https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/986f63b0-61ff-469d-b2c9-4272af0cce51
Talvella sähköautoilu on osalle jo kalliimpaa kuin dieselillä ajo. Toki osalla vielä halpa kotisähkö mutta tuskin kauaa kun uudet sopimukset alkavat olemaan siirtoineen 40senttiä/kwh ja talvella maksaakin jo euron. Mitäs sähkötero tähän? T:tero
Näkökulma, sähköautoilu kallistuu aivan vtusti
6
276
Vastaukset
- Anonyymi
"Tänä päivänä dieselautolla tuo matka maksaisi kuuden litran keskikulutuksella 13 euroa"
Mulla on kiinteähintainen sähkösopimis vuoden 2024 kevääsen saakka. Sähköauto likkuu noin kahdella eurolla sata kilsaa. Repikää siitä polttiskuskit. Takuuvarmaa halpaa ajoa.- Anonyymi
Mutta vain kevääseen saakka, sitten sähkön hintasi nousee todennäköisesti ainakin kolminkertaiseksi. Mutta on se silti halvempaa kuin bensiini/diesel, ellei huomioida auton vaihtokuluja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta vain kevääseen saakka, sitten sähkön hintasi nousee todennäköisesti ainakin kolminkertaiseksi. Mutta on se silti halvempaa kuin bensiini/diesel, ellei huomioida auton vaihtokuluja.
"Mutta vain kevääseen saakka, "
Vuoden 2024 kevääsen saaakka. Sopimusta on jäljellä puolitoista vuotta eli sen ajan ainakin halpa ajaminen on taattu.
Kaksi euroa sadalle kilsalle ja ajoa halventaa vielä ilmainen sähkö työpaikalta ja työmatkoilla lataan autoni ilmaiseksi hotellissa.
Ilmaiset dähköt mutta täydet kilometrikorvaukset. Siinä hyvä yhdistelm työmatkoilla.
- Anonyymi
Sähkön hinta alkaa laskea jo alkuvuodesta. Futuurien mukaan huippu on vain vuodenvaihteen tienoilla, eikä silloinkaan puhuta jostain 1 € / kWh hinnoista, kuin ehkä aivan lyhyinä hetkinä (kinkunpaisto, eikä OL3 vielä ajossa).
- Anonyymi
Pörssisähkösopimuksella sähköautoilu tulee erittäin edulliseksi koska AUTON VOI LADATA YÖLLÄ NUKKUESSA jolloin sähkön hinta noin 1 sentin luokkaa kuten viime yönäkin.
- Anonyymi
Tuon mukaan sähköauto kuluttaa talvella 22,4 kWh / 100 km https://moottori.fi/ajoneuvot/jutut/kysy-autoista-paljonko-sahkoautolla-ajaminen-maksaa/ ja kesällä 18,4 kWh / 100 km.
Jos bensa-auto vie vaikka 8 l / 100 km talvella ja bensa maksaa 2,2 € / l niin ajo maksaa 17,6 € / 100 km.
Sähkön pitäisi maksaa 17,6 € / 100 km / 18,4 kWh / 100 km eli 0,95 € / kWh keskimäärin.
Tässä ei enää puhuta mistään hetkellisistä hintapiikeistä vaan keskimääräisestä hinnasta ja piikit olisivat tässä tilanteessa luultavasti useampi euro per kWh. 0,95 € / kWh olisi noin kolminkertainen hinta verrattuna nykyisiin tarjottuihin sähkösopimuksiin. Luultavasti suuri joukko suomalaisia ei selviytyisi enää sähkölaskuistaan ja yrityksiä alkaisi kaatua joukoittain. Ja valtiota vaaditaan puuttumaan hintoihin jo nykyisellä 0,30 € / kWh sähkön hinnalla.
Tämä vain osoittaa kuinka valtavan energiatehokas sähköauto on verrattuna bensa-autoon.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin
Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http2764712Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi
se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?1343050Miten löydän sinut
Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit452914Miksei Björn Wahlroos jaa rahaa köyhille?
Esimerkiksi Nordean tiloissa? Vai tuovatko ne köyhät hiekkaa marmorilattioille ja siksi ei pysty mursunviiksi pystyyn k362882Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla
Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?771826Vaikea tilanne
Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te1061684Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?
Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn281521- 611448
- 951302
Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!
Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En2241216