käyn kaverini kanssa yksityistallilla, missä ratsastelemme kivalla suomenhevosella..heppa on koulutettu ratsuksi, se on myös koulutettu hyppäämään. En ole itse koskaan hypännyt, mutta kaverini on vähän, tosin vain matalia esteitä ja siitäkin on kuulemma kauan aikaa.
Ongelma on se, että haluiasimme koittaa hyppäämistä, mutta hevonen "pelkää" melkein kaikkea, ja pitää olla varuillansa. Ollaan yritetty rakennella pieniä esteitä, mutta se yleensä yrittää kiertää ne ja leikkii pelkäävänsä.
haluaisimme kokeilla kovista vauheista hypätä, mutta kun ei uskalla! miten saisi hevosen totuteltua ja miten itseään rohkaistua. Jos hevonen pysähtyykin kuin seinään ja sitten lennetään kaulan yli...neuvoja!
HYPPÄÄMINEN?
10
2561
Vastaukset
- mailaif
Hevonen EI LEIKI PELKÄÄVÄNSÄ!!!
EN haluu lannistaa (!), mut ehkei kannata omin päin alkaa "kouluttaa heposesta esteratsua" (siis siedättää sitä esteisiin). Se on kaikille parhaaksi! :) Esteitten hyppäämisen opettelua ei myöskään kannata tehdä hevosella, joka on epävarma. Kannattaa opetella hyppäämään kokeneella hevosella. Ja aina alotetaan puomeista, kavaleteista ja pienistä esteistä, eikä heti loikata isoihin esteisiin kovista vauhdeista! Hevonen pitää järjestelmällisesti siedättää esteisiin ja edetä rauhallisesti. Se aika, mikä siihen kuluu, kannattaa käyttää, sillä paaljon enemmän aikaa ja vaivaa menee ongelmien korjamiseen.
Kannattaa siis turvautua kokeneeseen hevosihmiseen :)- estehirmu?!=D
ja jos ette aikasemmin oo hypänny ni kannattaax heti nostaa puomi 1m20cm ja mennä laukas!?EI!!alottakaa puomeil niin mäkii tein!kysykää vaikka tallin omistajaa opettaa teit ja hevost?!että eipä muuta!!!
- Flikka
Aloittakaa maapuomeista. Eli maahan asetettu puomi tai oikeiden puomejen puutteessa kaadettu ja karsittu puunranka (minimi halkaisija n.7cm ja pituus 2,5m). Ratsata reippaassa ravissa keskeltä puomin yli, jos tämä tuottaa vaikeuksi niin vaikka aluksi käynnissäkin. Kun yhden puomin ylitys sujuu ongelmitta voit tehdä puomeista pienen radan, jolloin tulee harjoiteltua kääntämistä ja puomejen ylitystä eri suunnista. Kun tämä sujuu voit kokeilla samaa laukassa. Ensimmäisiksi esteiksi kannattaa rakentaa matalia ristikoita. Aluksi on parempi lähestyä ristikkoa ravissa. Tällöin vauhti ei ole niin kova ja aikaa hevosen ohjaamiseen jää enemmän, myöskin ponnistukset osuu helposti oikeisiin kohtiin.
Olisiko teillä aluksi mahdollista saada apua hyppäämiseen jolkin kokeneemmalta hevosihmiseltä. Hän voisi tarkistaa, että hevonen osaa esteiden hyppäämisen perusteet ja neuvoa teitä alkuun. Näin ei sattuisi vahinkoja pelkän kokemuksen puutteen vuoksi.
Tukeva istunta hypätessä (kantapäät alhaalla, painopiste hevosen painopisteen kohdalla, eli ei liikaa etunojaa jne) auttaa ratsastajaa pysymään selässä myös äkkipysähdyksien aikana. Esteillä vauhti ei ratkaise, itseasiasta kovasta laukasta hevosen on vaikea ponnista. Korkeita esteitä hypätään reippaasta, pyöreästä kevyesti kootusta laukasta. Aluksi on helpompi hypätä ravista tai rauhallisesta, mutta etenevästä laukasta, tällöin ratsastaja ja hevonen ehtii keskittyä hyppäämiseen ja ponnistukset lähtee oikeasta paikasta ja oikeaan suuntaan, tulee vähemmän kieltoja ja pudotuksia.- *sennu*
Korostaisin vielä sitä, kuinka tärkeää sekä kokemattomalle hevoselle että ratsastajalle on saada valmennusta kokeneelta alan asiantuntijalta!!! Muutoin saattaa sattua pahoja vahinkoja, joiden korjaamiseen menee vuosia, sekä hepalla että ihmisellä...
- ritsu90
mä ratsastan kans suokilla jolla ei ole edes hypätty.... teidän kannattaa kokeilla irtohypytystä niin kauan ettei se enää pelkää esteitä.. minä olen itse ajatellut kokeilla mun hoitsulleni koska sen omistaja on vähä jos sen sais hyppäämään... irtohypytys on tosi helppoa koska olen itse kokeillut.
- matkaratsastaja
Hevonen vaistoaa ratsastajan epävarmuuden, eli jos et itse ole varma hyppäämisestä, en suosittelisi hyppäämistä epävarmalla hevosella. Ja reilusti vaan harjasta kiinni, jos kuitenkin päätät hypätä, sillon et repäise hevosta suusta ja saat lisää tukea hyppyasentoon. Maapuomeilla ja tosi matalilla esteillä kannattaa aloittaa ja ihan vaan käynnissä, hevonen kyllä osaa nostella jalkojaan. Kun se sujuu, sit rauhallisessa ravissa jne.
- hepparainen
Ensiksi: Tunnutte olevan melko kokemattomia, ja varsinkin tässä hyppäämisessä. Äläkää nyt härregyyd itseksenne yrittäkö, saatte aikaan vaan katastrofin, ja kohta heppa saa tarpeekseen!! Pyytäkää jokin kokenut ratsastusihminen, tai jos tallilla on ratsastuksenope, niin sitä neuvomaan, tai pitämään tuntia. Missään tapauksessa älkää ruvetko omin päin temppuilemaan hevosen, ja esteiden kanssa!
Kun olette oppinett perusjutut, vasta silloin voitte hyppiä itseksenne, mutta tietenkin tarpeeksi pieniä... tsemppiä hyppäämisen opetteluun! ;) - Hepoinen
Voisit vaikka taluttaa hevosta ensin puomin yli rauhallisesti. Sitten voit tehdä ihan pienen esteen. Sekin taluttaen ensin käynnissä ja sitten ravissa. Sitten voit hypätä selkään ja mennä ensin puomia käynnissä ja ravissa. Estettä voi nostaa pikkuhiljaa. (Tämä toimii, ainakin omalla kohdalla) :)
- Kantapäät_ALAS
Aloita puomeista. Siirry sitten kavaljettiin tai pieneen ristikkoon. Ja siitä tippumisesta vaikka meet pieniä esteitä niin: PIDÄ NE KANTAPÄÄN OIKEASTI ALHAALLA!! (Ite en pitäny niin päädyin loppujen lopuksi maneesin seinään)
- Anonyymi
Miten saan hevosen hyppäämään?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1175935Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631453863Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503285Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4682719Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2681730Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde321403- 871396
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito151346Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1561272- 771268