Petrin Utopia

Aloitan jatkosarjan. Eräänlaisen uusintapainoksen vuonna 1981 julkaistusta artikkelistani Komposti lehdessä. Minulla ei ole enää tuota artikkelia, mutta toki muistan sen ideat.

1.Osa (johdanto)
https://petke.info/utopia/

Osa 2. (laumasieluisuus)
Mikä muun muassa estää ihmistä toteuttamasta itseään? Tietysti esimerkiksi laumasieluisuus - ellei laumana ole koko ihmiskunta sen parhaine hedelmineen.
https://petke.info/yks.html


Yliopiston filosofian opiskelun ja tutkimuksen suurin virhe on käsittääkseni se, että siellä tutkitaan ja selitellään muiden filosofien tekemisiä sen sijaan, että siellä hemmetti soikoon itse tehtäisiin filosofiaa. Toki ensin on perehdyttävä alan perinteeseen, jonka jälkeen hyvässä lykyssä syntyy omia ideoita. https://youtu.be/_7LrEB63li8

14

86

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No kirjoitapas hyvin lyhyesti omaa uutta filosofiaasi tähän.

      • Miksi copy/pastaisin sinulle tekstiäni linkkieni takaa? Tosin toinen on kuvana. Minun mielestä tietosisältöisten asioiden pitää noudattaa relaatiotietokannan ominaisuuksia:

        "Jos jokin tietosisältö on jossain, niin se ei ole missään muualla"

        Terv. tietojenkäsittelyoppia, folosofiaa ja matematiikkaa yli 100 ov. HY:ssa 80-luvulla.


      • Anonyymi
        Algoristi kirjoitti:

        Miksi copy/pastaisin sinulle tekstiäni linkkieni takaa? Tosin toinen on kuvana. Minun mielestä tietosisältöisten asioiden pitää noudattaa relaatiotietokannan ominaisuuksia:

        "Jos jokin tietosisältö on jossain, niin se ei ole missään muualla"

        Terv. tietojenkäsittelyoppia, folosofiaa ja matematiikkaa yli 100 ov. HY:ssa 80-luvulla.

        Jos nostaisit tähän sieltä parhaimmat uudet ideasi lyhyesti niin niistä voitaisiin keskustella tällä palstalla.


    • Pyydettiin, että en laittaisi linkkejä teksteihini, vaikka ne ovat paljon tyylikkämmin siellä kuvien kanssa. Mutta tässä sitten osa1 (arvaan, että takerrutte jumalallisuute, että ei sellaista ole, mutta ajatelkaapas Mozarin musiikkia, Platonin filosofiaa, Einsteinin suhteellisuuteoraa ja Vincent Van Goghin maalauksia - jumalallisia ne ovat!)

      Tässä utopiani alustus:
      Minun Utopiani

      Ihannetilassa ihmiskunta on kuin sinfoniaorkesteri, missä jokainen ihminen soittaa oman osuutensa so. oman sielunsa, oman Persoonallisuutensa sanoisimpa jopa oman jumalallisuutensa. Omat haaveensa. Vieläpä sinfoniaorkesteri, joka ei tarvitse johtajaa, ellei sellaiseksi lasketa Jumalaa. Onhan selvää, että sokea johtajien ja hallitsijoiden totteleminen on ollut suurin syy sotiin.

      Etukäteen ei kenenkään tehtävä ole määrätty, vaan se muotoutuu sielua vahvistavia kokemuksia kerättäesssä. Ei ole siis olemassa kohtaloa muuta kuin kokonaisuudella so. ihmiskunnalla.

      Sain idean tällaiseen utopiaan lukiessani kvanttimekaniikkaa käsittelevää kirjaa vuonna 1981. Kvanttimekaniikan mukaan luonnonlait eivät noudata tarkkaa syyn ja seurauksen lakia, vaan jää tilaa puhtaalle sattumalle. Lait ovat tilastollisia. Tämän vahvistaa kaksoisrakokoe. Siinä yksittäisen hiukkasen kulkua ei voida mitenkään ennustaa, mutta 100% varmuudella useamman hiukkasen kuljettua rakojen läpi muodostuu säännönmukainen kuvio (vaikka hiukkaset kulkisivat yksitellen vuorokausienkin välillä, niin ne ns. interferoivat).

      Kts: https://fi.wikipedia.org/wiki/Kaksoisrakokoe

    • En ala lyhentelemään tekstejäni - ne muodostavat kokonaisuuden.

      Tässä, osa 2:

      Osa 2. (laumasieluisuus)
      Mikä muun muassa estää ihmistä toteuttamasta itseään? Tietysti laumasieluisuus - ellei laumana ole koko ihmiskunta.
      https://petke.info/yks.html


      Hyvä yksinäisyys

      Heikon ihmisen täytyy turvautua muihin. Hän ei pärjää yksin. Vahvan itsetunnon omaava ihminen tulee toimeen itsensä kanssa. Hän sietää paremmin yksinäisyyttä. Sanotaan, että ensin on rakastettava itseään, ennen kuin voi rakastaa toisia. Minä ajattelen, että ensin on tultava toimeen yksin itsensä kanssa ennen kuin voi omana aitona vahvana itsenään antaa muille jotain omasta persoonastaan. Ajattelen jopa niin, että heikko ihminen tarvitsee koko ajan muiden seuraa. Hän joutuu turvautumaan muihin, kun ei turvaa itsestään saa.

      Kuitenkaan yksinäisyyden sietäminen ja se, että viihtyy yksinkin, ei sulje pois yhteisöllisyyttä. Yksinäisyyttä sietävällä on vahva persoona ja silloin hänellä on annettavaa myös muille ihmisille.

      Nykyaikana pelätään yksinäisyyttä. Ihmiset tarvitsevat lauman antamaa suojaa, mutta kun minusta se on laumasieluisuutta ja sillä sanallahan on huono kaiku. Pyritään olemaan samiksia ja kuulumaan laumaan vaikka paljon parempi olisi, jos uskallettaisiin olla "eriksiä" - erilaisia. Erilaisuushan on rikkautta.

      Yksinäinen ihminen on kuin yksinäinen puu. Sille riittää ravintoa maaperästä, sillä sen ei tarvitse taistella siitä muiden puiden kanssa. Sille riittää Aurinkoa, sillä muut puut eivät sitä varjosta.

      Yksinäisyys on ongelma vain, jos siitä sellainen tehdään. Miksi tehdä siitä ongelmaa? Mikään ei ole minkäänlaista sinänsä - vasta kokemuksemme jostain tekee siitä jonkinlaista ja se miten koemme yksinäisyyden on paljolti opittua.

      Muut ihmiset eivät aina ole edes mikään ratkaisu yksinäisyyden tunteeseen. Vaikka ihmisillä olisi paljonkin muita ihmisiä ympärillä, ei se poista välttämättä yksinäisyyden tunnetta. Joskus jopa toistepäin. Joukossa, jos ei pääse lähelle muita, sitä vasta itsensä yksinäiseksi tuntee. Muut ihmiset eivät siis välttämättä ole ratkaisu yksinäisyyden tunteeseen, jos se ongelmaksi koetaan.

      Koska ihmissuhteiden luominen varsinkin aikuisällä on melko vaikeaa, niin parempi oppia ja sopeutua olemaan yksin. Tai ainakaan ei kannata paisutella sitä, että kyseessä olisi pelkästään ongelma.

      On sanonta "joukossa tyhmyys tiivistyy". Eikö tästä voida vähän johtaa sanontaa "yksinäisyydessä viisaus viihtyy". Monesti, jos ihminen esittää joukossa joukon mielipiteistä eriäviä mielipiteitä häneen kohdistetaan helposti kritiikkiä. Näitä eriäviä mielipiteitä ei aina uskalleta esittää, siksi joukoissa ihminen ei voi olla aito oma itsensä. Joukko voi kuin sopulilauma rynnätä vaikka omaan kuolemaansa järveen lauman johtaja sopulia seuratessaan. Minusta jopa sotia aikaansaadaan sillä, että ei uskalleta olla persoonia, vaan joukkosieluja.

      • Anonyymi

        Olisi hyvä että ihmisellä olisi yksi tai kaksi ihmistä jonka kanssa voisi tarvittaessa purkaa sydäntänsä.

        Liika eristäytyminen ei ole hyväksi.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Olisi hyvä että ihmisellä olisi yksi tai kaksi ihmistä jonka kanssa voisi tarvittaessa purkaa sydäntänsä.

        Liika eristäytyminen ei ole hyväksi.

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Minulla oikeastaan yksi, ystävätär. Ja nuoruudessakin kannattaa kasvaa kuin Tupu, Hupu ja Lupu esimerkiksi (tai Leenu, Liinu ja Tiinu). Ei täydellisessä yksinäisyydessa kasva. Mutta kuten kirjoitin "Kuitenkaan yksinäisyyden sietäminen ja se, että viihtyy yksinkin, ei sulje pois yhteisöllisyyttä. Yksinäisyyttä sietävällä on vahva persoona ja silloin hänellä on annettavaa myös muille ihmisille." Pointtina se, että emme hae laumoista turvaa.


      • Anonyymi
        Algoristi kirjoitti:

        Olen täsmälleen samaa mieltä. Minulla oikeastaan yksi, ystävätär. Ja nuoruudessakin kannattaa kasvaa kuin Tupu, Hupu ja Lupu esimerkiksi (tai Leenu, Liinu ja Tiinu). Ei täydellisessä yksinäisyydessa kasva. Mutta kuten kirjoitin "Kuitenkaan yksinäisyyden sietäminen ja se, että viihtyy yksinkin, ei sulje pois yhteisöllisyyttä. Yksinäisyyttä sietävällä on vahva persoona ja silloin hänellä on annettavaa myös muille ihmisille." Pointtina se, että emme hae laumoista turvaa.

        Kirjoitit :"Ei ole siis olemassa kohtaloa muuta kuin kokonaisuudella so. ihmiskunnalla."

        Onko sinulla ideaa mikä tämä ihmiskunnan kohtalo voisi olla?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kirjoitit :"Ei ole siis olemassa kohtaloa muuta kuin kokonaisuudella so. ihmiskunnalla."

        Onko sinulla ideaa mikä tämä ihmiskunnan kohtalo voisi olla?

        Se on Utopia :) Täydellisyys :) Taivas :) Jossa jokainen löytää itsensä ja auttaa siten toisia löytämään itsensä. Luulen, että kun ihminen on kadottanut maallisiin toimiinsa "sielunsa", niin hänestä tulee onneton. Tosin, koska maailma on tällä hetkellä yhä kauhea, niin nyt varsinkin, yhä, oman polkunsa kulkijat joutuvat kokemaan tuskaa :( Heihin kohdistuu lauman viha, heidät tuomitaan monesti outsidereiksi pikku jengeistä.


      • Anonyymi
        Algoristi kirjoitti:

        Se on Utopia :) Täydellisyys :) Taivas :) Jossa jokainen löytää itsensä ja auttaa siten toisia löytämään itsensä. Luulen, että kun ihminen on kadottanut maallisiin toimiinsa "sielunsa", niin hänestä tulee onneton. Tosin, koska maailma on tällä hetkellä yhä kauhea, niin nyt varsinkin, yhä, oman polkunsa kulkijat joutuvat kokemaan tuskaa :( Heihin kohdistuu lauman viha, heidät tuomitaan monesti outsidereiksi pikku jengeistä.

        Ei kannata välittää liikaa muiden puheista.

        Sitä paitsi "ne muut "eivät itse asiassa välitä tai ajattele sinua niinkään paljon.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kannata välittää liikaa muiden puheista.

        Sitä paitsi "ne muut "eivät itse asiassa välitä tai ajattele sinua niinkään paljon.

        EVVK ihmisten puheista en välitä, mutta kun hyvät ystävät minua loukkaavat, niin se sattuu, mutta niistä pääsee yli tunteistaan kertomalla ja puhumalla - tai nykyisin esimerkiksi facessa chattailemalla tai sähköpostise. Meillä meni mun bestiksen kanssa just äsken vähän sukset ristiin, Ihminen on "Homo erroris" (virheellinen ihminen) eikä aina "homo sapiens" (viisas ihminen), siksi ongelmallisia tilanteita tulee - niissä kannattakin sitten tarkkaan kuunnella toista ja keskustella omat tunteensa avaten.


      • Anonyymi
        Algoristi kirjoitti:

        EVVK ihmisten puheista en välitä, mutta kun hyvät ystävät minua loukkaavat, niin se sattuu, mutta niistä pääsee yli tunteistaan kertomalla ja puhumalla - tai nykyisin esimerkiksi facessa chattailemalla tai sähköpostise. Meillä meni mun bestiksen kanssa just äsken vähän sukset ristiin, Ihminen on "Homo erroris" (virheellinen ihminen) eikä aina "homo sapiens" (viisas ihminen), siksi ongelmallisia tilanteita tulee - niissä kannattakin sitten tarkkaan kuunnella toista ja keskustella omat tunteensa avaten.

        Itse annan nopeasti kaverin loukkaukset anteeksi ja unohdan ne.

        Olenhan itsekin varmasti useasti loukannut ystävääni.

        ....,,,,ll


      • Anonyymi kirjoitti:

        Itse annan nopeasti kaverin loukkaukset anteeksi ja unohdan ne.

        Olenhan itsekin varmasti useasti loukannut ystävääni.

        ....,,,,ll

        Hieno ominaisuus! Anteeksiantaattomuus ylläpitää negatiivista energiaa. Mutta silti: ei anteeksi antaminenkaan mun mielestä saisi liian automaattista olla. Silloin monesti lakaistaan ongelmat maton alle. Kyllä niistä ongelmista kai pitää kuitenkin ensin keskustella, jos on mokaillut, niin yrittää kertoa, miksi mokaili ja sen jälkeen saa anteeksi.


      • Anonyymi
        Algoristi kirjoitti:

        Hieno ominaisuus! Anteeksiantaattomuus ylläpitää negatiivista energiaa. Mutta silti: ei anteeksi antaminenkaan mun mielestä saisi liian automaattista olla. Silloin monesti lakaistaan ongelmat maton alle. Kyllä niistä ongelmista kai pitää kuitenkin ensin keskustella, jos on mokaillut, niin yrittää kertoa, miksi mokaili ja sen jälkeen saa anteeksi.

        Ok.

        Minun pitää lähteä asioille.

        Kiitos keskustelusta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1913
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      43
      1486
    3. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1421
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      17
      1408
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      16
      1398
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1375
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1347
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1290
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1220
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1207
    Aihe