Onko feministien tekosia

Anonyymi

Aattelin kouluttautua uuteen ammattiin ja mietin että teknisten töiden opettaja vois olla kiva työ. Mutta koko oppiaine on poistettu tasa-arvoon vedoten. Siis nykyään on pelkkää käsityötä. Eli yhdistetty tekninen ja tekstiili. Ja erikoista, kun uuden oppiaineen koulutus painottuu tekstiilityöhön. Koulutuksessa opetetaan esim. hitsausta vain kaksi tuntia koko aikana. On selvä ettei noin vähällä pysty hitsausta opettamaan. Onhan se totta että oppiaineet olivat voimakkaasti sukupuoli jakautuneita. Mutta teknisen työn poistaminen on vaikuttanut voimakkaasti poikiin ja joillakin aine on ollut ainoa missä on koulussa menestynyt. Tekninen työ kasvattaa myös arvokasta osaamista suomen vientiteollisuudelle. Miksi ei voisi aidosti parantaa tasa-arvoa niin että kaikki voittavat, sen sijaan että otettaisiin toisilta jotain pois.

13

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nyt kaikki oppilaat saavat tutustua ja opetella sekä teknistä että tekstiilikäsityötä. Kaikki saavat siis monipuolisempaa opetusta.

      • Anonyymi

        Mutta saihan ennenkin. Kolmosella oli puoli vuotta kumpaakin ja sen jälkeen tehtiin valinta. Me tehtiin sellainen kauppakassi. Tekstiilityössä oli se etu, että pääsi käyttään jo koneita, mutta teknisessä työssä koneelliset työt alkoivat vasta yläasteella. Meidän ikäluokka oltiin vielä perinteisiä, mutta seuraavassa ikäluokassa oli jo pari tyttöä teknisissä töissä. Seiskalla oli jälleen molempia ja tehtiin kravatti. Kahdella viimeisellä nämä olivatkin valinnaisaineita. Pojat pääosin teknisissä töissä, mutta pari otti sen sijaan kotitalouden. Varmaan silloinkin olisi ollut tyttöjä tulossa teknisiin töihin, mutta opettaja oli sellanen vanha kansalaiskoulun ajoilta. Oishan siinä yhdistämisen mahdollisuuksia, tehtäis vaikka sohva, ensin puurunko ja sitten verhoiltas. tai mekanismituoli metallirunko ja verhoilu. Mutta kouluilla ei taitais tila riittää. Mä ostin auton jo 12 vuotiaana, että periaatteessa sen uudelleen verhoilu ois kiinnostanu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta saihan ennenkin. Kolmosella oli puoli vuotta kumpaakin ja sen jälkeen tehtiin valinta. Me tehtiin sellainen kauppakassi. Tekstiilityössä oli se etu, että pääsi käyttään jo koneita, mutta teknisessä työssä koneelliset työt alkoivat vasta yläasteella. Meidän ikäluokka oltiin vielä perinteisiä, mutta seuraavassa ikäluokassa oli jo pari tyttöä teknisissä töissä. Seiskalla oli jälleen molempia ja tehtiin kravatti. Kahdella viimeisellä nämä olivatkin valinnaisaineita. Pojat pääosin teknisissä töissä, mutta pari otti sen sijaan kotitalouden. Varmaan silloinkin olisi ollut tyttöjä tulossa teknisiin töihin, mutta opettaja oli sellanen vanha kansalaiskoulun ajoilta. Oishan siinä yhdistämisen mahdollisuuksia, tehtäis vaikka sohva, ensin puurunko ja sitten verhoiltas. tai mekanismituoli metallirunko ja verhoilu. Mutta kouluilla ei taitais tila riittää. Mä ostin auton jo 12 vuotiaana, että periaatteessa sen uudelleen verhoilu ois kiinnostanu.

        Ja niin nytkin kaikki saavat oppia kaikenlaista monipuolisesti.


    • Anonyymi

      Tekstiilitöissä ei ole minkäännäköisiä työnäkymiä Suomessa.

      • Anonyymi

        Tääkin ois just tasa arvo kysymys. Ja aiheellinen. Suomesta siirrettiin ompelutyötä ensin viroon. Olihan se edullisempaa, mutta heillä oli huonot eläkkeet ja sairausvakuutus olematon. Ei mitenkään tasa-arvoista. Tuotantoo on edelleen siirretty maihin joissa ei ole demokratiaa eikä kaikissa opeteta tyttöjä edes lukemaan. Feministeillä ois maailmassa hirveesti töitä ja aitoja ongelmia ratkottavana. Teknisen työn opetus pitäisi jättää ennalleen ja ohjata pienin liikkein haluttuun suuntaan, eikä tehdä tälläisiä rajuja toimenpiteitä.


      • On kuitenkin kiva osata ommella irronnut nappi itse sekä parsia vaikka sukka.

        Eihän perukoulussa eikä lukiossakaan ammattiin kouluteta, mutta olisi kiva jos lapsi oppisi esimerkiksi ompelemaan napit ja avaamaan viemärin rassilla.

        Teknisen alan opetuksen peruskoulussa pitäisikin olla niin perus-, että osattaisiin kansalaiselle kuuluvia käden taitoja: osataan vaihtaa tai resetoida sulake, tuulettaa oikein, säätää ilmastointilaitetta, täyttää ja käyttää pesukonetta, imuroimaan tehokkaasti sekä nopeasti ym. ym sellaista, mitä nykyvanhemmat eivät enää ehdi lapsilleen opettamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tääkin ois just tasa arvo kysymys. Ja aiheellinen. Suomesta siirrettiin ompelutyötä ensin viroon. Olihan se edullisempaa, mutta heillä oli huonot eläkkeet ja sairausvakuutus olematon. Ei mitenkään tasa-arvoista. Tuotantoo on edelleen siirretty maihin joissa ei ole demokratiaa eikä kaikissa opeteta tyttöjä edes lukemaan. Feministeillä ois maailmassa hirveesti töitä ja aitoja ongelmia ratkottavana. Teknisen työn opetus pitäisi jättää ennalleen ja ohjata pienin liikkein haluttuun suuntaan, eikä tehdä tälläisiä rajuja toimenpiteitä.

        Peruskoulussa ei kouluteta työntekijöitä tehtaisiin. Peruskoulun tarkoitus on ihan jokin muu. mietipä, mitä varten kouluja käydään...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Peruskoulussa ei kouluteta työntekijöitä tehtaisiin. Peruskoulun tarkoitus on ihan jokin muu. mietipä, mitä varten kouluja käydään...

        Ei koulutetakaan, mutta koulu antaa perusteet. Jo chygnaeuksen kansakoulussa oli liikunta ja kädentaidot ja niiden lisäksi vielä puutarhan hoitoa. Kädentaidon opetus on siksikin tärkeää että kehittyy käden ja silmän yhteistyö. Kädentaitojen osaaminen on ihan todistetustikin vähentynyt. En periaatteessa oo yhdistämistä vastaan, kunhan turvataan myös ns. kovien materiaalien osaaminen. Kunnathan saavat nykyään päättää antavatko valinnaisena tekniseen kohdistuvaa opetusta. Ja kaikki eivät anna.


    • Anonyymi

      Tämäkin on sitä tasa arvo ihmisten sekoilua.Ei tiedetä
      mistään mitään,mutta hutkitaan kun apinat tottelee.

      • Anonyymi

        Äikäntunnitkin olis tullu tarpeeseen....


    • Tekniset käsityöt sai minusta valita jo kolmannella? M en muista olleeni tekstiilikässässä kun max 4 kertaa. Loput vuodet oli tekniset käsityöt mulla. Sain 9 tokariin.

      Lemppari aineita oli puukässä, rakastin puuntuoksua.

      • Kait se on sitten kuntakohtainen. Sulla oli tosi hyvä numero. Mulla se vähän läsähti alkuinnon jälkeen kun oli kustannussyistä ainoastaan sahalautaa ja siitä piti höylätä sentti pois höylällä, joka oli mallia kansakoulu. Mutta sain parina viimeisenä vuonna vähän parannettua.


      • JeroP kirjoitti:

        Kait se on sitten kuntakohtainen. Sulla oli tosi hyvä numero. Mulla se vähän läsähti alkuinnon jälkeen kun oli kustannussyistä ainoastaan sahalautaa ja siitä piti höylätä sentti pois höylällä, joka oli mallia kansakoulu. Mutta sain parina viimeisenä vuonna vähän parannettua.

        Höh, aika tylsää jos pelkkä lautaa saitte sahailla. :(

        Mä tein seiskalla kaiutinlaatikot, oikein useamman tunnin ja oli hienot, vaikka itse kehunkin. Mutta joku perkele varasti ne sieltä puukässän varastosta. Kyllä ärsytti.

        Kukkapöytä ja pieni kirjahyllykkö sentään jäi kotiin tuotavaksi. Kynäteline pleksisellä kirjekotelolla, korurasia ja kynttilän jalkoja, hedelmävati, jakkara, kurki jne.

        Metallikässässä sorvattiin käsipainoon käsitanko ja hitsattiin metallikiekkoihin sitten maalattiin metallivärillä. Tehtiin tinauksia ovikelloihin, emalikoruja, ovikolkutin hevosenkegästä, hitsattiin ja maalattiin, kynttilänjalkoja kuparista naputtamalla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      28
      1718
    2. Syksyinen aamuketju suden

      Hyvää huomenta ja kaunista syyspäivää. 🌞🍁🍂☕
      Ikävä
      227
      1150
    3. Triatleetti osti Levin

      Mun Lappi on tosiasia.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      178
      768
    4. Koulu kielsi therianit - "tunneilla kontataan ja nau'utaan"

      Oululainen koulu on kieltänyt eläin- ja rooliasujen käytön koulussa. Hyvä homma, sillä koulussa keskitytään muihin asioi
      Maailman menoa
      100
      749
    5. Onhan se myönnettävä

      Että alkaa jo vähän puuduttamaan tämä. Aion silti ottaa tästä kaiken irti viimeisiä rippeitä myöden. Olenpa sitten suju
      Ikävä
      51
      740
    6. Astuin tuntemattomaan

      kun sinut tapasin, sieluni valo. Niin olen paljaaksi riisuttu kuin syksyiset puut.
      Ikävä
      50
      732
    7. Enemmistön diktatuuri Ähtärin valtuustossa

      Salo ja Nortunen, ette saa keikuttaa venettä. Olette mätiä omenoita, jotka pitää poimia pois Ähtärin kaupunginhallitukse
      Ähtäri
      21
      698
    8. Rakastan sinua niin paljon

      Kun ollaan tutustuttu lisää niin se rakkaus ei ole vähentynyt vaan muuttunut. Jännitys on vähentynyt ja tilalle on tullu
      Ikävä
      40
      690
    9. Mulla on ihan hirveä ikävä sua

      Ja sitten kun me taas nähdään, tai jos, niin mua vaan pelottaa että sinä inhoat sitä että mulla on tunteita sinuun.
      Ikävä
      47
      669
    10. Taisit vähän aliarivoida minua ihmisenä

      Et tajunnut että olenkin aika nokkela tyttö 🤭 Jutut ja ulkonäkö varmaan hämäs.
      Ikävä
      35
      666
    Aihe