Lapin maastopyöräilykohteet

Tulee Syyskuussa taasen mentyä neljän viikon työkeikalle Leville ja luonnollisesti lähtee pyörä (shköavusteinen täysjousto) mukaan, koska jos kelit vain sallivat, niin Syyskuinen Lappi on hieno maastopyöräilykohde.
Tuo Syyskuun työkeikka on helppo ja "puolilomailua", 3-4 päivää töitä ja sitten taasen 3-4päivää vapaata.
Kun nuo Levin (ja Ylläksen) maastot alkavat olemaan suhteellisen tuttuja maastopyöräilyn kannalta, niin ajattelin alkaa kyselemään vinkkejä hyvistä maastopyöräkohteista 2-4h. automatkan päässä Leviltä, joissa sitten viettäisi parisen yötä päivät ajamisen merkeissä käyttäen.

96

2216

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Itse ajelin 2000-luvun alussa Äkäslompolosta tietä Tiurajärven pohjoispuolelle, käännyin siitä luoteeseen ja jonkinlaista metsäautotietä sekä lopulta polkuja pitkin Olokselle, josta Pallakselle ja Raattamaan. Taisin yöpyä pari yötä teltassa.

      Sitä en tiedä, onko nuo nykyisin edes sallittuja pyöräilylle, tuolla tuli vastaan jopa enduroilla ajelevia. Saattaa olla nykypäivänä jopa syvälle kuovittua mönkijäreittiä tai sitten aidat edessä ja kulku kielletty.

      Väittävät Muoniossa, että osa kairasta olisi nykyisin suljettu rauta-aidoin jonkun testcar-centerin toimesta.

      • Anonyymi

        Tiuran sillan jälkeen kun kääntyy polulle, pääsee läpi, jos vain osaa. Ei taida löytyä valmiita gpx:iäkään


    • Anonyymi

      Moottorikelkka-reitti on kesällä kulukukeleponen, vain sole mikhän pyöräreitti.

      Luke ja Mettähallitus on rajottanut palijon turhaa nulukhaa, kulluu se kaihrakin.

      • Anonyymi

        Kairassa kaikaa mönkijöiden kurina, siellä kukaan mitään valvo. Kansallispuistossa saattavat valvoa, niin, jos kulkumies vaivautuu ilmoittamaan ja Kittilän poliisi innostuu. Nehän valvoo lähinnä vain Levin juoppoja, kokkelinokat jättävät rauhaan, Levillähän puuterilumi pöllyää kesät ja syyssateet.


    • Anonyymi

      Peltsin Lappi IIssa meinasivat ajaa tuosta läpi Rauhalaan sähköfättäreillä.

      Vaan, totesivat tekemättömäksi paikaksi, autolla mentiin valtiontietä pitkin. Vanhaa kaivostietä.

    • Itselläni kuitenkin olisi halu pysyä kuitenkin suhteellisen olemassa olevalla (pyörä)polkuverkostolla, eikä lähteä aivan "umpimetsään" ajamaan.

    • Anonyymi

      Tie 80 Pyssykylään, sanovat, että tien kunto niin huono, että kalliilla maastopyörällä ei kannata lähteä.

      • Anonyymi

        Kevät talvi oli vaikea aikaa, mutta nyt on hyvässä kunnossa. Maastopyöräilyyn mielummin 9552, Kiistalaan tai Jeesiöön. Sieltähän jopa Kuukkelin kuva-auto kääntyi pois, pelkäsivät, että kamerat hajoaa.


      • Nuo tienumeroidut tiet eivät nyt kuitenkaan edusta maastopyöräilyä mitä itse olen etsimässä, on niiden kunto sitten minkälainen tahansa.
        Etsinnässä pyöräkäytössä olevaa polkuverkostoa mahdollisesti joillain metsäautotie osuuksilla höystettyinä.


    • Anonyymi

      Turistikeskusten reittivaloikoima on sellainen, että niillä voi viipyö tunnin pari ja sitten mennä hotelliräkälään syömään pitkän kaavan mukaan. Todellinen luonnossa liikkuja välttelee nuita laskettelukeskuksia. Soveltuvat lähinnä talvipyöräilyyn hiihtokahvioille.

      Kaldoaivin erämaasta löytyy hyviä polkuja fättäreille.

      • Itsellä nuo reissut tulevat olemaan nimenomaan johonkin ”tukikohtaan” hotelli/mökki tukeutuva päiväreissuja joissa palataan lähtöpisteeseen päivän päättyessä.
        Ajossa mahdollisimman kevyellä varustuksella, mukana lähinnä juotavaa, jotain välipalaa sekä huolto/korjaus varusteita.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Itsellä nuo reissut tulevat olemaan nimenomaan johonkin ”tukikohtaan” hotelli/mökki tukeutuva päiväreissuja joissa palataan lähtöpisteeseen päivän päättyessä.
        Ajossa mahdollisimman kevyellä varustuksella, mukana lähinnä juotavaa, jotain välipalaa sekä huolto/korjaus varusteita.

        Reittikuvaukset antaa jonkilaisen käsityksen reitistä mutta miten arvioit sähkön riittävyyden uudella reitillä kun eksymisen mahdollisuuskin on olemassa vaikka käyttäisi gepsiä jos on paljon polkuja ja risteyksiä joista voi valita väärin.


    • Anonyymi

      Saariselälle n. 3,5h ajomatka. Sieltä löytyy paljon ajettavaa.

      • Anonyymi

        Selällä sorastettiin pääreitit ja niille laitettiin pyöräilykiellot.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Selällä sorastettiin pääreitit ja niille laitettiin pyöräilykiellot.

        Saariselkä ei ole selkä. Salpaus sen sijaan on!


      • Saariselälle tulin sitten muutamaksi päiväks ajamaan.
        Tuossa hieman kuvia tämän päivän lenkiltä (n.58km. kiilopää-Rautulampi ympäristössä, saariselän keskustasta lähtien ja palaten).

        [url=https://aijaa.com/EpwlGo][img]https://img.aijaa.com/m/00329/15089928.jpg[/img][/url]
        [url=https://aijaa.com/RKvJLn][img]https://img.aijaa.com/m/00259/15089929.jpg[/img][/url]
        [url=https://aijaa.com/9mQITq][img]https://img.aijaa.com/m/00904/15089930.jpg[/img][/url]
        [url=https://aijaa.com/5ycaGk][img]https://img.aijaa.com/m/00961/15089931.jpg[/img][/url]
        [url=https://aijaa.com/Lo3oc2][img]https://img.aijaa.com/m/00942/15089932.jpg[/img][/url]

        Kivikkoa ja haasteellisia reittejä riitti ja sorastuksia ei juuri löytynyt...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Saariselälle tulin sitten muutamaksi päiväks ajamaan.
        Tuossa hieman kuvia tämän päivän lenkiltä (n.58km. kiilopää-Rautulampi ympäristössä, saariselän keskustasta lähtien ja palaten).

        [url=https://aijaa.com/EpwlGo][img]https://img.aijaa.com/m/00329/15089928.jpg[/img][/url]
        [url=https://aijaa.com/RKvJLn][img]https://img.aijaa.com/m/00259/15089929.jpg[/img][/url]
        [url=https://aijaa.com/9mQITq][img]https://img.aijaa.com/m/00904/15089930.jpg[/img][/url]
        [url=https://aijaa.com/5ycaGk][img]https://img.aijaa.com/m/00961/15089931.jpg[/img][/url]
        [url=https://aijaa.com/Lo3oc2][img]https://img.aijaa.com/m/00942/15089932.jpg[/img][/url]

        Kivikkoa ja haasteellisia reittejä riitti ja sorastuksia ei juuri löytynyt...

        Komeeta maisemaa. Saa laittaa kateellisille lisää kuvia.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Komeeta maisemaa. Saa laittaa kateellisille lisää kuvia.

        Muutamia talvikuvia viimeisen kolmen viikon ajalta Lapista:

        Pallas, helppoa maastoa mutta hienot maisemat:
        https://aijaa.com/BxHdiV
        https://aijaa.com/8od4pS

        Kätkätunturin "huiputus", oli jo ihan haaste päästä ylös sekä takaisin alas. Mutta maisemat korvasivat kyllä vaivannäön:
        https://aijaa.com/fhSH6Y

        Rukalta muutama luminen maisema
        https://aijaa.com/AwoIm4
        https://aijaa.com/cVPBex

        Ja "kotitunturi" Levitunturi:
        https://aijaa.com/t3KF5l
        https://aijaa.com/A6brvH


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Muutamia talvikuvia viimeisen kolmen viikon ajalta Lapista:

        Pallas, helppoa maastoa mutta hienot maisemat:
        https://aijaa.com/BxHdiV
        https://aijaa.com/8od4pS

        Kätkätunturin "huiputus", oli jo ihan haaste päästä ylös sekä takaisin alas. Mutta maisemat korvasivat kyllä vaivannäön:
        https://aijaa.com/fhSH6Y

        Rukalta muutama luminen maisema
        https://aijaa.com/AwoIm4
        https://aijaa.com/cVPBex

        Ja "kotitunturi" Levitunturi:
        https://aijaa.com/t3KF5l
        https://aijaa.com/A6brvH

        Kevättalven aikana olisi tarkoitus päästä vielä ainakin Saariselän ja Ylläksen talvireiteille ajamaan.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Muutamia talvikuvia viimeisen kolmen viikon ajalta Lapista:

        Pallas, helppoa maastoa mutta hienot maisemat:
        https://aijaa.com/BxHdiV
        https://aijaa.com/8od4pS

        Kätkätunturin "huiputus", oli jo ihan haaste päästä ylös sekä takaisin alas. Mutta maisemat korvasivat kyllä vaivannäön:
        https://aijaa.com/fhSH6Y

        Rukalta muutama luminen maisema
        https://aijaa.com/AwoIm4
        https://aijaa.com/cVPBex

        Ja "kotitunturi" Levitunturi:
        https://aijaa.com/t3KF5l
        https://aijaa.com/A6brvH

        Ootkonää ajanna latuverkkoa, tuollaisen kuvan julkaisu on verrattavissa rikoksen tunnustamiseen.

        Ylleesä tuollanen väyhlä sole mikhän yhtemysväyhlä


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ootkonää ajanna latuverkkoa, tuollaisen kuvan julkaisu on verrattavissa rikoksen tunnustamiseen.

        Ylleesä tuollanen väyhlä sole mikhän yhtemysväyhlä

        Ajan vain lähtökohtaisesti sallittuja reittejä.
        Kyllä nuo Pallaksen kuvien reitit ovat yhteiskäyttö reittejä.
        Kyseiset reitit ovat ”Raattaman reitit RY:n” ylläpitämiä https://www.raattamanreitit.fi/hiihtoreitit/
        ja heidän reiteillään tilanne on seuraava:
        ” Fatbike-talvipyöräily
        Fatbike-talvipyöräily on sallittua kaikilla Raattaman Reittien ylläpitämillä laduilla. Pyöräilijät väistävät aina hiihtäjiä. ”


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Ajan vain lähtökohtaisesti sallittuja reittejä.
        Kyllä nuo Pallaksen kuvien reitit ovat yhteiskäyttö reittejä.
        Kyseiset reitit ovat ”Raattaman reitit RY:n” ylläpitämiä https://www.raattamanreitit.fi/hiihtoreitit/
        ja heidän reiteillään tilanne on seuraava:
        ” Fatbike-talvipyöräily
        Fatbike-talvipyöräily on sallittua kaikilla Raattaman Reittien ylläpitämillä laduilla. Pyöräilijät väistävät aina hiihtäjiä. ”

        Ja tuo "ajan lähtökohtaisesti sallittuja reittejä" sen takia että tietoisesti ajan vain reiteillä mitkä sallittuja, mutta muutamaan otteeseen jälkikäteen karttadatasta on selvinnyt että olen ajanyt aluella missä en olisi saanut, esim. viime syksynä UKK puistossa missä ei saa ajaa kuin merkityillä reiteillä, olin harhautunut reitiltä väärälle polulle/alueelle missä ei olisi saanut ajaa ja tämän asian tajusin vasta jälkikäteen.
        Tämä johtui siitä että olin kyllä reitittänyt ajoni etukäteen sallituilla reiteillä ja olin sitten tallettanut reitin navigaattoriin. No sitten eräällä tauolla navi oli sammutettuna ja sen käynnistämisen jälkeen olisi vaatinut tallennetun reitin uudelleen jatkaminen dataverkko vierailun (reitti "pilvessä") ja yhteyttä tunturissaei ollutkaan ja jouduin reittittämään uudestaan ja tässä vaiheessa tuli virhe ja ajauduin uralle jota ei sitten olisikaan saanut ajaa, mutta tämän huomasin sitten vasta majoitukseen päästyäni.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Muutamia talvikuvia viimeisen kolmen viikon ajalta Lapista:

        Pallas, helppoa maastoa mutta hienot maisemat:
        https://aijaa.com/BxHdiV
        https://aijaa.com/8od4pS

        Kätkätunturin "huiputus", oli jo ihan haaste päästä ylös sekä takaisin alas. Mutta maisemat korvasivat kyllä vaivannäön:
        https://aijaa.com/fhSH6Y

        Rukalta muutama luminen maisema
        https://aijaa.com/AwoIm4
        https://aijaa.com/cVPBex

        Ja "kotitunturi" Levitunturi:
        https://aijaa.com/t3KF5l
        https://aijaa.com/A6brvH

        Muutama tuore "lappikuva" lisää, nyt kohteena Pyhätunturi

        https://aijaa.com/Mv3U1M

        https://aijaa.com/2lRLU9

        https://aijaa.com/FUr51s


      • Anonyymi


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja lisätään muutama "tunnelmakuva" yölliseltä ajoreissulta tunturien kupeessa upeassa kuutamossa:

        Viimeiset päivänsäteet katoavat tunturien taakse:
        https://aijaa.com/7OSE5j

        Ajelua upeassa kuutamomaisemassa
        https://aijaa.com/sYFAbI
        https://aijaa.com/6fsJhI
        https://aijaa.com/iBYVhu

        Aika surkeita kännykkäkuvia huonolla kännykällä. Mikset osta kunnon kinokennojärkkäriä hyvällä objektiivilla, sillä kun vähän harjoittelee niin johan maisemat paranee ja katselukokemus.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Aika surkeita kännykkäkuvia huonolla kännykällä. Mikset osta kunnon kinokennojärkkäriä hyvällä objektiivilla, sillä kun vähän harjoittelee niin johan maisemat paranee ja katselukokemus.

        Kun tuo kuvaaminen ei ole mikään ajojen päätarkoitus, niin ihan tuolla kännykällä noita kuvia tulee omaksi iloksi otettua ja ainakin omasta mielestäni nuokin edellä olleet yö/kuutamo kuvat ovat yllättävänkin ok. kun miettii kuvausolosuhteita ja että kännykällä otettuja. Riittää kyllä itselleni.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kun tuo kuvaaminen ei ole mikään ajojen päätarkoitus, niin ihan tuolla kännykällä noita kuvia tulee omaksi iloksi otettua ja ainakin omasta mielestäni nuokin edellä olleet yö/kuutamo kuvat ovat yllättävänkin ok. kun miettii kuvausolosuhteita ja että kännykällä otettuja. Riittää kyllä itselleni.

        Ottaen huomioon että tämä on pyöräilypalsta niin kuvat ovat enemmän kuin riittävän hyviä. Kyllä niistä välittyy maiseman olemus ja fiilis jonka kyseisessä maisemassa voi kokea. Jokainen menköön itse taltioimaan näkymät parhaaksi katsomallaan tavalla jos siltä tuntuu. Itse valokuvaajana nautin myös siitä että aina ei tarvitse kuvata. Joskus hyvä vaan nauttia maisemasta ja luonnon rauhasta. Jos joku on paremman kameran kanssa liikkeellä hienoissa maisemissa niin tänne voi vapaasti linkata kuvia muiden iloksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ootkonää ajanna latuverkkoa, tuollaisen kuvan julkaisu on verrattavissa rikoksen tunnustamiseen.

        Ylleesä tuollanen väyhlä sole mikhän yhtemysväyhlä

        Tuossa Pyhätunturin erämaareitiltä kuvaa, reitti myös yhteiskäyttöreitti isolta osalta reitin pituudesta.
        Eli laidoilla perinteisen ladut ja keskellä osuus luisteluhiihtoon sekä maastopöyöräilyyn (kuvan oikeassa laidassa vielä merkki joka osoittaa että kyseessä maastopyöräreitti).

        Kävely ja "lumikenkäily" on reitillä kielletty.

        https://aijaa.com/ThK22B


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Ja lisätään muutama "tunnelmakuva" yölliseltä ajoreissulta tunturien kupeessa upeassa kuutamossa:

        Viimeiset päivänsäteet katoavat tunturien taakse:
        https://aijaa.com/7OSE5j

        Ajelua upeassa kuutamomaisemassa
        https://aijaa.com/sYFAbI
        https://aijaa.com/6fsJhI
        https://aijaa.com/iBYVhu

        Viimeisiä viedään lumiajeluiden suhteen. Nyt kohteena Saariselkä (viimeiset pari vapaapäivää, viikko töitä ja sitten on kahden ja puolenkuukauden Lapin työkeikka taas takana).
        Viimeviikon plussakelit olivat pehmentäneet reittejä senverran paljon että ovat paljolti muuttuneet metsän siimeksessä "perunaplloiksi", nyt taas kun pakkasöitä, niin ovat kyllä kantavia, mutta ajaminen on kyllä aika epämiellyttävää. Sopivilla aukioilla sitten taasen oikein loistava hankikanto mitä pitää huomenna käyttää hyväkseen.

        https://aijaa.com/u1lM0f


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Viimeisiä viedään lumiajeluiden suhteen. Nyt kohteena Saariselkä (viimeiset pari vapaapäivää, viikko töitä ja sitten on kahden ja puolenkuukauden Lapin työkeikka taas takana).
        Viimeviikon plussakelit olivat pehmentäneet reittejä senverran paljon että ovat paljolti muuttuneet metsän siimeksessä "perunaplloiksi", nyt taas kun pakkasöitä, niin ovat kyllä kantavia, mutta ajaminen on kyllä aika epämiellyttävää. Sopivilla aukioilla sitten taasen oikein loistava hankikanto mitä pitää huomenna käyttää hyväkseen.

        https://aijaa.com/u1lM0f

        Muutama "tunnelmakuva" tämän päiväiseltä Saariselkä - Kiilopää - Saariselkä (noin 32km) reitiltä.
        Tuli lähdettyä vähän turhan myöhään liikkeelle, ensimmäinen puolikas Kiilopään tuntumaan meni vielä kohtuullisesti (oli hyviä hankikantopaikkoja yms.), mutta paluupuolisko Saariselälle olikin sitten yhtä tastelua auringon pehmentämillä poluilla (saattoi olla joku osuus käytännössä jäässä ja todella kantavaa, sen jälkeen tuleekin yhtäkkiä kohta joka täysin pehmennyt lumimuussiksi), tuli 4-5krt. kaaduttua ihan kunnolla ja varmaan luokkaa 20 kertaa ajo pysähtyi mutta tuli ilman kaatumista. Rankka oli reissu (mutta hauska) vaikka oli sähköä apuna.

        https://aijaa.com/aRGfvj
        https://aijaa.com/JapO1u
        https://aijaa.com/joDepQ
        https://aijaa.com/040Hcz


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Muutama "tunnelmakuva" tämän päiväiseltä Saariselkä - Kiilopää - Saariselkä (noin 32km) reitiltä.
        Tuli lähdettyä vähän turhan myöhään liikkeelle, ensimmäinen puolikas Kiilopään tuntumaan meni vielä kohtuullisesti (oli hyviä hankikantopaikkoja yms.), mutta paluupuolisko Saariselälle olikin sitten yhtä tastelua auringon pehmentämillä poluilla (saattoi olla joku osuus käytännössä jäässä ja todella kantavaa, sen jälkeen tuleekin yhtäkkiä kohta joka täysin pehmennyt lumimuussiksi), tuli 4-5krt. kaaduttua ihan kunnolla ja varmaan luokkaa 20 kertaa ajo pysähtyi mutta tuli ilman kaatumista. Rankka oli reissu (mutta hauska) vaikka oli sähköä apuna.

        https://aijaa.com/aRGfvj
        https://aijaa.com/JapO1u
        https://aijaa.com/joDepQ
        https://aijaa.com/040Hcz

        Kiitos taas kerran inspiroivista kuvista. Varmaan jossain ketjussa jo läpi käyty mutta mikä rengasleveys? Itsellä ei ole kokemusta fateista mutta muistan lukeneeni tai nähneeni useita videoita joissa on todettu että talvella tietyissä oloissa leveämpi on parempi. Puolen tuuman erokin on voinut ratkaista sen että ajetaanko vai talutetaan.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos taas kerran inspiroivista kuvista. Varmaan jossain ketjussa jo läpi käyty mutta mikä rengasleveys? Itsellä ei ole kokemusta fateista mutta muistan lukeneeni tai nähneeni useita videoita joissa on todettu että talvella tietyissä oloissa leveämpi on parempi. Puolen tuuman erokin on voinut ratkaista sen että ajetaanko vai talutetaan.

        Ei taida olla kyseistä asiasta ainakaan omalla kohdallani ollut puhetta (tai en kyllä ole varma onko jossain keskustelussa aihetta sivuttu...

        Fät:nä itselläni tuollainen GZR Dominanc-e 2.0
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/540218/GZR-Dominanc-e-2-0-26-sahkofatbike-19
        Muuten vakio, mutta olen asentanut hissitolpan ja vaihtanut satulan sekä VeeTiren renkaat Schwalben JumboJim:in.
        Rengaskokona itselläni tuo pyörän "vakio" 4.0" * 26" ja kyllähän se niin on että talviolosuhteissa leveämpi olisi parempi ja tuo 4.0" oli tänäinkin ajossa sellainen, että paikoissa joissa tuo en enään juuri kantanut, olisi leveämmällä kumilla vielä todennäköisesti ajettu.
        Toinen tärkeä (tai jopa tärkeämpi) asia Fat:ssä renkaan leveyden lisäksi on niissä käytettävät rengaspaineet (mitä pinempi paine renkaassa, sitä enemmän se muotoutuu ajopintaa vasten ja sitä enemmän siinä on pinta-alaa/kantavuutta, mutta sitten vastapainona pienemmillä paineilla rullaavuus huononeen ja ohjattavuus kärsii, eli joku kopromissi pitää näiden asioiden välillä löytää).

        Itselläni tuota rengasleveyttä "kahlitsee" pyörän ketjulinja, joka nykyiselläkin 4,0" leveällä renkaalla isoimmalla takarattaalla ollessaan hyvin kevyesti ottaa renkaan kulmanappuloihin kiinni , takarunko sinänsä pyörässä mahdollistaisi hieman leveämmänkin renkaan käyttämisen. Etupäässä olevaan Mastodonin keulaan kyllä saisi leveämpää rengasta laiettua, ilmeisesti jopa 5,0" asti, mutta en ole ainakaan vielä kyseistä sekarengastusta (eli eteen levempi kuin takana) toteuttanut, vaikka mielessä on sekin ollut.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Muutama "tunnelmakuva" tämän päiväiseltä Saariselkä - Kiilopää - Saariselkä (noin 32km) reitiltä.
        Tuli lähdettyä vähän turhan myöhään liikkeelle, ensimmäinen puolikas Kiilopään tuntumaan meni vielä kohtuullisesti (oli hyviä hankikantopaikkoja yms.), mutta paluupuolisko Saariselälle olikin sitten yhtä tastelua auringon pehmentämillä poluilla (saattoi olla joku osuus käytännössä jäässä ja todella kantavaa, sen jälkeen tuleekin yhtäkkiä kohta joka täysin pehmennyt lumimuussiksi), tuli 4-5krt. kaaduttua ihan kunnolla ja varmaan luokkaa 20 kertaa ajo pysähtyi mutta tuli ilman kaatumista. Rankka oli reissu (mutta hauska) vaikka oli sähköä apuna.

        https://aijaa.com/aRGfvj
        https://aijaa.com/JapO1u
        https://aijaa.com/joDepQ
        https://aijaa.com/040Hcz

        Senverran komean valonäytelmän luonto tarjosi äskeisellä öisellä tunturilenkillä, että pitää taasen muistaa tätäkin ketjua uusilla kuvilla:

        https://aijaa.com/Mw2IK3
        https://aijaa.com/mMQxUr
        https://aijaa.com/21JU5d


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Senverran komean valonäytelmän luonto tarjosi äskeisellä öisellä tunturilenkillä, että pitää taasen muistaa tätäkin ketjua uusilla kuvilla:

        https://aijaa.com/Mw2IK3
        https://aijaa.com/mMQxUr
        https://aijaa.com/21JU5d

        Muutama "metsäsiimes" kuva tältä päivältä Saariselältä:

        https://aijaa.com/eEPq4O
        https://aijaa.com/LwEApI
        https://aijaa.com/e1BSvp
        https://aijaa.com/yz0eB1


      • Anonyymi

      • Anonyymi kirjoitti:

        Aijaa, taitaa aijaa pakata kuvia rankasti kun on noin huono resoluutio.

        Niinhän tuo taitaneen tehdä. Mutta ei ilmaiselta ohjelmalta voi kaikkea vaatia...


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Ei taida olla kyseistä asiasta ainakaan omalla kohdallani ollut puhetta (tai en kyllä ole varma onko jossain keskustelussa aihetta sivuttu...

        Fät:nä itselläni tuollainen GZR Dominanc-e 2.0
        https://www.verkkokauppa.com/fi/product/540218/GZR-Dominanc-e-2-0-26-sahkofatbike-19
        Muuten vakio, mutta olen asentanut hissitolpan ja vaihtanut satulan sekä VeeTiren renkaat Schwalben JumboJim:in.
        Rengaskokona itselläni tuo pyörän "vakio" 4.0" * 26" ja kyllähän se niin on että talviolosuhteissa leveämpi olisi parempi ja tuo 4.0" oli tänäinkin ajossa sellainen, että paikoissa joissa tuo en enään juuri kantanut, olisi leveämmällä kumilla vielä todennäköisesti ajettu.
        Toinen tärkeä (tai jopa tärkeämpi) asia Fat:ssä renkaan leveyden lisäksi on niissä käytettävät rengaspaineet (mitä pinempi paine renkaassa, sitä enemmän se muotoutuu ajopintaa vasten ja sitä enemmän siinä on pinta-alaa/kantavuutta, mutta sitten vastapainona pienemmillä paineilla rullaavuus huononeen ja ohjattavuus kärsii, eli joku kopromissi pitää näiden asioiden välillä löytää).

        Itselläni tuota rengasleveyttä "kahlitsee" pyörän ketjulinja, joka nykyiselläkin 4,0" leveällä renkaalla isoimmalla takarattaalla ollessaan hyvin kevyesti ottaa renkaan kulmanappuloihin kiinni , takarunko sinänsä pyörässä mahdollistaisi hieman leveämmänkin renkaan käyttämisen. Etupäässä olevaan Mastodonin keulaan kyllä saisi leveämpää rengasta laiettua, ilmeisesti jopa 5,0" asti, mutta en ole ainakaan vielä kyseistä sekarengastusta (eli eteen levempi kuin takana) toteuttanut, vaikka mielessä on sekin ollut.

        Pitääkin muistaessani päivittää tämä(kin) rengas keskustelu.
        Vaihdoin tuossa jokunen aika sitten nuo Fat:n Jumbo Jim:it, 45NRTH:n Ruskeakylkisiin 60tpi:n kudoksella oleviin isonappuolaisiin VanHelgoihin koossa 26*4.2" (eli sen 0.2" Jumbo Jimiä leveämpiin)
        https://foxcomp.fi/45nrth-vanhelga-26x4-2-tan-60tpi

        Ovat painavat (mittaamani paino noin 1.6kg/kpl, kun Jumbo Jim reilusti alle 1.1kg/kpl) ja eivätkö juuri rullaa (vaikka yllä oleva Foxcomp:in mainos muuta kertoo), mutta lumipito (etenkin pehmeässä lumessa) kasvoi vaihdossa huomattavasti ja etenemiskyky parani reilusti.

        Nappuloiden koon suhteessa Jumbo Jim:n vastaaviin on huomattava
        https://aijaa.com/pHVcwZ
        https://aijaa.com/zTMGml

        Mutta nyt on renkaan leveys (4.2") siis maksimissaan kun ketjulinjaa katsoo, pienimmällä vaihteella (isoimmalla rattaalla) alkaa ketju jo kevyesti ottamaan renkaan kylkeen kiinni
        https://aijaa.com/407llk
        Eli tuo on maksimileveys renkaalle minkä pystyy pyörään (taakse) asentamaan.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Muutama "metsäsiimes" kuva tältä päivältä Saariselältä:

        https://aijaa.com/eEPq4O
        https://aijaa.com/LwEApI
        https://aijaa.com/e1BSvp
        https://aijaa.com/yz0eB1

        Taas Saariselällä käymässä kolmen päivän verran. Tänäin tuli taas noin 25km. metsäreittejä ajettua (Kiilopäältä lähdettynä ja palattuna), kyllä on selkeä pyöräilijöiden ja muiden liikkujien määrän lisääntyminen havaittavissa tuohon edelliseen kolmen viikon takaiseen aikaan.
        Tuolla 25km. matkalla tuli vastaan selvästi yli parikymmentä muuta pyöräilijää (ikähaitari joku 15-65v.) sekä varmastikkin saman verran kävellen/lumikengillä/metsäsuksilla, joista puolet oletuksellisesti kotimaisia ja toinen puolisko ulkolaisia.


    • Anonyymi

      Nuts 300 reitti eli Ylläs-Lemmenjoki, se on pyöräilylle sallittua ainakin Pallakselta eteenpäin.

    • Anonyymi

      Noin niikun periaatteessa käyttäisin googlea enkä kyselisi täällä.

    • Anonyymi

      Jos inari ei ole tuttu paikka niin sinne kannattaa tehdä päiväreissu ihan autollakin ja tutustua paikalliseen kulttuuritarjontaan. Kyllä lapissa polkuja polkuja riittää mutta kannattaa tutustua alueeseen muutenkin kun sinne asti on tullut.

      • Anonyymi

        ja kun tänne tulee, huomaa äkkiä, että paras matka on kotimatka. Voi kiesus tuota itikan ja paarman määrää.


    • Anonyymi

      Lapissakin on sama ilmiö kuin etelässä: POLUT KASVAVAT UMPEEN

      Pitäisi velvoittaa marjathaikut polkemaan auki 5000 km polkua joka poimintakausi.

      • Anonyymi

        Lehmät pitäisi vapauttaa metsiin kesäksi, niin hoitavat polut auki ja huolehtivat niittyjen monimuotoisuudesta.

        Pitää muistaa, että Suomen tieverkon perusteet ovat lehmät linjanneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lehmät pitäisi vapauttaa metsiin kesäksi, niin hoitavat polut auki ja huolehtivat niittyjen monimuotoisuudesta.

        Pitää muistaa, että Suomen tieverkon perusteet ovat lehmät linjanneet.

        Iseasiassa polut ovat alkujaan usein metsän eläinten tekosia. Kun polku on alkanut muodostua niin sen käyttäjät ovat lisääntyneet.


    • Anonyymi

      Puljun Erämaassa on vielä upeita polkuja. Toivottavaa on, että niitä kuluteta liikaa maastopyörin. Luonto ei uusiudu täällä niin nopeasti. Vie sukupolvia, ehkä ilmastonmuutos tuo tähän helpotusta. Mönkijärallia täällä on vähän, vielä.

    • Anonyymi

      Pyöräilemään vai sähköpyöräilemään

      • SähköAVUSTEISESTI pyöräilemään josko tuo sitten sinua helpottaa (Lainsäätäjän sekä reittien ylläpotäjän näkökannasta katsottuna nuo ovat täysin yksi ja sama asia).

        Hieman alle 100km.:n otannalla Saariselän tunturimaastojen reiteiltä, niin noin 75%:n kuskesta liikkeellä sähköavusteisesti, siis kun ihan varsinaiseista reiteistä puhutaan, sitten jossain Saariselän keskustassa suhde ehkä 50/50.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        SähköAVUSTEISESTI pyöräilemään josko tuo sitten sinua helpottaa (Lainsäätäjän sekä reittien ylläpotäjän näkökannasta katsottuna nuo ovat täysin yksi ja sama asia).

        Hieman alle 100km.:n otannalla Saariselän tunturimaastojen reiteiltä, niin noin 75%:n kuskesta liikkeellä sähköavusteisesti, siis kun ihan varsinaiseista reiteistä puhutaan, sitten jossain Saariselän keskustassa suhde ehkä 50/50.

        Eli "pyöräilemään"


    • Anonyymi

      Vuokraamoissa ei taida enää edes sähkötöntä pyörää ollakaan, vain e-fättäreitä

      • Kyllä vuokraamoissa vielä sähköttömiäkin (ja etenkin tiettyjä "speciaalipyöriä", kuten alamäkiajoon tarkoitettuja) pyöriä löytyy, mutta kyllä investoinnit lähinnä tuonne sähköavusteisten pyörien suuntaan menee noissa matkailukeskusten vuokraamoissa.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kyllä vuokraamoissa vielä sähköttömiäkin (ja etenkin tiettyjä "speciaalipyöriä", kuten alamäkiajoon tarkoitettuja) pyöriä löytyy, mutta kyllä investoinnit lähinnä tuonne sähköavusteisten pyörien suuntaan menee noissa matkailukeskusten vuokraamoissa.

        Läskipyöriä löytyy lähes joka vuokraamosta.


    • Anonyymi

      Sähköpyöräilijät voi mennä kelkkareiteille, ne on tarkoitettu moottorivehkeille

      • Anonyymi

        Liikennemerkillä D8 määritetään tieliikennelaissa moottorikelkkareitti. Muulla ajoneuvolla kuin moottorikelkalla ei saa ajaa merkin voimassaoloaikana moottorikelkkailureitillä. Polkupyörä on ajoneuvo joten sillä ei saa reitin voimassaoloaikana ajaa moottorikelkkareitillä.

        Tosin, sähkömoottori polkupyörä on täysin rinnastettavissa moottorikelkkaan, kunhan se on rekisteröity kelkaksi.


    • Anonyymi

      E Läskarit alkaa olla 40 e - 100 e per päivä, kyllä kirpasoo rikasta nääs. Siis Lapin laskukeskuksissa.

      • Niin, kaikki on suhteellista. tuollaisen eFat:n päivävuokra on noissa tunturikeskuksissa samassa hintaluokassa kuin päivän hissilippu+välinevuokra lasketteluun. Mutta vain noin 1/3-osa moottorikelkan päivävuokrasta, eli mikä sitten kallista ja mikä ei.


      • Anonyymi

        Kierrät läskipyörä reitin omin jaloin jalkaisin. Ei maksa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kierrät läskipyörä reitin omin jaloin jalkaisin. Ei maksa mitään.

        siinä läski irtoaa läskistä


    • Onko kenelläkään kokemusta Sallatunturista talvipyöräilyä ajatellen?
      Viikolla 6 tai 7:n olisi taas pieni väli (3-4päivää) jolloin voisin Leviltä ajaa muihin tuntureihin talvipyöräilemään.
      Tuo Saariselkä nyt olisi "ykköskohteena" mielessä, kun siellä yhdet suomen suurimmat hoidetut talvipyöräreitit, mutta kun siellä useampaan otteeseen jo käynyt, niin mietin myös mahdollisia vaihtoehtoja (ja kun saan nykyään tietyistä paikoista = Holiday Club:n Villas kohteista, hyvin edullista majoitusta, niin hieman tuokin asia vaikuttaa...) ja tuossa toisena vaihtoehtona Saariselälle olisi Sallatunturi ja sen ympäristössä ajaminen.
      Eli onko tuolta kokemuksia?

      • Anonyymi

        Täysin tuntematon paikka itselle. https://ski.salla.fi/talvireitit/ sivuston mukaan löytyy kolme virallista talvipyöräreittiä 9, 12 ja 17km. Sivustolla on myös linkki karttaan josta reittejä voi hieman arvioida.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Täysin tuntematon paikka itselle. https://ski.salla.fi/talvireitit/ sivuston mukaan löytyy kolme virallista talvipyöräreittiä 9, 12 ja 17km. Sivustolla on myös linkki karttaan josta reittejä voi hieman arvioida.

        Näyttäisi Velogilta pari talviajovideota Sallatunturin ympäristöstä löytyvän, ihan potenttiaalinen kohde voisi olla parin päivän ajeluihin.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Näyttäisi Velogilta pari talviajovideota Sallatunturin ympäristöstä löytyvän, ihan potenttiaalinen kohde voisi olla parin päivän ajeluihin.

        Käy testaamassa ja sitten raportti kuvien kera.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käy testaamassa ja sitten raportti kuvien kera.

        Juu, mutta sitä ennen hanki parempi kamera tai iphone 15 pröö.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juu, mutta sitä ennen hanki parempi kamera tai iphone 15 pröö.

        Valitettavasto joudutte jatkossakin vielä tyytymään tässä tapauksessa minun iPhone 12:sta otettuihin kuviin, (työ)puhelin vaihtuu aikaisintaan ensi kesänä uuteen.
        Onneksi noita minunkaan ottamia kuvia ei ole pakko katsoa jos ei halua.


      • santtu_1975X

      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt sitten Sallatunturilla ja ensimmäinen lamppulenkki takana Kontiolammen kierroksen merkeissä:

        https://aijaa.com/A8ZzOm
        https://aijaa.com/ZQpa8W
        https://aijaa.com/mNbUfd
        https://aijaa.com/7zJAwA

        Kylmä meinasi kyllä tehdä vaikkei lenkki ollut kauhean pitkä
        ( -27,9 `C tuntuu kuin -35´C )

        https://aijaa.com/ZxxoPh

        Kauheita kuvia. Vain yhdessä valkotasapaino jotenkin kohdilllaan. Iphonessa on sentään monipuolinen kuvanmuokkausohjelmisto. Käytä sitä. Eikö niin? Juu, kyllä vain.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kauheita kuvia. Vain yhdessä valkotasapaino jotenkin kohdilllaan. Iphonessa on sentään monipuolinen kuvanmuokkausohjelmisto. Käytä sitä. Eikö niin? Juu, kyllä vain.

        Kiinnostus pyöräilemisessä, ei niinkään kuvaamisessa eikä etenkään kuvien käsiyttelyssä.

        Valitettavasti joudut jatkossakin katsomaan vastaavia käsittelemättömiä kuvia taikka sitten voit hyvin olla niitä katsomatta...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Kiinnostus pyöräilemisessä, ei niinkään kuvaamisessa eikä etenkään kuvien käsiyttelyssä.

        Valitettavasti joudut jatkossakin katsomaan vastaavia käsittelemättömiä kuvia taikka sitten voit hyvin olla niitä katsomatta...

        …taikka voisit vaan näpäyttää muokkaa>automaattinen. Sillä taikasauvalla paranisi jo huomattavasti. Ellet sitten vasiten tykkää hunolaatuisista kuvista. Siihen vaivaan ei ole parannuskeinoa. Sitä ennen ota se live pois päältä. Levittelee vain punaista ympäriinsä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        …taikka voisit vaan näpäyttää muokkaa>automaattinen. Sillä taikasauvalla paranisi jo huomattavasti. Ellet sitten vasiten tykkää hunolaatuisista kuvista. Siihen vaivaan ei ole parannuskeinoa. Sitä ennen ota se live pois päältä. Levittelee vain punaista ympäriinsä.

        Noh, josko noin vähäisen toimenpiteen saattaa tehdä...
        Live tila pitäisi itselläni lähtökohtaisesti olla muutenkin poissa päältä.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Nyt sitten Sallatunturilla ja ensimmäinen lamppulenkki takana Kontiolammen kierroksen merkeissä:

        https://aijaa.com/A8ZzOm
        https://aijaa.com/ZQpa8W
        https://aijaa.com/mNbUfd
        https://aijaa.com/7zJAwA

        Kylmä meinasi kyllä tehdä vaikkei lenkki ollut kauhean pitkä
        ( -27,9 `C tuntuu kuin -35´C )

        https://aijaa.com/ZxxoPh

        Eilinen Sallatunturin kiertävä pahakurun reitti olikin sitten hyvin hyvin haastava (vaikka siirtymäosuuksineenkin vain reilu 20km) kun reitin pohja ei ollut kunnolla kelkkalanauksista huolimatta kunnolla kaikin osin kovettunut, vaan useammankin kerran oli tuloksina tämä
        https://aijaa.com/DpKyf9
        eli tulee täysin yllättäen ajaessa kohta jossa ei juuri yhtään kantavuutta vaan eturengas tippuu akselia myöden lumeen ja pyörä pysähtyy välittömästi sekä ajajastasta tulee lentomatkustaja tangon yli...
        Taikka lievemmissä tilanteissa pyörä vain kaivautuu sen verran syvällä että eneneminen loppuu
        https://aijaa.com/znJbw8

        Oli sen verran "selviytymistaistelu" tuo reitti, että muuten kuvat vähissä vaikka ihan kuvauksellistakin maisemaa olisi ollut


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eilinen Sallatunturin kiertävä pahakurun reitti olikin sitten hyvin hyvin haastava (vaikka siirtymäosuuksineenkin vain reilu 20km) kun reitin pohja ei ollut kunnolla kelkkalanauksista huolimatta kunnolla kaikin osin kovettunut, vaan useammankin kerran oli tuloksina tämä
        https://aijaa.com/DpKyf9
        eli tulee täysin yllättäen ajaessa kohta jossa ei juuri yhtään kantavuutta vaan eturengas tippuu akselia myöden lumeen ja pyörä pysähtyy välittömästi sekä ajajastasta tulee lentomatkustaja tangon yli...
        Taikka lievemmissä tilanteissa pyörä vain kaivautuu sen verran syvällä että eneneminen loppuu
        https://aijaa.com/znJbw8

        Oli sen verran "selviytymistaistelu" tuo reitti, että muuten kuvat vähissä vaikka ihan kuvauksellistakin maisemaa olisi ollut

        Paljonko oli kilowatteja moottorissa?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Paljonko oli kilowatteja moottorissa?

        0,25KW luokitteluteho, eli ihan perus Bosch:n Performance Gen4 moottori.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kauheita kuvia. Vain yhdessä valkotasapaino jotenkin kohdilllaan. Iphonessa on sentään monipuolinen kuvanmuokkausohjelmisto. Käytä sitä. Eikö niin? Juu, kyllä vain.

        Ihan ok kuvia palstan tarkoitukseen. Pyörän punainen takavalo tietysti värjää maisemaa ja voi sekoittaa omalta osaltaan automaattista valkotasapainon säätöä. Jos valokuvaus kiinnostaa niin voi mennä kyseiselle palstalle ihmettelemään miten ylivoimainen eräs tietty merkki on.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Eilinen Sallatunturin kiertävä pahakurun reitti olikin sitten hyvin hyvin haastava (vaikka siirtymäosuuksineenkin vain reilu 20km) kun reitin pohja ei ollut kunnolla kelkkalanauksista huolimatta kunnolla kaikin osin kovettunut, vaan useammankin kerran oli tuloksina tämä
        https://aijaa.com/DpKyf9
        eli tulee täysin yllättäen ajaessa kohta jossa ei juuri yhtään kantavuutta vaan eturengas tippuu akselia myöden lumeen ja pyörä pysähtyy välittömästi sekä ajajastasta tulee lentomatkustaja tangon yli...
        Taikka lievemmissä tilanteissa pyörä vain kaivautuu sen verran syvällä että eneneminen loppuu
        https://aijaa.com/znJbw8

        Oli sen verran "selviytymistaistelu" tuo reitti, että muuten kuvat vähissä vaikka ihan kuvauksellistakin maisemaa olisi ollut

        Maastopyöräilyssä on aina välillä tilanteita joissa olosuhde yllättää. Talvella voi kantavuus loppua ja kesällä pieni lammikko olla syvä monttu. Itse suhtaudun aina varauksella uusiin reitteihin vaikka toki tutullakin reitilla olosuhteen muutos voi tuoda yllätyksiä. Omat pointit turvalliseen ajamiseen on kombi/tai flat polkimien käyttö jos ei ole riittävää varmuutta olosuhteista. Lukot on periaatteessa ok. mutta yllättävässä tilanteessa niistä voi olla haittaa. Ajonopeus on ratkaisevan tärkeä ja kolmantena sanoisin nykyaikana 112 sovelluksen puhelimessa ja puhelimen akussa pitää tietysti olla virtaa. Jonkinlaiset ensiaputarvikkeet pitää luonnolliseti olla mukana. Ja yksi tärkeimmistä on jonkinlainen kiristysside jolla voi sitoa raajan jottei menetetä liikaa verta. Kiitos postauksesta jossa kaikki ei mennyt niin kuin elokuvissa.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Eilinen Sallatunturin kiertävä pahakurun reitti olikin sitten hyvin hyvin haastava (vaikka siirtymäosuuksineenkin vain reilu 20km) kun reitin pohja ei ollut kunnolla kelkkalanauksista huolimatta kunnolla kaikin osin kovettunut, vaan useammankin kerran oli tuloksina tämä
        https://aijaa.com/DpKyf9
        eli tulee täysin yllättäen ajaessa kohta jossa ei juuri yhtään kantavuutta vaan eturengas tippuu akselia myöden lumeen ja pyörä pysähtyy välittömästi sekä ajajastasta tulee lentomatkustaja tangon yli...
        Taikka lievemmissä tilanteissa pyörä vain kaivautuu sen verran syvällä että eneneminen loppuu
        https://aijaa.com/znJbw8

        Oli sen verran "selviytymistaistelu" tuo reitti, että muuten kuvat vähissä vaikka ihan kuvauksellistakin maisemaa olisi ollut

        Ja vielä muutama kuva Keskiviikola, Sallatunturilta reitiltä Salltunturin Tuvat - Ruuhitunturi
        joka jäi sitten kesken 600-800m. ennen Ruuhitunturin kääntöpistettä kun reitti oli täyttynyt ihan täyteen kovan tuulen kuljettamaa kevyttä pakkaslunta ja kaatumisilta ei tälläkään kertaan täysin säästytty.

        https://aijaa.com/acw7CW
        https://aijaa.com/jxHqm5
        https://aijaa.com/bcm7DJ
        https://aijaa.com/5JuBV0
        https://aijaa.com/tH5ejw
        https://aijaa.com/Y9gxlr
        https://aijaa.com/xMmSF8


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ja vielä muutama kuva Keskiviikola, Sallatunturilta reitiltä Salltunturin Tuvat - Ruuhitunturi
        joka jäi sitten kesken 600-800m. ennen Ruuhitunturin kääntöpistettä kun reitti oli täyttynyt ihan täyteen kovan tuulen kuljettamaa kevyttä pakkaslunta ja kaatumisilta ei tälläkään kertaan täysin säästytty.

        https://aijaa.com/acw7CW
        https://aijaa.com/jxHqm5
        https://aijaa.com/bcm7DJ
        https://aijaa.com/5JuBV0
        https://aijaa.com/tH5ejw
        https://aijaa.com/Y9gxlr
        https://aijaa.com/xMmSF8

        Onpa miehekästä. Varmasti on spandeksien kyllästysaine ollut lujilla.
        Itse kuljen tuollaisia välejä mieluummin umpihangessa suksien ja ahkion kera (ennen hankikannon alkua). Tuolloin lihasheikkousilmiöön ei erämaan rauhassa törmää.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Onpa miehekästä. Varmasti on spandeksien kyllästysaine ollut lujilla.
        Itse kuljen tuollaisia välejä mieluummin umpihangessa suksien ja ahkion kera (ennen hankikannon alkua). Tuolloin lihasheikkousilmiöön ei erämaan rauhassa törmää.

        Wau, nyt on yhdistetty samaan viestiin niin spandex- kuin lihasvoimaheikkous viestit.
        Kyllä nyt on sitten taas niin korkeatasoista suomi24 keskustelua että...


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Wau, nyt on yhdistetty samaan viestiin niin spandex- kuin lihasvoimaheikkous viestit.
        Kyllä nyt on sitten taas niin korkeatasoista suomi24 keskustelua että...

        Ottaako koville?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ottaako koville?

        No eipä juuri ota.
        Mutta tietysti kaipaisin hieman fiksumpaa keskustelua joten…


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        No eipä juuri ota.
        Mutta tietysti kaipaisin hieman fiksumpaa keskustelua joten…

        Niin minäkin kaipaan. Määärittele omasta näkökulmastasi fiksun keskustelun periaatteet ja substanssit.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin minäkin kaipaan. Määärittele omasta näkökulmastasi fiksun keskustelun periaatteet ja substanssit.

        Ainakin voisi nuo ”lihasheikkous” ja ”spandex” höpinät pikkuhiljaa lopetella…

        Jättää kirjoittamatta jos ei muuta asiaa ole.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Ainakin voisi nuo ”lihasheikkous” ja ”spandex” höpinät pikkuhiljaa lopetella…

        Jättää kirjoittamatta jos ei muuta asiaa ole.

        Jos yrität itse katsoa noiden viittausten läpi, saatat ehkä(?) ymmärtää perimmäisen pointtini. Mielestäni ko. "höpinöiden käyttö" tuo napakasti kiteytetyn ja humoristisen lisän tällekin palstalle, vaikka molemmat sinänsä viittavat taustalla vaikuttaviin (surullisiin ja laaja-alaisiin) ilmiöihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yrität itse katsoa noiden viittausten läpi, saatat ehkä(?) ymmärtää perimmäisen pointtini. Mielestäni ko. "höpinöiden käyttö" tuo napakasti kiteytetyn ja humoristisen lisän tällekin palstalle, vaikka molemmat sinänsä viittavat taustalla vaikuttaviin (surullisiin ja laaja-alaisiin) ilmiöihin.

        Äläpäpä trollaa siinä ollenkaan nii. Kivoja kuvia tuolla ylängöillä. Kiitokset Santulle vua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Äläpäpä trollaa siinä ollenkaan nii. Kivoja kuvia tuolla ylängöillä. Kiitokset Santulle vua.

        Santtu hyvä... Kuvat on semi-ok (eihän tuntureilta huonoja voi edes saada), mutta muuten en tuota sisältöä järin hehkuttaisi tai markkinoisi sitä kovinkaan kummoisena "suorituksena". Se on avustettua toimintaa kuvauksellisissa raameissa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos yrität itse katsoa noiden viittausten läpi, saatat ehkä(?) ymmärtää perimmäisen pointtini. Mielestäni ko. "höpinöiden käyttö" tuo napakasti kiteytetyn ja humoristisen lisän tällekin palstalle, vaikka molemmat sinänsä viittavat taustalla vaikuttaviin (surullisiin ja laaja-alaisiin) ilmiöihin.

        Kyllä, ajoittaisena ja huumorilla tehtynä kyllä. Mutta esimerkiksi noin 20kpl "spandex" avauksia ei ole enään minun määritelmäääni huumorista, vaan ennemminkin keskustelupalstan häiriköintiä.

        Etenkin kun muutamaan otteeseen koittanut kysyä mitä kukakin tuolla "spandex":lla itse tarkoittaa, kun kysehän on vain yhden kuitumateriaalin nimi mitä käytetään erinäisissä tuotteissa erinäisinä määrinä muiten tekstiilimateriaalien joukossa, useimmilla tämänkin palstan kirjoittajista löytyy hyvin isolla todennäköisyydella vaatekappaleita joissa on Spandex kuitua (taikka kutsuttuna Lycra;ksi taikka elastaaniksi jotak saman kuidun eri nimiä).
        Tiedän kyllä suurinpiirtein mitä osa kirjoittajista tuolla Spandex:lla koittaa tarkoittaa, mutta olisi mukava selvittää mitä kukakin sillä omista mielestään ajaa takaa, koska mikään virallinen nimitys millekkään asusteelle tuo spandex kun ei ole.

        Ja sitten kun vielä ajatellaan tekstejä jotka kohdistuvat itseeni, niin varmasti kaikki huomaavat että oma mielenkiintoni on tuolla maastoajossa, niin hieman kannaattaa katsoa jos maaston puolella joskus liikkuu, niin minkälaisilla asuilla isoin osa maastokuskeista siellä ajaa ja sitten miettiä mitä tuolla spandex:lla itse tarkoittaa ja kuinka hyvin se sopii isoimman ison maastokuskien vaatetukseen...


      • Anonyymi kirjoitti:

        Santtu hyvä... Kuvat on semi-ok (eihän tuntureilta huonoja voi edes saada), mutta muuten en tuota sisältöä järin hehkuttaisi tai markkinoisi sitä kovinkaan kummoisena "suorituksena". Se on avustettua toimintaa kuvauksellisissa raameissa.

        En sitä mitenkään ihmeellisesti mielestäni "hehkutakkaan" (jokainen tietysti on itse sitä mieltä mitä on), koitan vain laittaa omia ajokuviani ja pienia selittäviä tekstejä yhden ja saman ketjun alle.
        Niitähän ei tietysti ole tarve lukea (tai etenkään kommentida) jos aihe ai kiinnosta.
        Millään tavalla ei kyseiset kuvat/tekstit ainakaan pitäisi olla millään tavalla provosoivia ketään muita palstalla viihtyviä vastaan, kuten osa muista palstan viesteistä tuntuu olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos yrität itse katsoa noiden viittausten läpi, saatat ehkä(?) ymmärtää perimmäisen pointtini. Mielestäni ko. "höpinöiden käyttö" tuo napakasti kiteytetyn ja humoristisen lisän tällekin palstalle, vaikka molemmat sinänsä viittavat taustalla vaikuttaviin (surullisiin ja laaja-alaisiin) ilmiöihin.

        Surullista on lihasheikkouksista valehtelu. Mikään ei todista että sähköpyöräily aiheuttaisi lihasten heikentymistä. Tuosta horinasta jatkuvasti toistettuna on näpäkkyys ja huumori kaukana.


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Ja vielä muutama kuva Keskiviikola, Sallatunturilta reitiltä Salltunturin Tuvat - Ruuhitunturi
        joka jäi sitten kesken 600-800m. ennen Ruuhitunturin kääntöpistettä kun reitti oli täyttynyt ihan täyteen kovan tuulen kuljettamaa kevyttä pakkaslunta ja kaatumisilta ei tälläkään kertaan täysin säästytty.

        https://aijaa.com/acw7CW
        https://aijaa.com/jxHqm5
        https://aijaa.com/bcm7DJ
        https://aijaa.com/5JuBV0
        https://aijaa.com/tH5ejw
        https://aijaa.com/Y9gxlr
        https://aijaa.com/xMmSF8

        Muutaman päivän vapaat pitkään aikaan (sitten vielä pariviikkoa töitä ja vihdoin kotiin) ja tulin Saariselälle viimeisiä talviajoja ajamaan

        Kaunispäältä avautui vielä ihan kivat talvimaisemat
        https://aijaa.com/fPjSgQ

        Mutta muuten oli polut "paskottu" kävelemällä muutaman viimepäivän suojasäiden aikana piloille ja ajamiset jäi lopulta aika vähiin
        https://aijaa.com/OUDW82


      • santtu_1975X kirjoitti:

        Muutaman päivän vapaat pitkään aikaan (sitten vielä pariviikkoa töitä ja vihdoin kotiin) ja tulin Saariselälle viimeisiä talviajoja ajamaan

        Kaunispäältä avautui vielä ihan kivat talvimaisemat
        https://aijaa.com/fPjSgQ

        Mutta muuten oli polut "paskottu" kävelemällä muutaman viimepäivän suojasäiden aikana piloille ja ajamiset jäi lopulta aika vähiin
        https://aijaa.com/OUDW82

        Ei ollut Saariselkä kuitenkaan vielä kauden viimeinen talviajokohde, vaan vielä tuli viimeiset pari vapaata viettämään Ylläkselle (sitten olisi vielä kuusi päivää töitä ja vihdoin Vapun jälkeen paluu kotiin eteläsuomeen 13iikon työreissulta Lapista).

        Ylläsjärven hissien lähettyviltä majoituksesta Latvamajalle, josta kesänkitunturi ympäri vastapäivään äkäslomnpolon kautta ajaen, josta Latvamajan kautta takaisin majoitukseen.
        https://aijaa.com/OduRM6

        Reitti ei tarjonnut tuntureilta aukeavia näköaloja, kun kulki lähinnä metsikössä ja kuruissa, mutta jotain kivaa sentään taas tuli kuvattua vaikka ei paöjoa, reitti oli muuten itsellu uusi ja hyvin mieluisa ajettava (vaikkei mikään varsinaisen haastava), pituutta tuli ihan kivasti kuitenkin.
        https://aijaa.com/kLHiqO
        https://aijaa.com/44SYCD
        https://aijaa.com/BLSsXz


    • Anonyymi

      Se vaan on niin että sähköpyöräily ja moottorikelkkailu ovat rinnakkaislajit, fillarointi kuuluu eri sarjaan

      • Anonyymi

        Samaa mieltä!


    • Anonyymi

      helvetin hyviä kuvia, minkä hintainen on toi punanen pyörä ja kuinka pikän matkan akun virta riittää, se on hieno homma että joku pitää kunnostaan huolta, arvostelijat on niitä sohvan pohjalla makaavia pallomahoja.

      • Tuo kuvien punainen (oranssi) Fat in Saksalaisen Corratec:n valmistama GZR brändille ja mallimerkinnältään Dominanc-e 2.0 jota myy Verkkokauppa.com (Brändin alta löytyy monen tasoista pyörää eri alihankkijoilta, ja tuo on sieltä parhaimmasta päästä).
        Pyörää myydään nyt tarjouksessa hintaan 2999,99€ (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/540218/GZR-Dominanc-e-2-0-26-sahkofatbike-19).
        Pyörän osasarjat suht hyvät, Sähköpuolella Bosch:n Performance CX Gen4 KIOX:lla, Keulana Manitoun Mastodon, Vaihteistona Shimanon XT 11s. ja jarruina Nelimäntäiset Shimanon 520-sarja jarrut 203mm XT levyillä.
        Itselläni on vielä päivittetynä hissitolppa ja paremmat renkaat pyörään sekä toinen akku pidemmille reissuille.

        Huonoja puolia jos pyörästä etsii, niin yhtenä ainakin ohut maalipinta joka monella haalistunut nopeasti jos säilytetään pitkiä aikoja suorassa auringonpaisteessa.

        Akun (500Wh) kesto riippuu aivan ajettavasta maastosta (ja tietysti käytettävästä avustuksesta), pahimmilla tunturireiteillä jotka sisältävät isoja nousuja, pehmeää lunta, pakkasessa ja matalilla rengaspaineilla ajettuna akku on tyhjä alle 25km. matkalla mutta sitten taas leppoisessa ajossa helpossa maastossa mennään hyvin 70-80km. jopa yli.


      • Anonyymi
        santtu_1975X kirjoitti:

        Tuo kuvien punainen (oranssi) Fat in Saksalaisen Corratec:n valmistama GZR brändille ja mallimerkinnältään Dominanc-e 2.0 jota myy Verkkokauppa.com (Brändin alta löytyy monen tasoista pyörää eri alihankkijoilta, ja tuo on sieltä parhaimmasta päästä).
        Pyörää myydään nyt tarjouksessa hintaan 2999,99€ (https://www.verkkokauppa.com/fi/product/540218/GZR-Dominanc-e-2-0-26-sahkofatbike-19).
        Pyörän osasarjat suht hyvät, Sähköpuolella Bosch:n Performance CX Gen4 KIOX:lla, Keulana Manitoun Mastodon, Vaihteistona Shimanon XT 11s. ja jarruina Nelimäntäiset Shimanon 520-sarja jarrut 203mm XT levyillä.
        Itselläni on vielä päivittetynä hissitolppa ja paremmat renkaat pyörään sekä toinen akku pidemmille reissuille.

        Huonoja puolia jos pyörästä etsii, niin yhtenä ainakin ohut maalipinta joka monella haalistunut nopeasti jos säilytetään pitkiä aikoja suorassa auringonpaisteessa.

        Akun (500Wh) kesto riippuu aivan ajettavasta maastosta (ja tietysti käytettävästä avustuksesta), pahimmilla tunturireiteillä jotka sisältävät isoja nousuja, pehmeää lunta, pakkasessa ja matalilla rengaspaineilla ajettuna akku on tyhjä alle 25km. matkalla mutta sitten taas leppoisessa ajossa helpossa maastossa mennään hyvin 70-80km. jopa yli.

        Eikö nolota vastata omiin kysymyksiin. Periaatteessa maskaat ihan hyvin, mutta siltikin jokainen vähänkin valveutunut osaa yhdistää asiat ja lukea rivien välistä;)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

      Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

      Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      118
      1756
    3. Viiimeinen viesti

      Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      38
      1475
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

      Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      122
      1408
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

      Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

      Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1250
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

      Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1241
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

      18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1188
    9. Syntymäpäivä

      Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1127
    10. Olet tärkeä

      mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      48
      1014
    Aihe