Otsikko:
Sähköautoilijan kotilataushinta saa nousta lähelle euroa ennen kuin bensalla ajaa edullisemmin – sähkön hinta ei näy sähköautojen kysynnässä.
Loppukaneetti:
Kokonaiskustannuksiin käyttövoimien välillä vaikuttaa tosin moni muukin seikka ja niiden vertailussa voi käyttää Suomen ilmastopaneelin tutkijoiden kehittämää laskuri(siirryt toiseen palveluun)a, jossa on otettu huomioon eri käyttövoimien polttoaine- ja sähkökulujen lisäksi muun muassa auton ostohinta, huollot ja vakuutukset.
Miten valtakunnan pääuutisverkkoon päätyykin noin aivottomia kirjoituksia?
Johdetaan lähes tarkoituksenmukaisesti harhaan?
AV
YLE uutisoi tarkoituksenmukaisesti?
27
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Minua jotenkin huviyttyava nuo ukrainalaiset pakoiloiset... jotain naisia... jooh.
Nuoret miehet ukraqinalaisistqa voisi jätää sinne Ukrainaan pelkästään oottaa vastaan nuoria naisia...pelkiästään ot¨'
Mutta niin9 en ole rasisti, olen vain normaali hetero niue4s. - Anonyymi
Unohdetaan kai kertoa myös se miksi Norjassa sähköautot ovat yleistyneet muuta maailmaa vauhdikkaammin.
Norjan hallitus päätti vuoden 2022 alussa kasvattavansa energiatukeaan kotitalouksille, tuki kattaa 80 % sähkön hinnasta. Norja on myös täysin omavarainen sähköntuotannosta ja myy sitä myös muualle Eurooppaan, jopa Englantiin.
Norjan valtio on kerännyt ylimääräistä odottamatonta tuloa tänä vuonna 3,8 miljardia euroa.
Summasta on käytetty 1,1 miljardia sähkön hintatukeen. Näin laskien Norjan valtion budjettiin on kertynyt ylimääräistä hyvää 2,7 miljardia euroa hyviin tarkoituksiin käytettäväksi.
AV- Anonyymi
Jep. Unohdetaan myös se, että norja on rikastunut öljyllä. Nyt se hyvesignaloidaan sähköautoilla. Eipä siinä. Kukapa ei tuota lelukseen ostaisi, jos saisi vain 20% nykyhankintahinnalla.
- Anonyymi
Tyypillinen sähkökäyttöinen perheauto kuluttaa noin 20 kilowattituntia sataa kilometriä kohden, ja käytännössä kaikki sähköautot kaikissa ympärivuotisissa olosuhteissa mahtuvat vaihteluvälille 15–30 kWh/100 km.
Jos KWh maksaisi euron, sadan kilometrin ajaminen sähköautolla maksaisi sen 22 euroa jo energialaskuna hyötysuhteen ollessa 85-90 %.
Miten ajaminen olisi halvempaa... - Anonyymi
Rahapussilla on suurin vaikutus auton ostoon ja käyttöön, ei muuta.
- Anonyymi
Sähköautoille veroa siten että se vastaa polttomoottoriauton kuluja. Ei kai se nyt kommareille niin vaikeaa ole?
- Anonyymi
Valtion kassa myös kutistuu, onhan polttoaineessa yli 70 % vero.
Sähköautojen suhteen on vielä huomattava se miten niiden käyttö nostaa kotitaloussähkön hintaa, kai sähköautolla ajava maksaa jotain myös kotitalouden sähköstään?
Kerrannaisvaikutukset voivat jo olla bensiiniautoja puoltava, kunnes saataisiin sähkön hintaa hilattua riittävän alas kulutuksesta huolimatta.
Sähköautojen vakuutukset ovat suurempia, se kaventaa tällä hetkellä eroja käyttökustannuksissa. Lisäksi tulisi huomioida jälleenmyyntiarvon heikkeneminen, se kun tulisi lisätä ajettujen kilometrien määrään täysimääräisenä?
AV
- Anonyymi
Suomessahan kehotettiin käymään nopeasti suihkussa?
Sillä voi vähentää merkittävästi sähkölaskuaan?
Yhden vesikuution lämmittäminen 60 astetta kuluttaa teoriassa energiaa 70 kWh.
Nykynormien mukaisen suihkun virtaus on 12 litraa minuutissa. Kymmenen minuutin suihku vie siis 120 litraa vettä, jos suihku on koko ajan auki. Tuosta määrästä noin 60 % on lämmintä vettä.
Lasketaanpa paljonko 10 minuutin suihku siis maksaa sen lämpimän veden osalta.
Energiaa siis menisi teoreettisesti 5,04 KWh.
Jos sähköautolla ajaa 100 kilometriä, sillä energiamäärällä kävisi 4 ihmistä 10 minuutin suihkussa?
Yhteiskunnan sähköistyminen vaatisi muutaman ydinvoimalan lisää, ja sitähän eivät Vihreät tietenkään halua?
AV - Anonyymi
Onkohan tuossa viittaus siihen, että sähkön hintaa nostetaan yli euron/kWh, kun sähköautoilijat eivät tarvitse maksaa ajoneuvoveroa, niin sitä kautta sähköautolijoitakin verotetaan.
Tämä ei ole oikeudenmukaista, että nekin, jotka eivät sähköautolla aja tai edes omista autoa pannaan sähköautojen maksumiehiksi kohonneina sähkönhintoina.
Onhan sähköautoilijoita tähän saakka suosittu antamalla sähköautoilijoiden ladata sähköä ilmaiseksi.
Jos on varaa yli 40 000€ sähköautoon, jossa hinnat liikkuu, niin kyllä sähköautoilijoille voi määrätä omat verot, eikä elää muiden siivellä. - Anonyymi
Samasta ajattelusta siellä kaikki toimittajat saavat inspiraationsa. Miettikää tätä:
https://www.yahoo.com/video/psychology-help-fight-climate-change-192704168.html
Eli varaa aika psykiatrille päästäksesi ilmastoahdistuksesta, kun voisit vaan laittaa tv:n kiinni ja olla lukematta lehtiä, ja elää elämääsi kaikessa rauhassa 😱.- Anonyymi
Mutta koska vain sivistymätön persuöykkäri ei ahdistu ilmastosta, pitää olla ahdistunut ja tuhlata miljoonia tämän ahdistuksen tutkimiseen ja helpottamiseen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta koska vain sivistymätön persuöykkäri ei ahdistu ilmastosta, pitää olla ahdistunut ja tuhlata miljoonia tämän ahdistuksen tutkimiseen ja helpottamiseen.
Sivistyneestä ja sivistymättömyydestä on tehty nimenomaan ilmastoöyhötyksen kulmakivi. Olkoonkin, että lähtökohdat suomalaisille on koulutuksessa samat ja käytännössä kaikki jatko opiskelee eri ammatteihin, niin sivistyksellä polarisoiminen on lähinnä tietoista mustamaalaus yritystä kuin faktaa.
Aikanaan sekin joka ei uskonut natsiaatteeseen oli joidenkin mielestä sivistymätön.
Kyse siis on ideologialla polarisoimisesta ei sivistystasosta.
- Anonyymi
Is.n autopalsta on lobannut sähköautoja jo vuosia. Erikoista jos ensi talvena käsketään energiansäästötalkoisiin, niin sähköautojen lataamisista ei puhuta mitään mutta saunan, veden yms käyttöjä neuvotaan välttämään. Hyödyttömin tässä kokonaisuudessa on kyllä sähköautot.
Itselläni on pieniruokainen bensakone. Nykyiselläkin polttoaine hinnoilla sen käyttö on edullisempaa kuin nykyisillä sähkönhuippu hinnoilla 50s/100s/kwh olkoonkin, että oma sopimukseni 5 sentin hinnalla on voimassa vielä vuoden. Sitten se pahimmillaan kymmenkertaistuu. Ei ikinä sähköautoa meille.- Anonyymi
Siis myös yle lobbaa.
- Anonyymi
öh, maaliskuusta ladannut omaa sähköautoa, omasta aurinkovoimalasta. ns. investoin saamani kohtuullisen perinnön. sen lisäksi etten maksa sähköstä, aurinkoisia päiviä ollut niin paljon, että ylituotannolla tienannut ihan huomattavia summia kun spottihinnalla sähköyhtiö ostaa ja kotisähkösopimus on 14c/kwh. esim yöt, marras-joulukuu tulee helposti katettua näillä kesän sähkötuloilla. menee vielä verot, siirrot ja perusmaksutkin . Harmi vaan, että akusto, energian varastointi patteristo on niin kallista, enkä oo massimies niin en verkosta irtoa. vuoden vanhoilla patterirattailla painellu 40 000 km ja saisin saman millä ostin, koska sähköautobuumi. talon muutama muuri ja ulkosaunahommellit lämpiää oman pikkumetsän puilla, pihalla on hyötypuutarha. seuraavaksi energiaremonttia taloon tai agendalla kiinteistöveron nosto. jos sen tekis nyt niin pääsis sit siitäkin verosta halvemalla. kiltti kansalainen kun oon
- Anonyymi
Palataan asiaan ensi tammikuun -40 pakkasissa, että vieläkö naurattaa. Nyt ei sähköä kulu eikä sitä myydä kotitalouksissa kuten ei tuulimyllyjenkään ylituotantoa kesällä. Talvella eivät pyöri.
Kuten näet viheröyhötys on vain "meidän rikkaiden" leikkimistä.
Itselläni on reilu 500ha metsää. Ostin uuden polttomoottori bensa koneen hiljattain.
Ainoa "energiaremontti" on ollut ilmalämpöpumppu. Muita härpäkkeitä meille ei tule. Polttopuut ei lopu ja aggregaatti odottaa varastossa, jos alkavat sähköjä katkomaan talvella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Palataan asiaan ensi tammikuun -40 pakkasissa, että vieläkö naurattaa. Nyt ei sähköä kulu eikä sitä myydä kotitalouksissa kuten ei tuulimyllyjenkään ylituotantoa kesällä. Talvella eivät pyöri.
Kuten näet viheröyhötys on vain "meidän rikkaiden" leikkimistä.
Itselläni on reilu 500ha metsää. Ostin uuden polttomoottori bensa koneen hiljattain.
Ainoa "energiaremontti" on ollut ilmalämpöpumppu. Muita härpäkkeitä meille ei tule. Polttopuut ei lopu ja aggregaatti odottaa varastossa, jos alkavat sähköjä katkomaan talvella.no viimetalvena oli melkein -30.jos rupee menemään -40 ni muilla rupee olemaan isompi hätä. täällä maaseudulla, syvällä susireviirillä kyllä katkoo sähköjä syysmyrskyt, talvilumet, mitä millonkin, joskus jouluna oli -25 ja kolme päivää ilman sähköä. nada problemos. on täällä elelty jo ennen teollista vallankumousta, ja eletään vielä teknokratian aikaankin. kivoja uusia härpäkkeitä. helteellä viilennystä penkkiin, talvella lämmittystä. ajelun jälkeen pihasauna-palju-padasta suihkuvettä. pari grillibissee, perseidit näkyy tai jouluyönä pohjantähti. puolensa ja puolensa. mutta agendan takia ikkunaremontti, keräimet. yms
- Anonyymi
"Harmi vaan, että akusto, energian varastointi patteristo on niin kallista, enkä oo massimies niin en verkosta irtoa. vuoden vanhoilla patterirattailla painellu 40 000 km ja saisin saman millä ostin, koska sähköautobuumi"
Märkä uni, kuukauden vanha auto jolla olisi ajettu vain 5000 km on tiputtanut jo hintaansa alkuperäisestä vähintään 5-6 %.
- Anonyymi
Ylessä kaikki on järjestään idiootteja,
Etkö sitä ole vielä huomannut. - Anonyymi
Mielestäni akuston kuluminen on sähköauton käyttökulua. Kun akusto vaihdetaan, se maksaa maltaita ja vaihtokustannus pitää jyvittää per käyttökilometri.
- Anonyymi
Suomen hallitukset ovat viimeaikoina tehneet vääriä energiapoliittisia ratkaisuja?
Miten on edes mahdollista että annetaan mennä energiatuotanto tilanteeseen missä vaikutukset ovat suuret teollisuuden kilpailukykyyn ja sitä kautta työllisyyteen?
Kenen vastuulla on mielestänne se että normitilanteessa alkaa jo sähkö loppua?!- Anonyymi
Olisiko tämä pääsyynä, viherhömpötys.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009001250.html
Kuinka paljon maksaa asentaa katolle tuo 6 kilowatin voimala, akusto ja liittyminen verkkoon?
Mikä olisi takaisinmaksuaika? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olisiko tämä pääsyynä, viherhömpötys.
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000009001250.html
Kuinka paljon maksaa asentaa katolle tuo 6 kilowatin voimala, akusto ja liittyminen verkkoon?
Mikä olisi takaisinmaksuaika?Takaisinmaksuaika on siis pidempi mitä paneelien takuuaika.
Suomalaisen pienyrittäjän realistinen autonvaihto:
Olkoonkin kiinteä sähkösopimus, mutta silti vähän kallis, ja eritoten nyt kun asun yksin ja Kelan kanssa on muutaman kuukauden tyhjiö, niin vaihdoin autoani hiljattain jälleen vanhempaan.
2018-2019 ajoin vm. 2008 Vitolla (ohjelmoitu CDI), 2020-2021 ajoin vm. 2004 Ransitilla (2.0td) ja Lagunalla (1,8), viime syksystä muutaman viikon takaiseen vm.2003 Kutosella (2.0), ja nyt on alla vm.2000 Volkkari 1,6 koneella. 😂
Tai mä kylläkin pidin Mazdan ainakin toistaiseksi, vaikka se jonkin aikaa olikin myytävänä. Ei vain tahtonut olla kysyntää kun ruosteherkkyys tiedetään yleisesti, ja tiesin itsekin että punainen tarra sieltä tulisi tuulilasiin jos lähtisi leimaamaan. Kuitenkin puhtailla papereilla leimattu viime vuonna liikkeen toimesta, niin parempi laittaa tiedossa olevat pehmeät kohdat kuntoon ennen mahdollista katsastusta, milloin ikinä se sitten onkaan ajankohtaista.
Ja mä nyt olen siitä onnekas, ettei työpaikalle tai -kohteisiin tarvitse ajaa edestakaista matkaa päivittäin vaan enimmät työajot on lähikaupan pakettiautomaattiin. Varmaan joku 3500-4000km tulee nykytahdilla, ja siksi alunperinkin siirryin dieseleistä pois pandemia-aikana ja yksin asuessa, kun tuli kotoiltua enemmän.
Eli tältä pohjalta on aika vaikea lähteä arvioimaan muiden (toki isompien) yritysten, taikka osapuilleen samassa sosioekonomisessa asemassa olevien henkilöiden realistista kykyä/halua sähköistää autokantaansa 🙄 Enkä mä sähköautoja sinänsä nyt ihan "oikeina" autoina pidä, tai ainakaan äijäautoina, mutta varmasti kaupunkialueella ihan näppäriä jos ajomatkat on lyhyitä, latauspisteitä tiuhassa eikä tarvitse vetää peräkärryä. Noissa pitäisi mielestäni ottaa alueelliset erot, jopa isojen kaupunkien kaupunginosien välillä, enemmän huomioon eikä olettaa kaikkien autontarvetta samanlaiseksi kuin jossain Punavuoressa.- Anonyymi
Sähkön tuottamisen ja käyttämisen suhteen on ollut menossa ihan ihmeellinen buumi. Muutos on ollut niin nopea ettei ole ollut aikaa ajatella mitä tuottamisen ja kuluttamisen päätökset toisivat tullessaan. Puhutaan ympäristöystävällisyydestä, ei vain aina ajatella kestääkö maan talous moista nopealla aikavälillä.
Markkinoidaan jotain yliampuvasti, esimerkiksi sähköpaneeleja markkinoidaan sillä että niihin saa ilmaista rahoitusta ja että ne olisivat huoltovapaita.
Ei kai kukaan luule tai usko kennojen antavan samaa tehoa likaisina mitä puhtaina, ei kai kukaan ajattele akkujen kestävän 7 vuotta pidempään hyvässä kunnossa?
Huolto ja uusimistöitä lisäävät kustannukset jätetään poikkeuksetta pois laskuista. Samoin jätetään pois paneelien tuhoamiskustannukset ja siitä syntyvä ympäristövaikutus (eivät ne ikuisia ole).
AV - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sähkön tuottamisen ja käyttämisen suhteen on ollut menossa ihan ihmeellinen buumi. Muutos on ollut niin nopea ettei ole ollut aikaa ajatella mitä tuottamisen ja kuluttamisen päätökset toisivat tullessaan. Puhutaan ympäristöystävällisyydestä, ei vain aina ajatella kestääkö maan talous moista nopealla aikavälillä.
Markkinoidaan jotain yliampuvasti, esimerkiksi sähköpaneeleja markkinoidaan sillä että niihin saa ilmaista rahoitusta ja että ne olisivat huoltovapaita.
Ei kai kukaan luule tai usko kennojen antavan samaa tehoa likaisina mitä puhtaina, ei kai kukaan ajattele akkujen kestävän 7 vuotta pidempään hyvässä kunnossa?
Huolto ja uusimistöitä lisäävät kustannukset jätetään poikkeuksetta pois laskuista. Samoin jätetään pois paneelien tuhoamiskustannukset ja siitä syntyvä ympäristövaikutus (eivät ne ikuisia ole).
AVHalvinko on sähköpolkupyörä? Normaalia polkupyörää ei kukaan enää muista.
https://www.iltalehti.fi/rahavinkit/a/6cf1d71c-cf8d-4f3e-9180-9e5bb919c72f Anonyymi kirjoitti:
Sähkön tuottamisen ja käyttämisen suhteen on ollut menossa ihan ihmeellinen buumi. Muutos on ollut niin nopea ettei ole ollut aikaa ajatella mitä tuottamisen ja kuluttamisen päätökset toisivat tullessaan. Puhutaan ympäristöystävällisyydestä, ei vain aina ajatella kestääkö maan talous moista nopealla aikavälillä.
Markkinoidaan jotain yliampuvasti, esimerkiksi sähköpaneeleja markkinoidaan sillä että niihin saa ilmaista rahoitusta ja että ne olisivat huoltovapaita.
Ei kai kukaan luule tai usko kennojen antavan samaa tehoa likaisina mitä puhtaina, ei kai kukaan ajattele akkujen kestävän 7 vuotta pidempään hyvässä kunnossa?
Huolto ja uusimistöitä lisäävät kustannukset jätetään poikkeuksetta pois laskuista. Samoin jätetään pois paneelien tuhoamiskustannukset ja siitä syntyvä ympäristövaikutus (eivät ne ikuisia ole).
AVJep, mielestäni on jotenkin ristiriidassa nämä uutisoinnit mahdollisesta sähköpulasta ja kovasta hingusta pakkosähköistää autokantaa 🙄
Se nyt on ihan sama kuinka kalliiksi katastrofiksi mun Vito tuli, mutta noin lähtökohtaisesti puhuttiin ~5k€ autosta. Sen jälkeen nuo kaikki muut ovat olleet siinä tonnin molemmin puolin riippuen vähän kilsoista ja yleiskunnosta. Vetokoukku ja yli puoli vuotta voimassa oleva katsastus on yleensä ollut ensisijaisina kriteereinä, ja nyt jouduin jopa taipumaan periaatteissani kun hankin VAG-konsernin vehkeen 😅 Enkä nyt jokaisen asiakkaani tilannetta tiedä eikä se mulle kuulukaan, mutta on siinä joku syy että niitä vuosituhannen taitteen Ooppeleita, Volvoja sun muita pidetään liikenteessä ja tekohengitetään aina katsastusta varten. Ja että on olemassa tusinoittain pieniä liikkeitä, jotka niitä myy tavallisille kuluttajille.
Ja oli auton käyttövoima mikä tahansa, niin monella tuntuu olevan vaikeuksia tai haluttomuutta ymmärtää arvonaleneman merkitys autoilun kokonaiskustannuksissa. Se on ihan sama vaikka saisin ladata ilmaiseksi jotain Nissan Leafia, mutta mistäs kaivat ostohinnan verran rahaa, ja mitä saat siitä sillä hetkellä kun pitää pysähtyä pohtimaan monen tonnin akustonvaihtoa 😅 Menee vähän samaan kategoriaan, kun jotkut tutut idealistit selittävät maalämmöstä, ilmalämpöpumpusta, lisäeristämisestä etc. Mutta jos itse realistina tiedän että jouduin maksamaan perinnöstäni vähemmän kuin tuosta vanhasta Lagunasta aikoinaan, katto tehty 60-luvulla, ainoat LVI:t ovat keittiön tiskiallas ja pieni varaaja sekä pihasaunassa suihku ja varaaja, tupakeittiö on 7x7m ja siinä on puuhella jne. niin itse hyväksyn ihan hyvin vähän "vapaastihengittävän" talon ja makselen sähkölaskuja, sillä tollaset investoinnin tähän lähtökohtaan olisi aivan silkkaa hulluutta ja kestäisi ikuisuuden että maksaisivat itsensä takaisin.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1407895Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde412039Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja251980- 911663
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1801595Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071050Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik5989- 50955
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28840- 34822