Miksi ihmeessä Igor Stravinskystä on tullut niin tunnettu ja arvostettu, kuuluisa säveltäjä, kun hän kirjoitti niin pinnallista musiikkia, joka ei vaikuta millään tavoin ainakaan minun tunteisiini varsinkaan uusklassisilla sinfonioillaan jotka ovat mekaanisessa sävellystavassaan äärimmäisen tylsiä? Johtuuko se Kevätuhrin saamasta asemasta modernismin merkkipaaluna ja sen Pariisissa aiheuttamasta skandaalista jossa musiikin modernistisuudesta järkyttynyt yleisö häiritsi esitystä sillä minkäänlaista emotionaalista syvyyttä en ole kokenut Stravinskyn baleteista kuin sinfonioistakaan jota suurelta säveltäjältä sopisi kuitenkin odottaa ja mihin seikkaan tämän suuruuden luulisi perustuvan sillä pakahduin esim. jopa täysin unohdetun Sulho Rannan persoonallista uusklassismia edustavasta Piccola sinfoniasta paljon enemmän kuin Stravinskyn kovin pinnallisista ja sisäistä merkitystä vailla olevista uusklassista sinfonioista.
Miksi Stravinsky on niin suosittu säveltäjä?
3
121
Vastaukset
- Anonyymi
Stravinsky Gouldin mukaan sitä paitsi käyttää väärin uusklassismin alkuperäistä tarkoitusta eivätkä hänen uusklassiset sinfoniansa pyri käyttämään uusklassismin rekonstruktiivista voimaa minkään teknisen jatkuvuusprobleemin ratkaisemiseen kuten Schönberg käytti klassisia muotoja ensimmäisissä dodekafonisissa teoksissaan tai Hindemith sonaattimaisia konstruktioita sävellyksissään ja Ranta esim. fuugamuotoa sinfonioissaan kuten muistaakseni Semplicassa ja Oratorio volgaressa. Gouldin mukaan Stravinsky ei ole koskaan kyennyt löytämään lukuunottamatta vaihtuvia idetiteettejään omaa todellista persoonallisuuttaan mikä on traagista.
- Anonyymi
Vastaan itse kysymykseen että Stravinskyn nimi on kuuluisa, ei niinkään hänen musiikkinsa. Minäkin nuorempana erehdyin luulemaan että Stravinsky on säveltänyt merkittävää ja syvällistä, sydäntä koskettavaa ja syvälle sieluun menevää musiikkia kun hän on niin tunnettu säveltäjänimi ja hankin hänen levyjään kokoelmiini ilman mitään käsitystä sen laadusta ja sitten osoittautuikin että tämän Stravinskyn musiikki on kuivaa ja tekotavaltaan jotenkin mekaanista ja kaavamaista rytmisestä draivistaan huolimatta ja petyin suuresti kun huomasin ettei hänen psalmisinfoniallaan ollut minulle mitään annettavaa vaikka alunperin luulin sen olevan merkittävä ja vaikuttava teos mutta joka oli tylsää ja kuivaa musiikkia vaikka kuinka yritin sitä kuunnella.
- Anonyymi
Kevätuhri ja erityisesti Tulilintu ovat tärkeitä teoksia venäläisten kulttuuriselle identiteetille. Tästä syystä venäläiset ovat nostaneet Stravinskin arvokkaimpien säveltäjiensä joukkoon (Tshaikovskin ja Rimski-Korsakovin rinnalle). Tämä heijastunee maailman yleiseen käsitykseen.
Musiikillisen nerouden kanssa tällä ei tietenkään ole välttämättä mitään tekemistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kadonnut poika hukkunut lietteeseen mitä kalajoella nyt on?
Jätelautta ajautunut merelle ja lapsi uponnut jätelautan alle?843432- 252023
- 1941931
PoIiisi jahtasi mopopojan hengiltä
Toivottavasti on s i n i v u o k k o nyt ylpeä itsestään, kun ajatti teinin päin lyhtypylvästä. https://w3421319Kalajoen hukkuneet pojat olivat tummaihoisia
Jälleen kerran, hukkuneet tai heikon uimataidon vuoksi vaaraan joutuneet olivat muita kuin suomalaisia. Turha viisastell851299Emme voi elää velaksi, sanoi Riikka
Valtionvelan odotetaan nousevan 86,3 prosenttiin bruttokansantuotteesta vielä kuluvan vuoden aikana. https://www.iltale891137Varoitus kyläläisille Suomussalmella
Paikkakunnalla on ilmennyt huolestuttavaa toimintaa jossa kaksi aikuista miestä ( Dimitri ja Teemu ) on syyllistynyt nuo12935- 82933
Et halua kohdata niitä tunteita ja asioita, joita minä herätän sisälläsi
Vastustelet. Yrität esittää, että kaikki on hyvin. Leikit perhettä.23855Miksi epäilit kaivattusi kiinnostuneen
Juuri sinusta? Mihin piirteisiin hän aikanaan saattoi sinussa ihastua? Olivatko ne yhtään samoja asioita joihin itse iha61790