Mikä saa ihmisen muuttumaan ihan toiseksi?

Anonyymi

Olen tässä avioeron jälkeen pohtinut, että mitä ihmettä oikein tapahtui. Tavallaan tämä on itseni jälkihoitoa, voiton puolella jo olen, ero tuntuu nyt oikealta ratkaisulta, varsinkin kun tajusin myöhemmin miten pahasti minua loukattiin, ja miten tyhmä olin kun en heti tajunnut.

Olen siis mies, reilu nelikymppinen. Ero tuli jokin aika sitten, ja yhdessäoloa oli kuitenkin semmoiset yli 15 vuotta, lapsineen ja omakotitaloineen yms. Suurin osa ajasta oli onnellista ja kivaa, varsinaisia riitoja ei juurikaan ollut. Tulimme hyvin toimeen, nauroimme, tehtin yhdessä asioita, lasten kanssa oli omanlaista hauskuutta ja leikkisyyttä, sekä paljon aktiviteettejä. Tehtiin välillä myös kahdestaan asioita, kaikki tuntui ainakin omasta mielestäni olevan kunnossa. Lähettelimme työpäivän lomassa hauskoja viestejä, yms hauskuuttelimme kahden keskistä omaa huumoriamme, jne jne. Puhuimme paljon, teimme asiat hyvin tiiminä, kaikki tuntui oikein mukavalta. Myös exäni kehui minua usein unelmamieheksi yms, johon kehuin sitten takaisin.

Hän oli sellainen pullantuoksuinen unelmanainen, joka teki paljon perheen eteen. Ja niin mielestäni tein itsekin. Hän usein kehuikin, että meillä nämä kotityöt sujuu kyllä loistavasti, ja kehui minua ahkeraksi.

Muistan näin jälkikäteen ajankohdan, jolloin hänen työpaikallaan tuli henkilöstömuutoksia, ja hän ylisti jotain miespuolista uutta työkaveria useaan kertaan mahtavaksi tyypiksi. Tuolloin asia meni minulta jollain tapaa ohi, koska olimmehan naimisissa ja kaikki oli mahtavasti kohdillaan.

Tuon ajankohdan jälkeen, exä muuttui pikku hiljaa kiireisemmäksi, oli harrastusta yms. Huomasin yhtäkkiä että tein yhä isomman osan kotitöistä, ja jopa puutarha, mikä oli aiemmin hänen mielipuuhaansa, rehotti rikkaruohoa koko kesän. Yhtäkkiä alkoi kritisointi ja tyytymättömyys. Sitten hän sanoi ettei tunne enää kipinää parisuhteessamme. Siis vain puoli vuotta sen jälkeen kun hän oli kehunut minua unelmamieheksi, ja suunnitteli kesämökkejä yms tulevaisuuden projekteja.

Yhtäkkiä hän oli jatkuvasti poissa, jossain menoissa, ja hänen kanssaan oli vaikea keskustella, hän piti itsensä kiireisenä ja pakeni lasten taakse, sekä kiiruhti menoihinsa. Olin todella paljon lasten kanssa, ja lapsetkin jo ihmetteli, miksi äiti on koko ajan menossa. Kun puhuin tästä, niin hän vain suivaantui. Yhtäkkiä pullantuoksuinen unelmanainen oli muuttunut meikkaavaksi takakireäksi ja ylimieliseksi kiukkupussiksi.

Sitten se tuli. Hän sanoi että hän on miettinyt eroa. Että ei ole kipinää, eikä tiedä mitä haluaa elämältä. Jollain tapaa arvasin, että jokin oli pielessä, mutta tuli se silti puskista. Kävimme pariterapiassa, mutta siitä ei ollut mitään apua. Exäni persoonallisuus oli muuttunut aivan päälaelleen. Unelmanaisesta oli tullut ylimielinen hirviö. Mitä tapahtui, en tiedä vieläkään.

Hän sanoi pariterapiassa kaikenlaisia sen tyylisiä asioita parisuhteestamme, jotka eivät olleet lainkaan sellaisia mitä hän oli aiemmin minulle ilmaissut. Tuntui kuin joku muu olisi laittanut ajatuksia hänen päähänsä, sen verran vierailta ne tuntui, varsinkin kun oltiin kuitenkin tunnettu toisemme yli 15 vuotta, eli läpikotaisin käytännössä.

Myöhemmin selvisi, hänen jäädessä kiinni intiimeistä viesteistä, että kyseinen työkaveri siinä oli ollut taustalla jo jonkin aikaa sekaamassa. Tämä paljastuminen oli minulle itseasiassa helpotus, koska olin jo jonkin aikaa epäillyt kolmatta osapuolta, vaikka exä sanoi ettei ketään ole. Ja hän itseasiassa kiisti asian vielä silloinkin kun jäi kiinni.

Jätin asian omaan arvoonsa, ja päätin että minun eroprosessi alkaa siitä hetkestä. Pidin maltin, en provosoitunut, vaikka olin ihan rikki. Mietin vain että hoidan asiat siten, että lapset pääsisi mahdollisimman vähällä. Siksi en alkanut riitelemään asiasta enempää.

Tajusin että selkäni takana oli pidemmän ajan pelattu kieroa peliä, ja se satutti. Miksi, oli ajatukseni, miksi. Miksi ihana ihminen muuttui aivan sudeksi yhtäkkiä. Miksi. Miksi mitään merkkejä ei ollut nähtävillä aiemmin. Miksi hän kehui minua, miksi hän suunnitteli kesämökkiä, miksi meillä oli hyvä henki, miksi yhtäkkinen täyskäännös.

Erosta selviää kyllä, jos haluaa. Mutta moni asia jää mysteeriksi. Sitä olen miettinyt, että oliko exällä eroajatuksia jo ennen työkaveriin ihastumista. Vai tuliko eroajatukset nimenomaan sen ihastumisen myötä. Entä kuinka paljon työkaveri terrorisoi hänen ajatuksiaan meidän pitkästä suhteesta, ja mikä oli sen vaikutus.

Toisaalta, puoliso joka on valmis uskomaan toisen höpötyksiä, saakin mennä. Sellaisen perään ei kannata itkeä. Mutta siitä huolimatta, jää kysymys, mikä saa ihmisen muuttumaan aivan eri ihmiseksi, mitä oli aiemmin. Ja jos olikin johonkin tyytymätön, niin miksi ei näyttänyt sitä mitenkään, vaan enemmänkin sain vain kehuja kaikesta.

Eli kumpi näissä yleensä on syynä, uusi ihastus, vaiko tyytymättömyys? Se jäi askarruttamaan.

2

78

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • "Eli kumpi näissä yleensä on syynä, uusi ihastus, vaiko tyytymättömyys? Se jäi askarruttamaan."

      Tuohon ei varmaan ole missään valmista vastausta, että kumpi useimmiten on syynä, mutta uskoakseni pääosin tilanne etenee niin, että ensin on jonkinlaista tyytymättömyyttä jota joko ei saada sanoitetuksi tai toinen ei kuule/ymmärrä/halua tehdä asialle mitään. Sen seurauksena tyytymättömyys jää elämään ja houkutukset ilmestyvät.

      "Mikä saa ihmisen muuttumaan ihan toiseksi?"
      Kukaan ei muuttunut miksikään. Sait ensin nähdä henkilönä ex-kumppanisi parhaat puolet ja aivan lopussa pahimmat puolet, sen mitä hän on huonoimmillaan. Noin se menee liki poikkeuksetta.

    • Anonyymi

      Oma 15 vuotta kestänyt parisuhteeni päättyi hyvin samaan tapaan. Tosin meillä ei ollut yhteisiä lapsia, mikä helpotti eroprosessia, ja meillä mies oli se uskoton osapuoli. Muuten aika tuttua tarinaa... käytöksen muuttuminen ylimieliseksi ja kiukkuiseksi, oudot menot ja pidentyneet työpäivät, yhtäkkinen ulkonäköön panostaminen jne. Kielsi uskottomuuden vielä senkin jälkeen kun salasuhde työkaverin kanssa oli paljastunut ja tuo toinen nainen oli asian minulle myöntänyt.

      Itse en usko, että meidän tapauksessa kyse olisi ollut tyytymättömyydestä, seksielämä sujui emmekä riidelleet oikein koskaan mistään. Oli yhteisiä harrastuksia ja mielenkiinnon kohteita, eikä hän millään tavalla ilmaissut minulle, että haluaisi erota tai olisi tyytymätön suhteeseemme.

      Exä selitti minulle eron jälkeen, että sen toisen naisen huomio oli imartelevaa. Sen enempää hän ei uskottomuuteen johtaneita seikkoja avannutkaan, joten jouduin tekemään omat johtopäätökseni ja kun asioita kelailin, tulin siihen tulokseen, että syy muuttuneeseen käytökseen johtui eniten hänen omasta identiteettikriisistään. Oman elämänsä muutokset ja kykenemättömyys käsitellä niitä parisuhteen sisällä sai ajattelemaan että se oma kriisi johtuu parisuhteesta ja antamaan tilaa suhteen ulkopuoliselle henkilölle, sen sijaan että olisi katsonut peiliin ja pyrkinyt ratkomaan sitä elämän muutosvaihetta jollain rakentavammalla tavalla.

      Itse olen jo oman surutyöni tehnyt ja 2,5 vuotta sitten tapahtuneen eron käsitellyt. Vaikka silloin eron hetkellä tuntui, että koko tuo 15 vuoden jakso elämässäni menetti merkityksensä, enkä enää edes tiennyt mikä on pohjimmiltaan se ihminen, jonka kanssa olin kuvitellut eläväni loppuelämäni, nyt näen asian toisin. Ero oli oikea päätös ja itsekin voin nyt paremmin uudessa parisuhteessa kumppanin kanssa, joka pystyy avoimesti keskustelemaan omista toiveistaan ja tuntemuksistaan.

      Kolmas osapuoli ilmeisesti päätyi takaisin yhteen aviomiehensä kanssa, jonka kanssa oli avioeroprosessi käynnissä silloin kun pokasi exäni. Toivottavasti heillä molemmilla, exällä ja työkaverillaan, avautui ovi itsetuntemukseen ja jonkinlaiseen henkiseen kasvuun, ettei tarvitse vastaisuudessa ratkoa omia kriisejään uskottomuudella ja epärehellisyydellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      445
      2170
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      220
      1921
    3. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      189
      1552
    4. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1531
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      52
      1293
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      3
      1261
    7. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      146
      1237
    8. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      38
      1084
    9. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      1036
    10. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      99
      1034
    Aihe