Onko Jumala paha, koska ainoastaan muutamat ihmiset pelastuvat?

Anonyymi

Useat miettivät, kuinka voisi olla mahdollista, että ainoastaan pieni joukko ihmisiä olisi oikeassa Raamatun mukaisessa uskossa? Ja kuinka ainoastaan oikealla Raamatun mukaisella uskolla muka pelastuisi ja kaikki muut voisivat joutua kadotukseen? Olisiko Jumala tosiaan niin ankara, että tulisi tuomitsemaan suurimman osan ihmiskunnasta ikuiseen kadotukseen?

Kun Jumala loi ihmisen, Jumala antoi mahdollisuuden valita hyvän ja pahan välillä. Ihminen sai siis valita, onko hän Jumalan tahdolle kuuliainen vai onko kielletty asia niin tärkeää, että se nousee Jumalan tahdon yläpuolelle. Jumala olisi voinut "ohjelmoida" ihmisen olennoksi, joka "automaattisesti" toteuttaa Hänen tahtoaan. Elämässämme ei olisi lainkaan valintoja, vaan elämämme olisi valmiiksi ohjelmoitu. Jumala halusi kuitenkin, että ihmiselle annetaan oma tahto ja hän saa vapauden valita. Tämä vapaus antaa ihmiselle vapauden valita myös hyvän ja pahan välillä.

Jos ihminen ei halua noudattaa Jumalan tahtoa, joka on ilmoitettu Raamatussa, ja riskeeraa täten mahdollisuutensa pelastua, onko se silloin Jumalan syy? Onko Jumala näin ollen paha? Eikö ennemminkin ihminen ole itse paha, koska toimii vastoin Jumalan tahtoa? Onhan meillä maan päälläkin maalliset lait, joita on pakko noudattaa tai muuten tulee ansaitusti tuomio. Mikä tekee Jumalan tahdosta niin mitätöntä ja vähäarvoista, että ihminen ei halua sitä noudattaa?

Jumala sanoo Raamatussa, että "etsivä löytää ja kolkuttavalle avataan" eli Jumala lupaa avata uskon ymmärryksen ja johdattaa oikean uskon piiriin KAIKKI ihmiset, jotka tosissaan haluavat löytää oikean uskon. Jumala näkee ihmisen sydämeen ja tietää, jos maailman toisella puolella syrjäisessäkin kolkassa on ihminen tai ihmisiä valmiita vastaanottamaan evankeliumia ja uskomaan. Jumala ei haluaisi kenenkään joutuvan kadotukseen, mutta useimmat ihmiset elävät elämänsä välittämättä oikeasta uskosta ja Jumalan tahdosta, koska oma tahto menee Jumalan tahdon yläpuolelle.

Monet kyllä haluavat uskoa, mutta he valitsevat sellaiset uskonkäsitykset maailman uskontojen seasta, jotka tukevat omaa tahtoa ja joissa Jumalan tahto jää toissijaiseksi. Luotetaan siihen, että kyllä Jumala pelastaa, koska hän on rakastava ja armollinen, mutta unohdetaan, että Raamatussa selkeästi kerrotaan, että ainoastaan Jumalan tahdon mukaisesti elävät pelastuvat.

Nooan aikana juuri kukaan ei uskonut ja pelastuneita oli ainoastaan 8 henkeä. Siis todella pieni määrä prosentuaalisesti. Monet ihmettelevät, voiko olla niin, että ainoastaan vl-lestadiolaiset kristityt pelastuisivat? Lähtökohtaisesti vl-lestadiolaiset EIVÄT sulje pois mahdollisuutta, että maailmassa olisi joitakin muitakin kristillisiä ryhmiä, joilla on oikea Raamatun mukainen usko, mutta tällöin uskomme, että heidän tapansa tulkita Raamattua pelastusopillisesta näkökulmasta vastaa vanhoillislestadiolaisten uskonkäsitystä. Tarkennuksena vielä, että esimerkiksi huonojen ohjelmien katselu TV:stä/tietokoneelta/kännykästä tai rajusti sanoitetun viihdemusiikin kuuntelu eivät ole pelastusopillisia kysymyksiä, vaan uskomme, että niitä välttelemällä on helpompi olla sortumatta syntiin. Miksi katselisimme tai kuuntelisimme sellaista sisältöä, joka aivopesee ihmisiä ja saa heidät huomamattaan hyväksymään asioita, jotka Raamatun sana tuomitsee synneiksi (paino sanoille Raamatun sana)

VL- lestadiolaiset eivät halua tuomita muita ihmisiä kadotukseen, vaan yksin Jumala tuomitsee ihmisen paikan viimeisellä tuomiolla. Ihmisten tuomitsemisen sijaan haluamme mieluummin levittää ilosanomaa, että ainakin tällä tavoin uskomalla voit pelastua ja päästä iankaikkiseen elämään. Tahtomme on, että Raamatussa ilmoitettu Jumalan tahdosta tulisi ihmisille omaa tahtoa tärkeämpää ja uskosta tulisi elämän kallein asia. Haluamme Jumalan tavoin, että mahdollisimman monet pelastuisivat.

Itse asiassa pelastuvia tulee joka tapauksessa suuri joukko, koska uskomme, että syntymättömät lapset ja lapsena/nuorena ns. "lapsuuden uskossa" kuolleet yksilöt, sekä esim. kehitysvammaiset ihmiset pelastuvat joka tapauksessa.

Rauhanyhdistyksen jäsenyys, seuroissa tai Jumalanpalveluksissa käynti, hyvät työt, hurskasta ihmistä esittäminen, ehtoollisella käynti ym. eivät pelasta, vaan omakohtainen Raamatun mukainen usko.

Monelle uskon vastaanottamisen esteeksi tulee se, että heidän läheisiään (isä, äiti, isovanhemmat, veli, sisar, ystäviä) on kuollut uskosta osattomana, mutta meidän kaikkien tulee muistaa, että emme voi uskoa tai olla uskomatta muiden puolesta, vaan jokainen on vastuussa omasta pelastumisestaan. Jokaisen tavoitteena tulisi olla se, että kuolinhetkellä on synnit anteeksi ja rauha Jumalan kanssa. Emme voi tietää yksittäisten ihmisten kohtaloa etukäteen, eikä meidän tehtävämme ole sitä turhaan ruotia, koska Jumala suorittaa viimeisen tuomion.

On kuitenkin Jumalan tahdon mukaista, jos kukin tahollamme haluaisimme uskoa ja täten varmistaa omakohtaista pelastumistamme.

30

152

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei jumalaa just kovinkaan paljoo kiinnosta kadotukseen joutuneiden suuri määrä. jumala on jo vanha, rupsahtanut ukonkäppänä. Kuulossa ja näössäkin vikaa. Siksi se ei kuule alamaistensa rukouksia eikä näe maan päällä vellovaa pahuutta.
      Kannattaakin unohtaa jumalaan uskominen.

    • Anonyymi

      "Jumala halusi kuitenkin, että ihmiselle annetaan oma tahto ja hän saa vapauden valita."

      Tuo on luonnollisesti puppupuhetta.

      Raamatullisesta katsannosta tarkastellen väitteet ihmisen vapaudesta valita ovat harhaa.

      Minäpä selitän miksi.

      Sikäli kuin Herra Sebaot on kaikkitietävä, kuten meille raamatussa vakuutetaan, niin hänen täytyi tietää jo ennen ihmisen luomista jokaisen tulevan ihmisen kaikki ajatukset ja teot heidän syntymänsä hetkestä viimeiseen hengenvetoonsa, joten Herra Sebaotin näkökulmasta ihmisellä ei ole lainkaan vapaata tahtoa, ja näin ollen hän tuomitsee, sikäli kuin tuomitsee, ihmiset jo ennakkoon joko helevettiin tai taivaaseen ennen kuin he edes syntyvät
      Herra Sebaot loi ihmisen tuollaiseksi, joten se on hänen tahtonsa.

      Mikäli taas Herra Sebaot ei olekaan kaikkitietävä, niin siinä tapauksessa ihmisellä voi sanoa olevan vapaa tahto valita, tietysti niissä puitteissa kuin meidän fyysis-psyykkinen "minämme" sen kulloisenkin ihmisen ja tapauksen osalta mahdollistaa.

      Kumpiko tuote pannaan pakettiin?

      • Anonyymi

        Tämä on vaikea aihe ymmärtää ihmisjärjellä, koska toisaalta Jumala tietää ihmisen tulevaisuuden, mutta samalla kuitenkin Hän on kehoittanut mm. kristittyjä lähetystyöhön: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni..."

        Jos Jumala olisi jo ennalta valinnut, kuka pelastuu ja ihmisellä ei itsellään olisi minkäänlaista valinnanmahdollisuutta, onko hän uskovainen kristitty vai ei, niin miksi Jumala olisi kehoittanut tekemään lähetystyötä kaikkialla maailmassa?

        Eli esimerkiksi lähetyskäskyn antaminen ja kehoitus säilyttää usko ja hyvä omatunto ovat merkkejä siitä, että kyllä ihminen/yksilö kuitenkin saa itse päättää, haluaako uskoa, kun Jumala kutsuu ihmistä puoleensa.

        Samoin ihminen voi valita hyvän ja pahan väliltä muutenkin elämässään. Muun muassa, elääkö lainkuuliaisesti vai sortuuko rikoksiin, puhuuko totta vai valehteleeko jne.

        Se on huomioitava, että Raamatussa kerrotaan uskon olevan Jumalan lahja. Lahja on asia, joka saadaan. Se, haluaako ihminen vastaanottaa tätä lahjaa, on ihmisen oma ratkaisu. Jumala tottakai tahtoo, että mahdollisimman moni ottaisi lahjan vastaan ja haluaisi uskoa evankeliumia, mutta useimmat torjuvat Jumalan tarjoaman lahjan. Sitä ei nähdä arvokkaana. Omat prioriteetit ovat tässä maailmassa ja ajallisessa elämässä.

        Kukin itse valitsee elämäänsä prioriteetit. Jollekin tärkeintä on rahan kerryttäminen pankkitilille, jotta kuollessa olisi mahdollisimman paljon rahaa mukaanotettavaksi hautaan. Jollekin tärkeintä on kilpaurheilu ja se voi olla melkeinpä uskomisen paikalla ja vie kaiken vapaa-ajan jne. Ei Jumala pakota ketään myöskään käymään seuroissa tai Jumalanpalveluksissa, Hän ei pakota ketään uskomaan. Minä uskon, koska Jumala on antanut minulle uskonymmärryksen ilman omaa ansiotani ja 100% lahjana ja haluan itse vapaasta tahdostani säilyttää saamani uskon lahjan.

        Kaikkea Jumalaan liittyvää ei voi selittää järjellä ja jos sitä yrittää tehdä, niin usko loppuu aika pian. Lopulta uskoo ainoastaan kaikkeen näkyvään, jonka voi aisteilla nähdä ja kokea. Se ei ole enää uskoa vaan tietoa. Teidän esimerkiksi, että ulkona näkyvä tie on olemassa, koska olen kävellyt sitä pitkin.

        Pitää lapsenomaisesti uskoa ja jättää järki sivummalle, koska meidän ymmärryksemme ei pysty selittämään kaikkea. Ei esimerkiksi sitä, kuinka maailmankaikkeus olisi syntynyt ilman Jumalan luomistyötä? Ja mistä siihen olisi syntynyt tarvittavat ainekset tyhjästä? Mitä oli sitä ennen?

        Ateistit voivat sanoa lyhyempään aika väliin vedoten, että sanoohan se järkikin, ettei Jumalaa ole olemassa, mutta kun mietitään iankaikkisuusperspektiivissä, niin uskovaiset voisivat sanoa, että sanoohan se järkikin, että Jumala on pakko olla olemassa.

        Kun näet auton tai sillan, niin tiedät, että joku on ne tehnyt eli niillä on luoja. Miten voisit kirkkain silmin väittää, että maapallo, taivas jne ei ole tarvinnut luojaa, vaan ne ovatkin syntyneet tyhjästä?

        Järkeen on siis turha vedota, koska se on rajallinen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on vaikea aihe ymmärtää ihmisjärjellä, koska toisaalta Jumala tietää ihmisen tulevaisuuden, mutta samalla kuitenkin Hän on kehoittanut mm. kristittyjä lähetystyöhön: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni..."

        Jos Jumala olisi jo ennalta valinnut, kuka pelastuu ja ihmisellä ei itsellään olisi minkäänlaista valinnanmahdollisuutta, onko hän uskovainen kristitty vai ei, niin miksi Jumala olisi kehoittanut tekemään lähetystyötä kaikkialla maailmassa?

        Eli esimerkiksi lähetyskäskyn antaminen ja kehoitus säilyttää usko ja hyvä omatunto ovat merkkejä siitä, että kyllä ihminen/yksilö kuitenkin saa itse päättää, haluaako uskoa, kun Jumala kutsuu ihmistä puoleensa.

        Samoin ihminen voi valita hyvän ja pahan väliltä muutenkin elämässään. Muun muassa, elääkö lainkuuliaisesti vai sortuuko rikoksiin, puhuuko totta vai valehteleeko jne.

        Se on huomioitava, että Raamatussa kerrotaan uskon olevan Jumalan lahja. Lahja on asia, joka saadaan. Se, haluaako ihminen vastaanottaa tätä lahjaa, on ihmisen oma ratkaisu. Jumala tottakai tahtoo, että mahdollisimman moni ottaisi lahjan vastaan ja haluaisi uskoa evankeliumia, mutta useimmat torjuvat Jumalan tarjoaman lahjan. Sitä ei nähdä arvokkaana. Omat prioriteetit ovat tässä maailmassa ja ajallisessa elämässä.

        Kukin itse valitsee elämäänsä prioriteetit. Jollekin tärkeintä on rahan kerryttäminen pankkitilille, jotta kuollessa olisi mahdollisimman paljon rahaa mukaanotettavaksi hautaan. Jollekin tärkeintä on kilpaurheilu ja se voi olla melkeinpä uskomisen paikalla ja vie kaiken vapaa-ajan jne. Ei Jumala pakota ketään myöskään käymään seuroissa tai Jumalanpalveluksissa, Hän ei pakota ketään uskomaan. Minä uskon, koska Jumala on antanut minulle uskonymmärryksen ilman omaa ansiotani ja 100% lahjana ja haluan itse vapaasta tahdostani säilyttää saamani uskon lahjan.

        Kaikkea Jumalaan liittyvää ei voi selittää järjellä ja jos sitä yrittää tehdä, niin usko loppuu aika pian. Lopulta uskoo ainoastaan kaikkeen näkyvään, jonka voi aisteilla nähdä ja kokea. Se ei ole enää uskoa vaan tietoa. Teidän esimerkiksi, että ulkona näkyvä tie on olemassa, koska olen kävellyt sitä pitkin.

        Pitää lapsenomaisesti uskoa ja jättää järki sivummalle, koska meidän ymmärryksemme ei pysty selittämään kaikkea. Ei esimerkiksi sitä, kuinka maailmankaikkeus olisi syntynyt ilman Jumalan luomistyötä? Ja mistä siihen olisi syntynyt tarvittavat ainekset tyhjästä? Mitä oli sitä ennen?

        Ateistit voivat sanoa lyhyempään aika väliin vedoten, että sanoohan se järkikin, ettei Jumalaa ole olemassa, mutta kun mietitään iankaikkisuusperspektiivissä, niin uskovaiset voisivat sanoa, että sanoohan se järkikin, että Jumala on pakko olla olemassa.

        Kun näet auton tai sillan, niin tiedät, että joku on ne tehnyt eli niillä on luoja. Miten voisit kirkkain silmin väittää, että maapallo, taivas jne ei ole tarvinnut luojaa, vaan ne ovatkin syntyneet tyhjästä?

        Järkeen on siis turha vedota, koska se on rajallinen.

        Hyvä kirjoitus!

        Perinteinen ateismi kaatui omaan mahdottomuuteen. Nykyään ateistit haluavat määritellä ateismin uudestaan, että se on uskon puute, mutta ei sitä näin määritellä sanakirjoissa.

        Jos kysyy ateistilta mistä maailmankaikkeus on syntynyt, he sanovat yleensä että he eivät tiedä. Se on rehellinen vastaus heiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on vaikea aihe ymmärtää ihmisjärjellä, koska toisaalta Jumala tietää ihmisen tulevaisuuden, mutta samalla kuitenkin Hän on kehoittanut mm. kristittyjä lähetystyöhön: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni..."

        Jos Jumala olisi jo ennalta valinnut, kuka pelastuu ja ihmisellä ei itsellään olisi minkäänlaista valinnanmahdollisuutta, onko hän uskovainen kristitty vai ei, niin miksi Jumala olisi kehoittanut tekemään lähetystyötä kaikkialla maailmassa?

        Eli esimerkiksi lähetyskäskyn antaminen ja kehoitus säilyttää usko ja hyvä omatunto ovat merkkejä siitä, että kyllä ihminen/yksilö kuitenkin saa itse päättää, haluaako uskoa, kun Jumala kutsuu ihmistä puoleensa.

        Samoin ihminen voi valita hyvän ja pahan väliltä muutenkin elämässään. Muun muassa, elääkö lainkuuliaisesti vai sortuuko rikoksiin, puhuuko totta vai valehteleeko jne.

        Se on huomioitava, että Raamatussa kerrotaan uskon olevan Jumalan lahja. Lahja on asia, joka saadaan. Se, haluaako ihminen vastaanottaa tätä lahjaa, on ihmisen oma ratkaisu. Jumala tottakai tahtoo, että mahdollisimman moni ottaisi lahjan vastaan ja haluaisi uskoa evankeliumia, mutta useimmat torjuvat Jumalan tarjoaman lahjan. Sitä ei nähdä arvokkaana. Omat prioriteetit ovat tässä maailmassa ja ajallisessa elämässä.

        Kukin itse valitsee elämäänsä prioriteetit. Jollekin tärkeintä on rahan kerryttäminen pankkitilille, jotta kuollessa olisi mahdollisimman paljon rahaa mukaanotettavaksi hautaan. Jollekin tärkeintä on kilpaurheilu ja se voi olla melkeinpä uskomisen paikalla ja vie kaiken vapaa-ajan jne. Ei Jumala pakota ketään myöskään käymään seuroissa tai Jumalanpalveluksissa, Hän ei pakota ketään uskomaan. Minä uskon, koska Jumala on antanut minulle uskonymmärryksen ilman omaa ansiotani ja 100% lahjana ja haluan itse vapaasta tahdostani säilyttää saamani uskon lahjan.

        Kaikkea Jumalaan liittyvää ei voi selittää järjellä ja jos sitä yrittää tehdä, niin usko loppuu aika pian. Lopulta uskoo ainoastaan kaikkeen näkyvään, jonka voi aisteilla nähdä ja kokea. Se ei ole enää uskoa vaan tietoa. Teidän esimerkiksi, että ulkona näkyvä tie on olemassa, koska olen kävellyt sitä pitkin.

        Pitää lapsenomaisesti uskoa ja jättää järki sivummalle, koska meidän ymmärryksemme ei pysty selittämään kaikkea. Ei esimerkiksi sitä, kuinka maailmankaikkeus olisi syntynyt ilman Jumalan luomistyötä? Ja mistä siihen olisi syntynyt tarvittavat ainekset tyhjästä? Mitä oli sitä ennen?

        Ateistit voivat sanoa lyhyempään aika väliin vedoten, että sanoohan se järkikin, ettei Jumalaa ole olemassa, mutta kun mietitään iankaikkisuusperspektiivissä, niin uskovaiset voisivat sanoa, että sanoohan se järkikin, että Jumala on pakko olla olemassa.

        Kun näet auton tai sillan, niin tiedät, että joku on ne tehnyt eli niillä on luoja. Miten voisit kirkkain silmin väittää, että maapallo, taivas jne ei ole tarvinnut luojaa, vaan ne ovatkin syntyneet tyhjästä?

        Järkeen on siis turha vedota, koska se on rajallinen.

        Miten Jumala ite on sitte syntynyt?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Miten Jumala ite on sitte syntynyt?

        Ei Jumala ole syntynyt. Jumala on ikuinen. Maailmankaikkeus sen sijaan tiedetään että on syntynyt (Big bang).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on vaikea aihe ymmärtää ihmisjärjellä, koska toisaalta Jumala tietää ihmisen tulevaisuuden, mutta samalla kuitenkin Hän on kehoittanut mm. kristittyjä lähetystyöhön: "Menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni..."

        Jos Jumala olisi jo ennalta valinnut, kuka pelastuu ja ihmisellä ei itsellään olisi minkäänlaista valinnanmahdollisuutta, onko hän uskovainen kristitty vai ei, niin miksi Jumala olisi kehoittanut tekemään lähetystyötä kaikkialla maailmassa?

        Eli esimerkiksi lähetyskäskyn antaminen ja kehoitus säilyttää usko ja hyvä omatunto ovat merkkejä siitä, että kyllä ihminen/yksilö kuitenkin saa itse päättää, haluaako uskoa, kun Jumala kutsuu ihmistä puoleensa.

        Samoin ihminen voi valita hyvän ja pahan väliltä muutenkin elämässään. Muun muassa, elääkö lainkuuliaisesti vai sortuuko rikoksiin, puhuuko totta vai valehteleeko jne.

        Se on huomioitava, että Raamatussa kerrotaan uskon olevan Jumalan lahja. Lahja on asia, joka saadaan. Se, haluaako ihminen vastaanottaa tätä lahjaa, on ihmisen oma ratkaisu. Jumala tottakai tahtoo, että mahdollisimman moni ottaisi lahjan vastaan ja haluaisi uskoa evankeliumia, mutta useimmat torjuvat Jumalan tarjoaman lahjan. Sitä ei nähdä arvokkaana. Omat prioriteetit ovat tässä maailmassa ja ajallisessa elämässä.

        Kukin itse valitsee elämäänsä prioriteetit. Jollekin tärkeintä on rahan kerryttäminen pankkitilille, jotta kuollessa olisi mahdollisimman paljon rahaa mukaanotettavaksi hautaan. Jollekin tärkeintä on kilpaurheilu ja se voi olla melkeinpä uskomisen paikalla ja vie kaiken vapaa-ajan jne. Ei Jumala pakota ketään myöskään käymään seuroissa tai Jumalanpalveluksissa, Hän ei pakota ketään uskomaan. Minä uskon, koska Jumala on antanut minulle uskonymmärryksen ilman omaa ansiotani ja 100% lahjana ja haluan itse vapaasta tahdostani säilyttää saamani uskon lahjan.

        Kaikkea Jumalaan liittyvää ei voi selittää järjellä ja jos sitä yrittää tehdä, niin usko loppuu aika pian. Lopulta uskoo ainoastaan kaikkeen näkyvään, jonka voi aisteilla nähdä ja kokea. Se ei ole enää uskoa vaan tietoa. Teidän esimerkiksi, että ulkona näkyvä tie on olemassa, koska olen kävellyt sitä pitkin.

        Pitää lapsenomaisesti uskoa ja jättää järki sivummalle, koska meidän ymmärryksemme ei pysty selittämään kaikkea. Ei esimerkiksi sitä, kuinka maailmankaikkeus olisi syntynyt ilman Jumalan luomistyötä? Ja mistä siihen olisi syntynyt tarvittavat ainekset tyhjästä? Mitä oli sitä ennen?

        Ateistit voivat sanoa lyhyempään aika väliin vedoten, että sanoohan se järkikin, ettei Jumalaa ole olemassa, mutta kun mietitään iankaikkisuusperspektiivissä, niin uskovaiset voisivat sanoa, että sanoohan se järkikin, että Jumala on pakko olla olemassa.

        Kun näet auton tai sillan, niin tiedät, että joku on ne tehnyt eli niillä on luoja. Miten voisit kirkkain silmin väittää, että maapallo, taivas jne ei ole tarvinnut luojaa, vaan ne ovatkin syntyneet tyhjästä?

        Järkeen on siis turha vedota, koska se on rajallinen.

        "Minä uskon, koska Jumala on antanut minulle uskonymmärryksen ilman omaa ansiotani ja 100% lahjana ja haluan itse vapaasta tahdostani säilyttää saamani uskon lahjan."

        Mitäs jos sullekin tulee tuleivaisuudessa eteen niin vaikea kottelemus että et jaksakaan enää uskoa?

        Näin on monelle käynyt ja monelle tulee vielä käymään.


      • Anonyymi
        LFF_lestadiolainen kirjoitti:

        Ei Jumala ole syntynyt. Jumala on ikuinen. Maailmankaikkeus sen sijaan tiedetään että on syntynyt (Big bang).

        " Maailmankaikkeus sen sijaan tiedetään että on syntynyt (Big bang)."

        Miten niin syntynyt?Luotu se on.
        Ei lestadiolaisuudessa ole koskaan tuettu alkuräjähdys teoriaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        " Maailmankaikkeus sen sijaan tiedetään että on syntynyt (Big bang)."

        Miten niin syntynyt?Luotu se on.
        Ei lestadiolaisuudessa ole koskaan tuettu alkuräjähdys teoriaa.

        > Miten niin syntynyt?Luotu se on.
        > Ei lestadiolaisuudessa ole koskaan tuettu alkuräjähdys teoriaa.

        Se on uskon asia. Tiede opettaa että mailmankaikkeus on syntynyt Big bangin kautta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Minä uskon, koska Jumala on antanut minulle uskonymmärryksen ilman omaa ansiotani ja 100% lahjana ja haluan itse vapaasta tahdostani säilyttää saamani uskon lahjan."

        Mitäs jos sullekin tulee tuleivaisuudessa eteen niin vaikea kottelemus että et jaksakaan enää uskoa?

        Näin on monelle käynyt ja monelle tulee vielä käymään.

        Vaikka itsellä pitää olla tahtoa säilyttää usko, niin Raamatun mukaan Jumala antaa myös voimia uskon kilvoitukseen.

        Ainoa mahdollisuuteni on vaan päivä kerrallaan uskoa ja luottaa siihen, että Jumala varjelee uskossa myös vaikeimpien päivien kohdatessa. Itse asiassa viimeiset vuodet ovat olleet henkilökohtaisesti todella vaikeita, mutta olen kiitollinen, että Jumala on antanut voimia uskomiseen.

        Näin vaikeuksien keskellä olen usein miettinyt, että jos minulla ei olisi edes uskoa, joka tuo sydämeen iloa, rauhaa ja vapautta, niin minulla ei olisi enää mitään. Usko on tuonut elämään lohtua vaikeimpina hetkinä, kun ei tiedä, miten selvitä edes huomiseen saakka.

        Luotan siihen, että näiden vaikeiden aikojen jälkeen Jumala antaa jossakin välissä taas helpompia elinvuosia, kuten Hän on myös Raamatun ajan henkilöille antanut.


      • Anonyymi

        Tuo sinun kuvaamasi "kaikkitietävyys" on fatalismia, islamin uskoa.

        Ensiksikin kaikkitietävyys tarkoittaa monta eri asiaa. Jumala tietää sinun menneisyytesi ja sinun nykyisen tilasi.

        Mutta jos puhutaan tulevaisuudesta, niin ei missään Raamatussa kerrota että Jumala näkee lopun alusta. Raamattu opettaa aivan jotain muuta.

        Esimerkiksi koko luku Hesekieil 18 opettaa että Jumala varoittaa ihmistä hänen nykyisen elämänsä perusteella, mutta JOS ihmine muuttaa mielensä, niin Jumala myös muuttaa mielensä. Me teemme valinnan ensin.

        Voimme myös lukea siitä kuinka Jumala katuu valintaansa, esimerkiksi ihmisen luomista niin hienoon maailmaan kuin se mikä oli ennen vedenpaisumusta. Jumala katui sitä että oli valinnut Saulin kuninkaaksi, Hän pettyi Simsoniin, Jerobeamiin, Hän antoi rikkautta ja viisautta Salomolle, kunnes tämä ylpistyi. Hän armahti Niiniveä, jopka katui. Hän antoi Hiskialle lisävuosia, kun tämä itkien pyysi. Hän salli Lootin paeta kaupunkiin eikä vuorille, kun Loot valitti matkan hankaluutta. Jeesus valitsi Juudaan opetuslapsekseen, ja antoi täälle viimeisen varoituksen ja valinnan mahdollisuuden pääsiäisaterialla. Ja taivaassa yllätytään myönteisesti kun joku syntinen valitseekin uskon tien.

        Voimme siis nähdä, että Jumala tekee päätöksensä meidän valintojemme jälkeen. Hän voi tietysti suunnitella meille valoisaa tulevaisuutta, mutta me voimme aina valita oman tiemme.

        Samalla kun Jumala antoi meille valinnan vapauden, Hän myös rajoitti omaa mahdollisuuttaan päättää meidän tulevaisuudestamme.

        Koska Jumala ei näe meidän valintojamme täysin varmasti etukäteen, niin Hän määrää tulevaisuutta.Hän sanoi Jeremialle. "Minä valvon sanaani, toteuttaakseni sen". Ennustukset toteutuvat siksi että Jumala valvoo niiden toteutumista. Hän piti huolta siitä, että Jeesus syntyi Beetlehemissä.Jeesus täytti temppelipalveluksen esikuvat uhraamalla itsensä. Ja kun Jeesus tuli Jerusalemiin, niin elleivät ihmiset olisi iloinneet, "kivetkin olisivat huutaneet" Hoosiannaa! Jeesus itse sanoi täyttäneensä ennustukset, Luuk 24:44


      • Anonyymi
        LFF_lestadiolainen kirjoitti:

        > Miten niin syntynyt?Luotu se on.
        > Ei lestadiolaisuudessa ole koskaan tuettu alkuräjähdys teoriaa.

        Se on uskon asia. Tiede opettaa että mailmankaikkeus on syntynyt Big bangin kautta.

        "Tiede opettaa että mailmankaikkeus on syntynyt Big bangin kautta."

        Raamattu ei kylläkään näin opeta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tiede opettaa että mailmankaikkeus on syntynyt Big bangin kautta."

        Raamattu ei kylläkään näin opeta.

        Toisaalta Raamattu ei myöskään kiellä sitä, etteikö Jumala olisi voinut luoda maailman big bangin kautta. Ainakin vl-lestadiolaiset puhujat ovat puheissaan joskus maininneet, että emmehän me voi tietää, onko Jumala luonut maailman big bangin avulla vai jotenkin muuten. He ovat lisänneet, että uskon ja pelastumisen kannalta kyseinen tieto ei ole sinänsä merkittävä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka itsellä pitää olla tahtoa säilyttää usko, niin Raamatun mukaan Jumala antaa myös voimia uskon kilvoitukseen.

        Ainoa mahdollisuuteni on vaan päivä kerrallaan uskoa ja luottaa siihen, että Jumala varjelee uskossa myös vaikeimpien päivien kohdatessa. Itse asiassa viimeiset vuodet ovat olleet henkilökohtaisesti todella vaikeita, mutta olen kiitollinen, että Jumala on antanut voimia uskomiseen.

        Näin vaikeuksien keskellä olen usein miettinyt, että jos minulla ei olisi edes uskoa, joka tuo sydämeen iloa, rauhaa ja vapautta, niin minulla ei olisi enää mitään. Usko on tuonut elämään lohtua vaikeimpina hetkinä, kun ei tiedä, miten selvitä edes huomiseen saakka.

        Luotan siihen, että näiden vaikeiden aikojen jälkeen Jumala antaa jossakin välissä taas helpompia elinvuosia, kuten Hän on myös Raamatun ajan henkilöille antanut.

        Onhan tämä korona-aika ollut vaikeaa varmaan monelle ja osa väsynyt uskosta kokonaan pois.Miksi kaikki ei ole saanut sitte sitä voimaa kilvoitukseen vaikeana aikana?

        Jotkut ovat jopa sitä mieltää että pahin korona tilanne olisi vasta edessä.Mutta katsotaan mitä tuleman pitää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisaalta Raamattu ei myöskään kiellä sitä, etteikö Jumala olisi voinut luoda maailman big bangin kautta. Ainakin vl-lestadiolaiset puhujat ovat puheissaan joskus maininneet, että emmehän me voi tietää, onko Jumala luonut maailman big bangin avulla vai jotenkin muuten. He ovat lisänneet, että uskon ja pelastumisen kannalta kyseinen tieto ei ole sinänsä merkittävä.

        Sanallaan loi kaiken.
        Jumala sanoi tulkoon valkeus ja valkeus tuli jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sinun kuvaamasi "kaikkitietävyys" on fatalismia, islamin uskoa.

        Ensiksikin kaikkitietävyys tarkoittaa monta eri asiaa. Jumala tietää sinun menneisyytesi ja sinun nykyisen tilasi.

        Mutta jos puhutaan tulevaisuudesta, niin ei missään Raamatussa kerrota että Jumala näkee lopun alusta. Raamattu opettaa aivan jotain muuta.

        Esimerkiksi koko luku Hesekieil 18 opettaa että Jumala varoittaa ihmistä hänen nykyisen elämänsä perusteella, mutta JOS ihmine muuttaa mielensä, niin Jumala myös muuttaa mielensä. Me teemme valinnan ensin.

        Voimme myös lukea siitä kuinka Jumala katuu valintaansa, esimerkiksi ihmisen luomista niin hienoon maailmaan kuin se mikä oli ennen vedenpaisumusta. Jumala katui sitä että oli valinnut Saulin kuninkaaksi, Hän pettyi Simsoniin, Jerobeamiin, Hän antoi rikkautta ja viisautta Salomolle, kunnes tämä ylpistyi. Hän armahti Niiniveä, jopka katui. Hän antoi Hiskialle lisävuosia, kun tämä itkien pyysi. Hän salli Lootin paeta kaupunkiin eikä vuorille, kun Loot valitti matkan hankaluutta. Jeesus valitsi Juudaan opetuslapsekseen, ja antoi täälle viimeisen varoituksen ja valinnan mahdollisuuden pääsiäisaterialla. Ja taivaassa yllätytään myönteisesti kun joku syntinen valitseekin uskon tien.

        Voimme siis nähdä, että Jumala tekee päätöksensä meidän valintojemme jälkeen. Hän voi tietysti suunnitella meille valoisaa tulevaisuutta, mutta me voimme aina valita oman tiemme.

        Samalla kun Jumala antoi meille valinnan vapauden, Hän myös rajoitti omaa mahdollisuuttaan päättää meidän tulevaisuudestamme.

        Koska Jumala ei näe meidän valintojamme täysin varmasti etukäteen, niin Hän määrää tulevaisuutta.Hän sanoi Jeremialle. "Minä valvon sanaani, toteuttaakseni sen". Ennustukset toteutuvat siksi että Jumala valvoo niiden toteutumista. Hän piti huolta siitä, että Jeesus syntyi Beetlehemissä.Jeesus täytti temppelipalveluksen esikuvat uhraamalla itsensä. Ja kun Jeesus tuli Jerusalemiin, niin elleivät ihmiset olisi iloinneet, "kivetkin olisivat huutaneet" Hoosiannaa! Jeesus itse sanoi täyttäneensä ennustukset, Luuk 24:44

        Tahdon suuntautumisella on perintö- ympäristötekijöiden asettamat reunaehdot. Toiset ovat saaneet paremmat mahdollisuudet kuin toiset. Näyttää arpajaispeliltä, miten tahto suuntautuu. Melkein kaikilla lapsuusiän ohittaneilla ja ohittavilla on Jeesuksen mukaan niin huono onni tässä arpajaispelissä, että joutuvat ikuiseen kadotuksen vaivaan.
        Näyttää siltä, että luomistyössä on ollut pahoja ongelmia. Ensiksikin enkeleiden luomisessa, koska osa niistä nousi kapinaan luojaansa vastaan, jonka seurauksena sielunvihollinen joukkoineen sai alkunsa. Eivät ne olisi nousseet kapinaan, ellei niihin olisi luotu sellaista taipumusta. Toiseksi myös ihmisistä tuli luomistyössä epätäydellisiä, jolloin sielunvihollinen saa helposti ihmiset saaliikseen. Siis aiheutettiin sellainen tilanne, että Jeesukselle täytyi järjestää sovituskuolema, jotta edes pieni osa ihmisistä pelastuisi. Vaikea ymmärtää, miten tämä on suurta rakkautta ihmisiä kohtaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vaikka itsellä pitää olla tahtoa säilyttää usko, niin Raamatun mukaan Jumala antaa myös voimia uskon kilvoitukseen.

        Ainoa mahdollisuuteni on vaan päivä kerrallaan uskoa ja luottaa siihen, että Jumala varjelee uskossa myös vaikeimpien päivien kohdatessa. Itse asiassa viimeiset vuodet ovat olleet henkilökohtaisesti todella vaikeita, mutta olen kiitollinen, että Jumala on antanut voimia uskomiseen.

        Näin vaikeuksien keskellä olen usein miettinyt, että jos minulla ei olisi edes uskoa, joka tuo sydämeen iloa, rauhaa ja vapautta, niin minulla ei olisi enää mitään. Usko on tuonut elämään lohtua vaikeimpina hetkinä, kun ei tiedä, miten selvitä edes huomiseen saakka.

        Luotan siihen, että näiden vaikeiden aikojen jälkeen Jumala antaa jossakin välissä taas helpompia elinvuosia, kuten Hän on myös Raamatun ajan henkilöille antanut.

        Tuolla tavalla minäkin uskon. On ollut ja on vaikeita elämänvaiheita, mutta Jumala on auttanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla tavalla minäkin uskon. On ollut ja on vaikeita elämänvaiheita, mutta Jumala on auttanut.

        Ole onnellinen siitä.Kaikki ei ole ollut yhtä onnellisia vaan on jotunut uskon jättään kun mitään apuja ei ole tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sinun kuvaamasi "kaikkitietävyys" on fatalismia, islamin uskoa.

        Ensiksikin kaikkitietävyys tarkoittaa monta eri asiaa. Jumala tietää sinun menneisyytesi ja sinun nykyisen tilasi.

        Mutta jos puhutaan tulevaisuudesta, niin ei missään Raamatussa kerrota että Jumala näkee lopun alusta. Raamattu opettaa aivan jotain muuta.

        Esimerkiksi koko luku Hesekieil 18 opettaa että Jumala varoittaa ihmistä hänen nykyisen elämänsä perusteella, mutta JOS ihmine muuttaa mielensä, niin Jumala myös muuttaa mielensä. Me teemme valinnan ensin.

        Voimme myös lukea siitä kuinka Jumala katuu valintaansa, esimerkiksi ihmisen luomista niin hienoon maailmaan kuin se mikä oli ennen vedenpaisumusta. Jumala katui sitä että oli valinnut Saulin kuninkaaksi, Hän pettyi Simsoniin, Jerobeamiin, Hän antoi rikkautta ja viisautta Salomolle, kunnes tämä ylpistyi. Hän armahti Niiniveä, jopka katui. Hän antoi Hiskialle lisävuosia, kun tämä itkien pyysi. Hän salli Lootin paeta kaupunkiin eikä vuorille, kun Loot valitti matkan hankaluutta. Jeesus valitsi Juudaan opetuslapsekseen, ja antoi täälle viimeisen varoituksen ja valinnan mahdollisuuden pääsiäisaterialla. Ja taivaassa yllätytään myönteisesti kun joku syntinen valitseekin uskon tien.

        Voimme siis nähdä, että Jumala tekee päätöksensä meidän valintojemme jälkeen. Hän voi tietysti suunnitella meille valoisaa tulevaisuutta, mutta me voimme aina valita oman tiemme.

        Samalla kun Jumala antoi meille valinnan vapauden, Hän myös rajoitti omaa mahdollisuuttaan päättää meidän tulevaisuudestamme.

        Koska Jumala ei näe meidän valintojamme täysin varmasti etukäteen, niin Hän määrää tulevaisuutta.Hän sanoi Jeremialle. "Minä valvon sanaani, toteuttaakseni sen". Ennustukset toteutuvat siksi että Jumala valvoo niiden toteutumista. Hän piti huolta siitä, että Jeesus syntyi Beetlehemissä.Jeesus täytti temppelipalveluksen esikuvat uhraamalla itsensä. Ja kun Jeesus tuli Jerusalemiin, niin elleivät ihmiset olisi iloinneet, "kivetkin olisivat huutaneet" Hoosiannaa! Jeesus itse sanoi täyttäneensä ennustukset, Luuk 24:44

        "Mutta jos puhutaan tulevaisuudesta, niin ei missään Raamatussa kerrota että Jumala näkee lopun alusta. Raamattu opettaa aivan jotain muuta."


        Ps 139:16. Sinun silmäsi näkivät minut jo idussani. Minun päiväni olivat määrätyt ja kirjoitetut kaikki sinun kirjaasi, ennenkuin ainoakaan niistä oli tullut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo sinun kuvaamasi "kaikkitietävyys" on fatalismia, islamin uskoa.

        Ensiksikin kaikkitietävyys tarkoittaa monta eri asiaa. Jumala tietää sinun menneisyytesi ja sinun nykyisen tilasi.

        Mutta jos puhutaan tulevaisuudesta, niin ei missään Raamatussa kerrota että Jumala näkee lopun alusta. Raamattu opettaa aivan jotain muuta.

        Esimerkiksi koko luku Hesekieil 18 opettaa että Jumala varoittaa ihmistä hänen nykyisen elämänsä perusteella, mutta JOS ihmine muuttaa mielensä, niin Jumala myös muuttaa mielensä. Me teemme valinnan ensin.

        Voimme myös lukea siitä kuinka Jumala katuu valintaansa, esimerkiksi ihmisen luomista niin hienoon maailmaan kuin se mikä oli ennen vedenpaisumusta. Jumala katui sitä että oli valinnut Saulin kuninkaaksi, Hän pettyi Simsoniin, Jerobeamiin, Hän antoi rikkautta ja viisautta Salomolle, kunnes tämä ylpistyi. Hän armahti Niiniveä, jopka katui. Hän antoi Hiskialle lisävuosia, kun tämä itkien pyysi. Hän salli Lootin paeta kaupunkiin eikä vuorille, kun Loot valitti matkan hankaluutta. Jeesus valitsi Juudaan opetuslapsekseen, ja antoi täälle viimeisen varoituksen ja valinnan mahdollisuuden pääsiäisaterialla. Ja taivaassa yllätytään myönteisesti kun joku syntinen valitseekin uskon tien.

        Voimme siis nähdä, että Jumala tekee päätöksensä meidän valintojemme jälkeen. Hän voi tietysti suunnitella meille valoisaa tulevaisuutta, mutta me voimme aina valita oman tiemme.

        Samalla kun Jumala antoi meille valinnan vapauden, Hän myös rajoitti omaa mahdollisuuttaan päättää meidän tulevaisuudestamme.

        Koska Jumala ei näe meidän valintojamme täysin varmasti etukäteen, niin Hän määrää tulevaisuutta.Hän sanoi Jeremialle. "Minä valvon sanaani, toteuttaakseni sen". Ennustukset toteutuvat siksi että Jumala valvoo niiden toteutumista. Hän piti huolta siitä, että Jeesus syntyi Beetlehemissä.Jeesus täytti temppelipalveluksen esikuvat uhraamalla itsensä. Ja kun Jeesus tuli Jerusalemiin, niin elleivät ihmiset olisi iloinneet, "kivetkin olisivat huutaneet" Hoosiannaa! Jeesus itse sanoi täyttäneensä ennustukset, Luuk 24:44

        "Samalla kun Jumala antoi meille valinnan vapauden,"
        Vapaan tahdon/valinnan vapauden olemassa olosta ei ole mitään todisteita olemassa.
        Vapaa tahto on omanlainen peiteteoria.


    • Anonyymi

      ”Useat miettivät, kuinka voisi olla mahdollista, että ainoastaan pieni joukko ihmisiä olisi oikeassa Raamatun mukaisessa uskossa?”

      Kyllä varmaan ne jotka ovat Raamattuun perustuvassa uskossa tekevät, niinkuin varhaiskristityt, ja parhaansa kertoa toisille mitä tietävät?

    • Anonyymi

      Jumalan tahto on että kaikki pelastuvat, mutta Pyhä Henki vain voi antaa herätyksen ja siksi kun on syntiä uskovaisilla, kun ei ole lPyhän Hengen voimaa elää voitollisesti tässä ajassa, niin kokoukset on kuivia ja kylmiä. Tässä linkissä on väkävä Pyhän Hengen vaikutus. https://www.youtube.com/watch?v=CYlecZEn4d4

    • Anonyymi

      Sammaa ite miettiny. Jumalan pelastussuunnitelmaki on lähinnä torso. Tahallaanko se niin paskan pelastussuunnitelman laati?

      • Anonyymi

        Siltä näyttää kun suurinosa on jätetty pelastuksen ulkopuolelle.


    • Anonyymi

      Äpäräkultin jumala on narsistinen sadisti joka nillittää pikkuasioista ja merkittävät jutut jää sitten hoitamatta.

    • Anonyymi

      Jumala loi ihmisen omaksi kuvakseen. Jos ihminen on paha, niin jumala on paha.

      • Anonyymi

        "Sillä Jumala oli Kristuksessa ja sovitti maailman itsensä kanssa"
        Kor: 5:19


    • Anonyymi

      Totisesti, olen nähnyt pahuuden kirjoituksissanne. Tämän lajin parasta ennen päiväys on nyt nähty.

    • Anonyymi

      Itämaisen opin mukaan jokainen on kerran taas yhtä Isän kanssa jälleensyntymisten kautta. Sitä ennen "toisella kuolemalla" on valtaa.

    • Anonyymi

      jumala on kuspiä.
      Kirjoitan tuon jumalan tarkoituksella pienellä alkukirjaimella, on se sen verran mulukku henkiolento

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe