PerjantaiViza - Tunnistatko Euroopan maiden lippuja?

Ja tuosta:
https://www.is.fi/menaiset/vapaalla/art-2000009027497.html

Olin varma, että saan max 7/14, mutta yllätin itseni reippaasti, joskus käy hyvä munkki. Vmäisiä nuo moni/parivalintatehtävät, jossa saa hapuilla että miten päin ne värit nyt lipussa olikaan...


Tuloksesi: 9 / 14
Lippu liehumaan!
Hei, sehän meni aika hyvin! Kaikkia lippuja et tunnistanut, mutta aika monta kuitenkin. Tätä tulosta ei tarvitse yhtään hävetä.

47

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      En viitsi edes tehdä testiä, sillä en tunnista. Ehkä muistaisin ne paremmin , jos seuraisin urheilua.

      • Niin minäkin luulin, etten tunnistaisi, mutta uskomattoman hyvin se sitten menikin. Kai ne on lapsuudesta jääneet jonnekin takaraivoon, pois lukien nuo muutamat uudet maat. Ja en juuri seuraa urheilua, hiukan futista ja lätkää, niissä ei paljon Sloveniat ja Andorrat pääse esille.


      • Anonyymi
        randombypasser kirjoitti:

        Niin minäkin luulin, etten tunnistaisi, mutta uskomattoman hyvin se sitten menikin. Kai ne on lapsuudesta jääneet jonnekin takaraivoon, pois lukien nuo muutamat uudet maat. Ja en juuri seuraa urheilua, hiukan futista ja lätkää, niissä ei paljon Sloveniat ja Andorrat pääse esille.

        Noh, sain kuusi oikein ja nekin lähinnä veikkaamalla.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Noh, sain kuusi oikein ja nekin lähinnä veikkaamalla.

        Eikä ollenkaan huono tulos. Ei tämä ole vakavaa, lähinnä pientä perjantain kevennystä :)


      • randombypasser kirjoitti:

        Niin minäkin luulin, etten tunnistaisi, mutta uskomattoman hyvin se sitten menikin. Kai ne on lapsuudesta jääneet jonnekin takaraivoon, pois lukien nuo muutamat uudet maat. Ja en juuri seuraa urheilua, hiukan futista ja lätkää, niissä ei paljon Sloveniat ja Andorrat pääse esille.

        Slovenia kysyttiin vaihtoehtona Slovakialle. Slovakian euroissa esiintyy sama Lothringenin risti kuin lipussakin. Sloveniaa taas vuoret (ja metsät) leimaavat ihan eri tavalla kuin Slovakiaa.

        Montenegrolla on sama kaksipäinen kotka muuten ihan erilaisessa lipussa kuin entisellä kumppanilla Serbiallakin. Andorran perusväritys on sama kuin Romanialla ja sen naapurilla Modovalla, mutta keskustassa keltapunaista raidoitusta kuten naapuri-Espanjallakin.

        Myös Suomi on ollut melko hilkulla saada punakeltaisen lipun, samat värit jotka yhä ovat leijona-miekka-sapeli-vaakunassa, mutta sisällissodan jälkeen punainen väri ei yllättäen ollut suosiossa, joten Suomi sai sinivalkoisen lipun. Suunnilleen sama väriyhdistelmä on Euroopassa vain Kreikalla ja San Marinolla, joista jälkimmäisellä myös sijainnin vihjaavaa latinankielistä tekstiä.


      • scrg kirjoitti:

        Slovenia kysyttiin vaihtoehtona Slovakialle. Slovakian euroissa esiintyy sama Lothringenin risti kuin lipussakin. Sloveniaa taas vuoret (ja metsät) leimaavat ihan eri tavalla kuin Slovakiaa.

        Montenegrolla on sama kaksipäinen kotka muuten ihan erilaisessa lipussa kuin entisellä kumppanilla Serbiallakin. Andorran perusväritys on sama kuin Romanialla ja sen naapurilla Modovalla, mutta keskustassa keltapunaista raidoitusta kuten naapuri-Espanjallakin.

        Myös Suomi on ollut melko hilkulla saada punakeltaisen lipun, samat värit jotka yhä ovat leijona-miekka-sapeli-vaakunassa, mutta sisällissodan jälkeen punainen väri ei yllättäen ollut suosiossa, joten Suomi sai sinivalkoisen lipun. Suunnilleen sama väriyhdistelmä on Euroopassa vain Kreikalla ja San Marinolla, joista jälkimmäisellä myös sijainnin vihjaavaa latinankielistä tekstiä.

        Ai niin, vielä risteistä. Georgian lipussa on hyvin loogisesti Georgen eli Yrjön ristejä. Hyvin epäloogisesti taas Maltan lipussa on myös Yrjön risti eikä Maltan ristiä. Hakaristi taas ei nykyään ole siinä määrin muodissa että sitä olisi minkään maan lipussa. Siellä missä taas voisi olettaa ristin näkevänsä eli Vatikaanin lipussa taas ei varsinaisesti ole ristiä lainkaan vaan avaimet. Pohjoismaiden lipuissa risti on kyljellään. Ylösalaisin olevaa kristillistä ristiä ei taida olla kenelläkään.


      • scrg kirjoitti:

        Slovenia kysyttiin vaihtoehtona Slovakialle. Slovakian euroissa esiintyy sama Lothringenin risti kuin lipussakin. Sloveniaa taas vuoret (ja metsät) leimaavat ihan eri tavalla kuin Slovakiaa.

        Montenegrolla on sama kaksipäinen kotka muuten ihan erilaisessa lipussa kuin entisellä kumppanilla Serbiallakin. Andorran perusväritys on sama kuin Romanialla ja sen naapurilla Modovalla, mutta keskustassa keltapunaista raidoitusta kuten naapuri-Espanjallakin.

        Myös Suomi on ollut melko hilkulla saada punakeltaisen lipun, samat värit jotka yhä ovat leijona-miekka-sapeli-vaakunassa, mutta sisällissodan jälkeen punainen väri ei yllättäen ollut suosiossa, joten Suomi sai sinivalkoisen lipun. Suunnilleen sama väriyhdistelmä on Euroopassa vain Kreikalla ja San Marinolla, joista jälkimmäisellä myös sijainnin vihjaavaa latinankielistä tekstiä.

        No sulla on sitten todella hyvää tietoa noista lipuista taustoineen 😳


    • Anonyymi

      11/14, viimeinen oli outo, kirjoitin että Espanja mutta ilkkui että väärin...Espanjan lippuhan siinä on.
      Outo testi.

      AV

      • Hyvä tulos! On tehnyt mulle joskus samaa, paska testi :)


      • Anonyymi

        Kirjoitit Epsanja.

        T. Testi.


    • 11 oikein, Espanja epäselvyys

      • Oikein hyvä! Ai sullekin se Espanja aiheutti ongelmia? Hmmm, taitaa IS:llä olla jotain häikkää järjestelmissä taas kerran...


    • Raitaa on pitkin ja poikin, värejä vähän vaihdellaan.
      Jos lippu symbolisoi kansakuntaa, miksi ne ovat niin persoonattomia?

      Suomen lipussa voisi olla sinivalkoinen marimekon kukkakuvio.

      • Anonyymi

        Samaa mieltä. Ei nyt mitään Marimekkoa, mutta jotain. Itse en koe lisääväni ymmärrystäni asioista opettelemalla lippujen värejä, ihmekös sainkin vain kuusi oikein.

        Tasa-arvo ja luonto ovat suomalaisille tärkeitä arvoja, joten miten olisi vaikka joku metsäinen vaaka?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä. Ei nyt mitään Marimekkoa, mutta jotain. Itse en koe lisääväni ymmärrystäni asioista opettelemalla lippujen värejä, ihmekös sainkin vain kuusi oikein.

        Tasa-arvo ja luonto ovat suomalaisille tärkeitä arvoja, joten miten olisi vaikka joku metsäinen vaaka?

        Metsäinen vaaka on ihan hyvä, kun sen toteuttaa tyylikkäästi semi-abstraktiona.


      • Anonyymi

    • 11/14 oli siellä aika hankaliakin.
      Olen opetellut netissä maiden lippuja.

      • Hyvä tulos! Minen ole opetellut lippuja sitten perskoulun...


      • randombypasser kirjoitti:

        Hyvä tulos! Minen ole opetellut lippuja sitten perskoulun...

        En silloinkaan ollut kiinnostunut mutta nyt tulee opeteltua ihan vahingossa.


    • 13/14

      Aina ei voi olla täydellinen.

      • Anonyymi

        Bluffaat:)

        AV


      • Häivy :)


    • Anonyymi

      13 oikein. En tiennyt liettuan lippuaa.

      • Ohhoh, hyvin.


    • Anonyymi

      En tunnista, huonosti meni. Mutta tiesin sen jo etukäteen, koska en ole kiinnostunut maiden lippujen tietämisestä.

      • Ei se mitään, tärkeintä on osallistuminen leikkiin. Sitä paitsi kaikki eivät voi olla kiinnostuneita kaikesta ja se on upeaa.


    • 11/14. Puolan lippu meni ainakin väärinpäin... valkoinen olikin päällä ja sit jotain ufolippuja, mitä en oo nähnytkään...🤣

      • Varsin hyvä! Olihan siellä niitä outolintujakin, mutta jotenkin kummasti aina jotain muistin niistäkin... Lienee meillä olleet hyvät opettajat perskoulussa...


      • randombypasser kirjoitti:

        Varsin hyvä! Olihan siellä niitä outolintujakin, mutta jotenkin kummasti aina jotain muistin niistäkin... Lienee meillä olleet hyvät opettajat perskoulussa...

        No mä luulen, että on jäänyt penkkiurheilijana mieleen monet. 😁
        Maantiedon tunnilla mä vippailin viivottimella kuminpalasia takapulpetista etupenkkiläisten niskaan. 🤣


      • Disseisback kirjoitti:

        No mä luulen, että on jäänyt penkkiurheilijana mieleen monet. 😁
        Maantiedon tunnilla mä vippailin viivottimella kuminpalasia takapulpetista etupenkkiläisten niskaan. 🤣

        Mä kyllä tykkäsin maantiedosta ja historiasta ja sellasta, mutta oli niitä joitain aineita missä käytin aikani paremmin samaan tapaan kuin sinä maantiedon tunnilla 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        Mä kyllä tykkäsin maantiedosta ja historiasta ja sellasta, mutta oli niitä joitain aineita missä käytin aikani paremmin samaan tapaan kuin sinä maantiedon tunnilla 😁

        No maantieto ei ehkä ollut niin kivaa, mutta historia oli kyllä. Nytkin on kiva katsella kaikkia historiahommia. Mulle facessa tarjoaa välillä historiajuttuja. Viimeks luin tanskalaisesta Norgen-laivasta, joka uppos vähän ennen Titanikkia...siinäkin meni paljon ihmisiä ja oli karumpi juttu. Siihen aikaan vaan tavallisien ih.isten hukkumista ei pidetty niin ihmeellisenä, joten Titanikki sai enempi julkisuutta...

        Noita vois enempi onkia...


      • Disseisback kirjoitti:

        No maantieto ei ehkä ollut niin kivaa, mutta historia oli kyllä. Nytkin on kiva katsella kaikkia historiahommia. Mulle facessa tarjoaa välillä historiajuttuja. Viimeks luin tanskalaisesta Norgen-laivasta, joka uppos vähän ennen Titanikkia...siinäkin meni paljon ihmisiä ja oli karumpi juttu. Siihen aikaan vaan tavallisien ih.isten hukkumista ei pidetty niin ihmeellisenä, joten Titanikki sai enempi julkisuutta...

        Noita vois enempi onkia...

        Jep, tykkään kanssa kattella kaikki historiapläjäyksiä :)


      • randombypasser kirjoitti:

        Jep, tykkään kanssa kattella kaikki historiapläjäyksiä :)

        Youtubesta löytyy hyviä videoita ja podcasteja, kun jaksaa tonkia.

        Tulee siellä vastaan muutakin...just katsoin juttua Italian mafiasta. Se on aika raju homma...saatan tonkia seuraavassa yövuorossa siitä lisää. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Youtubesta löytyy hyviä videoita ja podcasteja, kun jaksaa tonkia.

        Tulee siellä vastaan muutakin...just katsoin juttua Italian mafiasta. Se on aika raju homma...saatan tonkia seuraavassa yövuorossa siitä lisää. 😁

        Joo, oon toistakseks tyytynyt telkkarin tarjontaan ja kirjoitettuun sanaan, on aika hyvin riittänyt sekin.


      • randombypasser kirjoitti:

        Joo, oon toistakseks tyytynyt telkkarin tarjontaan ja kirjoitettuun sanaan, on aika hyvin riittänyt sekin.

        Mäkin lähinnä töissä luppoaikana katon netistä, se on näppärää, kun on koneet kokoajan nenän edessä.

        Sittrn jos "lontoo" taittuis kuunneltuna paremmin, löytyis moninkertaisesti matskuu. Ehkä sit "isona" panostan siihenkin. 😁

        Youtuben visuaalisuus vielä jeesii enemmän ja usein tiettyjen henkilöiden tapa tuoda esiin asia persoonallisella tavalla toimii. Kyllä mä välillä surffaan netissä niin nälkäisenä. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        Mäkin lähinnä töissä luppoaikana katon netistä, se on näppärää, kun on koneet kokoajan nenän edessä.

        Sittrn jos "lontoo" taittuis kuunneltuna paremmin, löytyis moninkertaisesti matskuu. Ehkä sit "isona" panostan siihenkin. 😁

        Youtuben visuaalisuus vielä jeesii enemmän ja usein tiettyjen henkilöiden tapa tuoda esiin asia persoonallisella tavalla toimii. Kyllä mä välillä surffaan netissä niin nälkäisenä. 😁

        Mulla ei töissä paljon luppoaikaa jää, kun koko ajan pitää mennä ja toheltaa. Ehkä siksikin lukeminen toimii mulle paremmin :)


      • randombypasser kirjoitti:

        Mulla ei töissä paljon luppoaikaa jää, kun koko ajan pitää mennä ja toheltaa. Ehkä siksikin lukeminen toimii mulle paremmin :)

        No mulla on vähän jännä työ...joskus ei ole aikaa käydä kunnolla edes kusella ja joskus ei ole mitään koko 12 vuoron aikana. Mutta kaikkeen pitää olla valmiina. Mutta mitä tahaansa saa tehdä luppoaikana, kunhan homma toimii.

        No tuollainen youtube sopii kuin nenä päähän. Katson mitä voin ja voin jatkaa, kelata taaksepäin ja laittaa merkkejä yms.

        Mulla kun on niin sekavaa vuorotyön ja työn hektisyyden takia kaikki, myös vapaa-ajalla. Niin tuo antaa mahkut siihen. Muuten olisin kyllä täysin ummikko kaikelle...🙄


      • Disseisback kirjoitti:

        No mulla on vähän jännä työ...joskus ei ole aikaa käydä kunnolla edes kusella ja joskus ei ole mitään koko 12 vuoron aikana. Mutta kaikkeen pitää olla valmiina. Mutta mitä tahaansa saa tehdä luppoaikana, kunhan homma toimii.

        No tuollainen youtube sopii kuin nenä päähän. Katson mitä voin ja voin jatkaa, kelata taaksepäin ja laittaa merkkejä yms.

        Mulla kun on niin sekavaa vuorotyön ja työn hektisyyden takia kaikki, myös vapaa-ajalla. Niin tuo antaa mahkut siihen. Muuten olisin kyllä täysin ummikko kaikelle...🙄

        No mun duuni on enemmän semmosta sata lasissa Duracell-pupua sen työpäivän, vaikka välillä on vähän rauhallisempiakin päiviä. Ja kun puhelin aika usein alkaa soimaan heti 7 jälkeen ja hiljenee 18, niin sitä hullunmyllyä on ollut niin paljon, että hiljaisuus on parasta mitä rahalla voi saada 😊


      • randombypasser kirjoitti:

        No mun duuni on enemmän semmosta sata lasissa Duracell-pupua sen työpäivän, vaikka välillä on vähän rauhallisempiakin päiviä. Ja kun puhelin aika usein alkaa soimaan heti 7 jälkeen ja hiljenee 18, niin sitä hullunmyllyä on ollut niin paljon, että hiljaisuus on parasta mitä rahalla voi saada 😊

        No mäkin joskus oon puhelimessa paljon ja viestin muutenkin. Työkaveri oli laskenut kerran post in-lapulle 60 puhelua 12 tunnin vuorolle. 🤣

        Mutta kerran mä laskin piruillessa, että meni 5 päivää, etten mä mä puhunut kuin kassaneidin kanssa pari sanaa livenä. Silloin muksut oli mun luona viikon ja viikon exällä. Ja töissäkin hiljaista.

        Mä elän sellaista ääripäitten elämää...


      • Disseisback kirjoitti:

        No mäkin joskus oon puhelimessa paljon ja viestin muutenkin. Työkaveri oli laskenut kerran post in-lapulle 60 puhelua 12 tunnin vuorolle. 🤣

        Mutta kerran mä laskin piruillessa, että meni 5 päivää, etten mä mä puhunut kuin kassaneidin kanssa pari sanaa livenä. Silloin muksut oli mun luona viikon ja viikon exällä. Ja töissäkin hiljaista.

        Mä elän sellaista ääripäitten elämää...

        Kuulostaa tutulle, tuota se on itelläkin, jokseenkin joka päivä. Ja päälle viesti, meilit, kokoukset, teamsit... Ja sitten pitäisi jossain välissä ehtiä tekemään ne oikeat työtkin. Sillähän se on vähän semmottis sähköjänis-menoa. No eipä sitä pitkään enää jaksakaan, tarttee saada muutoksia loppuvuoden aikana tai myyn mökin ja jään vapaaherraksi vähän pidemmäksi aikaa. Miettimään mitä haluan tehdä isona.


      • randombypasser kirjoitti:

        Kuulostaa tutulle, tuota se on itelläkin, jokseenkin joka päivä. Ja päälle viesti, meilit, kokoukset, teamsit... Ja sitten pitäisi jossain välissä ehtiä tekemään ne oikeat työtkin. Sillähän se on vähän semmottis sähköjänis-menoa. No eipä sitä pitkään enää jaksakaan, tarttee saada muutoksia loppuvuoden aikana tai myyn mökin ja jään vapaaherraksi vähän pidemmäksi aikaa. Miettimään mitä haluan tehdä isona.

        No hurjaks on jotenkin päässyt livahtamaan hommat kyllä...🤔

        Voi olla, että vaan luulen, mutta jotenkin tuntuu, että kellä niitä töitä on, niille lyödään niitä vaan lisää aina vaan... ja sitten on niitä enemmän, joilla ei ole mitään. 🤔

        Kyllä mäkin jo mietin, että kohta siirryn enemmän konsultointiin ja koulutukseen. Ois kivs olla eläkkeelläkin ihan täyspäinen. 😁


      • Disseisback kirjoitti:

        No hurjaks on jotenkin päässyt livahtamaan hommat kyllä...🤔

        Voi olla, että vaan luulen, mutta jotenkin tuntuu, että kellä niitä töitä on, niille lyödään niitä vaan lisää aina vaan... ja sitten on niitä enemmän, joilla ei ole mitään. 🤔

        Kyllä mäkin jo mietin, että kohta siirryn enemmän konsultointiin ja koulutukseen. Ois kivs olla eläkkeelläkin ihan täyspäinen. 😁

        No silläpä minäkin olen nyt pidemmällä kesälomalla, kun ei meinaa lomia ehtiä pitämään ja ylityösaldot on ihan älyttömät, niin nyt pidän poies. Ja mietin. Eipä siinä, pomo kyllä tiedostaa tilanteen ja kommunikaatio toimii, että silleen on hyvä olla.

        Kyllä se itestäkin tuntuu samalta, kun kattelee ja kuuntelee immeisiä, tuntuu että kaikille on lyöty tuplamäärä töitä ja ne tuplataan taas parin vuoden päästä. Juu hullua menoa, mutta eipä sitä kukaan muu voi pysäyttää ku ihan ite.

        Rupee vaan katteleen rauhallisempia ja tasaisempia tehtäviä, jos mahdollista, niin pääset hyvissä ajoin sisään niihin ja sitten vaan liu'ut rauhassa kohti eläkettä. Täyspäisenä 😁


      • randombypasser kirjoitti:

        No silläpä minäkin olen nyt pidemmällä kesälomalla, kun ei meinaa lomia ehtiä pitämään ja ylityösaldot on ihan älyttömät, niin nyt pidän poies. Ja mietin. Eipä siinä, pomo kyllä tiedostaa tilanteen ja kommunikaatio toimii, että silleen on hyvä olla.

        Kyllä se itestäkin tuntuu samalta, kun kattelee ja kuuntelee immeisiä, tuntuu että kaikille on lyöty tuplamäärä töitä ja ne tuplataan taas parin vuoden päästä. Juu hullua menoa, mutta eipä sitä kukaan muu voi pysäyttää ku ihan ite.

        Rupee vaan katteleen rauhallisempia ja tasaisempia tehtäviä, jos mahdollista, niin pääset hyvissä ajoin sisään niihin ja sitten vaan liu'ut rauhassa kohti eläkettä. Täyspäisenä 😁

        No mä oon vähän aina ollut sellainen tyyppi, että jos joku haastaa, niin se on kuin punainen vaate härälle...

        Janoan haasteita, mutta nyt alkais olla sellainen haaste, minkä oma elämä esittäis...

        Se pitäis vaan miettiä ihan toisin kuin muut...mutta kutkuttava haaste. 😁


    • Tuloksesi: 11 / 14

    • Anonyymi

      10.

      • Sinäkin... 😁


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2774
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2614
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1825
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1729
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1703
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1649
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1242
    8. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1057
    10. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      64
      1050
    Aihe