Yle Klassisessa kuultiin Tauno Pylkkäsen vaikuttava impressionistinen orkesterirunoelma tai sävelruno Ultima Thule jota aikoinaan Erkki Länsiö suotta kritisoi vuosisadan vaihteen takapajuisesta impressionismista kokosävelaskeleineen, yläsävelsarjoineen ja puhallinsooloineen käyttäen siitä ivallista muunnosta Ultima tulee, niin että säveltäjä itse loukkaantui perin juurin ja kirjoitti pitkän puolustuspuheen lehteen. Itse en kuitenkaan pitempiä jaarittele ja totean vain että saatiinpahan kuullaksemme jälleen syvän musiikillisen elämyksen ja värikkään orkesterikylvyn tarjonnut ihka suomalainen hieno orkesteriteos. Kiitos siitä Ylelle.
Pylkkäsen Ultima Thule
Anonyymi
2
197
Vastaukset
- Anonyymi
Sitä minä ihmettelen miksei Yle klassisella voitaisi soittaa useamminkin tällaista vanhaa hyvää suomalaista taidemusiikkia joka on meidän kaikkien yhteistä ja arvokasta kulttuuriomaisuuttamme vaan tällaisia herkkupaloja tulee vain varsin harvakseltaan kyseisestä nettiradiosta jonka pääosan muodostaa ulkolainen musiikki.
- Anonyymi
Kuuntelin Ultima Thulea ällistyneenä monttu auki.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.854960- 432756
- 952724
- 1982390
ROTAT VALTAAVAT ALUEITA
Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj281953- 1331949
- 1781560
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️161471Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut
Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh3581279Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan51249