uskovaisen ja ateistin suhde ei vois toimia syystä että ei oo puhuttavaa? Jotkutko keskustelee aamusta iltaan ja päivästä toiseen, vuoskymmeniä pelkästään uskontoon liittyvistä asioista? Epäilen. Ja väitän ettei sellanen suhde kestä kyllä pitkään. Vai montako vuotta keskusteltavaa raamatusta löytyy? Tietääkseni ei oo mikään jatkonumero eepos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on ainoa missä helvetille on peruste. Muissa uskoissa nojataan ihmisten oikeudentajuun. Mutta Kristinuskossa jokainen joka ei usko Jeesusta Jumalaksi ja käänny pois pahasta, ja saa häneltä syntejään anteeksi, joutuu kostona siihen piinaan mihin Jeesus joutui ristillä kaikkien ihmisten synneistä.
        Raamattu kuvaa helvettiä paikkana jossa niiden ihmisten piinaa katsotaan jotka eivät Jeesuksesta piittaa. Samalla tavalla kuin he katsoivat ristillä kärsivän Jumalan kärsimykseen, katsotaan myös heihin. Meidän kaikkien ihmisten pahoista ajatuksista ja teoista Jeesus uhrattiin, ja nyt Jumala tahtoo kaikkien tekevän parannuksen.

        Mutta Kristinusko myös toimii käytännössä. Raamattu lupaa että joka alkaa turvata Jeesukseen, muuttuu ihmisenä. Ja tämän voin itse omalla kohdallani vahvistaa. En tunne sitä ihmistä joka olin ennenkuin minussa syntyi usko Jeesukseen.

        Eikö kristinuskosta oo monta versioo

        Ev.lut
        Helluntailaisuus
        Lestadiolaisuus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö kristinuskosta oo monta versioo

        Ev.lut
        Helluntailaisuus
        Lestadiolaisuus

        Mikä noista oikea oppisuunta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä noista oikea oppisuunta?

        Itseasiassa kristinuskon eri haaroja ja tulkintatapoja on nämä kaikki

        Adventistit
        Anglikaanit
        Baptistit
        Helluntailaiset
        Katoliset (Katolinen kirkko Suomessa)
        Luterilaiset (Suomen evankelis-luterilainen kirkko)
        Metodistit
        Ortodoksit (Suomen ortodoksinen kirkko)
        Reformoidut
        Vapaakirkollisuus (Suomen Vapaakirkko)
        Rekisteröitymättömät uskonnolliset yhdyskunnat (mm. karismaattisuus ja uuskarismaattisuus)


        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kristinusko


      • Anonyymi

        Mikä kristinuskon eri haarasta on se oikeaoppinen?

        Minkä haaran uskovainen kristitty saa iankaikkisen elämän ja mitkä haarat on vääräoppisten ja niitä odottaa helvetin plätsi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kristinuskon eri haarasta on se oikeaoppinen?

        Minkä haaran uskovainen kristitty saa iankaikkisen elämän ja mitkä haarat on vääräoppisten ja niitä odottaa helvetin plätsi?

        Jokaisen haaran kristitty saa iankaikkisen elämän, sillä pelastusoppi on niissä sama. Yleensä uusi haara on syntynyt ihmisten välisten pienempien oppikiistojen tai opin eri painotusten takia. Lahkot ja muut kultit ovat sitten asia erikseen tietenkin.

        Jos asia kiinnostaa, niin mikset menisi papin puheille, heille maksetaan, siitä että kuuntelevat ja keskustelevat uskon asioita pohtivien kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokaisen haaran kristitty saa iankaikkisen elämän, sillä pelastusoppi on niissä sama. Yleensä uusi haara on syntynyt ihmisten välisten pienempien oppikiistojen tai opin eri painotusten takia. Lahkot ja muut kultit ovat sitten asia erikseen tietenkin.

        Jos asia kiinnostaa, niin mikset menisi papin puheille, heille maksetaan, siitä että kuuntelevat ja keskustelevat uskon asioita pohtivien kanssa.

        Minusta eri haarat tullitsee raamattua erilailla ja se on sitä vääräoppisuutta

        Esim. Luterilaiset ottaa lapsikasteen
        Helluntailaiset ei kasta lapsia, vaan kaste tapahtuu myöhemmin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toinen talloo Jumalan Pojan jalkoihinsa joka päivä synneillään ja kapinoimisellaan toisen edessä ja on menossa iankaikkiseen tuleen. Toinen taas muuttuu juuri sen Jumalan Pojan kaltaiseksi päivittäin. Resepti "onnelliselle avioliitolle".

        Resepti onnelliselle avioliitolle on aito rakkaus


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä kristinuskon eri haarasta on se oikeaoppinen?

        Minkä haaran uskovainen kristitty saa iankaikkisen elämän ja mitkä haarat on vääräoppisten ja niitä odottaa helvetin plätsi?

        Raamattu kieltää lahkot ja eriseurat. Siitä voit päätellä jotain. Mutta asia on hyvin yksinkertaista: vääräuskoista "uskovaista" ja sinua yhdistää se että kumpikin uskoo omiin tekoihinsa ja luottaa omaan ansioitumiseen kun taas pelastettu uskova luottaa Jeesuksen tekoihin. Tämä ei ole minkään lahkon oppi vaan niihin kaikkiin ujutetaan aina ihmisten omat teot mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Resepti onnelliselle avioliitolle on aito rakkaus

        Lestadiolaisuuson luterilaisuuden haara eli herätysliike eli kristinuskoo myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siis, tarkotatko että uskovaisen ja ateistin suhde ei vois toimia syystä että ei oo puhuttavaa? Jotkutko keskustelee aamusta iltaan ja päivästä toiseen, vuoskymmeniä pelkästään uskontoon liittyvistä asioista? Epäilen. Ja väitän ettei sellanen suhde kestä kyllä pitkään. Vai montako vuotta keskusteltavaa raamatusta löytyy? Tietääkseni ei oo mikään jatkonumero eepos.

        En. Vaan siksi että toinen tekee väkivaltaa Kristukselle jokaisella hengenvedollaan ja toinen elää elämäänsä tuolla samaiselle Jeesukselle enemmän tai vähemmän jokaisella hengenvedollaan. Jos sinulla olisi poika, ottaisitko puolisoksesi sellaisen henkilön joka pahoinpitelisi tätä päivittäin? Näin tekee uskova joka nai jonkun kuka ei rakasta Jeesusta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En. Vaan siksi että toinen tekee väkivaltaa Kristukselle jokaisella hengenvedollaan ja toinen elää elämäänsä tuolla samaiselle Jeesukselle enemmän tai vähemmän jokaisella hengenvedollaan. Jos sinulla olisi poika, ottaisitko puolisoksesi sellaisen henkilön joka pahoinpitelisi tätä päivittäin? Näin tekee uskova joka nai jonkun kuka ei rakasta Jeesusta.

        ...
        Ja perusteluna tälle on tietenkin Jeesuksen sanat:

        Matteus 25:45
        "Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle."

        Heidän syntejään ei ole anteeksiannettu. Ja Jeesus lukee ne tehdyiksi hänelle, koska hän on Jumalan Karitsa, sovitusuhri maailman synneistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta eri haarat tullitsee raamattua erilailla ja se on sitä vääräoppisuutta

        Esim. Luterilaiset ottaa lapsikasteen
        Helluntailaiset ei kasta lapsia, vaan kaste tapahtuu myöhemmin.

        Helluntailaisuudessa ongelmana taas ulkokultaisuus ja tekopyhyys, joka ei Suomessa enää nykypäivänä lyö läpi.


      • Anonyymi

        Minun ei tarvitse tuomita ketään. Tuomio on Jumalan sanoissa. Hän antoi itsensä lunnaiksi ristillä ihmiskunnan synneistä. Jos tämä ei ihmisille kelpaa, niin kuinka pahoja olemmekaan. Kukaan ei voi uhrata toisten edestä enempää kuin Jumala. Eikä hän anna kunniaansa toiselle vaan teki itsensä uhriksi, jonka verellä synnit pyyhitään pois, uhriksi jolla ei ole alkua eikä loppua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Ja perusteluna tälle on tietenkin Jeesuksen sanat:

        Matteus 25:45
        "Totisesti minä sanon teille: kaiken, minkä olette jättäneet tekemättä yhdelle näistä vähimmistä, sen te olette jättäneet tekemättä minulle."

        Heidän syntejään ei ole anteeksiannettu. Ja Jeesus lukee ne tehdyiksi hänelle, koska hän on Jumalan Karitsa, sovitusuhri maailman synneistä.

        Juupa juu. Ei onneks tarvi miettiä moista. Musta taas on väkivalta hieman toisenlaista. Mietitäänpä vaikka asiaa niin, että musta on surkuhupaisaa sellanenkin asia, kun etenkin uskonnon varjolla saadaan anteeks täysin mielipuolisia tekoja. Mitä nyt synneiksi raamatussakin sanotaan. Eli jos tällanen ylempään voimaan uskomaton ihminen tappaa toisen ihmisen, ni joutuu helvettiin. Mut mikäs ihmeen taikasauva sillä ylempään voimaam uskovalla sit on, sehän voi tehdä vaikka mitä ja taivaspaikka on taattu. Hiukan menee yli hilseen multa, et mikä sen eron tekee. Sama se on uskoo mihin tykkää, mut ihmisyys ei oo uskonnosta kiinni, saati inhimillisyys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minusta eri haarat tullitsee raamattua erilailla ja se on sitä vääräoppisuutta

        Esim. Luterilaiset ottaa lapsikasteen
        Helluntailaiset ei kasta lapsia, vaan kaste tapahtuu myöhemmin.

        Jos on kaksi kristittyä, jotka ovat molemmat uskossa, ei sillä ole väliä pelastuksen kannalta onko saanut lapsena vai aikuisena kasteen. Sillä ainoa synti, joka ihmisen loppujen lopuksi vie helvettiin, on ettei ota Jeesusta vastaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kaksi kristittyä, jotka ovat molemmat uskossa, ei sillä ole väliä pelastuksen kannalta onko saanut lapsena vai aikuisena kasteen. Sillä ainoa synti, joka ihmisen loppujen lopuksi vie helvettiin, on ettei ota Jeesusta vastaan.

        No milläs asemalla se vastaanotto tapahtuu? Kunnei oo jo käymilläni näkyny.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No milläs asemalla se vastaanotto tapahtuu? Kunnei oo jo käymilläni näkyny.

        No ei tuota kommenttia ollut ateistille osoitettu. Vaan tuolle kristitylle, joka varsin usein palstalla skriivaa köyhänlaista helluntaiteologiaansa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juupa juu. Ei onneks tarvi miettiä moista. Musta taas on väkivalta hieman toisenlaista. Mietitäänpä vaikka asiaa niin, että musta on surkuhupaisaa sellanenkin asia, kun etenkin uskonnon varjolla saadaan anteeks täysin mielipuolisia tekoja. Mitä nyt synneiksi raamatussakin sanotaan. Eli jos tällanen ylempään voimaan uskomaton ihminen tappaa toisen ihmisen, ni joutuu helvettiin. Mut mikäs ihmeen taikasauva sillä ylempään voimaam uskovalla sit on, sehän voi tehdä vaikka mitä ja taivaspaikka on taattu. Hiukan menee yli hilseen multa, et mikä sen eron tekee. Sama se on uskoo mihin tykkää, mut ihmisyys ei oo uskonnosta kiinni, saati inhimillisyys.

        Ero uskovan ja uskomattoman välillä on ilmeinen. Jo pelkästeen puhe on siivompaa uskovaisella, ajatuksista puhumattakaan. Usko Jeesukseen tekee pyhäksi ne ketkä todella uskovat.

        Mutta suurin ero on syntien anteeksisaaminen. Jumala tuomitsee ihmiset lopulta sydämen mukaan. Kun sydän on paha, niin pahat teot ovat sen seuraamusta. Mutta sinun käsityksesi pahasta ei kata esimerkiksi valehtelua samalla tavalla kuin minun. Sinusta on ok uskoa poliitikkojen valheita kunhan niillä tarkoitetaan hyvää. Minusta ei. Sinusta on ok uskoa valheita jos niillä ulkonaisesti saavutetaan jotain hyvää. Minusta ei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ero uskovan ja uskomattoman välillä on ilmeinen. Jo pelkästeen puhe on siivompaa uskovaisella, ajatuksista puhumattakaan. Usko Jeesukseen tekee pyhäksi ne ketkä todella uskovat.

        Mutta suurin ero on syntien anteeksisaaminen. Jumala tuomitsee ihmiset lopulta sydämen mukaan. Kun sydän on paha, niin pahat teot ovat sen seuraamusta. Mutta sinun käsityksesi pahasta ei kata esimerkiksi valehtelua samalla tavalla kuin minun. Sinusta on ok uskoa poliitikkojen valheita kunhan niillä tarkoitetaan hyvää. Minusta ei. Sinusta on ok uskoa valheita jos niillä ulkonaisesti saavutetaan jotain hyvää. Minusta ei.

        Just, sinäkö tiedät mikä musta on ok? Se, etten kökötä kirkossa pyhisin ei mun sydämestä pahaa tee. Siellä istuvien silmin ehkä, mutta muiden ei, ei etenkään niiden jotka sen sydämen on saanu tuntea. Mutta samapa tuo mulle on, eipä mua kiinnosta muiden mielipiteet, etenkään sellaset jotka ei perustu mihinkään. Elän elämääni näin ja mulle on sama jos joku kantaa herraansa reppuselässä ikänsä. Mullapa ei tuu turhaa painolastia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just, sinäkö tiedät mikä musta on ok? Se, etten kökötä kirkossa pyhisin ei mun sydämestä pahaa tee. Siellä istuvien silmin ehkä, mutta muiden ei, ei etenkään niiden jotka sen sydämen on saanu tuntea. Mutta samapa tuo mulle on, eipä mua kiinnosta muiden mielipiteet, etenkään sellaset jotka ei perustu mihinkään. Elän elämääni näin ja mulle on sama jos joku kantaa herraansa reppuselässä ikänsä. Mullapa ei tuu turhaa painolastia.

        Itsekäs ihminen elää omilla ehdoillaan ja tekee itsensä herrakseen. Toivon kaikkea hyvää sinulle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekäs ihminen elää omilla ehdoillaan ja tekee itsensä herrakseen. Toivon kaikkea hyvää sinulle.

        Näinpä. Kiitos ja samoin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsekäs ihminen elää omilla ehdoillaan ja tekee itsensä herrakseen. Toivon kaikkea hyvää sinulle.

        Sinähän siinä Jumalaa teet itsestäs!

        Ah palvokaaa tätä suurta ihmistä joka jumalaan uskovana väittää saavansa narsistiksi ja huoraksi haukkua muita ja pääsevänsä taivaaseen

        Ah tämä mahtipontinen itsekehu ja muiden kiusaaminen on hänestä hänen oikeus ja hän ei väärin tee koska jeesus kuoli ristille hänen tekojen tähden

        Haista lehmä paska


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kristinusko on ainoa missä helvetille on peruste. Muissa uskoissa nojataan ihmisten oikeudentajuun. Mutta Kristinuskossa jokainen joka ei usko Jeesusta Jumalaksi ja käänny pois pahasta, ja saa häneltä syntejään anteeksi, joutuu kostona siihen piinaan mihin Jeesus joutui ristillä kaikkien ihmisten synneistä.
        Raamattu kuvaa helvettiä paikkana jossa niiden ihmisten piinaa katsotaan jotka eivät Jeesuksesta piittaa. Samalla tavalla kuin he katsoivat ristillä kärsivän Jumalan kärsimykseen, katsotaan myös heihin. Meidän kaikkien ihmisten pahoista ajatuksista ja teoista Jeesus uhrattiin, ja nyt Jumala tahtoo kaikkien tekevän parannuksen.

        Mutta Kristinusko myös toimii käytännössä. Raamattu lupaa että joka alkaa turvata Jeesukseen, muuttuu ihmisenä. Ja tämän voin itse omalla kohdallani vahvistaa. En tunne sitä ihmistä joka olin ennenkuin minussa syntyi usko Jeesukseen.

        Ihmiskunnan historiassa on ollut miljoonia jumalia, jotka ovat olleet ainoita oikeita.

        Uskovaiset ovat hulluja nykypäivänä, kun tietoa löytyy, ei tarvitse enää kehittää selityksiä uskontojen avulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän siinä Jumalaa teet itsestäs!

        Ah palvokaaa tätä suurta ihmistä joka jumalaan uskovana väittää saavansa narsistiksi ja huoraksi haukkua muita ja pääsevänsä taivaaseen

        Ah tämä mahtipontinen itsekehu ja muiden kiusaaminen on hänestä hänen oikeus ja hän ei väärin tee koska jeesus kuoli ristille hänen tekojen tähden

        Haista lehmä paska

        Tätä just tarkotinkin aijemmassa kommentissani. Uskonnon varjolla saa tehdä mitä vaan. Valitsen ite toisenlaisen tien, ihan ilman mitään/minkään palvontaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos on kaksi kristittyä, jotka ovat molemmat uskossa, ei sillä ole väliä pelastuksen kannalta onko saanut lapsena vai aikuisena kasteen. Sillä ainoa synti, joka ihmisen loppujen lopuksi vie helvettiin, on ettei ota Jeesusta vastaan.

        Jeesusta ei oteta vastaan kasteella vaan uskomalla sovituksen sana. Tuo että vesikaste pelastaa on yksi isoimmista eksytyksistä ja sen ympärille onkin muodostunut sadoittain turhia lahkoja. Paavali on pakanain apostoli ja hänen kauttaan Jumala on puhunut miten pelastus tapahtuu tässä ajassa: armosta, uskon kautta. Sydämen uskolla pelastutaan ja suun tunnustuksella tullaan vanhurskaaksi. Ei kasteella. Israelille julistettiin parannuksen kastetta. Ensin Johannes, sitten apostolit. Ei pakanoille. Mutta Jumala ei parhaillaan pelasta Israelia vaan hajallaan asuvia juutalaisia ja pakanoita. Meille on julistettu armon evankeliumia eli ristin sovitustyötä ei valtakunnan evankeliumia eli sitä että Jeesus on Israelille luvattu kuningas ja vapahtaja kuka tulee hallitsemaan maata (Näissä on ero!) Pakanoille ei ole luvattu kuningaskuntaa maan päälle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihmiskunnan historiassa on ollut miljoonia jumalia, jotka ovat olleet ainoita oikeita.

        Uskovaiset ovat hulluja nykypäivänä, kun tietoa löytyy, ei tarvitse enää kehittää selityksiä uskontojen avulla.

        Jeesus vastaa tosin rukouksiin. Mutta eipä sillä sinulle ole väliä. Saat elää valheissa ja uskoa niihin miten tykkäät.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tätä just tarkotinkin aijemmassa kommentissani. Uskonnon varjolla saa tehdä mitä vaan. Valitsen ite toisenlaisen tien, ihan ilman mitään/minkään palvontaa.

        Jeesus sanoi hakkaavansa kappaleiksi ne uskovat jotka ovat tekopyhiä. Että kyllä meidän on ihan oikeasti oltava "parempia" kuin muut. Ei meistä tosin kukaan ole mitään omin voiminensa. Jeesus vain voi parantaa ihmisen pahuudesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän siinä Jumalaa teet itsestäs!

        Ah palvokaaa tätä suurta ihmistä joka jumalaan uskovana väittää saavansa narsistiksi ja huoraksi haukkua muita ja pääsevänsä taivaaseen

        Ah tämä mahtipontinen itsekehu ja muiden kiusaaminen on hänestä hänen oikeus ja hän ei väärin tee koska jeesus kuoli ristille hänen tekojen tähden

        Haista lehmä paska

        Toisen syyttäminen ilman todisteita on pahuutta. Mutta mitäpä sinä mistään oikeasti hyvästä mitään välittäisit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoi hakkaavansa kappaleiksi ne uskovat jotka ovat tekopyhiä. Että kyllä meidän on ihan oikeasti oltava "parempia" kuin muut. Ei meistä tosin kukaan ole mitään omin voiminensa. Jeesus vain voi parantaa ihmisen pahuudesta.

        Ei se täällä pyörivä ainakaan oo. Jatkuvasti täällä muita haukkuu rumasti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesusta ei oteta vastaan kasteella vaan uskomalla sovituksen sana. Tuo että vesikaste pelastaa on yksi isoimmista eksytyksistä ja sen ympärille onkin muodostunut sadoittain turhia lahkoja. Paavali on pakanain apostoli ja hänen kauttaan Jumala on puhunut miten pelastus tapahtuu tässä ajassa: armosta, uskon kautta. Sydämen uskolla pelastutaan ja suun tunnustuksella tullaan vanhurskaaksi. Ei kasteella. Israelille julistettiin parannuksen kastetta. Ensin Johannes, sitten apostolit. Ei pakanoille. Mutta Jumala ei parhaillaan pelasta Israelia vaan hajallaan asuvia juutalaisia ja pakanoita. Meille on julistettu armon evankeliumia eli ristin sovitustyötä ei valtakunnan evankeliumia eli sitä että Jeesus on Israelille luvattu kuningas ja vapahtaja kuka tulee hallitsemaan maata (Näissä on ero!) Pakanoille ei ole luvattu kuningaskuntaa maan päälle.

        "Jeesusta ei oteta vastaan kasteella vaan uskomalla sovituksen sana." Näinhän minä taisin kommentillani juurikin tarkoittaa, jos kasteella ei ole pelastuksen kannalta väliä, niin miksi mainita luterilaisen ja helluntailaisen kasteen ero?


      • Anonyymi

        Näitähän maailmassa piisaa, ihmisiä ku on kovia arvostelemaan ja määrittelemään miten muiden pitäis/sais elää. Unohtuu vaan monasti se tärkein juttu, et miten jokasella on oikeus lopulta päättää elämästään ihan ite. Turhautuuhan siinä varmasti jos mitään voi tehdä omassa elämässään, purkautuu sit moisena kiukkuna ympäristöön näemmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näitähän maailmassa piisaa, ihmisiä ku on kovia arvostelemaan ja määrittelemään miten muiden pitäis/sais elää. Unohtuu vaan monasti se tärkein juttu, et miten jokasella on oikeus lopulta päättää elämästään ihan ite. Turhautuuhan siinä varmasti jos mitään voi tehdä omassa elämässään, purkautuu sit moisena kiukkuna ympäristöön näemmä.

        Kiukku mitä näet on Jumalan viha joka näkyy Raamatun opetuksissa. Hän vihaa pahuutta ja itsekkyyttä. Mitä pahaa siinä on, että Jumala vihaa meissä kaikissa ihmisissä sitä mikä on pahaa? Kaiklea valhetta, julmuutta, itserakkautta jne. Se on vain oikein. Hän on hyvä Jumala. Ja jos ihminen ymmärtää syntisyytensä ja paheksuu sitä, niin hän myös alkaa toimia eri tavalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiukku mitä näet on Jumalan viha joka näkyy Raamatun opetuksissa. Hän vihaa pahuutta ja itsekkyyttä. Mitä pahaa siinä on, että Jumala vihaa meissä kaikissa ihmisissä sitä mikä on pahaa? Kaiklea valhetta, julmuutta, itserakkautta jne. Se on vain oikein. Hän on hyvä Jumala. Ja jos ihminen ymmärtää syntisyytensä ja paheksuu sitä, niin hän myös alkaa toimia eri tavalla.

        ...
        Jos tämä ei teille kelpaa, niin te olette niitä jotka pitävät itseään täydellisinä. Keillä ei muka ole mitään kaduttavaa ja pahaa sydämessään. Ja niin olette syylisiä siihen mistä toista tuomitsette.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus sanoi hakkaavansa kappaleiksi ne uskovat jotka ovat tekopyhiä. Että kyllä meidän on ihan oikeasti oltava "parempia" kuin muut. Ei meistä tosin kukaan ole mitään omin voiminensa. Jeesus vain voi parantaa ihmisen pahuudesta.

        Jaa mitä? Kelle se jeesus on puhunu? Tuskin sulle ainakaan, eikös se satukin sijotu jo melko kauas menneisyyteen, että tuskin siinä näpyttelisit enää kirjaimia eetteriin. Muutenkin on ihan suotta liittää pelottelua minkään aihealueen suojiin, pelolla ohjaaminen on vahingollista. Sitähän liika uskonnollisuus on, älä tee sitä, älä tee tätä tai joudut helvettiin. Millanen elämä se on? No, minäpä kerron, se on helvetti jo itsessään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa mitä? Kelle se jeesus on puhunu? Tuskin sulle ainakaan, eikös se satukin sijotu jo melko kauas menneisyyteen, että tuskin siinä näpyttelisit enää kirjaimia eetteriin. Muutenkin on ihan suotta liittää pelottelua minkään aihealueen suojiin, pelolla ohjaaminen on vahingollista. Sitähän liika uskonnollisuus on, älä tee sitä, älä tee tätä tai joudut helvettiin. Millanen elämä se on? No, minäpä kerron, se on helvetti jo itsessään.

        Ei usko Jeesukseen ole käskyjen noudattamista. Se on paljon ihmeellisempää. Tullakseen hyväksi ihmisen on opittava rakastamaan hyvää ja paheksumaan pahaa. Tieto hyvästä ja pahasta ei tee ihmisestä parempaa. Natsi-Saksassakin iso osa ihmisistä oli "kilttejä" kunnes ei enää ollut tekosyytä sille. Uskovilla on horjumaton syy olla aina laupiaita ja hyväntahtoisia. Maailman muutokset antavat epäuskoisille syyn pahuuteen koska heidän "hyvyytensä" on pelkkää ulkokultaisuutta joka katoaa olosuhteidenkin pakottamana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ...
        Jos tämä ei teille kelpaa, niin te olette niitä jotka pitävät itseään täydellisinä. Keillä ei muka ole mitään kaduttavaa ja pahaa sydämessään. Ja niin olette syylisiä siihen mistä toista tuomitsette.

        Tuntuu olevan vähä tällä jeesustyypillä vihanhallinnassa ongelmaa, liekö sitten opetuslapset imeny äidinmaidosta vaikutteita? Mä jätän tän ketjun nyt tähän. Turhapa on seinille puhua, huoneen muotokin vaikuttaa vahvasti pyöreeltä. Kiitti ja hei.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei usko Jeesukseen ole käskyjen noudattamista. Se on paljon ihmeellisempää. Tullakseen hyväksi ihmisen on opittava rakastamaan hyvää ja paheksumaan pahaa. Tieto hyvästä ja pahasta ei tee ihmisestä parempaa. Natsi-Saksassakin iso osa ihmisistä oli "kilttejä" kunnes ei enää ollut tekosyytä sille. Uskovilla on horjumaton syy olla aina laupiaita ja hyväntahtoisia. Maailman muutokset antavat epäuskoisille syyn pahuuteen koska heidän "hyvyytensä" on pelkkää ulkokultaisuutta joka katoaa olosuhteidenkin pakottamana.

        Uskovista suurinosa on vankilassa uskoon tulleita.

        Useilla henkirikos tehtynä joillain useampikin.

        Eikä uskoon tulo katkase rikoskierrettä.

        Ateistien kannattaa varoo menemästä suhteeseen uskovan kanssa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jeesus vastaa tosin rukouksiin. Mutta eipä sillä sinulle ole väliä. Saat elää valheissa ja uskoa niihin miten tykkäät.

        Uskovaisen aivot eivät kykene ymmärtämään, että eivät kaikki ihmiset tarvitse minkäälaisia satuja ja valheita.

        Uskovainen taas rakentaa niiden varaan elämänsä itsekkäistä syistä, uskovainen kuvittelee saavansa tuolla kaikella etuja, kuten ikuisen elämän ties mitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinähän siinä Jumalaa teet itsestäs!

        Ah palvokaaa tätä suurta ihmistä joka jumalaan uskovana väittää saavansa narsistiksi ja huoraksi haukkua muita ja pääsevänsä taivaaseen

        Ah tämä mahtipontinen itsekehu ja muiden kiusaaminen on hänestä hänen oikeus ja hän ei väärin tee koska jeesus kuoli ristille hänen tekojen tähden

        Haista lehmä paska

        Kenelle kuvittelet puhuvasi?/ Sivusta ja huomenta


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kenelle kuvittelet puhuvasi?/ Sivusta ja huomenta

        Piti mennä teksti tolle lypsäjälle. Hänkun näkee Mansikkeja, jokapuolella. Harhasuus on ikävää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itseasiassa kristinuskon eri haaroja ja tulkintatapoja on nämä kaikki

        Adventistit
        Anglikaanit
        Baptistit
        Helluntailaiset
        Katoliset (Katolinen kirkko Suomessa)
        Luterilaiset (Suomen evankelis-luterilainen kirkko)
        Metodistit
        Ortodoksit (Suomen ortodoksinen kirkko)
        Reformoidut
        Vapaakirkollisuus (Suomen Vapaakirkko)
        Rekisteröitymättömät uskonnolliset yhdyskunnat (mm. karismaattisuus ja uuskarismaattisuus)


        https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Kristinusko

        Unohdit viidesläiset


    • Anonyymi

      Ongelmat eivät näy suhteen alkumetreillä,mutta
      melkein mahdotonta on selviytyä ate pällin kanssa
      maaliin asti.

      • Anonyymi

        Mitä jos ateisti on oikeassa ja te palvotte vääriä Jumalia?

        Jos lopussa käykin niin että te menette helvetin plätsiin koska olette palvoneet vääriä Jumalia?

        Maailmassa on paljon uskontoja. Ehkä pahin teko onkin palvoo väärää jumalaa kuin se että ei palvo mitään?


    • Anonyymi

      Voisin.Hän taitaa ollakin

      • Anonyymi

        Ai siinä mainittiin tuo ateisti, en oo sellainen


    • Anonyymi

      Hyvää on se, että voi katsoa erilaista elämänkatsomusta läheltä. Huonoa se, jos tuomitaan toista.

    • Anonyymi

      Kuulkaas nyt, uskontojen perusta aika monessa uskonnossa on Ra, eli Aurinko. Siihen ne perustuvat. Konjuktiossa n 2000 vuotta sitten planeetat siirtyivät Kalan tähtikuvioon, mistä Kristinusko. Nyt päällä uusi konjunktio ja ns Vesimiehen aika mistä voi seurata hajaannusta ja ihmisen uusi aika kunnes Konjunktio uudelleen n vuonna 2080. Jeesus itse sanoi olevansa Jumalan poika, eli lienee Kuu sitten. Ja BTW se on sitten Kobolttia jos miettii Alkuainetaulukossa. Anteeksi että otin viiniä, ja Kiitos että keskustelette asiatasolla❤️

    • Anonyymi

      Jos soppa maistuis koko ajan, ja elämäntavat ois huonot, lentäs sellainen ateisti kumppani nopeesti mäkeen. Kuitenkin itselle on tärkeetä hyvät elämäntavat. Känniörvellystä en katsois päivääkään.

    • Anonyymi

      Ja ylipäätään kysymyksen asettelussa lähtökohta on asenteellinen ja epäkiinnostava. Enemmän uskovalla olisi sietämistä ateistin kanssa! Voisiko ateisti alentuvasti suvaita uskovaista hihhulia niih. Ei varmaan ei.

      • Anonyymi

        Kuinka moni uskova yrittää käännyttää ei uskovia?

        Entä toisinpäin?


        Niin…sitä minäkin. Ei uskovat antavat uskovaisten uskoa rauhassa tuputtamatta uskoaan olla uskomatta mutta mitäpä tekee uskova?

        Tuodaan raamattua, tuodaan lappua, kärrätään jumalanpalveluksiin, puhutaan ja käännytetään.
        Haukutaan kun ei uskota

        Ette te osaa olla nätisti

        Ateistin asenne: ”sä olet mikä
        Olet. Ja ei kuulu mulle se. mä olen mikä olen. Eikä
        Se kuulu sulle”


        Uskovaisen asenne taas:

        ”Minä olen Jumalan valittua kansaa. Sinä et. Sinun kuuluu olla, muuten en hyväksy. Sinä et saa olla sinä. Mikäli et ole se mikä minä haluan sinun olevan”


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuinka moni uskova yrittää käännyttää ei uskovia?

        Entä toisinpäin?


        Niin…sitä minäkin. Ei uskovat antavat uskovaisten uskoa rauhassa tuputtamatta uskoaan olla uskomatta mutta mitäpä tekee uskova?

        Tuodaan raamattua, tuodaan lappua, kärrätään jumalanpalveluksiin, puhutaan ja käännytetään.
        Haukutaan kun ei uskota

        Ette te osaa olla nätisti

        Ateistin asenne: ”sä olet mikä
        Olet. Ja ei kuulu mulle se. mä olen mikä olen. Eikä
        Se kuulu sulle”


        Uskovaisen asenne taas:

        ”Minä olen Jumalan valittua kansaa. Sinä et. Sinun kuuluu olla, muuten en hyväksy. Sinä et saa olla sinä. Mikäli et ole se mikä minä haluan sinun olevan”

        Et voisi enemmän väärässä olla, pienellä provoilla, sait purkaa turhautumistasi uskiksiin, mukavaa iltaa.


    • Anonyymi

      En voisi. Elämänarvot poikkeavat liiaksi. En arvostelisi, koska se tietysti on henkilökohtainen asia, mutta avo-/avioliitossa ei vain toimisi. Turhia riskejä on syytä välttää. Tämä koskee tietysti muitakin merkittäviä asioita, mm polittinen suuntautuminen.

    • Anonyymi

      Voisin. Ehkä molemmat saisi toiselta hyviä ajatuksia ja molempien maailmankuva avartuisi.

    • Anonyymi

      Voisin jos kyseessä ei olisi kiihkouskovainen, eli epäaito sellainen. Olen aina ollut itse agnostikko, tosin 2021 koin hengellisen heräämisen, mutta uskon Jumalaan eri tavalla kun perinteiset uskonnot. Jumala merkitsee minulle rakkautta ja sitä perinteiset uskontokunnat eivät aja asianaan.

      • Anonyymi

        Tämä on kauniisti sanottu. Itse miellän itseni ateistiksi juuri siksi, kun perinteiset uskonnot synnyttävät vain sotaa ja vihaa. Minkään takía ei ole tapettu niin paljon ihmisiä kuin uskontojen, muiden uskovaisten toimesta.. äänekkäimmät uskovaiset ovat vähän sekaisin..


      • Anonyymi

        Minun Jumalani on rakastava Jumala. Minä olen alkukristitty. Raamatusta on poistettu ainakin jälleensyntymisoppi ja musta Raamattu. Musta Raamattu opastaa itsehoitoon luonnon keinoin.


    • Anonyymi

      reilu 20v kokemusta liitosta, siihen asti pyyhkii suht hyvin kunnes kumppani keksii että pahin vikasi onkin juuri se ettet ole uskovainen. sillä ei ole mitään merkitystä oletko leiviskäsi hoitanut vai ei siinä vaiheessa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Nostaako uskonnollinen vakaumus riskiä syyllistyä rikokseen?

      Mieleen tulee ainakin kolme tilannetta, joissa uskonnollisuus voi lisätä riskiä syyllistyä rikokseen: (1) vakavissa psyykkisissä häiriöissä uskonnollissisältöiset harhaluulot ja aistiharhat saattavat lisätä väkivaltateon riskiä, (2) katolisten pappien ja eräiden muiden uskonnollisten ryhmien ja lahkojen piirissä on ilmennyt lasten seksuaalista hyväksikäyttöä, jossa vahvalla uskonnollisuudella ja siihen liittyvällä vääristyneellä seksuaalisuudella on oma roolinsa, ja (3) terroristisissa teoissa fanaattinen uskonnollisuus on ollut yhtenä keskeisenä elementtinä mukana.



      https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/uskonto-rikollisuus/

    • Anonyymi

      3. Yhdysvaltain Raamattuvyöhyke on yliedustettuna maan väkivaltarikostilastoissa. Voisiko korkea uskonnollisuus liittyä vaikuttavana tekijänä myös Suomeen? Ritva Santavuori kertoo kirjassaan Rouva Syyttäjä Suomen olevan väkivaltarikosten kärjessä läntisessä Euroopassa.


      Uskonnollisuus tai uskovaisuus ei suojaa rikollisuudelta. Uskonnollisuuteen liittyy usein jäykkää autoritaarisuutta, jossa olemassa olevia uskomuksia ei kyseenalaisteta. Siihen voi liittyä myös mustavalkoisia käsityksiä hyvästä/pahasta tai oikeasta/väärästä. Autoritaarisuuteen kasvatettu ihminen oppii usein sokeasti tottelemaan ulkoapäin annettuja ohjeita, sääntöjä ja käskyjä niitä kyseenalaistamatta. Tämä voi johtaa siihen, että oman ajattelun sijasta noudatetaan esimerkiksi uskonnollisia tekstejä sellaisenaan ja oikeutetaan omia tekoja niistä käsin. Omaa vastuuta ei tarvitse ottaa tai se voidaan ulkoistaa ”jumalalle”, jos uskotaan jonkin korkeamman voiman ohjaavan asioita.


      https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/uskonto-rikollisuus/

      • Anonyymi

        Esimerkiksi etelä-pohjanmaan häjyily loppui siihen että nuo syntiset tulivat uskoon. On se Jeesus vaan ihmeellinen. Ateisteille se on ongelma että joku ihminen parantaa tapansa. Onhan se kamalaa että joku tappaja ymmärtääkin olevansa saastainen ja inhottava ja katuu tekojaan, ja saa syntinsä anteeksi, ateistille kuka katsoo tähän elämään sokeana ja tyhmänä kuin se olisi ainoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Esimerkiksi etelä-pohjanmaan häjyily loppui siihen että nuo syntiset tulivat uskoon. On se Jeesus vaan ihmeellinen. Ateisteille se on ongelma että joku ihminen parantaa tapansa. Onhan se kamalaa että joku tappaja ymmärtääkin olevansa saastainen ja inhottava ja katuu tekojaan, ja saa syntinsä anteeksi, ateistille kuka katsoo tähän elämään sokeana ja tyhmänä kuin se olisi ainoa.

        Ateistiei ole sama kuin tyhmä mutta uskovat näkevåt että kun ei usko siihen ukkosen äänellä jyrisevään pensaita salamalla tuleen tuikkaavaan näkymättömään niin on täysin aivoton tollo ja ei osaa sillon ajatella mitään

        Enemmäm maailmassa empatiaa ja järkee on niillä joita ei haamut ohjaa.

        Teitä tappajia käskee se jumala tappaan muita.

        Eikös ne terroristit ja vaimon tappajat raamattuun pohjaa sen tekonsa?


    • Anonyymi

      4. Miksi uskovaiset turvautuvat niin herkästi väkivaltaan ongelmanratkaisukeinona?

      Kun ihminen turvautuu väkivaltaan, kyseessä on tavallisesti lapsuuden väkivaltainen ja autoritaarinen kasvatus, jonka seurauksena yksilö on traumatisoitunut ja sisäistänyt väkivallantekijän käyttäytymismalleja. Traumaattista väkivaltaa kokenut voi toistaa traumakokemustaan väkivallantekijänä yhä uudestaan. Tästä syystä olisikin tärkeää, että yksikään lapsi ei altistuisi perheväkivallalle eikä joutuisi väkivallan uhriksi kasvuympäristössään.


      https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/uskonto-rikollisuus/

    • Anonyymi

      5. Miksi uskonnollisuus on niin yleistä vankiloissa?

      Pitäisin uskonnollisuutta vankiloissa eräänlaisena psyykkisenä suojamekanismina, joka kehittyy elämänsä varrella vaikeasti traumatisoituneelle ihmiselle. Traumatisoitunut ihminen voi olla herkästi johdateltavissa ja siksikin olla altis uskonnollisille ajatusrakennelmille. Uskonnollisuus ja sen ympärille syntyvä toiminta voi myös tarjota vangille yhteisön, johon kuulua, jos elämässä ei ole lapsuudenperhettä, perhettä, ystäviä eikä muita yhteisöjä.


      https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/uskonto-rikollisuus/

    • Anonyymi

      7. Miksi uskonnollisen kääntymyksen läpi käyneet vangit palaavat yhä uudestaan ja uudestaan vankiloihin?

      Uskonto tai uskovaisuus ei muuta ihmisen persoonallisuutta eikä varhaisia ihmissuhdemalleja. Persoonallisuuden rakenteiden muuttamisen tarvittaisiin psykoterapeuttista työskentelyä. Myös sattumilla ja elämäntilanteilla on aina osuutta vankilaan joutumiseen. Uskonto ei takaa ihmiselle turvallista toimeentuloa, terveyttä, hyviä ihmissuhteita tai asuntoa, ja näiden puuttuminen voi ratkaisevasti vaikuttaa uusintarikollisuuden riskiin.


      https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/uskonto-rikollisuus/

    • Anonyymi

      9. Tekeekö tapaluterilainen arvomaailma väkivallasta hyväksyttävän ratkaisukeinon? Viitaten ”esim. Silmä silmästä, hammas hampaasta”.

      Raamattu lienee täynnä kostoon ja väkivaltaan liittyviä viittauksia. Uskonnollisissa häiriöissä raamatunlauseet otetaan usein sellaisinaan ja oikeutetaan niillä omia tekoja. Uskonnolliset tekstit ovat yleensä sen verran hämäriä ja monitulkintaisia, että ihminen voi käyttää niitä tukemaan omia tekemisiään melko mielivaltaisesti.

      10. Oletko omalla urallasi törmännyt tieteellisen tutkimustyösi myötä uskonnolliseen väkivaltaan?

      Olen tutkinut rikoksentekijöiden ja lastensuojelun asiakasperheiden lapsuuden väkivaltakokemuksia, ja valitettavasti siellä tuli esiin myös tapauksia, joissa uskonnollista väkivaltaa oli käytetty lapsen kasvatuksessa. Usein tämä oli lapsen pelottelua esimerkiksi synneillä ja helvetillä tai rukoilemaan ja uskonnollisiin tilaisuuksiin pakottamista. Toisin sanoen lasta lyötiin kuvaannollisesti Raamatulla päähän.


      https://vapaa-ajattelijat.fi/blog/uskonto-rikollisuus/

    • Anonyymi

      En usko että ajatusmaailmoiltaan noin erilaiset voisivat löytää yhteistä säveltä. Uskovaiset eivät valitse kumppaniaan lihallisten pyyteiden perusteella. Ateistille uskonnollisuus taas näyttäytyy älyllisesti luotaantyöntävänä ominaisuutena. Uskonnollisuus on jossain määrin geneettistä. Kertokoon joku jos tällaisen parin tietää.

      • Anonyymi

        Panetuksen takia ne just menee pika avioliittoon

        Haluu päästä hässiin mut kun ei seksiä ennen avioliittoo niin juostaan äkkiä naimisiin että päästään naimaan.

        Kullissa jo kihelmöi niiiiiin


      • Anonyymi

        Muistakaa uskovaiset tämä:

        ”Silloin herätyksen mielestään kokenut on Jumalan paras kaveri, hän katselee muita nenänvartta pitkin ja on sitä mieltä, että hänet pitäisi muita parempana ihmisenä päästää vankilasta, syntisten vartijoiden seasta. Sellaisia ihmisiä on muistutettava luterilaisesta kahden regimentin opista, jonka mukaan myös maallisen tahon rangaistukset pitää suorittaa, vaikka Jeesus antaakin anteeksi: jos varastat puhelimeni ja Jumala armahtaa, puhelin pitää silti palauttaa ja sakot maksaa.”


        https://www.apu.fi/artikkelit/hannu-lauerma-muuttaako-usko-rikollisen


    • Anonyymi

      No nykyään on kyllä tätä kaikenlaista yleishihhulismia, horoskooppeja, ennustajia sun muuta esoteerista, että mihin se tämä nyt sitten luetaan.

      Alkuperäis- ja pakanaperinteisiin pohjautuvia
      Lastikultit
      Druidismi
      Santeria
      Candomblé
      Native American Church
      Uussamanismi
      Umbanda
      Uuspakanuus
      Länsimaiseen esoteriaan ja New Age -perinteeseen pohjautuvia
      Länsimainen esoteerisuus
      New Age
      Ruusuristiläisyys
      Vapaamuurarit
      Spiritismi
      Teosofia
      Golden Dawn
      Thelema
      Antroposofia
      G. I. Gurdjieff
      Satanismi
      Moderniin länsimaiseen kulttuuriin pohjautuvia
      Urantia
      Ufouskonnot
      Skientologia
      Apokalyptiikka ja millenarismi
      Raëlilaisuus
      Heaven’s Gate
      lähde wiki, uususkonnollisuus

    • Anonyymi

      Ateisteja kuten uskovaisia on eri asteisia.
      Parisuhteessa tulisi hyväksyä molemmat sellaisina kuin ovat.

      Itse vaikka olen ateisti omaan kristillisen arvomaailman. Ne eivät ole toisiaan pois sulkevia.

      Onnistuuko suhde,- riippuu ihan persoonistanne ja keskustelukyvystänne sekä miten arvomaailmanne kohtaavat.

    • Anonyymi

      En voisi.

    • Anonyymi

      Hauska ajatus. Raamatussa on tästäkin selvät opetukset. Siellä varoitetaan toki, ettei jumalattomalla ja Jumalaan uskovalla voi olla mitään yhteistä. Tosin sillä tarkoitetaan myös pahaa ja petollista hyvän ja luotettavan rinnalla. Ateisti ei aina tietysti ole millään tavalla paha ihminen. Uskoviakin on pahoja tai ainakin väärin toimivia. Uskova voi pettää, puhua pahaa selän takan tms. Silloinhan ateisti, joka ei toimi näin voisi olla parempikin puoliso uskovalle.

      Toisaalta Raamatussa ei anneta lupaa esim. erota sen takia, että toinen puolisoista ei usko, jos hän muuten on kelvollinen. Uskovan pitää rukoilla puolisonsa puolesta ja olla hyvä puoliso myös tälle. Uskovan sanotaan pyhittävän myös ei uskovan puolisonsa. Näin siis Raamatussa opetetaan. Tsempit!

      • Anonyymi

        Huomasinkin, että aloituksessa puhuttiinkin vain seurustelusta. Menin siis kommentissa vähän edelle. Seurustelussahan vasta tutustutaan toiseen, joten jos muuten kunnollisia ihmisiä, niin ei kai siinä niin väliä onko uskova tai ei uskova. Siitähän voi sitten keskustella. Toki olisi hyvä jos kaikki olisivat aidosti uskovia. Mutta kaikki uskovatkaan eivät ole aidosti sitä, koska tekevät silti pahaa, pilkkaavat toisi, ovat kateellisia jne. Tosin eihän kukaan ihminen täydellinen ole. Armon varassa täällä kaikki ollaan. Sekin on hyvä muistaa.


    • En pidä itseäni minään kovana ateistina, mutta en niin kovin uskovaisenakaan. Olen hyvin avoin mieleltäni, joten en näe suurta ongelmaa sellaisessa suhteessa. Ainakin olisi mielenkiintoista keskustella, mitkä asiat siinä olisi hyviä/huonoja. Saattaisi siinä tulla eteen jotain rajoittavia asioita.

    • Anonyymi

      Kuka voi olla ateisti kun mistään ei ole varmuutta?

      Ei me (ihmiskunta) tiedetä vielä oliko ensin kana vai muna tai kumpi oli ensin ja mistä se ensimmäinen kana tai muna tuli ylipäätään. Tai miksi on mitään. Siis mitään.

      T. tieeteeseen luottava agnostikko

    • Ei tulis mitään. Kokeiltu on ja liian erilainen maailmankuva ihmisellä joka uskoo jumalaan ja ihmisellä joka ei edes kaipaa koko jumalaa.

    • Anonyymi

      Millai aten kanssa voi tulla toimeen,kun kateus,katkeruus,viha on päällimmäisiä luonteessa.
      Ate teeskentelee hyvistä,mutta toimii Jumalaa
      vastaan ja kaikille tiedoksi Jumala on rakkaus.Jumalan rakkaus on aitoa Raamatun mukaan.Pride on Aten rakkaus ja se on raamatun synti.

      • Anonyymi

        Ateisti tarkoittaa ainoastaan ettei usko Jumalan olemassa oloon.


        Jumalaan uskovat taas lukevat raamatusta et jos uskoo vaimon tehneen aviorikoksen niin sen voi kivittää kuoliaaksi


        Ja näin he sitten tekevät

        Uskovainen kurittaa, puukottaa kuristaa oman vaimonsa ja sanovat Jumala on syntini jo anteeksi antanut


      • Anonyymi

        Uskoville raamattu on opus joka ohjaa elämää:

        Siellä opetetaan vaimon pahoinpitely
        Vaimon tappo
        Muun pahointelijän tappo
        Kosto

        Siellä on paljon väkivallan oppeja joita tottakai nämä uskovat noudattavat

        Tuomiopäivän pasuunat saarnaa muille pahuudestaka itse tappaa vaimonsa typerien luulojen takia

        Murhaajat


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uskoville raamattu on opus joka ohjaa elämää:

        Siellä opetetaan vaimon pahoinpitely
        Vaimon tappo
        Muun pahointelijän tappo
        Kosto

        Siellä on paljon väkivallan oppeja joita tottakai nämä uskovat noudattavat

        Tuomiopäivän pasuunat saarnaa muille pahuudestaka itse tappaa vaimonsa typerien luulojen takia

        Murhaajat

        Käärme koittaa luikerrella,mutta sen teot on nähty.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käärme koittaa luikerrella,mutta sen teot on nähty.

        Mä luulen että käärme on uskovaisten kiero tapa lukee raamattua niin että saa oikeuden pahaan!

        Tulkitsette opusta oma lehmä ojassa. Itsekkäästi


    • Anonyymi

      Luurangot makaa haudas päällekkäin satoja vuosia ei ne mihinkää taivaasee oo lähteneet joku valehtelee oletteko apinat niin tyhymiä et uskotte höpö pappeihi
      Sitten kun lehmät lentää vois olla mahdollista EHKÄ.

      • Anonyymi

        Ihminen ei ole pelkkä luullinen kinkku!


    • Anonyymi

      Aten sydän on musta ja se kertoo Aten suhtautumisesta ystäviinsä.Mikäli loukkaat Atea
      vaikka tahtomattaankin esim.pahin mahdollinen loukkaus on raha,eli jos ate jää häviölle on hän valmis
      tekemään sinulle ansan,joka voi johtaa kuolemaan.
      Aten musta sydän käskee niin voimakkaasti kostaa
      ,että todellisuus katoaa ja voi tapahtua tahallisesta
      vahingonyrityksestä kuolema.

      • Anonyymi

        Tällä tavallako luulet pääseväs taivaaseen? 😂😂😂


    • Anonyymi

      Lehmät vie sut navettaan eikä mihkään taivaasee haa

    • Anonyymi

      Ate palvelija on musta enkeli ja se tulee hakemaan
      omansa,yleensä ennen aikojaan ja täysin odottamatta,kuin kiusallaan.

      • Anonyymi

        Siinä se uskovainen näyttää
        Miten osaa haukkua!

        Tuo ei ole
        Sellasen puhetta joka taivaaseen pääsee

        Katkera väkivaltanen saatana sinä olet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä se uskovainen näyttää
        Miten osaa haukkua!

        Tuo ei ole
        Sellasen puhetta joka taivaaseen pääsee

        Katkera väkivaltanen saatana sinä olet

        Voimme varmaankin olla samaa mieltä siinä että uskonasiat aiheuttaa paljon vihaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinä se uskovainen näyttää
        Miten osaa haukkua!

        Tuo ei ole
        Sellasen puhetta joka taivaaseen pääsee

        Katkera väkivaltanen saatana sinä olet

        En vääristele kirjoituksia,enkä yritä tehdä raamatun syntiä hyväksytyksi ja pyrin kertomaan
        eksyttäjän tekoja,että mahdollisimman moni pystyisi välttämään vääryyden profeetan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En vääristele kirjoituksia,enkä yritä tehdä raamatun syntiä hyväksytyksi ja pyrin kertomaan
        eksyttäjän tekoja,että mahdollisimman moni pystyisi välttämään vääryyden profeetan.

        Raamattutiede sanoo että nämä raamatun tekstit on kulkenu juoruina ihmisiltä
        Toiselle ensin.

        Eli ootko terve itse kun uskot juoruihin?


    • Anonyymi

      En suosittele. Uskis elää satumaassa.

    • Anonyymi

      Voisin, jos uskonto ei ole koko elämä, kuten ei ateismikaan.
      Arvomaailma voi silti olla yhteinen, jos tää ateisti on kuiten kasvanut kristittyjen länsimaisen kasvatuksen piirissä

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      No hihhulsson

    • Anonyymi

      En ole ateisti, vaikka en uskokaan. Ateismikin on tietynlaista uskoa.

      Vaan juu, kyllä mä uskovaisen kanssa voisin seurustella. Jos saan olla oma itseni, eikä muita näkemyksiä mulle tyrkytetä ja muutoinkin maailmankuvat osuvat yksiin, niin ei mitään ongelmaa.

    • Anonyymi

      Kysymys on muotoiltu väärin. Ateistihan on itsekin uskova, ateismiin uskova, siihen että ei mikään loi kaiken.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      300
      3315
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1798
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1335
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1293
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1193
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1113
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      994
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      926
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe