Paljonkohan pitäisi rahaa ja aikaa laittaa pitkään seisseeseen pyörään?

Anonyymi

Siskon äijä antais mummovainaansa mummopyörän kossupulloa vastaan pois vietäväksi ja sen takia kyselen hiukan mitä kaikkea täytyisi tehdä. Mummipyörä roikkuu liiterissä 3m korkeudessa seinällä ja ollut sielä sen 40v ja toiset 40v ajossa sitä ennen merkkiä ei kukaan muista mutta kuulemma jo ajat sitten ikiuneen vaipuneen kotimaisen pyörätehtaan tuotos.

12

110

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Renkaat 90% varmuudella puhki ja 100% varmuudella tulee puhkeamaan ekan ajon jälkeen jos vielä täyttyy (hapertuneet nimittäin aika hyvin tos ajas), sitten satula....no se voi olla ihan ehjä mutta tuonaikaiset ei niitä mukavimpia ole joten todnäk vaihtoon, jarrut on myös varmaan risat koska tuonaikaisissa pyörissä (ainakin 1v mummiskoissa ja paappamalleissa) on erilainen se jarru mitä nykyään ja niissä on tietty osa, en tiiä oisko jarrupala joka kuluu niistä poikkeuksetta käytössä siihen kuntoon ettei se toimi tai jos toimii niin pitää seistä polkimien päällä että saa pyörän stoppaamaan, uusia paloja ei enää saa joten koko takavanne siis vaihtoon, polkimet tuppaa vanhetessaan hajoamaan joten mahd ne vaihtoon, eturatas voipi olla piikillä, runko pitää ennen muuta tarkistaa murtumien tai vakavien ruostevaurioiden takia ja jos niitä on, on pyörän turvallinen ajettavuus muisto vain eli ei kannata ottaa ku kukkatelineeksi puutarhaan ja sehän ei mitään remppaa vaadi ja kossupullo on mun mielestä ihan ok pyynti sittenkin😃

Varmaksi voin sanoa että rasvaamista ja ruuvailua on edessä, se kuinka paljon sitä on, sitä en osaa sanoa

• Anonyymi

Kulutusosien uusinta, öljyäminen/rasvaus, rungon eheyden tarkistus ettei käy kuten sille kuntourheilijalle tässä taannoin. Uudet ulkorenkaat laadusta ja valmistajasta riippuen 10-50€ kpl, uudet sisäkumit ja vannenauhat maksavat noin 10-15€ kaikkinensa. Kettinki rattaat uudet noin 25-30€ koko roska jos halvinta "Puuilo/Motonet/Biltema"-laatua ostaa.

Jos vanteet ja pinnat ruosteessa niin parempi ehkä metsästää jostain käytettyjen pyörien varaosien kauppiaalta parempilaatuisemmat osat tilalle. Kierrätyskeskuksista saattaa myös löytyä passeli kohtuuhintainen varaosapyörä josta voi tarvittavat ehjät osat siirtää vanhaan klassikkomummikseen.
      Uusi valmis kiekkopari pinnoineen maksaisi noin 70-100€.

Mikäli fillarilla on ikää noin 80 vuotta niin joidenkin osien yhteensopivuus voi tuottaa hankaluuksia koska polkupyörien standardit ovat melko tiuhaan tahtiin muuttuneet vuosien saatossa. Tämä mielessä ei kannattane tilata nettikaupasta varaosia ennen kuin on varmistanut niiden yhteensopivuuden vanhaan pyörään.

• Anonyymi

Joisin aineen itse ja pullon voi antaa tyhjänä, paitsi, jos aiot entisöidä sen vaikkapa postilaatikon jalaksi, silloin puolikas, 12 latoa.

Ketjun voi nöyristyttää kossulla, jätä tilkka sitä varten.

• Anonyymi

Sama kuin 80v autonkin kanssa, osia ei tahdo löytyä ja kaikki kuluvat tai luonnon toimesta haurastuvat osat täytyy vaihtaa. Toki sillä on kiva ajella sit ku vaiva on ohi, mutta itse en varmaan ryhtyis.

• Anonyymi

Kannattaa ottaa tolla hintaa vähintään kukkatelineeksi, ne on ihan hienoja varsinkin vanhojen talojen puutarhoissa, omassa mummolassa on ja patinoitunut pyörä sopii hyvin ajan kanssa patinoituneen talon puutarhaan

• Anonyymi

Esimerkiksi etuhaarukka on saattanut ruostua sisältä päin ja näin ollen kuntoa ei pysty tarkistamaan. Jättäisin pyörän roikkumaan liiteriin. Satulalla saattaa olla arvoa samoin merkkikilvillä.

• Anonyymi

Mistä kohtaa roikkumiskorkeus on mitattu?

• Anonyymi

Kyseessä ihan silmin tehty arvio, itse olen lähemmäs 2M ja en pyörään yletä eli jtn 3 ja 3 ja puol M väliltä

• Anonyymi

Olen ollut tekemisissä vanhojen fillareiden kanssa joten annan vinkit mitä kannattaa vaihtaa:

Ketjut, rattaat, keskiölaakeri, polkimet, satula, satulaputki.

Lisäksi pitää turvallusuuden vuoksi vaihtaa etuhaarukka, etu-ja takavanteet renkaineen.

80 vuotias runko on myös turvallisuus riski, eli tämäkin vaihtoon.

Yleensä tuon ikäisen pyörän tavarateline on priima kunnossa, se kannattaa säästää ja sen ympärille rakentaa toimiva fillari.🚲

• Anonyymi

Ketjusuoja voi olla myös arvotavaraa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ketjusuoja voi olla myös arvotavaraa.

Vanhat etuvalaisimet sekä takaheijastin ovat myös tyylikkäämmän näköiset kuin uusissa pyörissä.

• Anonyymi

Jos tavarateline ei ole priimassa kunnossa, niin sen ympärille ei voi rakentaa pyörää.

Mutta jos soittokello on virheetön, niin sen ympärille voi rakentaa toimivan pyörän.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      7
      2508
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      121
      1771
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      39
      1477
    4. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Kittilä
      123
      1446
    5. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      167
      1299
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      146
      1260
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      152
      1251
    8. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1198
    9. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      59
      1138
    10. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      53
      1029
    Aihe