Olen 70 mies tai mikälie papparainen nykyään ikäni puolesta, mutta seuraavassa olisi kysymys.
Mitä eroa on esim puolentoista tuhannen Nishiki maastopyörällä, verrattuna markettien samannäköiseen alle viisisataa maksavaan? Tarkoitus olisi ajaa talvellakin pyörällä ei niinkään aivan läskirenkaisilla, vaan hieman ohuemmilla.
Viimeiset lähes 50 vuotta olen ajanut Øglænd merkkisellä 1960-luvun polkupyörällä, mutta nyt olisi halua vielä ennen kuolemaa kokeilla maastopyörällä ajoa talvikelillä.
Kärsiikö "pyörälläajo nautinto" kovastikin jos halvemmalla ajaa vai pitääkö ostaa kallis joka saattaa jäädä piakkoinkin perikunnalle kinasteltavaksi?
T: Einari 78v
Maastopyörien erot
47
863
Vastaukset
- Anonyymi
Niskahiki on samaa paskaa kun markettipyörät..joku 2 t on ehkä alaraja jäykkäperälle et saa siedettävän pyörän
- Anonyymi
Jos näitä kahta siis pitää verrokkeina, aivan sama laadullisesti kumman ostaa? Vähemmän kuitenkin kyrsii jos halpamalli hajoaa kuin puolentoistatonnin "niskahiki"?
- Anonyymi
Ei ole. Siksi sitä myydäänkin pyöräliikkeissä eikä marketeissa.
- Anonyymi
Ero markettimaliin on 1000 euroa.
- Anonyymi
Jos markettipyörää meinaa ostaa, melkoisen varmaa on, ettei myyjällä ole asiantuntemusta myymästään pyörästä. Olen tosin asioinut pyöräliikkeessäkin, jossa melkeinpä pakoomaisesti yritettiin kaupata pyörää, joka ei "koe-ajon" perusteella sopinut itselleni ollenkaan. Myyjän toteamus tuntemukseeni oli, siihen kyllä tottuu ajankanssa paremmin?? Eli, pääasia että saa pyörän myytyä? Huolloista ja takuista en viitsinyt edes kysellä vaan lähdin pois.
Taidan etsiä jostakin käytetyn ja koittaa pärjätä sen kanssa ainakin yhden talven, ainakin oppii huomaamaan mitä ominaisuuksia pyörässä kaipaa. - Anonyymi
Nishikillä ei ole myynnissä puolentoista tuhannen maastopyöriä. Vahva epäilys provosta. Mutta jos kuitenkin ollaan vilpittömin mielin liikkeellä niin merkkinä aivan ok. peruskäyttäjälle tavalliseen ajoon. Maastopyörä ei sinällään tuo autuutta ajamiseen jos ei nimenomaan aja maastossa. Maastoajossa talvella mahdollisimman leveä rengas on usein parempi koska kantaa pehmeissä kohdissa paremmin. Tieverkoston piirissä ajettaessa voidaan saada etua maastopyörän leveämmästä renkaasta mutta itse rengasvalinnalla on suurempi merkitys kuin pyörätyypillä. Jos ajetaan vain tiellä eikä maastossa niin suosittelisin nishikin mallistosta 401 naisten hybridiä.
- Anonyymi
Hybrideihin ei mahdu ainakaan taakse talviajossa paremmin toimiva leveä rengas, siksi maastopyörä on tielläkin parempi. Esim. paljon kehuttua Aidsspeaker-nastarengasta ei saa hybridiin mahtuvana leveytenä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hybrideihin ei mahdu ainakaan taakse talviajossa paremmin toimiva leveä rengas, siksi maastopyörä on tielläkin parempi. Esim. paljon kehuttua Aidsspeaker-nastarengasta ei saa hybridiin mahtuvana leveytenä.
Mikään aidsspiker oo vaan ice spiker pro jos sitä Schwalben rengasta meinaat 🤣 Se on ihan paska muualla kuin kovalla jäällä jtn huono rengas talviajoon kelveillä ja on se rasittava maastossakin kun kokoajan nuljuu ja hakee. Parempi vaan ottaa joku nastallinen cityrengas näihin Niskahikeihin ja Inseroihin yms vaikka ice spiker sattuisikin mahtumaan,yleensä ne on 2.2 tuumaisia.
Anonyymi kirjoitti:
Mikään aidsspiker oo vaan ice spiker pro jos sitä Schwalben rengasta meinaat 🤣 Se on ihan paska muualla kuin kovalla jäällä jtn huono rengas talviajoon kelveillä ja on se rasittava maastossakin kun kokoajan nuljuu ja hakee. Parempi vaan ottaa joku nastallinen cityrengas näihin Niskahikeihin ja Inseroihin yms vaikka ice spiker sattuisikin mahtumaan,yleensä ne on 2.2 tuumaisia.
Itsellä talvi takana IceSpikereillä ja oma kokemus on että kyseinen rengas on "kahden vannesarjan" rengas. Siis renkaalla on aivan ilmiömäinen jääpito (kun ajoalusta on jää tai kovaksi pakkautunut lumipinta), mutta heikot ajo-ominaisuudet pehmeällä lumella ja erityisesti puhtaalla asvalttipinnalla.
Eli IceSpikerin "kaverina" pitäisi olla toinen rengas-sarja toisilla vanteilla jotka toimii sitten paremmin niissä keliolosuhteissa joissa tuo IceSpiker ei toimi ja renkaat valitaan keliolosuhteiden mukaan (läpiakseleilla varustetuilla kiekoilla vaihtoon menee muutamia minuutteja ja jarrusatuloitakaan ei pitäisi joutua keskittämään.).- Anonyymi
santtu_1975X kirjoitti:
Itsellä talvi takana IceSpikereillä ja oma kokemus on että kyseinen rengas on "kahden vannesarjan" rengas. Siis renkaalla on aivan ilmiömäinen jääpito (kun ajoalusta on jää tai kovaksi pakkautunut lumipinta), mutta heikot ajo-ominaisuudet pehmeällä lumella ja erityisesti puhtaalla asvalttipinnalla.
Eli IceSpikerin "kaverina" pitäisi olla toinen rengas-sarja toisilla vanteilla jotka toimii sitten paremmin niissä keliolosuhteissa joissa tuo IceSpiker ei toimi ja renkaat valitaan keliolosuhteiden mukaan (läpiakseleilla varustetuilla kiekoilla vaihtoon menee muutamia minuutteja ja jarrusatuloitakaan ei pitäisi joutua keskittämään.).Joo miksei,mulla ratkasuna on 2 pyörää,kummassakin kesäkumit täl hetkel mut toiseen laitan spikerit talvella ja toisessa Maxxis dhäffät front ja rear läpi kauden. Viime talvena pahimmilla keleillä ois ollu tarve 2 eri rengassarjalle/lenkki 😂
- Anonyymi
Osasarjoissa on isoin ero ja kannattaa valita pyörä missä on tarkoitukseen sopiva osasarja. Esimerkiksi Shimanolla on gravel grind pyöräilyyn dedikoitu osasarja Shimano Sora.
- Anonyymi
Shimanon Gravel osasarja on kylläkin GRX.
Shimano GRX gravel groupset. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Shimanon Gravel osasarja on kylläkin GRX.
Shimano GRX gravel groupset.Menikö hauska sanaleikki ohi?
- Anonyymi
Talvipyöräilyyn osasarja Shimano Hiekka.
- Anonyymi
Shimano Sora ei ole gravel-sarjaa, grx on
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Shimano Sora ei ole gravel-sarjaa, grx on
Soraa nykyään kylvetään, enemmän kuin hiekkaa, joten täälätä äänätä Soralle
- Anonyymi
Mikä osasarja jos pyöräilee grillijuhliin pääasiassa?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Shimano Sora ei ole gravel-sarjaa, grx on
Jep. Shiman GRX osasarja on Shimanon Gravel sarjaa.
- Anonyymi
Osta sähköpyörä.olet sen ansainnut. Onpahan ylämäet helpompia.
- Anonyymi
Muutto Pohjanmaalle, niin pääsee mäistäkin eroon.
- Anonyymi
Hanki sähköskootteri, olet sen ansainnut. Mäet kaupan päälle.
- Anonyymi
sähöpyörät o turhanpäiväisiä vempuloita
- Anonyymi
Oletkohan 78 vuotiaana samaa mieltä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Oletkohan 78 vuotiaana samaa mieltä?
Sitä ei voi ennalta tietää. Riippuu kunnosta ja kunnosta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sitä ei voi ennalta tietää. Riippuu kunnosta ja kunnosta.
Näin aiheen aloittajana voin todeta, että kyllä monasti on sähköpyörä houkutellut, varsinkin talviaikaan. Kuitenkin olen päätynyt pelkällä lihasvoimalla liikkuvaan iäkkääseen polkupyörääni, säilyttääkseni sen kuntoisuusasteen joka vielä on minulla käytettävissä.
Sen verran olen ajatellut jo helpotusta ansaitsevani pyörällä ajoon, että uusi "nykyaikainen" olisi kevyempi vaihtoehto vanhaan hyvin palvelleeseen nähden. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Näin aiheen aloittajana voin todeta, että kyllä monasti on sähköpyörä houkutellut, varsinkin talviaikaan. Kuitenkin olen päätynyt pelkällä lihasvoimalla liikkuvaan iäkkääseen polkupyörääni, säilyttääkseni sen kuntoisuusasteen joka vielä on minulla käytettävissä.
Sen verran olen ajatellut jo helpotusta ansaitsevani pyörällä ajoon, että uusi "nykyaikainen" olisi kevyempi vaihtoehto vanhaan hyvin palvelleeseen nähden.Se on hienoa että kuntoilet ja pidät itsestäsi huolta. Maastopyörä on periaatteessa hyvä vaihtoehto. Tuplakiekot kannattaa melkein hommata heti ostovaiheessa jottei tarvitse vaihtaa renkaita joka kevät ja syksy.
Ortopedinä kuitenkin suosittelisin ainakin liukkaimmilla keleillä nastakenkiä ja kävelysauvoja. Paikalliset olot huomioiden. Kävelykin on varsin tehokas liikuntamuoto ja suosittelisin sitä myös muutenkin pyöräilyn rinnalle koska se rasittaa ja kehittää lihaksistoa eri tavalla kuin pyöräily. Mikäli käytettävissä on kuntosali niin suosittelisisin myös senkin käyttöä.
Ja mitä ortopedi tekee täällä tähän aikaan?
Olen päivystysvuorossa isossa sairaalassa ja edelliset viisi tuntia kursin kasaan erään nuoren sankarin luita ja nahkoja joka ilmeisesti humalatilasta johtuen luuli olevansa kaikkivoipa ja haavoittumaton. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on hienoa että kuntoilet ja pidät itsestäsi huolta. Maastopyörä on periaatteessa hyvä vaihtoehto. Tuplakiekot kannattaa melkein hommata heti ostovaiheessa jottei tarvitse vaihtaa renkaita joka kevät ja syksy.
Ortopedinä kuitenkin suosittelisin ainakin liukkaimmilla keleillä nastakenkiä ja kävelysauvoja. Paikalliset olot huomioiden. Kävelykin on varsin tehokas liikuntamuoto ja suosittelisin sitä myös muutenkin pyöräilyn rinnalle koska se rasittaa ja kehittää lihaksistoa eri tavalla kuin pyöräily. Mikäli käytettävissä on kuntosali niin suosittelisisin myös senkin käyttöä.
Ja mitä ortopedi tekee täällä tähän aikaan?
Olen päivystysvuorossa isossa sairaalassa ja edelliset viisi tuntia kursin kasaan erään nuoren sankarin luita ja nahkoja joka ilmeisesti humalatilasta johtuen luuli olevansa kaikkivoipa ja haavoittumaton.Talvikelin pyöräilyt ovat yleensä vain kaupassa käyntejä olleet, vaikka nastat on renkaissa ollutkin. Vanha pyörä ei pidempiä matkoja talviaikaan oikein ole houkutellut tekemään.
Kesäaika sen sijaan on ollut pidempien lenkkien aikaa, usein evästä ja juomaa reppuun, sitten useamman tunnin matkoille. Välillä syön evästä ja muistan myös nesteytyksen tärkeyden.
Harrastan myös valokuvausta ja usein kesäiset päiväreissut onkin tehty kuvausta, eikä kokonaan kuntoilua varten. Mukavammalla pyörällä talvikuvauksiinkin olisi mukavampi lähteä.
Talven pääasiallinen liikunta on ollutkin kävely. Kävelysauvat ja nastakengät kuuluvat tietysti turvaamaan liikuntaa liukkaallakin kelillä. Onhan tässä vielä kesää aikaa suunitella talvista pyörämallia, ehkä jokin ratkaisu löytyy. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on hienoa että kuntoilet ja pidät itsestäsi huolta. Maastopyörä on periaatteessa hyvä vaihtoehto. Tuplakiekot kannattaa melkein hommata heti ostovaiheessa jottei tarvitse vaihtaa renkaita joka kevät ja syksy.
Ortopedinä kuitenkin suosittelisin ainakin liukkaimmilla keleillä nastakenkiä ja kävelysauvoja. Paikalliset olot huomioiden. Kävelykin on varsin tehokas liikuntamuoto ja suosittelisin sitä myös muutenkin pyöräilyn rinnalle koska se rasittaa ja kehittää lihaksistoa eri tavalla kuin pyöräily. Mikäli käytettävissä on kuntosali niin suosittelisisin myös senkin käyttöä.
Ja mitä ortopedi tekee täällä tähän aikaan?
Olen päivystysvuorossa isossa sairaalassa ja edelliset viisi tuntia kursin kasaan erään nuoren sankarin luita ja nahkoja joka ilmeisesti humalatilasta johtuen luuli olevansa kaikkivoipa ja haavoittumaton.Olet jalo ihminen ja pyöräily fanikin
Vai hyvää jatkoa elämääsi
- Anonyymi
Ennen liikuttiin peruspyörillä kesät talvet sateet helteet, mitään nastarenkaita edes tunnettu, rattijuoppoja sai varoa, ketjuun laitettiin jotain rasvaa, jäteöljyä, jos kitisi. Pyörät peseentyivät sateessa.
- Anonyymi
Øglændilla olen liikkunutkin, talvellakin. Nyt vaan haluaisin kokeilla, paljonko pyörät on viidessäkymmenessä vuodessa kehittyneet, nimenomaan talvikäyttöä ajatellen.
Tässä vanhassa pyörässäkin on ollut nastat talvikelillä, mutta renkaissa saisi olla hieman enemmän leveyttä, siksi maastopyörää suunittelen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Øglændilla olen liikkunutkin, talvellakin. Nyt vaan haluaisin kokeilla, paljonko pyörät on viidessäkymmenessä vuodessa kehittyneet, nimenomaan talvikäyttöä ajatellen.
Tässä vanhassa pyörässäkin on ollut nastat talvikelillä, mutta renkaissa saisi olla hieman enemmän leveyttä, siksi maastopyörää suunittelen.Silloin maastopyörä ei välttämättä ole paras valinta. Jos sen välttämättä on oltava maastopyörä, niin 29" täysjäykkä voi toimia. Sellaisen löytäminen suomesta tuohon hintahaarukkaan on vaikeaa. Joku maastopyöriin erikoistunut liie voi sellaisen kasata, mutta käsityönä menee todennäköisesti yli tuon hinnan.
Niin ja ne markettipyörät voit unohtaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin maastopyörä ei välttämättä ole paras valinta. Jos sen välttämättä on oltava maastopyörä, niin 29" täysjäykkä voi toimia. Sellaisen löytäminen suomesta tuohon hintahaarukkaan on vaikeaa. Joku maastopyöriin erikoistunut liie voi sellaisen kasata, mutta käsityönä menee todennäköisesti yli tuon hinnan.
Niin ja ne markettipyörät voit unohtaa.Surlyllä on pari runkoa, jotka jäykällä keulalla varustettuna voisivat tulla kyseeseen. Mikä liike sitten kasaisi pyörän, on hyvä kysymys. Pääkaupunkiseudulla ainakin pyorahuolto.com ja Töölön pyörä ovat kasanneet noita. Kummastakaan ei ole kokemusta vähään aikaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silloin maastopyörä ei välttämättä ole paras valinta. Jos sen välttämättä on oltava maastopyörä, niin 29" täysjäykkä voi toimia. Sellaisen löytäminen suomesta tuohon hintahaarukkaan on vaikeaa. Joku maastopyöriin erikoistunut liie voi sellaisen kasata, mutta käsityönä menee todennäköisesti yli tuon hinnan.
Niin ja ne markettipyörät voit unohtaa.Käytettyjä näyttäisi olevan myynnissä, edullisisakin? Osa taitaa olla pihistettyjä jostakin, ainakin hinta viittaa siihen. Riskiostos silti käytetyn osto?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytettyjä näyttäisi olevan myynnissä, edullisisakin? Osa taitaa olla pihistettyjä jostakin, ainakin hinta viittaa siihen. Riskiostos silti käytetyn osto?
Osta netistä siis tori.fi käytetty marketti pyörän hintainen laatu pyörä ja tingi.
Saat parhaan paitsi alle
Joltain tosinharrastajalta.
Missä päin asut - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Käytettyjä näyttäisi olevan myynnissä, edullisisakin? Osa taitaa olla pihistettyjä jostakin, ainakin hinta viittaa siihen. Riskiostos silti käytetyn osto?
Eikä ole mihin perustuu
Aloittaja kysyy mitä eroa on nisjikillä ja marketti pyörällä
Iso anoo ei kauheesti toimii marketti pöyräkin varsinkin iköihmisellä
Ja iso ei vaadi kauheen huippu toimintoja - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osta netistä siis tori.fi käytetty marketti pyörän hintainen laatu pyörä ja tingi.
Saat parhaan paitsi alle
Joltain tosinharrastajalta.
Missä päin asutAsun muutaman kilometrin päässä Lempäälän keskustasta. Onhan tuossa Ideaparkki lähellä, eikä Tamperekaan liian kaukana pyöräostoksille.
500€:n ja 1500€:n maastopyörissä on nyt periaatteessa kaikki "samat asiat" molemmissa olemassa, mutta kalliimmaassa vain sitten paremmilla/laadukkaammilla osakomponenteilla tehtynä.
Talviajoa ajatellen ehkä merkittävin muutos 500€:n ja 1500€:n maastopyörien välillä on se, että hyvin todennäköisesti halvempi malli on varustettu halvalla ja ei niin hyvällä jousivaimenteisella joustokeulalla, kun kalliimmat mallit todennäköisesti ovat selkeästi parempia ilmavaimenteisia keuloja (ja etenkin talvikäyttöä ajatellen, niin pakkasessa tuo "ilmakeula" toimii huomattavasti paremmin).- Anonyymi
Todennäköisesti kalliimpia pyöriä tekevällä tehtaalla myös hieman enemmän panostetaan laatuun tuotannossa, kuin pelkkään nopeuteen satsaavassa markettipyöräpajassa. Vaikka Nishiki saa halveksuntaa tosipyöräilijöiltä (tai sellaiseksi itseään luulevilta), tuota brändiä aika moni arkipyöräilijä arvostaa. Mainetta ei kannata pilata.
Markettipyöräpaja ei välitä maineesta, vaihdetaan vain uusi nimi tuotteelle ja kierrätetään länsimaista sisäänostajaa jossain siistiltä näyttävässä kaverin tehtaassa. - Anonyymi
Taka vaihtaa on parempi.
Samoin ajo ominaisuudet
Lisäksi pyörän paikoissa on kilon verran eroa.
Mutta jos ostaa vanhan saa niitä sitten kolme. Kalliiksi hinnalla
- Anonyymi
Sähköfättäri on kiva LELU ajatellen talvipyöräilyä. Mutta akku sähkömoottori, se tietää ongelmia.
Nykyhumu on sellaista diipadaapaa, että oksat pois.
PS umpisessa ei liiku kuin poro ja metsäjänis, polkupyörä on siellä vain tiellä, myös auraamattomalla pyörätiellä 10 cm luntaKerrotko lisää tästä talvipyöräily ongelmista liittyen akkuun ja sähkömoottoriin.
Katson kuinka hyvin pitää nuo paikkansa oman kolmen vuoden talvipyöräilykokemuksien kanssa sähköavusteisilla pyörillä.
- Anonyymi
Nishiki Bushwhacker.Hyvin on kestänyt lähes 9 vuotta ajoa.
Talvella vähemmän,mutta muuten noin 4000 km vuodessa.- Anonyymi
Sen mukaan kun menee kauppaan että misä ja koska tahtoo ajaa niin varmasti löytyy,jos kesät/talvet niin sitten sellanen jolla tulee toimeen talvella.
- Anonyymi
Aloittaja boinhyvin ostaa halvemman pyörän kun ei ole mikään ego trikoo
- Anonyymi
Osta marketti Nishiki saat hyvän pyörän vuosiksi
Mutta ei käytettykään mikään huono vaihtoehto ja muista öljystä ketjut viikoittain - Anonyymi
Sanoisin että
Paras valin oisko käytetty marketti pyörä
Mukiteline
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72508- 1211771
Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill391477Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1231446Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1671299- 1461260
Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1521251- 521198
- 591138
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.531029