Lapset heitteillä

Anonyymi

Asumme omakotialueella, ja on tavallista että naapureiden lapsia tupsahtaa meille leikkimään, kun meilläkin on lapsia. Olen kuitenkin huolestunut eräistä lapsista, 6 ja 8 vuotiaat. Kesän aikana he tulevat usein koko päiväksi, aamukymmeneltä, ja ovat iltayhdeksään saakka, kunnes käsken heidät kotiinsa. Kouluviikoilla, he tulevat illaksi, ja ovat niin kauan kunnes käsken heidät pois.

Vanhempansa ovat hyvissä työpaikoissa, mutta pariskunta viilettää todella paljon muualla, ja lapset ovat keskeäänään, ja mikä huolestuttavinta, ilman ruokaa. Olen välillä antanut heille ruokaa, mutta eivät he syö kuin pienen nokareen jotain. He ovat pienikokoisia ja laihoja.

Usein kyselen heiltä kaikenlaista, ja on selvinnyt, että vanhemmillaan on paljon aktiviteetteja, usein tulevat kotiin vasta iltayhdeksältä. Eräs toinen naapurituttava, on ihmetellyt samaa, kun lapset käyvät välillä heilläkin, ilmeisesti aikuisen ihmisen puutteessa.

Eräänkin kerran, nämä vanhemmat olivat kahdestaan viettämässä laatuaikaa töiden ja harrastusten jälkeen ravintolassa, viineineen ja jälkiruokineen. Samaan aikaan lapsensa nälkäisenä naapureiden huomassa.

Varmaan se on hauskaa harrastaa ja juosta eri aktiviteettien perässä itsensä virkistämiseksi, sekä illastaa pitkän kaavan kautta ravintolassa. Mutta voisiko lapsille hankkia edes hoitajan sekä ruokaa, edes jonkin joka käy välillä katsomassa että kaikki on kunnossa.

Kuuluuko tällaisesta ottaa yhteyttä lastensuojeluun? En ole tottunut sekaantumaan muiden asioihin, mutta tämä asia minua huolestuttaa. Jos lapset ovat koko päivän ilman vanhempiaan, käytännössä lähes joka päivä sama kuvio. Vanhemmat zumbaa jossain ja lapset on ilman huoltajaa pitkiä ajanjaksoja sekä vailla ruokaa.

Ja vielä kun vanhempansa ovat hyvissä töissä, uusilla autoilla ajavat, vaatteet laadukkaita yms. Eli mistään rahasta ei ole kiinni. Vaan siitä, että elelevät itsekkäästi omia nautintojaan, eivätkä välitä lapsistaan tuon taivaallista. Koskaan eivät edes soita lapsensa puhelimeen, ja kysele että onko kaikki ok. Lapset ovat jollain tapaa alakuloisia, joskin leikkiessään heillä on hauskaa. Ja siis lapset tulevat meille ihan ilman mitään sopimatta, he vain tupsahtavat. Usein kun lähetän heidät iltayhdeksältä kotiin, niin välttämättä vielä silloinkaan vanhempansa eivät ole tulleeet kotiin.

Vanhempansa tykkäävät myös istua iltaansa erilaisissa seurapiireissä. Tai sitten käyvät teattereissa, ravintoloissa, jne. Eikö he tajua että heillä on lapsia?

22

88

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No teeppä se lasu, niin sossu selvittelee. Ei se pelkkä selvittäminen ongelmia aiheuta, jos kaikki on kunnossa. Parempi, että ilmotat, kun että spekuloit ja juoruat muiden naapureiden kanssa.

    • Anonyymi

      ”Eräänkin kerran, nämä vanhemmat olivat kahdestaan viettämässä laatuaikaa töiden ja harrastusten jälkeen ravintolassa, viineineen ja jälkiruokineen. Samaan aikaan lapsensa nälkäisenä naapureiden huomassa. ”
      Mistäs noin tarkkaan tiedät heidän ravintolakäyttäytymisensä.?
      Tee jotain ilmoita lasuun, ei tänne kirjoittaminen auta noita lapsia yhtään.

      • Anonyymi

        Tai puhu noiden vanhempien kanssa , ja sano heille asiasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tai puhu noiden vanhempien kanssa , ja sano heille asiasta.

        Hullulle ja humalaiselle on turha sanoa mitään...ehdottomasti tehdä lasu ja tehkää naapurit yhdessä niin aina parempi.Selkeää heitteillejättöä.On tosi hienoa kun jaksatte olla lapsille turvallisia aikuisia ja huolehditte heistä❤


    • Anonyymi

      Niin taidan tehdäkin ilmoituksen. Saa kai täällä palstalla silti kysellä ja hakea tukea ajatuksilleen.

      Tuota ravintolakäyntiä en tarkemmin tuohon avannut, mistä sen tiesin, koska se ei ole oleellista. Mutta avataan nyt sitäkin. Se oli siis ihan puhdasta sattumaa, naapurituttava oli sattumalta samaan aikaan ollut kyseisessä ravintolassa, hän siitä minulle joskus mainitsi.

      Täällä siis meidän alueella, naapurien kanssa jutellaan ja ollaan osan kanssa jopa ihan tekemisissä. Tällaista se on elämänmeno kehä3 ulkopuolella siis. Täällä ollaan ihmisten kanssa tekemisissä ja tunnetaan ihmisiä, eikä olla pelkkiä nyymejä.

      • Anonyymi

        Juoruillaan juu, ja takana puhutaan, mutta kukaan ei voi tuolle perheen vanhemmille sanoa asiasta.


      • Anonyymi

        Kyllähän sen jokainen pienemmällä paikkakunnalla asunut tietää millaista se on. Siellä "välitetään" nuiden asioista ennemän kuin omista ja "tiedetään" muiden asiatparemmin kuin he itse tietävät.

        Tehkää nyt vaan se lastensuojeluilmoitus ja lakkatkaa juoruilemasta. Se juoruilu ei auta ketään.


    • Anonyymi

      Meillä naapurit tulivat myös lomilla samoihin paikkoihin, jotta he saattoivat viilettää omissa riennoissaan, kun lasten vahtiminen ja ruokkiminen jäi meidän vastuulle. Heidän lapsellaan oli tunteiden hallinnassa ongelmaa. Hän saattoi heitellä tavaroita, lähteä sukkasillaan juoksemaan ulisten käytävään tai pihalle, Hän saattoi malttinsa menetettyään lyödä muita lapsia tai kaataa maahan. Rikkoutuneita asioita ja naarmutettuja parkettilattioita ei naapuri suostunut korvaamaan. Lapsen ruokinta oli naapurissa erikoista, esim. edellisen päivän pöydällä yön yli lojunern pitsan laidat olivat perheen isän mielestä hyvä lounas lapsille. Kävi sääliksi, joten kestimme menoa ehkä liiankin pitkään. Kun sitten lapsemme oli kaadettu maahan niin pahasti, että hän menetti tajunsa, kerroimme, että emme ole enää käytettäväksi lastenhoitajiksi, aloitti pariskunta häirintäkampanjan. He tulivat huutamaan lasten harrastuksissa, koulun tilaisuuksissa ja kaupungilla. Esim. torilla kuopukdemme meni torimyyjän pöydän alle piiloon naapurin huutavaa tätiä. Naapurin setä kiihdytti autolla minua kohti, kun kuljin suojatiellä. Hän lähetti myös outoja uhkaavia viestejä esim. lorun, jossa kysyttiin mitä susi tekee karitsoille, kun paimen on poissa jne. Aikansa sitä kesti. Teidän tapauksessanne naapurin lapset eivät ilmeisesti käyttäydy haasteellisesti, mutta suosittelisin kuitenkin heidän etunsa nimissä lasun tekemistä. Ehkä siten säästytte mahdollisilta kostotoimilta lapset saavat omassa kodissaan ruokaa ja huomiota.

    • Anonyymi

      Tehkää useampi naapuri lastensuojeluilmoitus, ajatelkaa edes te niitä lapsia :( Olen kasvattanut itse itseni tuollaisten välinpitämättömien vanhempien parissa, se on heijastanut ongelmansa aivan kaikkeen elämässäni ja käytöksessäni. Siellä seinien sisällä voi tapahtua aivan mitä tahansa ja vanhemmat voivat myös sanoa lapsilleen aivan mitä tahansa. Ei se pintapuolin hyvältä ja kalliilta näyttävä elämä ole tae mistään. Lapset tarvitsevat vanhempiaan, turvaa ja heidän rakkauttaan, jos vanhemmista ei ole siihen niin sitten on ammattilaisten vuoro astua kuvioihin. Edes 20 vuotta terapiaa ei ole poistanut minulta sitä katkeruutta etteivät naapurit tehneet mitään vaikka omassa lapsuudessa oli näkyvillä myös aivan järkyttävä kaltoinkohtelu. Lapsi ei tiedä paremmasta ja ei sitä osaa pyytää. Muistan kyllä ne säälivät katseet ja vihaan heitä edelleen siitä.

      • Anonyymi

        Minä olen tehnyt kaikista naapurin lapsiperheistä lastensuojeluilmoituksen. En toki tunne kaikkia mutta varmuuden vuoksi. Olen tehnyt heistä monta kertaa. Se on helppoa. On hyvä että naapureissa käy katsomassa miten siellä menee. Itse en kehtaa mennä urkkimaan, niin pakko laittaa joku sossu asialle.

        Kannattaa tehdä vaikka turhaan, niin sekin on huolenpitoa naapurlta toiselle naapurille. Olemme ainoo perhe joista kukaan ei ole tehnyt, olemme tosi erimerkillisiä ja rikkaita, sen jokainen naapuri tietää.
        Huolissaan pitää olla ja me ollaankin, taas ensiviikolla tehdään kun mitää n ei ole yhdelle perheelle tullut, vaikka lapset istuvat usein yksin pijhalla. Se on huolen paikka. Toisen perheenlapset kävelevät yksin tuossa pyörtiellä.. hirvittää että vanhemmat eivät ole mukana. Lapdet ovat vasta 15 ja 14 v ja yksin taapertaa. pakko oli tehdä ilmoitus.

        Seuraan ja kyttään ja puutun kyllä. Olen hyvä naapuri, joka pitää huolta muista.


    • Anonyymi

      Heheeee... no oneksi SINÄ olet erittäin huolehtiva vanhempi! Eik ole kivaa kun voi täällä mustamaalta muita ja kehua itseään!!!! Voi hyvänen aika, on se hienoa kun sinä huolehdit muista,,, kyllä olet ainutlaatuinen, kivahan se on tyrkätä oma arvaus muiden ihmeteltävksi, mutta oma toiminta on SITTEN ERINOMAISTA JA HYVÄÄ, MUUT OVAT IHANA PASKATYYPPEJÄ- Olet tosi hyvä minä minä osaan muut ei!

      Mutta luulen että puhut omasta itsestäsi, vaihoit vaan naapurin naiseksi itsesi... olet aika pelle.

      • Anonyymi

        Oho, menipä tunteisiin..🤭


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oho, menipä tunteisiin..🤭

        Kyllä meni tietenkin, meillä kaikilla on tuneet, jos sulla ei ole niin voi ikävä.

        Kyllä menee jos juorutaan toisten asioista täällä julkisesti! Sepä ei ole laillista. Mutta tämä tyyppihän puhuu omasta asiasta ja puhuu omasta asiasta muka naapureina. Näin ne tekee, kun itseä hävettää. Mutta surkea aloitus kerrassaan.

        Meidänkin naapurissa asuu ihmisiä en tunne heitä enkä heidän asioita, mutta taidanpa tehdä imoituksia vähän jokapaikkaan, jos joku menisi katsomaan. Ihan vaan siksi kun ovi on auki eikä ketään näy...
        On kiva kiusaa ihmisiä ja mustamaalata heitä... toisella tiellä sama juttu, taidan tehdä heistäkin ilmoituksia kun en tunne , mutta ei tee samoin kuin minä, olenkaikessa paras. Kaikki vaan tehtailemaan ilmoituksia kaikista... sehän on jännää...


      • Anonyymi

        Toivottavasti naapurisi tekevät sinusta Huoli-ilmoituksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä meni tietenkin, meillä kaikilla on tuneet, jos sulla ei ole niin voi ikävä.

        Kyllä menee jos juorutaan toisten asioista täällä julkisesti! Sepä ei ole laillista. Mutta tämä tyyppihän puhuu omasta asiasta ja puhuu omasta asiasta muka naapureina. Näin ne tekee, kun itseä hävettää. Mutta surkea aloitus kerrassaan.

        Meidänkin naapurissa asuu ihmisiä en tunne heitä enkä heidän asioita, mutta taidanpa tehdä imoituksia vähän jokapaikkaan, jos joku menisi katsomaan. Ihan vaan siksi kun ovi on auki eikä ketään näy...
        On kiva kiusaa ihmisiä ja mustamaalata heitä... toisella tiellä sama juttu, taidan tehdä heistäkin ilmoituksia kun en tunne , mutta ei tee samoin kuin minä, olenkaikessa paras. Kaikki vaan tehtailemaan ilmoituksia kaikista... sehän on jännää...

        Helpottiko paha olo? Mikset tee itsemurhaa, se helpottais vielä enempi.


    • Anonyymi

      Trollihan tuo on 😁

    • Anonyymi

      Tee ihmeessä lastensuojeluilmoitus.

    • Anonyymi

      Oi, olet vaan kateellinen heille kun heillä on asiat paremmin kuin sinulla. Siitä on kyse. No sepäs onkin aihe juoruta täällä. Mitäs jos menisit koulutukseen tai työhön, niin ei tarvi kiikaroidan ja utsia ja juoruta toisten asioita.

      atkeruus ja kateus vie kalatkin vedestä.

      Tupsahdahan sinä sinne töihin,... kaikilla katsos ei voi olla asiat yhtä hyvin kuin naapureilla. Voi sua ressuu.

      • Anonyymi

        Helpottiko paha olo?


    • Anonyymi

      Jotenkin provoa, yleensä työssäkäyvien lapset ovat päivähoidossa, ja koululainen koulussa ja iltiksessä, , kesä tietty eri asia, mutta sillonkin päiväkoti- ikäisen saa päiväkotiin, ja koululaisen jollekin leirille, ja jos vuorotyössä niin sillonkin lapsen saa vaikka yöksi ja vielä päiväksi hoitoon, että yö työläinen saa nukkua, niin ja onhan työssäkäyvillä pitkät kesälomatkin.
      En oikeen usko sun juttujasi , ei kukaan nyt töitä tee aamusta iltaan, ja kotona käydään ainakin syömässä, ennen, kun mennään harrastuksiin.
      Sulla on nyt jotain hampaankolossa noita naapureita kohtaan , ja keksit heistä juttuja.

      • Anonyymi

        Täytyyhän niiden nyt kotonakin olla ,siivota , pyykätä, ajaa ruohot ja muut pihatyöt, voi olla, että jääkaapissa on ruokaa, mutta pennut ei vaan jaksa hakea ja syödä.


    • Anonyymi

      Minä teen harva se päivä ilmoituksen naapurien lapsista. Olen kotona omie kanssa niin ehdin seuraan naapurien toimintaa, Olen tehnyt useita vuosia ilmoituksia. Kun en tunne niin epäilyttää tosipaljon toiminta. Niin ennemmin tekee varmuuden vuksi kun ei ollenkaan.
      Mulla on matala kynnys siihen teen lähes pari kolme kuussa, tavallaan harrastan sitä. Valitan muutenkin paljon.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      80
      1483
    2. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1235
    3. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      106
      1148
    4. huono omatunto

      johtuu siitä, että minulla on tunteita sinua kohtaan. Se vaikuttaa asiaan. Kaipasin sinua tänäänkin.
      Ikävä
      55
      964
    5. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      144
      960
    6. Suomalaisia naisia lennätetään seksimatkoille

      https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1f5f5e20-8c36-4907-9640-8e0c3b017c5a Gambia on jo vuosia ollut yhtä kuin munanhaku ma
      Lieksa
      174
      931
    7. Päätin juuri että

      En odota että meidän välillä enää tapahtuisi mitään. Tämä on aivan liian monimutkaista ja kyllä sinäkin olisit joskus mi
      Ikävä
      32
      842
    8. Onnistuit sohaisemaan mua

      Kaikkein herkimpään kohtaan ja kyseenalaistamaan mun luottamuksellisuuden. Kun sitä ei ole niin ei ole mitään muutakaan
      Ikävä
      59
      814
    9. Huomenna se

      Tulee kohta, odotatko?
      Ikävä
      61
      796
    10. Mitä kaipaat

      Usein elämässäsi
      Ikävä
      80
      716
    Aihe