Metabolinen oireyhtymä (HS, Finriski)

Metabolinen oireyhtymä todetaan, kun seuraavista viidestä kriteeristä täyttyy vähintään kolme:

1. Vyötärönympärys ylittää miehillä 100 tai naisilla 90 senttimetriä.
Tosin sairausriski kasvaa jo, kun miehen vyötärönympärys on yli 94 ja naisen yli 80 senttimetriä, huomauttaa Savolainen.
2. Veren triglyseridit ovat yli 1,7 millimoolia litrassa. Triglyseridit ovat Savolaisen sanoin ”se toinen rasva”, joka kolesterolien lisäksi on haitallista.
3. HDL-kolesteroli eli niin sanottu hyvä kolesteroli on miehillä alle 1,0 millimoolia litrassa ja naisilla alle 1,3 millimoolia litrassa.
4. Verenpaine on vähintään 130/85 mmHg.
5. Yön paaston jälkeen mitattu verensokeri on vähintään 5,6 millimoolia litrassa.

Kohdat 3, 4 ja 5 toteutuvat myös siinä tapauksessa, jos kolesteroliin, verenpaineeseen tai verensokeriin on määrätty lääkitys.

Siinä paremmat kriteerit terveysongelmiin kuin pelkkä paino ja BMI. Oma vyötärönympärys ylittää 80cm, mutta muut kohdat ei toteudu.

35

161

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mihin sä tällä aloituksella pyrit?

• Anonyymi

No jos on tuo, niin miten laihdutaan? Rahaa ei ole syödä oikein ja liikunta ei kiinnosta.

• Mulla täyttyy muut kohdat, paitsi 2. rasva-arvot on kunnossa, pientä heittoa on ollut mutta on pysyneet viitteissä eli ei ole ongelmaa tuossa, vielä.

Ja on diabeteshoitaja sanonutkin, että mulla on tää metabolinen oireyhtymä, sukurasite ja PCOS rasite.

• Korjaan kohdat 2 ja 3. Kolesterolit on mulla ok. Ja verensokeritkin nyt kun on lääkitys.

• PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

Korjaan kohdat 2 ja 3. Kolesterolit on mulla ok. Ja verensokeritkin nyt kun on lääkitys.

Verenpaineissa alapaine yrittää kohota, vaikka on lääkitystä lisätty. Kai se vaan kroppa tarvii paineensa toimiakseenkin.

• Anonyymi

Ko. diagnoosi tai kuvaus "oireyhtymästä" on tehty lääkemarkkinoita varten. Tavallinen ihminen menee lääkäriin aivan muun vaivan vuoksi, lääkäri asettaa MBO-diagnoosin ja suosittelee elämäntapamuutosta. Potilaassa herää huoli, aniharva onnistuu elämäntapamuutoksissa: säännöllinen, kuormittava/laihduttava liikunta, painon pudotus, pehmeät rasvat käyttöön, juusto pois, alkoholin ja tupakan käytön lopettaminen, terve unirytmi jne.
      Sitten puhutaan "päätetapahtumista", joita on valtimonkovetustaudin ja diabeteksen puhjettua, sydänkuolema, verisuonisairauskuolema, äkkikuolema, kuolema. Siinäpä vaiheessa ihminen aloittaa lääkityksen, ei vain yhtä lääkettä vaan kourallisen. Miksi? No koska MBO ja ennenaikaisen kuoleman pelko.

• Ei mua pelota yhtään kuoleminen, eikä voi koskaan puhua ennenaikaisesta, kun aika on kun aika on. Ei kukaan ole luvannut mitään tiettyä ikää mitä ennen ei voi vetää hokkeja suoriksi.

Tuo vaan kun todettu mulla jo nuorena, reilu 50 kiloisena, niin aina siitä vouhkataan vaikka olis laiha että se on lihavien oireyhtymä. Vitut ole, mutta ihminen lihoo herkästi kun tuollainen on kuin metabolinen oireyhtymä ja PCOS on yksi osa sen tekijöistä eli HORMOONIT.

Ei mua pelota yhtään kuoleminen, eikä voi koskaan puhua ennenaikaisesta, kun aika on kun aika on. Ei kukaan ole luvannut mitään tiettyä ikää mitä ennen ei voi vetää hokkeja suoriksi.

Tuo vaan kun todettu mulla jo nuorena, reilu 50 kiloisena, niin aina siitä vouhkataan vaikka olis laiha että se on lihavien oireyhtymä. Vitut ole, mutta ihminen lihoo herkästi kun tuollainen on kuin metabolinen oireyhtymä ja PCOS on yksi osa sen tekijöistä eli HORMOONIT.

"PCOS on hormonaalinen ja metabolinen oireyhtymä.
        TERVEYS
        Mikä ihmeen PCOS? Joka viides nainen kärsii tästä huonosti tunnetusta oireyhtymästä
        PCOS, eli munasarjojen monirakkulaoireyhtymä, on hormonaalinen ja metabolinen oireyhtymä, josta kärsii jopa 20 prosenttia naisista. Huonosti tunnettu oireyhtymä altistaa esimerkiksi diabetekselle ja voi vaikeuttaa raskaaksi tulemista.
        PCOS (polycystic ovary syndrome), eli munasarjojen monirakkulaoireyhtymä, ei ole sairaus, vaan nimensä mukaisesti oireyhtymä. Laukaisevia syitä ei tunneta, mutta taustalla saattavat vaikuttaa geneettiset tekijät.

Asiantuntijat pitävät oireyhtymää alidiagnosoituna, sillä se voi sekoittua esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoimintaan tai ylipainon aiheuttamiin oireisiin. Munasarjojen monirakkulaoireyhtymästä kärsiviä naisia uskotaan kuitenkin olevan noin viidesosa koko väestöstä.

Miten PCOS oireilee?
        Munasarjojen monirakkulaoireyhtymä aiheuttaa usein kuukautishäiriöitä tai kuukautisten poisjäämistä, mistä voi seurata lapsettomuutta. Se diagnosoidaankin usein silloin, kun nainen hakeutuu lapsettomuushoitoihin.

Karvoituksen liikakasvu ja akne ovat yleisiä oireita. Lisäksi oireyhtymä voi aiheuttaa psyykkistä stressiä, ja aineenvaihdunnan häiriöitä.

70–80 prosenttia oireyhtymästä kärsivistä on ylipainoisia. Tutkijat eivät tiedä, aiheuttaako PCOS painonnousua, vai toisinpäin.

Mitä riskejä PCOS:aan liittyy?
        PCOS:aan liittyy monia terveysriskejä, joista useimmat liittyvät aineenvaihduntaan ja raskausajan komplikaatioihin.

Oireyhtymästä kärsivällä naisella on useita metabolisia riskitekijöitä: lihavuus, insuliiniresistenssi, raskausdiabetes ja diabetes, metabolinen oireyhtymä, aivohalvaus, rasvamaksa ja uniapnea.

Raskausajan mahdollisia komplikaatioita ovat korkea verenpaine, raskausmyrkytys, ennenaikainen synnytys, pienipainoinen lapsi sekä synnytyskomplikaatiot.

Muita terveysriskejä ovat kohdun limakalvosyöpä, tuki- ja liikuntaelinvaivat, astma, migreeni, ahdistuneisuus, masennus, syömishäiriöt ja kehonkuvan häiriöt.

Lähde:https://kotiliesi.fi/terveys/mika-ihmeen-pcos-joka-viides-nainen-karsii-tasta-huonosti-tunnetusta-oireyhtymasta/

Myös korkeisiin androgeenipitoisuuksiin liittyy nopea painonnousu, ja androgeenien korkeat pitoisuudet liittyy PCOS:n.

Helppo yhtälö kun vähän miettii. 1 1

Ei mua pelota yhtään kuoleminen, eikä voi koskaan puhua ennenaikaisesta, kun aika on kun aika on. Ei kukaan ole luvannut mitään tiettyä ikää mitä ennen ei voi vetää hokkeja suoriksi.

Näihän se on. Se mitä geeniperimästä saamme ratkaisee enemmän kuin puhtaasti paino.

• Emberizi kirjoitti:

Näihän se on. Se mitä geeniperimästä saamme ratkaisee enemmän kuin puhtaasti paino.

Niin kyllä.

• Nuo arvot mitataan usein työnantajien terveystarkastuksessa ja usein myös työhöntulotatkasuksessa. Ja aika helposti myös jos verenpaine on koholla. Ihan perusdiagnostiikkaa.

• Älä läski selittele, opiskele niin ymmärrät eikä tartte enää selitellä, kun on fakta tietoa oletusten sijaan.

• Anonyymi
        Emberizi kirjoitti:

Vaan kun elämäntavat ratkaisevat kaikkein eniten. Geenit tunnistaaksemme voi vilkaista vanhempia ja sukulaisia. Jos heillä on metabolista oireyhtymää, niin se uhkaa myös itseä.

Normaali paino ei haittaa mitään. Jos ylipainoa on, sitä kannattaa hinata alas. Syödä tarpeeksi vähän ja ravitsevasti, nukkua hyvin. Käydä säännöllisesti terveystarkastuksessa.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaan kun elämäntavat ratkaisevat kaikkein eniten. Geenit tunnistaaksemme voi vilkaista vanhempia ja sukulaisia. Jos heillä on metabolista oireyhtymää, niin se uhkaa myös itseä.

Normaali paino ei haittaa mitään. Jos ylipainoa on, sitä kannattaa hinata alas. Syödä tarpeeksi vähän ja ravitsevasti, nukkua hyvin. Käydä säännöllisesti terveystarkastuksessa.

Eikä niinkään vähän vaan säännöllisesti, jolloin verensokerit ei heittele eikä ahmimis nälkä yllätä.

Eikä niinkään vähän vaan säännöllisesti, jolloin verensokerit ei heittele eikä ahmimis nälkä yllätä.

Ja jotka käyttää alkoholia, niin lopettaa sen kanssa lotraaminen.

Muutkin sairaudet, mitkä rasittaa jaksamista kuten krooniset kivut pitäisi saada jotenkin hallintaan, jotta jaksaa ylläpitää terveellisiä elämäntapoja säännöllisesti. Kipu ja masennus vaatii usein lääkitystä.

https://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mieli/masennuslaake-lievittaa-kipua

• Anonyymi
        PALSTANVALTAAJA kirjoitti:

Vaikka olisi laiha tai normaalipainoinen, niin siitä huolimatta VOI olla lihavuusgeeni ja metabolinen oireyhtymän uhka. Jos vanhemmiten painoa kertyy, niin metabolinen oireyhtymä ilmaantuu. Kun on sukuriski olemassa, niin sitä herkemmin tulee diabetes ja oireyhtymä JO vähäisemmästäkin ylipainosta.

Myös nuo hormoonit vaikuttavat. Esimerkiksi jos on oireyhtymää suvussa ja sairastuu raskauden ajan diabetekseen vain kun paino nousee rutkasti. Siis ilman suursyömistä paino nousee raskauden aikana, hormonaalisista syitä. Kun raskauden jälkeen paino laskee normaaliksi, yleensä myös diabetes/verenpaine poistuu.

Ihminen on oma kokonaisuutensa ja jokaisen pitäisi ajatella/tarkkailla omaa itseään painon, oireyhtymien ym. seurannassa. Mitä vanhemmaksi saa pidettyä painonsa kurisssa, harrastettua liikuntaa (ei laihduta kovinkaan, mutta on terveellistä), nukuttua säännöllisesti ja riittävästi, sitä kauemmaksi saa lykättyä diabeteksen puhkeamista.

• Anonyymi kirjoitti:

Vaikka olisi laiha tai normaalipainoinen, niin siitä huolimatta VOI olla lihavuusgeeni ja metabolinen oireyhtymän uhka. Jos vanhemmiten painoa kertyy, niin metabolinen oireyhtymä ilmaantuu. Kun on sukuriski olemassa, niin sitä herkemmin tulee diabetes ja oireyhtymä JO vähäisemmästäkin ylipainosta.

Myös nuo hormoonit vaikuttavat. Esimerkiksi jos on oireyhtymää suvussa ja sairastuu raskauden ajan diabetekseen vain kun paino nousee rutkasti. Siis ilman suursyömistä paino nousee raskauden aikana, hormonaalisista syitä. Kun raskauden jälkeen paino laskee normaaliksi, yleensä myös diabetes/verenpaine poistuu.

Ihminen on oma kokonaisuutensa ja jokaisen pitäisi ajatella/tarkkailla omaa itseään painon, oireyhtymien ym. seurannassa. Mitä vanhemmaksi saa pidettyä painonsa kurisssa, harrastettua liikuntaa (ei laihduta kovinkaan, mutta on terveellistä), nukuttua säännöllisesti ja riittävästi, sitä kauemmaksi saa lykättyä diabeteksen puhkeamista.

Niin. Itelläni on ollut ylipainoa n. 15 vuotta kaiken kaikkiaan. Ja tarkoitan nyt ihan pientäkin ylipainoa. Enemmän n. 12 vuotta.

Ja olen 46v.

Silti tuo sokerinsieto oli tasan samanl ainen jo amiksessa, kun nyt. Nyt sitä vaan päätettiin alkaa hoitaa diabeteksenä. Ihan yhden arvon perusteella, verikoe passtoarvo oli 7. 1 ja koska vuosia on joku arvo mittauksissa heitellyt, niin nyt se onkin diabetes. Ei enää heikentynyt sokerinsieto.

Verenpaineet on ollu koholla 20 vuotiaasta ja niitä on tarkkaiktu, kunnes n. 10 vuotta sitten päätettiin, että aletaan viimein lääkitä.

Hullua kun elopainoa on 30 kg eroa ja silti tasan sama arvot. Kun 30 kg kevyempänä.

Niin. Itelläni on ollut ylipainoa n. 15 vuotta kaiken kaikkiaan. Ja tarkoitan nyt ihan pientäkin ylipainoa. Enemmän n. 12 vuotta.

Ja olen 46v.

Silti tuo sokerinsieto oli tasan samanl ainen jo amiksessa, kun nyt. Nyt sitä vaan päätettiin alkaa hoitaa diabeteksenä. Ihan yhden arvon perusteella, verikoe passtoarvo oli 7. 1 ja koska vuosia on joku arvo mittauksissa heitellyt, niin nyt se onkin diabetes. Ei enää heikentynyt sokerinsieto.

Verenpaineet on ollu koholla 20 vuotiaasta ja niitä on tarkkaiktu, kunnes n. 10 vuotta sitten päätettiin, että aletaan viimein lääkitä.

Hullua kun elopainoa on 30 kg eroa ja silti tasan sama arvot. Kun 30 kg kevyempänä.

Mikä tässä ei nyt täsmää?

Mikä tässä ei nyt täsmää?

Miksi niitä ei hoidettu jo 26 vuotta sitten ja 30 kg kevyempänä, kun ne oli samat kun nytkin? Miks odotettiin, että vanhenen ja lihon 30 kg?

Sitten se sokerinsieto ja verenpaine onkin pahasta, muttei muka 26 vuotta nuorempana ja 30 kg kevyempänä.

Miksi niitä ei hoidettu jo 26 vuotta sitten ja 30 kg kevyempänä, kun ne oli samat kun nytkin? Miks odotettiin, että vanhenen ja lihon 30 kg?

Sitten se sokerinsieto ja verenpaine onkin pahasta, muttei muka 26 vuotta nuorempana ja 30 kg kevyempänä.

Ymmärtäisin jos mun sokeriarvot tai verenpaine olis jotenkin muuttunut ja pahentunut tämän 26 vuoden ja 30 kg aikana, mutta kun mikään ei ole muuttunut yhtään pahemmaksi.

On tarkkailtu tarpeeksi kauan oli vastaus, kun lääkäriltä kysyin samaa syytä. 26 vuotta piti tarkkailla. :D

• Anonyymi

Ja olen 46v.

Jos arvot ovat normaalipainossa nuorena koholla, niin satavarma on että pienikin ylipaino vanhempana laittaa oireyhtymän. Näin sukulaisillani, ystävillä, tuttavilla.

Ja tuo on se syy miksi itse olen hullunlailla tarkkaillut painoani parikymppisestä. Silloin oli havaittavissa kohonnutta verenpainetta ja kolesteroli oli korkealla. Lasten syntymä poisti verenpaineen; ilmeisesti stressi helpotti, vaikkakin moni pelotteli, ettei raskaus sitä ainakaan laske. Näin kuitenkin kävin.

Kolesterolin sain matalaksi kasvisruokavaliolla, vähentämällä maitotuotteita. Hienosäätöä ja pilkun viilaamista sekin kohdallani.

Vaikka kyttään edelleen painoani kuin mikäkin, niin sen pitäminen vanhempana samassa kuin tähän asti on kovin haasteellista.

Itse olen huolissani vanhimmasta aikuisesta lapsesta, jonka paino heittelee paljon. Välillä (kamalalla työllä ja kurilla) normaali, välillä 15 kg ylipainoa. Paastosokeri oli nyt viimeksi juuri ja juuri alle hyväksytyn rajan. Raukka ei meinaa ymmärtää, että diabetes se siellä jo uhkaa, ellei ala samaa kuin minä: rajoittamaan rankasti syömistään. Lisäämällä rankasti liikuntaa. Nukkumalla rankasti hyvin - ja pisteenä iin päälle; olemaan stressaamatta.

Tosin sukulaiseni pääsi diabeteksesta 75-vuotiaana eroon sairastumalla syöpään.. sen myötä laihtui ja laihdutti. Päätti, että paino pysyy alhaalla.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Jos arvot ovat normaalipainossa nuorena koholla, niin satavarma on että pienikin ylipaino vanhempana laittaa oireyhtymän. Näin sukulaisillani, ystävillä, tuttavilla.

Ja tuo on se syy miksi itse olen hullunlailla tarkkaillut painoani parikymppisestä. Silloin oli havaittavissa kohonnutta verenpainetta ja kolesteroli oli korkealla. Lasten syntymä poisti verenpaineen; ilmeisesti stressi helpotti, vaikkakin moni pelotteli, ettei raskaus sitä ainakaan laske. Näin kuitenkin kävin.

Kolesterolin sain matalaksi kasvisruokavaliolla, vähentämällä maitotuotteita. Hienosäätöä ja pilkun viilaamista sekin kohdallani.

Vaikka kyttään edelleen painoani kuin mikäkin, niin sen pitäminen vanhempana samassa kuin tähän asti on kovin haasteellista.

Itse olen huolissani vanhimmasta aikuisesta lapsesta, jonka paino heittelee paljon. Välillä (kamalalla työllä ja kurilla) normaali, välillä 15 kg ylipainoa. Paastosokeri oli nyt viimeksi juuri ja juuri alle hyväksytyn rajan. Raukka ei meinaa ymmärtää, että diabetes se siellä jo uhkaa, ellei ala samaa kuin minä: rajoittamaan rankasti syömistään. Lisäämällä rankasti liikuntaa. Nukkumalla rankasti hyvin - ja pisteenä iin päälle; olemaan stressaamatta.

Tosin sukulaiseni pääsi diabeteksesta 75-vuotiaana eroon sairastumalla syöpään.. sen myötä laihtui ja laihdutti. Päätti, että paino pysyy alhaalla.

- Sheena

Juu, toki aivan kuten sepelvaltimotautikin voi puhjeta jos siihen on edellytykset olemassa.

Itse olen pärjännyt ruokavaliolla läpi radin x2. Ja nytkin pärjäisin, vaan kun ei vaan on diabetes yhden koholla olleen arvon vuoksi, silti sorminäytteet ja verikokeet on normaali viitteissä. Ja hyviä. 7.0 on ok, mutta 7.1 on jo diabetes. Hölmöä.

Kenenkään kroppa ei toimi kuin robotti tasalaatuisesti läpi vuosien, kuukausien, viikkojen ja pöivien. Moni asia vaikuttaa tuloksiinkin.

Ymmärrän. Tyttäresi on varmaan saanut opastusta?

• Anonyymi

Juu, toki aivan kuten sepelvaltimotautikin voi puhjeta jos siihen on edellytykset olemassa.

Itse olen pärjännyt ruokavaliolla läpi radin x2. Ja nytkin pärjäisin, vaan kun ei vaan on diabetes yhden koholla olleen arvon vuoksi, silti sorminäytteet ja verikokeet on normaali viitteissä. Ja hyviä. 7.0 on ok, mutta 7.1 on jo diabetes. Hölmöä.

Kenenkään kroppa ei toimi kuin robotti tasalaatuisesti läpi vuosien, kuukausien, viikkojen ja pöivien. Moni asia vaikuttaa tuloksiinkin.

Ymmärrän. Tyttäresi on varmaan saanut opastusta?

Hmm, mielestäni tuo 7.0 ei ole ok 🧐 vaan selvästi jo diabetes.

Ystävämme Duodecim kirjoittaa:

"Jos paastoarvo on 6.1–6.9 mmol/l, käytetään nimitystä "suurentunut paastosokeriarvo", joka on esivaihe tyypin 2 eli aikuistyypin diabetekselle. Tämä merkitsee yleensä sitä, että varsinainen diabetes voi puhjeta lähivuosina, ellei tee elämäntapoihin muutoksia."

Tyttärellä oli paastosokeri muistaakseni 5.6 ja voivottelin sitä. Luonnollisesti hän ei ole lähellekään yhtä vanha kuin minä eikä ylipainoakaan ole paljon ja sekin vähä ollut vain vuosi pari. Siihen nähden diabeteksen esiaste vaanii hyvinkin lähellä, ellei laihdu ja pysy normaalipainossa. Hänellä on jotain muutakin ja käy tutkimuksissa. Jotain vikaa unessa; vaikka nukkuu 7-8 h niin tuntee itsensä väsyneeksi. Toisaalta kun verensokeri on koholla, se väsyttää. Hyvä kuitenkin kun tutkitaan.

Olen diabeteskuiskaaja.. olisinko sanonut jo ainakin kahdeksalle ystävälle/kaverille/tutulle "sinulla voi olla hyvinkin diabetes, kannattaa hakeutua tutkimuksiin" Yksi miespuolinen esteli ja vetkutteli "eiii ole.. katsotaan nyt". Sitten kun viimein meni, hänen paastosokerinsa oli 13. Ei riittänyt lääkkeet, sai heti insuliinin.

Naapuri oli aikoinaan pienen lapsensa kanssa kaupassa.. lapsi rattaissa huusi kuin henkensä hädässä "maitoo maitoo maitoo" - lapsen kädet tärisivät kassalla kun äiti antoi pienen maitopurkin käteen. Huuto loppui kuin seinään, mutta lapsi oli aivan poikki ja hikinen ja huonovointinen. Sanoin äidille, että voisi olla kyse 1 tyypin diabeteksesta. kannattaa viedä muksu tutkimuksiin. Myöhemmin kuulin, että diabeteksesta oli kyse.

- Sheena

• Anonyymi kirjoitti:

Hmm, mielestäni tuo 7.0 ei ole ok 🧐 vaan selvästi jo diabetes.

Ystävämme Duodecim kirjoittaa:

"Jos paastoarvo on 6.1–6.9 mmol/l, käytetään nimitystä "suurentunut paastosokeriarvo", joka on esivaihe tyypin 2 eli aikuistyypin diabetekselle. Tämä merkitsee yleensä sitä, että varsinainen diabetes voi puhjeta lähivuosina, ellei tee elämäntapoihin muutoksia."

Tyttärellä oli paastosokeri muistaakseni 5.6 ja voivottelin sitä. Luonnollisesti hän ei ole lähellekään yhtä vanha kuin minä eikä ylipainoakaan ole paljon ja sekin vähä ollut vain vuosi pari. Siihen nähden diabeteksen esiaste vaanii hyvinkin lähellä, ellei laihdu ja pysy normaalipainossa. Hänellä on jotain muutakin ja käy tutkimuksissa. Jotain vikaa unessa; vaikka nukkuu 7-8 h niin tuntee itsensä väsyneeksi. Toisaalta kun verensokeri on koholla, se väsyttää. Hyvä kuitenkin kun tutkitaan.

Olen diabeteskuiskaaja.. olisinko sanonut jo ainakin kahdeksalle ystävälle/kaverille/tutulle "sinulla voi olla hyvinkin diabetes, kannattaa hakeutua tutkimuksiin" Yksi miespuolinen esteli ja vetkutteli "eiii ole.. katsotaan nyt". Sitten kun viimein meni, hänen paastosokerinsa oli 13. Ei riittänyt lääkkeet, sai heti insuliinin.

Naapuri oli aikoinaan pienen lapsensa kanssa kaupassa.. lapsi rattaissa huusi kuin henkensä hädässä "maitoo maitoo maitoo" - lapsen kädet tärisivät kassalla kun äiti antoi pienen maitopurkin käteen. Huuto loppui kuin seinään, mutta lapsi oli aivan poikki ja hikinen ja huonovointinen. Sanoin äidille, että voisi olla kyse 1 tyypin diabeteksesta. kannattaa viedä muksu tutkimuksiin. Myöhemmin kuulin, että diabeteksesta oli kyse.

- Sheena

Mulla on aamulla herätessä usein 4.8-5.9 paastosokeri ja ruokailun jälkeen 2h 6.5-6.7 joskus vähemmänkin.

Juu. Kai ennaltaehkäisy on hyvä.

Ei ole ikinä ollut 11 mmol/l enempää sokerit mulla. Missään mittauksessa siis. Verikokeessakaan.

Mulla on aamulla herätessä usein 4.8-5.9 paastosokeri ja ruokailun jälkeen 2h 6.5-6.7 joskus vähemmänkin.

Juu. Kai ennaltaehkäisy on hyvä.

Ei ole ikinä ollut 11 mmol/l enempää sokerit mulla. Missään mittauksessa siis. Verikokeessakaan.

Lääkäri sanoi, että 7.0 hän vielä hyväksyisi, muttei 7.1 paastosokeriksi verikokeessa.

• Anonyymi

Perhana kun ei pysty kaikkea näin yhtäkkiä mittaamaan, mutta verenpaine näytti olevan 108/78 ja vyötärö 80 cm.

Noista rasva-arvoista on se muistikuva, että kokonaiskolesteroli on ollut neljän luokkaa, josta hyvän osuus yli kolmannes ja terveyssisaret on aina arvoja kehuneet.

Paastosokerista muistikuva vitosen luokkaa.

Mutta siitä tietää että on hyvässä kunnossa, kun tällaisia arvoja ei edes muista, kun niitä ei ole tarvinnut enemmälti mittautella. Toinen hyvä merkki meillä miehillä on se, että aamuvirtsaus on vaikeaa . Täytyy ottaa etukeno ja nojata pöntön takana olevaan seinään, jotta letkun saa kammettua oikeaan suuntaan :)

Tiedättekö miten tällaisessa kunnossa pysyy vuosikymmenestä toiseen?
      Vinkkinä, että en käy salilla :)

-keinovaginamies-

• Juksaamalla. :D

• Anonyymi

Juksaamalla. :D

Hyvä huumori on varmasti osatekijä, kuten myös stressin välttelytaito :)

-keinovaginamies-

• Anonyymi

Juksaamalla. :D

Moni on hyvä juksaaja.

• Anonyymi kirjoitti:

Hyvä huumori on varmasti osatekijä, kuten myös stressin välttelytaito :)

-keinovaginamies-

Luulen kanssa. :)

• Anonyymi kirjoitti:

Moni on hyvä juksaaja.

Söin kaikki, ai että oli hyvää ruokaa. Ja Musti syö lautasta tyhjäksi pöydänalla.

• Anonyymi

Huom! Ollaan Sinkut-palstalla. Aihe kuuluu Terveys-puolelle.

• Anonyymi

Niin että sinkkujen terveydestä ei saa puhua? Onko se joku tabu?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin että sinkkujen terveydestä ei saa puhua? Onko se joku tabu?

Pyydämme siirtämään keskustelun terveys-puolelle.
        Kiitos.

• Anonyymi

Aivan. Se vain, ettei noista 1-5 voi kovin ITSE vaikuttaa kuin kohtaan 1 - ja siihen painoon.

Painon noustessa, vyötärönympäryskin nousee. Kun ne kohoavat, tulee metabolinen oireyhtymä. Tai no kaikille ei välttämättä vuosiin oireyhtymää, muttei "pelkkä" verenpainetautikaan kiva ole.

- Sheena

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      136
      3512
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      39
      2763
    3. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      40
      2566
    4. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2535
    5. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      123
      2508
    6. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      116
      1885
    7. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      318
      1575
    8. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      174
      1498
    9. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      315
      1398
    10. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      66
      1258
    Aihe