Yle Klassisessa kuultiin Tauno Pylkkäsen vaikuttava impressionistinen orkesterirunoelma tai sävelruno Ultima Thule jota aikoinaan Erkki Länsiö suotta kritisoi vuosisadan vaihteen takapajuisesta impressionismista kokosävelaskeleineen, yläsävelsarjoineen ja puhallinsooloineen käyttäen siitä ivallista muunnosta Ultima tulee, niin että säveltäjä itse loukkaantui perin juurin ja kirjoitti pitkän puolustuspuheen lehteen. Itse en kuitenkaan pitempiä jaarittele ja totean vain että saatiinpahan kuullaksemme jälleen syvän musiikillisen elämyksen ja värikkään orkesterikylvyn tarjonnut ihka suomalainen hieno orkesteriteos. Kiitos siitä Ylelle.
Pylkkäsen Ultima Thule
Anonyymi
2
246
Vastaukset
- Anonyymi
Sitä minä ihmettelen miksei Yle klassisella voitaisi soittaa useamminkin tällaista vanhaa hyvää suomalaista taidemusiikkia joka on meidän kaikkien yhteistä ja arvokasta kulttuuriomaisuuttamme vaan tällaisia herkkupaloja tulee vain varsin harvakseltaan kyseisestä nettiradiosta jonka pääosan muodostaa ulkolainen musiikki.
- Anonyymi
Kuuntelin Ultima Thulea ällistyneenä monttu auki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial131703Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1381696Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2701250Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221088Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.2101066- 285965
- 130962
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt3897Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks49878- 10875