Toivottavasto joku osaa neuvoa :) Elikkäs olen parikymppinen tyttö (ihan normaalipainoinen tai hoikka)Olen harrastanut kuntosalia ja spinningiä ja pari vuotta lisäksi kesällä rullaluistelen.
Olen aloittanut juoksemisen spinningin tilalle nyt kevät aikaan, mutta kuntosalilla käyn silti 2-3krt/vko. Mulla ei ole ikinä ollut mitään ongelmia polvien kanssa, mutta nyt viime aikoina tasan puolen tunnin juoksemisen jälkeen oikeanpuoleinen polvi kipeytyy ja juokseminen sattuu. Muuten jaksaisin juosta pitempään, eli kunnosta tämä asia ei ole kiinni.
Asia vaivaa hirmuisesti sillä muuten nautin juoksemisesta paljon (siis sen puoli tuntia, jonka jälkeen polvi kipeytyy taas)
Olen kokeillut erilaisia juoksualustoja (juoksumatto, hiekka, asfaltti ja pururata) ja silti aina sama juttu. Ja omistan kunnolliset juoksukengät, eli siitäkään ei pitäisi olla kiinni.
Onko teillä mitään vinkkejä tai neuvoja vai pitäisikö mennä lääkärille tms..? Entä onko polvituista tai siteistä jotain hyötyä?
Kipeytyvä polvi.
6
1499
Vastaukset
- Nuori mies
Mulla kipeytyi vasen polvi harrastuksen alkuaikoina. Syyksi arvelen sitä, että eteenviety jalka "tökkäsi" liian suorana maahan ja polveen kohdistui aikamoinen rasitus.
Muutin tekniikkaa siten että jalka osuu maahan polvi hieman koukistettuna ja ongelma poistui. Nyt en enää kiinnitä asiaan huomiota.
Toivottavasti ymmärrät mitä tarkoitan tai joku toinen voisi tutkia juoksutekniikkaasi. - hyp
Mistähän kohtaa se polvi kipeytyy? Itellä joskus kipua tuli polvilumpion alareunaan ja lumpion alla olevaan patellajänteeseen. Diagnoosi oli hyppääjän polvi. Siihen ei oikeasti auttane kuin lepo. Tietty polvitukea voi kokeilla, usein ko. vaivaan näkee jotain tän tapasta: http://www.rehband.com/img/sport/7057.jpg
Tai sitten ihan semmonen ohuehko polvenlämmitin. Semmosesta oli itellä apua. Kun polven sai kunnolla lämpimäks (hikimäräks), se ei enää kipeytynyt samalla tavalla. Mulla on tämmöset:
http://www.mcdavid.be/eng/products/index.php?catid=2&prodid=25 - misu
jos polven ulkosyrjällä kipu, voi olla ns. juoksijan polvi.
http://www.mehilainen.fi/dynamic/fin/index.php?module=Sport&func=suomijuoksee&staticPage=5
voi olla moni muukin vaiva. rasitusvammat paranee yleensä levolla, hyvällä venyttelyllä ja kylmä/lämpöhoidolla. hierontakaan ei ole pahitteeksi. jatkossa kannattaa miettiä mikä on vamman syy ja tehdä tarvittavat muutokset harjoittelussa, jottei vamma uusisi jatkossa.- Ani
Joo kyllä se taitaa olla se juoksijan polvi kun kuvaus sopii siihen parhaiten.. Mut miten siitä pääsee?
- polvi
Ani kirjoitti:
Joo kyllä se taitaa olla se juoksijan polvi kun kuvaus sopii siihen parhaiten.. Mut miten siitä pääsee?
Mullakin oli juoksijan polvi.Venyttelin päivittäin varsinkin jalan ulkosyrjän lihaksia.Nyt polvi kunnossa,olen ainakin siinä uskossa että tuo venyttely auttoi.
- ttrr
Muutama homma joita voisit kokeilla:
-kurkkaa http://www.time-to-run.com/injuries/thebig5/index.htm - tuolta löytyy yleisimpien ongelmien kuvaukset & syyt ja hoito-ohjeita niihin.
-Käy tutkimuksessa ns. askelklinikalla eli fysioterapeutilla, joka on erikoistunut alaraajojen ongelmiin. Itselläni todettiin vastaavassa tutkimuksessa pari vuotta sitten vahva ylipronaatio, joka aiheutti voimakasta kipua juostessa ja koko harrastus oli lähellä tyssätä siihen paikkaan. Sain fysioterapeutilta jumppa-ohjeet ja mittatilaustyönä tehdyt pohjalliset, jotka korjaavat jalan asennon juostessa. Ei ollut ilmaista lystiä, mutta siitä päivänsä lähtien olen juossut kivuttomasti eli ei todellakaan kaduta...
-suuntaa lenkkariostoksille juoksemiseen erikoistuneeseen kauppaan ja varaa kenkien valitsemiseen runsaasti aikaa. Osaava myyjä / oikein valittu kenkä voi auttaa kummasti. Ota vanhat lenkkarisi mukaan ostoksille, asiantunteva myyjä voi päätellä niiden pohjan kulumisesta yhtä sun toista...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊921413Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1841380Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?761165- 891106
- 82971
- 81965
- 39942
Kelloniemeltä harvinaisen lapsellista käytöstä valtuustossa
Olipa harvinaisen ala-arvoinen esitys kelloniemeltä valtuustossa. Alkoi Nivalaa oikein matkimalla matkimaan siteeratessa66885Satonen Kelaan, on paras mies ?
Kukaan ei ole tehnyt enemmän Kelalle asiakkaita kuin Satonen kokoomuksineen, näin ollen täyttänee paikan edellytykset v61845Korjaamo Kiesifix
Hei. Kävin viime viikolla tuolla korjaamolla, siistiä oli mutta yksi asia jäi mieleen!Joitakin jätkiä istui ja katseli/5841