Raskaus ja body dysmorphia

Anonyymi

Onko täällä ketään, joka olisi raskauden ja synnytyksen jälkeen saanut hirveästi raskausarpia, löysää nahkaa vatsaan ja menneet rinnat jollain tavalla "pilalle", mutta joka olisi onnistunut jotenkin korjaamaan tilanteen ja saanut taas vartalonsa kuntoon? Mitä se vaati, miten onnistuit?

Tiedän että kysymys kuulostaa pinnalliselta, enkä tarkoita kysymykselläni mitään pahaa kenellekään. Kaikki vartalot ovat kauniita ja arvokkaita juuri sellaisena kuin ovat.
Oma ongelmani vain on lapsuudesta asti mukana kulkenut, jonkin asteinen body dysmorphia, olen kärsinyt syömishäiriöt, vihannut itseäni ja vertaillut aina itseäni muihin. Minulla on teinistä saakka ollut taipumus saada helposti raskausarpia, siitä huolimatta etten ole koskaan ollut muutamaa kiloa enempää ylipainon puolella, ja olen vihannut itseäni niiden takia niin että olen kulkenut helteissäkin kaiken peittävissä vaatteissa ettei kukaan näkisi. Tiedän siis varmaksi että raskaus aiheuttaisi niitä minulle vain lisää ja vielä tällä hetkellä vatsani ja käsivarret ovat ainoa alue missä niitä arpia ei ole.

En pystynyt nuorempana mitenkään päin edes parisuhteisiin koska häpesin kaikkea kehossani niin paljon etten olisi voinut näyttäytyä alasti kenenkään edessä.
Lapsista olen kuitenkin aina haaveillut, oma perhe on ollut suurin unelmani. Tällä hetkellä ikää jo melkein 35, ja alkaa olemaan viimeiset hetket käsillä perustaa perhettä. Olen viimeiset 5 vuotta onnistunut rakentamaan omaa kehonkuvaani ja olen viimein sinut itseni kanssa. Ainut este tällä hetkellä lasten hankkimisessa on se järjetön pelko että kehoni menee pilalle, eikä mieleni kestäisi sitä. Olen yrittänyt vakuuttaa itselleni että se lapsi olisi kaiken arvoinen, eikä millään muulla ole enää sen jälkeen väliä. Mutta sitten katselen vierestä ystäviä jotka valittaa kun vartalo meni pilalle, ei voi käyttää enää bikineitä jne. Ja tajuan että ei se lapsi ole joku maaginen hahmo joka poistaa kaikki huolesi ulkonäöstäsi.
Pelkään vain että oman historiani takia en selviäisi pelkällä voivottelulla vaan sulkeutuisin taas ihan täysin itseinhon valtaan ja pilaisin siinä sivussa todennäköisesti myös monta ihmissuhdetta.

Joten kaipaan vain jotain rohkaisevaa tarinaa siitä, että vaikka saisi kaikki maailman arvet, löysät nahat ja patalaput, että joku olisi onnistunut niistä pääsemään jotenkin eroon tai edes huomattavasti vähentämään.

1

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tämä ei ehkä ole se kannustava vastaus siitä miten onnistuin saamaan kroppani taas kuntoon, mutta halusin kertoa että olen itse paininut täysin samojen ongelmien kanssa. Minä toki menin ja synnytin kaksi lasta, ja pilallehan se kroppa siitä meni. Rinnat olen sittemmin leikkauttanut, joten ne on melko helppo hoitaa kuntoon. Toki riippuu mikä tilanne, mutta minulla oli sen verran kokoa ja jäivät imetyksistä niin riippuvaksi että sain kunnallisella pienennys/kohotus leikkauksen.

      Vatsa on pelkkää arpista löysää nahkaa, mutta sitä ei ole tarpeeksi että kunnallisella sitä leikattaisiin pois. Omasta pussista jos pystyy ja on halua maksaa, niin saahan senkin hoidettua plastiikakirurgialla pois yksityisesti. Raskausarpia muualta kehosta onkin sitten hankalampi parantaa, kyllä osa vaalenee mutta siinähän ne silti on eikä iho ole koskaan tasainen.

      Äläkä ymmärrä väärin, rakastan lapsiani! Mutta oma elämäni meni kyllä pilalle lasten hankkimisen jälkeen. Teen kaikkeni lasteni eteen ja olen heille niin hyvä äiti kuin vain osaan olla, mutta miehelleni en enää ollut hyvä vaimo ja me erosimme. Enkä voisi kuvitellakaan aloittavani uutta suhdetta. En käy missään edes ystävien kanssa jos siellä pitäisi vähänkään kevyemmässä vaatetuksessa olla. En katso itseäni edes vahingossa peilistä, ellen ole pukeutunut täysin. Elämäni pyörii nyt täysin lasteni ympärillä, he tekevät minut kyllä onnelliseksi, mutta en voi sille mitään että lähes päivittäin mielessäni kuitenkin käy että olisinko onnellisempi ilman heitä, jos olisin saanut pitää oman vartaloni ja oman elämäni.

      Neuvoni sinulle onkin, että punnitse tarkkaan onko oman elämäsi uhraaminen todella lasten hankkimisen arvoista? Jos koet että lapset olisivat koko elämäsi, niin anna palaa! Mutta siinä olet oikeassa että ei se lapsi ole mikään maaginen hahmo joka poistaa ongelmasi, ongelmat tulevat silti olemaan siellä ja pääsi tulee edelleen toimimaan kuten ennenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1812
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1459
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1252
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      125
      1245
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1150
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      261
      935
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      922
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      106
      877
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      99
      805
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      674
    Aihe